Kirjaudu sisään

View Full Version : Ahdin vikako?


vepele
16.12.2009, 19:04
HJ-61,Ajossa ahtimen merkkivalo(vihreä)vilkkuu,eikä pala tasaseen niinkuin aikaisemmin.
Kovemmin kierroksia niin palaa tasaisesti.
Moottorin sammuttamisen jälkeen kuuluu konehuoneesta ääni,niinkuin joku jäisi hetkeksiaikaa pyörimään.
Tehot tuntuu olevan tallessa.
Kaveri kyseli minulta tälläisiä,enkä osannut vastata,oisko täällä apuja?

Repro
16.12.2009, 19:20
Rupeiskohan ahtimen laakerit olemaan tiensä päässä..
Sormilla kun kokeilee akselin päistä niin säteittäisvälystä saa vähän olla -> öljykalvo keskittää akselin pyöriessään, päittäisvälystä ei saisi olla juurikaan.
Ja ne valot toimii paineanturien mukaan jotka on liitetty ahtoputkeen, en anna niille juurikaan arvoa.

Korpikumpu
16.12.2009, 19:25
Omassa heijarissa tuo vihreä valo vilkuttelee joskus, kun kierrokset on jossain 1300 paikkeilla ja antaa kaasua. Kestää hetken ja loppuu. Erillinen ahtopainemittari antaa koko ajan normaalilukemia. Eikä tuo ainakana tehoja ole hävittänyt mielestäni.


EDIT: Niin ja tuo sammuttamisen jälkeen kuuluva ääni: itsellä sama. Sitä en tiedä haittaako vai kuuluuko asiaan.

nizzan
16.12.2009, 20:31
se turpo pyörii siellä 50000rpm ni en usko et se pysähtyy kun seinään sammutettaessa. ei ainakaan mun autoissa pysähy.... oliskohan vaan niissä valoissa häikkää?

RIPAX
16.12.2009, 23:51
Muis toitsuis on kaks anturii,toinen alipaineelle ja toinen paineelle.Varsinki se paine voi hieman pumpata matalil kierroksil,on iha normaalii.Sit ehkä kannattaa ihmetellä jos se vihreevalo(paine)ei syty ollenkaan,voi olla anturi vika tai turbo jämähtäny kiinni.Sillon kyllä ei kulje mihinkään,se turbo pyörii enemmänkin kun sen 50000rpm joten jos motori pysähtyy sekunnissa ni se turbo ei.Sen takia ei sais moottoria pysäyttää korkeilta kierroksilta kun sillon se turbo pyörii lujemmin ja siten sen pysähtyminen voi kestää kauemmin kun moottoriöljyn paineen putoaminen.Jos turbon öljynpaine katoaa,se hajoaa kakkaraxi niinä aikoina.

tdi
17.12.2009, 00:13
olikos se 0.7-0.8 baria kun rupee oranssi ledipalamaan ota yhteyttä lähimpään toyotahuoltoon :D

ei liity aiheeseen mutta tuleeko katsastuksessa sanomista kun mulla palaa toi turbon oranssimerkkivalo kokoajan ? 61:sen kiekkamittari siis 60 koelautaan vaihdettu eli antureita ei ole konehuoneessa eikä siinä liittimessäkään ollut niinpaljon nastoja kiekkamittari toimii kyllä mut uskooka katsuri jos tälläisen tarinan sille kerron ?:rolleyes:

Heikki L
17.12.2009, 08:36
eiköhän se usko kun samalla muutoskatsastat sen 12ht:n siihen;)

tdi
17.12.2009, 12:00
eiköhän se usko kun samalla muutoskatsastat sen 12ht:n siihen;)

hienoo :)

VonLeka
17.12.2009, 16:00
mulla palaa molemmat ledit jatkuvasti yhtä aikaa. i don't care. mut voishan tuon korjata, niissä liittimissä joku vika missä missä ne sijaitsee?

Repro
17.12.2009, 16:03
niissä liittimissä joku vika missä missä ne sijaitsee?
Siinä miltei heti anturien vieressä.

revu
17.12.2009, 17:53
niille antureille menee ainakin LJ:ssä sellanen ohut letku. reikä sellasessa tai irronnut letku vois aiheuttaa tuollasia muutoksia ja ne "anturit" on todennäköisesti paine kytkimiä eli kytkimen kärjet on saattanut hapettua sen verran että ei ihan niin herkästi sytytä sitä lamppua.

Itse asentaisin ahtopaine mittarin niin tietää mitä siellä tapahtuu.

SauliS
17.12.2009, 19:06
niille antureille menee ainakin LJ:ssä sellanen ohut letku. reikä sellasessa tai irronnut letku vois aiheuttaa tuollasia muutoksia ja ne "anturit" on todennäköisesti paine kytkimiä eli kytkimen kärjet on saattanut hapettua sen verran että ei ihan niin herkästi sytytä sitä lamppua.

Itse asentaisin ahtopaine mittarin niin tietää mitä siellä tapahtuu.

Täysin samaa mieltä!
Jos siinä itse ahtimessa olis vikaa niin kyllä sen pian huomaisi muustakin kuin valojen välkkeestä

HJ-61
17.12.2009, 22:23
Huomasin kanssa tänään saman vilkkumisen vihreässä valossa ja kierroksilla paloi normaalisti.Aikaisemmin palanut normaalisti joten epäilen syyksi näitä pakkasia, enkä turhia paineita tosta ota.