Kartse1
07.01.2010, 22:16
Kyse on Polaris Indy 500 EFI -95 kelkasta, jossa on alunperin tuo 2-sylinterinen Fujin 488ccm nestejäähdytetty kone.
Sama kone alakerran osalta on myös muissakin saman kokoluokan Polariksissa, eli sisukalut pääosin sopii keskenään vm n. -91...-00.
Tuossa EFI-koneessa on vähän matalampi kansi ja ruiskulaitteet 46mm:n läpillä, kun taas kaasarikoneet on yleensä alle 38mm:n kurkuilla.
Sylinterilohko ja männätkin pitäis olla ihan samanlaisia (imukanavat taisivatkin olla ruiskun lohkossa isommat).
Se alustuksesta... :p
Kelkka tuli pihaan eilen Loppiaisena muiden kauppojen ohessa konevikaisena ja osittain purettuna.
Koneesta oli kampiakselin laakerit leikanneet kiinni & männät ja sylinterit naarmuja täynnä.
Nyt olisi kone palasteltuna ja esipestynä koneistusta varten.
Tilasin justiinsa eräästä tunnetusta liikkeestä osia verkkokaupan kautta,
ja osat olivat netin mukaan ihan varastotavaraa, joten pakettia on odotettavissa lähipäivinä.
"Ongelma" on se, että kun en ole lähivuosina vaihdattanut kelkan/prätkän koneeseen kampiakselin laakereita,
saati porautellut pyttyjä, niin taas tarttis etsiä uudet kanavat käyttöön.
Entinen hovikoneistaja kun on ollut autuaammilla kelkkailumailla jo vuosikausia...
Kaveritkin lähettelee koneitaan Tornioon asti korjattavaksi, mutta luulisi niitä ammattimiehiä lähempääkin löytyvän... :o
Sylinterit tarvis porata 72.5mm:n männille ja kampiakselille tarvis vaihtaa ne kaksi keskimmäistä runkolaakeria (varaosat siis jo tilattuna).
Kaiken muun homman saan tehtyä omassa safarikatoksessani... :p
Jos vaan joku tietää Tampereen seudulta soveliasta viraabeliseppää, niin vinkit otan kiitollisena vastaan.
Tietysti jos jollain on tallin perällä turhan panttina ehjä kampiakseli tai halpa projektikone vaikka palasilla,
niin varaosat kiinnostaa aina. Lisäksi tarviin sähköstarttiin ainakin sen Pendixin rattaan,
ehjän penkin tai ainakin pelkän verhoilun. Mahdollisesti myös muitakin osia, kunhan tutkimustyöt tästä edistyvät.
Kari Koski
Lempäälä
o4o - 748 47 87
kko at luukku . com
Sama kone alakerran osalta on myös muissakin saman kokoluokan Polariksissa, eli sisukalut pääosin sopii keskenään vm n. -91...-00.
Tuossa EFI-koneessa on vähän matalampi kansi ja ruiskulaitteet 46mm:n läpillä, kun taas kaasarikoneet on yleensä alle 38mm:n kurkuilla.
Sylinterilohko ja männätkin pitäis olla ihan samanlaisia (imukanavat taisivatkin olla ruiskun lohkossa isommat).
Se alustuksesta... :p
Kelkka tuli pihaan eilen Loppiaisena muiden kauppojen ohessa konevikaisena ja osittain purettuna.
Koneesta oli kampiakselin laakerit leikanneet kiinni & männät ja sylinterit naarmuja täynnä.
Nyt olisi kone palasteltuna ja esipestynä koneistusta varten.
Tilasin justiinsa eräästä tunnetusta liikkeestä osia verkkokaupan kautta,
ja osat olivat netin mukaan ihan varastotavaraa, joten pakettia on odotettavissa lähipäivinä.
"Ongelma" on se, että kun en ole lähivuosina vaihdattanut kelkan/prätkän koneeseen kampiakselin laakereita,
saati porautellut pyttyjä, niin taas tarttis etsiä uudet kanavat käyttöön.
Entinen hovikoneistaja kun on ollut autuaammilla kelkkailumailla jo vuosikausia...
Kaveritkin lähettelee koneitaan Tornioon asti korjattavaksi, mutta luulisi niitä ammattimiehiä lähempääkin löytyvän... :o
Sylinterit tarvis porata 72.5mm:n männille ja kampiakselille tarvis vaihtaa ne kaksi keskimmäistä runkolaakeria (varaosat siis jo tilattuna).
Kaiken muun homman saan tehtyä omassa safarikatoksessani... :p
Jos vaan joku tietää Tampereen seudulta soveliasta viraabeliseppää, niin vinkit otan kiitollisena vastaan.
Tietysti jos jollain on tallin perällä turhan panttina ehjä kampiakseli tai halpa projektikone vaikka palasilla,
niin varaosat kiinnostaa aina. Lisäksi tarviin sähköstarttiin ainakin sen Pendixin rattaan,
ehjän penkin tai ainakin pelkän verhoilun. Mahdollisesti myös muitakin osia, kunhan tutkimustyöt tästä edistyvät.
Kari Koski
Lempäälä
o4o - 748 47 87
kko at luukku . com