Kirjaudu sisään

View Full Version : Ohjaustehostinpumppu tuotto ja paineet


ZAU
16.12.2009, 11:43
Onko tietoa mitä esim hydroboosterilla varustetussa chevy vanin ohjaustehostin pumpussa on tuotto ja paine.Hydraulivinssiin tarvis pumpun ja jostain tehostinpumpuista niitä on väsätty mutta mistä:confused:

Hakua on käytetty monet kerrat mutta silmään ei ainakaan osunut aiheesta tietoa.

JanneBlomgren
16.12.2009, 21:29
Voihan noiden pumppujen paineita ja tuottoa parannella

http://westtexasoffroad.homestead.com/powersteering.html

ZAU
17.12.2009, 09:49
Voihan noiden pumppujen paineita ja tuottoa parannella

http://westtexasoffroad.homestead.com/powersteering.html

Hyvä linkki kiitos siitä,mutta edelleen on haussa se että paljonko tollasessa pumpussa on tuotto vakiona:confused:

Pauli
17.12.2009, 10:10
Ei taida kukaan edes tietää kuinka vähän niissä on tuotto, mutta vinssikäyttöön jos laitat, niin saat tosi hitaan vinssin. En suosittele, ainakaan itseäni en kiusais sellasella.

Tuomo
17.12.2009, 10:56
Ei riitä litrat eikä paineet Letukan pumpussa (eikä kyllä missään muussakaan henkilö/pakun pumpussa). Hidas siitä tulee, voima vois ehkä vielä jossain määrin riittääkkin. Tapsa4x4 portto-Patesta oli tarkotus mitata litrat&paineet ihan kunnon virtausmittarilla, pystyis säätämään sen pumpun optimaaliseksi. Pumppu on lähes uusi, Riskiretki 2009 ajettu. Sitten olis tietoa, oikeen faktaa:D. Tosin tässä sata muuta hommaa ennen sitä.

Ihan suosiolla kannattaa sovitella oikea hydraulipumppu sinne keulalle, ne on tehty siihen hommaan.. Muuten voi tulla pettymyksiä..

Kartse1
17.12.2009, 11:23
Manuaalien mukaan 160-korisen Patrollin tehostimen vakiopumpusta irtoaa n. 70bar, 260-korisen n. 80bar ja Y61-korisen GR:n 81 - 87bar.

HJ:n kirja antaa arvon 75kg/cm2, FJ:n 80kg/cm2 ja HDJ:n 85kg/cm2 joka on n. suunnilleen samaa suuruusluokkaa bareissa.

Litratuotoista ei mainita edes sitä "riittävää"... :D

Joka tapauksessa vaatimaton tuotto vinssikäyttöön.

Jenkkiautojen pumpuista minulla ei ole tietoja/kirjoja käytettävissä.

ZAU
17.12.2009, 21:24
Kiitoksia neuvoista ja tiedoista,hieman kuitenkin ihmetyttää että kuinka jenkkilän pojat ovat saaneet toimimaan tehostajan pumpulla ko laitteen,esim milemarkerin sivuilla kerrotaan että voi käyttää myös tehostinpumppua-> onko niitä sitten paranneltu jotenkin sitä en tiedä.Normi hytikka pumppua en halua ekana laittaa koska kiinnitys on eka joka mietityttää ja uazin kampiakselin päähän en halua laittaa ns suoraa vetoa koska tilaa ei ole,ulosottoa autossa ei ole ja se ei auta oikeastaan mitään koska pyörii liian hiljaa vaikka sellainen olisi saatavissakin.Jenkkien tehostinpumpuissa paine näyttäis olevan 100bar luokkaa eli se riittäisi kaiketi,tuottoa en ole löytäny mutta saabin tehostinpumpun tuotto on 8,5l minuutissa niin ajattelissa että esim chevyn omassa olis jo reilusti enemmän:confused:

hiski
18.12.2009, 08:50
Tääl olis jotain infoa aiheeseen: http://4x4winches.com/index.php?page=winch_test.htm

Ilmastoinnin kompuran paikalle ylimääräinen tehostimen pumppu remmivedolla, toinen vaihtoehto tietty PTO.

Mikki
18.12.2009, 21:26
Itse ihastuin nivelbussin (Volvo) Vickers:n pumppuun, 155-255bar ja 38-46L/min:eek::eek::eek:
Hintakin oli sitten :eek:, eli 2500€...

Itte mietin aikanaan Sanup:lta Mile Marker asennusta asiakkaalle ja totesin, jotta (romikselta) Volvo F6:n tehostajan pumppu olis hyvä, tuottoa 20-22L/min ja painetta 85bar SÄÄDETTÄVÄLLÄ paineenrajoittimella. Kuitenkin olisi tuo tuotto ollut rajoittava tekijä, koska vauhtia olisi kyllä vinssissä piisannut, lappu lattiassa vinssillä kovempaa kuin pikku 1:llä...:rolleyes::rolleyes::rolleyes: Niin ja voimaakin olisi "sopivasti" löytynyt...

Kannattaa käydä "rekkaromiksilla", LÖYTYY ALUMIINI / KOMPOSIITTI PAINEILMASÄILIÖITÄ, LIITTIMIÄ, ym. "ylijäämää", mitä eivät saa kaupaksi, ja lähtee edullisesti...

mikkoimp
18.12.2009, 22:28
Jenkkien tehostinpumpuissa paine näyttäis olevan 100bar luokkaa eli se riittäisi kaiketi,tuottoa en ole löytäny mutta saabin tehostinpumpun tuotto on 8,5l minuutissa niin ajattelissa että esim chevyn omassa olis jo reilusti enemmän:confused:

eikös tuo saabin pumppu ole hyvinkin pitkälti jenkkien pumppu? ainakin hyvin saman moinen löytyi esim vanista ja caprisesta jne..

ZAU
18.12.2009, 22:39
eikös tuo saabin pumppu ole hyvinkin pitkälti jenkkien pumppu? ainakin hyvin saman moinen löytyi esim vanista ja caprisesta jne..

Joo onhan se samaa tavaraa mutta hieman köykäsempi versio,jenkki mallin pumppuja on kymmeniä erilaisia ja kaikki on saman näkösiä silti.

Mikki
18.12.2009, 23:28
vinssikäyttöön jos laitat, niin saat tosi hitaan vinssin. En suosittele, ainakaan itseäni en kiusais sellasella.

Ei haittaa jos Antti on jonossa mukana, silloin voi joku huomauttaa jopa kaahaamisesta...:D:D:D

miesmies
19.12.2009, 14:03
Saabin ja Volvon sekä jenkkien ohjaustehostimien pumpuista... Ovat käyttäneet Cam-merkkisiä pumppuja. Tunnistaa siitä että säiliö ja pumppu on samassa paketissa. Volvoissa ja Saabeissa on ollut myö ZF- pumppuja. Hyvin ne käy ristiin ja hihna pyörien kokoa muuttelemalla saa joko kevyenpää tai raskaampaa tyyräystä.No toki jenkki autoissa on simpukka ja noissa länsinaapurin laitteissa hammastanko, mikä tekee omat temppunsa sen paineen ja litratuoton kanssa... Mutta kuten tuli jo selväksi niin jos näistä vinssiin aikoo ottaa voimaa niin kovin hitaaksi vinssi käy.
Ja sitten kun tuos nyt tuli noitten Nismojen ja Tojojen pumppujen tuotosta niin lisätään nyt Mersun G-wagenin pumpun paine, eli pumpun tyyppikilvessä kerrotaan sen olevan 85 bar...(tarkistan asian vielä ku käyn tallilla) litra tuotosta ei sanota mitään. Mulla on tälläinen pumppu joutilaana jos kuitenkin haluat kokeilla sitä johonkin, mutta taitaa siitä tälläkin hidas tulla jos vinssiin meinaat.

Kartse1
19.12.2009, 14:43
Itellä oli joskus sellainen Audi 200 Turbo ja siinä on 2-piirinen tehostajan pumppu.
Taitaa muuten olla kaikissa isoissa Audeissa 80-luvun puolivälistä ylöspäin.

Ohjaustehostimelle menee tuo normaali paine ja sitten jarrutehostimelle menee joku n. 160 - 200bar paine (en muista tarkemmin),
sellaista kynän vahvuista putkea pitkin ja lisäksi siinä piirissä on sellainen painevaraaja, "pommi",
joka kunnossa ollessaan pitää normaalipaineen jarrupiirissä n. 20-30 polkaisua,
vaikka moottori on sammutettuna.

Ei tuostakaan vinssin pumpuksi ole, mutta vinkkinä pieniin hydrauliikkahommiin... :p