Kirjaudu sisään

View Full Version : Chevrolet Suburban 6,5 Turbo diesel? onko kellä kokemuksia?


hoojii
17.12.2009, 15:45
Kattelin nuita kevyt-kuorma autoja erillaisia ja käyttö / vetoautoksi yhdeksi vaihtoehdoksi nousi tuollaiset Chevyt. näyttäis ikähaarukaltaan olevan -95-97. millaisia nuo lie kestävyydeltään ja muutenkin? onkos nuo Chevrolet Silverado 3500 td 4x4
samalla tekniikalla mut vaan lavamalleje?

V-P
17.12.2009, 15:52
Tekniikka on joo sama kuin lavamallissa. Aikas kestävää, polttoaine puolella ollu ongelmia. overdrive.fi sivustolta löytyy paljon tekstiä että kannattaa lukea sieltä.


Kattelin nuita kevyt-kuorma autoja erillaisia ja käyttö / vetoautoksi yhdeksi vaihtoehdoksi nousi tuollaiset Chevyt. näyttäis ikähaarukaltaan olevan -95-97. millaisia nuo lie kestävyydeltään ja muutenkin? onkos nuo Chevrolet Silverado 3500 td 4x4
samalla tekniikalla mut vaan lavamalleje?

Tuomo
17.12.2009, 16:38
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=117624&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ton kun luet läpi niin oot paljon viisaampi. Itellä kolmas 6.5td Chevy menossa nyt putkeen, enkä kyllä ihan äkkiä palaa enää japanilaisiin käyttömaastureihin.. Varsinkin nyt kun nää helvetin päästöverot tulee. Suburbanissa 142€ verot vuodessa, ja pehmeet nahkapenkit tuplailmastoinnilla:D. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa voin harkita tollasta 120 cruiseria kun niitten hinnat rupee olemaan järkevällä tasolla.

hoojii
17.12.2009, 16:54
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=117624&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ton kun luet läpi niin oot paljon viisaampi. Itellä kolmas 6.5td Chevy menossa nyt putkeen, enkä kyllä ihan äkkiä palaa enää japanilaisiin käyttömaastureihin.. Varsinkin nyt kun nää helvetin päästöverot tulee. Suburbanissa 142€ verot vuodessa, ja pehmeet nahkapenkit tuplailmastoinnilla:D. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa voin harkita tollasta 120 cruiseria kun niitten hinnat rupee olemaan järkevällä tasolla.


KIITOKSET linkkivinkistä:) enhän minä Toyota ukko ole tuollasesta sivusta ennen tiennytkään. näyttäs taas riittävän lukemista sivutolkulla.

tdi
17.12.2009, 20:01
oon lukenu yli vuoden tuota overdrivii ja kuumeisena selaillu nettii tekismieli jenkkii ja tuntuu olevan kova vääntö että dodge on paras sit foordi ja chevy :D
toi 7.3 powerstoke turbolla ois varmaan 8koneista luotettavin? polttoaineenkulutuksessa eikai suuria eroja noissa chevyissä tai foordeissa. cumminssilla pääsee vähimmällä kun rauhakseen ajelee.
pomolla on dodge 05 ja joidenkin osien saaminen on kestänyt pirunkauvan (pitää olla varaauto) :D
koneeltaan ainakin vanhemmanmallin 12venanen on ikiliikkuja ja ekat 24venaset oli jotain lohkovikoja ja automaattilaatikon sähköboksit välillä vittuilee..
6.5 on jotaki syöttöpumpun ja sen sähköboksin vikoja joihin kyllä löytyy ohjeet korjaamiseen. kansivikoja kans kärsivät ? :D
6.2 turbottamises pitää ainakin tukee kiertokankee eikä kannetkestä.
nois chevyn laatikoissa kans kesto eroja mitäne nyt onkaa th700 ym

tää on kaikki netistä luottuu ja muistikin voi pettää en oo yhtään jenkkii vielä omistanu et ehkä vähän turha postaus jakun kyse oli viel suburbanista mut foordilta löytyis excursion ja Dodge Durango mut en tiedä onko sitä diiselinä:D

ite olen ihastunu dodgeen jos sellaseen armejjan jälkeen rahat riittäis :)

Tuomo
17.12.2009, 23:19
Dodgessa Cumminssin moottori on kyllä hyvä, kestää ja saa osia. Helppo virittää, saa melkein mitä vaan jos pussissa pito riittää. Vielä kun sais sen muun auton siihen ympärille yhtä hyväks. Laatikot ihan paskoja, paranee oikeasti vasta 2003 puolivälissä. Rahaa siihen saa menemään monta tonnia, viisainta tilata suoraan Jenkeistä joku billet-aski, varsinkin jos meinaa yhtään virittää. Jokusen Dodge Ramin omistajan tunnen, ja vielä useamman tiedän. Kellään ei ole enää orggisaskia paikallaan, ainakaan ilman remonttia. Jonkun verran ruostevikoja ilmenee noissakin. Kannattaa lueskella OD:lta lisää, näköjään tuhat sivua lähestyy:). Sitten kun mulla auton vaihto tulee ajankohtaiseksi niin kyllä mäkin Dodgea harkitsen jos -04 tai uudempi pitkällä lavalla on sopivasti tarjolla..

7.3 Powerstroke on ihan ok moottori, ei mitn pahoja lastentauteja. Uudemmissa 6.0 koneissa niitä onkin sitten enemmän, niistä kannattaa pysyä erossa. Muuten autoina hyviä, tosin näistä tiedänkin kaikista vähiten. Jenkit ite noita kaikista eniten arvostaa, eli pakkohan niiten on olla hyviä :D. Ainakin näyttäis et melkeimpä eniten jenkit noita rakentelee ja varustelee.

Näistä Letukoiden kansi/pumppu/lohkovioista voi tapella loputtomiin, omat näkemykset perustuu täysin omiin kokemuksiin yhdestä 6.2d Blazerista, yhdestä 6.5td K3500 crew cabista ja kahdesta 6.5td Suburbanista. Yhteensä oon ajanu noilla n.120tkm ja kyyti on ollu kylmää. Yli 3t kärryä vedetty jokaisella silleen ettei olla tien tukkeena, yhden kerran matka keskeytynyt PMd-boxin hajoamiseen (Juuka 2007 kisareissu). Tästä selvittiin vaihtamalla uusi boxi, oli kaverilla varalla mukana (tyyppivika). Helppo homma, menee 5min. Nykyään itellä yx varaboxi aina hanskalokerossa mukana. Laatikkovikoja ei ole ollu, kerran vittuillu speed sensor mistä selvis liittimien putsaamisella. 6.5td koneiden perässä on 4L80-loota mikä on hyvä ja vahva laatikko jos käyttää oikein, ja kestää se käyttää jonkinverran väärinkin:D. Jossain 1500 Suburbaneissa on myös 4L60-laatikkoa, sekin toimii mutta ei yhtä vahva kuin toi isompi. Ainakin kärrynvetoon kannattaa valita isompi loota, samoin 4.1-perävälitykset(aika harvassa). Yhdestäkään omasta autostani en ole saanut kantta halki, enkä lohkoa. "pumppuvika" sotketaan usein tohon PMD-boxin hajoamiseen vaikka niillä ei ole mitn muuta tekemistä keskenään kuin alunperin PMD on kiinni syöttöpumpun kyljessä. tähän saa uusia boxeja ja siirtosarjoja hyvin edullisesti Suomesta, hinta jotain ihan toista kuin Metro-autolla -90 luvun lopussa. Samoin kuin kaikkea muutakin kulutusosaa, kertaakaan ei oo vielä ahdistanut ostaa suoraan Suomesta kulutusosia... Ja tieto/taitoa löytyy Suomesta todella kiitettävästi, OD:lta selviää kaikki:D!

Osti nyt minkä hyvänsä, kaikissa niissä vikoja on. Jonkun mielestä aivan paskoja, toisen mielestä vitun hyviä! Mut niinkuin ite jo edellisessä viestissä sanoin, paluuta japsikäyttiksiin ei ole ihan heti näkyvissä. Tai sitten pitää olla tarpeeks uus eittei tartte joka vuosi hitsata leimalle. ja pienellä verolla. Ja pehmeet penkit. Automaatti. Ilmastointi. Sähköherkut. HIljainen ja mukava. Tilava. plus 100 muuta tärkeetä asiaa. Tärkeintä että ittee miellyttää, ei ota niin paljoa päähän sitten korjata yötämyöten:D!

Skaleton
18.12.2009, 00:41
Mikä on noilla jenkeillä öljynvaihtoväli nykyään ja mitä öljyä niissä voi käyttää. Tää on ehkä kiinnostava tieto niille jotka vielä tekee jotain ihan ite

Tuomo
18.12.2009, 09:09
Ite oon noihin 6.5td koneisiin vaihtanu 5000km välein, muistaakseni tehtaan suositus raskaassa käytössä. Öljytilavuus on kuitenkin vain vajaat 7 litraa. Taitaa tehdas antaa jotain pidempiäkin vaihtovälejä "normi"käyttöön.. Öljynä ollu kesät talvet Mobilin MX 15w-40, ei ongelmia eikä hinta ahdista 20l/70€. Suodatin maksaa vitosen.

Cummins/7.3 powerstroke ottaa sisäänsä enemmän öljyä, taitaa mennä yli 10l. Nääkin asiat selviää helposti käyttämällä Googlea.

HeikkiH
18.12.2009, 10:00
Juu, Cumminsiin menee 10,5 litraa. Käytännössä on riittäny tuo 20L astia kahteen vaihtoon, ja 10 tkm välein oon vaihtanu. Fleetguardin suodin 14 ja öljy about 70/20L (Rimula X).

Kankku
18.12.2009, 11:52
Osti nyt minkä hyvänsä, kaikissa niissä vikoja on. Jonkun mielestä aivan paskoja, toisen mielestä vitun hyviä! Mut niinkuin ite jo edellisessä viestissä sanoin, paluuta japsikäyttiksiin ei ole ihan heti näkyvissä. Tai sitten pitää olla tarpeeks uus eittei tartte joka vuosi hitsata leimalle. ja pienellä verolla. Ja pehmeet penkit. Automaatti. Ilmastointi. Sähköherkut. HIljainen ja mukava. Tilava. plus 100 muuta tärkeetä asiaa. Tärkeintä että ittee miellyttää, ei ota niin paljoa päähän sitten korjata yötämyöten:D!


ehkä tärkein varuste on mukiteline ja jenkit ovat niitä asentaneet usein riittävästi
:D:D:D:D:D:D:D

ps.itse vanilla päristellyt useita vuosia

kzj
18.12.2009, 13:26
Vuonna 2002 oli 6,5td suburbani

Nahkaa, automaatti, cruise, ilmastointii, himmenevää taustapeilii ja mukitelineitä :D
Hyvin tilaa, kivasti kulkua.
Tunnoton ajaa, kiva pitkää matkaa taittaa, jos on tasasta tietä.
Kulutus 14-18l/100km tyhjänä, pääasiassa matkaa.

Puolenvuoden saldo:

Iso maa isot toleranssit
Termostaatti
Vaihdelaatikko 3000e
Syöttöpumppu vaihdettu x2
Öljynpaineanturi-( käsittämätön juttu et kiertää sähkö tän kautta siirtopumpulle -> ei pyöri, leviää syöttöpumppu..)
Siirtopumppu
Etupyöränlaakeri 600e !
Maalit lähtee konepellistä (thermoplast)
Rintapellin luota aivoboksille menevästä moottorin johtosarjasta kaksi johtoa oli hangannu toistensa kuoret rikki, ajoittaista kontaktia...check engine valon sytyttelyä, rykimistä, sammahtelua, cruisen pois päältä tiputtelua..
Valokatkaisin+ puolimetriä hiiltynyttä piuhaa (sulakkeet mitä ne on? :confused: voi luoja)
-Edit- Etuvedon kytkevä sähkömulkku
Varmaan jäi paljon kertomatta mitä oon jo onnellisesti unohtanut ;)


Puolet ajossa puolet pajalla..

Japani, Saksa, Ruotsi? kalusto on sentää enemmän ajossa kun remontissa..

En kellekkään ainooksi käyttöautoksi suosittele ja varsinkaan jos ei oo mahdollisuutta ite laittaa :rolleyes:

Kiitos ei enää jenkkiä jossa menee sähköä muualle kun valoille!

Tosin saattoihan tää olla ainut maanantaipäivän vehje ja toiset on varmasti parempia, mulla ei vaan perse, lompakko ja hermot kestä.. :D

Kankku
18.12.2009, 16:36
Rintapellin luota aivoboksille menevästä moottorin johtosarjasta kaksi johtoa oli hangannu toistensa kuoret rikki, ajoittaista kontaktia...check engine valon sytyttelyä, rykimistä, sammahtelua, cruisen pois päältä tiputtelua..


samoja vikoja mulla ollut jo toista vuotta.skanneroitu muutaman kerran eikä mitään järkevää löytynyt
mutta hausinta on että jos pitää autoa lohkiksessa yön yli niin ei vikaa vaikka juhannuksena koittais:eek:

Kyllä se vaan on silleen että jos jenkin ostaa, se on kuin postimyyntivaimon ottaminen.
Raaka totuus selviää vasta kun palauttaminen on myöhäistä:D

Rölli
18.12.2009, 20:13
Tollanen -96 mallin subbari oli joskus omistuksessa. Satatuhatta ehdin sillä rullata reilussa parissa vuodessa.
Olihan tossa jotain vikoja...
pmd boxin joutu vaihtaa
siirtopumppu tuli tiensä päähän
termari
startti
hehkurele
se sähkönen mulkku mikä kytkee etupäässä nelikon päätti lopettaa toimintansa

noi tollai äkkiä muisteltuna, varmaan jotain pientä vielä muistuis jos oikeen yrittäis.
kaikkineen ihan tyytyväinen kuitenkin. Ja osat pääsääntöisesti halvempia kuin japani/euro autoihin.

mikaelt
19.12.2009, 19:46
PDM bokseissa on ollu vikoja koska liian kuumalla paikalla. Jatkojohdon ja jäähdytys rivat saa nykysin aika edullisesti suomestakin.
Pumpphan on melkein sama kun vanhemassa 6.2 koneessa. Niitä löytyy kunnostettuna suomestakin 500-700e luokassa. 6.2 ja ilmeisesti 6.5 kärsinyt nostaja vioista, johtuu yleensä huolettomasta öljynvaihtovöistä ja täyssynteettisitä öljyistä. MVA:ssa aioinaan remppasin 6.2 koneen jossa nostajan laakerit oli jo öljyn seassa. Ajettu silloin n. 450 000km. MVA:n Mikko sanoin että saman vaurion saa aikaan jos ajaa parit öljynvaihtovälit Mobilin Formulalla tms. täys synteettisillä. Samoin kaverilla kilahti kone kun edellinen omistaja oli pitäny vaihtovälinä 20t km! Kesti muistaakseni sitä menoa joku 150tkm.

Ne lohkon valuviat koski tiettyjä Meksikossa tehtyjä lohkoja, niitä tuskin paljoa on liikenteessäkään.

Jos oot tosissas Jenkkiä ostelemassa niin käyppäs Mikkelissä Hämäläisen Anssilta kysymässä. Sieltä suomisoffan takaa.

Tuolla muutama juttu...Sivujen päivitykset kyllä vähän ollu heikossa hapessa viimeaikoina
http://gm62-65diesel.com/

hoojii
19.12.2009, 22:02
paljon on tietoa netin syövereissä kyseisistä autoista. näköjään jos maanantai kappaleen onnistuu hankkimaan niin pirun kalliita taitais olla osat...ainakin vaihteistot,siirtopumput... miten hitossa joku pyörän laakeri voi maksaa 600€.

RIPAX
19.12.2009, 22:17
PDM bokseissa on ollu vikoja koska liian kuumalla paikalla. Jatkojohdon ja jäähdytys rivat saa nykysin aika edullisesti suomestakin.
Pumpphan on melkein sama kun vanhemassa 6.2 koneessa. Niitä löytyy kunnostettuna suomestakin 500-700e luokassa. 6.2 ja ilmeisesti 6.5 kärsinyt nostaja vioista, johtuu yleensä huolettomasta öljynvaihtovöistä ja täyssynteettisitä öljyistä. MVA:ssa aioinaan remppasin 6.2 koneen jossa nostajan laakerit oli jo öljyn seassa. Ajettu silloin n. 450 000km. MVA:n Mikko sanoin että saman vaurion saa aikaan jos ajaa parit öljynvaihtovälit Mobilin Formulalla tms. täys synteettisillä. Samoin kaverilla kilahti kone kun edellinen omistaja oli pitäny vaihtovälinä 20t km! Kesti muistaakseni sitä menoa joku 150tkm.

Ne lohkon valuviat koski tiettyjä Meksikossa tehtyjä lohkoja, niitä tuskin paljoa on liikenteessäkään.

Jos oot tosissas Jenkkiä ostelemassa niin käyppäs Mikkelissä Hämäläisen Anssilta kysymässä. Sieltä suomisoffan takaa.

Tuolla muutama juttu...Sivujen päivitykset kyllä vähän ollu heikossa hapessa viimeaikoina
http://gm62-65diesel.com/

Miks muuten ei nostajat kestä synteettist öljyy?Toisis vehkeis pitäs nimenomaan olla synteettist öljyy nostajien takii.vai onko enemmänki uskomus ku tutkittua?

HeikkiH
19.12.2009, 22:43
miten hitossa joku pyörän laakeri voi maksaa 600.

Maksaahan se kun siin tulee koko pyörännapa.

-MaTTi-
20.12.2009, 01:06
Miks muuten ei nostajat kestä synteettist öljyy?Toisis vehkeis pitäs nimenomaan olla synteettist öljyy nostajien takii.vai onko enemmänki uskomus ku tutkittua?

Tää varmaan liittyy siihen et monet on jenkeistä lämpimistä osavaltioista käytettynä laivattuna, eli öljyt ollu siellä mitä sattuu mineraalipuuroo ja ne kun on hyvin jämähtäny aloilleen piiiitkien vaihtovälien ansiosta, voi synteettisen öljyn käyttö saada kaikki paskat kanavista liikkeelle ja jopa täydellisen konetuhon aikaiseksi.

Tuomo
20.12.2009, 01:23
Joskus on voinut maksaa 600€ "pyöränlaakeri", eihän väärin ole jos joku pyytää ja toinen maksaa... Kovilta tuntuu noi esimerkit, miksi syöttöpumppu on vaihdettu kaksi kertaa vuoden sisällä? Syy? Tai 3000€ laatikkoremonttiin? Kuullostaa hurjalta, onneks ei ite tarvinu noin kalliita korjaajia oo tarvinnu käyttää... KAit mulla sit on ollu vaan jtn superhyviä yksilöitä:D.
Nooh, tuurilla ne laivatkin seilaa... aika paljon on tullu kaikenlaista ostettua noihin, eikä kertaakaan oo vielä hinta ahdistanut. Tojota yms japanilaisten kulutusosien hinnoista mitään tietävänä paha vertailla (eikä kiinnosta). Aina on saanu sitä mitä on tarvinnu, ja palvelu huippuluokkaa suomalaisilla myyjillä. Esim. siirtopumppu maksaa n.70€, ite soitin aamulla ja töiden jälkeen sain hakea Matkahuollosta. Vaihtamiseen meni 20min. Alkuperäinen kesti 15v. eli kyllähän se ihan paska oli. Vaikka pumppu hajos niin auto pelas kevyessä ajossa ok ja jokapäivä sillä käytiin töissä viikon ajan. Kerran meni laturi, sama homma:aamulla soitto ja iltapäiväks matkahuoltoon. Hintaa alta 100€ (Tehdasuusi). Näähän oli tilattu ihan varaosaliikkeen kautta, kuitin kanssa. Ite saan tarvittaessa melkein mitä vaan osia noihin kaveri kautta, esim. täysrempattu&testattu syöttöpumppu 525€...Tehdasuudet marine-suuttimet 380€/8kpl, vakiot 290€... Ehkä sen takia mä en kitise hinnoista...Tosin kuka tahansa saa noita tohon hintaan jos haluaa, ehkä jopa vielä halvemmalla...Ite otan mistä helpointen saan.

Jos kzj on jossain teetättäny noi rempat mitä mainitsi niin ei kyllä vakuuta korjaamon ammattitaito. 3000€ lootapoka täytyy pitää sisällään aivan mielettömän määrän uutta osaa, kahteen kertaan. Puolet tosta on jo kova hinta jos irrotat ja laitat takaisin ite. Tai kax syöttöpumppua vuoden sisään... Kait tollekkinjoku järkiselitys löytyy. Ainakin jos siirtopumppu ei toimi niin hajoohan ne. Siinä tapauksessa on kyseessä käyttäjävika, ei auton.

Tuomo
20.12.2009, 01:50
Tää varmaan liittyy siihen et monet on jenkeistä lämpimistä osavaltioista käytettynä laivattuna, eli öljyt ollu siellä mitä sattuu mineraalipuuroo ja ne kun on hyvin jämähtäny aloilleen piiiitkien vaihtovälien ansiosta, voi synteettisen öljyn käyttö saada kaikki paskat kanavista liikkeelle ja jopa täydellisen konetuhon aikaiseksi.

Ite oon tehny kovana jätkänä noita valopetroolihuuhteluita koneille, niin jenkkidieseleille kuin japseillekkin. Kyllähän sieltä melkonen määrä paskaa irtoaa, suodatin painaa helvetisti ton huuhtelun jälkeen. Sitten oon laittanu koneeseen just sitä öljyä mitä oon halunnu, eikä kymmenien tuhansien kilometrien aikana oo tullu mitn ongelmia. Öljytkin säilyy huomattavasti kirkkaampana ton tempun jälkeen.. Eräs kaveri teki ton petroolipesun 2v/50tkm ajetulle S8 Audille, sano että aika tukkonen oli sekin,tiedä sitten noista saksalaisista miten ovat tollasesta autosta pitäneet huolta... Voi olla että oli eka öljynvaihto, ei meinaan löytyny huoltokirjaa:D.

BJ-40/76
20.12.2009, 02:07
En malttanut olla sekoamatta tähän Sub... topiikkiin.
-Matti- kertoi jo öljyjen erovaisuuksista, ja korostan sitä vielä:

Suomalaiset, ns. merkkiöljyt 20 litran ämpäreissä (made in xxxx?) esim mobil, teboil, neste...
on "tänävuonna" suhteellisen hyvää tavaraa, jossain veden takana tilanne voi olla toinen.

Itsellä on kokemusta ainoastaan euroopanmantereen ja japanin autoista, mutta öljyjä olen seurannut
jonkin verran:
Aina kun olen ostanut (v.n 1990-) käyttöauton itselle, olen vaihtanut siihen nimeltämainitsemattoman firman öljyt ( ja suodattimen), Teboil shbd:t ja jos nuo mielestäni "pesevät" öjlyt on muuttunut musteeksi ensimmäisen 100km (!) jälkeen, olen vaihtanut suodattimen ensimmäisen kerran n. 500km ja toisen kerran n.1500 km jälkeen. ja öjlyt ja suodatin paljon alle 5000km sisällä.
HJ-61 M-filterin suodatin on niin halpa, että se kannattaa vaihtaa vaikka 10 kertaa, verrattuna laakeri- tai turbo vaurioon.

Minulla on käsitys, että nuo kalleimmat 4L purkkiöljyt ovat vielä enemmän peseviä.

Ja öljyllähän on pääsääntöisesti seuraavat tehtävät:

1. Voitelu: muodostaa kalvo liikkuvien pintojen välille
2. Jäähdytys: kuljettaa lämpö pois ylm. kohteista
3. Puhtaana pito: sitoa itseensä epäpuhtaudet ja kuljettaa ne suodattimeen
tai öjlynvaihdon yhteydessä ulos moottorista.

=> Jos jossain veden takana moottorissa on käytetty ns. "pesemättömiä", kaikkein kauheimmillaan parafiinipohjaisia öljyjä; ja sitten suomessa kaadetaan koneeseen esim ralli formulat: k.o öjly irroittaa
moottorista kaiken "pien" ensimmäisen/sten tankki/en aikana ja suodatin jytkähtää tukkoon.
Suodattimelle on "ylipaineventtiili" josta öjly pääsee kiertämään aina pakkaskäynnistyksessä, silloin kun suodatin ei läpäise öljyä.
Ja tämän ohikierron kautta nämä "elmukelmun palat" pääsee laakereille, tukkii öljynkierron ja leipoo kiinni!
ja kädet sotkeutuu...

patroltd
20.12.2009, 12:42
Ite oon tehny kovana jätkänä noita valopetroolihuuhteluita koneille, niin jenkkidieseleille kuin japseillekkin. Kyllähän sieltä melkonen määrä paskaa irtoaa, suodatin painaa helvetisti ton huuhtelun jälkeen. Sitten oon laittanu koneeseen just sitä öljyä mitä oon halunnu, eikä kymmenien tuhansien kilometrien aikana oo tullu mitn ongelmia. Öljytkin säilyy huomattavasti kirkkaampana ton tempun jälkeen.. Eräs kaveri teki ton petroolipesun 2v/50tkm ajetulle S8 Audille, sano että aika tukkonen oli sekin,tiedä sitten noista saksalaisista miten ovat tollasesta autosta pitäneet huolta... Voi olla että oli eka öljynvaihto, ei meinaan löytyny huoltokirjaa:D.

Mitenkäs tuo huuhtelu tehdään, muutama minuutti reilulla tyhjäkäynnillä, vai..?

kzj
20.12.2009, 13:32
No tuli vähän rankalla kädellä arvosteltua, kun kärry levis käsiin silloin jokapuolelta.. ;)

Näköjään olis jenkeissä jotain $150 nyt etupyörän laakeri, silloin en ollu vielä itse tilannu mitään jenkeistä(2002) ja jollain listahinta oli Suomessa luokkaa 800e! ja puolituttu olis myynny 570e tai sinnepäin..en ostannu.

4L80-E pitäis olla kyl vahva laatikko, kaikenhan saa rikki. Oli itellä tosi kevyellä ajolla, olis pitäny antaa kenkää oikein kunnolla heti aluksi, niin olis varmaan porsinut kättelyssä.

Laatikosta meni planeettapyörästöä ym. pikkusälää ;)/turbiini.
Ei se nyt ihan 3ke tehnyt, mutta pitkälle yli 2te mentiin.
Silloin perusremppa laatikkoon ois ollu n.850e
Siirtopumppu maksoi silloin 100e
Etuvedon 4x4 Axle Shift Actuator nyt $65 jenkeissä, silloin täällä 150e

Syöttöpumpun vaihdoin "korjattuun" joka toimi kyl, katsastuksen savutustestiin asti :rolleyes: Siksi 2kertaa vaihdettu pumppu..(tämähän ei ollut auton huonoutta, kerroin vain omia kokemuksia, niitähän tässä kyseltiin ;) )

Pumpusta meni ekaks varmaan toi pmd-boksi, sille tuli rakenneltua iso jäähdytysripa vanhasta autovahvistimenta ;)
Ja toi PMD maksoi silloin tääl yli 500e

Ja ei minusta käyttäjävika, jos öljypaineanturi leviää(mittari näyttää ok),-> siirtopumpulle ei tule jännitettä -> syöttöpumppu joutuu koville -> PMD-boksi palaa?

Huomaako sen aina, jos ei siirtopumppu pelitä?

Et kyllä osat on nyt paljon halvempia ja niitä saa ihan kotimaastakin. Silloin vaan loppu usko et voi olla 7v ikänen auto niin pommi, ja silloin niistä pyydettiin ~30000e!

Eikä ollut heti ostaessa rikki, vaan alkoi myöhemmin leviämään käsiin..

Huonon tuurin peli, vaan kovasti sitäkin joku halusi, kun autoliikkeen pihasta varastettiin vaikka oli kannettu akut pois konepellin alta... :D

Et ei minun kirjoituksen perusteela kannata ostamatta jättää, kunhan vaan omia kokemuksia yhden yksilön parissa kertoilin. :rolleyes:

-Edit- Niin ja ilmeisesti silloin aikanaan Metro-A vaihtoi noihin koko syöttöpumpun, vaikka oli vaan se pmd palanut... et paljon on saatu kustannuksia ja huonoa mainetta ihan kotimaisin voimin aikaan..

mikaelt
20.12.2009, 21:43
No tuosta öljyjutusta on satoja sivuja Overdrivessa... Mutta kaikki tuntemani korjaajat ovat aina suositelleet mineraali öljyjä, nimenomaan diesel -mallia.
- Käsittääkseni noita rallyformuloita ym. öljyjä käytettäessä diisselistä johtuvat epäpuhtaudet ym. sakkautuvat ja saattaavat tukkia nostajan laakerit.

En tosin ymmärrä miksi joku laittaisi 15e/l öljyä koneeseen jos siihen suositellaan 5e/l öljyä.

Tuomo
20.12.2009, 23:20
Mitenkäs tuo huuhtelu tehdään, muutama minuutti reilulla tyhjäkäynnillä, vai..?

Aika lailla tolleen mä oon tehny, muutama litra öljyä pois ja petroolia tilalle. 5-10min korotetulla tyhjäkäynnillä, jtn 1200-1500 kiekkaa minuutissa mä oon pitäny. Silmät ristissä tapittanu öljynpainemittaria että paineet riittää. Kone ajettu jo valmiiks lämpöseks. Öljyjen ja suodattimen vaihto, ja seuraava öljyn+suodattimen vaihto n. 1tkm ajon jälkeen. Onnistunu joka kerta hyvin, tai ainakaan yhtään konetta ei oo ton takia hajonnu:).

RIPAX
20.12.2009, 23:46
No tuosta öljyjutusta on satoja sivuja Overdrivessa... Mutta kaikki tuntemani korjaajat ovat aina suositelleet mineraali öljyjä, nimenomaan diesel -mallia.
- Käsittääkseni noita rallyformuloita ym. öljyjä käytettäessä diisselistä johtuvat epäpuhtaudet ym. sakkautuvat ja saattaavat tukkia nostajan laakerit.

En tosin ymmärrä miksi joku laittaisi 15e/l öljyä koneeseen jos siihen suositellaan 5e/l öljyä.

Enpä oo nähny moisia nostajan laakereita.Eipä tullu vieläkään järkevää selitystä mikä vika siinä synteettisessä öljyssä on.Olen yrittänyt kovasti perehtyä eri öljyvalmistajien tuoteinformaatioon mulla kun on ollu mitä erilaisempia härveleitä,töissä ja kotona.Kaikki autot joissa on pitkät huoltovälit ja lifetime laatikko öljyt ynnä vähänkin tehokkaammat sekä kilpakoneet vaativat synteettisiä öljyjä.Mineraali öljyt ovat mennyttä aikaa,synteettiset öljyt ovat jokasuhteessa parempia.Öljyn vikahan ei ole jos sitä käytetään paikassa johon sitä ei ole tarkoitettu.Kuten mobilin (ja monen muun)tuoteinformaatiossa korostetaan:valitse öljy joka täyttää valmistajan vaatimukset.Onkohan yhtään synteettistä moottoriöljyä joka ei täyttäisi kaikkien automoottori valmistajien specksejä?mm.jenkeissä myydään moottoriöljynä sellaista kuraa että useat eurooppalaiset moottorit tuskin toimisivat häiriöttä.Homma taitaa olla vaan niin et jenkeis ei ylipäätään ajeta moottoreilla niin paljon kuin täällä.Täällä on myös totuttu kalliimpiin öljyihin kun talvisin mikään SAE50 ei tule purkista ulos saati öljypumppu kykene pumppaamaan.Se että moottori on pikeä ja nokea täynnä jonka synteettinen oljy sitten irrottaa ja tukkii putsarin ei ole sen synteettisen öljyn vika.Ei kaikki jenkki moottorit hajoa synteettisestä öljystä,ne rikkoo todennäkösemmin joku muu.Näin luulen ma,onkohan asiasta mitään tarkempaa tutkimiusta?

Tuomo
20.12.2009, 23:48
No tuli vähän rankalla kädellä arvosteltua, kun kärry levis käsiin silloin jokapuolelta.. ;)

Näköjään olis jenkeissä jotain $150 nyt etupyörän laakeri, silloin en ollu vielä itse tilannu mitään jenkeistä(2002) ja jollain listahinta oli Suomessa luokkaa 800e! ja puolituttu olis myynny 570e tai sinnepäin..en ostannu.

4L80-E pitäis olla kyl vahva laatikko, kaikenhan saa rikki. Oli itellä tosi kevyellä ajolla, olis pitäny antaa kenkää oikein kunnolla heti aluksi, niin olis varmaan porsinut kättelyssä.

Laatikosta meni planeettapyörästöä ym. pikkusälää ;)/turbiini.
Ei se nyt ihan 3ke tehnyt, mutta pitkälle yli 2te mentiin.
Silloin perusremppa laatikkoon ois ollu n.850e
Siirtopumppu maksoi silloin 100e
Etuvedon 4x4 Axle Shift Actuator nyt $65 jenkeissä, silloin täällä 150e

Syöttöpumpun vaihdoin "korjattuun" joka toimi kyl, katsastuksen savutustestiin asti :rolleyes: Siksi 2kertaa vaihdettu pumppu..(tämähän ei ollut auton huonoutta, kerroin vain omia kokemuksia, niitähän tässä kyseltiin ;) )

Pumpusta meni ekaks varmaan toi pmd-boksi, sille tuli rakenneltua iso jäähdytysripa vanhasta autovahvistimenta ;)
Ja toi PMD maksoi silloin tääl yli 500e

Ja ei minusta käyttäjävika, jos öljypaineanturi leviää(mittari näyttää ok),-> siirtopumpulle ei tule jännitettä -> syöttöpumppu joutuu koville -> PMD-boksi palaa?

Huomaako sen aina, jos ei siirtopumppu pelitä?

Et kyllä osat on nyt paljon halvempia ja niitä saa ihan kotimaastakin. Silloin vaan loppu usko et voi olla 7v ikänen auto niin pommi, ja silloin niistä pyydettiin ~30000e!

Eikä ollut heti ostaessa rikki, vaan alkoi myöhemmin leviämään käsiin..

Huonon tuurin peli, vaan kovasti sitäkin joku halusi, kun autoliikkeen pihasta varastettiin vaikka oli kannettu akut pois konepellin alta... :D

Et ei minun kirjoituksen perusteela kannata ostamatta jättää, kunhan vaan omia kokemuksia yhden yksilön parissa kertoilin. :rolleyes:

-Edit- Niin ja ilmeisesti silloin aikanaan Metro-A vaihtoi noihin koko syöttöpumpun, vaikka oli vaan se pmd palanut... et paljon on saatu kustannuksia ja huonoa mainetta ihan kotimaisin voimin aikaan..

Sulla on ollu kyllä paska säkä! :D Vaihdelaatikossa on varmasti ollu jo jtn vikaa ennenkuin auto sulle tuli, jos kerran kevyessä ajossa hajos samantien. Mulla käyttö on vähintäänkin keskiraskasta eikä yhtään oo vielä hajonnu mun ajossa. Isoa kärryä vetäessä täytyy tietysti tietää mitä tekee, mut sama homma jokaisen automaattivaihteisen auton kohdalla.

Toi siirtopumpun toiminta öljynpaineanturin kautta on kyllä melkonen moka insinööreiltä, aivan käsittämätön systeemi. Ideana ihan ok mut toimivuus ei. Ite oon ohittanu ton systeemin jokaisesta kolmesta autosta mitä mulla on ollu, aikaa menee pari minuuttia ja muutama Abiko-liitin. Pumppu lähtee pumppaamaan samantien kun kääntää virrat ON-asentoon. Eikä oo enää riippuvainen mistään ö-p anturin toiminnasta. Jos siirtopumppu ei toimi niin reippaammissa kiihdytyksissä esiintyy nykymistä/sammuilua. Maantienopeuksia pystyy ajamaan, kiihtyvyys käytännössä olematon. Näissäkin esiintyy yksilöeroja, jotkut hädintuskin käy tyhjäkäyntiä, toisilla pystyy ajaa välttävästi. Esim. toi mun nykyinen oli vajaan viikon ilman siirtopumppua, työmatkoja pysty ajelemaan ihan ok (pelkkää kaupunkia, max. 50km/h). Maantiellä nykiminen jatkuvaa 70km/h jälkeen. Liikennevaloista lähtiessä kaasun painaminen pohjaan sammutti auton.

Varaosien hinnat on onnex tippunu melkoisesti viime vuosina, harmaa tuonti kukoistaa ja Jenkkilässä kaikkea kivaa tarjolla sopuhintaan.Samoin tietotaitoa "harrastajilla" on ihan eri lailla kuin ennen, nykyään OD:lta ja muualta Internetistä löytyy tietoa loputtomasti. PMD-boxeja saa nykyään Suomesta n.250€ hintaan, D-techin boxit on paljon parempia kuin orggis-Stanadynet. En tiedä ketään kellä olis noita vielä hajonnut. Metro-autohan noita syöttöpumppuja aikanaan vaihteli turhanpäiten, pelkkä boxin vaihto ja siirto viileämpään paikkaan olis riittänyt.. Mut Metro-Auto on Metro-Auto, kerran kysyin piruuttani uutta turboa kun epäilin sen olevan vaihtokunnnossa.. Uusi olis maksanu 4400€, siitä olis sitten saanu vähän alennusta. Tuli sitten Jenkeistä huollettu puhallin, makso vähän päälle 400€ jota en kyllä koskaan tarvinnut ja tuli myytyä se eteenpäin..

mikaelt
22.12.2009, 22:51
Enpä oo nähny moisia nostajan laakereita....

No en ole varma mikä on oikea termi, mutta tossa hydrauli nostajassa on laakerit:
http://ep.yimg.com/ca/I/whitespitstop_2085_1122748962
http://www.ssdieselsupply.com/product_341_6.5_Diesel_Hydraulic_Roller_Lifter.htm l
http://www.latemodelrestoration.com/item/CCA-85016

Omassakin Vanissa niitä näin 15 kpl..Siis laakereita. Yks oli palasina, öljyn seasta löyty pieniä neulalaakereita ja vähän isompaakin osaa:
http://kuvablogi.com/nayta/52807/
- kuvassa näkyy laakerin akseli, vai mikä se nyt olikaan.

Tuo siis hajosi 6.2 koneessa, J-pumpullinen, ilman saastelaitteita. Oli ajettu tuolloin n. 450 000km. Remontti tietenkin maksoi n. 1700e. Myöhemmin n. 500tkm kohdilla meni venttiilinjousi, mitään muuta ei hajonnut mutta samalla tehtiin uusiksi kaikki suuttimet, Bosh -kärjillä jotenka hintaa tuli n. 1200e. Muista koneen huolloista ei ollut edelliselläkään omistajalla tietoa. Kait ne euro ja japsikoneetkin joskus puolen miljoonan kohdilla jotain fiksailuja kaipaavat :D. Edellinen omistaja oli korjauttnut laatikon (4L80E), soitin korjaajalle joka kertoi että se oli hänen eka neljäällä jonka oli joutunut uusiksi tekemään. En muista kuka kyseessä oli mutta jostakin Porin suunnilta. Korjaaja sanoi että vian oli aiheuttanut kuskin tyhmyys. Vedetty muutama vuos 1500kg vaunua ylivaihteella ja sitte ajateltu että "vaihteistoöljyt?!? Eihän niitä tarvi vaihtaa tai tarkistaa".

Niin ja auto on uutena suomeen tuotu, ettei ole jenkkilän öljyillä ajettu. Muistaakseni GM:llä oli ainakin 6.5tbo Vanien suhteen tarkka huolto-ohjelma mitä öljyjä saa käyttää takuu aikana.

RIPAX
23.12.2009, 00:17
niinpäs on!tuleeks toi tönäri/nokka väliin vai mihin?Kieltääkö GM synteettisten öljyjen käytön?miksi?Löytykö mitään syytä mikä oli ton akselin katkassu?onks kaikki GM dieselit vielä nykyäänkin työntötanko koneita?

mikaelt
23.12.2009, 05:16
Pikasesti tarkistelin asiaa niin uudemissa Duramax koneissa näyttää olevan samantyyppinen nostaja systeemi. Tuo siis tulee nokka-akselia vasten tuo laakeri ja yläpää keinuvipuun. Tuohan on vanha rakenne ja käsittääkseni jo -60 luvun bensa koneissa oli käytössä. Ainakin jonkilaisena viritysosana jos einyt ihan tehtaalta lähtiessä.

Uudemmissa GM bensakoneissa näytetään suositteltavan 5W-30 öljyjä ja varotellaan vielä käyttämästä muuta kun GM:n hyväksymiä.

Duramax diisselissä (2002 manuaalin mukaan http://home.att.net/~vdohz/Manuals/2002diesel.pdf )
15W- 40 CH-4 or CG-4
- vaihtoväli 8000km "rasittavassa" ajossa ja kevyessä 12 000km.

Tuossa GM öljysuosituksia:
http://www.gm.com/corporate/responsibility/environment/maintenance/gm_approved_engine_oils.pdf
- tarkemmin en osaa sanoa noista että mitä sitten pitäis missä koneessaolla...Mutta esim.vertailemalla suosituksia ja noita koodeja vaikka Mobilin sivuilla tulee minulle ainakin se käsitys että RallyFormulat ym. eivät sovellu mutta DelvacMX soveltuu ja ylittää vaatimukset.

Jenkkifoorumeillakin samaa asiaa on puitu kovasti. Vaikutti siltä että uudemmissa Duramaxeissa käytetään täys-synteettisiä öljyjä kun taas vanhemmissa osasynteettisiä tai mineraaleja. Jossain oli maininta että Duramaxit on lähteneet tehtaalta synteettiset sisässä ja vanhemmat oli varustetu mineraaleilla. Lisäksi jotain juttua oli siitä ettei joskus -90 luvulla ollut täyssynteettisiä diesel koneeseen tarkoitettuja öljyjä tai ainakaan sellaisia joita GM olis hyväksynyt. No voin olla väärässä tuon asian suhteen...

Niin ja akselin irtoamisen syy oli jumittuminen, nokka sitten hakkasi laakerin hajalle. Jumittumisen syynä käsittääkseni oli voitelun vähyys. Ei ehkä minun aikanani mutta joskus niin oli käynyt ja aikaamyöten kului laakeri.
Täysin varma en ole asiasta mutta minullu on esitetty että tietyt täyssynteettiset ei diesel öljyt eivät voitele oikein tuota laakerointia. Ei kuulemma jätä metallin pinnalle niin paksua kalvoa ja käynnistettäessä menee aikaa ennen kun öljykalvo taas muodostuu takaisin. Toinen mitä olen kuullut syyksi on noki joka bensakoneille tarkoitetuila öljyillä paakkuuntuisi tai kerääntyisi ahtaisiin kanaviin, juuri kuten nuo laakeroinnit.

No...voi olla vähä sekavaa juttua mutta tässä yövuorossa ei aina ajatus kulje oikein :D. Varsinkin tällasesta monimutkaisesta ikuisuus kysymyksestä.

hoojii
23.12.2009, 22:51
mikäs on suurin rengaskoko nuissa suburbaneissa minkä voi muutoskatsastaa konttorilla ja missä nuihin myydään korotussarjoja?
menee vuosi ennenkun saa luettua tuon overdriven topiikin läpi... sekavat sivut palstaan verraten

Mika R
24.12.2009, 07:23
eiköhän se 33" oo se suurin mitä katsuri antaa laittaa, ja korotussarjoja saa vaikka summitista eli summitracing.com tai ihan uspartsin kautta. halvemmallakin varmaan saa jos jaksaa vähän selailla eri paikoista

hoojii
24.12.2009, 09:32
olikos se sitten niissä maastokuorma autoissa pelkästään vapaampaa isojen renkaiden muutoskatsastaminen?

HeikkiH
24.12.2009, 10:07
olikos se sitten niissä maastokuorma autoissa pelkästään vapaampaa isojen renkaiden muutoskatsastaminen?

Ei niihin sen vapaammin saa isoja renkaita. Soveltavat 51mm sääntöä myös maasto K-A:han.

edit/ Tuolla oli jo asiasta puhetta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66828

RIPAX
24.12.2009, 22:05
Pikasesti tarkistelin asiaa niin uudemissa Duramax koneissa näyttää olevan samantyyppinen nostaja systeemi. Tuo siis tulee nokka-akselia vasten tuo laakeri ja yläpää keinuvipuun. Tuohan on vanha rakenne ja käsittääkseni jo -60 luvun bensa koneissa oli käytössä. Ainakin jonkilaisena viritysosana jos einyt ihan tehtaalta lähtiessä.

Uudemmissa GM bensakoneissa näytetään suositteltavan 5W-30 öljyjä ja varotellaan vielä käyttämästä muuta kun GM:n hyväksymiä.

Duramax diisselissä (2002 manuaalin mukaan http://home.att.net/~vdohz/Manuals/2002diesel.pdf )
15W- 40 CH-4 or CG-4
- vaihtoväli 8000km "rasittavassa" ajossa ja kevyessä 12 000km.

Tuossa GM öljysuosituksia:
http://www.gm.com/corporate/responsibility/environment/maintenance/gm_approved_engine_oils.pdf
- tarkemmin en osaa sanoa noista että mitä sitten pitäis missä koneessaolla...Mutta esim.vertailemalla suosituksia ja noita koodeja vaikka Mobilin sivuilla tulee minulle ainakin se käsitys että RallyFormulat ym. eivät sovellu mutta DelvacMX soveltuu ja ylittää vaatimukset.

Jenkkifoorumeillakin samaa asiaa on puitu kovasti. Vaikutti siltä että uudemmissa Duramaxeissa käytetään täys-synteettisiä öljyjä kun taas vanhemmissa osasynteettisiä tai mineraaleja. Jossain oli maininta että Duramaxit on lähteneet tehtaalta synteettiset sisässä ja vanhemmat oli varustetu mineraaleilla. Lisäksi jotain juttua oli siitä ettei joskus -90 luvulla ollut täyssynteettisiä diesel koneeseen tarkoitettuja öljyjä tai ainakaan sellaisia joita GM olis hyväksynyt. No voin olla väärässä tuon asian suhteen...

Niin ja akselin irtoamisen syy oli jumittuminen, nokka sitten hakkasi laakerin hajalle. Jumittumisen syynä käsittääkseni oli voitelun vähyys. Ei ehkä minun aikanani mutta joskus niin oli käynyt ja aikaamyöten kului laakeri.
Täysin varma en ole asiasta mutta minullu on esitetty että tietyt täyssynteettiset ei diesel öljyt eivät voitele oikein tuota laakerointia. Ei kuulemma jätä metallin pinnalle niin paksua kalvoa ja käynnistettäessä menee aikaa ennen kun öljykalvo taas muodostuu takaisin. Toinen mitä olen kuullut syyksi on noki joka bensakoneille tarkoitetuila öljyillä paakkuuntuisi tai kerääntyisi ahtaisiin kanaviin, juuri kuten nuo laakeroinnit.

No...voi olla vähä sekavaa juttua mutta tässä yövuorossa ei aina ajatus kulje oikein :D. Varsinkin tällasesta monimutkaisesta ikuisuus kysymyksestä.

No joo.siinäpä se oikeestaan oli.GM kaipaa jotain ominaisuutta jota ei kaikista öljyistä löydy.Sinällään ei kyse ole synteettisen/mineraali öljyn erosta vaan yksinkertaisesti siitä et kuten aina ja nyttenkin olis pitäny kattoo et purkin kyljessä on ne specsit mitä valmistaja vaatii.Syynä voi olla vaan vaikkapa erikoinen metalli laatu.Parhaat öljyt ovat nykyään synteettisiä mut se et se on synteettistä ei tarkoita sitä et se käy joka vehkeeseen.Olishan se kumma et öljy joka käy johonkin 1.0 litraiseen minidieseliin ei kävis 6.5 litraiseen koska ei voitele,kun se sama käy esim.1.6 litraiseen 250hv kisakoneeseen.Eli hieman karrikoiden GM koneet ei vaadi parempaa öljyä kuin muutkaan vaan hieman erilaista.Ei useimmat jenkki öljytkään käy eurokoneisiin.Eikä toi viskositeetti (esim.5w/sae30)kerro öljyn ominaisuuksista paljonkaan.Joo,tai eihän petrooli käy mersuun vaikka se petro saabiin käy..heh heh GM vehkeitä sekin.

SauliS
24.12.2009, 23:02
No joo.siinäpä se oikeestaan oli.GM kaipaa jotain ominaisuutta jota ei kaikista öljyistä löydy.Sinällään ei kyse ole synteettisen/mineraali öljyn erosta vaan yksinkertaisesti siitä et kuten aina ja nyttenkin olis pitäny kattoo et purkin kyljessä on ne specsit mitä valmistaja vaatii.Syynä voi olla vaan vaikkapa erikoinen metalli laatu.Parhaat öljyt ovat nykyään synteettisiä mut se et se on synteettistä ei tarkoita sitä et se käy joka vehkeeseen.Olishan se kumma et öljy joka käy johonkin 1.0 litraiseen minidieseliin ei kävis 6.5 litraiseen koska ei voitele,kun se sama käy esim.1.6 litraiseen 250hv kisakoneeseen.Eli hieman karrikoiden GM koneet ei vaadi parempaa öljyä kuin muutkaan vaan hieman erilaista.Ei useimmat jenkki öljytkään käy eurokoneisiin.Eikä toi viskositeetti (esim.5w/sae30)kerro öljyn ominaisuuksista paljonkaan.Joo,tai eihän petrooli käy mersuun vaikka se petro saabiin käy..heh heh GM vehkeitä sekin.

Tää on niin totta. Toi viskositeetti ei kerro oikeastaan mitään vielä. Nykyaikaisemmissa koneissa on ihan oikeasti haittaa väärästä öljylaadusta, joko venttiilin ajoitus ei toimi niinkuin pitää tai sitten paikat kuluu nopeasti. Pari tapausta ollut kun on 3v/100tkm ajetusta autosta kone loppu, pitäis takuuseen saada kuntoon. Huoltokirjassa ei ole mitään merkintöjä eikä mitään luotettavaa selvitystä että mitä öljyä on käytetty. "ite oon vaihdellu säännöllisesti", ja taas kertyi sitä kuuluisaa säästöä..

Tuomo
24.12.2009, 23:25
mikäs on suurin rengaskoko nuissa suburbaneissa minkä voi muutoskatsastaa konttorilla ja missä nuihin myydään korotussarjoja?
menee vuosi ennenkun saa luettua tuon overdriven topiikin läpi... sekavat sivut palstaan verraten

Jos otteessta on alkuperäinen koko, eli 245/75/16 niin eipä taida edes oikeasti riittää 33", jää hieman vajaaks. Riippuu millä renkailla on leimattu alunperin, Suomi-autot on varmaan kaikki tolla orggiskoolla, tuontipelit sitten erikseen. Tossa nykyisessä on otteessa 305/70/16 vaihtoehtoisena, eli tuumissa 33". Edellisessä oli 315/75/16 orggiskokona, vaihtoehtoisena 285/75/16 ja 35x12,5x16,5... Siinähän oli tosin 4" korotussarja maahantullessa ja isommat renkaat. Eipä noi kevyt k-a oo mitenkään erityisen helppoja "rakennella" ja laitella isompia renkaita, henkilö/pakettiautojen säännöksiä sovelletaan noissakin.

Korotussarjoja saa vaikka kuinka monesta paikkaa, Suomesta esim. RacesPlacen tai UsPartsin kautta, internetistä niitä löytää ja voi valita mieleisensä. Kannattaa kattoa mitä ne pitää sisällään, halvimmat esim. 6" sarjat on melkosia turauksia, en laittais rahoja sellaseen. Ohjauslaitteet on ainakin melko mielenkiinnoisesti toteutettu.. Edellisessä oli Pro Compin säädettävä 4-6" sarja, ja se oli ainakin kunnollinen, kaikki osat laadukkaan näköisiä ja kunnon aineista tehty. Melkonen homma sellasen laittamisessa on, kaikki pyöräntuennat ja etuperä vaihtaa paikkaa, lisätukien laitto (ei joka sarjassa, mun mielestä välttämätön jos kunnollisen haluaa), kulmien säätöä yms...

Rekisteröimätön
29.05.2010, 09:35
mikä mahtaisi olla vikana kun suburbanin kiihdytyksissä tökkii pahasti joku ja auto alkaa nykimään. mutta kun vauhti nouseee yli 100km niin ei ole mitään ongelmaa kiihdyttää. myös vakio nopeuden säätimellä esiintyy tökkimistä valillä.

ja onko kellään kuulunut kuskin penkin alta sitä kopausta liikkeelle lähdettäessä?

tdi
29.05.2010, 13:40
täällä yksi onnellinen fordin omistaja f250 99 pitäs mennä taka ristikot vaihtaa mut keli näyttää niin hyvältä ettei millään huvittais :D

jansa
31.05.2010, 14:22
siirtopumppu sökönä jos nytkii kiihyttäessä mut tasasella ajolla menee nätisti... noita suburin siirtopumppu/syöttöpumppu versioita on 2 tietääkseni toinen lopettaa yhteistyön kokonaan toinen jaksaa vielä kuljettaa autoa mutta rykimällä
itel meni siirtopumppu(alko nakutus kuulumaan kuskin penkin alta runkopalkin takaa missä se pumppu on-94ses), kulki kyl mut ryki ja savutteli mut tasases ajos meni ok.
kaveril oli -96nen ja ku siirtopumppu meni se oli hinauskeikka.

ja ensimmäiset 6.5tdt, oliko ny 90-93 ovat mekaanisella syöttöpumpulla kun taas tosta eteenpäin tolla "heikommalla" sähkösellä syöttöpumpulla.

kaikki autotha saa ajamalla rikki ja aika tekee tehtävänsä oli se sit chevy tai tojota...

SUBB
10.04.2011, 09:35
Minulla on Suburban 6,5 vm,95 ja on toiminut hyvin. Nyt se sammuu ajon aikana yht äkkiä. Tyhjäkäynnillä käy vaikka päivän. On vaihdettu siirtopumppu ja suodatin poksit jne. Pakoputki on ainoastaan korjaamatta.

Mistä voisi lähteä hakemaan vikaa??:confused:

HeikkiH
10.04.2011, 12:40
Minulla on Suburban 6,5 vm,95 ja on toiminut hyvin. Nyt se sammuu ajon aikana yht äkkiä. Tyhjäkäynnillä käy vaikka päivän. On vaihdettu siirtopumppu ja suodatin poksit jne. Pakoputki on ainoastaan korjaamatta.

Mistä voisi lähteä hakemaan vikaa??:confused:

FSD hajoamassa.

FSD (fuel solenoid driver) eli PMD (pump mounted driver), asustelee alunperin ruiskutuspumpun vasemmalla kyljellä, useissa yksilöissä kuitenkin muuttanut viileämpään ja/tai helpompipääsyiseen paikkaan jäähdytyssiilin asuinkumppaniksi. Hajoamisen oireina nykimistä ja sammahtelua ja joko heti tai pienen jäähdyttelyn jälkeen lähtee uudestaan käyntiin. Ajan kanssa kypsyy niin ettei lähde enää ollenkaan käyntiin, useammin tarvittu varaosa kuin vararengas.

http://fsd.log-group.org/yleisiae_vikapaikkoja

vexi4x4
10.04.2011, 12:44
ajonestolaite? virtalukonpohja? Vanissa oli mulla nuissa osissa vikaa ja harrasti mm. kesken ajon sammumista.

-Captain-
10.04.2011, 20:31
itsellä on -02 avalanche veto/käyttöautona ja voima ei lopu kesken.. tosin bensakoneella.. ja laatikkona 4L85-E.. kuulemma vahvin chevyn ns.oma laatikko, tosin onhan noita avalancheja ainaki tehty Allisonin laatikolla mut ei oo vissiin suomeen tuotu..

bensahan tuolle kelpaa mut eipähän oo dieselveroja eikä mitään pumppu yms.vikoja :) ja tehoja vakionakin tuplat verrattuna tohon 6.5 TD :)

SUBB
13.04.2011, 11:15
FSD hajoamassa.



http://fsd.log-group.org/yleisiae_vikapaikkoja
Kiitos vastauksesta. Kokeilemme korjata.

Olisiko tietoa. Onko olemassa rekkaa jossa nuppi on pienempi kuin normaalirekassa, mutta muuten tekniikaltaan samanlainen? Amerikkalaisessa hevoskuljetusjärjestelmissä olen mielestäni sen joskus nähnyt, ei lavamaasturi vaan pikkurekka perävaunulla.

wuntzikka
20.09.2012, 20:35
no kokemusta alkaa olla monestakin versiosta ja mikään ei ole ikuista, kuin myös kaiken saa rikki särkemällä.
ja tehoa laitettaessa pitäis omasta mielestäni laittaa sitten myös muitakin paikkoja, riippuen tietysti käytöstä ja lisäyksen määrästä.
ja joillakin on se, että pitää olla voimaa sen seittemänsataa jopa ruohonleikkurissa et vääntää hyvin sen ruohon poikki... ja toisille vois jo toivottaa, et ei se voima vaan se vääntö... noh, kaikilla maantie kulkineillani olen päässyt sitä nopeusrajoituksen näyttämää nopeutta ongelmitta ja välillä ylitsekin kuin myös alle.

tämäkin on taas sellainen aihe, että on ikuinen vääntö saatavilla...

vartiainen
22.03.2013, 22:31
Mikä olikaan tää syy miksi 98-99 suburbaneja on vaikea saada suomessa kilpiin? Itsellä olis Ruotsissa hyvä yksilö kiikarissa, se on 2006 tuotu jenkeistä ja mennyt kilpiin Ruotsissa lähes samoilla jutuilla kuin Suomessa eli tavaratilan jako verkolla, etuvilkut, takasumari ja jotain muuta pientä. Onko tuollasessa nyt sitten jotain syytä miksei saisi Suomessa kilpiin kun Ruotsissakin, joka tietääkseni samanarvoinen EU-maa, on onnistunut ja ajossakin ollut jo seitsemän vuotta?

tapsa4x4
22.03.2013, 23:17
Mikä olikaan tää syy miksi 98-99 suburbaneja on vaikea saada suomessa kilpiin? Itsellä olis Ruotsissa hyvä yksilö kiikarissa, se on 2006 tuotu jenkeistä ja mennyt kilpiin Ruotsissa lähes samoilla jutuilla kuin Suomessa eli tavaratilan jako verkolla, etuvilkut, takasumari ja jotain muuta pientä. Onko tuollasessa nyt sitten jotain syytä miksei saisi Suomessa kilpiin kun Ruotsissakin, joka tietääkseni samanarvoinen EU-maa, on onnistunut ja ajossakin ollut jo seitsemän vuotta?



Miks ei sais? Fsd.foorumit.fi vois olla paljon enenmän apua.

-MaTTi-
22.03.2013, 23:46
Mikä olikaan tää syy miksi 98-99 suburbaneja on vaikea saada suomessa kilpiin?
Ei oo syytä. Melutasosta, lähivalokuviosta ja ohjaamon suojasta paperit, sivuvilkut, takasumari ja oranssit takavilkut, ja valmista tuli. Niin, +runkonumeron meislaus jos ei ruottalaiset oo hakannu. Ne on varmaan laittanu nuo valotki.

vartiainen
22.03.2013, 23:55
Ei oo muuten oransseja takavilkkuja yhdessäkään nettiautonkaan suburbanissa, niissä on ne tavalliset punavilkut? Eikä ollut täs ruotsinkaan autossa.

-MaTTi-
23.03.2013, 00:03
Ei oo muuten oransseja takavilkkuja yhdessäkään nettiautonkaan suburbanissa, niissä on ne tavalliset punavilkut? Eikä ollut täs ruotsinkaan autossa.
Ei vaikuta tilanteeseen. Metro-autoki myi vielä -97 punaisilla vilkuilla, mut 14.6.1995 jälkeen pitää nykyään olla oranssit.

sisua45
23.03.2013, 00:12
niinpäs on!tuleeks toi tönäri/nokka väliin vai mihin?Kieltääkö GM synteettisten öljyjen käytön?miksi?Löytykö mitään syytä mikä oli ton akselin katkassu?onks kaikki GM dieselit vielä nykyäänkin työntötanko koneita?

Kyseessä on siis rullanostaja, tai nostin, kuinka halutaan sanoa.

On ne GM dieseli kasit tappikoneita, ja bensat kans. :D Corvette/Camaro, Viper, ja Chrysler Hemi on edelleen työntötangoilla. Ford on saanut sentään nokat kansiin 90-luvulla.

vartiainen
23.03.2013, 00:20
Ei vaikuta tilanteeseen. Metro-autoki myi vielä -97 punaisilla vilkuilla, mut 14.6.1995 jälkeen pitää nykyään olla oranssit.
OK. Pitää vähän selvitellä. Ei kyllä kiinnostais yhtään alkaa väsäämään jotain orkkuvilkkuja saati etsimään niitä todistuksia. Pitää tyytyä sitten vaan vanhempaan mallikantaan.

Mase
23.03.2013, 00:50
Eikös Ruotsissa tarvittu keltaiset takavilkut paljon aikaisemmin kuin suomessa. Vilkkuja laitettiin siellä paljon oransseilla polttimoilla pakkivalon tilalle.

vartiainen
23.03.2013, 20:21
Pakko vähän vielä lietsoa et mistähän Trafi kehittelee näitä päivämääriä millon mikäkin kelpaa ja millon ei kun tätä kysymyksessä olevaa korimallia on tehty 92-99? Autossa on vaihtunut matkan varrella ratti ja kojelauta ja äänieristys...:) Eikö kukaan vaan viitsinyt tehdä vuonna 1998 sitä tyyppihyväksyntää?

-MaTTi-
23.03.2013, 21:25
Jenkkimalleja ei oo EU-tyyppihyväksytty, eikä kuorma-autoja muutenkaan vasta kuin parina viime vuotena. Direktiivit sanelee päivämäärät, yksittäin tuotuihin omat helpotuksensa, mitä on taannoin tulkittu ja jopa ohjeistettukin AKEsta miten sattuu, mutta viimeiset 10 vuotta ollu suht selkeetä. Pykälät elää ja muuttuu, viimeksi 29.10.2011 helpottui radikaalisti, sallii mm. DOT-valot vaikka uusiinkin tuolla värit oikein -edellytyksellä ja lähivalokuviolausunnolla.

Tässä kuponki minkä mukaan arvostellaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478446/89df422001f8de14582a48cc819c9cf6/2517-Lisapoytakirja_Muu_N2_ko_ennen_112010.pdf
Ja vähän sovellusohjeita jeesaamaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/8e417c03b11b16cce3337d66ab0da82b/4708-Autoasetuksen_liitteen_soveltamisohje.pdf

vartiainen
24.03.2013, 09:41
Sain myyjältä vähän lisätietoja kun meilasin vaatimuksia Suomen päässä. Eli autossa on peilivilkut ja takana pakkivaloissa on vilkut. Edessä taas ne oranssit kulmavilkut eivät ole toiminnassa vaan siinä ajovalon alla on se yhdistelmävalo niin siinä on ulompana parkki ja sisempänä vilkku oranssilla polttimolla. Tavaratilan ja matkustamon välissä on sellanen verkkoseinä mutta siitä ei ole papereita, eikä myöskään melusta saati ajovalokuviosta. Mistähän sellaset paperit saisi?

HeikkiH
24.03.2013, 10:13
Tuo valokuviohan katsotaan tapauskohtaisesti konttorilla, jos se ei ole epäsymmetrinen niin sitten pitää mulkata valoja. Mut sen epäsymmetrisyyden näkee kyl ihan tavan suuntauslaatikolla mikä löytyy joka korjaamolta, niin voi sen laittaa kuntoon ennen rekisteröintiä.
Siitä kuormasuojasta näppärä tekee laskelman riittävästä lujuudesta, tai jos seudulla on joku päällirakenteita tekevä yritys niin sieltä saanee korvausta vastaan lausunnon rakenteen kestävyydestä.

-MaTTi-
24.03.2013, 11:11
Tuo valokuviohan katsotaan tapauskohtaisesti konttorilla, jos se ei ole epäsymmetrinen niin sitten pitää mulkata valoja.
Väärin, siitä tarvitaan vähintään hyväksytyn asiantuntijan lausunto (14.6.1995 ja uudemmat). Epäsymmetrisyys tietysti voidaan katsoa vaikka autotallin ovesta, mutta se ei yksistään riitä. http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/hyvaksytyt_asiantuntijat

Tollasen Suburbanin valot saa olla aika timmissä kunnossa että kuvioista mitään epäsymmetrisyyttä havaitsee, mut kyl niistä semmosenkin saa ja paperitkin. Yhtään sameet lasit jos on niin saa unohtaa.

Edit: melutasosta todistus esim. www.tuv.fi. Käsittääkseni n. 200€. Valoista lausunto halvimmillaan K1:ltä 89€, A:n paikoista 137€.