PDA

View Full Version : Volvo Td-sarjan moottorin tunnistusta


huru-ukko
16.01.2010, 21:05
Nyt pitäis löytää joku asiantuntija! Mikä on Volvo moottorin tyyppi (vm ehkä 85-95) jossa on käytetty Bosch:in jakajapumppua? Moottori on malliltaan TD60,mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin vähän enempi tietää,missä käytetty ja valmistus vuodet,ym,ym. On Volvot tullut muuten tutuksi auto ja maansiirto puolella mutta ei vielä tällaista ole vastaan tullut.

sisua45
16.01.2010, 23:39
Mulla on koneella Autodata 2004-ohjelma, ja kävin siitä kaikki F6 ja FL6 volvot läpi. Autodatasta löytyy vuosien 1981-1999 volvon kuorma-autot. Moottorit TD60, TD61, ja TD63 kaikilla versioilla. Missään moottorissa ei ollut jakajapumppua, vaan kaikissa oli Bosch P- tai MW-sarjan pumppu. Eli rivipumppu.

Mistä tuo moottori on kotoisin, onko se tosiaan purettu volvosta? Jakajapumpullinen kone kuulostaa enempi rellulle. :D Meillä oli joskus yksi Saviem (sama peli kuin renault), ja siinä oli jakajapumppu. Se ei ollut bossi, vaan joku muu. Joku CAV sukuinen.

Kaikki ruiskupumput ovat periaattessa Boschin, tai CAV:n kopioita. :rolleyes:

Rompe1
16.01.2010, 23:45
Nyt pitäis löytää joku asiantuntija! Mikä on Volvo moottorin tyyppi (vm ehkä 85-95) jossa on käytetty Bosch:in jakajapumppua? Moottori on malliltaan TD60,mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin vähän enempi tietää,missä käytetty ja valmistus vuodet,ym,ym. On Volvot tullut muuten tutuksi auto ja maansiirto puolella mutta ei vielä tällaista ole vastaan tullut.

Volvon pyöräkoneissa on tota konetta ollu käytössä...

huru-ukko
17.01.2010, 16:58
Soitin eräällä Volvon asentajalle ja tietoa tuli kuin apteekin hyllyltä,eli malli on TD40.Bosch:in jakapumppu,matala ja yhtenäinen venttiilikoppa,hehkut kannessa ja mitähän muita tuntomerkkiä hän luetteli.Olin itsekksin siinä uskossa että se olis ollut Td60 mutta näin tällä kertaa. Moottoria on käytetty autoissa ja myös vene käytössä on paljon tätä mallia.

sisua45
17.01.2010, 20:09
Jos se on TD40, niin 1983-1986. Jos uudempi TD41, niin 1986-1989. Yhtä kaikki, 3.6 litraa ja 120-125 hv.

Jos haluat selvittää vielä sen, niin katso pumpun kyljestä bossin pitkä osanumero.

huru-ukko
17.01.2010, 20:41
Löytyi siitä se tyyppikilpi jossa on merkattu TD40a,täytyy ottaa siitä se numero niin selviää lopullisesti tämä mysteeri. Kiitoksia kun oot selvitelly tietoja tuosta moottorista.

sisua45
17.01.2010, 21:22
Ei mitään, ole hyvä vaan. :) Moottorit on mielenkiintoisia. :D

huru-ukko
18.01.2010, 20:38
Ei mitään, ole hyvä vaan. :) Moottorit on mielenkiintoisia. :D

Kyllä,moottorit on mielenkiintoisia. Tänään meinas vähän närästää ku rassasin sitä konetta jota oon varjellu ja haalinut. Nähtävästi ei edellinen omistaja muistanut laskea kaikkia (myös öljyn lauhduttimesta) nesteitä pois,ja kävi pakkanen parhaillaan -33. No uudet nesteet sisään ja kone käyntiin niin rupes väri nesteissä muuttumaan :mad:,sittäkös viduddi ja samassa pajan ovi lukkoon. Pitää huomenna tutkia pääsiskö se öljy sieltä lauhduttimen kautta tai sittä sen pahin vaihtoehto,kansi paskana. No hyvä että en vielä kerinnyt sitä kellekään myydään niin ei tartte kuunnella sitä että paskan möit :eek:. Saahan tästä tietty varaosa myllyn kellä näitä on.

sisua45
18.01.2010, 22:02
Talvi tekee välillä tuhojaan. Töissä saa talvella olla tarkkana noitten kanssa. Erityisesti merikoneissa on vettä joka paikassa, raakavesipumppu, lämmönvaihdin, pakosarja yms. Vähän jää johonkin vettä, niin naks, halki on. :mad:

Mikki
21.01.2010, 00:58
Löytyi siitä se tyyppikilpi jossa on merkattu TD40a...

Tuon moottorin kanssa kannattaa miettiä, laittaako sitä "johonkin", koska varaosien saaminen on vähän "niin ja näin". Vesipumppua ei enään saa, vaan ainoastaan korjaussarjaa, pakosarja on sitten TODELLA VAATIVA (katkea, tai halkeaa) saalistettava ja kannet alkavat olla kanssa vaikeita löytää.

Venepuolella kamaa vielä saatavissa, mutta hinta sen mukainen!

Ja jos remppaat koneen, kannattaa pumpun maksimikierrokset nostaa tuonne 4000rpm kohdalle, koska alkuperäinen 3250rpm ei nosta kunnolla ahtoja ja moottorin "vetoalue" alkaa luuri 2800rpm kohdallla!!!

Muuten moottori on hyvä, "käkikelloissa" (F4 / FL4 mallit) moottorit kestivät yllättävän hyvin, vaikka F4 malli olkin aika "askeettinen".

Venemootttorina ERINOMAINEN, koska kulutus pieni, mutta laajan vääntöalueen takia taloudellinen ajettava!

huru-ukko
21.01.2010, 17:13
Joo ite kans vähän mietin samoja asioita varaosien suhteen. On vaan jäänyt kammo ku työmalla oli ennen Volvo Pentan n.600 hv moottoreita niin niihin piti etsiä jo ympäri Ruotsia osat,on nekin korvattu Cat:illa,niihin kyllä lyötyy osia. No Volvo vaihtoi omistajaa ja nyt taas uusia projetia etsimään

Rekisteröimätön
25.04.2011, 09:06
Joo ite kans vähän mietin samoja asioita varaosien suhteen. On vaan jäänyt kammo ku työmalla oli ennen Volvo Pentan n.600 hv moottoreita niin niihin piti etsiä jo ympäri Ruotsia osat,on nekin korvattu Cat:illa,niihin kyllä lyötyy osia. No Volvo vaihtoi omistajaa ja nyt taas uusia projetia etsimään

vieläkö sattus volvo penta TD40A mottoria löytymään tai pakosarjaa laiteltkaa spostia jos keneltä löytyyy sellaista??

Rekisteröimätön
25.04.2011, 09:08
vieläkö sattus volvo penta TD40A mottoria löytymään tai pakosarjaa laiteltkaa spostia jos keneltä löytyyy sellaista??

edelliseen viestiin liittyen tässä tää spostiosote
pekkapajunen@hotmail.com

Killer-Wo
26.11.2013, 10:22
Löysimpä vanhan topicin jossa puidaan TD40 moottoria. Osaako joku sanoa mitä eroa on TD40 ja TD41 moottorilla. FL4 kuorkissa on tuo TD41G moottori ja pitäisi säätää ruiskutus ennakko. Löysin TD40 huoltomanuaalin jossa neuvotaan säätäminen, mutta onko eroja ruiskupumpun osalta näillä moottoreilla. Siis voinko säätää TD40 ohjeilla. Kokeilemallahan se selviäisi mutta jos jollain tietoa niin ei ois pahitteeksi.

JES
26.11.2013, 14:24
Tuossa olis tamd41 venemoottorin korjaamokäsikirja. En tiedä onko sit kuinka sama kuin tuo sun kone mut luulisin, että eroja ei paljoa ole paitsi jäähdytys. Itsellä ollut tuo kahdessa veneessä ja melko perusvarma motti, tuota uudemmissa kad ja ym. koneissa onkin sit kaikenlaista mukavaa...
Yleinen:
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/ad31_41-swe.html#/2

Polttoaine:
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/41fuel.html#/34

Valitettavasti tuolta puuttuu se technical data jossa olis ruiskuennakot

Mikki
27.11.2013, 22:34
Löysimpä vanhan topicin jossa puidaan TD40 moottoria. Osaako joku sanoa mitä eroa on TD40 ja TD41 moottorilla. FL4 kuorkissa on tuo TD41G moottori ja pitäisi säätää ruiskutus ennakko. Löysin TD40 huoltomanuaalin jossa neuvotaan säätäminen, mutta onko eroja ruiskupumpun osalta näillä moottoreilla. Siis voinko säätää TD40 ohjeilla. Kokeilemallahan se selviäisi mutta jos jollain tietoa niin ei ois pahitteeksi.
Volvo Finland Ab
PL 13 (Vetotie 3)
01611 VANTAA
Vaihde: 010 655 00
Ja pyydät teknistä tukea... Löytyy kaikki mahdollinen kirjallisuus pojilta, kun vain pyydät "nätisti"!

BJ-40/76
27.11.2013, 22:45
nuo merikoneet muistaakseni 3,6 litraisia, kun kuorkin koneet 3,8? ja merimoottorit muistaakseni juontaa juurensa jostain perkinssistä?
aikanaan yritin juurikin tuota 200 hv merimoottoria ja kuorkin 3,8 risteyttää, niin ei onnistunut, ei ainakaan helposti.

P.s oliko tuossa td40 ja td41 kuorkin koneessa enemmänkin eroja, olisko toinen ollut esikammio, ja toinen suoraruisku?

tuo teknillinen neuvonta vois olla oikea paikka kysellä...

TsKo
28.11.2013, 08:45
Pikku Åkerman kaivurissakin on Td31 konetta ja se on kans jakajapumpulla.