View Full Version : Putkikehikon kiinnitys runkoon
Jos trial sääntöjen mukaan tekee rungollisen putkirunkoauton, niin miten putkikehikko pitää kiinnittää runkoon? Putken päitä ei saa suoraan kiinni auton runkoon, kun putket tulevat runkoa leveämmälle joten runkoon pitäisi tehdä jonkinlaiset "korvakkeet" joihin turvakaariputket tulevat kiinni, millaiset nämä "korvakkeet" saisivat olla ja saako putket hitsata kiinni "korvakkeisiin" vai pitääkö kiinnittää pulttiliitoksella? Todella epäselvä kysymys, mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan ja osaisi vielä vastatakkin:)
Gegguli86
14.12.2009, 22:44
Jos trial sääntöjen mukaan tekee rungollisen putkirunkoauton, niin miten putkikehikko pitää kiinnittää runkoon? Putken päitä ei saa suoraan kiinni auton runkoon, kun putket tulevat runkoa leveämmälle joten runkoon pitäisi tehdä jonkinlaiset "korvakkeet" joihin turvakaariputket tulevat kiinni, millaiset nämä "korvakkeet" saisivat olla ja saako putket hitsata kiinni "korvakkeisiin" vai pitääkö kiinnittää pulttiliitoksella? Todella epäselvä kysymys, mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan ja osaisi vielä vastatakkin:)
pulttaamalla pitää kiinnittää.. jos oon ihan oikein ymmärtäny niin kiinnitys lapun kokokin on määritelty sääntökirjassa!
viisaammat korjatkoon jos oon väärässä.
Jos trial sääntöjen mukaan tekee rungollisen putkirunkoauton, niin miten putkikehikko pitää kiinnittää runkoon? Putken päitä ei saa suoraan kiinni auton runkoon, kun putket tulevat runkoa leveämmälle joten runkoon pitäisi tehdä jonkinlaiset "korvakkeet" joihin turvakaariputket tulevat kiinni, millaiset nämä "korvakkeet" saisivat olla ja saako putket hitsata kiinni "korvakkeisiin" vai pitääkö kiinnittää pulttiliitoksella? Todella epäselvä kysymys, mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan ja osaisi vielä vastatakkin:)
hetkinen....rungollinen putkirunko auto:rolleyes: Nyt mä putosin vähä rattailta. Mutta siis onko sulla kokonaan putkesta tehty runko ja kaarikehikko?
Tällänen:
http://www.trailworksoffroad.com/TubeP.JPG
Vai auton runko, johon sitten tulee päälle turvakaarikehikko? Eli esim joku tällanen:
http://image.off-roadweb.com/f/9129938/0703or_13_z+tire_pros_truck_nationals+tube_frame_r ig.jpg
hetkinen....rungollinen putkirunko auto:rolleyes: Nyt mä putosin vähä rattailta. Mutta siis onko sulla kokonaan putkesta tehty runko ja kaarikehikko?
Tällänen:
http://www.trailworksoffroad.com/TubeP.JPG
Vai auton runko, johon sitten tulee päälle turvakaarikehikko? Eli esim joku tällanen:
http://image.off-roadweb.com/f/9129938/0703or_13_z+tire_pros_truck_nationals+tube_frame_r ig.jpg
Eli on auton runko, jonka päälle tulee turvakaarikehikko.
Eli on auton runko, jonka päälle tulee turvakaarikehikko.
Tuossa kyselin samantapaista asiaa aiemmin:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63896&highlight=turvakaari+s%E4%E4nn%F6t
Mutta siis jos joudut runkoa jatkamaan, jotta se ylttyy pääkaaren ja etukaaren alle, niin tee se nyt vähintään saman paksuisesta matskusta, ku kaaretkin on. Muista tukea eteen-taakse + ylös-alas vaikuttavia voimia vastaan. Tuommosiin rungollisiin on monesti nähny, että on hitsattu "helmaraudat" rungolta ja niihin tulee sitten kaaret kiinni. Pistäs kuvaa tuleen, että millaista olit ajatellu tehdä, nii pystys antaan ideoita.
Tuossa kyselin samantapaista asiaa aiemmin:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63896&highlight=turvakaari+s%E4%E4nn%F6t
Mutta siis jos joudut runkoa jatkamaan, jotta se ylttyy pääkaaren ja etukaaren alle, niin tee se nyt vähintään saman paksuisesta matskusta, ku kaaretkin on. Muista tukea eteen-taakse + ylös-alas vaikuttavia voimia vastaan. Tuommosiin rungollisiin on monesti nähny, että on hitsattu "helmaraudat" rungolta ja niihin tulee sitten kaaret kiinni. Pistäs kuvaa tuleen, että millaista olit ajatellu tehdä, nii pystys antaan ideoita.
No nyt on vähän suunniteltu noita kiinnikkeitä mahtaiskohan noista kuvista saada hiukan selvyyttä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1719&pictureid=48117
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1719&pictureid=48118
On ainakin vahvempaa mitä tuo kaariputki ja tuettukin hiukan joka suuntaan. Eikös nuo kaariputket nyt saa hitsata kiinni, kun nehän tulee tavallaan runkoon kii?
ideanikkari
17.12.2009, 19:11
Samaa asiaa itsekkin tässä miettinyt, että miten tuon sitten toteuttaisi tuon ns. "korin" tekemisen rungolle, että se olisi hyväksytty jopa sitten trialin puolelle. Seurataan asioiden kulkua ja mielipiteiden kehitystä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1719&pictureid=48118
On ainakin vahvempaa mitä tuo kaariputki ja tuettukin hiukan joka suuntaan.
Niin ja on ainakin huomattavasti vahvempaa kuin Rangen rungon seinämävahvuus ;). Varo ettei pala läpi kun hitsaa isommilla virroilla :D
Eikös nuo kaariputket nyt saa hitsata kiinni, kun nehän tulee tavallaan runkoon kii?
En ota kantaa saako hitsata, mutta esitän mielipiteeni, etten itse ainakaan hitsaisi, vaan tekisin pulttiliitokset, on helpompi irrottaa, jos tarvii tehdä korjauksia.
Ja oman projektin kaarien kiinnitys runkoon näkyy mun projektitopikissa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31706&highlight=jeeproject&page=5
Hyviltähän noi näyttää. Samoihin rautoihin vielä kun yhdistää helmaputket, niin ei pääse alhaaltakaan päin niin helposti kivet ja kannot iskemään. Ite laitoin vielä yhet 3mm levyt palkin ja putken väliin....tiedä sit onko turhaan, mut siellä ne nyt on, eikä ollu kovin suuri töisetkään tehdä. Juu ja hitsaamalla vetäsin kans kaaret kiinni. Pultteja ei siis ole missään liitoksessa.
....niiin no takatukien alle ei tullu laitettua mitään lisämatskua. Ne hitsasin suoraan Pajeron rungon päälle, muuutta ne takatukien paikat saattaa muuttua ihan kohta, jos hieman runkoa muokkaa.
Koppahan tuollaiseen "kovarunkoiseen" on helppo. Eli kylkipellit kiinni kaariin ja kaikenmaailman lisätukiin mitä sattuu tarviimaan. Lattiapellit sinne minne tarvitsee ja sisälokarit, jos halua laittaa.....onhan siinä käsityötä, mut saa just sellaset, mitä osaa tehdä:D:D
En ota kantaa saako hitsata, mutta esitän mielipiteeni, etten itse ainakaan hitsaisi, vaan tekisin pulttiliitokset, on helpompi irrottaa, jos tarvii tehdä korjauksia.
Ja oman projektin kaarien kiinnitys runkoon näkyy mun projektitopikissa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31706&highlight=jeeproject&page=5
Jos haluaa hitsata, niin mielestäni nykyään se on sallittua. Näin on ainakin Popon autossa kaaret ja on kelvanneet Suomen ja Euro Trialien katsastuksissa.
Kiinnitusjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa
ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden
tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee
kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva
253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän
vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat
saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko
(määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon.
Tän lainauksen mukaan ei tarttis olla niitä vahvikelappujakaan tuossa Jessen rakenteessa.
Putkirunkoautoissa ei korikiinnityksessä vaadita vahvike/
kiinnitys lappuja.
Niin ja on ainakin huomattavasti vahvempaa kuin Rangen rungon seinämävahvuus ;). Varo ettei pala läpi kun hitsaa isommilla virroilla :D
Juu, täytyy olla tarkkana:)
En ota kantaa saako hitsata, mutta esitän mielipiteeni, etten itse ainakaan hitsaisi, vaan tekisin pulttiliitokset, on helpompi irrottaa, jos tarvii tehdä korjauksia.
Ja oman projektin kaarien kiinnitys runkoon näkyy mun projektitopikissa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31706&highlight=jeeproject&page=5
No juu kyllähän se helpottais, jos joskus täytyy korjailla, mutta eikai nää koskaan hajoo:)
Hyviltähän noi näyttää. Samoihin rautoihin vielä kun yhdistää helmaputket, niin ei pääse alhaaltakaan päin niin helposti kivet ja kannot iskemään. Ite laitoin vielä yhet 3mm levyt palkin ja putken väliin....tiedä sit onko turhaan, mut siellä ne nyt on, eikä ollu kovin suuri töisetkään tehdä. Juu ja hitsaamalla vetäsin kans kaaret kiinni. Pultteja ei siis ole missään liitoksessa.
....niiin no takatukien alle ei tullu laitettua mitään lisämatskua. Ne hitsasin suoraan Pajeron rungon päälle, muuutta ne takatukien paikat saattaa muuttua ihan kohta, jos hieman runkoa muokkaa.
Koppahan tuollaiseen "kovarunkoiseen" on helppo. Eli kylkipellit kiinni kaariin ja kaikenmaailman lisätukiin mitä sattuu tarviimaan. Lattiapellit sinne minne tarvitsee ja sisälokarit, jos halua laittaa.....onhan siinä käsityötä, mut saa just sellaset, mitä osaa tehdä:D:D
Juu, tarkoitus olis just tommoset helmaputketkin tehdä. Ja takatuet varmaan hitsaan kans suoraan runkopalkkeihin kiinni, kun sekin nyt sit ymmärtääkseni on sallittua:).
Jos haluaa hitsata, niin mielestäni nykyään se on sallittua. Näin on ainakin Popon autossa kaaret ja on kelvanneet Suomen ja Euro Trialien katsastuksissa.
Kiinnitusjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa
ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden
tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee
kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva
253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän
vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat
saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko
(määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon.
Tän lainauksen mukaan ei tarttis olla niitä vahvikelappujakaan tuossa Jessen rakenteessa.
Putkirunkoautoissa ei korikiinnityksessä vaadita vahvike/
kiinnitys lappuja.
Juu, ei muutaku hitsaamalla kiinni sit. Kareskin toi hetki sitten putkentaivuttimen ni saa huomen alkaa putkia vääntään.