View Full Version : HJ61 vetonivelet
joo nyt vetelee etuakseli viimesiään, ei pysty ajaa nelivetopäällä maantiellä enää yhtään
meinasin tamgearssilta tilata TO6 952+TO6 950 satsit
saisko jostain halvemmalla ja onko kokemusta teillä tuosta sarjasta?
ei tuo minun mielestä kallis satsi oo, mutta kyllähän euroja ärsyttää aina käyttää
tarviiko tuohon remonttiin mitään speciaali työkaluja mitä ei ihan joka työkalupakista löyvy enshätään?
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61.htm
santikko
29.12.2009, 12:14
ei tohon mitään spesiaali kaluja tartte, ja nivelen hinta kuulostaa halvalta, mutta valmistajasta ei tietoo? se yks merkki, en muiosta mikä, sehän ei kestäny oikeen yhtään?
Kannattaa tietysti ensin vilasta auton alle, että kardaani ja pinionin laakerointi on kunnossa.
Noi olka- ja pyöränlaakerit on kiristettäviä, joten kannattaa ensin nostaa etuakseli ylös ja ravistella renkaasta.
Jos tuntuu välyksiä, niin sitten vaan ensiksi kiristelemään ja taas testaamaan.
Pointti on siinä, että jos ostat sokkona noi korjaussarjat ja asennat ne, niin vika löytyykin pinionin laakeroinnista tai väljästä etukardaanista.
Tämän jälkeen joudut irrottamaan noi juuri asentamasi osat, jotta saat perän purettua irti laakerointia varten... :p
eipä noita kuluneita olkalaakereita paljoa kiristellä, onhan niissä shimmi levyt joo mutta jokainen väljä laakeri jonka olen nähny on myös omannut montulle painuneen laakerin ulkokoolin. ku se laakeri pyörii koko ajan samassa kohdassa edes takaisin niin se syö sen koolin ajan kans paskaks jolloin kiristys on pelkästään ittensä huijaamista.
54mm hylsy on hyvä olla työmaalla, joku korjatkoon jos muistin koon väärin.
joo nyt vetelee etuakseli viimesiään, ei pysty ajaa nelivetopäällä maantiellä enää yhtään
meinasin tamgearssilta tilata TO6 952+TO6 950 satsit
saisko jostain halvemmalla ja onko kokemusta teillä tuosta sarjasta?
ei tuo minun mielestä kallis satsi oo, mutta kyllähän euroja ärsyttää aina käyttää
tarviiko tuohon remonttiin mitään speciaali työkaluja mitä ei ihan joka työkalupakista löyvy enshätään?
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61.htm
eix toi oo aikas edullinen paikka..??
tai sit vaa tyhmäst tuntuu siltä..:confused:
Turpo-Urpo
29.12.2009, 16:02
Joo tuo pyöränlaakerien kiristysmutterien aukasuun kannattaa olla se työkalu, ettei tarvi vasara+meisseli yhdistelmällä pilata niitä muttereita, tuosta linkistä halpa/hyvä työkalu siihen, jos niitä vielä on jäljellä :)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63920
_kekkula_
29.12.2009, 16:44
Ostin itseleni noi kyseiset sarjat. Iha pätevän näköisiä osasia. SOAn teko hetkellä aattelin vaihdella kaikki kun kuitenki tarvii purkaa.
Nii ja on se 54mm pyränlaakerin mutteri, nut melkovarmasti joku on sen tuurnalla murjonu kii eikä hylsy sovi
pitää illan suussa kehitellä tilausta...
on mulla 54mm hylsyjä
MAARISTEILIJÄ
04.01.2010, 11:02
kyllä ne nivelet on varmaan hyviä normaali ajossa mutta edes mudassa kaasu auki lukot päällä renkaat suorassa tyyppistä touhua ei kestäny kaverilla kuin n. parikymmentä minuuttia.eikä ollu mitään kovaa että olis saanu pomppimista tai muutakaan aikaiseksi.
BJ-40/76
04.01.2010, 15:02
http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ60%20HJ61_tiedostot/TO6%20952.JPG
Kuvassa näkyy hyvin tuon halpissarjojen laatu, verrarkaapa esimerkiksi kuvssa näkyviä
vetonivelen maljan karkaisussa tulleita lämpenemisjälkiä. toisessa lämpökasittely on ulottunut
maljan ulkoreunan läpi ja toisessa ei. (itseasiassa näyttäis että tuo toinen olisi lämpökäsitelty kahteen kertaan.)
Myös alseliosan pinnassa huomattavia eroja.
Ja korostan etten tiedä, miten vaikutta kestävyyteen.
kuvasta katsottuna nuo ei ole niitä kaikkein huonoimpia, niitä missä oli rasvaura ulkokehällä, ks linkki
http://www.tamgears.com/Toyota%20Hiace%20Hilux_tiedostot/TOH%20920%20GI-TECH%20isokuva.JPG
tuommoiset rasvaurattiset kesti kaverilla käytännössä niin pitkään että olisi tarvinnut oikein nelivetoa.
tosin bj:ssä oli isot renkaat ja kuskillakin oli osuutensa....