View Full Version : Suzukin ajoitusmerkki
Rekisteröimätön
19.12.2009, 14:29
En löytänyt äkkiseltään haunkaan avulla oikeata kohtaa. Elikkä vauhtipyörällä monta viivaa niin minkä kohdalle sytytys ajoitetaan? Lamppukin löytyy niin passais laittaa kerralla kohdilleen eikä pelkästään korvakuulolla...
Rekisteröimätön
20.12.2009, 17:30
Tietääkö kukaan antaa tähän vastausta? Auto SJ410 vm.82!
Siellä vauhtipyörällä pitäisi olla stanssattuna pitkän viivan kohdalle T tai 0 eli yläkuolokohta ja siitä alaspäin on toinen pidempi viiva, joka on 10 asteen merkki. Siihen kun tähtäät niin hyvä tulee.
MUTTA, ennen kuin asetat ennakon, niin säädä kosketuskulma (=katkojan kärkien avautuma) kohdalleen, se vaikuttaa ennakkoarvoon ja sj410 on melko tarkka tuosta.
Taas ulkomuistista muistelen (korjatkaa jos muistan väärin) että se oli 52 astetta plusmiinus 3 astetta. Toki vaatii ajoituslampun tai muun mittarin, jolla kosketuskulman saa mitattua.
Tietysti rakotulkillakin voi kärjet laittaa ~0.5mm mutta mittarilla menee kohdalleen.
Rekisteröimätön
20.12.2009, 19:17
Kiitokset LaaLaa:lle vastauksesta!
Kirppu410
04.03.2020, 09:21
Onko kellään tullut tämmöistä probleemaa vastaan? Äkkiseltään en löytäny asiasta infoa. Eli käynti heittelee sj410 miten sattuu, sitten kun vähän sormella painaa tuosta virranjakajan kannesta niin käynti muuttuu hyväksi. Piti laittaa tuommoinen rautalanka tuonne kannenkiristimen pinnan väliin niin toimi hyvin.. vähän aikaa. Sitten taas kävi kolmella ja miten sattuu. Tuossa kuva patentista. https://imgur.com/a/ZqC8svw
JakajanKannen keskijohdin(puolan) jumissa/palanut.
JakajanKansi halki.
Jakajan akseli liian väljä,jolloin sotkee kärkiväliä..ota kansi pois ja kokeile heilutella...
Jakajan kansi sekä pyörijä vaihtoon. Kumpaisetkin halpoja ja ihan perus kulutusosia, joiden tähden ei kannata mitään kummempia patentteja ryhtyä virpomaan.
Edit: Tai niiden vaihtamisesta nyt itse aloittaisin kuvauksien pohjalta vian hakemisen...
Kipinähyrrä 2.90€ https://m.motonet.fi/fi/tuote/107021?ajoneuvo=554&vuosimalli=1985
Hattu edelliselle 7.90€ https://m.motonet.fi/fi/varaosat/554/autot/suzuki/sj410-sj413-samurai-1982-1998?vuosimalli=1985&tuoteryhma=107
Kirppu410
04.03.2020, 11:01
Kai se taas uusittava. Ei oo ajettu kuin 3000km nykyisellä kannella ja pyörijällä ja tulpanjohdoilla. Konkan ja kärjet vaidoin 200km sitten, tulpat justiinsa. Mysteerilaitoi tuo suikkeli.
Pura koko jakaja osiin, ja katso missä kuosissa esim. keskipakosäädin siellä sisällä on. Samalla voi tunnustella, onko paljon välystä johonkin suuntaan siinä akselilla. Nykyiset motonet jne. "laatuosat" on kyllä välillä sellaista kuraa, että 3000km on ihan normi vaihtoväli niille.
Kai se taas uusittava. Ei oo ajettu kuin 3000km nykyisellä kannella ja pyörijällä ja tulpanjohdoilla. Konkan ja kärjet vaidoin 200km sitten, tulpat justiinsa. Mysteerilaitoi tuo suikkeli.
Ei merkkaa oikee mitään tuo 3000km. Itse jouduin vaihtamaa samoissa kilometreissä kahet kärjet, molemmat tietysti motonetistä mutta toisissa oli kärjen keskellä reikä vakiona niin en vaan saanut pysymään kärkiväliä niillä 50 lätkällä kohillaan, aina ku 100km jälkee avas virranjakajan kannen niin kärjet oli kiinni, hain motonetistä toisen valmistajan kärjet missä ei reikää ollut niin lähti heti pelittämään, toki avasin jakajan ja putsasin keskipakosäätimen + rasvasin sen. Huomasin myös laalaan mainitseman kärki->ennakko hommelinki, jos kärjet oli menny kiinni paljonkin 50 lätkällä säädetystä arvosta niin ennakkomerkki vauhtipyörässä hetti julmetunmonta astetta