View Full Version : Arbin lukko pakkasessa
Rekisteröimätön
30.12.2009, 17:10
Terve!
Miten porukalla pelaa arbit pakkasessa? Oletteko laittaneet vedenerottimia ja/tai kuivureita?
Itsellä ei kytke normaalisti takalukkoa kun on pakkasta. Etulukko menee kohtuu helpolla aina. Takalukko kytkeityi lämpimällä kelillä muutaman metrin - kymmenen metrin ajolla, mutta nyt kylmässä pitää pyöritellä paljon pidempään. Ongelma on suurempi jos on jo kiinni ilman lukkoja ja laittaa takalukon päälle kun auto paikallaan. Toisen pyörän sutituksella ja auton muutaman kymmenen sentin liikuttelulla ei kytke ollenkaan. Etulukko kytki jumissakin kun käänteli ratista jonkin aikaa ja sutitteli toisella puolella.
Arvelin, että johtuisko ongelma vetestä järjestelmässä ja ongelma korostuu takapäässä, koska putki on pitkä. Onko muita mahdollisuuksia?
Toinen juttu on ollut asennuksesta lähtien takalukon sähköohjaus. Napista kun painaa niin kompura käynnistyy heti, sitten kun painaa takalukon napista, niin ei aina ala turiseen. pois kytkentä ja uudelleen päälle 2-3 kertaa niin sitten alkaa turina. Etulukko alkaa turinan aina heti kun napista painaa (toki takalukon jälkeen). Voiko olla jotain väärin kytkennässä vai onko muilla ilmennyt vastaavaa. Tämä on sinänsä harmitonta, koska kuitenkin aina turina alkaa 2-3 painalluksen jälkeen.
Siis toi turina tarkoittaa ilmeisesti kompuran ääntä?
Laita ensin kompura päälle ja odota, kunnes turina lakkaa jolloin säiliössä täys paine.
Sitten kytket vasta lukon, se menee varmemmin päälle täydellä paineella.
Aina kun laitat lukon kytkimen nolla-asentoon, kyseisestä piiristä pääsee paine taivaalle,
ja kytkimen remputtelu tyhjentää säiliön jolloin kompura lähtee taas päälle.
Jos säiliö on täynnä, niin takalukon kytkentä ei vielä käynnistä kompuraa, kun paine riittää.
Pienellä säiliöllä varustetussa systeemissä toisen lukon kytkeminen aiheuttaa säiliöpaineen
laskun käynnistysrajalle, josta johtuu pärinä tai turina siinä vaiheessa.
Ajon aikanakin kompura tykkää pärähdellä hetkellisesti mutta se on ihan normaalia.
Takalukko saattaapi mennä päälle tai oikeestaan sen pitäisi mennä huomaamatta, joten oletko varma
ettei se kytkeydy heti.
Pakkasongelma saattaa johtua vuotavasta lukon tiivisteestä tasauspyörästössä, jolloin putkeen imeentyy
pikkuhiljaa peräöljyä joka rupee näkymään öljyn tihkumisena solenoidiventtiililtä, ja toi pakkasesta
jäykkä öljy ei liiku ehken kovin notkeesti pienessä putkessa.
Ota putki tai nylonletkuko se oli irti perän päästä ja lukko kytkimestä päälle ja katso tuleeko ölppää.
Toi tiiviste tuntuu olevan vähän kulutustavaraa, muttei sitä heti kannata vaihtaakkaan ellei kompura
huuda kokoaikaa.
Enkä suosittele kytkentävaiheessa sudittelua toisella pyörällä, lukon kytkentähampaista lentää lastua.
Ja laita ne lukot päälle ennen jumia :)
Rekisteröimätön
30.12.2009, 18:43
Kiitos vastauksesta.
Juuri noin olen tehnyt, eli ensin kompuran nappi alas ja odottanut että se turisee loppuun (turina siis käynti ääni ja säiliö täynnä kun hiljenee). Sitten takalukon nappi alas. Ja nyt siis tarkoitat että säiliössä olisi niin paljon ilmaa, että se riittäisi takalukon pitkään putkeen ja paine ei laskisi käynnistys rajan alle.?? Kuulostaa kummalta, sillä etulukon kykentä aiheuttaa aina kompuran käynnistyksen. Eli esim. tilanne jossa jossa takalukko on kytkeytymässä/kytkeytynyt ja kompura sammuu juuri. Etulukon kytkentä käynnistää kompuran taas, vaikka säiliö oli täynnä. Etulukko siis käynnistää kompuran aina (muoviputkea on noin 1,5-2m) ja takalukko käynnistää vain satunnaisesti ekapainalluksella (putkea on noin 4 metriä). Vastaan sotii myös se että takalukon kompuran turina kun alkaa, niin se kestää napsuttelun jälkeen lyhyemmän ajan kuin etulukon kytkennän jälkeinen turina.
Tuo öljy putkessa kyllä selittäisi tämän homman. Ja vieläpä niin, että sitä tulisi vain takamurikasta. Etupää on toiminut toistaiseksi täydellisesti ja takapää veikkaillut vähän väliä. No takapää on helppo aukaista joskus uudelleen (jäykkä), keulaa ei haluttas aukoa enää koskaan (risumalli).
Ei sutittelua voimalla, mutta rauhallista pyörittelyä on pakko harrastaa kun paska alkaa oleen housussa ja lukkoja ei taaskaan tullut kytkettyä ennakkoon. Tiedän kyllä koska takalukko on kiinni. Jos laitan lukon kiinni jo hyvän sään aikana, käännän yleensä sivupeilit ala-asentoon ja seuraan jähnääkö sisäkurvan ratas. Kiinni ollessa näkee sitten että vetääkö molemmat tasatahtiin. Etulukon tuntee kyllä kääntäessä, kun ohjaustehostin tuntuu luovuttaneen.:)
Miten vesi jonka kompura linjastoon työntää, voiko se olla ongelma ollenkaan?
Arbissa on kymmeniä hampaita yhdellä kierroksella eli toimiessaan OIKEIN lukko kytkeytyy ilman renkaiden pyörähtämistä tai erittäin pienellä liikkeellä. Järjestelmässäsi on vikaa jos autoa tarvii liikuttaa lukon kytkemiseksi. Oletko varma, että lukko ei ole heti päällä?
Jos sulla on arb:n kompressori niin siinä on pieni kiineä säiliö ja säiliössä painekytkin, joka ohjaa kompressorin käynnistymistä. Tämän säiliön paine laskee 2-3 lukon kytkennällä riittävästi ja kompressori käynnistyy. Jos letkut on pitkät ja vaikka hieman isompi halkaisijaisesta tehty, saattaa paine laskea alle painekytkimen raja-arvon joka kerta, kun lukkoa käytetään.
Suosittelen painemittarin liittämistä järjestelmään. Myös isompi säiliö on poikaa. Minulla on n.6 litran säiliö, jossa riittää painetta 23 kertaa lukon kytkemiseen. letkut on 6mm ja venttiilit camozzin tekeleet eli ilmaa menee hieman enemmän kuin alkuperäisissä arbbilaisissa.
Rekisteröimätön
30.12.2009, 20:40
Joo ARB:n oma kompura ja ARB:n palikoitten mukana tulleet letkut. Painesäiliön tilavuus ei riitä etulukon kytkemiseen koskaan, vaan aina turisee kun sen kytkee. Tästä johtuen säiliö ei voi riittää takalukon kytkemiseen, vaan koneen olisi turistava aina kun takalukkoa laittaa päälle, mutta niin se ei tee. Voi olla että putkessa on öljyä tai vettä/jäätä. Kukaan ei ole vielä kommentoinut, että mitä jää tekisi putkistossa.. Minusta jää/vesi tai/ja öljy putkessa voisi nämä ongelmat aiheuttaa ja siksi kyselinkin, että onko kellään vedenerottimia tai kuivureita. Öljyn suhteen pitää tehdä tarkistus joku päivä.
Kyllä olen varma, että tiedän koska lukko on päällä ja koska ei. Melkosesti jähnää vastaan kääntäessä jos on tönkissä. Näen myös jos ratas ei vedä, vaikka lukko on "kytketty".
Mulla on viar 450 + 2?kg sammuttimesta tehty säiliö johon lutkutan noin 8 barin paineen. Säiliön linjassa on vedenerotin. ARBit kytkeytyy mekaanisilla paineilmakatkaisijoilla. Sillon kun rixussa oli punkan ajopäivät niin edellisenä päivänä kokeilin niin takalukko ei kytkeytynyt ollenkaan ja löin hanskat tiskiin koska tiesin että jotain oli jäässä. Nyt taas tapaninpäivänä toimi ongelmitta mutta olikin siinä välissä ollut melkeen viikon lämpimässä tallissa.
Kytkentävialta ei äkkiseltään vaikuttas jos toimii välillä oikein.
Muutaman oletuksen kera:
Kompura(painekytkin) saa jatkuvaa virtaa päälle kytkettynä.
Lukon katkaisijat ohjaa vain magneettiventtiileitä joten, jos etulukko kytkeytyessään aina käynnistää kompuran niin takalukolle ei mene ilmaa ollenkaan jos kompura ei kerran käynnisty
Tämähän voi johtua jumivasta magneettiventtiilistä tai jäästä jossain.
Suhahtaako magneettiventtiili joka kerta silloinkin kun kompura ei käynnisty(pois kytkiessä)?
Jos suhahtaa aina ja lukko ei ollut kytkeytyneenä, niin silloin on jotain ylimääräistä putkessa, jos vain napsahtaa niin ilma ei kulje venttiilin läpi. Venttiilin saa purettua osiksi.
Se kannattaa ainakin kokeilla että irrottaa putken murikasta ja kytkee sitten lukkoa päälle, tullee linjasta mahdoillinen paska pois jos tulee.
itselläni myös arbit ja arbin oma kompura ja kun säiliö on täynnä niin takalukon kytkemisellä ei lähde kompura käymään rupee käymään vasta kun etulukon kytkee, mutta molemmat lukot menevät siis päälle heti. lukon kytkeytymistähän ei huomaa kun vasta liikkeessä eli sieltähän ei kuulu mitään ääntä kun kytkeytyy päälle, suhahtaa tietenkin kun kytkee pois....
Rekisteröimätön
06.01.2010, 16:28
Kyllä se suhahtaa, kun napin kytkee pois. Jotain mönjää siellä varmaan on. En ole vielä aukonut mitään, enkä auo tällä pakkasella.
Tänään kokeilen varta vasten miten pelaa kun pakkasta on 23 astetta. Kompuran paineen saavutuksen jälkeen takalukon nappi alas ja ei tapahdu mitään. Noin 5 sekuntia kesti ja sitten alko turina kompurasta. En nostanut nappia välillä, vain odotin. Kytki lukon ihan oikein, tosin ajoin kokoajan. Etulukon kytkentä turisutti uudestaan. Mulla on sen verran pitkä tuo takapään ilmaputki että kyllä koneen olisi aina käynnistyttävä kun napin alas painaa. Ilmeisesti mönjää on takaputkessa ja sen siirtyminen on kylmässä hidasta, josta johtuu viive, joka on välillä jopa 30 sekuntia. Oon ollu niin hätänen, että en ola jaksanut oottaa ennemmin tuota viittä sekuntia..
Pelkästään takalukko kytkettynä ajon aikana kompura käy 50-60 sekunnin välein reilun 2 sekuntia. Molempien lukkojen ollessa kytkettynä kompura käy 50 sekunnin välein n.4 sekuntia. Tämä kai ihan normaalia, eli vuotoa on aina tuon verran.
Vetenerottajan taidan silti laitella kesällä, kun jokin muukin oli siihen päätynyt. Loppuu ainakin oma veikkailu siitä onko se vettä vai ei.
Tähän "probleemaan" tuli jonkinlainen vastaus näin ajan kanssa. Öljyä ,eli peräöljyä sieltä takalukon putkesta tulee. Öljy nousee vaikka lukkoa ei käytäkkään ja puskee ulos kompuran venttiilistä. Pistin pussukan venttiilin päälle ja kyllä siellä pian 20 ml on öljyä noin 150 km:n ajolla. Lukkoa käytin kerran, mutta se ei ole merkitsevää, sillä öljyä tulee vaikka ei käyttäskään. Tuo öljy siellä pakkasella jähnääpi ja siksi kestää joskus kauan että kytkeepi.
Meneekä tiivisteiden vaihdoksi ja vai miksi tulee öljy läpi? Vedenerottaja tosin erottais öljynkin, eli sen ainakin laitan. Oisko liika tieteellistä laittaa erottaja heti murikan ulkopuolelle ja ohjata erottajasta öljy huohuttimen kautta takas perään?
Etupäästä ei tule öljyä, mutta eihän se pyörikkään maantieajossa.
Ihan ensin ota perän huohotin työn alle, se on vissiin tukossa. Mikäli paine ei karkaa perästä, niin tiivisteet on vielä ok. Eli vaikka kompura käviskin muutaman minuutin välein, niin se ei vielä maailmaa kaada :P