View Full Version : Tyhmä kysymys vinssistä (mek)
Jos laittaisin esim. toyotan vinssin pajeron pto:n perään niin kuinka se toimisi ? Siis suunnan vaihto jne. ? Voiko laatikosta olla veto päällä vinssauksen kanssa samaan aikaan ? Sori peelot kysymykset !
Epeli
Olettaen, että rakennat kardaanit ja muut sopiviksi (ei mitään hajua sopiiko kuinka suoraan), niin kyllähän sen pitäis toimia ihan täysin. Kunhan vinssin kardaania vaan saa millä keinolla tahansa pyöritettyä, niin vinssi kyllä pelittää. Suunnan vaihdot on sitte ihan pto:sta kiinni, jos siinä on niin on. Jos ei niin ei.
Pajeron laatikoita en oo koskaan avannu, mut Toyossa voi pitää vetoa myös pyörillä. Ei silti suositeltavaa, ihan sillä, että pyörät ei pyöri samaan tahtiin kun vinssi vetää = tulee ongelmia vaijerin kanssa.
quote:
Jos laittaisin esim. toyotan vinssin pajeron pto:n perään niin kuinka se toimisi ? Siis suunnan vaihto jne. ? Voiko laatikosta olla veto päällä vinssauksen kanssa samaan aikaan ? Sori peelot kysymykset !
Epeli
Pelaa hienosti, pakilla kelaa ulos ja 1-5 sisään, Pajeroa on saanut ostaa kaupasta mekaanisella vinssillä varustettuna joka muistuttaa Toyotan legendaarista kelaa. Jos en oo ihan mettässä niin kardaani tulee toiselta puolelta kuin Toyotassa, eli Pajerossa tulis vänkärin puolelta, jos näin niin joudut hommaan ns.läpivetävän vinssin jonka voi asentaa kumminpäin vain. Myös HJ'n ei-läpivetävän akselin suunnan voi ilmeisesti vaihtaa kääntämällä matoruuvi ja messinkipyörä ympäri mutten oo tuota koskaan kokeilu. En oo kokeillu myöskään vinssata Pajerolla yhtäaikaa ulosotto ja jakolaatikko kytkettynä mutta en näe mitään estettä auttaa renkailla. Rakenne on toimintatavan valossa Toytamainen jossa auttaminen renkailla onnistuu hienosti, itse autan joka vinssauksessa renkailla, joko silloin jos sinkki menee liian tiukalle tai sitten lopuksi kokeilen josko se jo lähtis omin avuin.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Pajeron laatikoita en oo koskaan avannu, mut Toyossa voi pitää vetoa myös pyörillä. Ei silti suositeltavaa, ihan sillä, että pyörät ei pyöri samaan tahtiin kun vinssi vetää = tulee ongelmia vaijerin kanssa.
Taas menee vähän asian vierestä mutta mun mielestä taas on vaijerin surmaa olla auttamatta renkailla. Riippuu tietenkin tilanteesta mutta itse autan aina renkailla kun mahdollista. Jyrkässä mäessä josta löytyy välillä pitoja on kohtuu hankalaa vedättää samalla ja vinssata ellei ole murha tiuhat välitykset, jossain suossa tai pehmeässä ei taas kannata vedättää ainakaan etupäällä ettei kaivaudu kiinaan asti...
- http://www.G-69.tk -
quote:mun mielestä taas on vaijerin surmaa olla auttamatta renkailla.Juu, samaa mieltä. Lähinnä meinasin, että kun auto lähtee irti ja pyörät vetää, niin sitä helposti innostuksissaan antaa mennä pidemmälle kun tarvis. Näin voi olla, että löysä vaijeri jää renkaan alle, ja siitä ongelmia.
Miten niin pitäs olla läpivetävä malli? Nyt kyllä tartteis erittäin hyvät perustelut.
Itte voin perustellä miks siihen kelpaa tavallinen ei läpivetävä mallikin. Kun siinä vinssissä on niitä pultteja, kun sopivasti aukoo joitain niitä ja siirtelee laippojen paikkoja ja kiristelee sit taas niitä äsken auottuja pultteja, niin hoplaa. Jos joku ei tajunnu niin sit sen ei varmasti tarvinnukaan tajuta.