PDA

View Full Version : korinkorotuksen muutoskatsastus


Rompe
19.01.2010, 22:06
pitääkö nykyään olla paperit millä todistaa auton alkuperäinen korkeus korinkorotuksen muutoskatsatuksessa vai onko taas jotain katsurien omia piruiluja?

Jopo_
19.01.2010, 22:12
Täälläpäin ne on ainakin tajunnu mitata rullamitalla sen rungon ja korin väliin tulevan korotuspalikan paksuuden ja kirjannut sen ylös rekisteriotteeseen... Ihme apinointia jos muka korinkorotuksen muutostelemiseen jotain dokumenttia kaipaavat...

Rompe
20.01.2010, 19:09
Noinhan sen munkin mielestä pitäis mennä. Tää siis kaverin auto. Oli katsuri ollu sitä mieltä et olis korotettu liikaa kun autossa viäl uudet jouset (ei korottavat)

Kratz
20.01.2010, 19:21
ei ne mullakaan kyllä mitannu mitään muuta ku noitten koripuslien korkeuden....

hutikka
20.01.2010, 20:19
Pitääkö muutoskatsastaa heti korotuksen jälkeen :eek:?Inssi sano mulle syksyllä että vasta seuraavan määräaikaiskatsastuksen yhteydessä mutta..
(korotin koria 2")

Kratz
20.01.2010, 21:02
kai siihen pätee sama ku renkaisiinkin et pitäis katsastaa ku ovat asennettu, mut eipä niitä kukaan kyttää tien päällä, et odottaisin seuraavaan katsastukseen.

Pertura
20.01.2010, 21:36
Multa vaativat Tattiksella todistusta alkuperäisestä korkeudesta kun yritin 3" korinkorotusta leimata. Jousituskorotus on jo otteessa ja mitta pyörännavasta lokarinkaareen, mutta siltikin jonkun lapun kuulemma tarvitsee.

-wj-
20.01.2010, 22:10
Hanki jostain auton mittakuva. Missä korkeus maasta kattoon. Vaikka 1890mm
Selvitä mikä on alkuperänen rengaskoko. Tällä rengaskoolla siis on tämä vakio korkeus.
Ajatellaan vaikka sen olevan 205r16 (735mm)
Ja nyt alla olisi 31/10.5 (787mm)
Siitä lasket sille valmiiks paperilla:

735/2 = 367,5mm
1890-367,5 = 1522,5

1522,5mm on auton vakio korkeus katosta pyörän napaan.
Silloin auton suurin sallittu korkeus pyörän navasta mitattuna voi olla:
1522,5+150 = 1672,5
Renkaiden, akseleiden ja korin korkotuksen yhteydessä.

Jos renkaat ovat vakiot ja autossa on 2" korin korotus suurin sallittu korkeus navasta on:

1522,5+50,8 = 1573,3mm

Näin renkaille ja akseleille jää vielä:
1573.5-1672,5 = 99mm
31" renkailla akseleille jää 99-26 = 73mm korotus

Jos autossa olisi tuo 73mm akselikorotus, 31" renkaat ja 2" korinkorotus auton kokonais korkeus olisi:
1522.5+50.8+393,5+73 = 2039,8mm
Vakio korkeushan oli 1890mm
1890+150= 2040mm
Jää 0.2mm alle ja kaikki mitat ovat sallituissa rajoissa. Tarkkaa hommaa :D


Koittakaa joku tolkku saada. Kuukauden tappelin oman projektin kanssa ja lopulta tein samanmoiset laskelmat jolla todettiin auton jäävän sallittujen maksimien sisäpuolelle.

jupe69
20.01.2010, 22:18
pitää katsastaa heti kun on asennettu.huittisissa ja raumalla ei ainaska tarvita mitään paperia.täällä osaa katsurit mitata rullamitalla palikan koon.

-MaTTi-
21.01.2010, 01:01
Noinhan sen munkin mielestä pitäis mennä. Tää siis kaverin auto. Oli katsuri ollu sitä mieltä et olis korotettu liikaa kun autossa viäl uudet jouset (ei korottavat)

Tietty tarttee selvitystä jos epäillään että kokonaiskorotus saattaa olla yli 150 mm. Eli jos on 3" korikorotus ja isommat renkaat otteessa, ei enää kestä 3" jousikorotusta olla. Ja jos jousikorotuksen määrästä ei ole tietoa, silloin sitä pyydetään. Helpoiten se selviää kokonaiskorkeudesta takaperin laskemalla.

Lieneekö Perturalla ollut keltainen Rami, jossa tikkaat kyytiin nousemista varten... ;) Oli kuulemma ollut himppasen korkean oloinen.

Rompe
21.01.2010, 10:28
Niin auto on 110 hilux, 235/75r15 renkailla, taakse vaihdettu uudet vakiota vastaavat jousipakat väsyneiden tilalle ja vääntösauvoja hiukan kiristetty. Ei oo ees mikään ylikorkeen näkönen joskin pienet renkaat ja 3" korinkorotus saa renkaan ja lokasuojan välin suureks.

Pertura
21.01.2010, 19:32
Lieneekö Perturalla ollut keltainen Rami, jossa tikkaat kyytiin nousemista varten... ;) Oli kuulemma ollut himppasen korkean oloinen.
Jep, sama katiska on kyseessä. Korkealtahan se vaikuttaa jos ei ole oikeisiin autoihin tottunut :D Mutta ens viikolla toi vissiin tarttis tuoda taas ihmeteltäväksi, kunhan nyt saan viat kuntoon ja 31" monsterirenkaat alle.

tdi
21.01.2010, 22:18
Jep, sama katiska on kyseessä. Korkealtahan se vaikuttaa jos ei ole oikeisiin autoihin tottunut :D Mutta ens viikolla toi vissiin tarttis tuoda taas ihmeteltäväksi, kunhan nyt saan viat kuntoon ja 31" monsterirenkaat alle.

oisko mahdollista saada kuvaa dodgesta? on ne niin hienoja:cool:

Pertura
23.01.2010, 18:12
Tossahan noita olis pari:

http://i276.photobucket.com/albums/kk32/pertura/Maalattu%20Rotke/vasetuviisto.jpg

http://i276.photobucket.com/albums/kk32/pertura/Maalattu%20Rotke/vastakaviisto.jpg

tdi
24.01.2010, 02:46
onkyl helvetin komee ! kateeks taas käy ja kiitti kuvista...:)

JoneHJ
24.02.2010, 19:04
Nyt sain hiluxin otteeseen korinkorotuksen mut mistä toi 150mm kokonaiskorotus on tullu?
Pistikö leimasetä sen sinne sitävarten että enempää ei koroteta vai? Mutta auto on N1 ku
G: tä ei saanut perään niin ei senpuolesta tollast korotusta edes pitäis saada?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2755&pictureid=52612

-MaTTi-
24.02.2010, 19:15
Nyt sain hiluxin otteeseen korinkorotuksen mut mistä toi 150mm kokonaiskorotus on tullu?
Pistikö leimasetä sen sinne sitävarten että enempää ei koroteta vai? Mutta auto on N1 ku
G: tä ei saanut perään niin ei senpuolesta tollast korotusta edes pitäis saada?

Muita korotuksiako ei ole, tai isompia renkaita?

Rekisteröimätön
24.02.2010, 19:19
20 §

Roiskesuojat

1. N1-luokan ajoneuvon, joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella.
2. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton.
3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten «kourumainen», että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä.
4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi.
5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä.
6. Ajoneuvon, joka on EY-tyyppihyväksytty autojen ja perävaunujen puitedirektiivin mukaisesti, katsotaan täyttävän tässä pykälässä säädetyt vaatimukset.

JoneHJ
24.02.2010, 19:37
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.

Jopo_
24.02.2010, 22:48
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.

Mulla vaati tuota samaa, vaikka tuossa ylhäällä näytti lihavoituna lukevan, että ei maastoautossa tarvis olla. Sama pykälähän antaisi ymmärtää että alleajosuojat ym. muut ei koskisi maastoautoa, sillä ne huonontaa käyttöominaisuuksia.




Tuosta rekisteriotteesta sen verran että korinkorotuksen muutoskatsastus vaatii aina ajoneuvon muutoskatsastamisen maastopakuksi, eli N1G. Tuossa siis katsastusmiehellä on käynyt käpy, mutta tuskimpa tuosta nyt kannattaa välittää kun nyt korotus on kuitenkin otteessa.

Vaatimuksina N1 muuttamiseen N1G ei ole muita kuin kokonaismassa yli 2000kg ja jokainen pyörää vetää (siis neliveto). Jos joku rupee väittämään jotain kohtauskulmista niin ne koskee M1 muuttamista M1G ja N1 --> N1G siinä tapauksessa, että kaikki akselit eivät ole vetäviä (esim. kolme akselia josta kaksi vetäviä). Eikä tarvi lukkoperiä eikä mitään.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

6 §
Maastoautot

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen TAI jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, TAI se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

-MaTTi-
25.02.2010, 19:37
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.

Näyttäishän tuossa "alustasarja" olevan lisäksi?! Ulkomuistista muistelisin että ei oo Hiluxi noin korkea miinus 75 mm vakiona...

235/75R15 on jokseenkin identtisen korkuinen 205R16 kanssa, joten siitä ei korotusta tule, vai onko etusivulla isompia renkaita otteella?

N1G tuon pitäisi tietty olla.

Yölento
25.02.2010, 19:43
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.

Ei varmaankaan pidä, saa se alemmaskin ylettää.;)

ikkis
15.03.2010, 17:19
Jaahas laitampas juttua tänne, kävin tuossa leimalla ja piti samalla muutoskatsastaa 2"korinkorotus mutta alkoi vaatimaan juuri noita mittoja lapulla mistä tuossa aiemmalla sivulla oli juttua. Autoon on aiemmin laitettu 3"korotus jouset ja merkattu vain otteeseen mitta navasta pyörän kaareen. Eli siis olisko jollain vastaavaa kokemusta ja tai tietoa kuinka korkea tuollainen LJ -89 on ihan vakiona?

Partajeesus
15.03.2010, 18:28
Mitäs tuosta nyt sitten hyötyy tuosta G muutoksesta?
Kertokaa kun en löytänyt mitään järkevää...:o

Viipo
15.03.2010, 21:25
Mitäs tuosta nyt sitten hyötyy tuosta G muutoksesta?
Kertokaa kun en löytänyt mitään järkevää...:o

No, ilman G:tä et voi teoriassa korottaa yli 51 milliä. Vanhemmissa autoissa tuota G:tä ei tartte, vaan niitä kohdellaan luonnostaan maastoautoina ilmankin sitä kirjainta otteessa.

Partajeesus
15.03.2010, 21:47
OK. Eli eipä hirveitä etuja ole... Mihis vuoteen muuten vanhempi loppuu? :rolleyes:

Viipo
15.03.2010, 21:51
Riippuu, minä vuonna tuo G-juttu tuli käyttöön. Ainakin -79 jeeppi ei moista tarvinnut. Tai siihen sitä siis ei edes saanut, kun koitin tyrkyttää konttorille. Korotukset ym. meni kiltisti leimalle ilmankin.

-MaTTi-
15.03.2010, 23:05
Riippuu, minä vuonna tuo G-juttu tuli käyttöön.

G tuli joskus -93.

Viipo
16.03.2010, 08:55
Eli sillon AKE:n tulkinnan mukaan ennen vuotta -93 käyttöön otetut maastoautot ei tarvitse sitä G-merkintää otteessa, koska sitä ei ole ollut auton käyttöönottoajankohdassa olemassa, vaan sitä kohdellaan luonnostaan maastoautona, mikäli se täyttää maastoauton määritelmät.

ikkis
16.03.2010, 17:32
eikö kellään oo tietoo läjän vakio korkeudesta??

Rompe1
16.03.2010, 17:35
eikö kellään oo tietoo läjän vakio korkeudesta??

On mulla käyttöohjekirja, jos se helpottaa sua?

ikkis
16.03.2010, 18:17
no jos siitä selviää auton korkeus niin sitte..

Rompe1
16.03.2010, 18:18
no jos siitä selviää auton korkeus niin sitte..

Venaas hetki, mää käyn kattomassa...

Rompe1
16.03.2010, 18:22
no jos siitä selviää auton korkeus niin sitte..

205R16 renkailla korkeus 1885mm. Näin kertoi ohjekirja. Mutta näihinhän on saanu vakiona jo suurempiakin renkaita, jolloin korkeus tietty muuttuu...

ikkis
16.03.2010, 18:24
jep.. kiitoksia! kelpaakohan tuo tieto leimalla vai täytyykö sie olla näyttää paperilla se tieto??

Rompe1
16.03.2010, 18:27
jep.. kiitoksia! kelpaakohan tuo tieto leimalla vai täytyykö sie olla näyttää paperilla se tieto??

No mulla on tietty sit toi ohjekirja, et jos sillain???

¤Offi-Osku¤
16.03.2010, 18:34
Ottaa vaikka digikameralla kuvan siit ohjekirjasta sillain et näkee lukee ne niin eiköhän se kelpaa tulostettuna konttorille :)

Rompe1
16.03.2010, 18:35
Ottaa vaikka digikameralla kuvan siit ohjekirjasta sillain et näkee lukee ne niin eiköhän se kelpaa tulostettuna konttorille :)

Scannattuna meinasin laittaa spostiin... ??? Kelpuuttaakos ne sitä?

¤Offi-Osku¤
16.03.2010, 18:36
Luulisin kyllä että kelpaa.. :) ajattelin vain jos ei skanneria satu oleen :)

Rompe1
16.03.2010, 18:44
Luulisin kyllä että kelpaa.. :) ajattelin vain jos ei skanneria satu oleen :)

Mitä meillä ei oo, niin sitä ei sit tarvita... Tai sitten se ostetaan, tai lainataan kavereilta... :D :D :D

Mutamies
16.03.2010, 21:10
Itsellä katsastusolento näki loppuen lopuksi suoraan konttorin tietokoneelta auton alkuperäisen korkeuden. Rupes vaatimaan Toyotalta jotain paperia pyörän navan ja lokarin kaaren suhteesta. No eihän Toyotalla ole mitään sellaisia papereita. Toki kokonaiskorkeus löytyy. Meinas käämit palaa. Ei se edes tiennyt, että voi ihan itse katsoa tietokoneeltansa sen korekeuden. Käskin soittaa akeen, ja sieltähän ne ton konstin sille kertoi.

Niin ja auto on Hilux mallia -01 ja korinkorotus oli kyseessä.