PDA

View Full Version : Viski

VonLeka
29.12.2009, 09:05
Laphroiagia pääsin maistamaan kun kaveri toi moisen putelin. Olihan se aika herkkua, melkoisen savuinen jälkimaku. Tuo savu on siitä jännä juttu että juodessa voi puhallella renkaita ja enemmän nautittuna aamulla tuoksu leijailee vieläkin. Puhumattakaan krapularuokailun aiheuttamista röyhtäisyistä. :D Tämä mielestäni huvittavaa ja aika coolia.

Viskin kanssa parasta juomaseuraa on oma rauha ja hupeneva pullo. Kännihän otetaan ainoastaan Lock Lomondilla, koska niinhän tekee Kapteeni Haddockin.

Viskeissä on vielä sekin hyvä puoli, että harva haluaa juoda ravintelissa lasistasi. Moni ei pidä viskeistä.
Annapa olla, jos edessäsi olisi olutta. Aina löytyy joku, joka haluaa huikan.

Viipo
29.12.2009, 09:11
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Viskist%C3%A4+seuraa+pahempi+krapula+kuin+vodkasta/1135251599917

L-200
29.12.2009, 09:19
Ja sitten tietysti pitää olla jäitä viskissä jotta sen maun saa pilalle siitä....

Lekalle (ja muillekkin) vinkki, laita viskiin tilkka, siis ihan pikkasen soodavettä sillä se nimittäin tekee pienen ihmeen viskille.
Tämä ei ollut mikään uudenvuoden pila vaan ihan viskejä maahantuovan viskikouluttajan neuvo.

VonLeka
29.12.2009, 09:23
Ja sitten tietysti pitää olla jäitä viskissä jotta sen maun saa pilalle siitä....

Lekalle (ja muillekkin) vinkki, laita viskiin tilkka, siis ihan pikkasen soodavettä sillä se nimittäin tekee pienen ihmeen viskille.
Tämä ei ollut mikään uudenvuoden pila vaan ihan viskejä maahantuovan viskikouluttajan neuvo.

Olen kuullut että kalliisiin juomiin ei pidä sekottaa mitään, se pilaa sen maun. Miksi ylipäänsä ostaa kallista viskiä, jos sotkee sen maun. Blended -viskeihin pitää kuulemma laittaa vettä tai kokista niitä ei muuten voi juoda?

L-200
29.12.2009, 09:30
Kokeile nyt siihe laatuviskiinkin vaan suosiolla sitä soodavesi tilkkaa, ei sitä mene elämä kuralle jos yhteen 4 cl paukkuun laitat uteliaisuuttasi vaikka 1 cl soodavettä.
ja luuletko että se kouluttaja jotain blnded-sotkuja juotti???
nimim. maistanut viskiä jonka hinta oli 75€/1 cl

VonLeka
29.12.2009, 09:33
Kokeile nyt siihe laatuviskiinkin vaan suosiolla sitä soodavesi tilkkaa, ei sitä mene elämä kuralle jos yhteen 4 cl paukkuun laitat uteliaisuuttasi vaikka 1 cl soodavettä.
ja luuletko että se kouluttaja jotain blnded-sotkuja juotti???
nimim. maistanut viskiä jonka hinta oli 75€/1 cl

okei mä kokeilen, kyllä mä voin teoriassa juoda mitä tahansa!
olen vasta alottamassa tätä viski harrastusta, kertokaa lisää

Korpikumpu
29.12.2009, 09:52
Kannattaa maistaa Laphroaigin 10 vuotiasta Cask Strenghtiä. Todella vanha, mutta ei liian pitkään viipyvä maku. Myös 15 vuotiaasta on kokemusta, mutta siitä on jo aikaa, kun tuli se pullo tyhjennettyä, niin ei oikein kyllä muistikuvat riitä sinne asti.

12-vuotias Glenfiddich Caoran Reserve on muuten myös maistamisen arvoinen.

Jos todella SAVUISTA viskiä haluaa testailla, niin voin suositella 10-vuotiasta Ardbegia. Todella paksu, turpeinen ja savuinen. Muistuttaa maultaan muuten aika paljon palvikinkkua :D Nii ja pullokin on komia...

Muitakin hyviä löytyy paljon, mutta näistä pidän erityisesti. Hinta on muuten hyvä tunniste hyvälle viskille, mutta ei välttämättä takaa laatua. Huonojakin kokemuksia on kalliista viskistä. Ei oo aina suun mukasta.

Tuosta lisäainepolitiikasta sen verran, että itse käydän jäitä bourboneissa ja joissakin blendeissä, kun usein maistuvat vedelle muutenkin. Vettä sellaisenaan lisää savuisiin PISARAN tai kaksi. Tarkoittaa siis sormen kastamista vesilasiin ja pisaran tipauttamista viskin sekaan. Avaa viskin aromin todella hyvin ja tuoksut tulevat voimakkaasti esille jo ennen, kuin ehtii edes suuhun heittää. Soodaa en ole koittanut, mutta pitänee koittaa.

Viskinhän siis saa kaikki juoda miten haluaa ja nämä on omia kokemuksia, mutta kyllä näitä voi suositella :)

VonLeka
29.12.2009, 10:01
Viskinhän siis saa kaikki juoda miten haluaa ja nämä on omia kokemuksia, mutta kyllä näitä voi suositella :)

joo sehän on tärkeintä että juoja tykkää, mutta tunnen aika monta kundia jotka ei voi mitenkään sietää viskejä tms. heidän mielestä alkoholissa pitää olla paljon sokeria ja hiilihappoja, minä taas en voi sokeri litkuja juoda ku yhden tai kaksi illan aikana, tietysti jos oon hirmu soossissa ni sillon on ihan sama mitä juo

Rekisteröimätön
29.12.2009, 10:29
Joo tuo laphroaig on hyvää, kaapissa odottaa pullo ottajaa. Pitää varmaan uutenavuotena taas maistella. Itse en ainakaan hanki humalaa viskillä siihen hommaan käy halvemmatkin eväät. Myyjä suositteli minulle Laphroaigin 18 vuotiasta, sitä seuraavaksi?.. on vain melko kallista 79€ pullo. Lagavulinia ja Johnnie Walkerin blue labelia tekisi myös mieli maistaa. Suositelkaa hyviä skottiviskejä ja miksei myös muitakin.

Imperio
29.12.2009, 10:37
Lagavulin 16 vuotiaalle yks ääni. Pehmeä ilman kitkeriä jälkimakuja :)
Hintaahan tuolla on jotain 70€/0,7pullo mutta hintansa veroista tököttiä.

knucklebone
29.12.2009, 10:59
Täältä ääni Highland Park 12 yo.:lle. Varmaan ne vanhemmatkin ihan oivallisia. Savuinen ja tervainen, mutta ei liian kumpaakaan. Yksi parhaista tän tyyppisistä viskeistä (oma mielipide!).

Mappe
29.12.2009, 11:45
Yksi loistavimmista viskeistä on mielestäni Vat69. Hyvä, halpa ja keplaa ihan lasillisena eikä pelkästään juopotteluun... Onhan noi vuosikerta viskit sit asia erikseen, löytyy varmasti tosi hyviä.

VonLeka
29.12.2009, 11:52
minä oon juopottelussa juonu aina Grantsiä, en tiiä onko se oikeeta viskiä, mut se on ku linnunmaitoo, 0.35L pikku pullon huitasee alas melkein samalla ku kattoo salkkarit

hazzinen
29.12.2009, 13:48
Kanadalaista ja jenkkiläistä tulee välillä pienet siivut napattua. skotti on mielestäni liian savusta. kaapista löytyy tällä hetkellä vain Jim Beamii, se on ollu jo pitkään lempiviskinä. aikonaan ko piti rairattaa ympäri kyliä ni highland birdii meni aikaslailla paljon, halpaa ja humalluttavaa. ainii ja seagramssii kapakissa jos vaan saa.

Eetza
29.12.2009, 14:22
Itsekkin olen suuri Laphroaig ystävä ja myös hyvin samankaltainen Single Malt skotti viski on Talisker. Siinä on pikkasen semmoinen turpeinen maku... mikä tietysti sopii Offarin maku nystyröille... suosittelen. Muistaakseni Laphroaig taka etiketissä lukee että maku tulee paremmin esiin muutamalla tipalla vettä.

Mielestäni Lekan tapa nauttia viski on yksi parhaimmista... Keskenään hupenevan pullon kanssa ja ehkä kevyen musiikin kera... riippuu tilanteesta.

Rompe1
29.12.2009, 14:34
Lagavulin 16 vuotiaalle yks ääni. Pehmeä ilman kitkeriä jälkimakuja :)
Hintaahan tuolla on jotain 70€/0,7pullo mutta hintansa veroista tököttiä.

Ainoo viski mitä minäkin saan alas on toi Lagavulin...

Muut maistuu lähinnä moottorinpesuaineilta... :)

Rompe1
29.12.2009, 14:36
Olen kuullut että kalliisiin juomiin ei pidä sekottaa mitään, se pilaa sen maun. Miksi ylipäänsä ostaa kallista viskiä, jos sotkee sen maun. Blended -viskeihin pitää kuulemma laittaa vettä tai kokista niitä ei muuten voi juoda?

Tiedän tyyppejä jotka laittaa viskin sekaan tuoremehuakin, cola nyt on jo vanha juttu...

AtteL
29.12.2009, 14:51
Tähänasti maistetuista paras:
1. Lagavulin
2. Laproaigh
3. kaikki loput Islay saaren viskit, seuraavana loput mallasviskit.

Blended viskit maasta riippumatta ja tequila on aika samalla ostoherkkyydellä jos on tarkoitus taittaa tukkaa. Kossua en oo ostanu ikinä ja votkaakin vain rapujuhliin.

Lagavulinin kun avaa niin pitää ottaa palovaroittimesta patteri pois, ettei ala piipittämään.

http://www.viskikaappi.net/linkit.htm

Nisu
30.12.2009, 13:11
1. Port Ellen
2. Ardbeg
3. Cao ila

PikkuMyy
30.12.2009, 17:48
Viski on pahaa...silti sitä on tullut joskus nuorena nautiskeltua.
Jos olis pakko valita niin Bell's, siitä kun ei tule krapulaa. Korkeintaan hieman huimausta...;)

santikko
30.12.2009, 20:54
Jos todella SAVUISTA viskiä haluaa testailla, niin voin suositella 10-vuotiasta Ardbegia. Todella paksu, turpeinen ja savuinen. Muistuttaa maultaan muuten aika paljon palvikinkkua :D Nii ja pullokin on komia...

mitähän tämä lysti maksaa? maistoin jotain erittäin hyvää savunmakusta kerran, en vaan kuollaksenikaan muista nimee.

VonLeka
31.12.2009, 10:52

mitähän tämä lysti maksaa? maistoin jotain erittäin hyvää savunmakusta kerran, en vaan kuollaksenikaan muista nimee.

en tyhmyyspäissään raaskinu ostaa kunnon viskiä ni ostin sitten 2 pulloo halvinta puli paskaa. nyt harmittaa ku tuolla hinnalla ois saanu yhden kunnon pullon. humalanhakuisesti kävin alkossa eilen

Miuge
02.01.2010, 12:52
Kyllähän nuo hyvät viskit on hienon makuisia...itte tykkään eniten nuista hedelmäisistä blended viskeistä.Ballantines ja chivas regal yms.Tuli tuossa uuttenavuotena nautittua pullollinen jamesonia ja kyl mää siitä eilen kärsi sain.Joutu soittaa pari kertaa posliinipuhelimella norjaan...Viski on tutustumisen arvoinen aihe,kunhan älyää jättää halvimmat paskat suosiolla varpaiden pesu hommiin,kun ei niistä muuhunkaan ole.Itelle nuo voimakkaan savuiset skottiviskit ei maistu yhtä lasia enempää,kun niistä jää semmonen maku,kun olis kaatunu suu auki naamalleen kanervikkoon...Mut se on maku asia sano koira,kun palleja nuoli.

qaw
03.01.2010, 13:50
Jos tosissaan savun mausta tykkää niin kannattaa kokeilla sellaista skottilaista blendiä kuin Black Grouse (löytyy suoraan hyllystä ainakin Kampista). On samaa maata perushyvän Famous Grousen kanssa, mutta meikäläisen makuun sitä savua oli ihan liikaa.

Jostain oon tullut käsitykseen että mallasviskeihin kuuluu tilkka vettä, ja blendeihin jääpala tai pari... ja kokemus on vahvistanut että tuntuis toimivan.

Rekisteröimätön
03.01.2010, 19:15
Vonleka yrittää tällä topikilla vaan salata olevansa puliukko. Onkohan se? Tuolla jossain toisella forumilla taisi olla topikki jostain mennenin juomisesta ja että voiko illodinia käyttää sisäisesti, Lienee lekan aloittama sekin niin kuin kohta näköjään kaikki täällä netissä mitä on. Lekan topic taas hyvä. Jim Beam menee hyvänä suuvetenä ja jack Daniels on kuin bensan ja nurmikkolannoitteen sekoitusta jota joskus mielelläänkin tulee helposti juotua jos tarjolla on kun on ottotuulella ja huppunhan ne kihahtaa jos liikoja ottaa. Niin ja en nyt kirjoita omalla nimellä ettei tule alkoholistileima:-)

AtteL
03.01.2010, 19:37
http://images.google.fi/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.finlayswhiskyshop.de/web/bilder/whisky-ardbeg-smokehead.jpg&usg=AFQjCNFeyZm2JmlH0ggbWR4IhFDmzq2gwA
Tuota on kovasti kehuttu metsästysporukoissa, ite en oo päässyt maistamaan. Ei voi olla pahaa?

ossik
03.01.2010, 21:00
15vuotias Benrinnes ja 12vuotias Cragganmore ovat omat suosikit.

jamppa.w
03.01.2010, 21:33
kaikkia skotti single maltteja pyrin maistamaan aina kun on tilaisuus. oma suosikki 12 vuotias lagavulin.

Korpikumpu
04.01.2010, 17:32

Maksoin muistaakseni jotain 50 paikkeilla. Ei mikään ylihintainen tuote.

Nippan
16.02.2010, 00:35
Aijai.. millonkahan raaskisi korkata Chivas Regal 12yrs putelin?? Jim Beamia menee kapakissa ja Famous Grousea kans... jos oikeen humalatila ni red labelia mutta se on kyllä oikeesti moottorinpesuainetta ennemmin ku nautittavaks tarkotettua...:D

Luigi81
16.02.2010, 01:30
Ballantine's Finest on mun suun mukasta,savuinen ja pehmee...

http://scotchwhisky.net/images/blends/ballantines.jpg

Glenfiddich on myös hyvee...

ja sinä itsenänsähän näitä juodaan ettei mitään lokakolalla tai jäillä pilata.. soodavettä vois tietty koittaa..?

farmari
16.02.2010, 11:17
Scapa on erinomainen juopotteluWiski. 14 vuotias single maltti, erittäin hyvin alasmenevää. Tätä ei ole saanut kyllä vuosiin alkosta, mutta jos tilaisuus tulee, niin kannattaa kokeilla.

98LX
18.02.2010, 00:09
Viski on mulle suht uus tuttavuus.

Ite en juo viskikejä sillä että tulisin humalaan (yleensä):D, mukava vaan makustella ja vertailla.
Nippanikin aukasee sen Chivas regalin, eihän sitä oo pakko kerralla juua. Eihän:rolleyes:???
Hyvä viski vaikka ite suosinki single maltteja.
Viimeksi testattuja hyviä viskejä (minun mielestä)

Glenlivet 12v
Bushmills 10v
Speyburn10v
Jamesson 12v (ihan hyvä)
Chivas regal 12v
Ja uuden vuoden kunniaksi ostettu Glenfarclas 21v

Viski viskinä...

Nippan
22.02.2010, 00:34
Viski on mulle suht uus tuttavuus.

Ite en juo viskikejä sillä että tulisin humalaan (yleensä):D, mukava vaan makustella ja vertailla.
Nippanikin aukasee sen Chivas regalin, eihän sitä oo pakko kerralla juua. Eihän:rolleyes:???
Hyvä viski vaikka ite suosinki single maltteja.
Viimeksi testattuja hyviä viskejä (minun mielestä)

Glenlivet 12v
Bushmills 10v
Speyburn10v
Jamesson 12v (ihan hyvä)
Chivas regal 12v
Ja uuden vuoden kunniaksi ostettu Glenfarclas 21v

Viski viskinä...

Khyl nyt tuli aukastua tuo Regalin puteli!
Oli muuten mahottoman hyvää viskiä, oikeen suunmukasta... Pari lasillista vain :cool:

KoniJeep
22.02.2010, 01:29
Kyl ne halvemmattiin alas menöö, mutta on niis kunnon Viskilöissä vaan eri hyvä maku!

-MaTTi-
24.05.2019, 21:39
Siivu viskiä tälleen perjantaiehtoona tekee hyvää.
En oo paljon asiaan perehtynyt, muutaman kohtuuhintaisen pullon silloin tällöin ostanut. Naked Grouse ja Black Velvet toistaiseksi juotavimmat kun en paremmista tiedä.

Kaitsu67
24.05.2019, 22:00
Itse en enää juurikaan viimevuosina ole harrastaunut väkeviä, vaikka viski oli aiemmin yksi suosikki, varsinkin nuorempana. Skottiviskejä lähinnä ja single maltit tietysti maistuvampia kuin blended bulkit tai maissiviskit eli Jenkkibourbonit.

Kuitenkin Irlantilaiset viskit, jotka tislataan useammin, muistaakseni yhdellä maistajaiskurssilla oli että 3 kertaa vs. tavalliset Skottilaiset kerran, on maku paaaaljon pehmeämpi. Ja näin on, sen maistiaistilaisuuden jälkeen (oli sokkotestiä ja ihan nimilläkin) ostin aina Irkkuviskiä.