View Full Version : Välijäähdytin HJ61:een
Tommonen ois tarkoitus laittaa siististi. Tarkoittaa sitä, ettei tarvi joka leimalle riisua. Toteutuksista tarvisin vinkkeja, kun noi alkuperäiset alumiinihässäkät koneen päällä pitäis jäädä paikalleen. Ainaski turbolta lähtö on ahdas toteuttaa...
Oswald_o
28.01.2010, 22:03
Onks joku erikoinen syy, miks ne putket pitäis säilyttää? :)
Mulla on vedetty putket molemmin puolin akkujen alta ja siitä sit turbolle ja imusarjalle, 3" pakoputkiputkella, mikä oli hommattu motonetistä.
Saumat hitsasin ympäriinsä, kaikki liitokset silikoniletkuilla ja KUNNON klemmareilla että pysyy, jos meinaat ahtaa edes kiloa ja antaa töppöstäkin veilä. :)
Tosin sen ei tarvi olla niin suurta, mut sitä sattu oleen saatavilla. :D
Kävin kysymässä leimakonttorilta, niin ne sano että teholappu mukaan, niin ei pitäs olla onkelmaa saada muutoskatsastettua kuuleria jossei tehot nouse liikaa alkuperäiseen nähden.
Ahtoputkiin on myös hyvä laittaa liitoskohtiin sinnki koneella kaulus tai sitte heftata pienet täpit ettei silikoni letkut pääse irtoamaan. Silikooniletkujahan saa myös mustina, siniset näkyy aika räikeesti:)
Koneen päällä oleva alumiinihässäkät aattelin säilyttää, koska kyllä noi katsurit tietää miltä 12h-t kone näyttää....
No eiks sitä malta muutoskatsastaa siihen?
mut mitä jos koitat vaan onnee jospa ne ei huomaa sitä ? teet vaan siististi noilla mustilla putkilla ja musta cooleri ettei paista maskin takaa ? jospa ne vaikka ymmärtäs että vittuuko sil on välii.. :D
Ite laittelin coolerin nokalle, putket maalasin hopeisiks, kun sattu sellasta väriä olemaan:)
Ja siniset silikonit. 2 kertaa olen katsastanu tolleen, eikä ole katsuri huomauttanu coolerista!
Jos sattuu sellanen katastaja joka ei hyväksy, ni sit teholappuu hakemaan:)
Kyllä se välijäähytin kannattaa suoraan rek.otteeseen laittaa. Kaikkein helpoin, eikä tarvi senjälkeen purkaa mitään. Sithän on laillinen. Mut jos haluaa välttämättä katsastukseen mennessä aina jännittää ja olla 'rebel laittomalla vekottimella, tuurilla saada vielä itelleen hankaluuksia, niin heittää sitte takalasiinkin jonkun "2 fast 4 you" tarran. ;)
lepoantti
29.01.2010, 17:16
eihän teholapun haku ole mikään ongelma, samalla penkityskerralla saa yleensä tehtyä muutaman vedon niin tietää mitä koneessa tapahtuu erilasilla paineilla ja syötöillä. miksi lähteä naamioimaan mitenkään että autossa on cooleri kun sen saa ihan laillisesti paperiin merkattua???!!!
OK. Mistä Etelä-Suomesta löytyy sopivan hintainen tehonmittauspaikka? Riittääkö yksi mittaus? Vai pitääkö mitata ilman cooleria ja sitten cooleri asennettuna?
OK. Mistä Etelä-Suomesta löytyy sopivan hintainen tehonmittauspaikka? Riittääkö yksi mittaus? Vai pitääkö mitata ilman cooleria ja sitten cooleri asennettuna?
No miksi ihmeessä niin pitäisi?
Lappu mukaan josta löytyy alkuperäinen hevosvoimamäärä (esim. käyttöohjekirja, löytyyks sieltä ja kelpaaks se?)
Ja penkistä oma lappu mukaan, tehot sai nousta (20% vai 25%??)
Pähämän ukkojen luulis tietävän paikalliset penkityspaikat, kysäse vaik Pululta.
OK. Mistä Etelä-Suomesta löytyy sopivan hintainen tehonmittauspaikka? Riittääkö yksi mittaus? Vai pitääkö mitata ilman cooleria ja sitten cooleri asennettuna?
Kalkkisissa on sen niminen pulju kuin esatech ja siet saat lapun mikä kelpaa leimalle.
Kopsuontie 929
17220 PIETILÄ
Puhelin. 040 7393066
Ahtialassa on kans joku paikka mut en muista sen nimee.
Pulu jos sattus lukemaan palstaa nii vois laittaa sen Ahtialan penkin nimen tänne.
nii ja heitä ne alkuperäset ahtoputket vaa suosiolla mäjelle.
BJ-40/76
29.01.2010, 19:42
Tuo HJ-61 ja välijäähdyttimen katsastus ainakin vanhemmissa yksinkertainen
toimenpide. teholaput dynossa ja leimalle.
Muistaako kukaan ulkoa miten se meni uudemmissa hj-61:ssä tuo katsastus?
Elikkä mikä on se viimmeinen käyttöönotto päivämäärä 2800kg kokonaispainoisessa HENKILÖ AUTOSSA, jolloin onnistuu pelkästään dynolappusilla? (uudemmissa vaaditaan päästömittaukset => maksaa enemmän kuin auto)
Ja sama päivämäärä PAKETTI/HUOLTO AUTOKSI rekisteröidyssä cruiserisssa.
maaliskuu -93 ja uudemmissa vaaditaan jo tarkempia vaatimuksia päästöjen suhteen.
Ite muutoskatsastin -90 Läjään (henkilöauto) ahtimen vaihdon ja välijäähdyttimen ilman ongelmia, käytön aikainen päästömittaus (eli konttorilla savut) riitti dynolapun lisäksi.
Oswald_o
30.01.2010, 00:36
Ei PITÄIS olla leimamiehen kanssa ongelmaa, jollei sillä ole menkkoja juuri silloin kun autoos viet sinne.
On valitettavasti kuitenkin konttorikohtaista jos alkaa niuhoon siitä, mutta jos on teholappu, minkä saa vaikka Toijalan Autosähköstäkin, Valkeakoskelta, niin ei PITÄIS olla murheita asian suhteen.
Kalkkisissa on sen niminen pulju kuin esatech ja siet saat lapun mikä kelpaa leimalle.
Kopsuontie 929
17220 PIETILÄ
Puhelin. 040 7393066
Ahtialassa on kans joku paikka mut en muista sen nimee.
Pulu jos sattus lukemaan palstaa nii vois laittaa sen Ahtialan penkin nimen tänne.
nii ja heitä ne alkuperäset ahtoputket vaa suosiolla mäjelle.
ahtialan penkki on pb motors nimeltään 0400495110