View Full Version : Linja-auton määritelmä
solihull
23.12.2009, 02:51
Tervehdys!
Mitä esteitä on saada isohko maasturi linja-autoksi (1+9 hlö)? Välttyisi autoverolta tuotaessa ulkomailta, mutta onko M1 ajoneuvon muuttaminen M2-luokkaan tekninen mahdottomuus? Voiko luokkaa jälkeenpäin muuttaa takaisin ilman veroseuraamusta??
Eikös linjureilla ole katsastus 2x vuodessa ja muuta epämukavaa... sekä tietenkin E-kortti ym... mutta mikä on periaate ja este M1 auton saamiseksi M2-luokkaan?
Tällaisia vain mietin, kun ei taida oikein hautausautoakaan enää verovapaana saada, eikä oppiarvo eläinlääkintäauton ajamiseenkaan riitä.
TT
Ensimmäinen este on jo se että mihin isohkoon maasturiin saa kymmenen istumapaikkaa? Chevy Suburban ja Ford Excursion lienevät ainoat vaihtoehdot, mutta ovat isoja. Molempia on käsittääkseni saanut 8 tai 9 paikkaisena.
Finlexiä selaamaan, sieltä löytyy pykäliä :)
Joskus itse mietin samaa.
Mielestäni ei pitäisi olla ainakaan mahdotonta.
9 matkustaja paikkaa pitäisi löytyä ja siitä ne vaatimukset sitten lähtee,on veto pistettä,hinausvaijeria, ym. mitä nyt maasturista löytyy muutenkin.
Ja ajokortiksi vaaditaan D1 vähintään(16 paikkaa tai alle) ja jos ei sitä ennestään ollut niin sen suorittaminen taitaa olla tällä hetkellä hieman työlästä(ammattitutkinto kaiketi).
Sitten lisäriemuna tulee se että sillä ei kaiketi nykyään saa ajaa tyhjiltäänkään ilman ko.korttia,eli kuskit on aika vähissä.
Vakuutukset saattavat olla paikkakunnasta riippuen yllättävän suolaiset,eli saattaa mennä jopa ha:n dieselveron kanssa yksiin(tosin bonukset auttaa tässä).
Katsastus on kerran vuodessa.
Mutta mikä parasta kun otat liftarin esim.kaupunkialueella pysäkiltä kyytiin niin sinulla on etuajo liittyessäsi takaisin muun liikenteen sykkeeseen(tosin tuon kokoisella maasturilla on muutenkin).:D:D:D
Racingrabbit
23.12.2009, 07:23
Pitkiä (110") Land Rover Defendereitä löytyy ainakin Englannista valmiiksi 10 paikkaisina.
Ja saahan Defeä 130" akselivälilläkin.
Kait nyt normaali (pitkään) maasturiin mahtuu 10 paikkaa,kun kerran lyhyeen MB Vitoon tai takamoottoriseen VW Transporteriin?
Ison (12m/15000kg) D1 bussin vakuutus on 10% bonuksilla Hämeenkyrössä noin 650€/vuosi,tuskin se kalliimpi olisi pienemmässä "linja-autossakaan"?
Yksityiskäytössä olevissa linja-autoissa katsastus on ainakin vain kerran vuodessa.
solihull
23.12.2009, 17:19
Tätä Defeä minäkin mietin, kun niitä on vähän väliä 9 paikkaisina ja eteen saisi keskipenkin. Se olisi sitten siinä.
Mutta, miten on veroseuraamukset sitten jos sen palauttaa henkilöautoksi? Käykö niin kuin huoltoautossa - eli kohtuuton verotus jos muuttaa myöhemmin?
TT
Ja jos ei ole ammattipätevyyttä niin ei saa kuljettaa muita kuin samassa taloudessa asuvia oman perheen jäseniä.
Pitkään defeen mahtuu 1+2+6 eli 9 ja tässä jo keskipenkki optio käytetty. Siitä ei tietoa saisiko viisi oviseen jollain taakse kuusi paikkaa, onhan lyhyitä 90 defejäkin 9 paikkaisena.
Racingrabbit
24.12.2009, 10:22
Pitkään defeen mahtuu 1+2+6 eli 9 ja tässä jo keskipenkki optio käytetty. Siitä ei tietoa saisiko viisi oviseen jollain taakse kuusi paikkaa, onhan lyhyitä 90 defejäkin 9 paikkaisena.
Kyllä 110" STW:n paikkalukuna olen nähnyt 3+3+4,ja 9-paikkaisena puuttuu se keskipenkki edestä
Ja jos ei ole ammattipätevyyttä niin ei saa kuljettaa muita kuin samassa taloudessa asuvia oman perheen jäseniä.
Eli koskee vain kaupallista liikennettä,eli kyllä offi,humppa,jenkka,ym.orkesterit saa kyydissä kulkea kuten tähänkin asti.
Gravedigger
24.12.2009, 12:23
Eli koskee vain kaupallista liikennettä,eli kyllä offi,humppa,jenkka,ym.orkesterit saa kyydissä kulkea kuten tähänkin asti.
uudessa ammattipätevyyslaissa sanotaan. Oman ruokakunnan jäseniä saa kuljettaa, mutta esim. naapurin lapsen vieminen futis treeneihin oman lapsen kanssa ilmasiksi vaatii ammatti tutkinnon. Tämähän ei ole vaikeaa jos on jo linkki kortti. Vain 5 AKE:n hyväksymää kurssia maksaa ja käy ennen 2011 päivämäärää en muista. tällöin saa ammatti pätevyyden.
uudessa ammattipätevyyslaissa sanotaan. Oman ruokakunnan jäseniä saa kuljettaa, mutta esim. naapurin lapsen vieminen futis treeneihin oman lapsen kanssa ilmasiksi vaatii ammatti tutkinnon. Tämähän ei ole vaikeaa jos on jo linkki kortti. Vain 5 AKE:n hyväksymää kurssia maksaa ja käy ennen 2011 päivämäärää en muista. tällöin saa ammatti pätevyyden.
Joo tollain se menee että jos on nyt jo ollu syyskuusta 2008 linkkukortti niin se on voimassa viisivuotta voi ajaa ja kuskata muita.
Ja päivittää sen ennen tota 2013 just viidellä kurssilla esim. ensiapu ja ainoo pakolliseks määrätty tais olla liukkaankelin kurssi muista ei oikeen kouluttajillakaan ole tietoo vielä mitä vaaditaan ja hyväksytään.:)
Mutta jos hankit uuden kortin niin noin puolivuotta menee kurssilla ennen kun saa pätevyyden.
Juu terveisiä vaan linkku kurssilta meinaan just ajetaan korttiin lisää kirjaimia kun piti keksiä talveks työttömän jotain tekemistä.:)
Joo tollain se menee että jos on nyt jo ollu muutamanvuoden linkkukortti niin voi ajaa ja kuskata muita.
Ja päivittää sen ennen tota 2011 just viidellä kurssilla esim. ensiapu ja ainoo pakolliseks määrätty tais olla liukkaankelin kurssi muista ei oikeen kouluttajillakaan ole tietoo vielä mitä vaaditaan ja hyväksytään.:)
Mutta jos hankit uuden kortin niin noin puolivuotta menee kurssilla ennen kun saa pätevyyden.
Juu terveisiä vaan linkku kurssilta meinaan just ajetaan korttiin lisää kirjaimia kun piti keksiä talveks työttömän jotain tekemistä.:)
Okei. Uskotaan.
Ja edittinä hieman faktaa AKEn sivuilta.
Ammattipätevyyden peruskoulutus on vaadittu kaikilta uusilta tavara- ja
henkilöliikenteeseen tarkoitettujen ajoneuvojen kuljettajilta henkilöliikenteessä 10.9.2008
lähtien ja tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen. Kuljettajien, jotka ovat saavuttaneet
kuorma- tai linja-auton ajo-oikeuden ennen edellä mainittuja päivämääriä, ei tarvitse
erikseen suorittaa perustason koulutusta. Heidän tulee kuitenkin suorittaa
ammattipätevyyden voimassaolon jatkamiseksi jatkokoulutus - 35 tuntia. Joka tulee
olla suoritettuna henkilöliikenteessä 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä 10.9.2014 mennessä.
Ja pari pykälää...Eli aika tehokkaasti on otettu etukäteen mahdollisiin "väärinkäytöksiin" kantaa...kaiketi ihan hyvä juttu,ehkä...
Eli näissä ei tarvita ammatti tutkintoa.
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa.
Vielä AKEsta ...
Ammattipätevyyden jatkokoulutus
Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta viiden vuoden aikana 35 tuntia jatkokoulutusta, joka voidaan suorittaa jaksoina. Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia).
Koska jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen erityistavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta. Tarkoituksena on myös tukea kuljettajan ammattia, lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan. Mikäli henkilöllä on ammattipätevyys sekä linja-auto että kuorma-autoluokkiin hän voi ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen viiden vuoden aikana.
Eli taas yksi syy pitää oma kortti voimassa...
Tervehdys!
Mitä esteitä on saada isohko maasturi linja-autoksi (1+9 hlö)? Välttyisi autoverolta tuotaessa ulkomailta, mutta onko M1 ajoneuvon muuttaminen M2-luokkaan tekninen mahdottomuus? Voiko luokkaa jälkeenpäin muuttaa takaisin ilman veroseuraamusta??
Eikös linjureilla ole katsastus 2x vuodessa ja muuta epämukavaa... sekä tietenkin E-kortti ym... mutta mikä on periaate ja este M1 auton saamiseksi M2-luokkaan?
Tällaisia vain mietin, kun ei taida oikein hautausautoakaan enää verovapaana saada, eikä oppiarvo eläinlääkintäauton ajamiseenkaan riitä.
TT
Ei onnistu. Linja-autoa varten on omat pykälät, joita Transporter/Vito/Sprinter/Ducato-kokoluokkakaan ei täytä automaattisesti, jollei suoraan linja-autoksi rakennettu isomman pajan toimesta (E-sääntö 52). Eli tarvittais AKE:lta poikkeuslupa (korin lujuus/kylkisuojat, sisäkorkeus, kynnys, käytävän koko jne.), jota ei siis todnäk saa.
Linja-autot katsastetaan kerran vuodessa, tuo 2x on joltain viime vuosikymmeneltä peräisin.
Ja kortti tosiaan loppuu yleensä kesken...
= unohda