PDA

View Full Version : Mikä vertailukohteeksi G:n katsastukseen


panzer
28.12.2009, 12:29
Tuli tuo -83 G turbotettua ja nyt vaativat leimalle teholappua ja selvitystä vertailuautosta. Mitäs voisi käyttää, siis missä olisi samat jarrut kun normi 300GD:ssä? Eihän tuosta mitään rakettia tullut vieläkään mutta katsurit ovat nyt tiukkana. Olisiko jollain dokumenttia jo valmiina?!

petr
28.12.2009, 14:42
Eiköhän ne kaikki tuon ajan laitteet olleet samoilla jarruilla varustettuna? Eli jos noin 150hv tehoa niin vaikka 280GE on hyvä vertailupohja. Dokumentteja ei valitettavasti ole.

kj_temmes
28.12.2009, 15:04
Kyseleppä palstalaiselta nimeltä AtteL...

AtteL
28.12.2009, 16:02
http://www.g4rce.net/technical-data/w460-280ge-swb.html

http://www.g4rce.net/technical-data/w463-300gd-swb.html

Paikallisesta merkkiliikkestä hain vielä paperitulosteita joissa näkyy että 280 pensa ja 300tiissel on samat osanumerot akseleissa ja jarruissa. Lisäksi tietty tuo penkkilappu. Kyllä ainakin esim. nuo tulostettuina tai sitte suoraan läppäriltä näytettynä pitäisi kelvata. Ei ne merkkiliikkenkään tulosteet sen kummempia ollu, eikä niissä mitään leijonanpääleimaa 4 todistajan allekirjoituksella tarvita.

Jos ei noilla irtoo, niin sitte kaivetaan lisää.

panzer
28.12.2009, 17:10
Kiitos avusta!:)

panzer
24.02.2010, 19:04
No, ei irronnu! Tarvitaan todistus josta selviää että tuossa G280 on sama alusta. Tuo todistus ei riittänyt:mad:

Hemi
24.02.2010, 19:33
No, ei irronnu! Tarvitaan todistus josta selviää että tuossa G280 on sama alusta. Tuo todistus ei riittänyt:mad:

Ihan kuin Savonlinnassa,...Joka hlvtin lappu pitää olla,jos mielii leiman saada....ttu,mitä kiihkoilua.

Pauli
24.02.2010, 23:23
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_G-Class

AtteL
24.02.2010, 23:26
Mulla oli merkkiliikkeestä haettu tulosteita jossa näkyi että 300GD ja 280G varaosanumerot on samat akseleissa, jarruissa, tukivarsissa, ym. ym...

panzer
24.02.2010, 23:37
Katoin Pauli tota samaa linkkiä mutta koitappa saada noi pässit lukemaan englantia. Nytkin oli kysymys siitä että heitä tyydyttävällä tavalla pitää todistaa asiat...enpä oikein usko, että englanti taipuu tuolla yli 60v herrasmiehellä joka on kaikkia muutoksia vastaan:mad:

Pauli
24.02.2010, 23:39
käytä Google-käännöstä, voi tulla kyllä aika hauskat käännökset :D

panzer
25.02.2010, 08:10
Kokeilin sitäkin!:D
Sellaista tekstiä ei ainakaan voi viedä näytille!:eek:

-MaTTi-
25.02.2010, 19:44
Mulla oli merkkiliikkeestä haettu tulosteita jossa näkyi että 300GD ja 280G varaosanumerot on samat akseleissa, jarruissa, tukivarsissa, ym. ym...

Käy panzer vonkaamassa Vehon tiskiltä muutama printti, jarrut melkein jo riittää, mutta jos varmuuden vuoksi vielä akselit/tukivarret pyytäisi myös.

Tai onkai sitä jotai ryssäläisiä sivustoja jossa mersumiehelle aukeaa valmistenumerolla kaikki tiedot kotootakin käsin. Jotai tällasta, kokeile tyrkätä valmistenumero ja jonku kaverin 280G:n myös: http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng

HV
25.02.2010, 21:22
maahantuojalta saa pientä korvausta vastaan tarvittavat laput
http://www.vehotrucks.fi/palvelut/tyyppitekniikka/

Kartse1
26.02.2010, 00:49
Linkin takaa löytyy sivut, joista löytyy vertailutietoja moniin muihinkin eri merkkeihin ja malleihin.

Laita ensin autosi merkki ja malli, sitten klikkaat tuotetta, esim. Brake system,
=> Disk, => More, ja sen jälkeen klikkaat välilehteä "Applied",
jolloin näkyviin tulee kaikki yhteensopivat mallit kyseisen osan kanssa.


http://www.kager.pl/kager/staticDispatcher/catalogue/SelectCarType.do/language/en/vehicleType/1

Viideo
25.08.2011, 16:59
Nostanpa vanhaa ketjua. Eli voisiko joku julkaista 460-koppaisen (lyhyt malli ja mielellään 80-luvun alkupuolelta) 280 G:n VIN-koodin tai rekisterinumeron, jolla pääsee varaosatiskillä kiinni osanumeroihin? Privakin käy toki minulle, jos ei halua julkisesti näkymään.

Ja auton täytyisi olla siis alunperin 280 G tai GE ja lyhytkoppainen. Itselläni vuosimallin -82 300GD:hen istahtanut OM606 ja originaali OM617 ei riitä vertailuun :(.

Ilmari84
25.08.2011, 18:48
Mullakin viritystä menossa, siis olenko ymmärtänyt oikein että jos moottorin turbottaa ja teho ei nouse kuin 25%, niin ei tarvitse muuta kuin teholapun?

Viideo
25.08.2011, 22:17
Mullakin viritystä menossa, siis olenko ymmärtänyt oikein että jos moottorin turbottaa ja teho ei nouse kuin 25%, niin ei tarvitse muuta kuin teholapun?

Taitaa olla +20% tuo raja, mutta käsittääkseni teholappu siinä tapauksessa riittää. Aina ei ilmeisesti vaadita edes sitä.

JSJ
26.08.2011, 05:59
Nostanpa vanhaa ketjua. Eli voisiko joku julkaista 460-koppaisen (lyhyt malli ja mielellään 80-luvun alkupuolelta) 280 G:n VIN-koodin tai rekisterinumeron, jolla pääsee varaosatiskillä kiinni osanumeroihin? Privakin käy toki minulle, jos ei halua julkisesti näkymään.

Ja auton täytyisi olla siis alunperin 280 G tai GE ja lyhytkoppainen. Itselläni vuosimallin -82 300GD:hen istahtanut OM606 ja originaali OM617 ei riitä vertailuun :(.

Tuossa kanta-ajoneuvo -82 G 240 ja vertailuosat saman ikäinen G 280 näillä sain ainakin itse tuon om603 rekisteröityä

Varaosa Varaosanumero Varaosanumero
Kanta-ajoneuvo Vertailuajoneuvo
240GE OM616 72hp (54kW) 280GE M110.924 156hp (115kW)
Etuakselipalkki
Kallistuksenvakain, etu A 460 323 04 65 A 460 323 04 65
Etujarrulevy/rummut A 460 421 01 12 A 460 421 01 12
Etujarrusatulat A 005 421 57 98 A 005 421 57 98
Etujouset A 460 321 02 04 A 460 321 02 04
Etuheilahduksenvaimentimet A 004 323 09 00 A 004 323 09 00
Etutukivarret
-ylä A 460 330 03 07 A 460 330 03 07
-ala A 460 330 01 11 A 460 330 01 11
Etupyörännavat
Kytkin
Vaihteisto
Kardaaniakseli A 460 410 36 04 A 460 410 36 04
A 460 410 45 04 A 460 410 45 04
A 460 410 43 04 A 460 410 43 04
Vetopyörästö A 601 350 63 39 A 601 350 63 39
A 611 353 50 15 A 611 353 50 15
Vetoakselit A 460 330 07 01 A 460 330 07 01
A 462 350 01 10 A 462 350 01 10
Taka-akselipalkki
Kallistuksenvakain, taka A 460 326 01 65 A 460 326 01 65
Takajarrulevy/rummut A 601 423 50 01 A 601 423 50 01
Takajarrusatulat A 007 420 09 18 A 007 420 09 18
Takajouset A 460 324 03 04 A 460 324 03 04
Takaheilahduksenvaimentimet A 003 326 88 00 A 003 326 88 00
Takatukivarret
-ylä A 460 350 04 06 A 460 350 04 06
-ala A 461 350 00 06 A 461 350 00 06
Takapyörännavat


Lisäksi oli tälläinen doku missä on eri moottorien tehot:

Moottorien tiedot

Kanta-ajoneuvo Vertailuajoneuvo Vaihdettu moottori
Mallinumero OM616.912 M110.924 OM603.912
HP 72 156 109
kW 54 115 80
Paino kg 250 317 217

JSJ
26.08.2011, 08:15
Tässä vielä tuo eka taulukko excel tiedostona.

petr
26.08.2011, 08:30
Vähän OT: onko tosi että tuo 280bensaruiskun kone painaa 317kg? Siis 67kg enemmän mitä orkkis 300d kone? Epäilen....mutta tuohan onkin kiinnostavaa. Hmm...kun vaihdan OM602 (vajaa 200kg) tuon 280E:N tilalle niin samalla laihdutan auton painon 1990kg:stä 1870kg pintaan? Kiva :)

-MaTTi-
26.08.2011, 08:45
siis olenko ymmärtänyt oikein että jos moottorin turbottaa ja teho ei nouse kuin 25%, niin ei tarvitse muuta kuin teholapun?

Et oo ymmärtäny oikein, teho ei ensinnäkään saa nousta kuin max. 20 % mallisarjan tehokkaimmasta. Ja jos autosi ei ole alkujaan mallisarjan tehokkain, jo 1 kW tehonlisäys vaatii käytettävän vertailuautoksi mallisarjasta löytyvää seuraavaks tehokkainta. Jos taas autosi on jo valmiiksi mallisarjan tehokkain, teholappu riittää. Päästötaso vaaditaan selvitettäväksi vähäpäästöisyydestä alkaen (ei näy rekisteriotteella), eli jos kysessä suomi-auto niin -92 alkaen henkilöautot 1.7.93 alkaen maasturit ja pakut. Ulkomailta tuodut voi olla merkitty vähäpäästöisiksi jo 1.12.1988 alkaen.

JSJ
26.08.2011, 09:05
Vähän OT: onko tosi että tuo 280bensaruiskun kone painaa 317kg? Siis 67kg enemmän mitä orkkis 300d kone? Epäilen....mutta tuohan onkin kiinnostavaa. Hmm...kun vaihdan OM602 (vajaa 200kg) tuon 280E:N tilalle niin samalla laihdutan auton painon 1990kg:stä 1870kg pintaan? Kiva :)

Tuo moottorin paino on jostain netistä löytynyt niin voipi olla vääräkin :) Eka taulukon osanumerot on EPC:stä kaivettu eli ne on oikein.

miesmies
26.08.2011, 10:34
maahantuojalta saa pientä korvausta vastaan tarvittavat laput
http://www.vehotrucks.fi/palvelut/tyyppitekniikka/

Tällä konstilla vanhempikin kaavoihin kangistunut katsastussetä heltiää leimaamaan, eri asia on ymmärtääkö hän että vaadittavat muutokset on todellakin suoritettu...
No, Geen suhteen ei mitään järisyttäviä edes tarvitse tehdä, käytännössä ei yhtikäs mitään!
Mä tilasin tuollaisen lippulapun soittamalla tuolta Veholta ja samaan paperiin pyytelin myös maksimi kokoiset renkaat...
Maksoi muistaakseni 40€.
Mulle on hyväksytty OM602.912 ja 33x12,5 renkaat. Huomion arvoista on että vaikka moottori on vuodelta liki 2000 luvulta niin menee vanhalla pakokaasutestillä. Myös turbo on vaihdettu...tekstillä alkuperäinen turbo korvattu Holset HX....;) Coolerin asennus on mainittu kuin ohimennen: Asennettu välijäähdytin.
Tottahan mä tarpeen vaatiessa otan penkkilapunkin mutta tähän ei kuulemma oo tarvetta!

Se miksi konttoreilla vaaditaan "virallista" lappua maahantuojalta tai valmistajalta johtunee juuri siitä intterinnetti tiedon laajuudesta ja virheen mahdollisuudesta. Aivan niinkuin jonkun merkkiliikkeen tai valmistajan leima ja duunarin nimi paperilla olis jotenkin pyhä...

Jos ja kun ongelmia ilmenee tuon katsastamisessa niin Trafi,eli entinen AKE kyllä oikoo kankeimmankin katsastajan omia näkemyksiä mikä on luvallista ja mikä ei. Liian usein käy niin että katsatusukko ylittää valtuutensa hylkäämällä tai vaatimalla jotain mitä ei välttämättä ole edes olemassa joko tietämättään tai ihan veemäisyyttään! Sinänsä harmillista että tuo Trafin palvelu maksaa kun sinne soittaa tai pyytää jotain paperille...

pee
26.08.2011, 12:52
Tuo moottorin paino on jostain netistä löytynyt niin voipi olla vääräkin :) Eka taulukon osanumerot on EPC:stä kaivettu eli ne on oikein.

ja mallinimissä het alussa virhe... toivottavasti ei haittaa inssiä...


minkälaisia on muuten 460 sarjasten ala ja ylätukivarret ? vai onks nuo ylätukivarret panhardeja ?

Tumi
26.08.2011, 18:04
heh heh 240ge, onneksi en ole katsastus mies.

300gd ja 280 ge omapainossa on 10kg ero dieselin eduksi. 1935 kg vs. 1945kg

sisua45
26.08.2011, 21:30
Vähän OT: onko tosi että tuo 280bensaruiskun kone painaa 317kg?

Ei voi painaa niin paljoa. Mersuista en tiedä mitään, mutta Bemarin saman ikäinen ja saman kokoinen kuutos kone painaa noin 215 kg.

nbf
28.08.2011, 07:55
Mikäs ongelma se turbolle katsastaminen on. Ei sen virityksen tarvitse aina onnistua ;) Itsekkin käytin bemarin muutoskatsastamassa turbolle silleen että vakiona tehoja 171hv ja turbon asentamisen jälkeen 165hv 0,5bar paineella :rolleyes:

Sillon ei tarvitse todistella yhtään mitään ja puolet helpompi katsastus

tdi
28.08.2011, 08:27
just näin kun yllämainittiin! ei kannata tehdä liian vaikeeta yksinkertasesta asiasta :D