PDA

View Full Version : Maantie&mettärattaat


Sutsu
15.01.2010, 18:28
Tarttis saaha rattaat ja vanteet jokka ois todella hyvät tienpäällä, mutta vois ajaa tien ulkopuolellakin - onko näitä.

Itte aattelin noin kokoa 275/55-18 tai 275/45-20 ja kuviota hieman enemmän kuin highway-rattaissa. Rengasliikkeesä pyörähdys tuotti tuloksen, jossa tarjous oli 265/65-18 BFG All Terrain. Tämä koko menee hieman yli sallitusta 51 mm:stä. Perustelut oli, että 55 tai matalamman sarjan rattaat ei tahdo kestää tai ainakin ovat vaurio herkkiä mettäajossa.

Mikä on raatin mielestä pienin profiilikorkeus milleinä tai prosentteina, mitä vielä mettään voi tarjota? Onko BFG:n All Terrain minkälainen kovemmissa nopeuksissa? Nopeusluokka vissiin 160 km/h. 120-140 km/h tulee poljettua melko useasti, joskus on enemmän kiire. Siksi kiinnostaa toimivuus vauhdissa.

Mettäkäyttöön on toki kettingit, eli ihan kaikesta ei pelkällä rattaalla tartte selvitä. Isompi vannekoko oli mielessä lähinnä jämäkämmän maantie käytöksen johdosta. Melkosesti nuljuaa nuo korkean profiilin rattaat kun työntää pedaali pohjassa. 20" voi silti olla liikaa.

Eli löytyykö ratasta joka täyttää tarpeen, vai pitääkö laittaa katurattaat ja aina ketju päälle kun poistuu pikitieltä?

Viipo
15.01.2010, 20:36
Kompromissirenkaat on yleensä no-go, eli huonot ajaa maantiellä sekä metässä. Ja all-terrain huono nimenomaan molemmissa suhteissa. Osta kunnolliset talvirenkaat, hieman kapeammat ja maksimikorkuset, niillä pääset jo pahaan paikkaan. Talvella ketjujen kanssa uskomattoman pahaan paikkaan ja kesän metsäretkille sitten maastokuumeen noustessa ihan omat metsärenkaat.

Mika R
16.01.2010, 05:31
kyllä metsään jos aattelit mennä niin mahdollisimman pieni vanne ja paljon kumia ois parempi kun tuo mahdollisimman matala kumi. ei paljon olis 20" vanteesta jäljellä kun vähän hierois kiveen....ja maastokumit tuppaa kulumaan maantie ajossa aika nopeasti, eli saa ostaa uudet kumit aika usein.

mutta jos rahaa on niin mikäs siinä painellessa, muuten kyllä eri kumit metsään ja tielle.

solihull
16.01.2010, 13:01
Mitkä pirun rattaat? Ajetaanko siellä Limingassa vielä hevoskärryillä?
Lastenvaunut ja hevoskärryt on rattaat, muutoin puhutaan renkaista!

TT

HANE
16.01.2010, 13:59
suzukissa fediman extreme evoluutiot. Maantiellä yhtähyvät ajaa ku nokian hakkapeliitta 2 :D

Maastokokemuksia tulossa... kunhan saan tuon taas kuntoon.....

Racingrabbit
16.01.2010, 14:20
Alkaa vannekoot kuulostamaan sen verran eksoottisilta (18" ja 20"),että tuskin renkaat vanhaan HJ Toyotaan alle on menossa?

Maasturi jolla ajetaan (tai yleensä edes kulkee) 120-140 kmh,ajo-ominaisuudet huononevat radikaalisti maastorengastuksella ja maastokäytöllä.

Olisiko järkevämpää alkaa miettimään erikseen metsäkäyttöön sopivan auton hankkimista ja pyhittää tiemaasturin vain tiekäyttöön?

JiiPee
16.01.2010, 14:30
Mitkä pirun rattaat? Ajetaanko siellä Limingassa vielä hevoskärryillä?
Lastenvaunut ja hevoskärryt on rattaat, muutoin puhutaan renkaista!
TT

Pyörät tai rattaat, vanteet tai valssit, eri murrealueilla puhutaan vähän eri termein.

Tarttis saaha rattaat ja vanteet jokka ois todella hyvät tienpäällä, mutta vois ajaa tien ulkopuolellakin - onko näitä.
[...]
Mikä on raatin mielestä pienin profiilikorkeus milleinä tai prosentteina, mitä vielä mettään voi tarjota? Onko BFG:n All Terrain minkälainen kovemmissa nopeuksissa? Nopeusluokka vissiin 160 km/h. 120-140 km/h tulee poljettua melko useasti, joskus on enemmän kiire. Siksi kiinnostaa toimivuus vauhdissa.

Mettäkäyttöön on toki kettingit, eli ihan kaikesta ei pelkällä rattaalla tartte selvitä. Isompi vannekoko oli mielessä lähinnä jämäkämmän maantie käytöksen johdosta. Melkosesti nuljuaa nuo korkean profiilin rattaat kun työntää pedaali pohjassa. 20" voi silti olla liikaa.


Jos on tosiaan noin, että pedaali pohjassa pitää tuupata puolitoista sataa mittarissa ja samalla vehkeellä metsään mennä (hallitusti) niin tarvitset joko kahdet pyörät tai kaksi autoa. Helpommalla pääset, kun hommaat sen asvalttikiiturin lisäksi maasturin, niin ei tarvitse vaihtaa renkaita tai laittaa vitjoja päälle. Jos yhdellä autolla pitää pärjätä, niin sitten kahdet renkaat.

20" vanteelle laitettu maastorengas on sitten jo vähintään metrin korkuinen ;)

Essonbaari
16.01.2010, 14:36
Mulla on Maxxis buckshot mudder renkaat omassa kokona 31x10.50 R15 ja tyytyväinen olen ollu maantieominaisuuksiin. Metässä ei niin kauheasti ole tullu ajettua mutta toistaseks ei olla vielä mihinkään jumiinkaan jääty.

sisua45
16.01.2010, 14:43
20" vanteelle laitettu maastorengas on sitten jo vähintään metrin korkuinen ;)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=9508

Siinä olis 20" maastokummeja, korkeus 49 tuumaa eli 124 cm. :D Esim H2 hummeriin joutuu vähän muokkaamaan lokareita. :)

Pauli
16.01.2010, 15:31
Pyörät tai rattaat, vanteet tai valssit, eri murrealueilla puhutaan vähän eri termein.

20" vanteelle laitettu maastorengas on sitten jo vähintään metrin korkuinen ;)

Minkähän nimisiä osia eri murteilla löytyy vaihdelaatikon rattaiden paikalta? :)

Just eilen pyöräytin 38x15,5-20 Super Swamperin TSL-gummit vanteille, eikä ne ollu metrin korkuisia, monta senttiä vajaaksi jäi. :D

-MaTTi-
16.01.2010, 16:06
Tarttis saaha rattaat ja vanteet jokka ois todella hyvät tienpäällä, mutta vois ajaa tien ulkopuolellakin - onko näitä.

On.


Itte aattelin noin kokoa 275/55-18 tai 275/45-20 ja kuviota hieman enemmän kuin highway-rattaissa.

Mihinkä kamppeeseen nämä on tulossa? Aika hoopon kuuloinen koko tuo jälkimmäinen jos tarviis maantieltä poistua.


Mikä on raatin mielestä pienin profiilikorkeus milleinä tai prosentteina, mitä vielä mettään voi tarjota?

No mettäkelpoista kuviota ei saa enää alle 55-profiilin kumeihin.


Onko BFG:n All Terrain minkälainen kovemmissa nopeuksissa? Nopeusluokka vissiin 160 km/h. 120-140 km/h tulee poljettua melko useasti, joskus on enemmän kiire. Siksi kiinnostaa toimivuus vauhdissa.


Ihan kelvolliset jos vaan ovat tasapainossa. Nopeusluokat R, S ja T. Eli 170-190 km/h.


Melkosesti nuljuaa nuo korkean profiilin rattaat kun työntää pedaali pohjassa.


Enempi saattaa muljuta/tempoilla matalaprofiiliseilla, alustaa kun ei ole suunniteltu maastureissa millekkään umpikumilätyille.

JiiPee
16.01.2010, 16:44
Minkähän nimisiä osia eri murteilla löytyy vaihdelaatikon rattaiden paikalta? :)

Jaa-a, kyllä Oulun seudulla nekin taitaa rattaita olla. Selvä sekaannuksen vaara siis olemassa. Asuin tuolla tervaleijonakaupungissa aikoinaan sen verran pitkään, että rattaat auton alla ei vieläkään kuullosta ollenkaan oudolta, pyöriä kun siellä tarkoittavat ;)


Just eilen pyöräytin 38x15,5-20 Super Swamperin TSL-gummit vanteille, eikä ne ollu metrin korkuisia, monta senttiä vajaaksi jäi. :D

Höh, gummisetä on laittanut jotkin matalaprofiilirenkaat. Sisu-asentajalla oli tuolla ylempänä kuva 20" vanteelle paremmin sopivasta rengaskoosta :D

Sutsu
16.01.2010, 17:32
Eli tuntemukset on no-go, kuten arvelinkin. Hoopo kokohan se 20 tuumanen on mettärattaille, mutta maantie ominaisuuksien puolesta sitä pietin suunnitelmissa mukana. All-Terrainit siis ei olleet hyvät rattaat lujaa ajoon(kaikkien mielestä), vaikka nopeusluokan puolesta kestävät.

Yhdellä autolla on tultu ja yhdellä jatketaan eteenpäin. Renkaita voin hommata kolmetkin, se ei ole ongelma. Talvirattaat on kokoa 215/85-16 ja näihin on lumiketjut joka renkaaseen. Toistaiseksi pito talvella on ollut riittävä. Ääritapaus, jossa ovat huonot maantiellä, on kurva jossa on heitto. Perä muljuaa jonkin verran. Alkuperäiset kesärattaat kokoa 245/70-16. Näitä saisi siis leventää ja hieman läpimittaa kasvattaa. 275 tai 265 ja kokonaiskorkeus noin 77-78 senttiä olisi ok. Tasan 80 senttinenkin vielä menee mettärenkaalla, jos on karkea kuvio. Jos on sileämpi kuvio niin noin 77 senttiä on maksimi, että sopii vielä ketju pyörimään päällä.

Itselläni tarve tien ulkopuolelle on lähinnä seuraava. Joulukuusta-huhtikuuhun talvirattaat (215/85-16), huhtikuusta-elokuuhun maantie käyttöön olevat kesärattaat (esim.275/45-20) ja elokuusta-joulukuuhun karkean kuvion maastorenkaat (esim.265/70-16). Pitääkö se laittaa kaikki kolmet renkaat ja unohtaa kompromissit.

Auto (ei kaikkien mielestä maasturi) on Isuzu D-max. Nyt lastutettuna n.160 hp ja kulkee kohtuudella tuon 140 km/h. 170 km/h:n kohdalla loppuu kierrokset. Kulkee mielestäni jämäkästi noissa nopeuksissa pikitiellä vakiorenkain. 215/85 renkailla nypyttää välillä enemmän. Arbin lukot laitoin viime kesänä molemmille akseleille ja nyt työn alla "lift & Leveling" sarja, jolla voi nostaa/laskea -50 - +50 mm ja lisäksi täysin säädettävä vaimennus. Vielä pitää takajätölle tehdä jotain, niin uskon pääseväni tuolla siihen mihin itselläni on tarve.

JEO
16.01.2010, 18:49
Vai on meidän kylällä tuommonenkin kulkine...

Laitappa juttua Isuzun rakentelusta, kuullostaa todella hyvältä. Minä kun olen kuvitellut että nuin uuteen malliin eii saa mittään palikoita...

JEO