Kirjaudu sisään

View Full Version : Patrol GR:n perä, lukoton?


Grr
23.12.2009, 19:15
Tällaista kyselisin kun lumella taikka jäällä ajan takaveto päällä niin ei vedä kuin toisella pyörällä.
Paikallaan kun sudittaa jäällä niin ei pyöri kuin toinen rengas.
Olen vaihtanut lukkoperäöljyt.
Vanhojen öljyjen mukana tuli sellainen metallikierukka, muistutti lähinnä pultinkierrettä.
Voiko tuo perä olla jotenki rikki?
kun kattelin siitä täyttöreijästä niin ei näyttänyt kitkalukkoperältä.(jos vertaa omegan perään)
Joskus omegaan vaihdoin kitkalukkoperän lukottoman tilalle niin näytti tämän perän sisuskalut lukottoman omegan perälle, koska hammasrattaat näkyi. Kitkalukollisessa niitä ei näy(näin anaki omegassa)
Käykö tuommoseen GR:n joku muu perä koska olisko tuohon vaihdettu lukoton perä.

jv
24.12.2009, 10:07
Tällaista kyselisin kun lumella taikka jäällä ajan takaveto päällä niin ei vedä kuin toisella pyörällä.
Paikallaan kun sudittaa jäällä niin ei pyöri kuin toinen rengas.
Olen vaihtanut lukkoperäöljyt.
Vanhojen öljyjen mukana tuli sellainen metallikierukka, muistutti lähinnä pultinkierrettä.
Voiko tuo perä olla jotenki rikki?
kun kattelin siitä täyttöreijästä niin ei näyttänyt kitkalukkoperältä.(jos vertaa omegan perään)
Joskus omegaan vaihdoin kitkalukkoperän lukottoman tilalle niin näytti tämän perän sisuskalut lukottoman omegan perälle, koska hammasrattaat näkyi. Kitkalukollisessa niitä ei näy(näin anaki omegassa)
Käykö tuommoseen GR:n joku muu perä koska olisko tuohon vaihdettu lukoton perä.




kyllä siellä on kitkalukko perä 99% tarkkuudella. sieltä on vaa menehtynyt se lukko :D kokeile laittaa normaali peräöljyt, jos ei sittenkään pidä nii siellä on kitkalevyt palasina.


uudet levyt maksaa summia xxx€? joten kannattaa ettiä jostain ehjä perä. ja vaihtaa sinne. 160 ja 260 korisen murikat ei käy y60 (eli gr) koriseen. muistaakseni gr oli 33-poorisella tikulla.

tapsa4x4 :ltä kannattaa kysyä jos sil ois murikka jossain jemmassa ja se suostuskose siitä luopumaan...

Grr
24.12.2009, 16:09
kyllä siellä on kitkalukko perä 99% tarkkuudella. sieltä on vaa menehtynyt se lukko :D kokeile laittaa normaali peräöljyt, jos ei sittenkään pidä nii siellä on kitkalevyt palasina.


uudet levyt maksaa summia xxx€? joten kannattaa ettiä jostain ehjä perä. ja vaihtaa sinne. 160 ja 260 korisen murikat ei käy y60 (eli gr) koriseen. muistaakseni gr oli 33-poorisella tikulla.

tapsa4x4 :ltä kannattaa kysyä jos sil ois murikka jossain jemmassa ja se suostuskose siitä luopumaan...
Eikö juuri tavallinen peräöljy ilman lisäainetta säre ne kitkalevyt.
Onhan toki voinut tavalliset öljyt edellinenki omistaja vaihtanut ja sen takia rikki, mutta ei sieltä mitään paskaa vanhojen öljyjen seasta tullut muutako se metallirinkula.
Mitenkä tuo perän vaihto, pitääkö purkaa koko akseli pois vai miten olette noita periä vaihtanut?
Se perä kyllä varmaanki lähtee irti siitä akselista mutta miten se johon tulee kardaani kiinni niin eikö sekin akseli pidä vaihtaa, koska tuskinpa hampaat ovat kohdallaan koska eri perä?
Jos ymmärsittä mitä tarkoitin! :rolleyes:

-wj-
31.12.2009, 19:26
purkasin justiin tommosen perän. Piti olla lukoton perä johon laitan lock right:n. Mutta vasta kun avasin tasauspyörästön kopan paljastui mieluinen yllätys. Kitkalukkohan sielä oli vaikka näyttää ulkopuolelta normi perältä. Ton mallin kitka lukossa on levyt vetarissa olevan rattaan ulkopuolella.
Ja ilmeisesti pienemmät rattaat kun lockright on liika iso halkaisijaltaan tonne.
Nyt tarvii pohtia laittaako kiinni olevaan perään lockright;n vai ton kitka perän. Uudet näyttää levyt olevan mutta pitääkö ne sitten pahassa paikassa.

Otin pari kuvaa kitkasta


edit: alkuperäiseen kysymykseen. Jos ei jäällä pidä niin ei se ihme ole. Kun tuo perustuu vetoon ja pitoon. Molempien vaikutuksesta hampaat painaa ulompia hammasrattaita ulospäin jotka kitkevyt sitten lukitsee.
Omegan ja bmw kitlaperät toimii taas ristikkotappien kautta. Ja ihan erinäkösiä päällepäin. Ja niissä lukitus riippuu enemmän vedosta kuin pidosta.

öljyllä on noissa melkonen vaikutus. Kilpuri jolla ajan on öljykylpykytkin. Levyissä pinnat samaa kamaa kuin lukossakin. Siinä on tullu kokeiltua montaa eri laatua.

Grr
31.12.2009, 22:52
purkasin justiin tommosen perän. Piti olla lukoton perä johon laitan lock right:n. Mutta vasta kun avasin tasauspyörästön kopan paljastui mieluinen yllätys. Kitkalukkohan sielä oli vaikka näyttää ulkopuolelta normi perältä. Ton mallin kitka lukossa on levyt vetarissa olevan rattaan ulkopuolella.
Ja ilmeisesti pienemmät rattaat kun lockright on liika iso halkaisijaltaan tonne.
Nyt tarvii pohtia laittaako kiinni olevaan perään lockright;n vai ton kitka perän. Uudet näyttää levyt olevan mutta pitääkö ne sitten pahassa paikassa.

Otin pari kuvaa kitkasta


edit: alkuperäiseen kysymykseen. Jos ei jäällä pidä niin ei se ihme ole. Kun tuo perustuu vetoon ja pitoon. Molempien vaikutuksesta hampaat painaa ulompia hammasrattaita ulospäin jotka kitkevyt sitten lukitsee.
Omegan ja bmw kitlaperät toimii taas ristikkotappien kautta. Ja ihan erinäkösiä päällepäin. Ja niissä lukitus riippuu enemmän vedosta kuin pidosta.

öljyllä on noissa melkonen vaikutus. Kilpuri jolla ajan on öljykylpykytkin. Levyissä pinnat samaa kamaa kuin lukossakin. Siinä on tullu kokeiltua montaa eri laatua.

En nyt ihan ymmärtänyt, että kun laittaa kunnolla kaasua ja pitoa olisi enempi kuin jäällä niin tuon kitkalukon kuuluisi pitää?
Kevyellä kaasulla ja liian liukkaalla hammasrattaat ei paina tarpeeksi, joten levyt eivät ota kiinni ja lukko ei pidä?
Mikä öljy tuohon perään olisi sitte parasta jos vielä kokeilis öljyn vaihdolla?
Aika omituinen tuo toiminta kun talvella sitten kuuluis ajaa neliveto päällä kokoajan kun tuo yhden renkaan pito ei meinaa ihan riittää.

jv
01.01.2010, 11:44
En nyt ihan ymmärtänyt, että kun laittaa kunnolla kaasua ja pitoa olisi enempi kuin jäällä niin tuon kitkalukon kuuluisi pitää?
Kevyellä kaasulla ja liian liukkaalla hammasrattaat ei paina tarpeeksi, joten levyt eivät ota kiinni ja lukko ei pidä?
Mikä öljy tuohon perään olisi sitte parasta jos vielä kokeilis öljyn vaihdolla?
Aika omituinen tuo toiminta kun talvella sitten kuuluis ajaa neliveto päällä kokoajan kun tuo yhden renkaan pito ei meinaa ihan riittää.




ei siellä pidä mikään... japanin kitkalukot on kaikki samaa sarjaa, kaikilla voi heittää ves lintuu! jos sinne lukon haluut ni pistä ok 48 sauhuaa,tai osta arb:D

Kartse1
01.01.2010, 12:08
Tuossa ensimmäisessä kuvassa oleva ylimmäinen rengas on sellainen kartiomallinen, toimii ikäänkuin kiristysjousena.
Yleensä se joko menee poikki tai syö itselleen kolon tuohon murikan vastakappaleeseen ja siksi lukko löystyy (koska jousen puristusvoima heikkenee).

Itse olen vaan laittanut yhden tuollaisen sisäreiästä hammastetun levyn kasan alimmaiseksi,
molemmille puolille ja sitten perä nippuun ja paikalleen. Kaikkiin jenkoihin kierrelukitetta, niin pysyy paketissa pidempään. Pitää sen mitä kitkalukon tarviikin pitää.
Liikaa kiristetty kitkalukko on taas käyttöautossa tosi kelju ajaa.

Offikäyttöön on sitten 100% lukot erikseen. Tosin kiristetyllä kitkalukolla pärjää ihan hyvin SoftOffissa.
Elämä on kompromisseja täynnä.

160-koppaisessa on ihan samanlainen H233B:n kitkamurikka.
Itselle just kesällä laitoin V6 Pathfinderistä kotoisin olevan lukon ja se oli täysin samanlainen kuin -88 turbo-Patrollin perä.
Molemmat oli palasina ja mittailin osat irrallaan.

Ainoastaan noi vetoakseliin tulevat poskirattaat on eri booreilla (siis GR/160-korisessa), eli varaosiakin vielä löytyy... :D

C200 kitkalukossa on sitten ihan samat sisukalut kuin tuossa H233B:ssä.


Tunkkaa vain toinen takapyörä ilmaan ja koita pyörittää. Jos rengas pyörii, niin silloin lukko on rikki.
Tietysti pitää olla vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä... :p

-wj-
13.01.2010, 18:55
Olin siinä luulossa että kiinni oleva perä on lukoton mutta kitkahan se siellä oli.
Tuo toinen on kaikin puolin kunossa mutta eipä sekään nyt juuri pidä. Tiellä ottaa yleensä muttei aina. Metässä ei sitten ollenkaan. Huudatus ja kytkin ylös kikalla rengas pyörähtää pari kierrosta mutta se on siinä. Sisään pistin perus tb:n ls 80/90w. Johtuuko sitten siitä vai onko vain paska keksintö. Saksan kitkat pitää pirun hyvin mobilin vs 500:lla vai oliko se 600.
Toimiiko tossa? Sen verta se litku maksaa ettei huvikseen viittis koittaa..

mikkoimp
13.01.2010, 22:38
kaverilla ei suprassa lukko pitänyt aluksi yhtään, sitten vaihtoi red linen öljyt ja parantui, sitten hetken päästä vielä vaihtoi toistamiseen ja johan akoi suprassa molemmat pyörät pyörimään niin halutessa

Late
13.05.2010, 22:15
Kysästääs tässä topicissa patrolli lukko asiaa...
Sopiiko linkin "lock right" vm. -91 GR patrolliin takaperään? Takaperässä on ilmeisesti kitkalukko.
Ei oikein saa selvää tuosta tekstistä.:o
http://www.euro4x4parts.com/parts/pbl1009-1253_diferential_locker.html

Mitä tämä tarkoittaa?
"Lock Right fits non OE equiped véhicle with diff lock "

sumpe
13.05.2010, 22:27
Ostin talvella gr paten ja oli takakulma tunkin nokassa ja luulin et on kemppi mut suht kiree kitka vaan eipä ole enää nyt pyörii jo käsin,3-5 kertaa talvella metsässä, vähänks on paska

fintroll
18.05.2010, 16:19
Kysästääs tässä topicissa patrolli lukko asiaa...
Sopiiko linkin "lock right" vm. -91 GR patrolliin takaperään? Takaperässä on ilmeisesti kitkalukko.
Ei oikein saa selvää tuosta tekstistä.:o
http://www.euro4x4parts.com/parts/pbl1009-1253_diferential_locker.html

Mitä tämä tarkoittaa?
"Lock Right fits non OE equiped véhicle with diff lock "

OE == Original Equipment.

Se on paha Englanti... Vain se sano Ranskassa se oli takalukku perään tai edessa, jos se ei ole luukko veilä. Sitten so on sopii jos sun Patrolli on normalinen LSD (limited slip differential) perään.

"Lock Right fits all vehicles equipped with the LSD(limited slip differential) and not the factory (Nissan) locker"