View Full Version : Suzuki Sj410 Ajo ominaisuudet??
Partajeesus
01.01.2010, 21:06
Tuollainen Sj410 olis kiikarissa ja huolestuttaa ristiritainen puhe ajo ominaisuuksista maantiellä.
Onko tuo nyt sitten niin kauhee ajaa että ei 100km pitemmälle?
Olen ajanut B-Kadetilla 68 tonnisatasella reilusti, että jos siihen vertaa niin mitä sanotte? Toi on kans
sitten huonoajaa monen mielestä, joka on tottunut nyky autoihin.
Sattuisko kellään olemaan moista autoa Oulun lähistöllä jota saisi käydä koittamassa ennen kun
käyn hakemassa sian säkissä 350 kilometrin päästä ajamalla :eek:
Maksan toki pensat ja pullakahvit.
T:miki
jos verrataan siihen vanhaan kadettiin niin ei se susuki mikään paha ole, riippuu tietysti minkälaista pyörää on alla, mulla oli aikanaan orkkisrenkaista, sit 33.12.5 , lapikkaisiin. kahella viimeisillä ei enää nii häävi. nii ja on susuki ainaki lämpösempi.
Kaikki on suhteellista. Vakiokuntoisella suikalla pystyy ajamaan päivittäistä työmatka-ajoa, kunhan vaan on valmis tinkimään mukavudesta. Sitten kun alkaa olemaan autossa isompaa rengasta ja korotusta niin vaaditaan enemmän masokistin ominaisuuksia. Talvella suikka on aika ärhäkkä, kun tuo akseliväli on niin onnettoman lyhyt. Ei mikään helppo auto ajaa mutta opettavainen.
Tuolla on mielestäni aika realistinen kuvaus autosta: http://www.tosimiehet.org/sj.html
Hjoo, kahden Suitsan kokemuksella voin sanoa, että Suitsan kuskaaminen on jotain levotonta rallipelin pelaamista HJ-Cruiserin valtamerilaivamaiseen liikehdintään verrattuna. Tämä sekä maantiellä että maastossa. Maastossa vakiona(kin) aivan uskomaton menijä, jos vaan tykkää nopeista liikkeistä.
Kehoitan hoitamaan Suitsan ennakkoluulottomasti! Et varmasti pety, saat runsaasti kokemuspisteitä.
kyllä sillä suzukilla ajelee ihan hyvin alle 80 vauhtia. Katselee vielä sytkän kuntoon niin saa ehkä kaiken tehon käyttöön kun sitä muutekaan ei ole. Lyhyt akseli väli voi yllättää talvella mutta metsässä on hyväksi monessa kohdassa. Vähän isommat renkaat alle ja panssarit pohjaan ja metsään kiusaamaan isompia :)
Ei muuta kun suiza kaupoille...
Ei Suzuki paha ole, jos on kokemusta vanhemmista alkeellisista pikkuautoista.
Talvella nopea neliveto ja talvikäyttöön sopivat karheat renkaat ovat välttämättömiä. Siihen nähden että ajonopeudet Suzukilla jää aika alhaisiksi, ajo-ominaisuudetkin riittävät.
Jos jotain voi suositella, niin pitää liukkaissa kaarteissa nopeudet sellaisina ettei lähde luistamaan. Jos vauhtia on liikaa nelivedolla puskee suoraan ja takavedolla pyörähtää
salamannopeasti, kumpaakaan ei kannata kokeilla kuin korkeintaan tyhjällä parkkipaikalla.
18000 km puolessa vuodessa 410:llä kymmenisen vuotta sitten. Aluksi vähän hirvitti nämä ajo-omituisuudet, mutta kaikkeen tottui ja matka sujuu ihan rattoisasti 75-80 km/h nopeuksilla.
3 vuotta sitten ajelin toisella kehitysversiolla päivittäin 80 km päivässä työmatkoja muutamia viikkoja.
Eli tottumiskysymys, aluks varmaan vähän säväyttää negatiivisesti, mutta kyl se siitä. :D
vaatii vähän totettelua ajelujen suhteen niin tiellä kuin metsässä,mutta niinhän se on vähä joka auton suhteen,että jokaisessa on omat niksinsä yms. mutta normaalilla huollolla/ kunnossa pidolla todella yksin kertainen/varmatoiminen laite. itselläni oli ensimmäinen suikki vakio sj410+225/75r15 pakun talvikumit ilman nastoja. maan tiellä piti tinkiä vain kiireestä,mutta maastossa hurmasi ketteryydellään heti. ja selvinä etuina on vara osien hyvä saatavuus ja eduliset hinnat,se on pieni/kevyt/ketterä. suosittelen lämpimästi!!!
T:JANNE
toyota4x4
03.01.2010, 13:39
kyllä varmasti hyvällä kelillä pärjää liikenteessä mutta lumisella uraisella ja auraamattomalla tiella arvaamaton ja hengenvaarallinen kapistus jos meinaa vaikka uusimpien henkilöautojen vauhtia ajella, koska akseliväli on todella lyhyt ja auto kapee jolloin toisen puolenrenkaat menee urassa ja toisen puolen sohjoliirrossa jolloin auto kiemurtelee kuin käärme erämaassa.
Mulla Suikka Sj410 käyttöautona...tänään vedin kärryllisen tavaraa mökille, matkaa tosin vaan 30km suuntaansa. Viimetalvena alla oli bfg at nyt saharat. Välillä on liukasta nyt kun etelässäkin on talvi mutta hyvin pärjää kunhan pysyy koko ajan "hereillä" Mulla on muuten ollut joskus 69 mallinen B kadetti ja täytyy sanoa että se menee rauhallisemmin kahva edellä:D
Eniten ite kaipaan isompaa konetta ja 5 vaihdetta eli suosittelisin ostamaan isolohkon Sj413:o