PDA

View Full Version : Korinkorjaajaa Tampereen seudulta?

Minde
17.01.2010, 22:15
Mahtaako kukaan tietää, olisko Tampereen seudulla (tai vähän kauempanakin) sellaista paikkaa, missä saisi (pienen) oikomisen hintaan "halvemmalla kuin uusi auto".

Poikani tämmäsi hienon perintökalunsa Discover 1990 (perintö papalta) sen verran ojanpenkalla kasvaneeseen mäntyyn, että tuulilasi meni säröille ja tuulilasin kehikko, pilari, vaimikäsenytsittenon, vääntyi jokusen sentin. Pitäisi kuulemma oikoa ennen kuin vaihdetaan uusi tuulilasi. Oiottavaa ei ole paljon, kauempaa katsoessa ei huomaa minkään olevan vinossa, mutta kun läheltä katsoo ja vertaa tuulilasin oikeaa ja vasenta reunaa huomaa, että toinen on suora ja toinen ei.

Muita pikku vaurioita: karjapuskuri on nyt ihan kiinni ajovaloissa repsikan puolellla, onneksi ei lamput menneet rikki, ja repsikan puoleinen peili vähän irtosi, sen saa varmaan liimalla kiinni (näin naisen logiikalla?).

Poliisi vei kilvet hinausautoa odotellessa:mad: (ei päässyt maasturi ojasta - tai sitten kuski 20v oli kokematon - ja mamma ei uskaltanut mennä kallellaan olevan auton puikkoihin) - poliisin mielestä auton taka-akseli oli vaurioitunut. Hinausautomiehen mielestä ojassa kallellaan olevassa autossa kuuluukin olla akseli vinossa :). Ja mitä se nyt 40km/h vauhdissa hajoaisi ojaan mennessä, kun ei kiviäkään ollut lähimainkaan. Katsastusmiehen mielestä taka-akselissa ei ole vikaa :p, joku joustonvaroitin puuttuu takaa, kuminpalanen. Viime katsastuksessa samoin puuttui joku tuppi jostakin takaa, mutta se korjattiin ja jälkitarkastettiin.

Siirtokilvillä poika sitten kävi muutamassa korjaamossa hakemassa hinta-arviota oikomishoidolle. Karmeeta mitä hintoja! Eläkeellä oleva enoni joka on aikoinaan harrastanut korjaushommia oli noista hinta-arvioista aivan muuta mieltä- Harmi, että enolla ei ole korjaamoa enää.

No joo, maasturit ovat hieno harrastus, turvallisia kulkuvälineitä, mutta nyt poika katseli uudehkoa Ladaa nettiautosta! APUA!!! Olkaa kiltit kivoja ja kertokaa, jos satutte tietämään mistä voisimme kysellä vielä korin oikomista! Mamma haluaa pojan pysyvän turvallisessa autossa!

Kiitos etukäteen,

Minna

ImacInnes
17.01.2010, 22:36
Eikös sillä Tanmpreen suunnalla ole mitään alan ammattikoulua josta voisi kysellä apua vaivaan?
Hinnat edullisempia kuin merkkiliikkeissä tai alan korjaamoissa.

t.Ismo Ämmä

Minde
17.01.2010, 23:51
... hyvä idea! Toivottavasi on noin 25% korjaamon hinnasta, niin saamme pitää sinisen maasturimme!

Laitetaan poika soittelemaan huomenissa amatsuihin!

Ja onkos muita idiksiä, (voisi lainata robottia ja yrittää tehä itte???) tämähän oli jo aika kelpo!

Minna

_LM_
18.01.2010, 00:22
Juu ammattikoululle vaan jos sellainen löytyy. Kun itse kouluja kävin niin tapana oli veloittaa vain materiaali kulut eli esimerkiksi tuollaisessa pienessä oikomisessa; tuulilasi, lasin liima, maalit, pakkelit ym.. käytetyt tarvikkeet. Eli uusi tuulilasi taitaa maksaa eniten:)
Ja tuo autorobotti on sen verran iso ja monimutkainen laite ettei sillä autoa oikaise kuka tahansa ja missä tahansa:rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1701&pictureid=50019

Kartse1
18.01.2010, 00:39
Tuon ikäisessä Maastoautossa saa jo vähän ollakkin käytön jälkiä... :p

Käyt hakemassa Lentolan Honkkarista ison kuminuijan ja muutaman kg:n pajavasaran. Ne on alle kympin/kpl.
Poika pitää pajavasaraa sen karmin mutkan kohdalla ja Mamma takoo moskulalla sen kumivasaran päälle.
Välitarkistuksia kannattaa tehdä, ettei karmi mene liikaa ulospäin... :p

Lopun hienosäädön voi sit tehdä vaikka siellä lasiliikkeessä, sitten kun vanha lasi on jo irrotettu pois paikaltaan.

Toi puskuri oikenee ihan sellaisella 4tonnin vaijeritaljalla, joka maksaa samassa paikassa jotain alle 40€.
Pätkä hinausköyttä tai -liinaa maksaa alle kympin.
Köysi järeän puun ympärille ja talja puskurin ja köyden väliin.
Sitten vaan taljalla kiristelee, kunnes puskuri on tullut riittävän paljon ulospäin (tai puu kaatuu).
Hidas neliveto, käsijarru ja pakki päälle, niin auto pysyy paikoillaan.
Jos ei pysy, niin tarvii laittaa toinen köysi taaksepäin johonkin tukevaan ankkuripisteeseen.

Hätäsempi laittais vaan köyden puun ja puskurin väliin, pakki päälle ja varovasti kiristelee köyttä.
Kovin äkäsiä nykäyksiä ei kannata antaa, ettei irtoo koko puskuri rungosta... :p

Minde
18.01.2010, 08:18
Sitähän minä ensimmäisenä ehdotinkin, että kai sen lekalla saa oikaistua!

Tuulilasin vaihtaja oli kuitenkin eri m ieltä. Ekaksi poika meni viemään auton tuulilasin vaihtoon, siellä sanottiin että pitää oikoa. Robotilla. He eivät sitä voi suoristaa (lekalla). Jos se ei ole millin päälle suorassa niin uusi tuulillasi ei tule pysymään ehjänä? Siis miten niin muka????

Siitä poika sitten ampaisi kolarikorjaamokierrokselle autoa näyttämään, aikaa oli sen perjantain verran kun siirtokilvet olivat "voimassa" - ja sai niitä tähtitieteellisiä hinta-arvioita.

Sitten kysyin veljeltäni, jos voisimme lainata hänen talliaan ja oikoa itse lekalla - mutta hän oli samaa mieltä että se on millin tarkkaan oikaistava robotilla tai muuten ei hyvä heilu.

Jos täällä alkaa kuulua enenmmän mielipiteitä sen puolesta, että lekalla voi itsekin oikoa, niin sitten yritetään. Huomatkaa, että olen blondi ja voi ottaa vitsin myös totena :) En ole ihan varma, oliko leka-ehdotus vitsi vai totta:)

Meille ei ole pääasia että kaikki on millilleen suorassa ja auto on naarmuton! Kunhan se liikkuu, käy ja kukkuu ja katsastusmies antaa leiman, niin aivan sama miltä näyttää:)

Minna

Kartse1
18.01.2010, 11:18
Tuulilasiliikkeet ei halua ottaa vastuuta niskoilleen, jos uusi lasi räpsähtää halki ensimmäisessä töyssyssä.
Kyllä ne myy sieltä ihan mukaankin tuulilasin, jos joku haluaa itse laittaa lasin paikalleen.
Kannattaa vaan mainita lasia ostettaessa, että jätetään se asennuksen hinta pois.
Yleensä hinnastoissa olevat hinnat on "asennettuna".

Liimattu lasi ei vaadi ihan just millilleen suoraa alustaa, koska ne pienet heitot saa korjattua vähän paksummalla kerroksella tuulilasiliimaa.
Lasia asennettaessa kannattaa tarkistaa, että sen nurkat eivät lepää auton koria vasten (lasi räksähtää rikki töyssyssä/kallisteluissa).
Jos lasia kiertävät listat eivät kunnolla istu paikoilleen, niin ne voi yksinkertaisesti jättää pois kokonaan... :p

Lasiin ja koriin kannattaa laittaa muutaman millin päähän maalarinteipillä rajaukset,
niin saa nätisti fairyveteen kostutetulla sormella silotettua ne saumasta pursonneet liimat nätiksi. Ikäänkuin kumiseksi listaksi.
Pinnat kannattaa ensin pyyhkiä puhtaaksi vaikka Isopropanolilla (polttoaineen jäänesto).

Ainakin IKH:ssa myydään tuulilasin liimauspakkauksia työkaluineen, n. 40€uron hintaan.
Liima on sellaisessa silikonituubin näköisessä pakkauksessa ja sitä voi pursottaa ihan silikonipuristimella.
Noita pelkkiä liimatuubeja ja silikonipuristimia löytää kyllä ihan autotarvikeliikkeestä / marketeista / Motonet / Biltema.
Muutama vuosi sitten laatuliiman hinta oli 18€.

Mitään silikoneja/asennusliimoja ei saa tässä liimauksessa käyttää, ettei lasi lennä ensimmäisessä risteysjarrutuksessa edelläolevan niskaan.

Ainakin Biltemassa oli sellaisia kahvalla varustettuja imukuppityökaluja lasin nostelemista varten.
Liimattavaa pintaa ei paranisi hypistellä tuon liuottimella putsaamisen jälkeen, ettei sormista tule rasvaa, joka pilaa liiman tarttumiskyvyn.
Asennusvaiheessa olisi hyvä olla 2-3 henkilöä, jotta lasi menisi kerralla oikeaan paikkaan.

Liimattu lasi sais olla yön yli lämpimässä tallissa, jotta liima kovettuu kunnolla & lasi pysyy kiinni.

Jos haluaa vielä varmistella, niin lasin ylä- ja alanurkkiin voi laittaa pätkät jotain listaa pop-niiteillä tai peltiruuveilla.

Kaikki keinot on sallittuja, kun kyseessä on useamman satasen säästöt... :p

bluevan
18.01.2010, 11:34
Tuo puhdistus ja oikea liima on kaiken a&ö.
Muuten käy kuten eräässä vitarassa kallioportaassa.
Mutis ihmetteli jotta pitääpä kojetaulu ihme natinaa.
Natinan aiheuttaja olikin liimauksistaan irronnut tuulilasi.Syynä todennäköisesti rasva lasissa.
Onneks irtos ihan ehjänä eikä pudonnut konepellille.

Racingrabbit
18.01.2010, 11:37
Jos haluaa vielä varmistella, niin lasin ylä- ja alanurkkiin voi laittaa pätkät jotain listaa pop-niiteillä tai peltiruuveilla.

Kaikki keinot on sallittuja, kun kyseessä on useamman satasen säästöt... :p

Voi swiddu,toivottavasti mulle ei ikinä eksy sinun "ammattitaidolla" korjaamaa autoa :)

Kartse1
18.01.2010, 11:59
Voi swiddu,toivottavasti mulle ei ikinä eksy sinun "ammattitaidolla" korjaamaa autoa :)

Itsekö veisit oman 20-vuotiaan nuorukaisen harjoitteluauton kolarikorjaamon robotille ja maksaisit muutaman tonnin sellaisesta työstä,
joka ylittää reilusti koko auton arvon.

Itse olen autoja & koneita korjannut jo vuosia, kun sinä itse vielä offailit omassa kakkavaipassasi... :p

Tuon projektiosion tekstejä ja kuvia katsellessa näkee paljon "ammattitaitoisempiakin" korjauksia & kommentteja.
Löytyy sieltä sinunkin "viisaita" kuvia & ohjeitasi. Ja rahansäästötoiveita vähän joka lähtöön.

Noi listanpätkät eivät ole mitään pakollisia lisävarusteita, kyllä se ruutu vakioautossa paikallaan pysyy muutenkin.
Itse olen noilla kilpureilla kieriskellyt takavuosina enemmänkin ja niissä tarvii röykkyytyksen takia olla vähän lisävarmistuksia,
jotta lasi ei lennä itsestään pihalle.

Joskus kannattaa edes yrittää antaa asialliselta kuulostavia ohjeita,
vaikka ne autot joidenkin mielestä pitäisi kuljettaa Heidän asiantuntevaan korjaamoonsa... :p

Annappas itse oma näkemyksesi "ammattitaitoisesta" korjaamisestasi tämän hintaluokan käyttöautoon,
jolla todennäköisesti nyt mennään myös sinne maastoonkin harjoittelemaan, kun ei enää tarvii sääliä muutamaa naarmua.

Tässä tassillinen herneitä... :p:p:p

pee
18.01.2010, 17:14
Mikäs sen parempi korjaamo lantikalle kuin Ahosen Antin Offroadpaja, sijaitsee Turussa MUTTAMUTTA:

sivutoimipiste Tampereen suunnalla:

http://www.offroadpaja.fi/yhteys_tre.htm

kannattanee ainakin kysyä, ja kertoa nuo em. asiat

p.s. äläpä päästä poikaa uudehkon Ladan ostoon...

Pete
18.01.2010, 17:40
Ammattikoululle jos sen auton saat heti sisään niin voi olla ennen kesälomia valmis (ehkä).
Seuraavaan pojan autoon sitten kasko..;)

Racingrabbit
18.01.2010, 19:01
Itsekö veisit oman 20-vuotiaan nuorukaisen harjoitteluauton kolarikorjaamon robotille ja maksaisit muutaman tonnin sellaisesta työstä,
joka ylittää reilusti koko auton arvon.

Tuo jo muidenkin ehdottama ammattikoulu tuli minullekin ensin mieleen

Itse olen autoja & koneita korjannut jo vuosia, kun sinä itse vielä offailit omassa kakkavaipassasi... :p

Kuules "papparainen",kyllä minä ymmärrän että olet käynyt joskus Maamieskoulussa jonkun kyläseppälinjan,mutta pahimmat vastaan tulleet "sätökset" on juurikin olleet sinunlaisten "minä osaan kaiken" tyyppisten virittelijöiden jäljiltä.

Tuon projektiosion tekstejä ja kuvia katsellessa näkee paljon "ammattitaitoisempiakin" korjauksia & kommentteja.
Löytyy sieltä sinunkin "viisaita" kuvia & ohjeitasi. Ja rahansäästötoiveita vähän joka lähtöön.

Meitä rakentajia on moneen lähtöön,mutta pidän omat "viritykseni" visusti tuolla metsän puolella,enkä seikkaile niillä muun liikenteen seassa.

Noi listanpätkät eivät ole mitään pakollisia lisävarusteita, kyllä se ruutu vakioautossa paikallaan pysyy muutenkin.
Itse olen noilla kilpureilla kieriskellyt takavuosina enemmänkin ja niissä tarvii röykkyytyksen takia olla vähän lisävarmistuksia,
jotta lasi ei lennä itsestään pihalle.

Tiedän että esimerkiksi jokamiesluokassa tehdään vaikka millaisia ihmeellisiä rakennelmia,mutta toivon ettei ne "rakennusopit" ikinä tule normaali tieliikenteessä käytettäviin autoihin.

Joskus kannattaa edes yrittää antaa asialliselta kuulostavia ohjeita,
vaikka ne autot joidenkin mielestä pitäisi kuljettaa Heidän asiantuntevaan korjaamoonsa... :p

Annappas itse oma näkemyksesi "ammattitaitoisesta" korjaamisestasi tämän hintaluokan käyttöautoon,
jolla todennäköisesti nyt mennään myös sinne maastoonkin harjoittelemaan, kun ei enää tarvii sääliä muutamaa naarmua.

Itse kysyisin tosiaankin ammattikouluilta mahdollisuutta korjata autoa edullisesti.
Ja mitä olen ymmärtänyt,tässä on kyseessä kumminkin käyttöauto,eikä mikään metsässä paskaksi pieksettävä hardcore maastoauto.

Tässä tassillinen herneitä... :p:p:p

:)

Kartse1
18.01.2010, 20:05
Hehee... Onpas täällä taas kädettömiä neuvonantajia paljon liikkeellä... :D

Pitäis päinvastoin kannustaa omatoimiseen korjaamiseen ja oman maalaisjärjen käyttöön.
Kumivasara ja moskula on oikeesti hyvä lääke moneen paikkaan.
Ei aina tarvii mennä kalliisiin erikoiskorjaamoihin. Tietysti se on useimmille ainut vaihtoehto,
mutta kuten Minde on tuossa ylempänä itsekin todennut, että hinnat tuntuu kohtuuttomilta pienen painuman oikaisuun verrattuna.
Niin ne kyllä ovatkin, ja näin lama-aikana on hyvä rokottaa lisää, jotta työllisyys säilyy peltikorjaamoilla.
Nythän on niiden sesonkiaika ... :p

Ja Mindelle: Vaikka nää äijät täällä poraa ja pieksee suutansa, niin ei ne silti välttämättä pahaa tarkoita.
Hyvällä huumorintajulla pärjää pitkälle... :p

Minde
18.01.2010, 20:13
Älkää nyt riitelemään alkako! Jokainen taaplaa autonsa kuntoon parhaansa mukaan! Ja kaikki vinkit, neuvot, ohjeet, lataan korvan taakse muistiin! Kaikki!

Sen takia minä aloin kyselemään edullista tapaa korjata auto, koska on aivan turha maksaa auton hintaa muutaman sentin oikomisesta. Hyvä autohan tuo Lantikka on, ei siitä raaskisi luopua yhden männyn tähden. Turvallinen tuollaisen 20 v nuorukaisen ajaa. Minun auto olisi ollut puoliksi rusina jos olisin samalla tavalla osunut siihen puuhun, sitä en tiedä missä kunnossa olisin itse ollut.

Ammattikoululla eivät ota tälle kaudelle kokonaista autoa, osia olisivat voineet korjata. Nurkat ovat täynnä autoja. Soitin ammatilliseen kurssikeskukseen ja palaamme huomenissa uudelleen aiheeseen. Toivonkipinä?

Kaikkein parasta olisi, jos poika voisi olla siinä touhussa mukana ja oppia jotakin. Siitä lähtien kun sain kortin ja auton, niin kaikki remontit tein yhdessä isän kanssa. Sitä autoa ei vain viety korjattavaksi hänelle ja lähdetty menemään, isä pakotti auttamaan remontissa. Kiitos siitä, opin paljon. Tien päällä ei ole mennyt sormi suuhun, yleensä on auto saatu liikkeelle. Peltihommia en ole koskaan tehnyt ja mielelläni kuuntelenkin, mitä konkareilla on antaa neuvoja.

Muutamaan vuoteen en ole päässyt enää korjaushommiin, isä on vanha ja autoni uudempi. Tuossa olikin jo vähän vinkkiä siihen oikomiseen ja lasinvaihtoon - jos ei muuten meinaa onnistua niin sitten on tehtävä itte tai myytävä Lantikka osiksi. Kannatan, että ensin yritetään itse korjata. Siis jos ei nää hinnat tästä halpene :)

Minna

Minde
18.01.2010, 20:32
.... näitä teidän juttuja on lueskella, lämmin kiitos kaikille osallisille tasapuolisesti :)

jupe69
18.01.2010, 20:41
kaverin kanssa tossa tehtiin sellainen puristin systeemi (patenttia ei tosin haettu) ja kyllä sillä ainaskin pajeron tuulilasiaukko oikeni niin että sai uuden lasin paikalleen.jos siinä nyt ei muuta ihmeempää oo ku toi aukon oikaisu ni huittisissa ainaski onnistuu jos et lähempää apua löydä.eikä tarvi maksaa itteensä kipeeks.

santikko
18.01.2010, 20:45
sitä pilaria voi koittaa ittekki tunkkailla suoraks. ilmeisesti tuulilasin ylänurkka on vinossa? käykää ammattikoululta pyytämässä tuloste lantikan korin mitoista, sieltä pitäis löytyä tuulilasin ristimitta. sitten pullotunkki, putkea, ja joku puukalikka, kumipulikka tms. tunkki vastapäätä oiottavaa kohtaa, tunkin päähän putki ja kalikka, ja kalikka vasten oiottavaa nurkkaa. sitten varovasti tunkkaamaan. ei ne sitä robotilla oikoisi kolarikorjaamollakaan, vaan juurikin tunkkamalla. heillä on vaan juurikin tähän hommaan tehty tunkki. näitä muistaakseni saa myös biltemasta?

Heikki L
18.01.2010, 20:49
Joo niitä tunkkeja saa just biltemasta ja motonetistäkin.
Mutta hommaan passaa ihan perus pullotunkki joka varmasti löytyy vaikka isän vajasta. siihen vaan sopivan kokonen metalliputko jatkoksi ja päihin puukapulat miin jhomma hoituu.
Tosiaan mitat vaan ammattikoululta ja hommiin!

jupe69
18.01.2010, 20:54
no tää meen erikois verme on vähän samanlainen,siinä on vaan jumalaton vantti välissä.ei siinä mitään mittoja tarvita .sen voi mitata ihan siitä aukosta mihin suuntaan tarvii painaa.sit ku molemmat mitat on samat ni se on siinä.ei siinä muuta mittaa tarvita.

Kellis
18.01.2010, 21:06
Mahtaako kukaan tietää, olisko Tampereen seudulla (tai vähän kauempanakin) sellaista paikkaa, missä saisi (pienen) oikomisen hintaan "halvemmalla kuin uusi auto".

Poikani tämmäsi hienon perintökalunsa Discover 1990 (perintö papalta) sen verran ojanpenkalla kasvaneeseen mäntyyn, että tuulilasi meni säröille ja tuulilasin kehikko, pilari, vaimikäsenytsittenon, vääntyi jokusen sentin. Pitäisi kuulemma oikoa ennen kuin vaihdetaan uusi tuulilasi. Oiottavaa ei ole paljon, kauempaa katsoessa ei huomaa minkään olevan vinossa, mutta kun läheltä katsoo ja vertaa tuulilasin oikeaa ja vasenta reunaa huomaa, että toinen on suora ja toinen ei.

Muita pikku vaurioita: karjapuskuri on nyt ihan kiinni ajovaloissa repsikan puolellla, onneksi ei lamput menneet rikki, ja repsikan puoleinen peili vähän irtosi, sen saa varmaan liimalla kiinni (näin naisen logiikalla?).

Poliisi vei kilvet hinausautoa odotellessa:mad: (ei päässyt maasturi ojasta - tai sitten kuski 20v oli kokematon - ja mamma ei uskaltanut mennä kallellaan olevan auton puikkoihin) - poliisin mielestä auton taka-akseli oli vaurioitunut. Hinausautomiehen mielestä ojassa kallellaan olevassa autossa kuuluukin olla akseli vinossa :). Ja mitä se nyt 40km/h vauhdissa hajoaisi ojaan mennessä, kun ei kiviäkään ollut lähimainkaan. Katsastusmiehen mielestä taka-akselissa ei ole vikaa :p, joku joustonvaroitin puuttuu takaa, kuminpalanen. Viime katsastuksessa samoin puuttui joku tuppi jostakin takaa, mutta se korjattiin ja jälkitarkastettiin.

Siirtokilvillä poika sitten kävi muutamassa korjaamossa hakemassa hinta-arviota oikomishoidolle. Karmeeta mitä hintoja! Eläkeellä oleva enoni joka on aikoinaan harrastanut korjaushommia oli noista hinta-arvioista aivan muuta mieltä- Harmi, että enolla ei ole korjaamoa enää.

No joo, maasturit ovat hieno harrastus, turvallisia kulkuvälineitä, mutta nyt poika katseli uudehkoa Ladaa nettiautosta! APUA!!! Olkaa kiltit kivoja ja kertokaa, jos satutte tietämään mistä voisimme kysellä vielä korin oikomista! Mamma haluaa pojan pysyvän turvallisessa autossa!

Kiitos etukäteen,

Minna

Voisiko tästä Discoverystä saada kuvaa tänne ? Porukka vähän tietäis minkälainen painauma on ja korjausehdotukset saattaisi helpommin löytyä . Koska joskus saattaa pieni painauma olla sitten yhtääkkiä aika iso noin jos ajatellaan auton koria.

Näkyykö siellä muualla vääntymää kuin katon etureunassa esim vastakkaisella puolella tai takana.

santikko
18.01.2010, 21:17
[QUOTE=jupe69;634100]no tää meen erikois verme on vähän samanlainen,siinä on vaan jumalaton vantti välissä.ei siinä mitään mittoja tarvita .sen voi mitata ihan siitä aukosta mihin suuntaan tarvii painaa.sit ku molemmat mitat on samat ni se on siinä.ei siinä muuta mittaa tarvita.[QUOTE=jupe69;634100]

yks tapa on sovittaa vaan uutta tuulilasia, sitte ku ovi menee kiinni ja lasi sopii niin homma ok, kunnei aleta kerran uutta tekeen.

ja tuo vantti kokastus toimii kans varmasti.tunkin kans on vaan hiukan nopeempi puleerata.

yleensä tällases tapaukses mitataan että toinen pilari on paikallaan, jos on, niin tuetaan tollasella vanttiruuvilla ettei anna periks toista puolta tunkatessa...

SD 4.4 TD
18.01.2010, 21:37
Ja siihen kilpien vientiin ni korjaamolta tai kats, asemalta lappu että alustarakenteet ei ole vaurioitunu tapahtumassa, ja sitte asemalle kilpiä hakeen. Saavat perua väärän tulkinnan japalautta kilvet ilman korvausta,muistaakseni maksaa kilpien haku. (Nuorempana lähti parista autosta kilvet) Ja korjaus onnistuis varmaanki minunki verstaalla mäntässä.

santikko
18.01.2010, 21:55
osta biltemasta tuotenro. 15804 , meet sen kanssa kotii ja sanot että tuus ny poika kattoon ku äitis näyttää, ja tunkkaat lantikan suoraks. tota pystyy kuka tahansa käyttään maalaisjärjellä. hintaa 119€. tarttis itellekki tommmonen kyllä hankkia.

romurauta
18.01.2010, 22:05
laitas minde kuvaa siitä karmivauriosta meille.helpompi se on neuvoa kun näkee millainen se on. monesti töihin soittavat että ei ole kuin pieni naarmu kyseessä vaikka oikeasti on isomminkin kasassa.toivottavasti tässä kuitenkin toisinpäin :)

Minde
19.01.2010, 10:16
kokeillaan osaanko laittaa kuvia...

Minde
19.01.2010, 10:24
osaan näköjään!

Minde
19.01.2010, 10:28
Käskin pojan pienentää kuvia ettei mun sähköposti jumita. Ainakin kun avasin kuvan kuvankatseluohjelmalla, , niin se oli ihan sopivan iso katsella, mutta tähän kirjoituspalstalle tulee näemmä pinenä. En tiä saako tästä sitten avattua isompana jotenkin...

Minde
19.01.2010, 10:28
kuva näköjään suurenee automaattisesti kun sitä klikkaa hiirellä.

Pete
19.01.2010, 11:30
Tuohon ei autorobottia tarvita vaan tavallinen autopeltiseppä.
Kustannuksia saa alas jos pystyy jotain tekemään itse. Esim.
-Ottamaan vanhan lasin pois (kiinnikkeet ja listat ehjänä)
-verhoilun etupilareista ja katosta (ainakin etuosasta)
-Etupenkit pois
-ja asentamaan nuo osat takaisin

Sitten kuskaa auton jonnekkin pienempään peltifirmaan.

Se että onko joku kallista vai ei on vähän riippuvainen maksajasta, mutta itse pitäisin tuossa kannattavuuden rajaa jossain tonnin hujakoilla. (Siihen rahaan ei sitten enään mitään kovin siistiä paikkamaalausta saa)

Heikki L
19.01.2010, 11:34
kyllä mä oikoisin tuon ihan itse jos olis miun auto:)
Eli sitä vasaraa vaan ja kuulapääll'ä naputtaa ton katon takas ulos, pikkasen pakkelia ja paukkupurkista maalia. saa toimivan.

Kartse1
19.01.2010, 12:03
Juu, ihan on "vasaroitavissa" kuntoon... :p

Tuolla sisäpuolella katonrajassa, kattoverhoilun alla vaan menee todennäköisesti sellaiset kotelorakenteet,
joihin ainakin joutuu reikiä/aukkoja tekemään ja niistä rei'istä vasta pääsee tuon ulkopuoleisen pintapellin oikomaan.
Oikomisen jälkeen ne aukot pitää hitsata peltipaikalla umpeen, ettei tukirakenteet heikkene liikaa.

Tässä malliksi Patrollin kotelorakenteet katon rajasta:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1018&pictureid=50064

santikko
19.01.2010, 12:15
jos vasaralla naputtelee, niin en suosittele kuulapäätä.säästyy paljolta kitattaessa. motonetissä esim. on peltisepän vasarasarja, jossa on sopivia vasarita ja vastinkappaleita. hintaa n.20e. ja muistaa kun alkaa pintapeltiä naputteleen, että pellin toisellapuolella on esim. toinen vasara vastakappaleena. ei tuu teräviä patteja-->pelti ei veny ihan muodottomaks, eikä tarvi nakutella edes takasin.

Angelo
19.01.2010, 13:01
Tuulilasi näyttäisi olevan tiivisteellä kiinni, varmistan asian illemmalla. Katto on irroitettavissa pulteilla, tosin tuon takia ei viitsisi purkaa sisustaa, pystypilareiden verhoilua ym. tieltä pois. Mutta se helpottaisi tehtävää. Katto verhoilu tosin on poistettava, mielestäni takana on tilaa oikaista vasaroimalla.
Katto on rautaa, eli jos ei muuta niin peltisepälle nypittäväksi. Näyttää kyllä kotikonsteinkin oiottavalta. Mut mä en tuon oman -90 discon päälle ainakaan niin tarkka ole.

Kartse1
19.01.2010, 13:46
Discoveryssä pitäis olla liimalasi ja kiinteä katto. Kumilista on vaan liimatun lasin saumojen suojana.

Defender taas on pulteilla kasattu kokoon. :)

Minde
19.01.2010, 14:00
... samaa mieltä tunnutte kanssani olevan, että ei tää nyt ihan niin paha juttu ole kuin mitä kolarikorjaamot antaa ymmärtää (ne antaa ymmärtää, että kannattaa ehkä mieluummin ostaa auto (?) kuin korjata tämä) :)

Minde
19.01.2010, 20:37
Kiitos Kartse kuvasta, se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Toivo ehjätystä Lantikasta nousee täällä Kangasalla :)

Minna

veejii
20.01.2010, 11:21
Tarjokkaas nyt perhana paikalliset talkooapua, eo toi nyt mikään amerikantemppu ole oikoa jos ei nyt kymmentä kerrosta kirkaslakkaa pintaan ole tulossa....

Kartse1
20.01.2010, 11:59
Katto on rautaa, eli jos ei muuta niin peltisepälle nypittäväksi.

Niijoo... Kotinikkareille vinkiksi, että toi "nyppiminen" tarkoittaa sitä, että lommot pahoista paikoista (kotelorakenteita takana)
voidaan oikaista myös ulkopuolelta nyppimällä.

Ruttukohtaan "pistehitsataan" tappeja pystyyn tai laitetaan popniitteja, mutta jätetään ne niittien kannat pystyyn.

Näistä puikoista voi sitten tarkoitukseen tehdyllä vetovasaralla nyppiä vuorotellen joka "puikosta" vähän kerrallaan.
Myös lukkopihdeillä ja tavallisella, pienellä vetovasaralla pärjää, mutta on paljon hitaampaa.

Tällä säästää kokonaisaikaa pikku hommissa paljon, mutta yleensä kun pilari taipuu, niin se yleensä tuuppaa edellään myös muita korirakenteita.
Sen takia tarttis ensin tunkilla painaa karmi suoraan ja sitten vasta hypistellä noita pintapeltejä.

Itseaiheutettujen kiireiden takia en ehdi (enkä varmaan "osaiskaan" :p ) korjata toisten autoja niin hienoon kuntoon,
että sitä kelpaisi julkisesti jälkikäteen esitellä ainakaan tällä palstalla... :D

Toivottavasti löytyy asiallisen hintainen seppä, että saatte auton takaisin ajoon.

Jos sellaista ei löydy, niin ainakin palstan myyntiosastolla auto menee kyllä tuollaisenaankin kaupaksi.

Perintökalleuden kyllä mielummin korjauttaa kuntoon, vaikka se vähän maksaisikin... :)

Jare
20.01.2010, 12:19
Tiedä sitten mitään mistään, mutta töissä vauriokorjaamossa kuitenki......

Muistaakseni lantikan kattopelti on alumiinia (onko?)(EDIT: siis onkin peltiä), joten se välillä aiheuttaa aikapaljon vaikeutta oikomiseen. Alumiini monesti kun tuppaa kovettumaan vasarrettaessa jonka jälkeen tulee repeämiä. Ja sit kuten jo aiemmissa kuvissa näkyikin, niin monesti tuolla kohtaa on sisäpuolella jäykisteitä ja kotelorakenteita, jotka taas lisää oikaisemisen vaikeusastetta.

A-pilari vaikuttaisi olevan kuvien pohjalta myös kaarevasti taipunut taaksepäin tai ainakin a-pilarin pintapelti, jos ei ihan koko pilari. Tämän pinnan oikomiseen tarvii "nyppyriä" tai sen että hitsaa lapun kiinni pintaan ja vetää siitä tai hyvällä tuurilla saattaa saada tinatangolla vetämällä (ehkä ei, koska a-pilarin pintapelit aika pieni=jäykkä). Sit ehkä hölmöin homma, eli leikkaa pintapellin iriti ja oikaisee ja sitten hitsaa takaisin....siinä ei ole kyllä mielestäni mitään järkeä tässä tapauksessa.

Ja mitä kaikkea on pyydetty korjaamaan ja maalaamaan?? Kattotelinkkin näyttäis olevan ihan "fjongalla".

Mutta mitä hintaan tulee, niin suurin osa yrityksistähän tietääkseni toimii sillä periaatteella, että pitäisi työstä jotain voittoakin saada, jotta yritystoimintaa pystyisi jatkossakin hoitamaan. Että eiköhän se hinta määräydy hieman sen mukaan:D:D:D Ja kun joku yritys sen tekee on heillä vastuu tehdystä työstä.

Miks ne kilvet oli tosta vieny? Oliko mitään järjellistä selitystä? Taka-akseli vinossa....hoh hoijaa, ei ole poliisi ikinä tainnu nähdä maastoautoa ja sen jousituksen liikevaroja:p:p:p

Haamu
20.01.2010, 19:15
TAKK:sta kannattais kysellä korjausta,itellä ainakin hyviä kokemuksia.

Minde
20.01.2010, 21:26
poliisi vei ne piruuttaan, tymyyttään tai ihan vaan #####-tumaisuuttaan. Hinausautomies sanoi, että hän tietää tyypin ja se on tosi herkkä nyppimään kilpiä irti.

Ehkä sille poliisille tuli parempi mieli kun sai irrottaa kilvet. Ja antaa sakot. Liikenteen vaarantamisesta. Hiljaisesti liikennöidyllä tiellä. Mielivalta on viranomaisen yksinoikeus.

Tai ehkä se oikeasti oli niiiin tyhmä että luuli akselin olevan hajalla. Tai siksi että nainen yrittää selittää että ehjältä tuo näyttää, niin jo ihan periaatteen vuoksi väitettävä vastaan.