View Full Version : Joustava runkoinen maasturi???
Punanenä
30.01.2010, 15:55
:oOllut pitkään mielessä ja ehkä jopa toteutuksessa uudenlainen runkorakenne, Ei jousia,Ei iskunvaimentimia,Ei erillistä pähjapanssaria, Ei tukivarsia:D
Ja siitä huolimatta huippuluokan ristiinjousto ominaisuudet:eek: ja huippuluokan panssarointi:eek:
Miltäs tälläinen kuulostaa? Nykyään teräksestä voi valmistaa muutakin kuin nauloja ja ankkureita:D
Tässä pääpiirteittäin ajatus uudesta rakenteesta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=150&pictureid=50641
Eli tuo harmaa osa on panssari, auton pohja ,tukivarret ja joustoelimet... Autocadi ei ole asennettuna ja siksi tämä tehty paintilla:o
Kuulostaa äkkiseltään yhdeltä vääntösauvajouselta, jonka etupäässä on etuakseli ja takapäässä taka-akseli. Runko olisi siis joko kiertyvä tanko tai sitten kaksi jäykkää osaa, joiden välissä olisi jotenkin jousilla hillitty kiertonivel.
Kiertoniveltä on käytetty runko-ohjaavissa, esim:
http://www.uniknick.de/Baustelle_Teil4/HPIM1048.jpg
http://www.uniknick.de/Baustelle2005/01010025.jpg
ja pelkkänä kiertonivelenä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/patriot4x4-26.4%20001.jpg
Lisää ko. Patrollista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778
No, tämäkin on yksi kiertonivel-sovellus:
http://www.konedata.net/Traktorit/Kuvat/80Case2090.jpg
Mutta tarkoitit varmaankin kiertyvää runkoputkea, yksi keskellä ja akseli päissä?
Mahtaako V-muotoon pokattu levy kiertyä, jos on sen verran kovaa kestääkseen panssarina?
Punanenä
30.01.2010, 16:27
Kuulostaa äkkiseltään yhdeltä vääntösauvajouselta, jonka etupäässä on etuakseli ja takapäässä taka-akseli. Runko olisi siis joko kiertyvä tanko tai sitten kaksi jäykkää osaa, joiden välissä olisi jotenkin jousilla hillitty kiertonivel.
Kiertoniveltä on käytetty runko-ohjaavissa, esim:
http://www.uniknick.de/Baustelle_Teil4/HPIM1048.jpg
http://www.uniknick.de/Baustelle2005/01010025.jpg
ja pelkkänä kiertonivelenä:
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/patriot4x4-26.4%20001.jpg
Lisää ko. Patrollista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778
No, tämäkin on yksi kiertonivel-sovellus:
http://www.konedata.net/Traktorit/Kuvat/80Case2090.jpg
Mutta tarkoitit varmaankin kiertyvää runkoputkea, yksi keskellä ja akseli päissä?
Tässä omassa visiossani ei ole niveliä lainkaan vaan tuon v-rungon kiertojäykkyys on olematon, Pituus ja sivisuuntainen jäykkyys on taas erittäin hyvä
Tota veetähän kyllä jäykistää kaikki mitkä tulee siihen kiinni.
Esim. kori ja tekniikka plus muut.
Että mitenhän sitten toimii.
Punanenä
30.01.2010, 16:38
Mahtaako V-muotoon pokattu levy kiertyä, jos on sen verran kovaa kestääkseen panssarina?
Kyllä vääntyy ja helposti... panssarina ohut levy ei kestä mutta kanttaus/kanttaukset vähentävät lommahdus taipumusta ja tämänmallinen pohja ohjaa iskeytyvien kivien yms voimaa sivullepäin eikä suoraan kohti levyä
Punanenä
30.01.2010, 16:41
Tota veetähän kyllä jäykistää kaikki mitkä tulee siihen kiinni.
Esim. kori ja tekniikka plus muut.
Että mitenhän sitten toimii.
Se on vielä auki mutta jotakin suunnitelmaa siihenkin löytyy:D
Kaikki osat kiinitetään kiinteästi vain toisesta päästä ja toisesta päästä joustavalla liitoksella (mootori,akselit kori)...
Mites tilanne, jossa koko akselin pitäis joustaa tasasesti sisään/ulos eli esim. monttuun ajo vaatii äkikseltään ajateltuna melkosta laskelmointia pituussuunnan sopivassa mitoituksessa jousto/vs kantavuus.
äkkiä ajatellen tuo ei paljon maavaraa tarjoa, koko linjan sen mitä murikoiden alla on...
Kaikki osat kiinitetään kiinteästi vain toisesta päästä ja toisesta päästä joustavalla liitoksella (mootori,akselit kori)...
Tarkoitat, että kiinnitetään kiinteästi vain yhdestä kohdasta, jos et halua rajoittaa kiertymiä.. Kaksi kiinteää kiinnityspistettä jarruttaa kiertymistä.
Haluat jättää iskunvaimentimet pois. Mikä silloin vaimentaa iskuja? Fysiikan lakeja ei voi ohittaa tässäkään tapauksessa. Eihän iskunvaimentimet ole pakollisia kierrejousillakaan, mutta kyllä ne elämää kummasti helpottaa.
Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.
Ehdotus: Runko on ok, jätä akselit pois ja asenna kone suureen puhaltimeen.. Voit liikkua muuallakin kuin maalla..:D
Rekisteröimätön
30.01.2010, 17:34
Tarkoitat, että kiinnitetään kiinteästi vain yhdestä kohdasta, jos et halua rajoittaa kiertymiä.. Kaksi kiinteää kiinnityspistettä jarruttaa kiertymistä.
Haluat jättää iskunvaimentimet pois. Mikä silloin vaimentaa iskuja? Fysiikan lakeja ei voi ohittaa tässäkään tapauksessa. Eihän iskunvaimentimet ole pakollisia kierrejousillakaan, mutta kyllä ne elämää kummasti helpottaa.
Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.
Ehdotus: Runko on ok, jätä akselit pois ja asenna kone suureen puhaltimeen.. Voit liikkua muuallakin kuin maalla..:D
Totta,, asiaa pitää miettiä lisää..
Sisään ulos joustoa ei ole ollenkaan ja kaksi kiinteää pistettä per "perusosa" jäykistää rakennetta...
SUURET puoltyhjät renkaat mielestäni pystyy hoitamaan jousitus ongelman ja iskunvaimennuksenkin pystyy toteuttamaan...
Siksi laitoin tämän topikin että joku viisas keksii ratkaisun näihin muutamaan ongelmaan
Rakettimoottori ei ole hullumpi ajatus
Rekisteröimätön
30.01.2010, 17:35
punanenä ylempänä +2,5prom :)
tämänmallinen pohja ohjaa iskeytyvien kivien yms voimaa sivullepäin eikä suoraan kohti levyä
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?
Rekisteröimätön
30.01.2010, 17:49
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?
Niin miksi ihmeessä muuttaa jo hevoskärryistä tutta rakennetta miksikään? Nykyään rakennellaan robotteja mars planeetalle ja hiukkaskiihdyttimiä...
Miksi ei maasturin perusrakennetta kyseenalaisteta?
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?
Ihan sama millanen rakenne näissä tapauksissa on, vaijeria vedetään ihan touhukkaasti johonkin suuntaan kaikesta huolimatta... :D
Rekisteröimätön
30.01.2010, 18:16
äkkiä ajatellen tuo ei paljon maavaraa tarjoa, koko linjan sen mitä murikoiden alla on...
sivusta katsoen V-rungon ei tarvitse olla suora vaa n keskikohta voi olla ylempänä, tämä lisää kiertoherkkyyttä lisää
Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.
Ilmajakkara
Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.
Kummankin pyörän putoaminen vaikkapa tukin päältä alas tai pelkän toisenkin tarpeeksi korkealta, niin moottorin kiinnikkeisiin kohdistuu melkoinen iskurasitus sillä hetkellä, kun rengas tapaa maan. Suuri-ilmatilaiset (ja löysärunkoiset) renkaat ja pienet paineet täytyy varmaan pitää.
missä "karkaset" ton kokosen metallipalan jouseksi? metallin väsyminen?
Ei muuta kuin prototyyppiä tekemään!
Onhan nämä maastokuorma-autojen rungot kiertyviä.
Akselithan joutuu kuitenkin laittamaan kiinni molemmin puolin, jolloin akselin kohdalta rungosta tulee aika jäykkä, jos taa moottorin kiinnitys on ~akselin kohdalla vois sen laittaa kiinni suuremmin rungon jousto-ominaisuuksia vaarantamatta (eli runko kiertyisi akselien välissä olevalta osalta), kyllä tuo vois toimia maastoajossa. Mikäli tuohon pohjalevyyn jostainsyystä tulisi lommo saattasi tapahtua mielenkiintoisia...
Niin miksi ihmeessä muuttaa jo hevoskärryistä tutta rakennetta miksikään? Nykyään rakennellaan robotteja mars planeetalle ja hiukkaskiihdyttimiä...
Miksi ei maasturin perusrakennetta kyseenalaisteta?
Saa ja pitääkin kyseenalaistaa, ei sitä muuten löydetä uusia ideoita ja tapoja toteuttaa ajoneuvon rakennetta. En mä ole tuota ideaa teilaamassa, mutta en usko että tuollaisenaan tulee toimimaan.
Millainen akseliväli tuossa olisi? Mitä lyhyempi sen huonommin joustaa ristiin.
Rekisteröimätön
30.01.2010, 23:58
Entäs epäkallistustangot eestä taakse puolellaan sitten vielä akselikohtaisesti esim kierrejousi vehkeessä missä iskaritkin normaalisti, onko joku jo patentoinu mitä hä. eli esim oikee etupyörä nousee kivelle niin vipuvarsi nostaa oikeaa takapyörää janiin edespäin helppo toteuttaa!!!!????
Entäs epäkallistustangot eestä taakse puolellaan sitten vielä akselikohtaisesti esim kierrejousi vehkeessä missä iskaritkin normaalisti, onko joku jo patentoinu mitä hä. eli esim oikee etupyörä nousee kivelle niin vipuvarsi nostaa oikeaa takapyörää janiin edespäin helppo toteuttaa!!!!????
Eli tuolla rakenteella sais tehtyä tosi epävakaan ajettavuuden, esim. kun auto on rinteessä sivuttain jo valmiiksi kallellaan vaikka kuskin puolelle, ja kuskin etupyörä nousee jonkun kiven yli, niin vipuvarsiviritys vetääkin takapyörää sisäänpäin, ja hups, kaato tapahtuu nopeammin kuin ajatus. :(
Entäs epäkallistustangot eestä taakse puolellaan sitten vielä akselikohtaisesti esim kierrejousi vehkeessä missä iskaritkin normaalisti, onko joku jo patentoinu mitä hä. eli esim oikee etupyörä nousee kivelle niin vipuvarsi nostaa oikeaa takapyörää janiin edespäin helppo toteuttaa!!!!????
Periaatteessa kyllä, mutta edelleen turhan vaikeasti. Tuo on paljon helpompi toteuttaa eri menetelmillä ja säädettävyyskin saadaan silloin helpommaksi. Tukivarsia sinne tänne ei ole myöskään se mihin maasturissa pitää pyrkiä.
Punanenä
31.01.2010, 09:59
Tuosta v-rungosta täytyy kokeilla tehdä pienoismalli niin selviää paremmin osien kiinnitys ongelmat ja voi kokeilla minkälaisia muotoja ja kevennyksiä se kärsii ennenkuin kierto ominaisuus tai kestävyys kärsii
LaaLaahan duunailee tollasta V-runkoista RC-autoa.
Tässä on yks joustavarunkoinen RC.
http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=3755.0
ajatuksena crmo putkirunko toimisi tossa paremmin. Saman tyyppisen rakenteen tekee kuin modified luokkien veto tractoreissa. Siinä pyritään juurikin joustavaan runkoon jotta ajettavuus paranee.
Monessakin laitteessa keula kääntyy miltei 90 asetta pelkällä rungon joustolla.
Tarkoitat, että kiinnitetään kiinteästi vain yhdestä kohdasta, jos et halua rajoittaa kiertymiä.. Kaksi kiinteää kiinnityspistettä jarruttaa kiertymistä.
Onhan Maseissa ja Protoissa (A45) kiertyvät rungot. Ohjaamot ja lavat on kolmesta pisteestä kiinni... ainakin lava ja kiertyy kivasti rungon liikkeen mukaan ettei pitäisi estää sitä... Tietysti kaikkien osien väliin olisi varmaan hyvä saada jonkinlainen kardaani jos tulee useita kiinnityspisteitä kuten moottorille ja vaihteistolle omansa.
Toki on. Tässä ehkä hieman pilkkua viilataan, mutta kiinnityspiste ja kiinteä kiinnityspiste ovat eri asioita. Jos kiinnityspisteet pääsee sopivasti elämään, niin niitä voi olla vaikka kymmeniä ja ne ei jarruta rungon kiertoja.
No, alkuperäinen teksti, että"kiinnitetään kiinteästi vain toisesta päästä", voi tarkoittaa yhtä tai useampaa kiinnityspistettä.;)
Rekisteröimätön
02.02.2010, 15:19
Onhan Maseissa ja Protoissa (A45) kiertyvät rungot. Ohjaamot ja lavat on kolmesta pisteestä kiinni... ainakin lava ja kiertyy kivasti rungon liikkeen mukaan ettei pitäisi estää sitä... Tietysti kaikkien osien väliin olisi varmaan hyvä saada jonkinlainen kardaani jos tulee useita kiinnityspisteitä kuten moottorille ja vaihteistolle omansa.
Lava on neljästä kohdasta kiinni. Ei kuitenkaan nurkista, vaan jokaisen sivun keskeltä. Siten ei haittaa joustoa.
sisua45
Toki on. Tässä ehkä hieman pilkkua viilataan, mutta kiinnityspiste ja kiinteä kiinnityspiste ovat eri asioita. Jos kiinnityspisteet pääsee sopivasti elämään, niin niitä voi olla vaikka kymmeniä ja ne ei jarruta rungon kiertoja.
No, alkuperäinen teksti, että"kiinnitetään kiinteästi vain toisesta päästä", voi tarkoittaa yhtä tai useampaa kiinnityspistettä.;)
Näinhän se on, mutta tollaisessa rungossa pitäis varmaan kaikkien kiinnityspisteiden päästävä elämään jotta runko toimisi...?
Lava on neljästä kohdasta kiinni. Ei kuitenkaan nurkista, vaan jokaisen sivun keskeltä. Siten ei haittaa joustoa.
sisua45
On sitten tainnut jäädä minulla se etu kiinnitys huomaamatta :o
Pitää huomenna käydä oikein katsomassa.
Rekisteröimätön
03.02.2010, 04:21
Lavan takimmainen kiinnitys on vetokoukun ympäri liukulaakeroitu t.JiiVee
no mitenkäs käy kun molempien etu pyörien pitäs esim. töyssyssä joustaa sisäänpäin? ilman jousia tuo ei mun mielestä ainakaan toimi. mun mielestä esim. runkonivel (niin kuin aijemmin topicissa mainitussa patrollissa) ja normaali jousitus toimii paremmin kuin tuollainen pelkästään rungosta jousta laitos. lava autoihin saattas olla vielä suht helppo toteuttaa tuo nivel.
Punanenä
05.02.2010, 20:24
Jos sisään/ulosjouston jättäisi pelkästään renkaiden varaan ja muuten v-rungon kesyttäisi "ristikkäistukimaisilla" iskunvaimentimila?..
Moottori/vaihdelaatikkopeti olisi kolmipistekiinnityksellä joista kaksi joustavia , samoin turvahytti olisi vastaavalla kiinnityksellä???
Renkaina olisi tarkoitus käyttää venäläisiä mammuttirenkaita joiden nimeä ei tällä näppäimistöllä voi kirjoittaa (samat kuin niva brontossa):D
Akseleisen kiinnitys on täysin auki vielä.......