Kirjaudu sisään

View Full Version : Pick-up lavapeite

gikseri
19.01.2010, 14:48
Olisiko kellään mitään järkevää vaihtoehtoa tai ideaa Ford Ranger Supercabin lavapeitteeksi. Joku peite pitäisi olla ettei tavarat lavalla kastu. Kova kansi olisi kaikkein komein, mutta kun auto on rekisteröity 31.3.2009 niin siihen ei saa asentaa kovaa kantta ellei muuta sitä huoltoautoksi. Toinen ongelma on se että sitten kun pitäisi kuljettaa vaikka öljytynnyriä, niin tuo kansi pitäisi irroittaa. Pressu olisi kaikkein yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto, mutta koska auto on Limited -malli, ei siinä ole lavan ulkopuolella niitä kiskoja, joihin pressun saisi kiinni. Ja ei viitsisi lähes uuteen autoon alkaa poraileen kiinnikkeitä pressun kumilenkeille ja sitten on vielä sekin, että kumilenkit hankaa aika äkkiä maalin puhki lavan kyljestä? Kova lasikuitu kate olisi myös komea, mutta hintaa on garan autolla n.3000e ja muita myyjiä ei taida olla suomessa. Ja sitten taas ei sovi motocross pyörä sen katteen alle kun sitä pitäisi kuljettaa.

Rompe1
19.01.2010, 15:08
Olisiko kellään mitään järkevää vaihtoehtoa tai ideaa Ford Ranger Supercabin lavapeitteeksi. Joku peite pitäisi olla ettei tavarat lavalla kastu. Kova kansi olisi kaikkein komein, mutta kun auto on rekisteröity 31.3.2009 niin siihen ei saa asentaa kovaa kantta ellei muuta sitä huoltoautoksi. Toinen ongelma on se että sitten kun pitäisi kuljettaa vaikka öljytynnyriä, niin tuo kansi pitäisi irroittaa. Pressu olisi kaikkein yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto, mutta koska auto on Limited -malli, ei siinä ole lavan ulkopuolella niitä kiskoja, joihin pressun saisi kiinni. Ja ei viitsisi lähes uuteen autoon alkaa poraileen kiinnikkeitä pressun kumilenkeille ja sitten on vielä sekin, että kumilenkit hankaa aika äkkiä maalin puhki lavan kyljestä? Kova lasikuitu kate olisi myös komea, mutta hintaa on garan autolla n.3000e ja muita myyjiä ei taida olla suomessa. Ja sitten taas ei sovi motocross pyörä sen katteen alle kun sitä pitäisi kuljettaa.

Osta neliveto paku... :D

gikseri
19.01.2010, 16:45
Ois varmaan pitänyt :D

Rompe1
19.01.2010, 17:07
Mee käymään Suojapeitteellä Ollin juttusilla Wiksbergissä, sil vois olla joku itea siihen ressuttimeen...

HeikkiH
19.01.2010, 18:01
Kova lasikuitu kate olisi myös komea

Eikä tuollaista saa laittaa, samasta syystä kuin sitä kanttakaan.

gikseri
19.01.2010, 19:39
Eikä tuollaista saa laittaa, samasta syystä kuin sitä kanttakaan.

Ei saa, ilman tuota huoltoauto muutosta.

Lähinnä siis tuo pressu olis paras vaihtoehto, mutta millä kiinnittää se ilman että tarvii porata kymmen kunta reikää lavan kylkeen.

Rompe1
19.01.2010, 19:45
Mee käymään Suojapeitteellä Ollin juttusilla Wiksbergissä, sil vois olla joku itea siihen ressuttimeen...

Itse itseäni tehostaen, käy siä OLLIN tykönä... :)

Rekisteröimätön
19.01.2010, 20:00
Kysäseppä Parolan Teltasta Nissan Pick Upiin makso vajaa pari vuotta sitten 90 ekee asennettuna pressu peite tJiiVee

HeikkiH
19.01.2010, 20:03
Joitain vuosia sitten oli jossain Sport Truck tai vastaavassa lehdessä lavapressu, mikä pingotettiin lavan reunan päälle kiinnitettyyn alumiiniprofiiliin. En kyllä yhtään muista että miten se profiili oli siinä lavassa kiinni, mutta varmaan se reikiä vaatii. Eivät tosin ole rumasti siellä lavan kupeessa.

gikseri
19.01.2010, 20:55
Tuollainen alumiinikehikko vois olla ihan hyvä vaihtoehto, mutta pitäis jotenkin järkevästi sekin saada kiinni.

Rompe1
19.01.2010, 20:56
Itse itseäni tehostaen, käy siä OLLIN tykönä... :)

TARTTEEKO VÄÄNTÄÄ NAAPURILLE RAUTALANGASTA???

gikseri
19.01.2010, 21:06
Ok. Ymmärretty. :D

Marcus78
19.01.2010, 21:07
Ite tilasin tuolta. Jäi maksamaan alvi 0:na noin puolet Suomen hinnoista.
Katsastin auton myös huolto-autoksi.

http://www.pick-up.ee/211est.html Harmaa Hilu mun.

gikseri
19.01.2010, 21:32

Millainen tuo on ollut laadullisesti? Jostain luin että noista olis maalit irtoillu yms. Haitko sieltä vai lähettivätkö? Vaikuttaako tuo huoltoautoksi katsastus periaatteessa mihinkään, eli edelleen saa ajaa 100km/h yms.?

Marcus78
19.01.2010, 21:56
Vielä on maalit ainaki pysyny ja paikoillaan se on ollu nyt vajaa vuoden ja oon kummiski autoo ja katetta säännöllisesti pessy.
Painepesurilla en ole lavakatteen ikkunoihin + tiivisteihin päästäny, varmaan jotain omaa älliä.=D
Yks läpivienti kumi, mikä menee lasisesta takaluukusta katteeseen ja jossa kulkee lisäjarru valon johdot, niin on aika heikkoa laatua. Ei sinäänsä näy mihinkään eikä vaikuta oikeen mihinkään mutta aika raiskatun näkönen on.

Mitään suurta ongelmaa ei mulla ole tuon kanssa ollu.
Sanotaan näin että hinta/laatu suhde on ollu kohillaan.
Transpointti toi pihaan.=)

Huolto-autoks laittamisessa ei mitään ihmeellistä ollu ja ei tartte laittaa 80kmh lätkää.Saa ajella 100kmh
Joitain työkaluja heittelin kyytiin ja painoks tuli katteen kans muistaakseni n.2000kg.

Rompe1
19.01.2010, 23:05
Vielä on maalit ainaki pysyny ja paikoillaan se on ollu nyt vajaa vuoden ja oon kummiski autoo ja katetta säännöllisesti pessy.
Painepesurilla en ole lavakatteen ikkunoihin + tiivisteihin päästäny, varmaan jotain omaa älliä.=D
Yks läpivienti kumi, mikä menee lasisesta takaluukusta katteeseen ja jossa kulkee lisäjarru valon johdot, niin on aika heikkoa laatua. Ei sinäänsä näy mihinkään eikä vaikuta oikeen mihinkään mutta aika raiskatun näkönen on.

Mitään suurta ongelmaa ei mulla ole tuon kanssa ollu.
Sanotaan näin että hinta/laatu suhde on ollu kohillaan.
Transpointti toi pihaan.=)

Huolto-autoks laittamisessa ei mitään ihmeellistä ollu ja ei tartte laittaa 80kmh lätkää.Saa ajella 100kmh
Joitain työkaluja heittelin kyytiin ja painoks tuli katteen kans muistaakseni n.2000kg.

Joo, todella siisti on toi Marcuksen auto, muuta en voi kun kehua. Jos itelle oisin hankkimassa, niin ehdottomasti tuollasen...

HeikkiH
19.01.2010, 23:47
Rapakon takaa saa noit peitteitä vaikka kuin, esimerkiksi extang:lla on useampaa mallia http://extang.com/ Se, että löytyykö Rangeriin onkin toinen juttu.

Lisää kuukkelilla haulla "tonneau cover".

AnttiH
20.01.2010, 07:04
Parolan teltassa oon itse yhden pressun teettäny. Edullinen ja jämäkkä pressu, sekä hyvä palvelu.

Sutsu
20.01.2010, 08:08
Löytyyköhän tuota alimpana olevaa mallia perus jatko-ohjaamo malleihin, ei siis double cabiin? Olis itelleni kaikkein paras, kun ison tavaran kuljetustarvetta ei ole ja tuosta näkis taaksekin jotenkin. Pönttö jos on perässä, niin jää pikkukivet huomaamatta pakitellessa.:)

Nyt on paikallaan vanerista tehty kansi, jossa saranat, että voi niputtaa tarvittaessa pois eestä. Jos ekat saranat olis heti lavan etuosassa, niin olis laillinenkin lie.

Marcus78
20.01.2010, 10:17
Kannattaa laittaa kyselyä ja ilmottaa mielellään auton vuosimalli ja varmuudeks lavan mittoja
Niillä pitäisi olla tieto tästä Suomen nyt jo edesmenneestä lava-autojen jatkamisesta.
-08 autojen lavoja ei ilmeisesti ole enää jatkettu.

JiiPee
20.01.2010, 11:59
Parolan teltassa oon itse yhden pressun teettäny. Edullinen ja jämäkkä pressu, sekä hyvä palvelu.

Kaikki yllä oleva pitää paikkansa. Nyt on jo sen verran kokemusta Eskon tekemän lavapeiton kestostakin, että voi sanoa.

Peitto on ollut 10 vuotta auton päällä, eikä ole sinä aikana autoa tallissa tai muutenkaan varta vasten varjossa pidetty kuin muutaman hassun päivän ajan. Kaikki saumat on edelleen ehjät, mutta pressun materiaali alkaa jo kovettumaan auringon vaikutuksesta, joten jäykkyys on lisääntynyt. Vielä on kuitenkin kestänyt taittaa pakkasella tiukastikin peittoa avatessa. Loppu häämöttää kuitenkin väkisin, ei voi mitään. Esko käyttää reunoissa kuumasaumattuja vahvikkeita. Saumaus on tehty niin hyvin, että mistään ei ole kerrokset lähteneet toisistaan irti.

Yksi ylimääräinen reikä peitossa on, kun sen itse vahingossa romuraudalla vuosi sitten pistin, siinä on roudarinteippi paikkana. Reunan kuminauha on alkuperäinen, tosin se kului yhden kaidekoukun kodalta sen verran ohueksi, että laitoin kuminauhan poikki, päät muutaman sentin limittäin ja vedin kahdella isolla nippusiteellä päät toisiinsa kiinni.

Haen Eskolta seuraavankin peiton.

Rekisteröimätön
31.03.2010, 23:10
Itse aion siirtää lavan takaisin omalle paikalleen ja poistaa kaaren ( siirretty 50mm taakse päin)sekä poistaa jatkopalan lavan takalaidasta (35mm)
Sitten tilaan virosta kovan lavakatteen sekä lisätä sen työkalupakin lavalle.
Sitten vien rangerin muutoskatsatukseen huoltoautoksi.
Olen sitä mieltä ja toivottavasti oikeassa, voitte oiaista jos olen väärässä...
Nykyisin voimassa olevan autoverolain 23§ mukaan lavan pituus 1,75m täyttyy joten painetta sen suhteen ei ole saada mätkyjä sen takia että autoni ei täytä niitä autoverolain 23§ mukaisia pakettiauton lavan minimi ehtoja.
No kovan katteen suhteen korkeus 1,30m ei täyty joten Rangeri on muutoskatsastettava huoltoautoksi.
Olenko päätelmissäni oikeassa??

T Timo

hiski
01.04.2010, 19:51
Se pituusvaatimus menee kuitenkin sen ensirekisteröintihetken määräysten mukaan, eli 1.75m ei riitä. Tämä siis jos et saa huoltoautoksi ja rupeavat kettuilemaan lyhennyksestä, kantsiis käydä ensin etsimässä asialle suopea konttori ja muuttaa vasta sitten.

Ai niin, sellanen porsaanreikä vois olla että tekis lavakatteen jossa laidat on jäykät, mutta katto pressusta, joku jutteli että tällänen täyttäis määräykset. Pitäis lukea lakitekstit että onnistuuko vai ei.

Rekisteröimätön
01.04.2010, 21:47
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että jos ajoneuvon ensirekisteröintihetkellä 2004 lavan pituusvaatimus on ollut 1,85m ja alennetun ajoneuvoveron mukaan ajoneuvoa on verotettu se 35%, niin kuinkas sitten jos nykyisen lain mukaan lava voi olla se 1,75m ja edelleen ajoneuvo verotetaan alennetun ajoneuvoveron mukaan 35%.
Kysymys jos lavan lyhentää 1,85m:stä 1,75m:iin niin vaikka katsatusmies sanoisi ajoneuvon olevan määräysten vastainen ja yrittäisi verottaa muutoksesta, niin millä verolla / prosentilla vero mätkähtää.
Ajoneuvohan on edelleen nykyisen lain mukaisesti se 35% alennetun ajoneuvoveron pakettiauto?
Olenko oikeassa?
Henkilöautoksi ei taida muuttua?

T Timo

BJ-40/76
02.04.2010, 20:30
Mutta se maahantuonnin yhteydessä perimättä jätetty 65% (täys vero -35%) pistetään maksuun
ja sehän voi olla paljon.

Ja sitten kannattaa pitää mielessä se että vero laukeaa maksuun siinä vaiheessa kun joku (tulli?)
toteaa muutoksen tapahtuneen, ja sitä ei saa enää peruttua vaikka auton hinauttais romutettavansi
saman tien.

Jos minä olisin tekemässä k.o muutosta, niin pulttaisin sen työkalulaatikon nykyiseen lavaan ja katsastaisin
huoltoautoksi ja sitten vasta leipoisin lavan uusiksi ja muutoskatsastaisin sen.

Aiemmin kysytty laitojen korottaminen on käsittääkseni mahdollista, kunhan lavan mitat säilyvät vaadittuina.
Taannoin se 185 pitkä ja 80cm (arvaus) leveä ja korkea (vaikka 200cm) kuutio piti sopia lavalle.
(pyöräkotelot saivat työntyä tuohon kuutioon)

Ja sitten aivovoimistelua pykälien tulkitsijoille: (en kerennyt tekemään, olisi varmaan onnistunut 199x)

Mitenköhän seuraava muutos vois onnistua nykyään (veroseuraamuksitta)?

Aikanaan suunnittelin v.1988 LN65 hilux:n lavan uudelleen rakentelua seuraavasti:

-lava tehdään pyöräkoteloiden ylälaidan korkeudelle
-lavan pohja alumiiniturkkilevyä
-lavan leveys renkaiden takapuolelle n.160cm, ja kapenee takareunaan 120cm leveäksi
-lavan alle tarvikelaatikosto n. 20cm korkea sopii hyvin
-lavan laidat 5 mm korkeat (lavan runkoputkeen hitsataan 5x50 lattarauta)
-lavan takaosa kippaa, ts. viimmeinen 40cm mittainen kavennettu osa kippaa suoraan alas
jolloin takaylitys maastossa jää järkeväksi, ja takavalot saavat suojan lavanpohjasta.
alas kipattu lavan takalaita sidotaan räikkäliinalla ala-asentoon

alfred_j_kwak
02.09.2010, 12:21
Nostellaan vanhaa ketjua.

Hiluxin/Taron lava on mätä ja tarkoitus tehdä flatbed-tyyppinen ratkaisu tilalle.
Kävin konttorilla (Hämeenlinna/Tiiriö) arvuuttelemassa ehtoja hommalle.

-Lavan pituus pitää säilyä otteen mukaisena, koska auto on pakettiauto.
-Lavassa pitää olla laidat
-Lavassa pitää olla kiinnityspisteet tavaroille
-Lokasuojan kourumaisuus pitää toteutua.
-Leveyttä ei ole määritelty, mutta pinta-ala vaatimus ilmeisesti on.
-Peilien leveyttä ei saa ylitää (ihan kuin tekisi mieli)

Hauskin asia noista on nuo laidat. Niille ei ole mitään mittaa mutta ne PITÄÄ olla.
Takaluukku PITÄÄ olla, mikään verkkoviritys ei käy.

Tän hetken suunnitelma on lava noin 15mm laidoilla ja saman korkuisella takaluukulla. Pakko kuitenkin tehdä suunnitelma B noiden laitojen varalle. Kuulemma putki riittää. Ei tarvitse olla umpinainen, mutta mitään minimikorkeutta ei ole määrätty.

Ei hyvä.

Onko kenelläkään mitattuna -89 Hiluxin (pitkä hytti) lavan kiinnityspisteiden sijaintia? Pyörän edessä on kaksi kummallakin puolella ja pyörän takana kaksi kummallakin puolella. Kaikkein takimmaiset ovat kapeammalla kuin muut. Korkeus näyttäisi olevan sama kaikilla. Kuva olisi kiva - mitatkin riittäisi. (täähän on kuin senssi-ilmoitus)

-Jussi-

Rekisteröimätön
02.09.2010, 14:34
Itse aion siirtää lavan takaisin omalle paikalleen ja poistaa kaaren ( siirretty 50mm taakse päin)sekä poistaa jatkopalan lavan takalaidasta (35mm)
Nykyisin voimassa olevan autoverolain 23§ mukaan lavan pituus 1,75m täyttyy joten painetta sen suhteen ei ole saada mätkyjä sen takia että autoni ei täytä niitä autoverolain 23§ mukaisia pakettiauton lavan minimi ehtoja.
No kovan katteen suhteen korkeus 1,30m ei täyty joten Rangeri on muutoskatsastettava huoltoautoksi.

T Timo

Terve. Tein rangeriin tuon lavan siirto hommelin mutta jatkopalan(35mm) jätin perään kiinni. Ei ruvennu setäinsinööri mittailemaan lavaa kun käytin köyhien kohtauspaikalla eli konttorilla. Ainut marina tuli liian leveistä renkaista(3mm). Siitäkin selvisi onneksi rahalla, eli muutoskatsastuksella... Ja renkaathan on vain kokoa 31x10.5x15.

T: TSL

Viipo
02.09.2010, 15:51
Se pituusvaatimus menee kuitenkin sen ensirekisteröintihetken määräysten mukaan, eli 1.75m ei riitä. Tämä siis jos et saa huoltoautoksi ja rupeavat kettuilemaan lyhennyksestä, kantsiis käydä ensin etsimässä asialle suopea konttori ja muuttaa vasta sitten.

Ai niin, sellanen porsaanreikä vois olla että tekis lavakatteen jossa laidat on jäykät, mutta katto pressusta, joku jutteli että tällänen täyttäis määräykset. Pitäis lukea lakitekstit että onnistuuko vai ei.

Ai, onko suomen kaikki lyhennetyt ja flatbedhiluksit nyt laittomia, odotellen autoveron täytäntöönpanoa?

alfred_j_kwak
02.09.2010, 17:13
Ai, onko suomen kaikki lyhennetyt ja flatbedhiluksit nyt laittomia, odotellen autoveron täytäntöönpanoa?

"Pakettiauton verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa, joten autovero maksuunpannaan aina, jos auton rakennetta muutetaan siten, ettei auto enää täytä alkuperäisen verovapauden edellytyksiä taikka vaihtoehtoisesti niitä edellytyksiä, joista säädettiin 31.3.2009 saakka voimassa olleissa autoverolain 23 ja 24 §:ssä."

Tuo "taikka vaihtoehtoisesti niitä edellytyksiä..." taitaa kuitenkin pelastaa autoverolta. Vielä kun konttorillakin muistaisivat.

-Jussi-

Gravedigger
02.09.2010, 17:32
Itse kävin kysymässä vanhaan takaveto king cabiin lavan pykäliä. Niin sanoi, että 195cm (vanha laki) ja minimi 2,25m2. Ja jos tekee tasaisen. Niin Pitiköhän olla määrää x sidota lenkkejä. Eli ei ollut reuna pakkoa.

Olsu
02.09.2010, 18:36
Mä taas kävin alkuvuodesta konttorilla kyselemässä lavan vaihdosta vanhaan isuzuun;
silloin inssi sanoi että ainoa vaatimus on 175cm lavan pituus.

-MaTTi-
02.09.2010, 18:49
Arpajaiset taas menossa? ;) :eek:

Pari kommenttia:
-kaikkiin autoverolain 23§:n mukaisiin pakuihin riittää 1,75 m pitkä tai vaihtoehtoisesti 2,25 m2 lava
-lavalla ei tarvitse olla laitoja, jos ei laitoja, sidontapisteet oltava koska liikenneturvallisuutta heikentäviä muutoksia ei saa tehdä
-takaluukun pakollisuudesta ei laissa ole myöskään mitään mainintaa, mutta jos ei ole, niin taas kiinnityspisteet oltava ettei liikenneturvallisuus heikkene. Asiallisen kestävä/asiallisesti kiinnitetty verkko mielestäni on hyväksyttävä.
-jos rekisteriotteen tiedot muuttuvat -> muutoskatsastus

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/751EFDD6-DBB8-419B-9A3F-BCCF1F06F510/0/ATT42007.pdf

-MaTTi-
02.09.2010, 18:51

T Timo

Myöhäinen kommentti, mutta juuri näin, täyttä asiaa oikein ymmärrettynä.

ZeiZei
02.09.2010, 19:16
Itse kävin kysymässä vanhaan takaveto king cabiin lavan pykäliä. Niin sanoi, että 195cm (vanha laki) ja minimi 2,25m2. Ja jos tekee tasaisen. Niin Pitiköhän olla määrää x sidota lenkkejä. Eli ei ollut reuna pakkoa.

185cm oli vanha mitta.

Tuollainen jännä lisäys oli tuossa Matin linkissä. Hieman taas jää varaa tulkintoihin ja omavaltaisuuksiin viranomaisten puolelta:

Autoverolain 77 §:n mukaan autosta voidaan kuitenkin periä täysi autovero, jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista.

alfred_j_kwak
02.09.2010, 20:47
"Autoverolain 77 §:n mukaan autosta voidaan kuitenkin periä täysi autovero, jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista."

Hö. Toihan puree sitten samantien. Hiluxin lavastahan tulee käyttökelpoinen, eli se poikkeaa tavanomaisista ominaisuuksista. :)

-Jussi-

Miniucco
04.09.2010, 02:34
Tuolta löyty yksi toteutusmalli:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=497995#post497995

NewJuhani
05.09.2010, 11:46
Tuolta löyty yksi toteutusmalli:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=497995#post497995

Tää voi olla hiusten halkomista mutta veroasioissa kai pitääkin.

Mulle annettiin ymmärtää konttorilla, et lavan korotus reunat ei saa muuttaa lavan mittoja ja pitää olla "pika irroitettavat"(? ei saa hitsata? vai onko pultitkin liian hitaita?).

Tossa "toteutusmallissa" varmaan "pikairroitettavuus" toteutuu. Mutta lavan mitat taitaa muuttua koska laidat kääntyvät sisäänpäin. eli lavan mitta alkuperäisessä on eri mitta kuin pressuaukossa.
?Tarviiko lavan reunakorotukset katsastaa? Kun/Jos ei, nii saako konttorilta kuitenkin merkinnän paperiin ettei polliisi keksi omia tulkintoja tien päällä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061450?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=1450/2006

Onko tolla "pienehköllä lukittavalla työkalulaatikolla" jotkin maximi mitat?

NewJuhani
14.09.2010, 18:01
Pakettiauto? 9 hengen?

http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/3382045

-MaTTi-
14.09.2010, 18:33
Pakettiauto? 9 hengen?

http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/3382045

Mitä ihmeellistä? Auto on N1G-luokan pakettiauto, alaryhmältään kaksikäyttöauto. Istumapaikkoja saa olla kantavuudesta puolet/á 68 kg, max. 6 kpl. Tämä siis 5 hengen auto eikä lavalla tietenkään saa tiellä kuskata ketään, niinkuin jo myyjäkin kertoo.

Ja tällasessa tietysti täysi autovero ja täysi dieselvero.

maastoajossa lavalle lisäksi 4 henkilöä, (2+2 sivuittaispenkit)

tjl
14.09.2010, 18:43
mulla chevyssä sellanen sport truckin lavapeite. ihan helvetin hyvä. todellakin on sellaset alukiskot lavan reunojen päällä, minkä väliin laitetaan sellaset väli reevat jotka pitää pressun siististi jämäkkänä. pressu tulee kiinni taas ihan neppareilla.

NewJuhani
14.09.2010, 19:36
Mitä ihmeellistä? Auto on N1G-luokan pakettiauto, alaryhmältään kaksikäyttöauto. Istumapaikkoja saa olla kantavuudesta puolet/á 68 kg, max. 6 kpl. Tämä siis 5 hengen auto eikä lavalla tietenkään saa tiellä kuskata ketään, niinkuin jo myyjäkin kertoo.

Ja tällasessa tietysti täysi autovero ja täysi dieselvero.

Oppiipahan joka päivä jotain uutta.

http://www.ake.fi/ake/verotus/ajoneuvovero/ajoneuvoveron+rakenne/kaksik%C3%A4ytt%C3%B6autojen+ajoneuvoverotus.htm

http://www.vero.fi/?article=3651&domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=FIN

Empä arvannut kun myyjä hehkuttaa vain pakettiautona(kas kun ei mainosta täyttä dieselveroa:)).
Olikos tässä kuitenkin alkuperäinen takapenkki vai joku tilapäislauta.

-MaTTi-
14.09.2010, 19:42
Olikos tässä kuitenkin alkuperäinen takapenkki vai joku tilapäislauta.

Oma sohva. Ja tällä keksinnöllä ei saa ajaa yli 80 km/h (ei kuskin airbagia+abseja), tarra pitäisi olla takaluukussa. Näyttääpi puuttuvan.

RalliJari
03.04.2011, 20:34
Arpajaiset taas menossa? ;) :eek:

Pari kommenttia:
-kaikkiin autoverolain 23§:n mukaisiin pakuihin riittää 1,75 m pitkä tai vaihtoehtoisesti 2,25 m2 lava
-lavalla ei tarvitse olla laitoja, jos ei laitoja, sidontapisteet oltava koska liikenneturvallisuutta heikentäviä muutoksia ei saa tehdä
-takaluukun pakollisuudesta ei laissa ole myöskään mitään mainintaa, mutta jos ei ole, niin taas kiinnityspisteet oltava ettei liikenneturvallisuus heikkene. Asiallisen kestävä/asiallisesti kiinnitetty verkko mielestäni on hyväksyttävä.
-jos rekisteriotteen tiedot muuttuvat -> muutoskatsastus

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/751EFDD6-DBB8-419B-9A3F-BCCF1F06F510/0/ATT42007.pdf

Tota, yritin tuolta finlexin sivuilta asiata ymmärtöö mutta ee oo aivoissa jenkua tarpeeks:o
Elis.. Päteekö tuo 1,75m/2,25m2 nyt sitten myös vanhempiin laviskoihin, vaikka esimerkkinä -88 hilux jossa on pitäny olla se 1,85m lavanpituus ennen?
Tai paremmin kysyttynä, onko esimerkin -88 hilux autoverolain 23§ mukainen paku?

Nimimerkillä suunnittelee flatbediä autoon jota ei ees vielä omista:)

Luke86
03.04.2011, 21:13
18071

Tekasin hiluksiin lavapressun alle kuvanmukaisella periaatteella kehikon, jossa on neljä poikittaista putkea ja niiden välissä yhdysputket. Kehikko ei ole kiinni autossa/pressussa vaan se on pelkästään pitämässä pressua ryhdissään, ettei sihen kerry vettä tahi lunta ja on kasattu pulttiliitoksin eli on purettavissa... mitähän se katastusmies/polliisi/tullimies sanoo tommosesta kun näkee tienpäällä? jos tuosta kuvasta nyt ymmärtää ajatuksen.... eli musta neliö on lava ja siniset viivat merkkaa sitä kehikkoa...

Lerssinen
03.04.2011, 22:49
Asiaa sivuten..

Kun olisi noita komeita lasikuituisia kovakatteita olemassa, himottas sellainen mutta kun tokihan tiedän että autoveroa siitä pasahtaa maksuun samantein kun tuollaisen lasikuitukuupan pressukatoksen/kämpperin tilalle ruuvaa.

Mutta!!

Voisko sitä kiertää niin että puuhaa tommosen lasikuitukopan mutta leikkaa vaikka kuviosahalla neliön reiän kattoon ja kattaa sen tiukalle pingotetulla pressulla, silloinhan se ei olis "kovakattoinen tavaratilaa rajoittava" ratkaisu.. ?

Pitänee joskus käydä ko idean kanssa konttorilla utelemassa...

Mutamies
04.04.2011, 14:23
Siis juurikin niinkuin näin? http://forums.offipalsta.com/showthr...995#post497995