View Full Version : om606 Geehen?
Onko kenelläkään kokemusta "kuningasmoottorin" asentamisesta g:hen. om603:han on palstallakin laitettu. Yritin ettiä palstalta ja netistä mut ei oikeen löytyny. MikkoVuorsola oli kirjottanu tohon yhteen topicciin että kyl se suht helppo on asentaa mut mitään konkreettista en löytäny. Jos löytyy tietoa tai hyviä linkkejä niitä voi laittaa.
eipähän "kuningasmoottorissa" ole mitään eroa asennuksessa 603 een, sama lohko, samat korvan paikat jne...
jos 606 meinaat hommata, niin kattelet vaan version, jossa ei ole sähköpumppua, ts. vapariversio eli 24 V ilma turboa, turbolliset ovatkin sitten peräisin W210 kopasta ja sähköpumpulla
eipähän "kuningasmoottorissa" ole mitään eroa asennuksessa 603 een, sama lohko, samat korvan paikat jne...
jos 606 meinaat hommata, niin kattelet vaan version, jossa ei ole sähköpumppua, ts. vapariversio eli 24 V ilma turboa, turbolliset ovatkin sitten peräisin W210 kopasta ja sähköpumpulla
Se lohko varmasti menee mutta kansi on taas aika paljon leveämpi kuin 603:ssa ja konehuoneessa on kuitenki isoa jarrutehostinta ja muutenki vaikuttaa kapeemmalta kun esim w124:ssa (ei mitään kuvia löydy).Jos hommaan se on kyllä alkuperäinen turbodiesel, mekaaninen pumppu vaan kylkeen.
no jaa... mä voin tuossa vähän mittailla ja kuvailla jahka kerkiän ja muistan...
Yks yleinen vikapaikka noissa moniventtiilisissä on, nimittäin polttoainesuodattimen jalkaan tulevat putket painetaan vain paikoilleen ja O-rengas tiivistää. Vähitellen tärinästä väljistyvät paikat aiheuttaa sen, että kohta ei enää välttämättä uudetkaan O-renkaat pidä. Voi olla, että offauksessa tuo on juuri se kriittinen paikka, josta reiluissa kallistuksissa vetää ilmat pumppuun ja vehje hyytyy. Homma korjaantuu käsittääkseni ihan suoraan sopivalla vanhemman mallin jalalla, jossa on kunnon kiristykset vielä.
no jaa... mä voin tuossa vähän mittailla ja kuvailla jahka kerkiän ja muistan...
Loistavaa! Mä oon ny selaillu nettiä ympäri maailmaa enkä oo perkele löytäny yhtäkään jälkiasennettua 606:sta geestä. w463 mallinhan on saanut ko koneella mutta iskareiden yläpäät on siinä hieman eri paikassa... Kiitoksia kovasti!
Loistavaa! Mä oon ny selaillu nettiä ympäri maailmaa enkä oo perkele löytäny yhtäkään jälkiasennettua 606:sta geestä. w463 mallinhan on saanut ko koneella mutta iskareiden yläpäät on siinä hieman eri paikassa... Kiitoksia kovasti!
Moro. Sie varmasti oot nyt ettiny tuoltakin, en löytäny myöskään haulla mitään kummempaa ja samaa joku tuolla kertoo että olisi muka liian levee yläpäästään?
Melko varmaan se sinne menee, oisin itekkin laittanu(yrittäny) sen jos en olisi köyhä. Rahaa olisi kulunu ehkä n. 2,5K€ enemmän.
http://www.clubgwagen.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=12&p=258&hilit=om606#p258
Moro. Sie varmasti oot nyt ettiny tuoltakin, en löytäny myöskään haulla mitään kummempaa ja samaa joku tuolla kertoo että olisi muka liian levee yläpäästään?
Melko varmaan se sinne menee, oisin itekkin laittanu(yrittäny) sen jos en olisi köyhä. Rahaa olisi kulunu ehkä n. 2,5K€ enemmän.
http://www.clubgwagen.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=12&p=258&hilit=om606#p258
Odotinki että AtteL kirjottaa pian jotaina:D Kyl ne tuola vähä puhu siitä 606:sen asennuksesta ja joku kans manaili että ku vaan pätäkkää olis, mutta tosiaan ei yhtään konkreettista asennusta. Olis kyl herkullinen yhdistelmä:)
jees, ei mullakaan kuvia 606 sta ole G huoneessa, mutta jotain...
tuossa kuvat 603 sta sovitettuna jälkiasennuksena 460 koppasen konehuoneeseen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=49676
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=49677
ja 606 konetta samoilla mitan asetuksilla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=49678
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=49679
eli 606 kansi on noin 65 mm leveämpi, hieman sotkee ehkä ajattelua noi molemmat kun on alunperin vapareita, ja tossa kuvan 606 ssa on kaks ahdinta
imu- ja pakosarjat muovaamalla en pidä isonakaan rojektina vs. 603...
Kiitos Pee loistavista kuvista! Havainnollistaa todella paljon. Tosta imusarjan puoleisesta kuvasta huomaa jo selvästi että om603:kin on aika lähellä jarrutehostinta. Mutta Muokatulla imusarjalla (mese foorumeilla paljon hyviä esimerkkejä), pienellä koneen kallistuksella saa varmasti ton moniventtiilin w460:aan. Pakosarjan kanssa saa varmasti miettiä kans.
meinaatkos ettei 603:ssa riitä potentiaalia vai ? :D
ottakaa nyt kaikki irti mitä rahalla saa ei tarvii sit jälkeenpäin miettiä :p korinkorotus varmaan vähän helpottaa sopimista ? aika massiiviset imusarjat on noissa mersuissa :)
meinaatkos ettei 603:ssa riitä potentiaalia vai ? :D
Todellaki riittää! Tuli vaan syksyllä rakennettua tommonen 300tdt om603:lla ja jos vielä rakennan mersua niin hommaan kyllä 606:sen ihan senki takia että semmosesta ei ole vielä kokemusta:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2210&pictureid=40949
mikkoimp
14.01.2010, 19:40
kalajoella kesäällä yksi herra ainakin puheli että 606 sovitus olisi geehen edessä. tiedä sitten onko toteutunut? sama herra jolla on 240z datsunissa myöskin mesen kone...
Onkohan kukaan rakennellu OM628:a G:n???:confused:
Sellainen olis tarkoitus "jossakin vaiheessa" tehdä... :D:D:D
Onkohan kukaan rakennellu OM628:a G:n???:confused:
Sellainen olis tarkoitus "jossakin vaiheessa" tehdä... :D:D:D
Der OM628 kam im Sommer 2000 im Mercedes-Modell S 400 CDI der S-Klasse (W220) auf den Markt. In der Folgezeit fand dieser Motortyp als E 400 CDI auch Verwendung in der E-Klasse (W211) und kam in den Geländewagen G-Klasse und M-Klasse (W163) zum Einsatz. Je nach Modell leistete er 184 bis 191 kW (250 bis 260 PS).
Piti oikeen kuuglata ja tommosta löysin. Jossain tuulilasi lehdessä oli juttuu kun cdi moottori oli laitettu vanhaan 190 pikkumersuun. Oli iso osa noista sähkö/tietokone härpäkkeistä takaluukussa.
toi 628 ajatus on ollu mielessä, sprinteriin... :eek:
Onkohan kukaan rakennellu OM628:a G:n???:confused:
Sellainen olis tarkoitus "jossakin vaiheessa" tehdä... :D:D:D
Tietysti on helpoin vaihtoehto hankkia tehtaan tekemä G400cdi, mutta tietty sähköistä tajuava henkilö saa sen toimimaan jälkiasenettunakin:cool:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=125656367&__lp=5&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=159&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=en&pageNumber=1
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=49755
Siinä teille G 400 CDI. Tätä yksilöä on muistaakseni räplätty, yli 300 hv, ja vääntöä joku 800 Nm. Kuvattu pari vuotta sitten rabbit ranchillä.
esim. Karala lastuttaa:
http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/mercedes/viri/400-420cdi.php
:cool:
..ja jos oikein lompsa pullottaa, niin kannattaa vaihtaa ahtimet pikkasen isompiin.
Tätä yksilöä on muistaakseni räplätty, yli 300 hv, ja vääntöä joku 800 Nm. Kuvattu pari vuotta sitten rabbit ranchillä.
Ja katottu Luumäen viimeisessä trial kisassa...
veti sen verran KOVAA sitä Fordson traktoria, jotta hinattava niittasii jo liinat kiinni kurvissa.....
Ja mitä ihmellistä sähkössä on? Sehän on vaan + ja -, ja sitten 0V, 5V ja 12V millisekunnin piikkeinä. Ja johtoihin on jotkut maalaillu jotain viivoja, jotta eivät mene sekaisin:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Hommaa kyllä helpottaa tuo MB:n merkkiedustus ja sen kautta kytkentäkaavioiden saaminen..
Pee: sitä Sprintteri juttua on jo kokeiltu, ei mennyt läpi... Etuakselin painoissa oli jotakin "hässäkkää" ja siihen tyssäs tällä kertaa. Ja olishan se aika "räyhäkäs", kun 320:llä polttaa tassua jo aikas hyvin!!!!
Ja Kleemann sarjalla 400:n tehot saadaan potkitua 350 rajalle ja vääntö 880Nm... On vaan askile vähän liikaa siinä "kokoluokassa"..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=49755
Siinä teille G 400 CDI. Tätä yksilöä on muistaakseni räplätty, yli 300 hv, ja vääntöä joku 800 Nm. Kuvattu pari vuotta sitten rabbit ranchillä.
korotus rupuli kumit ja metsään! :)
kalajoella kesäällä yksi herra ainakin puheli että 606 sovitus olisi geehen edessä. tiedä sitten onko toteutunut? sama herra jolla on 240z datsunissa myöskin mesen kone...
"Rehtijii" lienee kyseessä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=60755
Ja katottu Luumäen viimeisessä trial kisassa...
veti sen verran KOVAA sitä Fordson traktoria, jotta hinattava niittasii jo liinat kiinni kurvissa.....
Ja mitä ihmellistä sähkössä on? Sehän on vaan + ja -, ja sitten 0V, 5V ja 12V millisekunnin piikkeinä. Ja johtoihin on jotkut maalaillu jotain viivoja, jotta eivät mene sekaisin:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Hommaa kyllä helpottaa tuo MB:n merkkiedustus ja sen kautta kytkentäkaavioiden saaminen..
Pee: sitä Sprintteri juttua on jo kokeiltu, ei mennyt läpi... Etuakselin painoissa oli jotakin "hässäkkää" ja siihen tyssäs tällä kertaa. Ja olishan se aika "räyhäkäs", kun 320:llä polttaa tassua jo aikas hyvin!!!!
Ja Kleemann sarjalla 400:n tehot saadaan potkitua 350 rajalle ja vääntö 880Nm... On vaan askile vähän liikaa siinä "kokoluokassa"..
eikös tossa 400cdi oo kaiken näkösiä (halpoja) pikkuvikoja esiintynyt. isot pojat vaan jotain kertonut:D
auttais myös 01m laatikon sähköasennuksissa nuo sähkökaaviot:D:D:D:D:D
tepa250d
22.01.2010, 09:14
missäs vuosimallissa tää jakopää ongelma on korjattu 400cdissä :confused:
Vähän ot mutta Mersuistahan tässä jutellaan. Eli kävin tossa Mynädieselillä muutama päivä sitten ja vaihdoin omistajan kanssa muutaman sanasen. Olivat saaneet valmiiksi mersun pumpusta kolmannen version. Kuulemma ovat jälleen lähempänä täydellistä pumppua. Uudessa pumpussa ahdonalaisen syötön "morkooli" oli jälleen vakiopaikalla mutta näytti semmoselta high-tech osalta. Parempi kylmäkäynnistys on ainakin saavutettu sanoi omistaja. Ovat varmasti saaneet sen hillittömän syötön nousunkin vakiopaikalla kuriin pienillä paineilla ajettaessa. Käsittääkseni juuri sen takia omaan evo2 pumppuun laitettu toi ahdonalaosen syötön säätö tohon kylkeen ettei syötöt nouse heti pienillä paineilla tappiin. Tuotosta en muistanut kysyä. Oman mersuni pumpun tuotto +160 kuutiomilliä ja varmasti tällä uudella saadaan irti vielä enemmän.
Mynäpumppu evo2
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2210&pictureid=50513
Ja mitä vielä? pöydällä oli valmiina ruotsiin om606:een menevä pumppu 8mm tapeilla jonka maksimi tuotto oli 220 kuutiomillin luokkaa. Oli menossa johonki +600hv drifting mersuun...
Tuosta topicin alkuperäisestä aiheesta:
Kreikkalainen G mersumies otti mutkan kautta yhteyttä, hänellä on nyt menossa tuon 606A turbokoneen asennus -81 malliseen LWB malliin. 7mm mynäpumppu 5.v pakuloota ja 35 tai 4kymppinen holsetti. Tehotavoitteena tosin vain maltillisesti 350hp
Kerron lisää kunhan asennus etenee..:cool:
Tuosta topicin alkuperäisestä aiheesta:
Kreikkalainen G mersumies otti mutkan kautta yhteyttä, hänellä on nyt menossa tuon 606A turbokoneen asennus -81 malliseen LWB malliin. 7mm mynäpumppu 5.v pakuloota ja 35 tai 4kymppinen holsetti. Tehotavoitteena tosin vain maltillisesti 350hp
Kerron lisää kunhan asennus etenee..:cool:
350hp? Noilla hilppeillä se on mahdoton tehtävä:) Menee väkisinki yli neljänsadan että heilahtaa:cool:
Rekisteröimätön
03.07.2010, 13:26
Tuosta topicin alkuperäisestä aiheesta:
Kreikkalainen G mersumies otti mutkan kautta yhteyttä, hänellä on nyt menossa tuon 606A turbokoneen asennus -81 malliseen LWB malliin. 7mm mynäpumppu 5.v pakuloota ja 35 tai 4kymppinen holsetti. Tehotavoitteena tosin vain maltillisesti 350hp
Kerron lisää kunhan asennus etenee..:cool:
Onko projekti edennyt? Kuvia?
Onko projekti edennyt? Kuvia?
Tarkoitus on lähiaikoina laittaa Georgelle videonpätkää ja vaihtaa kuulumisia. Ei olla oltu yhteyksissä pääsiäisen jälkeen kun mulla meni jalka rikki ja muutakin kiireitä pidelly.
mikkoimp
04.07.2010, 23:19
kalajoella kesäällä yksi herra ainakin puheli että 606 sovitus olisi geehen edessä. tiedä sitten onko toteutunut? sama herra jolla on 240z datsunissa myöskin mesen kone...
"Rehtijii" lienee kyseessä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=60755
jep, sehän se...
Pistin postia ja kyselin kuulumisia, tuossapa oleellisimmat:
"I sold my G and bought a newer model GD290 of 1999 and hope that month will start the conversion of the mechanical parts and then paint work,interior etc....
I hope that this summer ll do the first ride with the powerfull engine and until christmas will be finished...
Have a nice summer you too!!!"
Että silleen...:)
Nettiautossa sattui silmään tälläinen:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/g/3812821
Olispa ylimääräistä rahaa niin vois käydä tinkaamassa :)
eseestie
23.03.2023, 14:52
Lainataas hieman tätä topic:a niin ei tarvitse tehdä uutta...
Eli, tarkoituksena olisi istuttaa OM606.962 (turbo) moottori -91 W463 300GD konehuoneeseen. Auto on tehtaalta lähtenyt OM603.931 (vapari) moottorilla ja 5-vaihteisella (717.439) manuaalivaihteistolla.
Auto on mitä ilmeisemmin varustettu kaksoismassa vauhtipyörällä, nyt olisikin ajatuksena vaihtaa kaksoismassan tilalle ns. kova vauhtipyörä ja jousitettu kytkinlevy.
Kysymys: Sopiiko 603:sen (vapari) ns. kova vauhtipyörä 606:seen (turbo)?
Ei, automaattiaski EI ole vaihtoehto!
Luultavasti kova vp 603 sopii siihen 606 myös. Mutta ei siihen saa suoraan mitään kytkintä, joka pitäisi turbon väännöissä. Että menee kuitenkin sorvailuksi paineasetelman/levyn vuoksi....että melkein sama joku billettivauhtipyörä laittaa. Ja tietenkin riippuu minkä laatikon meinaa laittaa....taitaa olla se pääakselin pituus vähän eri 603 kovassa vp:ssä vs. "kasksoismassa" perässä olevissa laatikossa (jos siinä 606 siis sellainen on). Että senkin vuoksi voi olla 603 vaparin vp vaikea ajatus...
eseestie
23.03.2023, 20:03
Luultavasti kova vp 603 sopii siihen 606 myös. Mutta ei siihen saa suoraan mitään kytkintä, joka pitäisi turbon väännöissä. Että menee kuitenkin sorvailuksi paineasetelman/levyn vuoksi....että melkein sama joku billettivauhtipyörä laittaa. Ja tietenkin riippuu minkä laatikon meinaa laittaa....taitaa olla se pääakselin pituus vähän eri 603 kovassa vp:ssä vs. "kasksoismassa" perässä olevissa laatikossa (jos siinä 606 siis sellainen on). Että senkin vuoksi voi olla 603 vaparin vp vaikea ajatus...
Mulla on olemassa Sachs MF240 asetelma ( https://races-shop.com/clutches-and-discs-sachs-performance/140420-clutch-cover-assy-mf240-sachs-performance.html ) ja 603:sen teräsvauhtipyörä.
Tähän hätään mennään tod.näköisesti omalla 5-vaihteisella lootalla ja tulevaisuudessa olisi tarkoitus vaihtaa MB OEM 6-vaihteinen tilalle.
606:sen jatkeena oli 722.608 automaatti, mutta se ei kuulu suunnitelmiini, joten alkuperäisellä vetolevyllä "heitetään vesilintua".
Sprinterin (270cdi) kytkintä tuolla SoMe-maailmassa tuohon suositeltiin, mutta edelleen vauhtipyörä on kysymysmerkki...
No miten se alkuperäsen kaksoismassa vaihteiston ns "lyhyt akselinen laatikko" Soveltuu kovan vaihtipyörän kanssa kun kovalla vauhtipyörällä pitäsi olla ns. pitkä akselinen laatikko...
Kaksoismassa kun on paksumpi limppu joten silloin on mersuissa käytetty lyhyt akselista loovaa ja päin vaistoin.
eseestie
10.04.2023, 13:07
Täytyy unohtaa tuo auton alkuperäinen 5-vaihteinen laatikko ja hommata 6-vaihteinen.
Onko täällä tietoa mikä 6-vaihteinen laatikko kannattaisi hankkia, 200/ 220cdi:n, 270cdi:n vai peräti bensakompuran aski? Tehotavoite ei ole kuitenkaan 250-300hv:a enempää, saatetaan jäädä jopa alle.
Kytkimeksi (levy) täytynee varmaankin hankkia 270cdi sprinterin levy, asetelmaksi tod.näköisesti tuo Sasch MF240, vauhtipyöräksi tasapainotettu teräspyörä.
Eiköhän se 270:n loova ole noista kaikkein lujin.
Mutta mites V6 sprintterin loova? Onkohan se sovellettavissa G:hen. Luulis ainakin väännön kestoa löytyvän erimalliin.
EDIT: Kytkinkoppa tosiaan aivan eri, eli sen puolesta ei suoraan käy vanhaan koneeseen.
eseestie
11.04.2023, 21:13
Eiköhän se 270:n loova ole noista kaikkein lujin.
Mutta mites V6 sprintterin loova? Onkohan se sovellettavissa G:hen. Luulis ainakin väännön kestoa löytyvän erimalliin.
EDIT: Kytkinkoppa tosiaan aivan eri, eli sen puolesta ei suoraan käy vanhaan koneeseen.
Mutta tarviiko se olla 270cdi:n aski? Tosiaan tehotavoite jää pieneksi, joten väätöäkään ei lie aiva älyttömästi tulossa...
Kytkinkoppa lienee tosiaan isompi tuossa V6 rintterissä, tai oikeastaan kaikissa kutoskoneisten askeissa.
Eihän se mikään pakko ole olla. Vaihtaa sitten jos hajoaa.
Mitenhän noissa on vaihteiden välityksissä eroja. Voisi kuvitella että siinä 270:n loovassa on 5 ja 6 välitetty pidemmiksi joka voisi kivasti kompensoida maasturin hitaampia perävälityksiä,
En siis tidä miten asia on, kunhan pohdin "ääneen"
Olikos G:ssä nopeusmittarin lähtö jakoloovassa? Tai siis on tietenkin että näyttää myös hitaalla puolella oikein.
eseestie
12.04.2023, 18:48
Eihän se mikään pakko ole olla. Vaihtaa sitten jos hajoaa.
Mitenhän noissa on vaihteiden välityksissä eroja. Voisi kuvitella että siinä 270:n loovassa on 5 ja 6 välitetty pidemmiksi joka voisi kivasti kompensoida maasturin hitaampia perävälityksiä,
En siis tidä miten asia on, kunhan pohdin "ääneen"
Olikos G:ssä nopeusmittarin lähtö jakoloovassa? Tai siis on tietenkin että näyttää myös hitaalla puolella oikein.
Pee (Pekka Virtasaari) laittoi kuvan välityksistä jo jokin aika sitten tuonne faceryhmään, lainataan sitä tähän.
Itellä näyttää mittari nyt jo väärin, 33x12,5-15" rengastus vähän auttaa asiaa, mutta ei tarpeeksi. 100km/h mittarin mukaan on n. 90km/h "oikeaa" nopeutta. Tuossa on ilmeisesti niin tiheät välitykset perissä, että kierroksiakin on moottoritie nopeuksissa yli 3000rpm.
Jos maantie mukavuutta hakee niin tuo kuusvaihteinen on kyllä siihen huono. Kutosen välitys "vain" 0.82:1.
Muistaakseni w124 M103 ja OM603 vaparin perästä löytyy 0.75:1 vitosella olevaa loovaa, ja semmosen laitoin ex nelivaihteiseen 200bensa W123:seen niin kierrokset tippu 100kmh vauhissa 900rpm!
Tuollasella loovalla sais G:ssäkin matka-ajon kierroksia matalammalle.
Toki sekin että mihin käyttöön auto tulee, jos sillä ei koskaan ajeta pidempiä maantie siirtymiä niin sama kai se loovan välityksille.
EDIT: Pitkä akselisen pitkällä vitosella olevan loovan malli on 717.412. Se on pieni koneisesta vehkeestä joten ei taida kestää ruuvatun 606turbon perässä kauaakaan.
https://mbturbo.com/manual-transmissions/
eseestie
13.04.2023, 18:47
Jos maantie mukavuutta hakee niin tuo kuusvaihteinen on kyllä siihen huono. Kutosen välitys "vain" 0.82:1.
Muistaakseni w124 M103 ja OM603 vaparin perästä löytyy 0.75:1 vitosella olevaa loovaa, ja semmosen laitoin ex nelivaihteiseen 200bensa W123:seen niin kierrokset tippu 100kmh vauhissa 900rpm!
Tuollasella loovalla sais G:ssäkin matka-ajon kierroksia matalammalle.
Toki sekin että mihin käyttöön auto tulee, jos sillä ei koskaan ajeta pidempiä maantie siirtymiä niin sama kai se loovan välityksille.
EDIT: Pitkä akselisen pitkällä vitosella olevan loovan malli on 717.412. Se on pieni koneisesta vehkeestä joten ei taida kestää ruuvatun 606turbon perässä kauaakaan.
Enemmän tulee ajettua maantiellä, toisinaan jopa moottoritiellä.
Täytyykö tässä hankkia penarin aski ja laittaa semmoinen, vakio aski (5-vaihteinen/717.439) ei todennäköisesti tule kestämään, ainakaan kovin kauaa...
Toki tässä tuli nyt jo ilmi semmoinenkin juttu, että tuon koneen kampuran päähän olisi olemassa jokin väliholkki jolla saisi kovan vauhtipyörän ja kytkimen sopimaan tuon vakio lootan kanssa...