View Full Version : Ensiprojekti aka Kyntösika
Korpikumpu
15.12.2009, 21:25
Dodi, laitetaan nyt sitten tämä tänne, kun jotain tuli tehtyä onnistuneesti.
Tuli siis kesäkuussa hankittua HJ61 -87. Hieman reilu 500 000 ajettu. Kone kuulostaa hyvältä, ei syö öljyä eikä käynti/käynnistymisvaikeuksia ole. Tämä on siis ensimäinen auto, johon ajattelin laittaa aikaakin. Muutama muukin ollut, mutta ei niinkään "projektiluontoisia".
Aluksi oli tarkoitus hankkia vain käyttöauto, jolla voi vetää puu- tai rakennustarvikekuormia ilman huolta. Tähän tarkoitukseen toimii mainiosti. Toinen tavoite oli saada neliveto pienen velivedon seuraksi. Ja siis neliveto siksi, että talvella ei tarvitse huolehtia pihasta pääsyn takia. Pihatie on huonokuntoinen ja talvella silloin tällöin tulvillaan lunta, eli pitää päästä jotenkin poiskin.
Käyttöautona toimii hyvin, mutta kun vahingossa eksyin tänne sivustolle, alkoi offroadhommat kiinnostamaan. Jospa tuosta jonkinlaisen perus metsävermeen saisi. Tai kyllähän tuo testatessa meni vähän huonommassakin maastossa ilman sen kummempia virittelyjä.
Tavoitteena on siis laitella autoa kuntoon sitä mukaa, kun tarvii, mutta muutama juttu tekisi mieli lisätä heti, jos olisi liikaa rahaa. Alustan korotus, mekaaninen vinssi, ruostehommat jne.
Ensimäiset pikkuhommat on jo tullut tehtyä. Pieniä sähköjuttuja korjailtua ja jotain perussäätöä. Nyt sitten pari viikkoa sitten alkoi perä huutaa keljusti ja ajattelin, että samahn tuo on jotain sille tehdä, kun ei muuutakaan tekemistä iltaisin. Eli täältä lukemien juttujen perusteen perän kimppuun. Tilasin tamgearsilta pinionin laakerit ja kilkkeet ja eikun hommiin.
Pakko sanoa, että olisihan tuota voinut ensin jollain harjoitella, mutta tulipahan aloitettua kuitenkin. Iltaisin kaverin kanssa koko viime viikko työstettiin ja voin sano, että jälkeenpäin kun miettii, niin olisin monta asiaa tehnyt toisin. Se on kai sitä kokemusta? Noh, vetarit irti (totaalisesti jumissa), lukkokilkkeet irti, murkula irti jne. Tuli putsattua samalla paikat perusteellisesti. Lukkokin tuntuisi nyt asettuvan paikallalleen takan, mutta kojelaudan valo ei kuitenkaan syty. Jotain häröä. Oli muuten laakereiden vaihto tuskallista...Nyt on kuitenkin paketti kasassa ja onnistui ilmeisesti ihan hyvin, kun ei tuo koeajolla mitään meteliä enää pitänyt. Vaihdetta vaihtaessa kuuluneet kolahdukset loppuivat kuin seinään ja ajelu on metelittömämpää. Katsotaan miten tuo jatkossa käyttäytyy. Niin ja jos joku alkaa ensimäistä kertaa tehdä tuota, niin ei kannata tehdä avotallissa pakkasella, ei ole hauskaa :D
Nyt vain sitten jännityksellä odotan, että mitä kovat pakkaset tuo tullessaan. Muutakin kuin akkujen vaihto? Akut siis tuli vaihdettua tänään, kun jäätyivät. Amatööritoimintaa tai vikaa vehkeissä, mistä näitä tietää :)
Tästä tämä kai lähtee ja pirskatti, kun näyttää, että rahaa menee tolkuttomasti. Tahtoo sitä ja tuota ja vähän tuota ja jos tuonkin...huoh...
Nii ja kuvia olisin rempasta pistänyt, mutta jostaan syystä ei tullut niitä otettua...
Jatkoa seuraa heti, kun tarvetta on. Kesällä on muuten varmaan maalausta ja ruostehommaa edessä. Mustaa!
Onnea vaan rojektille. löytyiskö kuvia härvelistä.
Tourinki
15.12.2009, 23:31
Omaa ropatessa oon kironnu monesti sitä kun ei ole kunnon akkulaturia, ja joutuu vähän kikkailemaan että saa akut ladattua täyteen. Että kannattaa ostaa joko kaks 12v akkulaturia tai suoraan 24v laturi.
knucklebone
16.12.2009, 18:36
Hyvällä asenteella! :)
Joo kyllähän näihin saa rahaa menemään niin paljon kuin vaan jaksaa "lapioida sisään", koska
nämä vehkeet ei tunnetusti tule ikinä valmiiksi.
Päivittele ihmeessä tänne kun saat projektia eteenpäin ja ota kamera mukaan ropatessa, koska kuvat on kivoja!
Korpikumpu
13.01.2010, 18:13
Ja nyt!
Jaksoin ottaa pari kuvaakin. Elikkäs kuvissa näkuu rassi, joka on tarkoitus pistää sekakäyttökuntoon. Ensimäisenä hommana tuli nyt hankittua nuo riittävän isot renkaat. Ensimäistä jo koeistuttelin tuohon. Näkyy kuvissa nuo vanhat ja uudet ja samalla vähän, että miltä näyttäs.
Sakottaako setä poliisi tuosta renkaan ylimenosta? Tuo kulutuspinta ei varsinaisesti tule tuolta alta esille, mutta hitusen tuo reuna. Tuossa näkyy yhdessä kuvassa jotenkin. Pitääkö heti alkuun ruveta levikekumeja laittelemaan?
PS. Renkaista kiitos Rompe1:lle!
Edit.
Nyt on koeajettu. Pitoa löytyy itse asiassa enemmän kun nuista nastoista. Tosin vetisellä jäällä voi tilanne olla toinen. Hangessa menee kivasti ja nelikko tuntuu jotenkin paremmalta vanhoihin renkaisiin verrattuna. Ainoa miinus pienestä vaeltamisesta, mutta kai siihen tottuu :D
riippuu poliisista! käytännössä sivukuvio EI ole kulutuspintaa eli saa näkyä! mutta jos ei kokoa otteessa saattaa kiukutella :)
Korpikumpu
15.01.2010, 17:40
riippuu poliisista! käytännössä sivukuvio EI ole kulutuspintaa eli saa näkyä! mutta jos ei kokoa otteessa saattaa kiukutella :)
Juu eipä ole otteessa noita. Heti kohta muutoskatsastan kun tulee palkkapäivä. Toivotaan, että menee selitys läpi :D
EDIT: Niin eihän ne nuo 35" mene kun erikoisluvalla...
Korpikumpu
21.02.2010, 16:10
Hitaasti, mutta epävarmasti etenee.
Sainpahan nyt vinssinkin työn alle tuohon. Pitäisi alkaa kohta puoliin petiä suunnitelemaan tuohon. Kyseessä siis HJ:n mekaaninen. Ollut hinausauton vinssinä tai jotain. Vanhat maalit ajattelin ruapasta pois ja laittaa mustaa tilalle, samalla tuon vaijerin tarkastin. Melkein käyttämätön vaijerihan tuo on. Rasvat tiukasti liimaantunu alimpiin kerroksiin ja hyvässä kunnossa näyttäis olevan tuo vaijeri. Siitä en sitten tiedä, että mitä se todellisuudessa kestää...
Pitipä se pistää sitten tuo kuva päivänvalossa tuosta kikottimesta. Alla on nyt 33/12,5/15 A/T katsastettuna. Varuilta pistin levikeräipälettä, kun näytti että menis yli, mutta eipä ois kuulemma tarvinnu.
Nautarauta odottelee tallissa vinssi asennusta. Maanantaina tulee 4+2 kpl työvaloja noihin kattotelineisiin. Maailma räjähtää.
Katotaan mitä seuraavaks keksii...
Niin tuli vielä mieleen tuosta vinssistä, että huoltovinkkejä otetaan vastaan. Kannattaako tuota ruveta aukomaan, kun pyöritellessä ei rahinoita kuulu ja kaikki liikkuu. Tosin tuota vapautusvipua pitää kyllä herkistellä. Oli työtä saada liikahtamaan.
Korpikumpu
01.03.2010, 13:26
Nyt on puhdisteltu ja maalailtu tuo vinssi. Musta tuli. Pitää laittaa jossain vaiheessa kuva, kun jaksan kantaa sen valosampaan paikkaan. Painaa kun synti.
Tuli laiteltua katolle nuo työvalot ja niille pistoke tuohon kattopeltiin. Takavaloille onkin valmis reikä pistokkeelle tuolla kyljessä takana, pitää vaan käydä ostamassa lisää letkua, kun ei riittänyt tuonne asti. Kojelaudassa on upea mustasta pe:stä tehty "paneeli", jossa on kytkimet ja ahtopainemittari tulevia kutitteluita varten. Viereen pitää vielä pistää öljynpainemittari kun kerkee.
Misäs kuppaa rakentelukuvat??? :cool:
Misäs kuppaa rakentelukuvat??? :cool:
tainnu olla vaan kovaa ajoa ja huonoa huoltoa :P
tainnu olla vaan kovaa ajoa ja huonoa huoltoa :P
Vissiin juu. Ny hällä olis vinssi, ja sille peti, sais vaan kii... :)
Korpikumpu
29.10.2010, 13:40
Joopa joo. Ei tuunu aika riittävän auton roplailuun.
Mutta prkl. Nyt on siis vinssipeti keulilla, kun vihdoin sain hankittua (kiitos Rompe1). Vinssiä jo siihen asettelin, mutta pitää kulmarauta vielä tekasta siihen. Sovittelin samalta istumalta eiln illalla nautarautaa siihen, joka tuolla nurkissa pyöri. Pedissä oli valmiiksi edeltäjän edeltäjän asentaman pikakiinnityspaikat, niin tekasin tuohon omaan rautaan vaan putket oikeaan kohtaan hitsaamalla ja nyt on pikakiinnityksellä sitten rauta keulilla. Samaan syssyyn laitoin takaisin nuo lisäkaukovalot. Toimii. Jos ei muuta, niin onpahan rouheen näköset :D
Vinssin yritän pistää lopullisesti aloilleen viikonlopun aikana jos aika riittää. Jortaania vaille vaan olen vielä. Yksi palasina oleva piti olla jostain hevon kuusesta tulossa, mutta eipä tuota vielä ole näkynyt.
Kuvia pistän illalla tai huomenna, kunhan saan kuvat koneelle asti.
Perkele kun työt ja remontti haittaa harrastuksia :( Teksi mieli enemmänkin tehdän tuohon, mutta kun...
Ai niin. Ainakin etupäähän pitää näköjään apujoudet tms laittaa lähiaikoina, kun alkaa roukutella. Toisen puolen murros pitää myös vaihtaa. Samoin takaa jarrut fiksailla :D Hommaa siis edessä.
Korpikumpu
29.10.2010, 14:07
Laitetaan nyt tämä yksi kuva alkuun. Pitää pistää parempaa kun on valosampaa.
Nautarautaa pitää vielä hieman muokata. Pari senttiä ylemmäs pitää saada keskellä olevaa palkkia, että mahtuu vinssin kidan tukiraudat kunnolla paikalleen. Lisävalot iskin tuohon keulalle, kun ovat puolivuotta olleet pöydällä tallissa. Nyt näkee taas syssyllä ajella. Noh, onpahan taas askel eteenpäin tuota. Hitaasti ja epävarmasti.
Korpikumpu
30.10.2010, 14:09
Niin ja ajattelin katolle taakkatelineen laitella, kun sain tuossa ilmaseksi sopivan kokosen rungon siihen. Reunat jos vaan tekis ja kiinnityspisteitä. Sais sitten vararenkaan katolle ja jerrykannulle paikan.
Korpikumpu
30.01.2011, 12:42
On sellanen homma tuon auton kanssa, että kun pitää joka päivä ajaa, niin ei mitään isompaa kärsi alottaa. Tai sitten pitää prkleen nopea tekemään. Noh, emäntä jäi työttömäksi, niin nyt keväällä menee yotota talliin seisomaan. Aloittelen ruosterempat ja korin korotuksen. Jouset pitäisi ainakin edestä saada terhakammaksi, niin jospa apujouset alkuun. Sitten kun on rahaa, niin uudet kippurat. Tässä viikko takaperin oli tylsää, niin ajattelin laitella vähän tuota peräkontin puolta. Purin lattiasta matot ja vanhan työkalulaatikon veks. Sattu sitten olemaan filmivaneria ja kaiken maailman roipetta, niin ostin sitten huopamattoa. Rakensin sitten taakse laatikon lattiaa vasten ja väliseinän.
Siirsin kaiuttimet takaa pois, kun koiralle tulee häkki takaosaan. Ei tarvii koiran korville niitä musiikkeja kuitenkaan. Häkin rakennus on sitten jossain vaiheessa edessä. Tarkoitus olisi tehdä irrotettava härri, jotta mahtuu sitten tavarat vielä tuonne taakse. Pitää tehdän kuitekin sellainen, että on sitten nopea irrottaa se. Takaa on seinäpaneelit irroitettu ja verhoiltavana olohuoneen lattialla.
Niin ja sain viimeinkin hankittua mekaanisen mittarin öljynpaineelle kun ei se alkuperäinen enää näytellyt ihan oikein. Oli mielestäni helpoin ratkaisu tuo. Samaan settiin pistin ahtopainemittarin parempaan paikkaan ja valaistulla mittarilla. Tänään illalla vielä jos laittaisi paikalleen lisävalokatkaisimet toiseen paikkaan ja niiden paikalle LA-härpättimen.
PS. Koira on kuvissa, kun ei suostunut autosta tulemaan pois.
Korpikumpu
08.02.2011, 09:04
Pääsee näköjään sitten kytkinremppaa tekemään. Aamulla meni kytkin veltoksi, mutta vaihdetta pystyi vaihtamaan kuitenkin. Tarkistin pysähdyttyäni nesteet, niin likimain tyhjkä oli säiliö. Tiivisteitä taitaa siis päästä vaihtamaan sylinteristä.
Tuli noista jousista muuten mieleen, että kuinka monta lehteä on HJ:n alkuperäisissä jousissa? Jos laittaa apujouset, niin kannattaako ottaa noita lehtiä pois, ettei tulis kivireki? Tuosta vehkeestä on vissiin jouset vaihdettu jossain välissä ja näyttäisi olevan useempi lehti kun alkuperäisissä. Ehkä?
Vielä tähän voisi lisätä kyssärin tuosta ahtopaineesta. Nykyinen mittari näyttää samoja lukemia kun entinenkin itseasentamani teollisuusmittari eli korkeimmillaan noin 0,6 bar. Vaihdetta vaihtaessa kuitekin nuo paineethan pitäisi pudota aika vauhdilla ainakin nollille, mutta pitäisikö mennä myös alipaineen puolelle? Kyseessä siis VDO:n mittari, jossa myös alipaine näkyy. Tuosta lukeman tippumisesta on vauhti kaukana. Paine putoaa nollille noin 1,5 sekunnissa ja tuntuu aika verkkaiselta. Edellisellä mittarilla kuitenkin nollille mentiin rivakasti. Onko jossain vikaa vai ahdistaako esimerkiksi liittimet? Paineet kuitekin nousevat normaalisti.
Tourinki
08.02.2011, 09:36
Ulkomuistista omassa on edessä ja takana 6-7 lehteä pakassa.
Korpikumpu
08.02.2011, 09:51
Ulkomuistista omassa on edessä ja takana 6-7 lehteä pakassa.
No taitaapa tuo sitten sama olla.
PS. Koira on kuvissa, kun ei suostunut autosta tulemaan pois.
Tuohon kun teet koiraverkon ja tavaratilalle kannen, jonka päällä koira pääsee matkustamaan makuulla maisemia seuraillen, niin viihtyy vielä paremmin! ;)
Tavaratkin sopii hyvin suojaan kannen alle.
Omat koirat olis aina mukana, ja vieläpä pitävät mielellään koppinaan, kun sieltä näkee hyvin seurata pihankin tapahtumia.
Rekisteröimätön
09.02.2011, 00:01
Pääsee näköjään sitten kytkinremppaa tekemään. Aamulla meni kytkin veltoksi, mutta vaihdetta pystyi vaihtamaan kuitenkin. Tarkistin pysähdyttyäni nesteet, niin likimain tyhjkä oli säiliö. Tiivisteitä taitaa siis päästä vaihtamaan sylinteristä.
Tuli noista jousista muuten mieleen, että kuinka monta lehteä on HJ:n alkuperäisissä jousissa? Jos laittaa apujouset, niin kannattaako ottaa noita lehtiä pois, ettei tulis kivireki? Tuosta vehkeestä on vissiin jouset vaihdettu jossain välissä ja näyttäisi olevan useempi lehti kun alkuperäisissä. Ehkä?
Vielä tähän voisi lisätä kyssärin tuosta ahtopaineesta. Nykyinen mittari näyttää samoja lukemia kun entinenkin itseasentamani teollisuusmittari eli korkeimmillaan noin 0,6 bar. Vaihdetta vaihtaessa kuitekin nuo paineethan pitäisi pudota aika vauhdilla ainakin nollille, mutta pitäisikö mennä myös alipaineen puolelle? Kyseessä siis VDO:n mittari, jossa myös alipaine näkyy. Tuosta lukeman tippumisesta on vauhti kaukana. Paine putoaa nollille noin 1,5 sekunnissa ja tuntuu aika verkkaiselta. Edellisellä mittarilla kuitenkin nollille mentiin rivakasti. Onko jossain vikaa vai ahdistaako esimerkiksi liittimet? Paineet kuitekin nousevat normaalisti.
kuulin aikoinaan että venäjän pojat laittaa hj toyotaan jotain gm maasturin pakkoja.en tiedä onko totta.
Varmaan tuota mittaria on kuristettu reilusti viisarin rauhoittamiseksi, teollisuusmittareissahan ei kuristimia ole vaan joutuu itse jollain (moponsuuttimella/pienellä bensansuodattimella) kuristamaan letkua et saa viisarin rauhalliseksi?
Korpikumpu
21.03.2011, 09:20
Tuli uusia jännittäviä käänteitä auton kanssa! Viime viikolla kuului järkyttävä pamahdus takaa "jostain". Perstaina sitten huomasin auringon valossa ison halkeaman runkopalkissa. Noin 20cm 3 eri suuntaan. Eli auto menee nyt seisoskelemaan talliin ja tulipahan syy aloittaa kunnolla tuo remonttipuoli. Varakulkuväline pitää vaan ensin laittaa ajokuntoon.
Tarkotus oli siis nostaa tuo kori pois tuosta ja käydä koko runko läpi, kun siellä on kaiken näköstä pientä paikkaa siellä täällä. Samalla varmaan pitää tuo rungon takaosa tehdä kokonaan uusiksi, kun on aivan läpimätä.
Vinkkejä korin irrotukseen saa antaa. Traktoria ei sen nostoon ole, joten jotuu varmaan jonkin näköistä pukkiviritelmää harrastamaan. Taitaa olla aika paljon irroteltavaa noissa kilkkeissä, että irtoaa tuo kori? Jarruputket ainakin tulee varmaan semalla tehtyä kokonaan uusiksi. Mitäs muuta kannattaa samalla vaivalla tehdä, kun kori on poissa paikaltaan?
Korpikumpu
12.04.2011, 18:35
Joopa. Uskomaton on ihmisen mieli. Ihan pitää ehdottomasti kaivaa verta nenästään. Tarkoitus oli siis vain irroitella tuo kori tuosta rungosta. Aloin hommiin ja huomasin purkaneeni lähes koko sisustuksen. No tämän tarkoitus oli se, että näkisin hitsaustarpeet. Yllätyin suuresti, kun ruosteen määrä on oikeasti vähäinen. Muutamia kohtia pitää paikata, mutta ruoste on lähinnä pintaruostetta. Käyn kuitenkin koko korin pohjan läpi ja tarkastelen. Yksi mätäreikä löytyi ja siitä on kuvakin kuva-arvoitukseksi.
Nyt siis lisää irroittelua ja sen jälkeen puhaltelua ja muuta. Ei varmaan ole kyllä tarvetta tuota koria kokonaan puhaltaa sisältä? Jos vain arat paikat lävisi läpi ja maalailisi jne. Mitä sitä kannattaa laittaa pohjamaaliksi ja mitä pintaan, että kestää. Mitenkäs, kannattaisikos tuohon jotain äänieristysmassaa laitella lattiaan maalailuiden jälkeen? Vaiko vaan mattoa?
Ulkopuolella on sitten enemmän sitä rapsakkata, mutta eiköhän noista selviä. Ovet varmaan ainakin irroittelen ja puhallutan/maalailen. Tietenkin siis paikkailen välissä.
Täähän lähteeä perkele lapasesta :D Kaliaa pitäs olla, mutta kun ei oo. Haave oli päästä Finland Offroad Tourille, mutta aika säpäkkään pitäs hommia painaa...eli jospa sitten ens vuonna :D
Ja kuva on kivoja.
Se kuva-arvoitus: Kuka se arvaa mistä kohtaa tuo läpireikä on? Kuva 3 siis. Ainakin omien näkemisien perusteella varmaan yleisin paikka, mihin se tuo reikä tulee.
Se kuva-arvoitus: Kuka se arvaa mistä kohtaa tuo läpireikä on? Kuva 3 siis. Ainakin omien näkemisien perusteella varmaan yleisin paikka, mihin se tuo reikä tulee.
Apparinpuolen jalkotilassa, siinä kynnyksen ja penkin välissä. Tosta on sit hyvä sytyttää samalla taakse menevä johtosarja palamaan :P
Korpikumpu
13.04.2011, 06:47
Apparinpuolen jalkotilassa, siinä kynnyksen ja penkin välissä. Tosta on sit hyvä sytyttää samalla taakse menevä johtosarja palamaan :P
Joo, onneks tuli jo irroteltua se valmiika, niin on sit helppo siirtää :D
Korpikumpu
14.04.2011, 19:23
Joopa, sainpahan nuo pultit melkein irti :D
Osa lähti ihan nätisti, mutta vissiin ollu tuo kori joskus irti tuosta ja valmiiks pyöreet mutterit laiteltu takas. Leikkelyhommiks menee huomenna loppujen kanssa. Kaivelin tuota lattiata tarkemmin, niin löytyhän sitä rotanreikää enemmänkin. Kuskin ja apparin jalkatilaa pitää turata vähän enemmän. Apparin puolelta japanin poika vissiin unohtanu kokonaan pistää pellit. Nyrkin mentävää reikää kun oli. Muuten melko hyvässä kunnossa on.
Korpikumpu
15.04.2011, 09:34
Kertokaapas nyt joku hölömölle, että miten noiden korin puslien kanssa pitäs menetellä. Eli rungon kiinnikkeiden alapuolella on paksut kumipuslat, joiden sisällä on ruosteen syömä putken pätkä, jonka läpi sitten pultti menee. Tarviiko tuota putken pätkää siellä puslan sisällä? Isot levythän noissa on sekä ylä, että alapuolella ja vissiin tuo putki ollu alunperin osa sitä alapuolen levyä. Saako noita puslia uusina edullesti jostain? Osa on ok kunnossa, mutta pari oli sellasia, jotka on vissiin joskus vaihdettu tai jotain. Olivat pienempiä. Mites sit tuo kiristys. Miten kireelle ne pitää kiristää kasailuvaiheessa (siihen nyt on aikaa, mutta sama kysyä nyt)? Osa on vedetty niin kireelle, että ovat aivan lintassa :o Osa taas vähän paksumpia. Näistä ota erkkikään selvää.
Jos se putkenpätkä on toiminut topparina kiristykselle?
Tourinki
15.04.2011, 11:39
Käyhän ihan mielenkiinnosta kysymässä mitä ne pyytää toyotalla noista korinkumeista. Itelläkin kun olis muutamalle tarvetta..
Korpikumpu
15.04.2011, 12:21
Käyhän ihan mielenkiinnosta kysymässä mitä ne pyytää toyotalla noista korinkumeista. Itelläkin kun olis muutamalle tarvetta..
Jostain parin vuoden takaisesta muistelen nähneeni hinnan 85o e koko sarja. Jos pitää paikkansa, niin ei ihan ilmasta...Mutta kaippa tuota vois käydä kysymässä.
Tourinki
15.04.2011, 13:26
Jostain parin vuoden takaisesta muistelen nähneeni hinnan 85o e koko sarja. Jos pitää paikkansa, niin ei ihan ilmasta...Mutta kaippa tuota vois käydä kysymässä.
Joo, ei toyotalla ole mikään ilmaista, tai edes halpaa esim BJ75:sen ohjausvarrenpää simpukan puolelle 270 euroa... Ja tarvikkeena sama osa 30 euroa...
Korpikumpu
21.04.2011, 12:32
Nyt tuossa tuli vastaan tämmösiä. Oikeat koot kun ettii niin nämä lienee ihan toimivaa tavaraa tuossa rungon korvakon alapuolella. Ainakin varmaan riittävän lähellä orkkiksia... http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2320679&catalogUid=2224442&parents=|2320159|2320163|2320167&path=1
Ja korin ja rungon väliin sitten tämmöset? http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2321119&catalogUid=2224442&parents=|2320159|2320163|2321059&path=1
Korpikumpu
28.06.2011, 17:01
No jo se on perkele :mad:
Hommat seisoo kun ei itellä ole välinettä, jolla nostaa tuota koria. Naapurilta hajosi traktori, toiselta ei löydy intoa auttaa, kolmas möi vehkeensä ja neljäs ei vastaa puhelimeen. Jos nyt on saatana.
Noh, laitos on nyt kutakuinkin purettu interiöörejä myöten. Aloittelin jo maalien hionnan korista ja reikien etsimisen samalla. Paljon on rupelettavaa, mutta kaippa tuo joskus tuosta valmistuu. Nyt kun alkoi lomakin, niin kerkiään tehdä jotain. Ja kuistiprojekti on valmis.
Melkein vituttaa, kun on tuota jotain pikikakkaa tuon luuskan lattiassa sisällä. Pitäisi keksiä joku järkevä keino sen poistamiseen. Nyt olen tuolla rälläkän teräsharjalla sitä turannut ja kyllähän se irtoaa, mutta sotku on järjetön.
Onko se pikikakka kovaa vai pehmeää?
Suzukin lattiasta irtosi todella hyvin isoina liuskoina paineilmataltalla.
Korpikumpu
28.06.2011, 17:24
Onko se pikikakka kovaa vai pehmeää?
Suzukin lattiasta irtosi todella hyvin isoina liuskoina paineilmataltalla.
Osa on kovaa, osa pehmeää. Etuosassa on samaa töhnää, mutta suurin osa lähtee etuosasta ihan vaan meisselillä vääntämällä. Kalahtaa isona laattana irti. Takaosa on taas niin stnan tahmeaa ja tarttuvaa. Kun olisi tajunnu keväällä nakutella nuo irti, niin olisi varmaan helposti lähtenyt laattoina.
BillyJoe
28.06.2011, 17:29
No jo se on perkele :mad:
Hommat seisoo kun ei itellä ole välinettä, jolla nostaa tuota koria. Naapurilta hajosi traktori, toiselta ei löydy intoa auttaa, kolmas möi vehkeensä ja neljäs ei vastaa puhelimeen. Jos nyt on saatana.
Noh, laitos on nyt kutakuinkin purettu interiöörejä myöten. Aloittelin jo maalien hionnan korista ja reikien etsimisen samalla. Paljon on rupelettavaa, mutta kaippa tuo joskus tuosta valmistuu. Nyt kun alkoi lomakin, niin kerkiään tehdä jotain. Ja kuistiprojekti on valmis.
Melkein vituttaa, kun on tuota jotain pikikakkaa tuon luuskan lattiassa sisällä. Pitäisi keksiä joku järkevä keino sen poistamiseen. Nyt olen tuolla rälläkän teräsharjalla sitä turannut ja kyllähän se irtoaa, mutta sotku on järjetön.
Hymyilytti oikein lukea, kun olen parin päivän aikana temmeltänyt ihan samojen asioiden kanssa Suzukiprojektissa. Kumipuslia pohjaan etsiskelen ja niitä ruosteisia jäämiä ihmettelin, mutta ilmeisesti ne sitten on sellaset pultinläpiputket. Siis ollut joskus :) Joku on sitä bitumimattoa mun auton jalkatilaan joskus laittanut ja ei sitten millään irti. Ajattelin tota samaa keinoa, mutta arvelinkin että sottasta tulee. Mahtaisko lämpö auttaa? Voi olla syttymisen vaara... Nooh.. Tänään sitten piti nostaa koppa pois rungon päältä, mutta ei ole kuin yksi ketjutalja ja 4*4 parru, jossa se roikkuu. Ei siitä PRKL mitään tullut kun ei saanut tasapainoon sitä koppaa millään ja vehkeet on niin huonot ja puuttuu apukäsiä. Hommat jäi siihen kun alkoi käyrä nousemaan. Eli homma seisoo täälläkin tuon kopan takia :D Huomenna on uusi päivä. Ajattelin vetää kakkosneloset kahdesta paikkaa kopan alta ja tunkata kummaltakin puolelta kopan ylös, runko pois alta ja sitten tipauttaa se koppa persiilleen alas, niin että keula osoittaa taivasta. Siitä on hyvä tehdä pohjan korjauksia ja putsauksia :)
Voimia!
Korpikumpu
28.06.2011, 17:32
Hymyilytti oikein lukea, kun olen parin päivän aikana temmeltänyt ihan samojen asioiden kanssa Suzukiprojektissa. Kumipuslia pohjaan etsiskelen ja niitä ruosteisia jäämiä ihmettelin, mutta ilmeisesti ne sitten on sellaset pultinläpiputket. Siis ollut joskus :) Joku on sitä bitumimattoa mun auton jalkatilaan joskus laittanut ja ei sitten millään irti. Ajattelin tota samaa keinoa, mutta arvelinkin että sottasta tulee. Mahtaisko lämpö auttaa? Voi olla syttymisen vaara... Nooh.. Tänään sitten piti nostaa koppa pois rungon päältä, mutta ei ole kuin yksi ketjutalja ja 4*4 parru, jossa se roikkuu. Ei siitä PRKL mitään tullut kun ei saanut tasapainoon sitä koppaa millään ja vehkeet on niin huonot ja puuttuu apukäsiä. Hommat jäi siihen kun alkoi käyrä nousemaan. Eli homma seisoo täälläkin tuon kopan takia :D Huomenna on uusi päivä. Ajattelin vetää kakkosneloset kahdesta paikkaa kopan alta ja tunkata kummaltakin puolelta kopan ylös, runko pois alta ja sitten tipauttaa se koppa persiilleen alas, niin että keula osoittaa taivasta. Siitä on hyvä tehdä pohjan korjauksia ja putsauksia :)
Voimia!
No persetti :D Ihan aloin jo samaa suunnittelemaan, kun alkaa ketuttaa tuo nostovälineen puute. Metri vaan pitäisi koria saada ylöspäin, että mahtuisi rullaamaan tuo runko alta...
BillyJoe
28.06.2011, 17:47
No persetti :D Ihan aloin jo samaa suunnittelemaan, kun alkaa ketuttaa tuo nostovälineen puute. Metri vaan pitäisi koria saada ylöspäin, että mahtuisi rullaamaan tuo runko alta...
Juu jotain välietappeja täytyy kehitellä. Suzukin kori on onneksi niin kevyt, että perää pystyy nostamaan käsinkin. Mulla ei ois mitään ongelmaa kun ois vaan pari miestä lisää niin sais se nostettua käsinkin just ja just :)
Korpikumpu
28.06.2011, 17:51
Juu jotain välietappeja täytyy kehitellä. Suzukin kori on onneksi niin kevyt, että perää pystyy nostamaan käsinkin. Mulla ei ois mitään ongelmaa kun ois vaan pari miestä lisää niin sais se nostettua käsinkin just ja just :)
No itse asiassa ei se tuo toijjotankaan kori paljon paina. Tuossa testiksi teutaroin ja perä nousi kuin nousikin irti rungosta käsi. Periaatteessa siis käsivoiminkin menisi, mutta niin ylös pitäisi nostaa, että eiköhän siihen kojeet pidä etsiä :D
Korpikumpu
07.07.2011, 17:43
No nyt on päästy tähän vaiheeseen. Tuossa tarkastelin pikaisesti, niin runko on silminnähden hyvässä kunnossa. Ei rapsakkuuttaa havaittavissa muualla, kuin korin kiinnityspisteiden kupeissa ja aivan takaosassa. Siinä perinteisessä. Moottorissa on tuota öljynpaskoo vähän siellä täällä. Turbon huudeilta vuotanut joskus reilustikin. Korikin on yllättävän hyvässä kunnossa, eli ei mitään dramatiikkaa siellä. Tästä tää lähtee.
Tänään sitten piti nostaa koppa pois rungon päältä, mutta ei ole kuin yksi ketjutalja ja 4*4 parru, jossa se roikkuu. Ei siitä PRKL mitään tullut kun ei saanut tasapainoon sitä koppaa millään ja vehkeet on niin huonot ja puuttuu apukäsiä. Hommat jäi siihen kun alkoi käyrä nousemaan. Eli homma seisoo täälläkin tuon kopan takia :D Huomenna on uusi päivä. Ajattelin vetää kakkosneloset kahdesta paikkaa kopan alta ja tunkata kummaltakin puolelta kopan ylös, runko pois alta ja sitten tipauttaa se koppa persiilleen alas, niin että keula osoittaa taivasta. Siitä on hyvä tehdä pohjan korjauksia ja putsauksia :)
Voimia!
Kah, muillaki ollu samanmoisia ropleemia.:)
Muuan tunkin, puukapuloitten ja pukkien avulla suzukin kori nousi tuolle mallille yksin.
Runko puotettiin tuohon pikkuseen kärryyn ja kahen miehen voimin heivattiin kori toiseen kärryyn.
Oishan niitä vissiin helpompiaki tapoja olemassa ko. toimenpiteeseen, mutta kävihän tuo noinkin...:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=740&pictureid=64741
Korpikumpu
21.07.2011, 15:59
Kyllä, hidasta on kun harrastuksia on muitakin. On nyt kuitenkin taas pikkusen ehtiny tekemään. Kuvissa näkyy rungon kunto. Kohta, josta runko on jo leikattu auki on pahin. Kohdat joissa pakoputki on ollut lähellä, ovat mätiä. Onneksi kovaa löytyy reilusti ylä- ja alapuolelta. Kyljet siis kuskin puoleisesti palkista uusiksi. Nou hätä. Hommaahan tuossa on ihan perkeleesti kun ei ikinä ole tehnyt. Tuosta avatusta kohdasta eteenpän runko on ehjää molemmin puolin. Jopa maalit ja alusta massat on paikallaan. Ilmeisesti laatikko ja kone on roiskinut riittävästi suojaa :D
Palkkien sisällä oli muuten perkeleesti hiekkaa. Peseminen meni nyt vaikeaksi, kun kuivuus hävitti pintavesikaivoista vedet. Pitää varmaan sisältä vetää vedet painepesurille.
PS: Tuossahan on komeasti hitsattu tuo iskareiden kiinnitystanko :D Kukalie laitellut (minä). Uusi tulee tilalle ja vähän paremmin kiinni. Taitaapa mennä ringosta jopa läpikin kun vaan tuo alkuperäiset reijät saan tyhjäksi.
Korpikumpu
27.08.2012, 12:04
Noh meni talvi ja koko kesä kaikkea muuta touhutessa. Talon remontti vei kaiken ajan ja kesällä tuli vielä aloitettua saunankin teko.
Sain kuitenkin viime viikolla moottorin pois tuosta rungon päältä ja pääsen kohta hiekkapuhaltelemaan. Sitten hitsaus ja ennen talvea jos saisin vaikka rungon rullaavaksi. Tiedä vaikka :D
Sitten pääsisikin hoitamaan tuota koria. Korille vaan pitää keksiä talveksi paikka, että saa putsattua ja maalattua sen jossain. Eniten vituttaa tuo maalauksen tekemättä jättäminen. Luonnollisesti pintaruostetta on ehtinyt tulla joten uudestaan pääsee työstämään. Tosin siihen ajattelin kokeilla soodaa. Varmaan toimisi tuohon pintaan hyvin.
helmapelti
27.08.2012, 17:44
Tästä taisi tulla klassinen pitkän kaavan remontti, nyt on vielä mietittävänä tekeekö soa:n ja korimuutoksia samalla. Kaikki pitäis laittaa kerralla kun on hyvin käsillä, ite tein työläämmän kautta eli auto oli jokapäivä ajokunnossa ja alla tuli ryömittyä sen 150kertaa.. Tuli se sillaikin hyväksi mutta samalla työmäärällä olis tehny 3 autoo purkamalla. Purkamiseen ei ollu mahdollisuutta ja motivaatioo sai välillä ajelemalla.
Rupeispa mullakin perä pitään ääntä niin sais välitykset samalla asennettua, ei millään viittis äänetöntä purkaa:)
Samalla 33" leimarenkaat jäis pieniks ja tarvis hankkia 35" katurenkaat ja tietty väh.37" maastot, ja rahaa ei oo tietenkään yhtää:o
Pidä projekti työn alla.
Infernaalinen
03.09.2012, 11:25
Hienoa että homma jatkuu!
Korpikumpu
07.10.2012, 18:50
sain lainaan tuollasen peruseinarin hiekkapuhallusvärkin. Toimii aika hyvin, mutta menee perkeleen herkästi tukkoon. Kerkesin jo vähän puhallella ja hitsailla uutta palkkia. Eli homma etenee.
pitäs tehdä päätöksiä tuon soan suhteen. Tai jousituksen ylipäänsä. Soa kai se olisi paras, mutta en tiedä osaanko sitä etuakselia tehdä. Valmis soa-akseli? littanammat jouset kai? Vai lateja pois ja apujouset? Aaaagh.
Korpikumpu
09.10.2012, 09:11
Tuli eilen taas tehtyä paikkaa. Harmittaa vähän kun tilkkutäkki tuosta tulee. Ei ole taitoa tehdä kokonaan uutta takaosaa. Noh, pitää vaan korvata riittävän reilusti tuota peltiä, ettei jää pahoja haperoita jäljelle.
Ja tulin siihen tulokseen, että apukippurat laitan alle. Taitaa olla minulle se helpoin ja halvin vaihtoehto ja saahan sitä soan tehtyä vaikka myöhemminkin.
Eihän tuohon hitsuutteluun loppujen lopuksi niin hirveästi aikaa sitten menekään kun jaksaa alottaa vaan hommat.
Korpikumpu
09.10.2012, 19:05
Nyt on tullu vähän liimailtua. Ei se ihan kauneinta ole, mutta eipä oo tekijäkään :D
huomenna jos tuon toisen puolen kävis läpi.
Korpikumpu
10.10.2012, 18:37
Alkaa runko olla kohta taputeltu. Tosin pari päivää tulee taukoo ja lauantaina alkaa meillä hirven mehtuu, mutta jospa sunnuntaihin mennessä sais maalausta vaille valmiiksi.
Jos jollain on vinkkiä vinssipedin rakentamiseen niin, että etuylitys olis pienempi, niin ilolla otan vastaan. Siis mekaaninen vinssi.
Liekö se takimmainen poikkipalkki välttämätön? Siis se jossa oli vararengas. mietin vaan, että siitä pitäs sitten tehdä pultattava, tankin saa tarvittaessa iisimmin irti.
Tourinki
11.10.2012, 07:30
Liekö se takimmainen poikkipalkki välttämätön? Siis se jossa oli vararengas. mietin vaan, että siitä pitäs sitten tehdä pultattava, tankin saa tarvittaessa iisimmin irti.
Ainakin mulle sanoivat kovalaisella että on. Mutta sen voi korvata jollain muulla, vaikkapa sopivan vahvalla palkilla.
Korpikumpu
11.10.2012, 07:56
Mjoo. Viimesen kerran kun tuon katsastin ja sitä palkkia ei sillon ollu edes enää paikallaan, niin eipä tuo tuntunu häiritsevän :D
Mutta pitääpä tehdä siihen joku patentti. Saishan siihen tehtyä vetokoukulle irrotettavan tukivarren, että saa sen alemmas.
Heikki L
11.10.2012, 09:12
taitaa sitten riippua katsurista, mun hj:ssä ei tota palkkia koskaan mun aikana ollu, ja sen 7 kertaa se on leimattu. Varakumi oli aina kontissa, kuormaliinalla apparin seinään sidottuna.
Korpikumpu
16.10.2012, 07:02
Löyty vielä rungon etuosasta pari kiloa paskaa. Luulin pesseeni sen kunnolla, mutta olikin vaan pakkautunut tavara tuonne mutkaan. Leikkasin vielä etupuolelta peltiä auki ja jos huomenna saisin umpeen ne, niin pääsis pintaa siistimään ja maalailemaan. Jos sitten vaikka saisi alustan osia puhalleltua, niin pääsis paketoimaan tuota rullauskuntoon. Ohhoh!
Hitto kun työ haittaa harrastuksia. Ei ehdi touhuta niin paljon kun haluaisi.
Korpikumpu
17.10.2012, 14:07
Tein tuommosen pultattavan takapalkin, niin eipä tule siitäkään sitten sanomista ettei muka olis.
Meinaa ruveta hermoa raastamaan, kun on sellasissa paikoissa paikattavaa, että hirvee työ on päästä käsiksi niihin. Jälkikin on sitten ihan kuraa. Ei oikein tyytyväinen voi kaikkeen olla. Onneks ei oo paljoo jälellä...
Niin ja unohtui laittaa vielä semmonen, että seuraavaks sitten apujousille paikat pitäisi sakarrella, kun nyt on noin päin tuo.
Korpikumpu
27.06.2013, 20:20
Tästä saattaa tulla maailman pisin projekti ihan oikeasti! Mootttoripyörä ja talon remontti ja kaikkea mahdollista. :D
Nyt kuitenkin kun loma alkoi, niin ajattelin tehdä asialle jotain. Kunnon inspiraatio tuli. Hitsasin siis rungon loppuun, rälläköin ja hiekkapuhalsin paskat pois. Takaa vielä puskuri ja poikkipalkki irti pulteista ja maali pintaan. Vielä pitäis toiselta puolelta saada maalattua. Samalla sitten alustan osia iso kasa. Niin ja siis tuo on pohjamaali. Sitten uretaani vielä pintaan. Jos saisi ensiviikon aikana vaikka rullaavaksi tuon alustan. Vaan enpä vielä liikoja hehkuttele, mutta toivoa sopii.
Eli projekti etenee sittenkin. Ja nyt huomasin taas lukevani innoissani fooruminkin juttuja, että jospa tämä tästä taas.
Niin tosiaan maalihan loppui kesken, vaan ei pitäis loppua enää...
Joo kyllä se taas siittä lähtee, mielenkiinnolla seuraillaan kun ittellä on samansuuntaisia suunnitelmia oman hj61 kanssa. Ei vaan millään jaksais alkaa koko koppaa irrottamaan ja kun vielä täytyis auravehkeet tehä ens talveks jaja...:D
Eikö tuo runko olis ollu hyvä huljauttaa sinkkialtaassa kun kerran noinki perusteellisesta entisöinnistä on kyse. Sisään jää aina mätäpaikkoja muhimaan muuten...
Korpikumpu
08.07.2013, 13:57
Joo, olishan se kyllä viisasta ollu. Ei vaan jaksanu nähdä vaivaa. Mätänee sit kun mätänee :D
Tosin oon nuo kyljet avannu sisäpuolelta ja ottanu kaiken irtokaman pois. Kai sen jotenkin saa suojattua sit, ettei ekana vuonna mätäne. Tai sit ei...
Eikö tuo runko olis ollu hyvä huljauttaa sinkkialtaassa kun kerran noinki perusteellisesta entisöinnistä on kyse. Sisään jää aina mätäpaikkoja muhimaan muuten...
Korpikumpu
09.07.2013, 12:19
Milneriltä piti tilata vähän uutta osaa. Riippuja sen semmosta. Oli aika rapeassa kunnossa kaikin puolin. Toivottavasti ei mene pitkään toimituksessa...
Nyt on akseleita myöten maalattu runko ja alusta. Eli kun nuo tuosta saa rullaamaan, niin pääsee korin kimppuun. Ja se kun oli kohtuu vähän ruosteinen, niin varmaan sitä ennen syksyä jo pääsee sovittamaan :)
Korpikumpu
13.07.2013, 08:03
Tuli mieleen, että jos tuon muuttasi flatbediksi? Jos tuo takaosa on ihan mätää, (mitä se nyt ei varsinaisesti ole, mutta vähentäs työtä takaovien ja kaarien kanssa) niin ei oli kauheen iso homma. Onkohan kellään mallia? Ja olikos se mahollista edes ajoon saada sellasena? Kai se on? miks ei? Emmietiä?
hemmobj40
13.07.2013, 10:21
Aihetta siis juuri käsiteltiin ssuvik:in HDJ projektin yhteydessä. Eli ei onnistu rekisteröinti kuin poikkeusluvalla, koska mallisarja ei käsitä avolavaa.
Korpikumpu
15.07.2013, 08:40
Ach so. Justiinsa vasta tajusin lukasta tuon.
Aihetta siis juuri käsiteltiin ssuvik:in HDJ projektin yhteydessä. Eli ei onnistu rekisteröinti kuin poikkeusluvalla, koska mallisarja ei käsitä avolavaa.
Korpikumpu
20.07.2013, 18:38
Eipä päässä oo pysyny jousien kasausjärjestys. Lähinnä ongelma on nouden levyn kanssa, joissa on iskareiden kiinnityspisteet. Kun sais oikeisiin kulmiin ne kerralla, eikä tarviis vaihdella enää :D
Korpikumpu
22.07.2013, 11:10
Hitaasti etenee, mutta eteneepä kuitenkin. Kun jaksas veivata nuo u-pultit vielä kiinni. Kun ei tarviis töissä olla...
Korpikumpu
24.07.2013, 16:38
Tässä oltas nyt.
Murrojumppa olis näköjään edessä. Vähän pitäs kanssa kaikkea pientä mm apujouset ettiä. Moottorinkin vois asetella paikalleen.
Oiskohan joku hyvä ja helppo liuotinsotku jolla sain tuon moottorin puhtaaks. Vai lähteekö ihan painepesurilla nuo ylimääräset rasvat?
Täähän alkaa muistuttaa jo jotain liikkumisvälinettä.
Korpikumpu
31.07.2013, 14:43
Pitäs vissiin alkaa kanssa jarruputkia ja muita kilkkeitä kans laittelemaan. Polttoainelinjoja yms.
Miten nuo ölynkestävät kumiletkut polttoainelinjoina? Oiskoon tuossa mitään järkeä? jos vaikka vetäs rungon sisään tms? Työstäminen ois ainakin helpomata :D
Pitäs vissiin alkaa kanssa jarruputkia ja muita kilkkeitä kans laittelemaan. Polttoainelinjoja yms.
Miten nuo ölynkestävät kumiletkut polttoainelinjoina? Oiskoon tuossa mitään järkeä? jos vaikka vetäs rungon sisään tms? Työstäminen ois ainakin helpomata :D
On ollu kumiletkut polttoainelinjoina, ja ihan hyvin on toimineet, Myös musta, muovinen paineilmaputki on ihan hyvää polttoainelinjamatskua. Mutta noilla pehmeämmillä matskuilla on syytä varmistua, ettei ne hankaa mihinkään esim. terävää kulmaa vasten, kun ne tuppaa kulumaan puhki.
Ite käväsin hakee tota letkua paikallisesta hydrauliikka letku kaupasta ja lupas kyllä et kestää bensa letkuna. On erinäköstäkin kun joku bilteman putki. 2 kertanen kangas vahviste sisällä ja pinnassakin vissii joku vahvike kun on jotain hydrauli letkua vissiin. Ja vissiin jotkut auto pajatkin käyttää tota polttoaine letkuna. Ja jarruputkeekin mahollisuus ostaa vaikka 50M kieppi itte en käyny kun sen 13M ja nippa nappa riitti koko autoon se määrä.
Korpikumpu
11.08.2013, 16:30
Millä pirulla saa noista jarrusatuloista nuo sylinterit kuuseen, jotta voi putsata ne? Pari lähti vetämällä pihdeillä ruuvipenkissä, mutta eipä nuo muut hievahda. Joku kätevä laite taas pitäs varmaan olla? Kyllähän ne meni poljinta paikamalla, mutta eipähän oo sitä mahollisuutta nyt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11976907/2013-08-11%2016.48.07.jpg
Lahtipoika
11.08.2013, 16:42
Kasaa satulat ja sopiva rasvanippa putken paikalle ja pieni vinka pitämään liikkuvat männät paikalaan ja prässillä vaseliinia sisään niin yleensä lähtee liikkeelle, lämmittää ei kannata ainakaan paljoa kun kromaus irtoo männistä.
juurikin niin. rasvaprässillä. aina on joku nippa sopinu edes vähän kierteelle. ja aina on lähteny. kantsii pitää jotai rättiä satulan päällä ni ei oo naama iha vassussa sit ku lähtee :D
Kiva sit joskus rälläköidä runkoa tai hitsata kun polttoaine linjat sisässä... :D
Korpikumpu
11.08.2013, 18:32
Jeah!
Kiitos vinkistä. Pitää testata.
Jokihydrosta (tai mistä vaan hytikkaliikkeestä) sitä kuparista 8mm? tai mitä onkaan paksua jarruputkea polttoainelinjaks. Helppo taivutella vaikka mihin muotoon ja päätki saa tehtyä ihanasti jarruputkityökalulla.
Korpikumpu
22.08.2013, 08:52
Työkalukin löytyy, niin kaippa se menis tuollakin. Pitää miettiä. Nyt on ollu taas pari viikkoa hiljasta tuon kanssa, kun on ollu tuota muuta rojektia pihassa. Esim. sauna.
Jokihydrosta (tai mistä vaan hytikkaliikkeestä) sitä kuparista 8mm? tai mitä onkaan paksua jarruputkea polttoainelinjaks. Helppo taivutella vaikka mihin muotoon ja päätki saa tehtyä ihanasti jarruputkityökalulla.
Korpikumpu
03.07.2014, 16:23
Jaa nii. Kesä tuli ja silleen. Jaksoin taas kaivaa pressujen alta tän ikuisuusprojektin. Piti alottaa tuon korin työstäminen.
Eilen kipattiin kori tuohon keskemmälle pihee kyljelleen ja alottelin raapimaan pohjaa. Voi jeesus tuota massan määrää. Ajattelin, että tuollahan on varmaan aika paljon ruostella alla. No ei sielä sitten ole. Tulee melkein turhaa työtä tehty, tai ainakin tuntuu siltä. Muutamia ruosteen raiskaamia paikkoja lukuun ottamatta pohja on ihan oikeasti hyvässä kunnossa.
Tekis mieli jättää raapimattaa tuolta etupäästä nuo massat (ruosteisia kohdat pitää tietenkin putsata). Alla on hyvä maali ja paikoitellen ylis 2 cm tuota taatanan tahnaa. Mukava rälläkän punosharjalla raapia. Useempi tunti on menny ja hädin tuskin puolimatkassa. Noh, ei kai se auta kun kaapia.
Jonkun verran on hitsattavaa, niin kun kuvista näkyy. Ja on joku "erikoisammattimieskin" käyny tekemässä töitä. Pelti oli ihan molemmista päistä pantu räkähitsillä kiinni.