Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki sj410 offi projekti


Ruusulehto
04.02.2010, 22:27
Elikkäs tuli tossa hommattua kans suikka taloon ja siit pitäis nyt alkaa värkkäämään jotain mehtä peliä. Mätää näyttäis olevan ainaki omiks tarpeiks (voin lahjottaa jos joku tarvii:)), ja kuvia laittelen kunhan saan räpsittyä.
Ja jonkin asteinen suunnitelma kytee jossain takaraivon perukoilla elikkäs tulossa olis
-Soa tai ehkä jopa kierteet
-Jakiksen välitys
-ja kaikkee mitä pieneen hulluun mieleen juolahtaa
Niin ja jos jollain sattuis olemaan ehjää kantta tai koko moottoria niin voipii tarjota.
Jatketaan tarinaa kuhan saadaan jotakin aikaseks.

Mappe
05.02.2010, 09:58
Tervetuloa vaan. Myyntiosastolla näyttäis olevan suzuki osia hyvin tarjolla. Mielestäni varaosia löytyy myös hyvin ihan varaosa liikkeistä (laakerit, tiivistet). http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68539&highlight=suzuki

Ruusulehto
05.02.2010, 21:43
Juu kyl se on tiedos et varaosia löytyy myt pohdinnan alla on et ehjäänlö ton suizan oman padan vai istutanko fordin 1.6 ohc moottorin.

Ruusulehto
22.02.2010, 23:24
Kiitokset Sakari65:lle Kannen ja nokan myymisestä, jos sitä nyt sais vaikka rojektia nytkäytettyä etiä päin.

Ruusulehto
07.05.2010, 19:12
Noniin viimeinkin sai jotain aikaseksi ja kasattua sussun moottorin sekä räjäytettyä sen tulille. Sitten pitäis alotella se loputtomalta vaikuttava hitsuu rojekti.

Tuoppo
07.05.2010, 19:48
laitas kuvia suzukista niin nähään minkälainen kone on kyseessä

Ruusulehto
07.05.2010, 20:00
kuvia tulee jahka saan kameran lainaan, ku ei oo viel omaa kerenny ostamaan mut eiköhän niit viikonlopun aikana ilmaannu

Ruusulehto
07.05.2010, 20:04
ja tuopolle kyssäri. Että onkos nuo teikäläisen profiilissa näkyvät ohjauspalikat jotain hig-steer hipo palikoita mitkä on jalostettu noista mersun varsista? Vois meinaa itteeki kiinnostaa samanmoiset palikat

Ruusulehto
13.05.2010, 16:54
Jotain saatu aikaseks etupuskuri lens kuubaan ja lattian hitsausta aloteltu sekä kuskin helmapalkki löys jo pakkansa.
No nyt olis kuvia tuol profiilissa, ku en osaa laittaa niit tohon suoraan näkymään.

Tuoppo
14.05.2010, 14:24
Ois tarkotuksena tehä noista hi-steer varret, menee lievällä sovittelulla jarrusatulan kiinnikeisiin. tossa mersun ohjausvarressa reikien väli on 1mm suurempi, pallovivelen reikää luultavasti joutuu suurentaan ja rraidetankoa joutuu luultavasti jatkamaan jos ei tangossa säätö riitä. leimalle ois tarkotus noitten kans mennä, saa nähdä miten käy. muuta ongelmaa ei oo paitsi tuo raidetangon jatkaminen ei oo laillista

Voin ottaa kuvia jos tarvii

Ruusulehto
14.05.2010, 20:57
kyllähän kuvat kelpaa jo sitä suunnittelis itelle vähän samantyylisiä jossain vaihees

Tuoppo
15.05.2010, 21:26
mulla löytyis yhet ylimääräset varret niin ne vois olla myynnissä sopivaan hintaan

Ruusulehto
20.10.2010, 21:18
Elikkäs kadonnut motivaatio löytönyt tiensä takaisin korvien väliin. Suurin osa mätä hommista olkaa olla takanapäin ja nyt pitäis alottaa kierrejousien suunnittelua etupäähän, taakse tulee aluksi varmaankin soa. Renkaiks tuli nyt 30*9,5*15 fediman siroccot. Kuvia tulee mahdollisesti kuluvan viikon aikana, että ei tarvi niitä hätäillä.

Vilkutin
23.10.2010, 19:43
ninku jo sanoin niin SOA

Ruusulehto
23.10.2010, 22:00
Tuolla rohviilissa olis kuvia. Tarvii paremmal ajal opetella laittamaan ne tohon suoraan näkyville

Pertsi
24.10.2010, 09:03
ninku jo sanoin niin SOA

Toi ohjaus on van yks persereikä toteuttaa tohon rummulliseen etuakseliin jos siitä haluaa tehdä leimakelposen. Kun ei oikein löydy minkäänlaisia ohjausvarsia jotka tohon kävis ja nostais raidetangon kunnolla lehtien yläpuolelle.

Ruusulehto
24.10.2010, 15:16
Se ohjaus homma on juurikin se syy miksi kierrejousitus olis erittäin hyvä vaihtoehto.

HRD
24.10.2010, 15:51
Jos vaan on viitseliäisyyttä, aikaa, osia ja rahaa, ni ilman muuta vieterit. Tän kokosessa kikottimessa paremmat niin lyhyessä ja pitkässä juoksussa. Jossain vaiheessa kuitenkin alkaa tekeen mieli, ni miks tee suoraan ilman välivaiheita. Toteutus tapojakin on monia. :rolleyes:

Ruusulehto
24.10.2010, 19:45
Kyl noi vieterit kuumottaa jonkin verran. Mutta minkä vehkeen jousilla se pitäis toteuttaa? Yhdet taunuksen takajouset olis olemassa, mutta vähän mietityttää niiden jäykkyys vai meneekö se vaan että keksi ja kokeile. Ehdotuksia voi heitellä ihan vapaasti.

Ruusulehto
24.01.2011, 20:40
Herätelläämpä tätkin välillä. Jakolaatikko on saanut uudet välitykset sisuksiinsa ja takaperään on tehty kymppi kemppi. Seuraavaksi olis suunnitelmissa päivittää alusta kohdilleen ens kesän rientoihin. Eli kierrejousitus tulee nyt aluksi varmaan vaan etupäähän, riippuen tilin saldosta ja rakentelu ajan riittävyydestä. Elikkäs minkäs laitteen jousia on muut käyttäny???

Ruusulehto
21.02.2011, 21:17
Nyt olis TAAS nokka leikannut kiinni perkele!! Eli teemme suzukin koneesta verkon painon ja laitetaan todennäkösesti volkkarin dielsel tekniikkaa pellin alle. Jos jollain siis sattuu olemaan ylimääräinen 1,6 tai 1,9 volkkarin tiisseli niin voipii tarjota...

Nuhapumppu
21.02.2011, 22:36
Nyt olis TAAS nokka leikannut kiinni perkele!! Eli teemme suzukin koneesta verkon painon ja laitetaan todennäkösesti volkkarin dielsel tekniikkaa pellin alle. Jos jollain siis sattuu olemaan ylimääräinen 1,6 tai 1,9 volkkarin tiisseli niin voipii tarjota...
Onkos tuo sitten joku tyyppivika? Kaverille vaihdettiin kerran SJ410 jakopäänremmi uuteen ja koekäytöllä pamahti yht´äkkiä nokka jumiin tuhoten remmin. Tuli vaan mieleen kun laitoit että TAAS nokka leikannut kiinni,ja mikäs tuon aiheuttaa.

Rekisteröimätön
21.02.2011, 23:02
Liian piukalle säädetty jakoremmi lienee yksi syy leikkaamiseen. Onko ketään asennuttanut suzukin leikanneeseen kanteen jonkun muun moottorin liukulaakereita ?

Ruusulehto
21.02.2011, 23:07
Ite lottoisin et valmiiks väljä kone ja huono öljypumppu, ku sai olla lämpysenä aikas paljon kierroksia koneessa et oli ees 2bar öljynpineet. Öljyinä castrolin synteettiset 5w-40

Heguli
22.02.2011, 06:38
Ainakin pikkulohkossa kanteen menevät öljykanavat ovat aika pienet. Yhdistelmä kulunut öljypumppu + tahmeat öljyt + talvi = voitelu ei pelaa. Moni on suurentanut noita öljykanavia, tosin ei saa suurentaa liikaa. Ja tietysti öljypumppu on halpa vaihtaa uuteen. Omassa suikassa aikanaan meni nokka-akseli vaihtoon, oli sen verran jo kulunut. Ja siis noita kanavia koneistettiin vähän isommaksi ja uusi öljypumppu.

nuti-90
25.02.2011, 00:39
Niistä jousista..itsellä on tuloillaan audi 80 sedan takajouset eteen ja taakse.. niitä on muistaakseni kolmea eri vahvuutta 10, 11 ja 12mm pinnalla..kuulin että ainakin toi 10mm on liian löysät..:D

Ruusulehto
12.03.2011, 14:13
Nyt on sen verta edistytty, että koneeksi olis tuloillaan volvon pari litranen vino kone ja loota myös volvosta. Alustan suhteen raavittu päätä ja päädytty nelilinkkeihin panhardin kera tai ilman. Kuvia pistelen kunhan saadaan jotain aikaseks.

Ruusulehto
15.03.2011, 13:47
Noniin elimenluovuttaja haettu ja purettu. Kone ja laatikko odottelee lattialla uutta elämää suzukin pellin alla.
Ja muutama foto luovuttajasta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=76798&albumid=3036&dl=1300189425&thumb=1http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=76799&albumid=3036&dl=1300189425&thumb=1http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=76800&albumid=3036&dl=1300189425&thumb=1

Ruusulehto
16.03.2011, 22:02
Tänään nostin vanhan koneen ja lootan pois ja alotin sovittamaan volvolaista tilalle. Huomisen aikana kun sais tehtyä loppuun koneen korvat ja vaihteiston tuennan ja perjantaina välikartaanin niin vois päästä viikonloppuna jo ajelemaan. Muutama kuva kun ne on kivoja.
Volvon sovitusta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=76898[/IMG]
Ihan ei sovi syyläri. Tarvii se alkuperänen poikki putki rällätä poikki
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=76901
Pikkusen joutuu avartamaan että sopii
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=76899

bluevan
16.03.2011, 22:20
Tuo vanhanmallinen kansi on parempi kun ei ole nokka-akselin päässä jakajaa.
Vaihdekepin muokkaus saattaa tuoda myös pikku haasteen ;)
Ahdasta ja törmäyskurssi jakiksen kepakon kanssa.

Ruusulehto
16.03.2011, 22:27
En usko, että se vaihdekepin muokkaus on oikestaan mikään ongelma. Vaikka en kyllä perehtynyt siihen kovin syvällisesti vielä, mutta eiköhän tuo huomenna selviä

bluevan
16.03.2011, 22:32
Ei se ongelma ole mutta hiukan ahdasta siellä on. Oletan että tuossakin on manuaali 5lovinen.

Ruusulehto
16.03.2011, 22:35
Manuaali kylläkin mutta vaan 4-lovinen. Mielessä käyny et ettis joskus automaatin, kun on noi kylän jeeppi miehet sanonu et muuta ei tarvita ku automaati ja ohjaustehostin, mut ite tykkään kuitenki tost kovasta askista enmpi ku kuminuhasta

bluevan
16.03.2011, 22:37
No mulla olis ylimääräinen tomaattiloota. 50€ ;)

Ruusulehto
16.03.2011, 22:40
Koitetaa nyt ensin tolla ja mietitää sitte. Sitä keppi hommaa kun aloin tossa mettimään ni senhän saa siirrettyä melkeimpä kiinni siihen laatikon persiisee

bluevan
16.03.2011, 22:42
Juu niin saa ja 5lovisessa sen joutui tekemäänkin. Abaut 3cm tuli välitanko ja tee sitten valmiiksi pulttiliitos sellaiseen asentoon että saat sen irtikin (siis sen orggis sokan tilalle)

Ruusulehto
16.03.2011, 22:58
tarkotus olikin laittaa pultilla, kun se alkuperänen sokka systeemi ei oikeen vakuuttanu. Ja saahan sen kepin pistettyä mihin vaan jos jaksaa askerrella semmoset välitangot. Sehän siinäkin on, Että jos sen tekee helpoimman kautta ni tulee käännetty vaihdekaavio:D

Pertsi
17.03.2011, 16:58
Manuaali kylläkin mutta vaan 4-lovinen. Mielessä käyny et ettis joskus automaatin, kun on noi kylän jeeppi miehet sanonu et muuta ei tarvita ku automaati ja ohjaustehostin, mut ite tykkään kuitenki tost kovasta askista enmpi ku kuminuhasta

juu tottahan sitä tomaatti ja ylitehostettu ohjaus pitää olla että voi ruisailla luu pokalla ja ohjailla kämmenellä kivikossa ilman kiirettä

Ruusulehto
18.03.2011, 09:35
Eilen sain tehtyä koneenkorvat loppuun ja kötösteltyä laatikontuen. Vielä pitäis hakee kummituslukat moottorin tuentaan ja porailla korviin reijät ja, sitten pääsis suunnitteleen vaijereita ja sähköjä koneeseen. jakohihnan ja öljyt vaihtelis vielä lopuksi, jos vaikka huomenna pääsis suorittaan koeajon

koneenkorvista tein tommoset yksinkertaset
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=76935
rungon puolelle tuli tommoset
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=76937
Saa nähä kestääkö toi lootan tuki mut korjataan jos hajoaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=76939
Lopuksi viel yleiskuva että ei siel vielkää ahasta oo
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=76940
Tulipas perkeleen isoja kuvia... Mutta kun ei osaa pienentää ni olkoot

Ruusulehto
27.03.2011, 11:38
Jatketaas tätäkin juttua välillä. Volvo tekniikalla ajettu ensi testit, vaikka ensin vaikutti synkältä kun teki painetta ja keitti kokoajan, mutta asia korjaantui flektin asennuksella. Välityksetkin vaikuttaa jopa aavistuksen lyhyemmiltä, kun omalla tekniikalla. Jotain pieniä onkelmia ja puuhastelua vielä olis ennen ensimmäistä safaria kuten jakista pitää pikkusen nostaa ja lotan persettä laskea(ei riitä murto ristikoissa) ja kartaanitunneli parsia kasaan ym. pientä...

Ruusulehto
03.04.2011, 21:22
Taas on saatu jotakin aikaseks. Eli kierrejouset saatu laitettua eteen ja taakse tuli tehtyä soa nyt toistaseks, mutta muutetaan kierteille kunhan keritään. Vielä pitäis etujarrut rakentaa, tinailla kartaanitunneli kasaan, ilmansuodatin tehä ja iskareita mulkata niin pääsis koe safarit vetäsemään

Ruusulehto
11.04.2011, 20:09
Koe safarit ajeltu ja hyvin tuntu pelittävän mitä nyt pientä lämpö murhetta joihin ratkaisu jo olemassa. Renkaiksi vaihtu pokkerit 10 leveillä ja -44 et:en omaavilla vanteilla. Ja muutama kuvatus...

Pokkerssit alla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=78387

venyttelyä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=78386

Ruusulehto
16.04.2011, 08:53
Nyt olis uudet flektit jäähdyttämässä vettä ja ihan hyvältä vaikutti, kun syötti pitkällä kakkosella umpihankeen vartin verran niin ei ainakaan keittäny enää.
Petlokit oottelis kans kiinni hitsausta ja alusta uusia iskareita.

Ruusulehto
03.06.2011, 10:56
Vähän vaan piti kokeilla tuohon vasemmalla näkyvään kiveen että kiipekö vai ei. Ja kiipeshän se...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=81907

Ruusulehto
17.08.2011, 16:49
Noniin nyt olis suikka kokonaan kierrejousilla. Iskarit ja muutaman vahvike pellin kun jaksais vielä rakennella niin pääsis testailemaan metsän puolelle. Kuvia laittelen jahka jaksan kamerasta siirrellä koneelle

Ruusulehto
09.10.2011, 21:28
Jotain taas tapahtunu tälläkin suunnalla. Eli pari takakartaania säretty ja takalinkki pettäny tuhoten yhen kartaanin, mutta kempinliima ja taunuksen kartaani sattu olemaan käen ulottuvilla niin oli äkkiä kartaani tehty ja linkki korjattu. Petlokit olis hitsattu kiinni ja ensviikolla jos jaksais laitella renkaat vanteille niin piäsis taas testaamaan mistä löytyis heikkoja paikkoja. Saakos suizaan muuten leimattua tuommosta 2.0 litrasta mjoottoria jos tehot pysyy rajois eikä akselimassa ylity????

Ruusulehto
22.10.2011, 19:20
Rypömässä käyty ja raidetanko män poikki, mutta kempinliimalla korjasimme sen. Volvo moottorilla tais olla kans paha päivä, kun ensin ei meinannut kiertää millään ja sitten, kun innostu niin alko haisemaan vähän öljylle korjataan jos jaksetaan. Parannettavaakin löyty elikkäs takapään linkki suunnitella uusiks jos vaikka huonosti suunniteltu nelilinkki olis parempi kun tuo saatanan kolmiovarsi.

jampeli
22.10.2011, 20:53
jos vaikka huonosti suunniteltu nelilinkki olis parempi kun tuo saatanan kolmiovarsi.


Mitä vikaa :D

Ruusulehto
25.10.2011, 22:40
Tahtoo tuo takimmainen akseli pyrkiä etummaisen kaveriks kun joutuu hypyttään mäkeä ylös. Onkos muuten jakareilla tuommosta onkelmaa???

Pari kuvaa jousto kuvatusta. Loppu liftistä vara niin ei täysiä jostoja saanu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=91866

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=91868

HRD
26.10.2011, 07:17
Tahtoo tuo takimmainen akseli pyrkiä etummaisen kaveriks kun joutuu hypyttään mäkeä ylös. Onkos muuten jakareilla tuommosta onkelmaa???
Käytännössä sama toimintaperiaate, eli on. Neli- tai kolmilinkki käyttäytyy erilailla.

Ruusulehto
11.01.2012, 14:20
Hermot meni ja tupakkia palo tuota takapään jousitusta suunnitellessa, joten siirrytään toistaseks sontakärrin jousiin takas tuolla takapäässä. Tällä kertaa muistetaan laittaa tractionbaarin rungon puolen kiinnikeeseen riipuke väliin niin ei ahista joustoja eikä repeile kokoajan irti akselista. jos jollain pyörii nurkissa suzukin hyviä ehjiä takanorria niin voisin pari ketaletta ottaa varastoon

Ruusulehto
22.08.2012, 20:43
Palattiin takasin kivikauteen ja lehtijousiin, mutta muuttuhan parempaan suuntaan eikä joustoistakaan ihan hirveesti joutunu tinkimään. Eteen kun löytäis vaikka käytetyt omen 2 tuuman pakat ni alkais olemaan paketti taas kohillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4224&pictureid=109777

soa alustan venytystä (kuvanlaadun takaa nokia)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=112135

Ruusulehto
23.09.2012, 17:39
Mitenkäs on muu väki toteuttanu ohjausvarsia soattuun tuikkaan, kun ongelma on että vetovarsi ottaa kiinni raidetankoon ja kun on rummullinen etuakseli niin higsteer palikat on melko hankalat toteuttaa

Ruusulehto
20.08.2013, 10:44
jatketaas tätäkin välillä. Eli seuraava tavoite olisi päästä retroon kisailemaan, jonka johdosta pajan lattialla nökötää oikastu kansi ja xdynan vinssi oottamassa asennusta. Sitten oli vielä ne ohjausvarret, takajarrut, tankki ja kaikkea muuta pientä näprättävää. Etujarrut päivittyi jo tuossa keväällä levyiksi nivan levyillä, 300-sarjan volvon satuloilla ja kaveri koneisti kiinnikkeet. voipi olla että kiire tulee mutta yritetään.

Ruusulehto
05.12.2013, 16:45
Jatketaas tätäkin välillä. Retrossa tuli käytyä ajelemassa ja eihän sieltä ilman vaurioita selvitty eli ensin yöllä katkes etunorra jonka tilalle askarreltiin yön hämärissä takanorra. Sitten lauantai iltapäivänä hujautin suitsan mutapoteroon, joka sattui olemaan oikeesta laidasta aivan pohjaton, siinä hajos kuskinpuolen murros ja vinssin rullakita ja varaosia ei tietenkään matkassa. Takavedolla ja vinssillä tapeltiin pois sieltä ja ajeltiin maaliin.
Nyt on taas vauriot korjattu ja etujousipäivitys evo4 suoritettu. Eli takanorrat ja etupakat naittamalla jousen ja riipun korvia siirtämällä sopi yllättävän helposti tuo takapakka tuonne eteen. Ja muutama kuva nykytilanteesta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=143604

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=143611

Ja kaveri tekas tuommoset "vähän" vahvemmat ohjausvarret kaikki neljä päätä on suzukin vasemman puolen raidepäitä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=143606

Ruusulehto
24.07.2014, 20:21
Jotain yritetty taas tallissa touhuta. Keulile vaihtunut ladan moottori ja loota kävipä vielä 240 volvon kardaanin liuku ladan kardaaninlähdön sisään niin ei tarvinut uutta välikardaaniakaan askarrella. Etuloksut korvattu putkella ja parlokilla, sekä jarrutehostin askarreltu paikalleen.
muutama kuva vielä perään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=159241
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=159240
ja murrosjumppaakin päästy taas tekemään
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=159242
ihan hyvin näyttäs venyvän
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=159376

Ruusulehto
12.08.2016, 18:46
Päivitellääs tätäkin välillä.
ohjauksen tehostaja tuli laitettua tossa muutama vuosi takaperin mallia opel
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=195447
Oma hommansa oli soveltaa tuo alahihnapyörä mutta lada osista koneistamalla ja tupakin/oluen voimalla se otti oman paikkansa. Pumpun tellinki aiheutti myös vähän päänvaivaa, mutta asettu sekin lopulta. Jälkeenpäin tuli todettua, että tästähän tää rakentaminen olisi pitänyt alottaa, on meinaan mukava pyöritellä kämmenellä pokkeria paikassa kun paikassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3036&pictureid=195446