PDA

View Full Version : Jeep grand cherokee zj taka-akseli kysymys


ZAU
09.02.2010, 20:00
Eli ongelma on se että takapyörän stefat vuotaa ja aloitin vaihdon, mutta tökkäs homma avaimen puuttumiseen,jolla tasauspyörästön akselitumpin pultti saadaan irti,minkä kokoinen on kyseinen pultinkanta tuumainen ilmeisesti ja 12kulmainen.Entäs irtoaako c klipsit vetarien päästä kun akselitumppi saadaan pois:confused:.Onko jossain hyvää ohjetta olemassa.

Timo_L
09.02.2010, 21:07
Mikä taka-akseli? Jos on D35, se on tuumainen mutta kokoa en muista. Ihan normi lenkkiavain se oli ja löysin Biltemasta. Jos on c-clippiakseli, niin ne lähtee pois kun saat sen tapin ensin vetarien välistä veks. Helpottaa, kun vähän työntää vetaria sisäänpäin ja ottaa magneetilla veks.

ZJ:stä en muista onko niiden D44a sitten c- clipillinen vai ei. Jos on c-clipillinen niin olettaisin sen olevan vastaava kuin D35:n.

ZAU
09.02.2010, 21:19
Tää on joko chryslerin 8 1/4 perä tai 35c, C klipit on tässä perässä vetareissa,mutta se avain koko pitäs tietää että saan oikeen avaimen hommattua.Mistään en löytäny kunnollista kuvaa mikä ero on cryslerin 8 vartti perällä ja dana 35c.Ostin molempien perien osat valmiiksi ettei mee aika hukkaan,kiire olis saada kuntoon.

jappe
09.02.2010, 21:30
Dana35 akselissa tarvitaan pieni 12 kulmainen tuumainen. Tietenkään en muista kokoa. Tallilla on parikin sellaista ja niitä ruuvejakin. Avaa varoen. Jos se ruuvin päässä oleva tappi katkeaa sinne reikään, niin sitten homma ei ole enää helppo. Kannattaa laittaa uusi ruuvi kun kokoat sen. Akselit lähtee tapin poiston jälkeen helposti vetämällä kun c-klipsit ottaa pois. Tosiaan painaa hieman akselia sisään kun ottaa klipsin pois. Vetarit ovat hieman eri pituisia. Älä sekoita keskenään.

Timo_L
10.02.2010, 00:38
Tää on joko chryslerin 8 1/4 perä tai 35c, C klipit on tässä perässä vetareissa,mutta se avain koko pitäs tietää että saan oikeen avaimen hommattua.Mistään en löytäny kunnollista kuvaa mikä ero on cryslerin 8 vartti perällä ja dana 35c.

Kyllä se sitten D35 on, Grand Cherokeissa ei pitäisi olla muita aksuloita kuin joko D35 tai D44a. Mutta eihän sitä Jeepistä ikinä tiedä, on niissä muitakin outouksia tullut vastaan...

Helpoin tapa erottaa D35 ja Chryco 8.25, on 8.25:n banjon pohjassa oleva tasainen kohta. D35 on kokonaan ovaalin mallinen. Tosin on erittäin helppo sekoittaa keskenään.


Avaa varoen. Jos se ruuvin päässä oleva tappi katkeaa sinne reikään, niin sitten homma ei ole enää helppo.

Kokemuksesta voin sanoa, ettei tosiaan ole :D

JAMANT
10.02.2010, 09:11
Jotain tunnistekuvia tuossa: http://www.jamant.fi/vinkkeja-peraongelmiin-perien-tunnistekuvia-i-16.html

Ja se avain löytyy tuosta: http://www.jamant.fi/kiintolenkki-fint280352-p-1072.html ja uutta tappia sitten tuossa: http://www.jamant.fi/lukitusruuvi-xjmjyjtjzjwj-cro5252502-p-667.html

ZAU
10.02.2010, 20:04
Vetarit saatu irti,ristitapin pulttiin löyty avain työkalu liikkeestä.Laakerien irroitus vaikuttaa haasteelliselta,tuntuu olevan lujassa ja ulosvetäjää ei tohon ole millä sais laakerin nypättyä irti,onko ideoita kellään millä ne saa irti.

JAMANT
10.02.2010, 20:09
Miksi ne laakerit pitäis saada pois, ei ne oo rikki (ikinä ole nähnyt risaa vetarin laakeria 90-> Jeepissä, usean vaihtanu, mutta ei ne rikki ole olleet, vetari niissä rikki menee...)??

ZAU
10.02.2010, 20:11
Miksi ne laakerit pitäis saada pois, ei ne oo rikki (ikinä ole nähnyt risaa vetarin laakeria 90-> Jeepissä, usean vaihtanu, mutta ei ne rikki ole olleet, vetari niissä rikki menee...)??

No laakeri pinta oli vetarissa kulunut ja laakerissakin oli jälkiä kulumisesta,eli vaihtoon vaan tässä ei säästellä kun itelle tekee.

JAMANT
10.02.2010, 20:16
No laakeri pinta oli vetarissa kulunut ja laakerissakin oli jälkiä kulumisesta,eli vaihtoon vaan tässä ei säästellä kun itelle tekee.

OK!! Ethän laita mitään offset -laakeria, se ei pelasta vetaria, joudut vuoden sisään tekemään remontin uudestaan....

Ulosvetimellä lähtee, veto-massavasaralla, rikkomalla laakerin koolin, hitsaamalla kooliin pahkaa (jäähtyessään irtoaa)... tapoja on yhtä monta kuin on tekijää....

ZAU
10.02.2010, 20:18
OK!! Ethän laita mitään offset -laakeria, se ei pelasta vetaria, joudut vuoden sisään tekemään remontin uudestaan....

Ulosvetimellä lähtee, veto-massavasaralla, rikkomalla laakerin koolin, hitsaamalla kooliin pahkaa (jäähtyessään irtoaa)... tapoja on yhtä monta kuin on tekijää....

Ei vaan vetarit viedään täytettäväksi,näin tehtiin tojotaankin ja kestäneet ovat.Kiitos neuvoista tarvii kokeilla tota hitsi hommaa,massavasaralla ei lähtenyt kun päät ei kestäneet:)

JAMANT
10.02.2010, 20:22
Ei vaan vetarit viedään täytettäväksi,näin tehtiin tojotaankin ja kestäneet ovat.
Onko Toyotassa samanlainen, -vetari toimii sisäkoolina- rakenne?? Nimittäin Jeepin tapauksessa ei kestä, on kokeiltu täyttämistä!!

ZAU
10.02.2010, 20:25
Onko Toyotassa samanlainen, -vetari toimii sisäkoolina- rakenne?? Nimittäin Jeepin tapauksessa ei kestä, on kokeiltu täyttämistä!!

Ei ole tojossa sama rakenne, mutta stefan kohta täytetään koska syönyt uran akseliin.Miksi ei kestäis täyttämällä tehty laakerin rasitusta.Paljos uudet vetarit sitten maksaa.

JAMANT
10.02.2010, 20:30
Ei ole tojossa sama rakenne, mutta stefan kohta täytetään koska syönyt uran akseliin.Miksi ei kestäis täyttämällä tehty laakerin rasitusta.Paljos uudet vetarit sitten maksaa.
Miksei ja miksei, mistäs minä tiedän miksei ;) , ei vaan kestä, kokeiltu on, vetoakselille ehkä liian suuri pistekuorma rullan kohdalla.... Stefan kohdan täyttäminen kyllä varmaan onnistuu ja kestää, mutta laakerin kohta ei kestä, kokeile vaan....

Vetoakselit löytyy nettikaupasta Dana 30:nen kohdalta, sieltä vaan sopivaa etsimään, ei niitä ole montaa mallia...

Timo_L
10.02.2010, 20:44
Paljos uudet vetarit sitten maksaa.

Tässä (http://de.4x4-garage.com/product_info.php/cPath/41_44/products_id/3090) olisi melkeinpä parhaat mitä rahalla saat Jeeppiin, eikä paljoa maksa. Toisen puolen vetari saman hintainen.

JAMANT
12.02.2010, 09:50
Joko laakerit irtos??

ZAU
12.02.2010, 10:22
Joko laakerit irtos??

Joo ja helposti,kävin ostamassa pari ulosvetäjää á15€ kpl niin johan irtos:).Kyllä oli laakereissa kulumisen jälkiä,uudet on jo tilassaan ja vetareita odotellaan täytöstä.

Janne1986
19.01.2013, 18:21
Onkos millanen homma korjata tuo öljyvuoto?
Auto on siis ZJ 5.2v8 vm.1998.
Olin vaihtamassa taakse uusia levyjä ja paloja mutta huomasin että toisen puolen stefa vuotaa peräöljyä rummun sisään...
Eli mitä kaikkea pitää purkaa että saa stefan vaihdettua?

siffo
19.01.2013, 19:12
No jos on jo jarrusatulat ja levyt irti niin sitten vaan peräkoppa auki, se tasauspyörästön akselitumppi irti, c-clipit pois ja sitten saa vedettyä vetarit ulos.
Hankalin osuus on saada se stefa irti varsinkin ilman sopivaa ulosvetäjää. Alkuperäisessä stefassa on sellainen huuli akseliputken päähän asti, kun taas tarvike on pelkkä rinkula mikä menee sinne sisälle. Sen alkuperäisen saa irti naputtelemalla tasapäinen ruuvari sinne stefan ja akseliputken väliin.