View Full Version : Suzukin käynti seilaa? + nykivää menoa!
mistähän tossa lähtis vikaa kartottaan... mulla on tollanen 90 luvun alun Suzuki vitara 1.6
kylmänä auton laittaa käyntiin niin aika kauan pitää kierroksia jossain 2500 ja ku lämpenee niin sit rupee seilaamaan ja ku on tarpeeksi lämmenny niin käy tasaista tyhjäkäyntiä niinkuin kuuluukin.. no tuo ei varsinaisesti häiritse niin paljoa kuin se että kun ajat tasaista nopeutta kierrosten ollessa jossain 2500kiekan paikeilla niin tosi tympeästi rupee välillä ryskytämään eli vähä niinku hyytys ku seinään ja sit taas mennään.. muilla kierros alueilla tuntus pelaavan aivan oikein..
KarvaTurpa
01.01.2010, 21:10
Minulla tekee ruisku-samurai samoja oikkuja. Tämä ei tosin ole monipisteruisku, kuten vitara ilmeisesti tässä tapauksessa on?
Kylmänä kun pamauttaa käymään, niin huutaa aikansa jossain yli 2000rpm. Jos lämpeää roikassa ja laittaa käymään, niin jossain vaiheessa lämpeämistään alkaa joutokäynti seilata. Olen ajatellut sen vain liittyvän siihen, ettei moottorinohjaus jostain syystä ole täysin selvillä missäköhän lämpötilassa nyt mennään. Lämpimänä en ole huomannut mitään oireita ja käynti tasaista. Muistelen, että jos moottoria ei lämmitä, niin silloin ei olisi vastaavaa oiretta...varma en ole. Ei jaksa enää kiinnittää jokaiseen suzuki-oireyhtymään huomiota...:)
Just tällä viikolla pohdittiin samaa asiaa Juha T:n kanssa
Kyseessä siis 1,6 8valve vitara, jossa 1-piste kaasutinrunko ruisku. Samaa kylmänä kierrosten seilaamista on ollut minulla myös 1.3 swifteissä, toinen 1pisteruisku ja toinen 16v 4pisteruisku gti.
Oma vitarani nykii ja jopa hieman joskus yskii putkessa just tuossa 1500-2500 alueella. Leimalla arvot olivat kuitenkin ok ja en ole vielä asiaa enempää tutkinut. Ulkomaisia foorumeja tutkiessa kyseinen vika on ilmeisesti moottorin lämpötilaanturissa ja/tai kaasuläpän asentoanturissa. Juha T:llä asia ilmeisesti korjaantui kaasuläpän anturin vaihdolla. Pitäisi itsekin kokeilla vaihtaa tuosta varaosa-autosta osa kerrallaan mikä auttaa, mutta toistaiseksi saa olla tuollainen kun vielä on päässyt päivittäin töihin:p
Tuo kierrosten heijaaminen on joidenkin lähteiden mukaan riippuvainen ryyppyyn. Jossain jenkki-foorumilla oli joskus ohje mistä ruuvista ryyppyä pystyisi säätämään mutta en kirveelläkään löydä enää ko. juttua, mutta jatkan etsimistä ja linkitän tänne, jos löytyy.
Just tällä viikolla pohdittiin samaa asiaa Juha T:n kanssa
Kyseessä siis 1,6 8valve vitara, jossa 1-piste kaasutinrunko ruisku. Samaa kylmänä kierrosten seilaamista on ollut minulla myös 1.3 swifteissä, toinen 1pisteruisku ja toinen 16v 4pisteruisku gti.
Oma vitarani nykii ja jopa hieman joskus yskii putkessa just tuossa 1500-2500 alueella. Leimalla arvot olivat kuitenkin ok ja en ole vielä asiaa enempää tutkinut. Ulkomaisia foorumeja tutkiessa kyseinen vika on ilmeisesti moottorin lämpötilaanturissa ja/tai kaasuläpän asentoanturissa. Juha T:llä asia ilmeisesti korjaantui kaasuläpän anturin vaihdolla. Pitäisi itsekin kokeilla vaihtaa tuosta varaosa-autosta osa kerrallaan mikä auttaa, mutta toistaiseksi saa olla tuollainen kun vielä on päässyt päivittäin töihin:p
Tuo kierrosten heijaaminen on joidenkin lähteiden mukaan riippuvainen ryyppyyn. Jossain jenkki-foorumilla oli joskus ohje mistä ruuvista ryyppyä pystyisi säätämään mutta en kirveelläkään löydä enää ko. juttua, mutta jatkan etsimistä ja linkitän tänne, jos löytyy.
mukava kuulla että toivoa on sittenkin.. :)
mistähän mahtais löytyä edullisesti toi moottorinlämpoanturi ja kaasuläpän asentoanturi niin vois koikeilla ainaki omaan vaihtaa että oisko vika niissä?
KarvaTurpa
03.01.2010, 17:42
Itse olen pitänyt tätä kylmänä parkumista ominaisuutena:). On ollut oma auto koko ajan samanlainen...toinen talvi menossa nyt. Kun moottori alkaa lämmetä, niin jossain vaiheessa,ainakin kovemmilla pakkasilla käynti tasaisesti aaltoilee hetken. Kun lämpenee, niin tähän saakka toiminut moitteetta. Tänään viimeksi vilkuilin imusarjan suuntaan ja pähkäili, että mahtaisiko tuo aaltoilu johtua siitä, että flekti puhaltaa kylmää pakkasilmaa suoraan imusarjalle...voisiko se jäähdyttää jotain mutikkaa niin paljon, ettei anna oikeaa singnaalia eteenpäin?
joo toi kylmänä huutaminen ei oikeestaan hirveesti häirihe jos kerta se on ominaisuus :D
mut toi nykiminen tossa 2000-3000kiekan välissä ku ajaa tasakaasulla rupee jo oikeesti ärsyttään.. mitähän osaa tohon lähtis ekana vaihtaan?
fanaattisena säätelijänä tänään viimeksi rassasin suikan ruiskua..
kierrosten humpailut sain pois kokonaan siinä lämpeämis vaiheessa puhdistamalla tyhjäkäynti säätimen ja tiivistämällä sen kannnen+hiukan kirimällä sitä jousen esijännitystä.. sekavaa eikö, ollut hiukan samoja vikoja muissakin autoissa niin hoksasin sieltä ettiä vikaa siihen humpaamiseen, nyt loppui se oire. mutta vielä hiukan epäselvyyksiä asentoanturin kanssa. perhana kun ei ole kuvaa siitä säätimestä mistä säätää.
http://www.kick-fix.com/
ja toi on se sivu mitä vitaran omistajan ei pidä hävittää :D
http://www.kick-fix.com/sensors/tests/IAC-T-tests.html
kyseisessä kuvassa tota iac thermo jousen esijännoítystä kirin jolloin ei kierrokset seilaa enää, ja kansi kannattaa tiivitää kunnolla että ei ilmoja siletä vedä kuten minulla..
http://www.kick-fix.com/
ja toi on se sivu mitä vitaran omistajan ei pidä hävittää :D
http://www.kick-fix.com/sensors/tests/IAC-T-tests.html
kyseisessä kuvassa tota iac thermo jousen esijännoítystä kirin jolloin ei kierrokset seilaa enää, ja kansi kannattaa tiivitää kunnolla että ei ilmoja siletä vedä kuten minulla..
noniin.. pitääpä koittaa tehdä samanlainen homma itekki, jos se siitä vähä helpottas ja tiedä vaikka toi nykiminenki vähä rauhottus tossa 2000-3000kierrosalueen kohdilla..
käynnin seilaaminen rupee jo häiritteen tosissaan.. :confused:
mitä nämä anturit tekee jotka on kuvassa ympyröity?
http://bmw.1g.fi/kuvat/Sekalaista%20kuvasatoa/26012010064.jpg/_smaller.jpg
tuosta mihin tulee vihreä pistoke kiinni, ei ole mitään väliä onko piuhat kiinni tai ottaako ton letkun irti tai mitä tekee, ei vaikuta mitenkään käyntiin.. mutta tuosta punasesta ku ottaa vaikka alipaine letkun irti niin kierrokset pompaa heti aika korkealle, eli silllä ainaki jotain merkitystä.. mutta onko tuossa vihreällä liittimellä olevassa mötikäs jotain hämminkiä?
En tiiä onko tästä muille apua, mutta pari vuotta sitten mullakin oli Vitarassa tota tyhjäkäynnin seilaamista kylmänä. Koitin vaihtaa yksi kerrallaan antureita uusiin, mutta ei ollut apuja. Toiminnassa lämpösenä tais tulla jotain pieniä parannuksia.
Lopulta kokeilin huvikseni säätää säätöruuvia, joka oli siinä vivussa, jota alipainekello liikuttaa ja tyhjäkäynti tasaantui. Vipu oli tuossa trottlebodyssä tulipellin puolella.
En tiiä onko tästä muille apua, mutta pari vuotta sitten mullakin oli Vitarassa tota tyhjäkäynnin seilaamista kylmänä. Koitin vaihtaa yksi kerrallaan antureita uusiin, mutta ei ollut apuja. Toiminnassa lämpösenä tais tulla jotain pieniä parannuksia.
Lopulta kokeilin huvikseni säätää säätöruuvia, joka oli siinä vivussa, jota alipainekello liikuttaa ja tyhjäkäynti tasaantui. Vipu oli tuossa trottlebodyssä tulipellin puolella.
kiitos.. kokeilenpa tätä seuraavana!
Menin roplaamaan sitä MUOVISTAruuvia siellä "kaasuttimen" rungon takana, joka ottaa yhteyttä alipainezydeemin kanssa. Nyt (kun vaihdettu mettaliseen pulttiin,kun muovista meni kierteet) loikkaa kylmäkäynnistyksessä kierrokset hetkellisesti (n.10 sek.) 4000rpm, sitten pudottaa ja vaeltelee ja käy miten sattuu.
Toisaalta kävi kolmella jo ennen pultin roplaamista, mut ei nuo tyhjäkäynnin kierrokset käyneet niin korkealla.
Menin roplaamaan sitä MUOVISTAruuvia siellä "kaasuttimen" rungon takana, joka ottaa yhteyttä alipainezydeemin kanssa. Nyt (kun vaihdettu mettaliseen pulttiin,kun muovista meni kierteet) loikkaa kylmäkäynnistyksessä kierrokset hetkellisesti (n.10 sek.) 4000rpm, sitten pudottaa ja vaeltelee ja käy miten sattuu.
Toisaalta kävi kolmella jo ennen pultin roplaamista, mut ei nuo tyhjäkäynnin kierrokset käyneet niin korkealla.
Taisit säätää väärään suuntaan?
Laita auto käymään ja katso mitä tapahtuu kun käynti seilaa. Alipainekello liikuttaa vipua vain yhteen suuntaan. Jos liikutat vipua itse saat kierrokset nousemaan.
Nyt säädät siten, että alipainekellon liike ei riitä nostamaan kierroksia liian korkeaksi. Ruuvihan sulla tietenkin vastaa mitoiltaan alkuperäistä? Pitäisi ainakin alkutilanteeseen päästä, jollet saa paranemaan.
Ostin tuossa viikko sitten -94 Vitaran, joka oli muuten päällisin puolin erittäin siistissä kunnossa (huippu varusteet: lasikatto, k-lukko, sähkö ikkunat, -peilit, tummat lasit, kaarilevitykset, valokaari) jne., mutta kone kävi "seilaamalla" ja meno oli nykivää. Kiihdytyksissä ryskytti inhottavasti ja saattoi välilllä liikkeelle lähettäessä tukehtua. Otin Vitaran koeajoon ja kotitallissa pelti auki, jonka jälkeen säädin sytystä korvakuulolta hieman aikaiselle. Tämän jälkeen koeajolle ja kas kummaa meno oli muuttunut tasaiseksi ja kiihdytyksissä tuntui olevan lisää voimaa. Ei muuta kuin takaisin myyjän luo, tarjous "huonosti käyvästä" autosta ja nyt n. 600 km takana ja toimii toistaiseksi hyvin.
Eli tässä tapauksessa auttoi sytkän säätö, sitä en tiedä olisiko testerillä mitattuna kohdillaan, mutta korvakuulolta ainakin kone käy hyvin. Kylmäkäynnistyksessä huutaa automaatti-imulla hetken aikaa 2000rpm, mut kun käyttää kaasua niin kierrokset laskee normaaliin. Et tällainen auttoi täällä.
katsohan virranjakajan alipaine säädin ja polttoaine paineen säätimen toiminta.
käynnin seilaaminen rupee jo häiritteen tosissaan.. :confused:
mitä nämä anturit tekee jotka on kuvassa ympyröity?
http://bmw.1g.fi/kuvat/Sekalaista%20kuvasatoa/26012010064.jpg/_smaller.jpg
tuosta mihin tulee vihreä pistoke kiinni, ei ole mitään väliä onko piuhat kiinni tai ottaako ton letkun irti tai mitä tekee, ei vaikuta mitenkään käyntiin.. mutta tuosta punasesta ku ottaa vaikka alipaine letkun irti niin kierrokset pompaa heti aika korkealle, eli silllä ainaki jotain merkitystä.. mutta onko tuossa vihreällä liittimellä olevassa mötikäs jotain hämminkiä?
seuraa niitä alipaine letkuja toinen muistaakseni menee virranjakajaan ja toinen throttle openeriin tai egr venttiiliin