View Full Version : XJ Cherokee
Tähän olis tarkotus keräillä vähän juttua ja kuvia siitä kuinka täällä Padasjoen turakkipajalla rakennellaan suht miedoin muutoksin toteutettavaa safariautoa XJ Jeepistä. Tarkotus ei ole tehdä mitään venäjänsafarimörköä vaan sellanen pirssi jolla voi tarvittaessa käydä vaikka lapissa ajelulla jos siltä tuntuu. Eli tommonen 4 litrasella kutosella ja automaatilla varustettu yksilö tuli hommattua syksyllä kun olin myynyt kilvettömän kirahvinkuljetusmallin Suzuki SJ413:n Tammelaan eräälle palstalaiselle. Tämä Jeeppi onkin sitten tarkoitus pitää nyt ja tulevaisuudessa kilpien välissä ettei ole sitä iänikuista trailerin ja veturin ettimisongelmaa. Kaikkihan tietää miltä vakio XJ näyttää niin lähtökohdasta en ottanu kuvaa. Sitten perään vähän kuvasatoa mitä on tähän mennessä tullut tehtyä.
Ensimmäisenä tuli hommattua Vilkuttimelta 31/10,5 Fedima trial adet ja nakattua ne Jeepin vakiopeltivanteille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51414
Sitten ilmesty katolle parit kattotelineet ja neljä nordikkia
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51417
Tohon sifterin kylkeen valoille katkaisijat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51421
Sitten tuli helmapalkit 120x40x4
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51416
Eteen jousiksi Dopinssonssit ja Omen pumput
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51415
Taakse 60mm alumiiniset korotuspalat ja LN65 hailuxin takapakoista yhet lisälehdet + Omet, uus tankki pilkottaa taustalla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51419
Uutta putkee kun vanha oli ihan saatanan mätä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51418
Sisälle uus ratio ja mäklaitille paikka
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51423
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51422
Vanha puskuri lähti käveleen, vanhat puskurin kiinnikkeet otettiin uuten omatekoseen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51424
Uus puskuri valmis ja maalit niskassa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51427
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51426
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51425
Sähköflektin asennusta aloteltu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51420
Tosta pitäis sitten jatkaa. Näin alkuunsa olis tollanen lista vielä jäljellä:
-Flektin kiinnitys ja sähköt
-Lootan lämpömittari
-Uus takapuskuri
-Panssari keskelle ja tankille
-Perus leimatarkastelut
Saa antaa risuja ja ruusuja:D Jos jollain on kuvia automaatin lämpömittarin anturin asennuksesta nii vois laittaa linkkiä ja vinkkiä..
Jos meinaat etupuskimesta vetää irti edes vähänkin pahemmasta suosta, niin suosittelen vahvasti lisäämään noita kiinnityksiä hieman. Orkkis puskurin kiinnikekohdat on yksinkertaisesti aivan liian heikot - enkä puhu nyt mistään HC- mutamöyryämisestä.
Sitten tuohon tankin panssariin, mulla olisi yksi ylimääräinen (hiekkapuhallusta kaipaava) panssari, taitaa olla 3mm hardoxia tms. jos kiinnostaa. Itte nostan koko tankin puoliksi takaloosteriin niin voi pistää suoran pellin koripalkkien alareunan tasalle :D
Mitäs ikäluokkaa tuo on? Sähköflektin ohjaus on joko PCM:ssä tai sitten erillisellä lämpöanturilla, mitkä kummatkaan ei ole kauhean hankalat toteuttaa. Mulla on '90 mallisessa laitettu HO- koneisten avoin jäähdytysjärjestelmä, ja tuo flektin ohjaus käy termarikoppaan liitetyn lämpötunnistimen kautta, kun lämmöt nousee yli 95*:n. Mulla on jossain jemma- nimisessä paikassa sen auton lämpötunnistin mikä tohon soveltuu, jos ei esim. ole syylarissa alkuperäistä paikkaa, tai on '91-> mutta ei ole alunperin sähköflektiä ollut. Muistaakseni oli joku 80- luvun vetestä oleva tunnistin.. Täytyy tarkistaa.
edit: Just kattelin, on toi HO- koneella kun on syylärissä toi täyttöaukko. Eli termarikopasta pitäisi löytyä paikka mihin laittaa lämpötunnistin, jos ei siinä jo ole. Sitten toinen mahdollisuus on PCM:n kautta tuleva ohjaus, mutta ei ole mitään muistikuvaa tähän hätään miten piti johdottaa että toimisi suoraan.
Tuo taka-akselin korotuspala. Onko se suulake puristettua alumiini profiilia? Jos on, niin paljonko siinä on seinämää? Ohut alkaa vaan helposti painumaan kasaan, ja U-pultit löystyvät.
Kuinka akselin keskitys jousiin tapahtuu tuon palikan kanssa?
Yksinkertaisia asioita, mutta tärkeitä. :)
Jos meinaat etupuskimesta vetää irti edes vähänkin pahemmasta suosta, niin suosittelen vahvasti lisäämään noita kiinnityksiä hieman. Orkkis puskurin kiinnikekohdat on yksinkertaisesti aivan liian heikot - enkä puhu nyt mistään HC- mutamöyryämisestä.
Sitten tuohon tankin panssariin, mulla olisi yksi ylimääräinen (hiekkapuhallusta kaipaava) panssari, taitaa olla 3mm hardoxia tms. jos kiinnostaa. Itte nostan koko tankin puoliksi takaloosteriin niin voi pistää suoran pellin koripalkkien alareunan tasalle :D
Mitäs ikäluokkaa tuo on? Sähköflektin ohjaus on joko PCM:ssä tai sitten erillisellä lämpöanturilla, mitkä kummatkaan ei ole kauhean hankalat toteuttaa. Mulla on '90 mallisessa laitettu HO- koneisten avoin jäähdytysjärjestelmä, ja tuo flektin ohjaus käy termarikoppaan liitetyn lämpötunnistimen kautta, kun lämmöt nousee yli 95*:n. Mulla on jossain jemma- nimisessä paikassa sen auton lämpötunnistin mikä tohon soveltuu, jos ei esim. ole syylarissa alkuperäistä paikkaa, tai on '91-> mutta ei ole alunperin sähköflektiä ollut. Muistaakseni oli joku 80- luvun vetestä oleva tunnistin.. Täytyy tarkistaa.
edit: Just kattelin, on toi HO- koneella kun on syylärissä toi täyttöaukko. Eli termarikopasta pitäisi löytyä paikka mihin laittaa lämpötunnistin, jos ei siinä jo ole. Sitten toinen mahdollisuus on PCM:n kautta tuleva ohjaus, mutta ei ole mitään muistikuvaa tähän hätään miten piti johdottaa että toimisi suoraan.
Kuinkas noita puskurin kiinnikkeitä on porukka vahvistellut? Panssari saattais kiinnostaakin jos hinta on sopiva työttömälle.. 90 vuosimallia tuo on, flektin ohjaus tulee todennäkösesti vaan "nappipakkoflektiksi" että voi ylämäissä kuravellissä möyrytessä laittaa vähän lisää puhallusta ettei lämmöt nouse. Täytyy kattoo onko siinä tota lämpötunnistinta.
Tuo taka-akselin korotuspala. Onko se suulake puristettua alumiini profiilia? Jos on, niin paljonko siinä on seinämää? Ohut alkaa vaan helposti painumaan kasaan, ja U-pultit löystyvät.
Kuinka akselin keskitys jousiin tapahtuu tuon palikan kanssa?
Yksinkertaisia asioita, mutta tärkeitä. :)
Alumiinivaluahan tuo on. On jamantilta ostettu ja siitä sahattu 15mm pois. Aika paksulla seinällä tuo on, varmaan jotain 8mm. Jousitallaan menee palikassa oleva "keskinaula" ja jousen keskinaulalle on nafti reikä johon se uppoaa. Eli luottavaisin mielin ollaan että pysyy akseli paikallaan :)
Kuinkas noita puskurin kiinnikkeitä on porukka vahvistellut? Panssari saattais kiinnostaakin jos hinta on sopiva työttömälle.. 90 vuosimallia tuo on, flektin ohjaus tulee todennäkösesti vaan "nappipakkoflektiksi" että voi ylämäissä kuravellissä möyrytessä laittaa vähän lisää puhallusta ettei lämmöt nouse. Täytyy kattoo onko siinä tota lämpötunnistinta.
No '90 vuosimallissa on suljettu jäähdytys alunalkaen ja tuossa ei ainakaan suljetun syylari ole, eli joko on uudempi, tai sit on syylari vaihdettu. Onko sulla paisuntasäiliö matkustajan puolella melkein tulipellissä, vai siinä vähän edempä sellainen pystymallinen tötterö?
'87-'90 syylareissa on paikka tuon ikäiseten lämpötunnistimelle, mikä ohjaa relettä joka taas kytkee sähköflektin päälle. '91 eteenpäin tunnistin on termarikopassa, ainakin siinä on sellaiselle paikka jos alkaa soveltaa. Vanhemmissa ei termarikopassa alunperin ole paikkaa tunnistimelle.
Puskurin kiinnikkeet kandee tehdä siten, että sekä oikea että vasen puoli on yksi iso levy joka ulottuu sieltä taaimmaisesta isosta pultinreiästä eteen asti. Kuskinpuolelle tulee 7 pulttia (taaimmainen reikä, simpukan 3kpl ja alkuperäiset puskurin 3kpl), matkustajan puolelle vastaavat ilman simpukan pultinpaikkoja. Tosin niille kohdille voi porata aisasta reiät ja pistää jotain paksuseinäistä putkea niin kestää ainakin. Noi alkuperäiset ei tosiaan ihan kauheaa vinssailua kestä, nimim. kokemusta on.
Idea siis tämä:
http://jeepin.com/showphoto.asp?img=/features/rocklizard_bumper/monitor5.jpg
Toinen suositeltava vahvistettava paikka, on tehdä simpukan ja aisan väliin kokonaan uusi vahvike levystä ja hitsaamalla siihen paksuseinäisestä putkesta palat, tiedossa on että jo '31 renkailla vähänkin reilummin ajaessa voi simpukka revetä korista irti jos ei noita vahvikkeita tee molemmin puolin aisaa (ulkopuolisen vahvistuksen hoitaa tuo puskurin kiinnitys).
Sisäpuolen vahvike jotenkin tähän tyyliin:
(ylempi on se sisempi, sen toiselle puolelle hitsattuna korokepalikat)
http://thephantum.jeephorizons.com/steeringupgrade/crok_bmprmounts.jpg
No '90 vuosimallissa on suljettu jäähdytys alunalkaen ja tuossa ei ainakaan suljetun syylari ole, eli joko on uudempi, tai sit on syylari vaihdettu. Onko sulla paisuntasäiliö matkustajan puolella melkein tulipellissä, vai siinä vähän edempä sellainen pystymallinen tötterö?
'87-'90 syylareissa on paikka tuon ikäiseten lämpötunnistimelle, mikä ohjaa relettä joka taas kytkee sähköflektin päälle. '91 eteenpäin tunnistin on termarikopassa, ainakin siinä on sellaiselle paikka jos alkaa soveltaa. Vanhemmissa ei termarikopassa alunperin ole paikkaa tunnistimelle.
Puskurin kiinnikkeet kandee tehdä siten, että sekä oikea että vasen puoli on yksi iso levy joka ulottuu sieltä taaimmaisesta isosta pultinreiästä eteen asti. Kuskinpuolelle tulee 7 pulttia (taaimmainen reikä, simpukan 3kpl ja alkuperäiset puskurin 3kpl), matkustajan puolelle vastaavat ilman simpukan pultinpaikkoja. Tosin niille kohdille voi porata aisasta reiät ja pistää jotain paksuseinäistä putkea niin kestää ainakin. Noi alkuperäiset ei tosiaan ihan kauheaa vinssailua kestä, nimim. kokemusta on.
Idea siis tämä:
http://jeepin.com/showphoto.asp?img=/features/rocklizard_bumper/monitor5.jpg
Toinen suositeltava vahvistettava paikka, on tehdä simpukan ja aisan väliin kokonaan uusi vahvike levystä ja hitsaamalla siihen paksuseinäisestä putkesta palat, tiedossa on että jo '31 renkailla vähänkin reilummin ajaessa voi simpukka revetä korista irti jos ei noita vahvikkeita tee molemmin puolin aisaa (ulkopuolisen vahvistuksen hoitaa tuo puskurin kiinnitys).
Sisäpuolen vahvike jotenkin tähän tyyliin:
(ylempi on se sisempi, sen toiselle puolelle hitsattuna korokepalikat)
http://thephantum.jeephorizons.com/steeringupgrade/crok_bmprmounts.jpg
Kyllä on paisari apparin puolella tulipellissä, pitää sitä termarikoppaa tutkia kun känni laskehtii :D Oon silti sitä mieltä että teen vaan sen pakkosähköflektin. Taidan tota puskurin kiinnitystä tutkia yhen safarin verran tutkia kestääkö vai ei. Mielestäni on kyllä aika hyvin kiinni. Huomenna vois ottaa pari kuvaa kun on puskuri keulalla ja vähän lisää valoja katolla. Kuinkas tuo alkuperäinen laturi muuten kestää työvaloja/vinssiä?
Alumiinivaluahan tuo on. On jamantilta ostettu ja siitä sahattu 15mm pois. Aika paksulla seinällä tuo on, varmaan jotain 8mm. Jousitallaan menee palikassa oleva "keskinaula" ja jousen keskinaulalle on nafti reikä johon se uppoaa. Eli luottavaisin mielin ollaan että pysyy akseli paikallaan :)
No sitten ei ole mitään hätää. Ajattelin vaan että on pätkä "laiskan laitos-miehen profiilia" välissä. :D
Kyllä on paisari apparin puolella tulipellissä, pitää sitä termarikoppaa tutkia kun känni laskehtii :D Oon silti sitä mieltä että teen vaan sen pakkosähköflektin. Taidan tota puskurin kiinnitystä tutkia yhen safarin verran tutkia kestääkö vai ei. Mielestäni on kyllä aika hyvin kiinni. Huomenna vois ottaa pari kuvaa kun on puskuri keulalla ja vähän lisää valoja katolla. Kuinkas tuo alkuperäinen laturi muuten kestää työvaloja/vinssiä?
Joo ei siinä mitään, kyllä se pakkoflektikin käy ihan hyvin :)
Harvemmin se puskuri tai simpukka sieltä kerrasta irti lähteekään, mutta on sitten myöhästä itkeä kun huomaat että "runkopalkki" alkaa pikkuhiljaa revetä sieltä ja täältä. Se ei meinaan ole kuin reilu millin pellistä tehty ja vahvikkeiden määrä tuolla(kin) alueella lähentelee nollaa..
Kato laturin kylkeä, Cherokeessa on ollut paria eri laturia. Järeämpi kestää kohtuullisesti myös vinssailua, mutta ei se mikään voimalaitos ole :D
Kyllä on paisari apparin puolella tulipellissä
Taitaa kuitenkin olla suljettu systeemi, koska paisarille ei mene letkua syyläristä. Onko lämppärin vesiventtiili letkuja muutettu tai venttiiliä vaihdettu uudempaan? Tuon -> http://jeep.off-road.com/jeep/article/articleDetail.jsp?id=257864 mukaan pitäisi venttiili vaihtaa jos muuttaa suljetun avonaiseksi siten että toimii oikein. Muuten jäähdytysneste kiertää paisarin kautta.
Mein -88 vuotisessa vuotaa sekä syyläri, että tuo paisari, joten muutan koko systeemin uudemmaksi. Eli syyläri, vesiventtiili ja paisari vaihtoon.
Pakoputki melko alhaalla ja työvalot melko ylhäällä. Putki ottaa varmasti osumia noin alhaalla ollessaan. Runko tulee satavarmasti hajoamaan ensimmäisessä kunnon upotuksessa, jos et muokkaa puskurin kiinnitystä vahvemmaksi. Repeää simpukan kohdalta ajastaan poikki, vaikka olisi kunnolliset levytkin "palkkien" sivuilla. Biltemasta saa kympillä sellaisen sovitteen alavesiletkun väliin, johon saat flektin anturin kiinni. Anturi maksaa muistaakseni kanssa jotain kympin luokkaa, joten pitäis mahtua työttömänkin budjettiin.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/32/huge/32-1240_h.jpg
Vilkutin
13.02.2010, 17:16
laitan nyt itekkin tähän jotain,
oisko noi kattovalot mahtunu ton telineen alapuolle vähän paremmin suojaan?
tai sitten laittaa jonkun latan sojottamaan taaksepäin ja siihen riippuvalla asennuksella valon ni luulis sopivan.
ps. ULJAAT POKKERSSIT
laitan nyt itekkin tähän jotain,
oisko noi kattovalot mahtunu ton telineen alapuolle vähän paremmin suojaan?
tai sitten laittaa jonkun latan sojottamaan taaksepäin ja siihen riippuvalla asennuksella valon ni luulis sopivan.
ps. ULJAAT POKKERSSIT
Vähän korkeellahan noi valot on mutta kun muistaa että ne on siellä niitä voi jopa vähän varoakin;) Tuli jo noita valoja laitetuakin vähän erilailla, täytyy ottaa kuvaa joku päivä.
Vilkutin
13.02.2010, 21:07
riittäiskö noissa takapumpuissa muuten sisäänjousto jos nostais niiden kiinnitykset tuohon akseliputken tasolle? Aika ikävästi törröllään akselin alla, ettei vaan kauniin keltanen pumppu särkyis.
otas vähän kuvia kun puskuri kiinni.. kun en oo kerenny sielläpäin käymäään.
riittäiskö noissa takapumpuissa muuten sisäänjousto jos nostais niiden kiinnitykset tuohon akseliputken tasolle? Aika ikävästi törröllään akselin alla, ettei vaan kauniin keltanen pumppu särkyis.
otas vähän kuvia kun puskuri kiinni.. kun en oo kerenny sielläpäin käymäään.
Täytys varmaan yläpäitäkin mulkata että riittäis sisäänpäin, on täl hetkel aika lailla optimimittaset joka suhteessa. Jos sitä huomenna ja viimestään alkuviikosta kävis kuvia räpsimässä.
Nyt on Villelle kuva puskurista, laitellaan sitten ne kiinnitykset uusiks kun aletaan sovittelemaan tohon keulalle jonkunnäköstä sähkökelaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51692
Liftikin tuli heitettyä tonne katolle. Kattotelineen ja tunkin väliin laitoin tommoset 25mm korkeet kumirinkulat ettei kolise niin perkeleesti siellä katolla. Ei kylllä oikein tosta kuvasta näy mutta on ne siellä:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51693
Vilkutin
15.02.2010, 21:40
hyvältä näyttäää, ja nordiccilaista rupee oleen komeesti katolla...
tuletkos muuten aukaseen enduro reittejä? Koskahan sekin homma on? Taino samapa se, itellä ei ole ehjää syyläriä sj:in.
Ei oo mitään muistikuvaa koska sitä piti mennä aukaseen. Täytys varmaan ainakin toi flekti ja uus takapuskuri laitella ennen sitä kun ei toi amerikan poika laittanu vetopistettä taakke ollenkaan ja tuolla lumessa jumutessa meinaa noi lämmöt nousta aika helposti. Ja olishan tossa vielä pientä väliprojektiakin ennen sitä :D
Taakse 60mm alumiiniset korotuspalat ja LN65 hailuxin takapakoista yhet lisälehdet + Omet, uus tankki pilkottaa taustalla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=51419
Pitäisköhän taka-akselissa olla traction bar, ettei mene lehet mutkalle ?
Ku on noin isot korotus palikat.
mulla ainakin kun otin korotuspalat pois jousia vaihtaessa pisti silmään se että noi alumiiniset oli muokkaantuneet kauniisti purukumityynyn muotoisiksi, todennäköisesti aika vähän offatulla autolla.. joten en yhtään epäile etteikö tractionbarista olisi hyötyä...
noi ei kestä! vahvemmasta kamasta,korotus jouset tai traction bar. jos et usko käy kurkkimassa naxjan sivuilta mitä käy :( siel on kyl muutenki hyviä juttuja! eli naxja.org muistaakseni (itellä pikahakuna kun käyn usein).
ja sit sättiin jeepin omistajat tänne!
Juu, piti kans jo aikaisemmin sanoa että XJ:n pakat EI kestä korotuspaloja kunnolla. Jouset vääntyy ässälle ja ennemmin tai myöhemmin katkeaa. Yleensä jo ennen sitä väsähtää niin pahasti että vääntyy väärään suuntaan mutkalle. Sama juttu lisälehtien kanssa.
Eli kannattaa ennemmin hommata kokonaan uudet HD- pakat (korottaa ~tuuman-pari) ja sitten vaikka kunnolliset, hieman pidemmät riiput. Tai sitten vähän reilummin korottavat pakat ilman pitkiä riippuja (tosin sitten saattaa kärsiä ulosjoustot hieman).
totta tuokin! lähinnä tarkotin että toi palikka hajoo,akseli kääntyy poikittain rikkoen kardaanin ja jakiksen hännän! toki jos kestää tuhoaa jouset. ei ne korotus jouset jerkulla niin kalliita ole!
Joo ei noi korotuspalat tuolla ole lopullinen ratkasu vaan sitten kun budjetti kestää nii taakse varmaankin dopinsonssin pakat. Tai ehpäkä teetän Sundellilla ihan spesiaalit....:rolleyes:
..ja jos ei kauheen isoa korotusta kaipaa, niin OME:n HD- pakat on kans aika hyvät. Noin kolme tuumaa korottaa ja on sopivan pehmeät (ei kuitenkaan liian).
..ja jos ei kauheen isoa korotusta kaipaa, niin OME:n HD- pakat on kans aika hyvät. Noin kolme tuumaa korottaa ja on sopivan pehmeät (ei kuitenkaan liian).
Hyvät ne omen pakat on ainakin lässähtämään muutamassa vuodessa :D Näin ainakin yhdessä Cherokeessa meidän kylillä. Siksi tuli eteenkin topinssonit eteen eikä emuja :)
kaistapää
21.02.2010, 13:46
itse laiton alustaksi RoughCountryn 3" korottavan alustan ja ainakin vielä olen tyytyväinen.taakse tein 3" pitemmät riiput ja takaiskareitten kiinnityspisteitä nostin pari tuumaa.ihan ajettava tuli eikä edes kallis.
Vois noi rough countrytkin olla ihan jees mutta todennäkösesti tulee kyllä topinssonssit kun edessäkin on jo ja ne tuntuu pirun hyvältä hinta/laatusuhteeltaan.
Tänään tuli tehtyä taas tota pakoputkea uusiks, laitettua laturi paikalleen, tehtyä flektille kiinnikkeet ja sähköt ja vaihdettua takaoveen uudet kaasupumput. Kuvia tulee kun kerkeen laittaa.
Tänään tuli leima ilman huomautuksia ja samalla tuli muutoskatsastettua renkaat ja korotus otteeseen:) Oli harvinaisen hyvää palvelua Holmassa siihen mitä on muilla Lahden konttoreilla tullu asioitua.
Ja sitten kysymys Jeeppitietäjille eli kuinka paljon tohon automaattiin menee öljyä? Eli AW4 kyseessä.
Onhan siellä mittatikku :D
Mitä meinasit tehdä, suodattimen vaihto vai? Silloin menee jonkun 4-5 litraa muistaakseni, mutta periaatteessa kannattaa varata vähän enemmän. Kokonaistilavuus tais olla 11 vai 12 litraa.
Ohjekirjan mukaan vaihtotilavuus n.3,8 litraa ja kuivatilavuus 8 litraa AW4.
Ohjekirjan mukaan vaihtotilavuus n.3,8 litraa ja kuivatilavuus 8 litraa AW4.
Kiitoksia tiedosta:) Suodattimen vaihto edessä ja samalla pitäis tehä öljypohjaan laatikon lämpömittarin anturille paikka.
Gary Grand
19.03.2010, 12:58
Ohjekirjan mukaan vaihtotilavuus n.3,8 litraa ja kuivatilavuus 8 litraa AW4.
Ei passaa valuttaa kovin pitkään, jos meinaa pärjätä neljällä litralla.
Laatikkoon menee reilusti 4 litraa, jos saa valua jonkin aikaa.
Ohjekirjan mukaan vaihtotilavuus n.3,8 litraa ja kuivatilavuus 8 litraa AW4.
Olikos siinä turbiini mukana? Jotenkin on niin vahva muistikuva jäänyt päähän että menisi yli 10 litraa. Mutta voin olla väärässäkin, ei olis eka kerta :D
Kiitoksia tiedosta:) Suodattimen vaihto edessä ja samalla pitäis tehä öljypohjaan laatikon lämpömittarin anturille paikka.
Sinnekin sen saa, muistaa vain että pohja on köykämiiniä.
Ite laitoin edellisessä laatikon lauhduttimelle menevään putkeen T- haaralla ja anturi siihen. Nykyiseen en ole sitä vielä turannut..
Sinnekin sen saa, muistaa vain että pohja on köykämiiniä.
Ai mistäs lähtien automaatin öljypohja on ollu alumiinia?? Kyllä se viimeks kun tarkistin oli ihan rautaa...
Ai mistäs lähtien automaatin öljypohja on ollu alumiinia?? Kyllä se viimeks kun tarkistin oli ihan rautaa...
Ootte väärässä kumpikin, koska oikeesti se on terästä. Raudan ja teräksen ero selviää alla olevista linkeistä ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ter%C3%A4s
Ite laitoin edellisessä laatikon lauhduttimelle menevään putkeen T- haaralla ja anturi siihen. Nykyiseen en ole sitä vielä turannut..
Laitoiko T haaran sinne lauduttajan päässä olevaan putkenliitokseen vai laatikon päässä...?
Jos lauduttajan päässä niin ylä vai alaputkeen ?
Laitoiko T haaran sinne lauduttajan päässä olevaan putkenliitokseen vai laatikon päässä...?
Jos lauduttajan päässä niin ylä vai alaputkeen ?
Ja taas palataan tähän asiaan: Jos automaatti kaipaa lauhduttamista, se on sitten jo totaali-paskana!! Ne on edelleen JÄÄHDYTINputkia!!
Ootte väärässä kumpikin, koska oikeesti se on terästä. Raudan ja teräksen ero selviää alla olevista linkeistä ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ter%C3%A4s Pilkunnu**ija!! Tavallinen tallaaja ei erota terästä raudasta!!
kaistapää
19.03.2010, 15:39
Ja taas palataan tähän asiaan: Jos automaatti kaipaa lauhduttamista, se on sitten jo totaali-paskana!! Ne on edelleen JÄÄHDYTINputkia!!
arvon herra kertoo sitten että miksi automaatille usein suositellaan/asennetaan lauhduttimia/jäähdyttimiä.tehtaan toimestakin jo jonkinlainen yleensä löytyy.saa semmoisen kuvan em. tekstistä että kaikki automaatit ovatten paskoja...kumma juttu kun öljyt lämpiää
Laatikkoöljyllä on kyllä hyvä olla jäähdytin offikäytössä, vaikkei laatikko paskana olisikaan. Onko kellään kokemusta Moparin kautta saatavasta AW 4 -laatikon lisäöljynsuodattimesta. Tilasin sellaisen kun oli halvalla poistomyynnissä. Tulee letkun väliin ja mietin kuristaako virtausta eli kannattaako laittaa ollenkaan paikalleen.
arvon herra kertoo sitten että miksi automaatille usein suositellaan/asennetaan lauhduttimia/jäähdyttimiä.tehtaan toimestakin jo jonkinlainen yleensä löytyy.saa semmoisen kuvan em. tekstistä että kaikki automaatit ovatten paskoja...kumma juttu kun öljyt lämpiää
No jos automaatin öljyt höyryyntyy siihen pisteeseen että tarvis LAUHDUTINTA niin eiköhän se aika paskana ole... jäähdytin sitten eri asia...
arvon herra kertoo sitten että miksi automaatille usein suositellaan/asennetaan lauhduttimia/jäähdyttimiä.tehtaan toimestakin jo jonkinlainen yleensä löytyy.saa semmoisen kuvan em. tekstistä että kaikki automaatit ovatten paskoja...kumma juttu kun öljyt lämpiää
Lauhdutus on kaasusta nesteeksi, jäähdytys jäähdyttää nesteen lämpötilaa!! Laatikossa ei ole kaasua, mitä pitäisi nesteyttää...
Vilkutin
22.03.2010, 22:15
Tänään tuli leima ilman huomautuksia ja samalla tuli muutoskatsastettua renkaat ja korotus otteeseen:) Oli harvinaisen hyvää palvelua Holmassa siihen mitä on muilla Lahden konttoreilla tullu asioitua.
Ja sitten kysymys Jeeppitietäjille eli kuinka paljon tohon automaattiin menee öljyä? Eli AW4 kyseessä.
Holmassa on hyvä palvelu, koska son Pähäman kantapaikka...
Laitoiko T haaran sinne lauduttajan päässä olevaan putkenliitokseen vai laatikon päässä...?
Jos lauduttajan päässä niin ylä vai alaputkeen ?
Sinne suht lähelle laatikosta jäähdyttimelle menevää putkea, t-haara ylöspäin ettei ole metsässä heti kaikki risut ja männynkävyt anturin johdossa kiinni. Mun mielestä ei kannata laittaa laatikon jäähdyttimen jälkeen sitä anturia, koska eihän sillä tiedolla tee juuri mitään kuinka lämmintä öljy on jäähdytyksen jälkeen. Tärkeämpi on tieto ennen jäähdytystä koska se kertoo aika tarkkaan lootan käyntilämmön. Näkee myös missä vaiheessa öljyn jäähdytys auttaa jos on ollut lämmöt korkealla.
Ja taas palataan tähän asiaan: Jos automaatti kaipaa lauhduttamista, se on sitten jo totaali-paskana!! Ne on edelleen JÄÄHDYTINputkia!!
Mä aina sekoan noissa! :D
Tarkemmalla tutkimuksella selkisi, että se tosiaan onkin terästä eikä alumiinia. No kerrankos sitä erehtyy - joskus ehkä toistekin :D
Uus tapuskuri valmiina ja flektin sähköt valmiina + etuvakaaja heitetty Kuubaan leiman jälkeen. Nyt sitten pitäis lähteä koeponnistamaan Pro Fantasyyn huomenna :)
Pari suttusta kuvaa puskurista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=55182
Näyttää siltä että noi päädyt roikkuu alempana vaikka onkin suorassa :D Kiinnikkeet 8mm lootua ja palkki 5mm seinällä eli todennäkösesti kestää tämmöstä kevyttä käyttöä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=55181
Seuraavaks sitten pitäis alkaa kasaamaan rautaa pohjaa suojaamaan kun taas löytyy hyvää "kierrätysmateriaalia"...
Tuli hallin katolta lumet alas niin hetihän siihen piti mennä kikkailemaan :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=55569
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=55568
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=55567
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=55566
Ihan ei taida olla maksimijoustot mutta aika lähelle. Aika hyvin tuntuu tuo sekasikiöalusta toimivan...
Vilkutin
29.03.2010, 19:18
pitäiskös meidän kehitellä jotain ajelun paskaa pääsiäisenä?
Pitää harkita asiaa, ACSssään en ainakaan lähde kun siellä on kuitenkin 70% samat laitteet kun viimevuonnakin ja ei se tuuninkipuoli kiinnosta hevonvittuja:D
Vilkutin
31.03.2010, 17:25
samat, josko saatais maurinkin sj jo ulostallista...
Lätty-ode
31.03.2010, 17:46
Mul ei auto ihan valmis:), mut pääseeks appariks???
Mul ei auto ihan valmis:), mut pääseeks appariks???
Katsellaan mitäviikonloppu tuo tullessaan...
Vilkutin
01.04.2010, 10:30
sj:ssä ja rangessa ainakin tilaa... tiä sitten, jos pe. iltana tai la. rupes turaan tota vinssin paskaa kiinni sj.
Eilen tuli takakulmista hiottua pintaruosteet pois ja maalattua sekä massattua ne. Tuli aikapaljon paremman näköset niistä kulmista ilman Norjankromia :D Kuvia taas kun muistaa ottaa kameran tallille.
Perien panssarit saatu tehtyä ja jouston rajotuksia ja kääntörajotuksia hierottua kohdilleen.
Kuvasatoa tän päivän "testeistä":
Etuperän panssari:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=57170
Takaperän panssari:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=57166
Etupään sisäänjousto on aika optimi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=57167
Samoin takapäässä sisäänjousto aika kohdillaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=57172
Vähän ihmettelen kun jotkut selvittää että vakiotukivarsilla ja puslilla ei saa kunnon joustoja aikaseks, mielestäni toi on ainakin suhtkoht riittävästi kilpipeliin. Ja noissa kuvissa ei kuitenkaan edes yritä vielä nostaa tassua ilmaan mistään nurkasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=57169
Vähän ihmettelen kun jotkut selvittää että vakiotukivarsilla ja puslilla ei saa kunnon joustoja aikaseks, mielestäni toi on ainakin suhtkoht riittävästi kilpipeliin. Ja noissa kuvissa ei kuitenkaan edes yritä vielä nostaa tassua ilmaan mistään nurkasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=57169
Komeet panssarit akseleissa, mut onko ne liimattu kiinni suoraan koppaan? Kyllähän noilla joustoilla katukivetyksen yli ajaa jo paremmin kuin CRV:llä, mut jotenkin tuolleen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Jeep_Cherokee_offroad_2.jpg/800px-Jeep_Cherokee_offroad_2.jpg ne pitäis kilvellisessäkin offiautossa olla ;) Siulla on noi pyöränkaaret turhan alhaalla edessä ja takana, joten pajottamista riittää vielä ennen kuin auto on valmis.
Pilkunnu**ija!! Tavallinen tallaaja ei erota terästä raudasta!!
Eikä lauhdutinta jäähdyttimestä, eikä iskaria heilahduksenvaimentimesta, eikä... :) :) :)
Komeet panssarit akseleissa, mut onko ne liimattu kiinni suoraan koppaan? Kyllähän noilla joustoilla katukivetyksen yli ajaa jo paremmin kuin CRV:llä, mut jotenkin tuolleen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Jeep_Cherokee_offroad_2.jpg/800px-Jeep_Cherokee_offroad_2.jpg ne pitäis kilvellisessäkin offiautossa olla ;) Siulla on noi pyöränkaaret turhan alhaalla edessä ja takana, joten pajottamista riittää vielä ennen kuin auto on valmis.
Kyllä ne panssarit on liimattu suoraan peränkuoriin kiinni. On hitsauksien jälkeen ja katottu ettei oo vetäny kieroks eli tiivistyksen kanssa ei ainakaan ole ongelmia. Ja samaan tyylin näkyy olevan amerikan maallakin tehty noita. Ei noita pyöränkaaria tarvi tosta nostaa kun tarkotus ei oo laittaa 31" isompia renkaita ja nuo mahtuu ihan mukavasti tuolla pyörimään...;)
Jeps, mutta kannattaisi silti ainakin keulassa leikata etusiipi- ja levike poikki tuosta sivuvalon alareunan tasalta ja vaikkapa sitten jatkaa puskuri kiertämään sopivasti sinne alle että suojaa. Nyt sulla on vähän turhaan tuo puskuri jatkettu etunurkkien alle tuollaisena neliskanttisena kulmana, joka tökkää heti ekaan kiveen.
Saat sillä reilusti lisää tilaa sillä kun kiipeää esteen päälle. Sisälokarin ja sen viistotuen sitten sorvailet kohdilleen sen mukaan mistä leikkaat poikki. Töötit saa taitettua ylös sivuun pois tieltä eikä pitäisi vielä 31" renkaiden niihin osua. Sen alipainesäiliön voi siirtää jonnekkin konehuoneen puolelle pois tieltä jos ei jo ole.
Kuinkas paksusta tavarasta teit perän panssarit? Toteutus vaikuttaa oikein hyvältä! :)
Jeps, mutta kannattaisi silti ainakin keulassa leikata etusiipi- ja levike poikki tuosta sivuvalon alareunan tasalta ja vaikkapa sitten jatkaa puskuri kiertämään sopivasti sinne alle että suojaa. Nyt sulla on vähän turhaan tuo puskuri jatkettu etunurkkien alle tuollaisena neliskanttisena kulmana, joka tökkää heti ekaan kiveen.
Saat sillä reilusti lisää tilaa sillä kun kiipeää esteen päälle. Sisälokarin ja sen viistotuen sitten sorvailet kohdilleen sen mukaan mistä leikkaat poikki. Töötit saa taitettua ylös sivuun pois tieltä eikä pitäisi vielä 31" renkaiden niihin osua. Sen alipainesäiliön voi siirtää jonnekkin konehuoneen puolelle pois tieltä jos ei jo ole.
Kuinkas paksusta tavarasta teit perän panssarit? Toteutus vaikuttaa oikein hyvältä! :)
Ajetaan koppaan ensin muutama lommo että raaskii alkaa leikkelemään :D Alipainesäiliö on nostettu konehuoneeseen apukuskin puolelle meilkein tulipeltiin kiinni, sieltä löytyi sopiva kolo. Tööttien nostoa on jo muutenkin tullut suunniteltua ylös konehuoneeseen ettei olis noin alhaalla kuran ja tiesuolan peitossa koko ajan. Perän panssarit on veistelty 8mm lootusta. Noin 75 senttiä 80x8mm lattaa noihin meni eli käytännössä noitten tekeminen on aikalailla ilmaista, suosittelen persaukisille :D:D
Ajetaan koppaan ensin muutama lommo että raaskii alkaa leikkelemään :D Alipainesäiliö on nostettu konehuoneeseen apukuskin puolelle meilkein tulipeltiin kiinni, sieltä löytyi sopiva kolo. Tööttien nostoa on jo muutenkin tullut suunniteltua ylös konehuoneeseen ettei olis noin alhaalla kuran ja tiesuolan peitossa koko ajan. Perän panssarit on veistelty 8mm lootusta. Noin 75 senttiä 80x8mm lattaa noihin meni eli käytännössä noitten tekeminen on aikalailla ilmaista, suosittelen persaukisille :D:D
Sääli on sairautta, ei muuta kuin koppa vaan kerralla maastokelpoisempaan kuosiin. Torvia ei tarvi olla kuin yksi, niin sille löytyy varmasti tilaa konehuoneestakin. Miulla ei ole tota alipainepönttöä ollenkan paikallaan ja missään toiminnossa en ole huomannut ongelmia. Perien panssarit on muuten ihan asialliset, mutta ainakin omassa ajokissa on alareuna peräkopan päällä olevasta levystä kulunut hyvin voimakkaasti. Ylimääräinen materiaali kopan ohuen pellin lisäksi ei olisi yhtään pahitteeksi. Miten niin ei ole tarkoitus suurentaa rengaskokoa, odotas vaan kun homma karkaa lapasesta :)
Miulla ei ole tota alipainepönttöä ollenkan paikallaan ja missään toiminnossa en ole huomannut ongelmia. Perien panssarit on muuten ihan asialliset, mutta ainakin omassa ajokissa on alareuna peräkopan päällä olevasta levystä kulunut hyvin voimakkaasti. Ylimääräinen materiaali kopan ohuen pellin lisäksi ei olisi yhtään pahitteeksi. Miten niin ei ole tarkoitus suurentaa rengaskokoa, odotas vaan kun homma karkaa lapasesta :)
Alipainepönttö jos uupuu niin ei toimi ilmanvaihdon säädöt ajon aikana.. muistaakseni. Vai olikohan se niin että jumittui jollekkin tietylle säädölle? Ei pysty muistamaan.
Jos multa kysyttäisi perien panssareista, niin jos noista jotain parantaisi niin kovasta/vahvasta tavarasta peräkopan ulkokehä ja 12.9 uppokantapultit kuusiokolokannalla -> ei pitäisi olla ongelmia missään tilanteessa. Ja tietysti itse peräkoppa kunnolla vahvistettu kuten jo onkin.
Mitä tuohon rengaskokoon tulee, niin se karkaa vielä joskus lapasesta :D
Juu ja vakionopeudensäädin ei taida toimia ilman alipainepönttöö. Rengaskoko pidetään kolmeykkösenä niin kauan kun joku keksii kuinka leimata isommat XJ:hin :D
Juu ja vakionopeudensäädin ei taida toimia ilman alipainepönttöö. Rengaskoko pidetään kolmeykkösenä niin kauan kun joku keksii kuinka leimata isommat XJ:hin :D
Vakkaria miulla ei enää olekaan ja lämppärinsäädöt kyllä toimii. On noita ainakin yksi leimattu 33" ;)
Eipä oo siitä yhdestä yksilöstä hirveesti apua :D:D
Vakkaria miulla ei enää olekaan ja lämppärinsäädöt kyllä toimii. On noita ainakin yksi leimattu 33" ;)
elvistele vaan saatana! pohjanmaalla on iso tatami ;)
elvistele vaan saatana! pohjanmaalla on iso tatami ;)
Eiku sitä mie vaan että keino on, joten tän topicin auto suorastaan huutaa jo isompiä pyöriä alleen.
Mikähän se keino sitten on? Ilmeisesti poikkeuslupa ja sitä en kyllä ala hakemaan kun ei oikein ole mitään järkeviä perusteita sille.
Laatikkoon tuli laiteltua lämpömittari sekä tehtyä pohjapanssari ja laiteltua uudet jarrusatulat eteen. Panssarista ei tähän hätään auton alta kuvaa tarttunut kameraan. Mutta kun tuo on metrin pitkä niin lootat ja katti jää kivasti raudan taakse suojaan että voi matalalla autolla kolistella kivikossa. :)
Ja sitten pari kuvaa ettei tule pelkkää yksinpuhelua:
Uutta satulaa kehiin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=58340
Panssaria maalauksessa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=58341
Automaatin öljypohjaan paikka lämpöanturille
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=58342
Vilkutin
04.05.2010, 06:08
se muuten että isäshän saapi kyllä poikkeusluvan, metsäkone miehenä... ;))
mäkään saa viillellä vaik isä on kirurgi ;) eli isälles töihin tai jeeppi sen nimiin ja eiku perusteluja hakemukseen! kannattaa listä hakemukseen yhteydenottopyyntö jos ongelmia tai vaaditaan lisäselvityksiä.
niin ja työperuste on ainoa mikä kelpaa ja siinäkin 35" maksimi?!
Täytyy varmaan itte alkaa ajamaan konetta niin sitten vois ainakin hakea lupaa niihen renkaisiin... Vapun jäljiltä auto pesty ja tutkittu mitä tehdään seuraavaksi ja listaahan kyllä löytyi. Eli:
-Runkopalkkien päihin rautaa
-Etupuskuriin vinssipeti ja puskurinpäiden pidennys noin 10 senttiä.
-Etulokasuojien etureunoista siivut Kuubaan
-Tankinpanssari
-Takapään korotuspalat Kuubaan
-Palojen tilalle pidemmät riiput+apukierrejouset+lehtiä Kuubaan - konversio
-Ehkä taakse Traction bar
-Laa-puhelin
Mutta pienistä puutteista huolimatta olen tyytyväinen auton toimintaan ja etenevyyteen. Varsinkin kivikossa pääsee haastamaan isopyöräset 30 senttiä korkeemmat autot aivan täysin.
Mutta pienistä puutteista huolimatta olen tyytyväinen auton toimintaan ja etenevyyteen. Varsinkin kivikossa pääsee haastamaan isopyöräset 30 senttiä korkeemmat autot aivan täysin.
Älähä ny!
Huhuja kuulin, että olis Jeeppiä jouduttu nyppäseen useempikin kerta.
Ja sellastakin kuulin, että 30cm korkeampaa hiluksia ei nyppäilty kertaakaan.
Enhän mä mitään tiedä. Kunhan vaan lämpimikseni vittuilen:D
BTW:
Kyllä sä siitä oot aika käytännöllisen pelin aikaan saanu.
-Runkopalkkien päihin rautaa
-Etupuskuriin vinssipeti ja puskurinpäiden pidennys noin 10 senttiä.
-Etulokasuojien etureunoista siivut Kuubaan
-Tankinpanssari
-Takapään korotuspalat Kuubaan
-Palojen tilalle pidemmät riiput+apukierrejouset+lehtiä Kuubaan - konversio
-Ehkä taakse Traction bar
-Laa-puhelin
.
- Ai puskimet vai?
- Elä pidennä yhtään vaan laita vinssi maskin tilalle tai korin ja moottorin väliin. Muuten joudut tekemään homman uudestaan kun huomaat miten epäkäytännöllinen pidennetty puskuri on. Netti on pullollaan valmiita mallikuvia.
- Joutaishan noista lokareista siivu muualtakin :)
- Erittäin hyvä idea, koska uusi tankki maksaa kuitenkin sen pari sataa.
- Ei pöllömpää.
- Mihin tossa kierrejousirakenteessa enää noita lehtijousia tarvitsee?
- Sama ku edellinen.
- =muisto 1980-luvulta ;)
Riippuen miten paksua rautaa on hakemassa, niin budjettimallisen panssarin tankkiin saa purkaamolta jonkin ZJ:n alta. Käy "heittämällä", kaksi reikää piti soientaa.
Älähä ny!
Huhuja kuulin, että olis Jeeppiä jouduttu nyppäseen useempikin kerta.
Ja sellastakin kuulin, että 30cm korkeampaa hiluksia ei nyppäilty kertaakaan.
Enhän mä mitään tiedä. Kunhan vaan lämpimikseni vittuilen:D
BTW:
Kyllä sä siitä oot aika käytännöllisen pelin aikaan saanu.
Neljä kertaa taisin joutua narun jatkoksi :D Mutta pääs sentään nauttimaan kun nyppäsin nikkilän lukkoakselihirvityksen kiven päältä pois:p On tossa ainakin maantieominaisuudet vielä hiluksiin verrattuna aika hyvät, toisaalta eipä se hiluksi minkäänlaista käyttöautonvirkaa taida enää ikinä hoitaakaan...
- Ai puskimet vai?
- Elä pidennä yhtään vaan laita vinssi maskin tilalle tai korin ja moottorin väliin. Muuten joudut tekemään homman uudestaan kun huomaat miten epäkäytännöllinen pidennetty puskuri on. Netti on pullollaan valmiita mallikuvia.
- Joutaishan noista lokareista siivu muualtakin :)
- Erittäin hyvä idea, koska uusi tankki maksaa kuitenkin sen pari sataa.
- Ei pöllömpää.
- Mihin tossa kierrejousirakenteessa enää noita lehtijousia tarvitsee?
- Sama ku edellinen.
- =muisto 1980-luvulta ;)
-Etupuskimen kiinnitykseen lisää ainevahvuutta että uskaltaa vinssin joskus pultata tohon keulaan. Puskurin päihin siis taaksepäin vähän pidennystä kun lokareista lähtee pois alaosat niin siihen tilalle.
-Vähän samaan tyyliin tulossa vinssin paikka kuin Rolling Jeepissä
-Ei tarvi enempää silpoo ku se 31 mahtuu:D :p
-Juu ja kun tankki on vaihdettu uuteen mädän tilalle
-"tukivarreks" putjettiratkasussa kun kaikki kilkkeet on hyllyssä
-Mukavampi siihen laa-puhelimeen on puhua kun kännykkään:D
Riippuen miten paksua rautaa on hakemassa, niin budjettimallisen panssarin tankkiin saa purkaamolta jonkin ZJ:n alta. Käy "heittämällä", kaksi reikää piti soientaa.
Eipä taida tossa ZJ:ssä olla niin paljoa rautaa että se mulle riittää eli tulossa joko 3mm hardox/raex tai 5mm musta rauta
Tarkotus ei ole tehdä mitään venäjänsafarimörköä vaan sellanen pirssi jolla voi tarvittaessa käydä vaikka lapissa ajelulla jos siltä tuntuu.
BTW:
Kyllä sä siitä oot aika käytännöllisen pelin aikaan saanu.
Jep hiluksia ei varmaan enää käyttiksenä nähdä, mutta sulla on pysyny toi ajatus selkeenä.
Ainakin VIELÄ:)
Jep hiluksia ei varmaan enää käyttiksenä nähdä, mutta sulla on pysyny toi ajatus selkeenä.
Ainakin VIELÄ:)
Joo enhän mä edes ajais volkkarilla jos se ei veis 8 litraa vähemmän satkulla:D Ehkä se mopo karkaa vielä joskus...
kattele vinssistä mallia jeepperiltä tai 454ssltä tai multa (multa saa kuvia kännykällä) kaikki vähän erilailla mutta paikka sama (paras :) ) hyvä vinkki toi zj panssarin sopivuus! Kysyn heti kaverilta sitä huomenna 5.9 grandistä ( johon tulee madallussarja :( :) ) sitä kun vähän vahvistaa kriittisistä kohdista ni ei paina tonnia.
Vilkutin
05.05.2010, 08:09
Mites ton LA kanssa tehdäään, hommataanko sulla samanlainen ku rikulla ja jorilla, n. 100€ paketti antenneineen... vai laitetaanko me se vanha mokoma?
Laittelen linkkiä kun saan vappusafari videon nettiiin, viime yönä piti mennä mutta netti pätkäs ninku arvata saattoi.
Niko: Kyllä se vinssi tulee hieman RollingJeep tyyppisesti kun ei natsaa pidentää noita runkoaisoja tehdä uutta poikkipalkkia kun sen puskuriinkin saa kiinni.
Ville: Pistetään vanhaa Mokomaa, on muutakin rahanmenoo kun tää rotisko eikä noilla liiton rahoilla liikaa pääse pröystäilemään :D
Niko: Kyllä se vinssi tulee hieman RollingJeep tyyppisesti kun ei natsaa pidentää noita runkoaisoja tehdä uutta poikkipalkkia kun sen puskuriinkin saa kiinni.
No mie ainakin oon lyhentäny koria ja kiinnittäny vinssin puskuriin.
kattele vinssistä mallia jeepperiltä tai 454ssltä tai multa (multa saa kuvia kännykällä) kaikki vähän erilailla mutta paikka sama (paras :) ) hyvä vinkki toi zj panssarin sopivuus! Kysyn heti kaverilta sitä huomenna 5.9 grandistä ( johon tulee madallussarja :( :) ) sitä kun vähän vahvistaa kriittisistä kohdista ni ei paina tonnia.
On mullakin se upotettuna sinne syylarin alle, tosin ei ole vielä valmis ;) ..tosin mulla kyllä toi asennus vielä vähän muuttuu, eli tulee myös asentoon "pohja edellä". Loppupeleissä paras vaihtoehto. Vaijeri ehkä vaihtuu kyllä anruun ja tulee liukukita eikä rullakitaa. Painoa pois edestä, kun painaa muutenkin niin julmetusti..
edit: tässä olisi esimerkiksi aika hyvä vaihtoehto tehdä toi etupuskin:
http://www.jeepforum.com/forum/f11/evolution-xj-crawling-racing-1015818/index3.html#post9368390
http://www.jeepforum.com/forum/f11/evolution-xj-crawling-racing-1015818/index3.html#post9368390
no anteeks timo et unohdin mainita sut !
Ei auta, nyt oon kyllä pahasti loukkaantunu :D
..kaikkihan noi on jokseenkin samalla idealla toteutettu, ja ilmeisen hyväksi havaittu. Itse en kyllä edes heti älynnyt että noinkin sen vinssin upotuksen voisi tehdä, piti sitten kopioida idea muilta.
Vilkutin
05.05.2010, 20:46
Jä täältä löytyy meidän vappusafari toimintaa, kokoa on sitten se 2gb, suosittelen lataamaan koko tiedoston ensin koneelle ja sitten katsomaan.
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/Videot/2010/Vappusafari+2010_720p.wmv
Tuloillaan on, näyttäisi ~18 min. kestävän. Kommentoidaan kun ehdin katsoa :)
Tänään tuli noille etulokasuojille näytettyä hieman rälläkkää. Melkonen on ero tohon renkaan edessä olevaan kohtauskulmaan. Samalla tuli otettua sisälokarit pois ja annettua vähän lekaa pyöräkoteloille. Ja kun kuvat on kivoja niin pistetään nyt pari otosta.
Lähtötilanne:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=58942
Kuskin puoli silvottu:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=58943
Ja sitten pari kuvaa lopputuloksesta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=58944
Apparin puolen lokarissa näkyykin jo vähän lommoa mikä aiheutu noista alhaalla roikkuvista lokarinreunoista :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=58945
Etupuskuria pitäis seuraavaks alkaa modaamaan vinssiä varten.
ei puskuria vaan "runkoa" joutuu modaamaan vinssiä varten!!! tee se kerralla ni ei tarvi tehä montaa kertaa!! vähän kun raapii päätä ja käyttää rälläkkää ni ni kohtauskulma parempi ku orkkiksena.
Hieno väri ;)
Tämmöstä tänään
Puskurinpäihin jatkopätkät:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=59014
Tohon väliin pienet kulmatuet kuuden millin lootusta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=59013
Tommosiin 16mm paksuihin lappuihin alan rakennella vinssin kiinnitystä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=59015
Puskurin palkkiin kolo ja tohon hahmolleen noi laput. Tohon kulmatukee vähän joka suuntaan ja palkki hitsataan takas umpeen 8mm lootulla. Jos huomenna kolahtais Warni matkahuoltoon niin pääsee suunnittelemaan lisää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=59016
Sitten kun on saatu vinssi hahmolleen niin vahvistan tota puskurin kiinnitystä 8mm ja 6mm lootulla. Varmaan joutuu laittamaan tän rojektin jälkeen etupäähän tuuman korokepalat että saa kompensoitua vinssin ja vahvistusten tuoman lisäpainon.
Vilkutin
12.05.2010, 13:23
pertsin peijooona, olekko millasen warnilaisen laittanu? HYVÄ VALINTA !!!
miten vahvistat noiden vahvojen lappujen (vinssipetien) kiinnityksen tuohon puskuriin?
Mjooo, etupyörän eteen tuli hienosti kyllä tilaa !!!
pertsin peijooona, olekko millasen warnilaisen laittanu? HYVÄ VALINTA !!!
miten vahvistat noiden vahvojen lappujen (vinssipetien) kiinnityksen tuohon puskuriin?
Mjooo, etupyörän eteen tuli hienosti kyllä tilaa !!!
M8000 oli kunnon tarjouksessa ja taborit oli loppu atlokilta. Eiköhän toi saman vedä kun joku ysitonninen kiinanvinssi. Kaiken lisäksi toi on ainakin taulokoitten mukaan jopa vähän nopeempi ja selvästi pienenpi virrankulutukseltaan täydellä kuormituksella kun monet muut saman kokoluokan vinssit. Vinssi kiinnityks tulee mallia "kun järki loppuu niin lisätään materiaalivahvuuksia" elikkä paljon lisää rautaa puskuriin :D Josko se nyt huomen tulis matkahuoltoon kun eilen ei tullu..
Vilkutin
14.05.2010, 06:03
juuu sano, ja taittopyörää on kuitenkin järkevä käyttäää kovemmissa upotuksissa, säästyy vinssiä kummasti. Ja sitten ei kyllä vedot lopu.
Joo sano, ajeleks koska hallille, ni punnitaan jeeppi? Meinattiin Nikkilän kanssa rykästä liinoja runkopalkkien ympäri ja åkermannin koukkuun vaaka ja ilmaan.
Ei varmaan tänä viikonloppuna liiku tallista mihinkään...
Juu nyt olis vinssi saatu keulille.
Ensi sovittelua keulalle, vähän jää ulos väkisinkin että riittää vielä jäähdytys kun tuppaa varsinkin laatikon jäähyttimen eteen tulemaan aika pahasti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=59601
Ton verran jätin rakoa että saa maskiverkon tohon taakse mahtuu ilma kiertämään vinssin ja jäähyttimien välissä kunnolla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=59602
Valmis tuotos. Releboxi jäi aika hyvin suojaan tohon yhden putken taakse. Rullakita vaihdetaan joskus valurautaliukukitaan niin saa vielä keulaa ~ 8 senttiä lyhyemmäksi. Maskia en raaskinu alkaa pilkkomaan niin tuli laitettua tollanen verkko siihen, ruma mutta ajaa asiansa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=59604
Keula laski taas puoltoista senttiä alaspäin... :mad: Takajousituksen kun tekee ensin uusiks niin pääsee mittailemaan minkälaiset korotuspalikat täytyy laittaa tohon Dopinssonien kaveriks.
pastirolli
19.05.2010, 07:22
Kun tuo vinssi tuo lisää painoa keulalle niin eikö sitä saisi laitettua auton perään ja siitä sitten vedettyä jotenkin hienosti vaijerin perän kautta eteen? :)
Kun tuo vinssi tuo lisää painoa keulalle niin eikö sitä saisi laitettua auton perään ja siitä sitten vedettyä jotenkin hienosti vaijerin perän kautta eteen? :)
Saishan sen taaksekin laitettua mutta kun mulla on käyttöä tolle tavaratilallekin eli sinne sitä ei voi laittaa niin vaihtoehdot on aikalailla vähissä...
Ruusulehto
26.05.2010, 10:53
Siirrät sen lootan lauhduttimen vaikkas vähän ylemmäs niin saat vinssiä sisäänpäin
Yksi vaihtoehto on siirtää vaihteiston lauhdutin alas runkopalkin sisään. Samalla sen voi vaihtaa hieman isommaksi. Omassa nakkasin vielä ilmastoinnin kennon mäkeen kun ilmastointi ei skulannut. Vinssin sai näin aika syvälle.
Eipä tuota enää enää kannata tehdä kun ei toistaseks mitään ropleemaan oo ollu ton etuylityksen kanssa. Kun mieluumminn ajan sen kiven/kannon tohon renkaan alle enkä suoraan keskelle :D
Päivitetäänpäs taas pitkästä aikaa.
Elikkä uudet gummit tuli laitetta 31x10,5 edelleen. Kumho KL71. vanteet tuli pikkukoppasesta Broncosta ja tuntuis toi et olevan aika sopiva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=66398
Kattoteline tuli mallia "Almost ARB"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=66399
Uudet takajouset vallilan takomolta. Menee vielä uusiks kun ei nostanut sitä mitä oli puhe. Eli jouset takaisin takomolle jossa niihen tehdään uus norra ja kuudes lehti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=66402
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=66401
Vähän jäi takapää matalalle, pari tuumaa korkeemmalle piti tulla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=66400
Tämmöstä tällä kertaa, jatkoa seuraa...
Päivitetäänpäs taas välillä.
Elikkä edestä kaaria nostettu korkeemmalle, 35mm korotuspalat sorvasin jousien yläpäähän ja sisäänjouston rajotinta joutu jatkamaan 40mm. Vinssiinkin tuli laitettu "uus" isompi koukku.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=79521
Vallilasta tuli uus versio takajousista ja samalla tuli pokattua 5mm pellistä säädettävä riipukekotelo. Säätöä 120mm 30mm väleillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=79522
Eteen tuli 4x4 Partsilta uuden alatukivarret kun orkkikset alko olla jo vähän mutkalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=79523
Yleiskuvaa nykykorkeudesta, ton korkeemmalle tuskin on tarvetta nousta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=79524
Tankinpanssari tuli 4mm Feviiskakkosesta ja etupään kiinnikkeet 50x50x4 kulmaraudasta ja moton laipoista jotka on perkeleen kestävän olosta tavaraa. Kiinnitys edessä 3xM10 puolellaan ja takaa puskuriin 4xM10. Siinäkin näkyy pilkahdus uusista jousista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2746&pictureid=79525
Takakontista tuli mätiä paikkailtua ja matto sai samalla poistotuomion. kaikkihan tietää miltä mätähommat näyttää niin niistä ei kuvia tullu otettua.
Näillä eväillä kohti 2011 päätapahtumaa eli Padasjoen vappusafaria. Ainoostaan makuupussi ja eväät puuttuu takakontista. Jatketaan tarinaa joskus jos on aihetta.
Itellä on samanlaiset alatukivarret hyllyssä odottamassa asentamista. Itse olisin ollut laittamassa niitä toisin päin (eli mutka "yläpuolelle")...kumpikohan mahtaa olla "oikea" asento?
Onko takajouset jäykät ajossa?
Itellä on samanlaiset alatukivarret hyllyssä odottamassa asentamista. Itse olisin ollut laittamassa niitä toisin päin (eli mutka "yläpuolelle")...kumpikohan mahtaa olla "oikea" asento?
Mutka alas, Muuten ottaa kiinni ulosjoustossa iskarinkorvaan ja tukivarren korvake revetä irti akseliputkesta....... joka muutenkin kannattaa vahvistaa.
Onko takajouset jäykät ajossa?
Ei ole jäykät ajossa, kun on mitotettu aika tarkkaan tolle kuormalle mitä on aina kyydissä eli safarilaatikko, sammutin, tunkki, takapuskuri ja tankinpanssari eli joku +100 kg normaaliin verrattuna. Semmonen miellyttävä "jenkkilöllykkä" toi takapää on ainakin ilman vakaajaa. Huom. nämä jouset ei ole bolt-on osia vaan taakse pitää tehdä uus riipukekotelo että ei ota kiinni orkkiskotelon takareunaan eli pitää olla takaa avoin. Samoten siirtää taka-akselia pari senttiä taaksepäin että pysyy kartaanikulma järkevänä ilman tuplaniveltä yläpäässä. Eli jouset on pidemmät ja keskinaula taaempana kuin orginaaleissa.
Mutka alas, Muuten ottaa kiinni ulosjoustossa iskarinkorvaan ja tukivarren korvake revetä irti akseliputkesta....... joka muutenkin kannattaa vahvistaa.
Juuri näin.
Mutka alas, Muuten ottaa kiinni ulosjoustossa iskarinkorvaan ja tukivarren korvake revetä irti akseliputkesta....... joka muutenkin kannattaa vahvistaa.
Ok, kiitos tiedosta. Aika selkeältä tuo näyttääkin kun katsoo tuota ajatuksella.
Turhia välivaiheita ;)
ei oo vielä lähteny mopo karkuun:D toisaalta himottais kyllä vaihtaa CJ/YJ/TJ-sarjaan...