Kirjaudu sisään

View Full Version : Mazda B2600 lukot..


Rekisteröimätön
09.01.2010, 22:04
..eli miten ne tarkalleen pelaa? Pienestä kepistä nelikko päälle ja mitäs sitten? Ratin vieressä nappi jossa lukee muistaakseni F.W.L eli free wheels lock. Sillonhan luulisi että nappia painettaessa lukot aukeaa, mutta kun nappia painaa, syttyy siihen teksti lock. Eli juuri päin vastoin. Auton ohjekirjaakaan ei ole tallessa eli sieltä en voi tarkistaa. Nappiakaan ei saa lukittua Lock asentoon eli se taas viittaisi siihen että nappia painettaessa lukot aukeaa.

jiikoo
09.01.2010, 22:30
ne menee itekseen päälle kun laitat nelivedon päälle,hitaan tai nopean.
kun laitat takavedon painat siit ratin vierestä ja ne aukeaa

Tapsala
10.01.2010, 20:01
Muisttakseni se lyhenne siinä napissa on RFW... Kuiteskin se RFW lock teksti tarttee palaa mittaristossa et voi vauhdissa heitellä nopeen nelivedon ja takavedon välillä. Se RFW ei vaikuta napoihin vaan etutasauspyörästöön...

ariman
10.01.2010, 20:14
..eli miten ne tarkalleen pelaa? Pienestä kepistä nelikko päälle ja mitäs sitten? Ratin vieressä nappi jossa lukee muistaakseni F.W.L eli free wheels lock. Sillonhan luulisi että nappia painettaessa lukot aukeaa, mutta kun nappia painaa, syttyy siihen teksti lock. Eli juuri päin vastoin. Auton ohjekirjaakaan ei ole tallessa eli sieltä en voi tarkistaa. Nappiakaan ei saa lukittua Lock asentoon eli se taas viittaisi siihen että nappia painettaessa lukot aukeaa.

Muistaakseni tossa oli sähköiset napalukot eli tolla napilla lukitaan/vapautetaan etunavat ja sitä myötä etuveto mukaan/pois.

Rekisteröimätön
11.01.2010, 03:19
Kun kepistä hämmentää niin mittaristossa syttyy nelivetoa tarkoittava valo. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin, ei nappia pysty pitämään alas painettuna, vaan hetkellisesti käyttämään lock asennossa. Eli onko kenellään varmaa tietoa miten nappi pelaa?

Tuli mieleen taas asiaa miettiessä että en ole tainnut edes testata napin painamista ku nelikko on päällä. Auton myyjä muistaakseni sanoi että napista lukot aukeaa ja minähän olen ollut siinä uskossa.
Tarkemmin ajateltuna luulisi että napista menisi lukko päälle ja vaihdekepistä takapotkulle siirtämällä lukko aukeaa, vai?

JiiPee
12.01.2010, 22:40
Eikö se nyt ole aika helppo tutkia itsekin siitä autosta? Oletetaan, että se FWL-nappi (vaimikäsenytoli) vapauttaa etuvedon, kuten uudemmissa mazdoissa.

Aja neliveto päällä sen parkkiin, mutta et paina sitä FWL-nappia. Tunkkaa toinen etupyörä ilmaan. Ei pitäisi etupyörän käsivoimin pyöriä, jos etuveto on kytketty. Jos pyörii, niin kai se nappi sitten toimii etuvedon kytkevänä.

Kokeile sama niin, että ajat ensin nelivedolla jonkin matkaa, vaihdat takavedolle ja painat pysähtymisen jälkeen sitä FWL-nappia. Tunkkaa taas toinen etupyörä ylös ja kokeile kiertää sitä käsin. Pyörä varmaan pyörii käsin kääntäen. Jos kardaani ei pyöri mukana, irroitti se napin painallus etuvedon. Jos kardaani pyörii, on etuveto kytketty.

Lukkoja se nappi tuskin kytkee/irroittaa, vaan etuvedon, eli ohjaa toisen (pidemmän) vetoakselin kytkentää etuperään.

JiiPee
13.01.2010, 14:58
Tarkemmin ajateltuna luulisi että napista menisi lukko päälle ja vaihdekepistä takapotkulle siirtämällä lukko aukeaa, vai?

Uudemmissa se ainakin toimii niin, että jakolaatikon kyljessä oleva kytkin huomaa kepin menevän neliveto-asentoon. Silloin syttyy kojelautaan nelivedon merkkivalo ja etuakselin kytkin vetää kuskin puolen etuvetarin kiinni etuperään, ellei se jo olekin kiinni. Tästä etuakselin kytketty-tilasta kertova toinen merkkivalo syttyy kojelautaan. Neliveto päällä on siis kaksi merkkivaloa näkyvissä.

Etuakselin kytkentä jää päälle, vaikka vaihtaisi jakolaatikon takaisin takavedolle. Tämä mahdollistaa sen, että voi auton liikkuessa vaihtaa 2H - 4H väliä, kunhan ei sudita takapyörillä nelivetoa uudestaan kytkiessä.

Etuakselin kytkentä otetaan takavedolla auki sitä mystistä nappia painamalla. Uudemmissa lukee siinä RFW, eli Remote Free Wheel, "etävapautus" karkeasti suomennettuna. Nappi toimii vain jakolaatikon ollessa 2H-asennossa ja sen napin painaminen sammuttaa kojelaudasta RFW-valon, joka on siis se etuakselin kytkettynä olemisesta kertova merkkivalo.

Kun RFW-valo loistaa, saa vaihtaa vauhdissa 2H - 4H - 2H. Jos RFW-valo ei loista, on jakolaatikossa 2H ja nelivedon kytkemiseksi pitää auto ensin pysäyttää. 4H - 4L - 4H on aina vaihdettava paikallaan ollessa.

Voi olla, ettei kaikki merkkivalot enää toimi, joten täyttä luottoa niihin ei ole. Jakolaatikon tai etuvetarin kytkimen voi rikkoa, jos vauhdissa tempaisee voimalla 2H - 4H, eikä etuakseli olekaan kytkettynä.

Rekisteröimätön
13.01.2010, 21:08
Nyt tuli JiiPeeltä semmosta kommenttia että noin se varmaankin menee. Kun seuraavan kerran olen auton puikoissa, niin pitääpä etsiä se "toinenkin" valo sieltä mittaristosta. Tähän asti se ei ole toiminut mutta huonosti palaa valo siinä napissakin. Jospa siitä on vaan polttimo rikki. Kiitos näistä tiedoista, ja kun viikonloppuna Mazdalla kurvailen niin ensi viikolla on ehkä lisää kysyttävää.

Rekisteröimätön
26.05.2010, 06:19
mistä kohtaa autoa löytyy sulakkeet/releet noille automaatti lukoille? vika on sellanen että kytkeytyvät itsestään päälle.