Kirjaudu sisään

View Full Version : ilmastoinnin kompura paineilman tekoon


kaistapää
15.12.2009, 14:36
haku antaa paljon mutua ja lähelle sattuvaa tietoa ja nyt sit kaipasin oikeeti tietäviltä et paljonkos sitä ilmaa voisi tulla ja mitä paineita jos värkkäisi ilmastoinnin kompuran paineilmaa tekemään.riippuu tietysti käytettävistä kierroksista mutta esimerkkejä kaivataan?

omassa tapauksessa voisi olla hyvä vaihtoehto tehdä näin kun ei ole ilmastointia mutta kys. kampetta on saanut ilmastoinnilla ja löytyisi bolt on palikat kompuralle ja sen kiinnitykselle.

Timo_L
15.12.2009, 16:16
Jos englanti taipuu niin esim. tässä hyvä esimerkki:

http://www.jeepforum.com/forum/f11/c-oba-conversion-write-up-pics-471962/

Samalla systeemillä on mullakin tulossa, puoliksi on jo tehty mutta vähän vielä puolitiessäkin siis :D tolla systeemillä pitäisi renkaiden täyttyä aika hujauksessa, ja toimii kyllä hyvin kun tekee oikein :)

Tapsala
15.12.2009, 21:13
Mä vähä veikkaan et se leipoo kiinni... Ku ilmastointikäytössä sen kompuran kaasun mukana kiertää öljyä voiteluaineena, tiedä sit mitä tapahtuu kun tässä tapauksessa ilman mukana ei enää meekkään öljyä...

Painettahan se nostaa hyvin, mut tuskin siitä kauheita litramääriä irtoo...

FinnDRZ
15.12.2009, 21:23
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37115

tähän saakka on toiminut, välillä olen imupuolelle tiputellut tavallista moottoriöljyä.

Timo_L
15.12.2009, 22:08
Mä vähä veikkaan et se leipoo kiinni... Ku ilmastointikäytössä sen kompuran kaasun mukana kiertää öljyä voiteluaineena, tiedä sit mitä tapahtuu kun tässä tapauksessa ilman mukana ei enää meekkään öljyä...

Painettahan se nostaa hyvin, mut tuskin siitä kauheita litramääriä irtoo...

Ei se leivo kiinni kun tehdään oikein, tarvii vain voitelun. Riski on tietysti olemassa, mutta aika pieni se on kun pitää huolen oikeanlaisen voiteluaineen riittävstä saannista.

Ja ilmantuottoa pitäisi olla helposti reilusti enemmän kuin vähän keskivertoa paremmassa 12V kompurassa (esim. Viair yms.).

sjeeppi
16.12.2009, 07:18
Joo ainakin Jeepin sydeemissä on oma öljytila, lisäksi voisi laittaa vaikka X1R:rää.

maze
18.12.2009, 13:42
Tuossa eilen purin tuon jeepin kompuran. Sisällä oli 5kpl mäntiä,männän halkaisia 35mm iskunpituus 28mm tuosta voi varmaan joku fiksumpi laskea jotain.
Aika jänkit rasvat oli sisällä (tai pakkanen vaikutti asiaan -25c)
Mielessä kävi että tarviiko tuo nyt sitten muuta voitelua, kun sisällä pyörii öljy. Toimiihan auton moottorikin samalla tavalla?

Timo_L
18.12.2009, 19:19
Kyllä jenkit ainakin suosittelee noihin Sandenin kompuroihin käytettäväksi jonkin sortin öljysumutus- voitelua imupuolella. En sitten tiedä onko ihan pakollinen, mutta itse ainakin mieluummin olen varma ettei leivo kiinni :)

Jii
14.01.2010, 22:09
Onko kellään vinkkejä mistä noita rakennustarpeita saisi kohtuuhintaan? Painekytkintä, voiteluyksikköä, öljynerotinta, jakotukkia etc...

HeikkiH
14.01.2010, 23:13
Onko kellään vinkkejä mistä noita rakennustarpeita saisi kohtuuhintaan? Painekytkintä, voiteluyksikköä, öljynerotinta, jakotukkia etc...

Eiks nuita mm bilteemasta löytyne?

niko69
14.01.2010, 23:56
cmalino teki omaansa jossei täällä prjektina ni ainakin fjdc.n puolella!

Kellis
15.01.2010, 08:44
Mä vähä veikkaan et se leipoo kiinni... Ku ilmastointikäytössä sen kompuran kaasun mukana kiertää öljyä voiteluaineena, tiedä sit mitä tapahtuu kun tässä tapauksessa ilman mukana ei enää meekkään öljyä...

Painettahan se nostaa hyvin, mut tuskin siitä kauheita litramääriä irtoo...


Kompurassa on oma öljy joka voitelee kompuran ja putkistoihin laitetaan ilmastointihuollon aikana PIENI määrä öljyä voitelemaan O-renkaat jotta pysyy tiiviinä . Kompuran öljy ei tule pois sieltä huollon aikana .

mhk
15.01.2010, 17:51
Tämä oli hyvä tietää. Kiittää ja kumartaa hän...

Timo_L
15.01.2010, 18:06
Kompurassa on oma öljy joka voitelee kompuran ja putkistoihin laitetaan ilmastointihuollon aikana PIENI määrä öljyä voitelemaan O-renkaat jotta pysyy tiiviinä . Kompuran öljy ei tule pois sieltä huollon aikana .

Eikös tuo kompuran oma mahdollinen öljy riipu vähän kompurasta? Siis siten että kaikissa ei välttämättä ole? Olin jenkkilän poikien projekteista lukevinani, että ainakin Sandenin kompurat kaipaisi voiteluöljyä sumutettuna tuloilman sekaan. Tiedä sitten ovatko väärässä vai ei, mutta näin kuitenkin monet ovat todenneet. Eihän se siellä mitään ainakaan haittaa, se on selvä.

kaistapää
15.01.2010, 18:28
tähänkin aiheeseen tulee jossain vaiheessa opin je erehdyksen kautta infoa kun homma pompsahti eteenpäin,löysin xj:n oman kompuran,kiitos nikolle.

nii,siitä tuotosta....jos ei rankasti muisti petä kun tuottoa laskeskelin niin n.140l/min on tuotto kompuran pyöriessä 1000 rundia minuutissa.mahtaa välitykset mennä aika tarkkaan niin että tyhjäkäynnillä kompura ottaa just sen 1000rpm ja kun koneessa vaikka 1500 niin kompuralla 2000-2500,tuottoa jo pyöreesti 300l/min.oletuksena että hyötysuhde 100%

Kellis
15.01.2010, 19:11
Eikös tuo kompuran oma mahdollinen öljy riipu vähän kompurasta? Siis siten että kaikissa ei välttämättä ole? Olin jenkkilän poikien projekteista lukevinani, että ainakin Sandenin kompurat kaipaisi voiteluöljyä sumutettuna tuloilman sekaan. Tiedä sitten ovatko väärässä vai ei, mutta näin kuitenkin monet ovat todenneet. Eihän se siellä mitään ainakaan haittaa, se on selvä.


http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuvoteollisuus/Lammitys_ja_ilmastointilaitteet/Ilmastointihuoltolaitteet/TM08_P05_FillingQtyBHS_FIN.pdf

Tuossa on taulukko josta näkee öljymäärät ilmastointi laitteen kompuralle , siellä on muutama kompura jolle ei ole annettu öljymäärää vaan se saa järjestelmästä se mitä tarvii. Tämmöinen kompura ei mielestäni kovin hyvin sovellu kyseiseen hommaa ,koska sillon sitä pitäisi öljytä jatkuvasti.

OIKEASSA olet että sinne kannattaa sumuttaa öljyä tulo aukosta , koska tämähän ei ole SULJETTU järjestelmä eli kaikki epäpuhtaudet sun muut pääsevät melkosuoraan kompuraan ja pitkään käyttämättömänä akselitiiviste saattaa kuivua . Kun tätä käytetään paineilman tekoon.

En tiedä minkälainen öljyhävikki ilmastoinnin kompurassa on jos se on avonainen järjestelmä, ei pitäisi olla ,mutta eihän pitäisi olla paljon muutakaan.

Ja kaikkiin muihinkin paineilmalla toimiviin vehkeisiin pitäisi säännöllisesti se tippa öljyä laittaa ,esim jos käytät joka päivä laita tippa öljyä joka päivä . Tällöin ei tarvi sitä öljytintä käyttää.

Ilmastointi laitteen kompuran öljymääräthän ei mitään hirveitä ole jos keskimäärin n.200ml

henriseppa
30.11.2011, 22:19
Herätelläänpä vähän keskustelua aiheesta. Onko väliä millasesta autosta kompressori on että saa hyvin tuottoa? Pitääkö olla jonkun jenkkivehkeen vai riittääkö perus henkilöauton? Oliskos tälläisestä kapistuksesta iloa?

hpotteri
01.12.2011, 10:33
Vanhahkot japanilaiset ainakin denso on hyviä kompura käyttöön kun ovat o-rengas tiivisteillä. Pienessä paketissa 12 mäntää ja tuotto on huomattavasti parempi tyhjäkäynnillä kun o-renkaattomissa malleissa. Voitelu on varminta hoitaa ottamalla kompuran ja säiliön vastaventtiilin välistä t.haaralla ja vastus venttiilillä takasin kierto paine ölljyttimen läpi imu puolelle.

Kunnon säädettävä öljytin ja herkkä säätö vastus venttiilille niin öljyn kulutus on todella pientä ja öljy ei tuu kompurasta läpi juuri ollenkaan, jonka tietys ti saa kuivaimella talteen.

Eli uhrataan pieni osa tuottoa siihen että saadaan ilma öljy seosta sumutettua imu puolelle aina kun kompura käy.

Tää nyt menee jo ropelihattu osastolle muta jos sen ilmavuodon sinne imu puolelle ottas vielä kuivaimen kupin pohjasta niin silloinhan se viela kierrättäs ison osan öljystä :) Tätä ei oo kyllä kokeiltu.

Gary Grand
01.12.2011, 12:00
Herätelläänpä vähän keskustelua aiheesta. Onko väliä millasesta autosta kompressori on että saa hyvin tuottoa? Pitääkö olla jonkun jenkkivehkeen vai riittääkö perus henkilöauton? Oliskos tälläisestä kapistuksesta iloa?
Kuvassa sulla perus SELTEC:in tarvikekompura, kierrostilavuus 150cm3, tuotto(ilman häviöitä) tilavuus x kierrosluku. Piisaa ihan hyvin pieneen käyttöön.
Tuossa kompurassa on oma öljytila, eli pitäisi toimia jotenkin.

Kiinnityspeti on sitten oltava tukeva, koska tuon runko ei kestä vääntöä vaan halkeaa, tai sitten leikkaa kiinni kun sylinteriryhmä on samaa valua rungon kanssa. Eli tukeva peti ja kompura kiinnit siihen molemmista päistä.

Tuo on jo perus henkilöauton kompuraa hiukkasen isompi, käytetään mm. raskaan kaluston pari litraa kylmäainetta imevissä järjestelmissä.

Uusia saa lähes järjelliseen hintaan Kaha:lta.
Takapään liitinkantta(kuvassa musta) saa sitten mieleisillään liittimillä/lähtösuunnilla ja kytkintä erilaisille hihnoille, eli on joustava asennettava.
Nämä vaan käyttökokemuksia kyseisistä vehkeistä, en myy tai saa mitään etua niiden mainostamisesta :-)

FinnDRZ
01.12.2011, 14:48
Mulla ylimääräisenä yksi YORK, jos jotain kiinnostaa... (ei, en muista mallia, joku isompi kuitenkin)

henriseppa
01.12.2011, 19:05
Eli tossa seltecissä ei piisaa tuotto jos meinaa renkaita täytellä inhimillisellä ajalla?

Jappi
01.12.2011, 20:38
Eli tossa seltecissä ei piisaa tuotto jos meinaa renkaita täytellä inhimillisellä ajalla?

Ei varmaan ole huono ajatus laittaa jotain säiliötä kaveriksi...

henriseppa
01.12.2011, 20:42
Ei varmaan ole huono ajatus laittaa jotain säiliötä kaveriksi...

Tietysti se säiliön vaatii, mutta onko silti tuotto liian pieni?

Jappi
02.12.2011, 04:59
No se riippuu riittääkö pienen valovirtakompuran tuotto omasta mielestä renkaan täyttöön, suunnilleen saman verran tuo antanee tyhjäkäynnillä.

henriseppa
12.12.2011, 18:48
Osaako joku sanoa mitä tuollasessa jeepin kompurassa on kierrostuotto? Ja pitääkö magneettikytkin kun alkaa olemaan vastapainetta? Kunhan nyt typeryyksiä kyselen ko ei viitti alkaa tekemään ennenkuin on selvyys asioissa.

Vilpas
18.03.2021, 09:08
Löysinpäs tälläisen vanhan viestiketjun aiheesta

Sähköisen kiinan kompuran antauduttua heräsi ajatus väsätä ilmastoinnin kompura ajamaan asiaa 12HT:n kylkeen.
Olisiko kenelläkään ajatusta mistä löytyisi sopiva kompura? Pajeron sekä terranon kompuroissa olisi 13mm hihnapyörät ja toyotassa taisi olla 17mm hihnat.

vinkkejä otetaan vastaan