PDA

View Full Version : Ostetaan Polariksen kelkan (488ccm) koneen osia/koneistusta


Kartse1
07.01.2010, 22:16
Kyse on Polaris Indy 500 EFI -95 kelkasta, jossa on alunperin tuo 2-sylinterinen Fujin 488ccm nestejäähdytetty kone.

Sama kone alakerran osalta on myös muissakin saman kokoluokan Polariksissa, eli sisukalut pääosin sopii keskenään vm n. -91...-00.

Tuossa EFI-koneessa on vähän matalampi kansi ja ruiskulaitteet 46mm:n läpillä, kun taas kaasarikoneet on yleensä alle 38mm:n kurkuilla.
Sylinterilohko ja männätkin pitäis olla ihan samanlaisia (imukanavat taisivatkin olla ruiskun lohkossa isommat).

Se alustuksesta... :p

Kelkka tuli pihaan eilen Loppiaisena muiden kauppojen ohessa konevikaisena ja osittain purettuna.
Koneesta oli kampiakselin laakerit leikanneet kiinni & männät ja sylinterit naarmuja täynnä.
Nyt olisi kone palasteltuna ja esipestynä koneistusta varten.

Tilasin justiinsa eräästä tunnetusta liikkeestä osia verkkokaupan kautta,
ja osat olivat netin mukaan ihan varastotavaraa, joten pakettia on odotettavissa lähipäivinä.

"Ongelma" on se, että kun en ole lähivuosina vaihdattanut kelkan/prätkän koneeseen kampiakselin laakereita,
saati porautellut pyttyjä, niin taas tarttis etsiä uudet kanavat käyttöön.
Entinen hovikoneistaja kun on ollut autuaammilla kelkkailumailla jo vuosikausia...
Kaveritkin lähettelee koneitaan Tornioon asti korjattavaksi, mutta luulisi niitä ammattimiehiä lähempääkin löytyvän... :o

Sylinterit tarvis porata 72.5mm:n männille ja kampiakselille tarvis vaihtaa ne kaksi keskimmäistä runkolaakeria (varaosat siis jo tilattuna).
Kaiken muun homman saan tehtyä omassa safarikatoksessani... :p

Jos vaan joku tietää Tampereen seudulta soveliasta viraabeliseppää, niin vinkit otan kiitollisena vastaan.

Tietysti jos jollain on tallin perällä turhan panttina ehjä kampiakseli tai halpa projektikone vaikka palasilla,
niin varaosat kiinnostaa aina. Lisäksi tarviin sähköstarttiin ainakin sen Pendixin rattaan,
ehjän penkin tai ainakin pelkän verhoilun. Mahdollisesti myös muitakin osia, kunhan tutkimustyöt tästä edistyvät.


Kari Koski
Lempäälä
o4o - 748 47 87
kko at luukku . com

hutikka
07.01.2010, 22:34
mulla on osina muistaakseni polariksen 500cc kone.2-syl ja puhallinjäähd. kaasari.damagea on silleen et toisesta männästä on katkennu rengas-->sylinteri naarmuilla-->k-kanki mutkalla mutta luulisin että kampiakseli+laakerit ja lohko ehjä.tarkastan vielä viikonloppuna vauriot ja koneen merkin&mallin..

henteri
08.01.2010, 05:09
muistaakseni löytyy 550 cm3 puhallin koneen ehjä alakerta kampurasta en mee sanoo et onko sama jos niin soittele:0400-518720

Kartse1
26.02.2010, 15:48
Ei löytynyt viraabeliseppää ja osienkin kanssa oli paljon ongelmia.

Nimeltä mainitsematon verkkokauppa on ihan arsesta.
Varastosaldo näyttää, että osia on ja laitan osat ostoskoriin & täytän puuttuvat asiakastiedot.
Seuraavana päivänä tulee meili, että tilaus on jäänyt keskeneräiseen tilaan.
Ilmeisesti heidän verkkokaupan ohjelma tökkii.

Lähetän uudelleen meilinä tilaukseni, johon tulee vastaus, että tavarat on tilaustavaraa ja tulee 1,5 - 2 viikon päästä.

Sitten kun tavarat on haettu ja tarkastettu, niin stefasarja onkin väärä.

Ei muuta kuin reklamaatiota meiliin ja uusien tavaroiden lisätilausta samalla sisään.
Näistä osista ei kuulunut mitään pariin viikkoon, joten lähetin meilin vielä uudelleen.
Toiset pari viikkoa kului, eikä vieläkään mitään mitään...

Sylinterilohkon vein Häihälän koneistamoon. Ruuhkien ? takia porauksessa meni yli 2 viikkoa.

Kampiakseli meni Kalevan MP-Huoltoon runkolaakereiden vaihtoon.
Tässäkin tuli ongelmia, koska akseli ei tykännyt purkaantua osiin,
vaan öljypumpun rattaan holkki hirtti kiinni ja prässissä hajosi 400€:n työkalu.
Sepät koittivat vielä rakentaa itsetehtyjä työkaluja, mutta tuo holkki oli niin jumissa ettei mennyt mihinkään suuntaan.

Ostin sitten Nettivaraosan kautta toisen kampiakselin, johon vaihdettiin nämä uudet runkolaakerit.
Hommassa meni kaikkiaan 3 - 4 viikkoa.

Noi koneistustyön tekijät ovat ihan huippuosaajia, että hommassa ei sinänsä heidän puolesta ole mitään moitittavaa.
Päinvastoin, heitä uskaltaa suositella muillekkin... :D

Omien osien kanssa tämä homma tökki pahasti.

Puuttuvat stefat kävin tilaamassa Bike Worldistä.
Myyjä pläräsi Duellin luetteloa, joka löytyy myös netistä.
Stefat menivät tilaukseen ja tulivat parin päivän päästä.

Ostin pari muutakin osaa ja lähdin kasaamaan konetta.

Just huomasin muita kuitteja plärätessäni, että stefat olikin tilattu alkuperäisosana ja maksoivat yhteensä 40€ (2kpl).

Nettikauppojen luetteloissa nämä osat ovat n. 17 - 19€ yhteensä.

Ei siinä mitään, oma mokahan tämä on koko ajan ollut.
Aina pitäisi joka helvatan nippelin osalta kysyä hintaa ja löytyykö hyllystä.
Jos menee tilauskamaksi, niin tuleeko alkuperäistä osaa vai tarvikeosaa ja mitä osat maksaa.
Vesipumppua käyttävä kiilahihna olisi ollut yli 40€, kun sama hihna tarvikkeena maksaa 6 - 7€ (kokoa 10x535).


Opettavainen tarina nuoremmalle sukupolvelle.
Muistakaa aina kysyä noi em. hinnat tavaraa tilatessanne ja kauanko osien/työsuorituksen kuluu aikaa.

Oma kelkka tuli konevikaisena vaihdokkina Loppiaisena pihaan ja vasta eilen 25.2. sain koneen nippuun ja nostettua paikalleen.
Apulaitteiden kanssa pitää vielä painia ja ostella osia, sitten pääsee koeajolle.

Vielä olisi tarvetta ehjälle 2T-oljypumpulle ja ehjälle penkinpäälliselle/kokonaiselle penkki/tankkisysteemille.
Tämähän on se lyhyt sporttimalli, lyhyellä penkillä, jossa tankki menee osittain sinne penkin alle/sisään.

macro
26.02.2010, 16:36
Joskus se vastustaa.

Oletko katellu kelkkalehen foorumin myyntipalstaa osia etsiessä?
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php

Kartse1
26.02.2010, 18:45
Jaa se on tuollainenkin foorumi olemassa, kiitokset vinkistä... :D

Itellä on kelkkoja ollut viimeksi 1974-1992 välisenä aikana, eli paljon ennen Intterwebbiä... :p

Pitääkin selailla sieltä ja laittaa omaakin ostoilmoitusta tyrkylle.