PDA

View Full Version : Nivasta ja renkaista


Rekisteröimätön
05.01.2010, 16:02
Tervehdys,

ostin uudehkon Nivan mökkiautoksi viime keväänä ja nyt kiinnostaisi hankkia kunnon offroad-renkaat, joilla kulkee vielä vähän huonommassakin maastossa. Nivan omistajia löytynee täältäkin joten haluaisiko joku neuvoa tällaista aloittelijaa, mitä rengaskokoa / merkkiä voitte suositella? Joku varmaan tietää myös hyvän offroad-rengasliikkeen pk-seudulta. Kannattaisiko myös vinssin asennus, aika monilla taitaa kuitenkin olla se auton nokalla? Kiitos jo etukäteen tiedoista.

¤Offi-Osku¤
05.01.2010, 16:15
Insan Saharat on ihan hyvä rengas ainakin tuos meidän talouden nivassa toiminut hyvin.

Punanenä
05.01.2010, 16:46
Jep. Insoilla menee hyvin. Koko enimmillään 31 tuumaa , mielummin 29 tai 30.
Muistaakseni 29 on vielä laillinen:D... Ja nivan vanteen ET hän on +58 eli laillinen ET saisi olla enintään +43..
Toimii kyllä hyvin 8X15 ET -22 vanteillakin mutta ei ole laillinen

SL
05.01.2010, 16:49
31" ei kestä akselit

Punanenä
05.01.2010, 17:59
31" ei kestä akselit

Jos kokemus on peräisin alanmiesten entisestä nivasta niin siinä oli banjo niin kiero että todennäköisesti rikkoontui sen takia:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=150&pictureid=49294

Ande
05.01.2010, 18:06
31" ei kestä akselit

Kyllä mulla on ainaskin kestänyt ihan hyvin, ei edes murroksia ole tarvinut vaihdella ja renkaina on 31x10,5x15 Fedima Sirocco

Rekisteröimätön
06.01.2010, 18:56
Kattelin tuossa nettikaupasta rengasta nimeltä Insa Special Track 235/75R15. Tuohan ilmeisesti menee vielä Nivaan lain puitteissa. Näyttäisi ainakin ihan pätevän oloiselta, onko kenelläkään kokemusta tuosta renkaasta?

Patu925
06.01.2010, 23:49
Renkaan koko riippuu siitä että miten laajassa mittakaavassa halukas olet aloittanaan auton "raatelun"...

joku 205/75 15" menee alle ilman hirmutemppuilua kun taasen 30 X 9.50 - 15" vaatii kohtuu paljon pellin leikkuuta etenkin silloin jos haluaa säilyttää sisäänjouston alkuperäisessä laajuudessaan.

http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/245 ei ole mikään paskempi kumi, ei ole talvikokemuksia mutta kesällä on tuolla päässy etenemään. Noista 30" kumista löytyy myös 235/75 15" merkintä eli katsastettavissa olevaa mallia...

Joku heitti Juuan kisassa että " melkein sama että mikä rengas kunhan on uusi". Kaverilla oli alla bokkerit ja kuulemma on huono sivuttaispito niissä. Et silleen...

Kuvan vanne ET +12.5

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1925&pictureid=37439

Dryse
07.01.2010, 15:07
Mulla on alla Insan Special trackit 195/80/15. Vanteen ET +45. Molemmat ostin Cros4wd:stä http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/product_info.php?cPath=101_124_494_546&products_id=910

Hyvin mahtuu alle ja toimii. Pitää sitten myös ääntä aika reilusti ja kovilla pakkasilla menee pari kilometriä että rengas muistaa ottaa pyöreän muodon.

Insan Saharat oli kans hyvät, ja eivät melunneet. Ne oli 205/16 ja orkkisvanteella. Hyvin mahtuivat nekin alle.

sisua45
07.01.2010, 19:03
Kattelin tuossa nettikaupasta rengasta nimeltä Insa Special Track 235/75R15. Tuohan ilmeisesti menee vielä Nivaan lain puitteissa. Näyttäisi ainakin ihan pätevän oloiselta, onko kenelläkään kokemusta tuosta renkaasta?

Pitoa koko rahalla! Pitää hyvin pehmeässä, ja paska lentää varmasti. Toki kaivaa itsensä helposti syvälle. Kallio yllättävän hyvä pito, ainakin uutena. Maantiellä en ole niillä ajanut, enkä haluakaan. :D

Umpihangessa pitää ihan kivasti, jäällä ei.

Kokemukset Insa Special Track 235/85-16, joka on noin 33" korkea. 235/75-15 on periaatteessa 29" korkea, mutta sen kokoinen Insa lienee 30"...?

KooPee
08.01.2010, 12:44
Nivan vinssiasennuksista kuvia mitä on tehty ennen joulua, löytyy profiilista albumit / vinssiasennuskuvia.

Patu925
08.01.2010, 15:36
Meikäläisen versio etuvinssistä. Ei tule alkuperäistä puskuria ulommaksi kun malttaa upottaa. Turhaan kasvattaa sitä etuylitystä...
Etupanssari on myös helppo kiinnittää tuohon.

Muutama asennuskuva, ei ole vielä vinssipeti tippunu vaikka on pylpyrän kanssa vedetty vinssi (TML9500) läkähdyksiin asti, ja peti on kiinni alkuperäisissä puskurin kiinnikkeissä...

Rohviilissa muutama kuva myös takavinssiasennuksesta...

Rullakidan kanssa
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/IMG_0661.JPG

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1925&pictureid=49421

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1925&pictureid=49422

Nykyinen narukitaversio

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1925&pictureid=49423

SL
20.01.2010, 20:58
Jos kokemus on peräisin alanmiesten entisestä nivasta niin siinä oli banjo niin kiero että todennäköisesti rikkoontui sen takia:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=150&pictureid=49294

Kyllä mulla siinä meni ihan tasaisesti etu- ja takavetareita :D

Saattoi kyllä osittain johtua myös noista renkaiden leveyksistä ;)

http://www.alanmiehet.com/kuvat/29_02_04_1078078310f899fbdf0f27eadfd3bd8965b46b1c0 e.jpg

Tota ei kyllä silloin paljon säälitty. Eli hellemmällä kaasujalalla varmaan voi kestääkkin.

( Jos auto ei kestä ajotyyliä on aika vaihtaa autoa ;) )