View Full Version : Vinssin moottorin testaaminen
¤Offi-Osku¤
27.12.2009, 21:21
Nyt olisi ongelmana tuo suikan vinssin moottorin testaus eli miten saisi ilman relepoksia testattua että toimiiko moottori kyseessä semmoinen 4 napainen malli.
Kun moottori on purettu ja nyt kasattuna irrallaan niin olis kiva testata että toimiiko nyt kun putsailin pintoja.
Releet naksu kyllä mutta ei vinssi inahtanutkaan..
Älä testaa moottoria ilman kuormaa eli ilman vaihteistoa. Moottori kiertää ihan vitusti ja jotain hajoaa. Jos nyt kumminkin koitat niin laita se KUNNOLLA kiinni johonkin. Muuten et löydä sitä ennen kevättä:D
¤Offi-Osku¤
27.12.2009, 21:49
Aikomuksena ei ollut huudattaa sitä muuta kuin sen verran että koittais että pyörähtääkö se. Ja viilapenkissä se on kiinni nytkin.
¤Offi-Osku¤
27.12.2009, 21:57
Ok. Täytyy kääydä viel testaamassa että puhuuko se mitään.
Itelle on printattu hanskalokeroon matkaan seuraava ohje. Joskus kun pähkäiltiin venäjän mettässä jotain vinssiä mikä ei toiminut ja kukaan ei ymmärtänyt miten se pitäs kytkee oikein ilman releboxia että olis tienny missä vika oli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=48771
Lainasin vanhoja juttuja vinssin kytkennöistä tarkkaan vastaukseen tarttin tietoo eli onko mottorille 3 johtoo boxixta + maapiuha (alempi kuva)? Jos on niin kytke a ja f1 yhteen ja f2 sähkö sisään. Runko on miinus. Jos haluat että vinssi pyörii toisinpäin kytke a ja f2, f1 sähkö sisään.
JSJ:n kuvassa on erilainen dc-mottori kuin vinsseissä käytetään. Löysin sen aiemmin mainitsemani warnin manuaalin ja sieltä löytyy tuo neljän on-off solenoidin kytkentä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=618&pictureid=40482
http://www.warn.com/truck/winches/src/images/58/36138-D4_PREMIUM_read.pdf
Toinen vaihtoehto comeupista.
Kuva on vähän vaikeaselkoinen mutta nuo solenoidit yhdistävät lepotilassa solenoidin päässä olevat nastat ja vetäneenä yhdistyy sivuilla olevat nastat. Eli kun toinen vetää niin siitä solenoidista menee virta roottorikäämille (F1 tai F2) kyljessä olevan nastan kautta ja magnetointivirta A:han menee toisen solenoidin päätynastan kautta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=618&pictureid=40483
http://www.comeupwinch.com/download/DV-6000-15000.pdf
Jep, palasin nurkasta häpeämästä:o
¤Offi-Osku¤
27.12.2009, 22:28
Ei toiminut juu maken konstilla kipinöitti vaan.. elikkä nyt kokeileen uudestaan :o
¤Offi-Osku¤
27.12.2009, 22:36
Eipä pyörinyt millään lailla kytki miten vaan aina vain kipinöittee :(
Minulla Nivan keulalla oleva TML9500 ottaa tyhjiltään pyöriessään n: 74A (mitattu pihtiampeerimittarilla) ja käynnistyessä hetkellisesti arviolta 150-200A eli jotain tuonne suuntaan olevia lukuja on oletettavasti siinäkin tapauksessa.
Eli laitoitko johdon hetkellisesti kiinni jolloin se ei kerkeä kuin räpsähtelemään vai kokeilitko rohkeasti esim 1s käynnistyskaapelilla siten että kone sai varmasti ja kunnolla virtaa?
Edit: Merkkasitko hiilisillan asennon kenttään nähden että se tulee oikeaan asentoon? Kokeilit pyöräyttää käsin moottoria kun annoit virtaa?
¤Offi-Osku¤
27.12.2009, 22:58
käynnistys kaapeleilla tuli kokeiltua sillain et vain räpsähtelee.. Ei viittinyt kokeilla pidempään kun ei tiedä mitä se tekee..
Mut eikös sen siinäkin jo pitäis edes yrittää pyörähtää.?
Kyllä sen pitäisi mutta se on huomattavasti "jämäkempi" ottamaan virtaa kun esim tuulilasinpyyhkijän moottori... 1s oikosulku ei pitäisi tuhota vielä mitään... Pitempään ei kannata koittaa.
Tarkasta ne hiilet ja ankkurissa olevat kontaktipintojen välit, ettei ole kuparitolmua oikosulkemassa paikkoja...
¤Offi-Osku¤
27.12.2009, 23:16
putsailin kaikki paikat jo, mutta täytyy huomen viel tutkia paremmin.
putsailin kaikki paikat jo, mutta täytyy huomen viel tutkia paremmin.
Olihan moottorissa kiinni molemmat päädyt?
¤Offi-Osku¤
28.12.2009, 14:35
Jaa kun testailin vai purettaessa? Oli täysin nipussa kun testailin.
¤Offi-Osku¤
28.12.2009, 20:11
Taas toimii tarkemmassa tutkinnassa huomasin että oli toisten hiilien kiinnitys niittien alta muovit sulanut pois ja niitit löystynyt no vaihdoin niittien tilalle pultit ja kiillotin liitoskohdat niin hyvin pyörii taas :)
Vanha ketju, mutta ohjeet varmaan pitää paikkansa??
Elikkä ymmärsinkö oikein??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4114&pictureid=138711
Pitäisikö noiden edellä mainittujen ohjeiden mukaan moottorin pyöriä, kun yhdistää moottorin päästä punaisen ja mustan, antaa keltaseen suoraan akulta sähköä ja maan runkoon??
Näin testasin, mutta pikku kipinän vaan sai aikaseksi :)
Ja releboksi oli siis kokonaan irrotettuna.
Vanha ketju, mutta ohjeet varmaan pitää paikkansa??
Pitäisikö noiden edellä mainittujen ohjeiden mukaan moottorin pyöriä, kun yhdistää moottorin päästä punaisen ja mustan, antaa keltaseen suoraan akulta sähköä ja maan runkoon??
Kyllä ehjän vinssin tolla kytkennällä pitäis pyöria jos kuvan jommasta kummasta, keltaisesta tai mustasta löytyy merkintä F1 ja toisesta F2, ja sitten punasesta A. Sitten kun vaihtaa johdotuksessa F1:n ja F2:n paikkoja niin pyörimissuunan pitäis vaihtua.
Kyllä ehjän vinssin tolla kytkennällä pitäis pyöria jos kuvan jommasta kummasta, keltaisesta tai mustasta löytyy merkintä F1 ja toisesta F2, ja sitten punasesta A. Sitten kun vaihtaa johdotuksessa F1:n ja F2:n paikkoja niin pyörimissuunan pitäis vaihtua.
Eli kyllä mie oikein tuon ymmärsin ;) Kiitoksia vahvistuksesta!
Moottori sitten taitaa olla sökö... Mistäköhän uutta kannattais kattella, vai kannattaako ollenkaan??
Toki releboksiki mahtaa olla aika huono, jos se ees toimii...
Kyllähän noita moottoreita luulis offroadfirmoilla myytävänä olevan, ei muutaku soittelemaan ja kyselemään.
Kyllähän noita moottoreita luulis offroadfirmoilla myytävänä olevan, ei muutaku soittelemaan ja kyselemään.
Ku ei tiijä, niin pittää vielä kysyä ;)
Onkohan nuo kuinka "yleismallisia" eli onko kuinka helppo tai vaikea laittaa erilaisesta vinssistä kotosin oleva moottori??
Ainakin kiinalaiset vinssit on tullu hyvin pitkälti samasta rässistä ulos, kalliimmista en tiijä. Tontilla 3 erimerkkistä kiinalaista ja kaikissa näkys käyvän moottorit ja vaihteistot ristiin. :)