PDA

View Full Version : Perävaunun (kevyt-) rengaskoon muuttaminen?


KarvaTurpa
01.02.2010, 21:37
Yritin kaivella tietoja millaiset on määräykset jarruttoman kevytperävaunun (alle 750kg) rankaista. Sen verranhan löysin, ettei talvirenkaita tarvittaisi, mutta rengaskoosta ei tunnu irtoavan mitään tietoa.
Tietääkö kukaan, voiko otteeseen merkittyä kokoa suurentaa ja jos voi, niin missä rajoissa? Kärryn otteessa 155R13 eli ymmärtääkseni sama kuin 155/80R13.

4WD
01.02.2010, 22:35
Itsellä oli kärryn rengaskokona 235/75 15 ja muutoskatsastutin vaihtoehtoiseksi rengaskooksi 31x10.5 15(jotta sama rengaskoko kuin autossakin), pari vuotta sitten. Ensimmäinen katsastusmies sano ettei onnistu, toinen suostu muutoskatsastamaan.

-MaTTi-
01.02.2010, 23:27
Yritin kaivella tietoja millaiset on määräykset jarruttoman kevytperävaunun (alle 750kg) rankaista. Sen verranhan löysin, ettei talvirenkaita tarvittaisi, mutta rengaskoosta ei tunnu irtoavan mitään tietoa.
Tietääkö kukaan, voiko otteeseen merkittyä kokoa suurentaa ja jos voi, niin missä rajoissa? Kärryn otteessa 155R13 eli ymmärtääkseni sama kuin 155/80R13.

Ei oo lakipykälää tuohon, mutta kevyen kaluston sääntöjä sovelletaan jos sovelletaan. Laki ei vaadi, eli sakottamisperusteita ei pitäisi olla. Eli senkus vaihtaa kumet ja vetelee pois tiehensä, kunhan vaan jäävät lokasuojien alle jne.

Jarrullisessa kärryssä jarrudirektiivi pätee tietyllä rengashalkaisijalla, joten periaatteessa sellaisen rengaskoon/ulkohalkaisijan muuttaminen voisi olla jonkin rajan jälkeen kyseenalaista. 4/2000 tuli voimaan jarrudirektiivi kärryille eli sitä vanhempia ei koske mikään direktiivin vastaavuus.

revu
02.02.2010, 17:24
39.5x18r15 boggerit alle? :D

SamiN
03.02.2010, 09:24
Ei oo lakipykälää tuohon, mutta kevyen kaluston sääntöjä sovelletaan jos sovelletaan. Laki ei vaadi, eli sakottamisperusteita ei pitäisi olla. Eli senkus vaihtaa kumet ja vetelee pois tiehensä, kunhan vaan jäävät lokasuojien alle jne.

Jarrullisessa kärryssä jarrudirektiivi pätee tietyllä rengashalkaisijalla, joten periaatteessa sellaisen rengaskoon/ulkohalkaisijan muuttaminen voisi olla jonkin rajan jälkeen kyseenalaista. 4/2000 tuli voimaan jarrudirektiivi kärryille eli sitä vanhempia ei koske mikään direktiivin vastaavuus.

Kyselin tätä jo privanakin mut ku ei vastausta kuulunu niin uudestaan: Mikä toi jarrudirektiivi on? Estääkö se 13" vannnekoon muuttamisen 14"? Kun asuntovaunun kokonaismasssaksi 0n merkattu 1440kg 13" pyörillä, saako kokonaismassaa kasvatettua suuremmilla (=kantavemmilla 14" ) renkailla?

T3Syncro
27.08.2013, 21:12
Ei oo lakipykälää tuohon, mutta kevyen kaluston sääntöjä sovelletaan jos sovelletaan. Laki ei vaadi, eli sakottamisperusteita ei pitäisi olla. Eli senkus vaihtaa kumet ja vetelee pois tiehensä, kunhan vaan jäävät lokasuojien alle jne.

Jarrullisessa kärryssä jarrudirektiivi pätee tietyllä rengashalkaisijalla, joten periaatteessa sellaisen rengaskoon/ulkohalkaisijan muuttaminen voisi olla jonkin rajan jälkeen kyseenalaista. 4/2000 tuli voimaan jarrudirektiivi kärryille eli sitä vanhempia ei koske mikään direktiivin vastaavuus.

Yhdeltä K1 asemalta kyselin samaa asiaa, kertoivat että mennään samoilla säännöillä kuin autojen kanssa, eli vannekokoa saa kasvattaa yhden tuuman tai pitää muutoskatsastaa, tosin epäilivät että jos muutan 10" renkaat 13" tai 14", kukaan ei edes hoksaa asiaa.

tekniikkamies
27.08.2013, 22:14
Yritin kaivella tietoja millaiset on määräykset jarruttoman kevytperävaunun (alle 750kg) rankaista. Sen verranhan löysin, ettei talvirenkaita tarvittaisi, mutta rengaskoosta ei tunnu irtoavan mitään tietoa.
Tietääkö kukaan, voiko otteeseen merkittyä kokoa suurentaa ja jos voi, niin missä rajoissa? Kärryn otteessa 155R13 eli ymmärtääkseni sama kuin 155/80R13.

Yhtenä käytännön seikkana tulee mieleen mistä saa kätevästi ja edullisesti sopivia vanteita vai pitääkö pyörän napoja vaihtaa. Omasta mielestä esim. Hiluxin 205R 16C vakiorenkaat olisi mitä mainioimpia perävaunuun ja vannekin olisi muuten vaan kun ei taida käydä mihkään.

Sama oli Sprinterin 225/70/15 C renkaiden kanssa.

w123:sessa Mersussa mulla on 15" peltivanteita, joita pystyy hyödyntämään joissain 5 pulttisissa peräkäryissä.

-MaTTi-
28.08.2013, 07:40
Yhdeltä K1 asemalta kyselin samaa asiaa, kertoivat että mennään samoilla säännöillä kuin autojen kanssa, eli vannekokoa saa kasvattaa yhden tuuman tai pitää muutoskatsastaa, tosin epäilivät että jos muutan 10" renkaat 13" tai 14", kukaan ei edes hoksaa asiaa.

Ei pidä paikkaansa. Ko. pykälä koskee vain autoja:1 §
Soveltamisala ja määritelmiä
1. Tämä päätös koskee henkilö- ja pakettiauton (M1- ja M1G- sekä N1- ja N1G-luokka) sekä soveltuvin osin muiden autojen rakenteen muuttamista.

T3Syncro
28.08.2013, 08:06
Eli kevyt peräkärryn vannekokoa saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta, kunhan rengas mahtuu pyörimään?

JiiPee
28.08.2013, 08:53
w123:sessa Mersussa mulla on 15" peltivanteita, joita pystyy hyödyntämään joissain 5 pulttisissa peräkäryissä.

Paljonko w123 mesessä on akselipainot, eli minkälaiseen kärryyn vanteiden kantavus riittää? Minulla on pari henkilömesen vannnetta menossa hinattavan laitteen pyöriin, mutta siinä ei tule ongelmaa ainakaan vanteen keston kanssa.

Peräkärryissä on sitä jakoa käyttäviä 5-pulttisia akseleita liki 2 tonnin akselipainoilla. Henkilömesen vanne näyttää aika ohuesta pellistä tehdyltä ja enemmän rei'itetyiltä verrattuna 3500kg kärryn orggisvanteisiin.

Olisiko jossakin Transportterissa tai muussa pakussa samaa 5x112 jakoa olevaa 14" tai 15" vannetta?

paikkatakki
28.08.2013, 09:00
Itse kasvatin kärryn vannekoon 12"sta 15"seen ja renkaat levenivät 155sta 205seen. Lokasuojat jouduin vaihtamaan leveämpiin, joten muutoskatsastukseen, koska kärryn leveys muuttui. Samalla sitten merkattiin otteeseen ne renkaatkin, niin ei pitäisi tulla mitään sanomista tien päälläkään.

T3Syncro
28.08.2013, 09:09
Olisiko jossakin Transportterissa tai muussa pakussa samaa 5x112 jakoa olevaa 14" tai 15" vannetta?

T2, T3 ja T4 Transporterista löytyy 5x112 jaolla olevaa vannetta. (T2&T3 14", T5 14" & 15")

14" 5x112 vanteita löytyy esim Tölkkifoorumi.fi (http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=1304) kautta, joskus jopa ilmaiseksi...

Samsonite
28.08.2013, 09:39
W123 15" vanne on melko harvinainen, w124 vakiona.

-MaTTi-
28.08.2013, 18:59
Eli kevyt peräkärryn vannekokoa saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta, kunhan rengas mahtuu pyörimään?

Kyllä vain. Ja kunhan kantavuus riittää, isompaan päin jos menee niin ei ongelmaa. Jos lokareita joutuu levittää, pitää uusi leveys muutoskatsastaa.

Nikuzai
28.08.2013, 19:20
Peräkärryissä on sitä jakoa käyttäviä 5-pulttisia akseleita liki 2 tonnin akselipainoilla. Henkilömesen vanne näyttää aika ohuesta pellistä tehdyltä ja enemmän rei'itetyiltä verrattuna 3500kg kärryn orggisvanteisiin.


Farkun vahvistetun vanteen laittaa niin kestää.

tekniikkamies
29.08.2013, 08:02
Mielestäni Transporter vannevinkki on hyvä. Oman w123:sen vanteet on peräisin w123 ambulanssista ja w126 S sarjalaisesta.

Kannattaa varmaan ottaa huomioon minkä painoiseen kärryyn vanteet tulee.

T3Syncro
29.08.2013, 20:17
Seuraava kysymys Matille, saako kevytperäkärryä korottaa asentamalla vaikka profiiliputken tai U-palkin pätkän akselin ja rungon / lavan väliin?

Kärry kulkee keula ylhäällä Syncron perässä... (https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1236877_318920451585855_1722213771_n.jpg)

Korotuksella mahtuisi suuremmat renkaatkin ehkä paremmin lokasuojien sisään.

cannon_ball
21.11.2019, 10:12
Seuraava kysymys Matille, saako kevytperäkärryä korottaa asentamalla vaikka profiiliputken tai U-palkin pätkän akselin ja rungon / lavan väliin?



Korotuksella mahtuisi suuremmat senkaatkin ehkä paremmin lokasuojien sisään.

Tää kyllä kiinnostais?:confused:

jli
21.11.2019, 11:27
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.

-MaTTi-
21.11.2019, 15:16
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.
Ei ole mikään kannanotto vaan itse määräys eli laki. Ja tosiaan 1.10.2015 muuttunut tämä asia mistä ylempänä keskusteltu. Tuo linkin määräys on vanhempi versio, tässä nykyinen: https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/42527
Ja ensi vuodelle tulossa taas uusi.

Tuolta löytyy kärrynkin korottamista koskeva kohta, eli samat säännöt mitä autoon.

jli
21.11.2019, 15:43
No, lähtökohtaisesti jarruttomia kärryjä ei tarvitse katsastaa, joten meriselitys "ainahan se on ollu tuollainen" menee tavallista paremmin läpi varikkopysähdyksillä.

Riittävä vaatimus rengasmuutoksille olisi, ettei laakerin kuormitus oleellisesti kasva, eli käytännössä offsetit pysyvät järkevissä rajoissa. Esimerkiksi maastokelpoisille kärryille olisi ihan oikeaakin tarvetta, mutta tuo lakimuutos estää sellaisten tekemisen.

Bj Andy
21.11.2019, 15:45
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.

Ja akselin valmistajan edustajalta saa laskelmat jarrullisen kärrin rengasmuutoksia varten. Itse pyysin omaan kärriin dokumentit jo aikaa sitten. Itse homma vaan odottaa että vanhat kumit menee loppuun.

Merkitsevää noissa on renkaan säde eli korkeus. Se vaikuttaa suoraan jarruvoimaan, kuten autossakin . Tuohon agadokseen saa 72 cm korkeat renkaat ja silti riittää speksit lasketella 100km/h täydellä kuormalla...:D

-MaTTi-
21.11.2019, 15:58
Esimerkiksi maastokelpoisille kärryille olisi ihan oikeaakin tarvetta, mutta tuo lakimuutos estää sellaisten tekemisen.
Tee ite, kuten esim: https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1405992&postcount=35

-MaTTi-
21.11.2019, 16:00
Ja akselin valmistajan edustajalta saa laskelmat jarrullisen kärrin rengasmuutoksia varten. Itse pyysin omaan kärriin dokumentit jo aikaa sitten. Itse homma vaan odottaa että vanhat kumit menee loppuun.

Merkitsevää noissa on renkaan säde eli korkeus. Se vaikuttaa suoraan jarruvoimaan, kuten autossakin . Tuohon agadokseen saa 72 cm korkeat renkaat ja silti riittää speksit lasketella 100km/h täydellä kuormalla...:D
Joo, ja löytyy moneen netistäkin vetopään ja jarrujen hyväksyntöjen perusteella, etenkin Knottin jarruilla oleviin. Jarrujen direktiivinvastaavuus ei koske ennen 1.4.2000 käyttöönotettuja.

jli
21.11.2019, 16:02
Eikö tuon pitäisi mennä suoraan akselin painorajan mukaan? Jos on vaikka jarrullinen 3500 kg akseli ja laitteen kokonaispaino on 2500 kg, voisi rengasta suurentaa 3500/2500 = 1.4-kertaiseksi ilman mitään ihmettelyjä.

jli
21.11.2019, 16:07
Tee ite, kuten esim: https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1405992&postcount=35

Ei huono idea. Pitää vain viritellä metsäkärryn/portaalivaihteen tyylinen pyörännapa. Sitten tietysti irrotettava suksisarja renkaisiin.

Vielä omavalmisteesta: jos ostaa akseliston, esimerkkinä tämä, mukana tulee todistus komponentin soveltuvuudesta tarkoitukseen:

https://cdn.virtasenkauppa.fi/assets/103-pv330199-yhteensopivuustodistus.pdf

Tuossa ei puhuta rengaskoosta mitään. Jos tuollaisesta tehdyn kärryn käy leimaamassa suurimmilla rupulikumeilla mitkä pyörännapaan sopivat, niin hey presto, tuo rengaskoko on sitten hyväksytty ja laillinen?

Topi1982
21.11.2019, 16:55
Tee ite, kuten esim: https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1405992&postcount=35
Tuommosen tekeminen ei ihan kaikilta onnistu!
Hienoa työtä!
(Meinasin kirjoittaa, että pitää haista miehelle eikä halvalle deotorantille mutta jätin kirjoittamatta)

Topi1982
21.11.2019, 16:57
Onneks on tuo miinusMattimiinus oikomassa ja neuvomassa!

-MaTTi-
21.11.2019, 19:43
Tuossa ei puhuta rengaskoosta mitään. Jos tuollaisesta tehdyn kärryn käy leimaamassa suurimmilla rupulikumeilla mitkä pyörännapaan sopivat, niin hey presto, tuo rengaskoko on sitten hyväksytty ja laillinen?
Voit tehä akselinkin ite. Ja määritellä et 44” on tän kärryn rengaskoko ja että saa käyttää 100 mm spacereitä halutessaan. Helppoo kun on valmistaja itse.

Bj Andy
21.11.2019, 20:11
Voit tehä akselinkin ite. Ja määritellä et 44” on tän kärryn rengaskoko ja että saa käyttää 100 mm spacereitä halutessaan. Helppoo kun on valmistaja itse.

Jep. Myös reklamointi mahdollisissa takuu asioissa on helppoa...:D

karvanoppa
21.11.2019, 20:14
Mulla on ihan Gazin kärry metsä/tie käytössä.

Keväällä laitoin 31/10.5/15 Renkaat alle Suzukin vanteilla eikä kuvio tule lokasuojasta yli. Toki koukku pitää olla normaalia korkeammalla että menee perässä suorassa. :)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=186&pictureid=219411

uteiN_H
21.11.2019, 22:13
Altapäin kiinnitettävän axulan ja vetoaisat.
Tää tosin normi pyörillä mut isommatkin olis mahtunu.
Liikkui hyvin Suzukilla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8489&pictureid=224775
Kuva näkyy vain kirjaantuneille.
Näin saariolosuhteis.
Piti siirtää kun pilas hienon maiseman mökin ja järven välis.

jli
21.11.2019, 22:55
Voit tehä akselinkin ite. Ja määritellä et 44” on tän kärryn rengaskoko ja että saa käyttää 100 mm spacereitä halutessaan. Helppoo kun on valmistaja itse.

Eikö ne vaadi hyväksyntäleimat akselilta, aisalta ja vetokidalta, joita hyväksyntöjä taas ei saa itselleen kirjoittaa vaikka osaisi?

Jos löytyisi valmiina joku juontokärryn akselin tyyppinen viritys, jossa on kantavuus on ilmoitettu, sen päälle voisi jo alkaa rakentaa. Joku tuollainen, mutta liikennekäyttöön ja jousilla:

https://ironbaltic.com/sites/default/files/images/forestry/log-haulers/IronBaltic_log_haulers_rear_log_carrier_support.jp g

-MaTTi-
21.11.2019, 23:03
Eikö ne vaadi hyväksyntäleimat akselilta, aisalta ja vetokidalta, joita hyväksyntöjä taas ei saa itselleen kirjoittaa vaikka osaisi?
Akselista oli kyse. Ei tarvii leimoja, jarruista sitten kyllä tietysti jos sellaset.
Aisan saa tehtyä niin ettei sitä tulkita aisaks = ei tarvii mitään. Vetokita tietysti kaupasta ja ne on E-hyväksyttyjä. Sitä nyt ei kukaan ite tekiskään ku 15€ saa uuden hakee.

-MaTTi-
21.11.2019, 23:05
Eilen näpyttelin tällasen omavalmisteen kilpiin:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=93297&stc=1&d=1574370308

Bj Andy
22.11.2019, 10:27
Eilen näpyttelin tällasen omavalmisteen kilpiin:
[IMG]https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=93297&stc=1&d=1574370308[/IMG

Miten tommosen kääntökehä,eli saako sen tehdä itse?

-MaTTi-
23.11.2019, 10:05
Miten tommosen kääntökehä,eli saako sen tehdä itse?
Saat, mut onko järkeä?

Bj Andy
23.11.2019, 16:42
Saat, mut onko järkeä?

Ei välttis. En vaan ole löytänyt valmista mistään. Siis netistä.
Tarkoittamatta etteikö niitä olisi jostain saatavilla. Ulkomaankielinen nimi helpottaisi etsintää.:confused:

HeikkiH
23.11.2019, 17:15
Tarkoittamatta etteikö niitä olisi jostain saatavilla. Ulkomaankielinen nimi helpottaisi etsintää.:confused:

Englanniksi trailer turntable.

-MaTTi-
24.11.2019, 13:22
Tollases pitää olla sit sähköjarrut nykyään. Työntöjarrut ei kelpaa 1.11.2014 eteenpäin.

pee
24.11.2019, 22:21
Mites, jos on omavalmiste kärry, jonka omistaja on vaihtunut, ja uusi omistaja päivittää alle esim omavalmiste akselin ... Kuka saa ottaa vastuun mistäkin

Bj Andy
24.11.2019, 23:23
Tollases pitää olla sit sähköjarrut nykyään. Työntöjarrut ei kelpaa 1.11.2014 eteenpäin.

Ok. No saapahan lisää kuormaa...

Vaan mistä noita jarruja löytyy?

uteiN_H
25.11.2019, 16:14
Ok. No saapahan lisää kuormaa...

Vaan mistä noita jarruja löytyy?

Siel niit on käytetty ajoista miekka ja kivi.
Eli nestejarru sähkösel pääsylkyl joka ohjaa jarrui.

Mää nii kauhiast ihmettelen miks noi jenkki aluveneraikut ei kelpaa suomalias leimalle?
Jos tollaset omavalmistekötöstelyt kelpaa mikä Matin kuvis on ????? Samoil jarruil kelpaa ????
Tarkotan niit 2- tai 3-akselisia isomille veneille tarkotettuja jenkkiläisiä venekärryjä.
Matti vois valaista mua.

wikke
25.11.2019, 16:41
Nietun viesteistä ei kyllä ihan aina ota selvää...

Topi1982
25.11.2019, 18:14
Siel niit on käytetty ajoista miekka ja kivi.
Eli nestejarru sähkösel pääsylkyl joka ohjaa jarrui.

Mää nii kauhiast ihmettelen miks noi jenkki aluveneraikut ei kelpaa suomalias leimalle?
Jos tollaset omavalmistekötöstelyt kelpaa mikä Matin kuvis on ????? Samoil jarruil kelpaa ????
Tarkotan niit 2- tai 3-akselisia isomille veneille tarkotettuja jenkkiläisiä venekärryjä.
Matti vois valaista mua.

Samaa mieltä! ikkeW on eri...

uteiN_H
25.11.2019, 19:58
Jonka kestää upottaa veteen. Saati suolaseen veteen.
Ja tää suorista sähköjarruista. Huttua kaikki tyynni. Jopa suolattuun talveen.
Miks se ei voi olla epäsuorasähköinen nesteeseen ja yhtä nopee esim. MB tyyliin sähkö moottorilla ja neste välitteinen aisas mitä ei tarvii koskaan kastaa.
Ja noit löytyy pilvin poimein. Ja jopa hyvin suojattujakin.
Ja jopa veneen trimmi ja hissi toimii samal periaatteella sähkömoottorilla suoraan kuularuuvilla tai nesteeseen, riippuu voimista mitä pidellään. Ihan sama onko vesi suolanen vai makee. Ja näitkin löytyy toooosi hitaita ja riittävän nopeita.
Oliskohan EUvostoliittosäännöis unohdettu venemiehet.
Epätietonen kysyy.....
Ja ei sitä Mattikaan enää tarvita......
Täs vastaus.
Suurin ongelma on norjan romi navois ja jarruis sisällä.
Nestejarru sen viel voi kestää......
Joku vois laittaa noist suorist sähköjarruaxuloist rummut irti kuvat tänne näkösälle. Tuoreena tai yhden kauden useempaan kertaan meriveteen upotettuina.
Ja niitä korjanneina kokemukset.......kuinka hyvin toimii ja mis kunnos ne ovat olleet.
Kokemuksest. Kengist happanee pinnat irti. Sisäkaluist happanee kiinnipitimet.....ym. Ja nääkin rumpumallisis mekaanisis. Nestelevyt toimii paremmin.
Kaikki toi huttu mustaa... ei 304- tai 316:ta. Kovaan käyttöön tarvitaan oikeet materiaalit.
Norjan romilla on yllättävän suuri voima vääräs välis. Tai jännityksis olevis kappaleis. Saati sit liikkuvis mustis raudois.

Bj Andy
25.11.2019, 23:46
Nojoo.. Sinansä hullua että vaaditaan jotain systeemiä mitä ei kukaan myy Täällä...

Ei tuo sähöjarru huono juttu olisi. Tuntuu vaan että joku ideologinen syy ohjaa juuri tämän perävaunutyypin osalta jarrujärjestelmään jota ei ole olemassa. Ja miksi?

uteiN_H
25.11.2019, 23:53
Nojoo.. Sinansä hullua että vaaditaan jotain systeemiä mitä ei kukaan myy Täällä...

Ei tuo sähöjarru huono juttu olisi. Tuntuu vaan että joku ideologinen syy ohjaa juuri tämän perävaunutyypin osalta jarrujärjestelmään jota ei ole olemassa. Ja miksi?

Sorvaamaan lakeija joista ne ei tiedä yhtään mitään.....
Saati niiden esittelijät rysselist......
Noilt tolloilt puuttuu oikee koulutus, kokemus ja maalais järki.

Hitto palkkaisivat asiantuntijoit tekeen ne ettei tarviis kahteen kertaan tehä 2xkalliimmalla jonka kansa maksaa.......
Ja kärsii siirtymävaiheen epäonnistumiset.
Mun mielipide.
Kerralla kuntoon......
Olisi aika vaatia hillotolpalla istuvilta myös kustannustehokkuutta ja tulosta, niin kuin sitä vaaditaan jokaiselta valtion kassaa kartuttavalta.
Luottamustehtävissä oleville erittäin tärkeä ominaisuus..... Ja jos se puuttuu niin luottamustakaan ei riitä loputtomiin......

Onhan toi sama jarrujärjestelmä sun mölliski. ja ihan svidun hyväks todettu ja erittäin halvax. Ja jotku muut ajaneet sen läpi ku suomalialaiset.
Sellanen on EUvostoliitto. Eli mennään perse edellä puuhun koko yhteisö kustannuksista ja ongelmista välittämättä. Kunhan se eniten maasuttaneelle tuottaa tarpeex.
Halpaa ku saippua. Ohjausyksikko 1,5 K€. Toivottavasti sun ei oo tarvinnu vaihtaa sitä monesti.

Kiinast noit tulee jonkun ajan kuluttua 0,15K€ ku huomaavat et meilt puutuu oikeet kamppeet......Ne on väellään ja osaamisellaan täl hetellä ylivertases asemas ku materiaalit ja työvoima ei maksa mitään.
Onks tos mitään järkee?????
Kaikki osaaminen ja säästöt, tuotot , ym valuu muualle kun EU:n ulkopuolelle. Ne osaa soveltaa ja tehdä siit kopion tai useempii. Ja vuoden pääst maksaa 0;075K€.
Noikin hillot vois jäädä meidän talousalueelle jos tehtäis oikeit päätöksiä.
Ja tuol rysselis kirjooteaan kaikki direktiivit ja EU-lainsäädäntö jota meil noudatetaan pilkun tarkasti, jopa aurinkookin tarkemmin.....
Ja nää meidän 201 pellee on vaan marioneetjä joita heilutellaan rysselist.
Tää topic oli mun osalt täs. Ei enää kommentoitavaa.

lacrits68
26.11.2019, 12:51
moi!

Onko tämä nyt niin että vanhaan "omavalmisteeseen" saa laittaa akselia ja rengasta että se kulkee nätisti ja suorassa autoneperässä? Kantavuutta en tarvitse lisää...!
ajatuksena laitaa rooverin aksli alle ja samat renkaat kun autossa...! kärry "omavalmiste" -80 luvulta.

//Janne

-MaTTi-
26.11.2019, 20:03
Tossa hyväksyntäpruju noista sähköjarruista/niitten akseleista sisuskalujen kuvineen jos ketä kiinnostaa: https://www.boopark.eu/wp-content/uploads/PDF/certificaten/E4%20schamelwagen%203%20asser%20fixed%20wight.pdf