PDA

View Full Version : Nastat vai ketjut offi pyöriin?


SamiN
18.12.2009, 20:36
Onkos kukaan kokeillu miten noi kierrettävät nastat pysyy esim boggerissa?

Siis sellaset mitä myydään traktorin varaosaliikkeissa, voi kiertää akkukoneella renkaaseen ja kesäksi pois. 15mm pitunen nasta oli n. 120e / 200kpl.

Toinen vaihtoehto olis ketjut.

Onkos kokemuksia?

Boggeri on lumella/jäällä niin pluikas et jotain tarvii kehitellä jos ajella meinaa..

Gravedigger
18.12.2009, 20:41
Joskus tuota nastaa pohdin nastoittamiseen. Lähinnä tuo, että kuinka paksu esim juurikin boggerin kumi on nastan kohdalta, kun tuo nastahan kiertyy sisään päin kumin kuluessa. Ainakin koneviestistä joskus luin. Toisaalta kumi ei taida offi hommissa niin vähiin kulua, ennen vaihtoa.

nixu
18.12.2009, 21:01
Raktoreissa nyt muutaman talvena ollu nuita.. Ensimmäistäkään en ole tavannu että olis kokonaan irronu, muutamasta on kulumisen myötä irronnu kovapala. Raapivat kyllä mukavia naarmuja paljaseenkin asvalttiinkin kun joskus joutuu vähä vejättämmään.
Jos ketjut on päällä nastotetussa renkaassa niiin sitten painuu nastat syvälle, saattaa nastan kärki olla sentinkin kulutuspinnan alla piilossa, muuten ei kovin pahasti painu. Nämä siis kokemuksia vehkeistä joissa akselimassat useita tonneja.

Gravedigger
18.12.2009, 21:03
Raktoreissa nyt muutaman talvena ollu nuita.. Ensimmäistäkään en ole tavannu että olis kokonaan irronu, muutamasta on kulumisen myötä irronnu kovapala. Raapivat kyllä mukavia naarmuja paljaseenkin asvalttiinkin kun joskus joutuu vähä vejättämmään.
Jos ketjut on päällä nastotetussa renkaassa niiin sitten painuu nastat syvälle, saattaa nastan kärki olla sentinkin kulutuspinnan alla piilossa, muuten ei kovin pahasti painu. Nämä siis kokemuksia vehkeistä joissa akselimassat useita tonneja.

Mutta eikös tuo painu renkaan kulumisen myötä ei pysyy kumin pinnassa koko ajan tuo kärki JOS ei ole painunut tuollein sentin verran sisään

Mikki
18.12.2009, 21:51
Ketjut voi ottaa pois koska haluaa...

Kesällä nastanreiät menee hiekkaa täyteen ja reiät venyy, jolloin nastat ei sitten enään pysykkään paikoillaan...
Ja mites jos keväällä yllättää "takatalvi", laitetaanko nastat taas hetkeksi kiinni???

Ketju jos katkeaa, niin pikakorjaukseen menee pikkusakkeli ja kotona sitten hitsaamalla kasaan takasin...
Näin meillä, mites muut...

Ja pito ketjuilla on IHAN KAUHEA, on jopa sahattu puu poikki "kokeilumielessä"...http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif

Rytö
18.12.2009, 21:56
Täältä myös ääni ketjuille.

Niihinhän sitten saa täppäiltyä sellaset piikit kun itte haluaa ja saa pois tarpeen tullen.

Pidossa ero nastalla ja ketjulla tosiaan kuin yöllä ja päivällä... :rolleyes:

SamiN
18.12.2009, 22:50
no sitten seuraava kysymys:

Mistä ketjut 35x14,5x15 boggerille?

Saako valmiina vai pitääkö modata jostain valmiista?

oke
18.12.2009, 23:21
teet ite ni tulee just sellane ku osaa

¤Offi-Osku¤
18.12.2009, 23:23
Mut eikös joku paikka ainakin ollut missä ei ketjulla saisi ajaa vai muistanko väärin?

Repro
18.12.2009, 23:30
Ehdottomasti ketjut jos tykkää näpräillä niiden kanssa sormet kohmeessa ja voimansiirron vauriot ei tunnu missään. Mut pitäähän ne ihan PERKELEESTI.

CJ7
18.12.2009, 23:35
Boggeri on lumella/jäällä niin pluikas et jotain tarvii kehitellä jos ajella meinaa..

Laitat lisää vauhtia + pyörintänopeutta ja/tai leikkaat ne boggerit.

TAI ostat monikäyttösemmät renkaat, esim Irokit tai Shitbullit jos ne miellyttää. :D

Kartse1
18.12.2009, 23:42
Vuosi sitten ruuvasin kaverin uuteen 4x4 John Deereen noita IKH:n nastoja.
Joka toiseen harkkoon tuli 2 ja joka toiseen 3 nastaa.
Muutama sata nastaa siinä meni reilun parin tunnin aikana paikalleen.

Keväällä ne ruuvattiin irti, niin yhtään nastaa ei ollut irronnut tai uponnut sisään.
N. viidestä oli kovapalakärki irronnut, että ei mielestäni paha hukkaprosentti.

Tänä syksynä niitä ruuvattiin takaisin siten, että ne harkot missä aiemmin oli 2 nastaa,
niin niihin laitettiin nyt 3 nastaa, ja päinvastoin. Eli kaikki nastat ruuvattiin uuteen paikkaan kiinni. Samaa periaatetta voi soveltaa muihinkin renkaisiin.

Kone itsessään on tavallaan "kiinteistöhuollon" töissä, eli telikärryssä kuljetetaan nosturia aisan päällä
ja sitten on päivästä riippuen muuta rojua kärryssä (puunkaatoja, puskia, soraa, mursketta,...).
Aika kevyessä työssä, mutta paljon matka-ajoa asfaltilla.

Mielestäni noi ruuvattavat nastat on ihan toimivia sellaiseen käyttöön,
että ei tarvii ketjuja olla koko ajan muljaamassa päälle/pois päältä.

Tietysti jos on sellainen offiauto, jolla ajetaan vain metsässä, eikä ketjuja tarvii poistaa ennenkuin keväällä,
niin kyllähän ketjut on ihan ylivoimaisesti paras vaihtoehto.
Ne kun antaa pitoa lumessa/kurassa, johon taas nastat ei pysty.

Repro
18.12.2009, 23:47
Laitat lisää vauhtia + pyörintänopeutta.
Samaa mieltä!
Ei boggeri sovi pumppujaloille? :p

Tojo4wd
19.12.2009, 00:16
Joskus oli ainakin monessa ajopaikassa ketjut kielletty koska repii puun juuret palasiksi ja maanomistajat ei tykkää.
Olipa jossain myös nastatkin kielletty.
Mutta jos vaan omilla mailla ajaa niin ketjuilla paras pito.

HRD
19.12.2009, 00:29
Perus lumiketjuilla en kyllä välttämättä haluis kallioilla kiipeillä, olkoot sulana tahi jäässä. Kunnon piikki ketjuilla voi jo koittaa.

Jeeper
19.12.2009, 09:44
Laitat lisää vauhtia + pyörintänopeutta

ääni tälle myös + rengaspaineet TODELLA pieniksi ja pitää sen perusvauhdin vaan päällä :)

Yhden Venäjän safarin oon ajanut ruuvinastoilla, kyllähän ne toimii tiesiirtymillä. Maastossa niistä ei paljoa hyötyä ole.

sami_k
19.12.2009, 10:04
noista ruuvattavista nastoista eioo kokemusta
mutta ihan perus pakettiauton nastat olikerran ss ltbssä
pito ero oli huomattava jos talvella meinaa offata niin ehdottamasti suosittelen nastoja