View Full Version : f-350 renkaat.
Moro.
Eli tällänen ongelma ois: Kaverilla on -99 ford f-350 jossa renkaina 37x12.5 17, käytti leimalla jossa katsastusmies sano ettei mitään mahdollisuutta saada leimalle moisilla renkailla ja että poikkeus lupia ei oo toivoakaan saada, renkaat ei tuu edes ulos kaarista. Löytyisköhän täältä joku jolla ois mahdollisesti vastaava auto muutoskatsastettuna vastaaville, isommille renkaille tai joku jolla ois asiasta enemmän tietoutta ku allekirjottaneella.
Mikä on auton suurin alkuperäiskoko? Joku 265/R75-16? Niillä renkailla saanee juuri ja juuri 34" korkeat, ja 12.5" leveät leimattua.
Tuo 37" on aika kaukainen haave... :rolleyes:
Ei kait rengas säännöt kuorma-autoja koske. Vai onko sekin jo pilattu jollain 51mm(pl toyota) säännöllä.
Ei pitäisi olla pilattu vielä ainakaan asian osaava kats mies sattunut paikalle vaihteeksi jos kuorma auto niin ei pitäisi olla ongelma konttori vaihtoon.
itselläni oli dodge ram 2500 eli maastokuorkki ja otteessa oli ne perus 33x12,5 kumit mutta alla pyöri 38x14,5 muutamalta konttorilta kyselin ja sanoivat ettei isompia saa otteeseen ni pidin sit vaa leimakumit erikseen.
soittelin ite tossa parillekki konttorille ja kovasti mulle väittivät et toi 51mm sääntö pätee. sovellettaan kuulema jotenki pakettiautoon. tiedä sit. otteeseen on merkattu 305/70 r16. oon tässä tullu tulokseen et joutuu jostain ettii tai lainaa leimalle renkaat mut ku tahtoo olla noi vaihtoehdot vähissä ku ei noita 8 pulttisia ihan jokaisella oo.
Eli siis on rekisteröity kuorma-autoksi, mutta verrataan pakettiautoon koska se on sellainen leimaukon/ AKE:n mielestä - ollen kuinkin kuorma-auto? Hmmh.. ei mee jakeluun :D Vittu, aina "välillä" tuntuu siltä että koko AKE:n voisi poistaa maailmankartalta ja kehittää tilalle parempi, toimivampi ja huomattavasti enemmän järkeään käyttävä laitos. Homma toimii vaikkapa Saksassa tai Ruotsissa aika paljon paremmin..
Eli siis on rekisteröity kuorma-autoksi, mutta verrataan pakettiautoon koska se on sellainen leimaukon/ AKE:n mielestä - ollen kuinkin kuorma-auto? Hmmh.. ei mee jakeluun :D Vittu, aina "välillä" tuntuu siltä että koko AKE:n voisi poistaa maailmankartalta ja kehittää tilalle parempi, toimivampi ja huomattavasti enemmän järkeään käyttävä laitos. Homma toimii vaikkapa Saksassa tai Ruotsissa aika paljon paremmin..
sanoppä älä muuta. on rekisteröity ihan normaalisti kuorma-autoks, taas näitä asioita mitkä ovat vaan päättäneet tehdä hankaliks ettei vaan missään tapauksessa joku laita isoja kumeja autoonsa, mut mikäpä suomen lainsäädännössä ei ois pain vittua joka koskee auton rakentamista.
305/70-16 on 33", joten sillä päästään jo 35" kummeihin. :rolleyes:
Kuorma-autojen vapaammat rengas (ja muutkin muutos) säännöt ovat käsittääkseni ajateltu helpottamaan kuljetus yrittäjien työtä. Onhan se raskas pakukin k-a, mutta pakuna sitä helposti konttorilla käsitellään. :mad:
Jotain selvyyttä näihin asioihin pitäisi saada. Vai onko näissäkin asioissa joku kokonaispaino raja?
Onko rekisteri otteessa merkintä että maastokuorma auto muistaakseen auttaa jotenkin ainakin 6 pyörä volvoissa missä otteessa 39,5x18x15/16,5 tälläin muistaisin .
Eli siis on rekisteröity kuorma-autoksi, mutta verrataan pakettiautoon koska se on sellainen leimaukon/ AKE:n mielestä - ollen kuinkin kuorma-auto? Hmmh.. ei mee jakeluun :D Vittu, aina "välillä" tuntuu siltä että koko AKE:n voisi poistaa maailmankartalta ja kehittää tilalle parempi, toimivampi ja huomattavasti enemmän järkeään käyttävä laitos. Homma toimii vaikkapa Saksassa tai Ruotsissa aika paljon paremmin..
täähän on jo tehty :D:D:D -> TraFi !!!!!!!!!!!!
joo ake loppuu 31 päivä ja trafi jatkaa siitä eteen päin .
nii no onhan laissakin maastokuorma-auto aika vapaa rakennella, mutta käytännössä on hieman eri asia. sain iteki korjauskehotuksen ku puuttu kuraläpät :D ja otteeseen sai vaan 6" korotusta vaikka käytännössä oli 10" .en kyl sit tiiä ku kattelin et uus omistaja on pistäny sen taas myyntiin ja sen ilmotukses lukee et "kaikki muutokset otteessa" en tiiä valehteleeko vai onko löytäny suopeen katastusmiehen.
Ei pitäisi olla pilattu vielä ainakaan asian osaava kats mies sattunut paikalle vaihteeksi jos kuorma auto niin ei pitäisi olla ongelma konttori vaihtoon.
Tiipellä vähän pisteet ja pilkut hukassa. :D Mut ei se mitään. Kyllä valitettavasti tämäkin asia on jo aikaa sitten määrätty AKE:n toimesta niin että kuorma-autoihin sovelletaan samoja ha/pa rengassääntöjä. Kyseinen pykälähän koskee lakitekstin mukaan "soveltuvin osin" myös kuorma-autoja.
1 §
Soveltamisala ja määritelmät
1. Tämä päätös koskee M1- ja M1G-luokan ajoneuvon (henkilö- ja maastohenkilöauto), N1- ja N1G-luokan ajoneuvon (paketti- ja maastopakettiauto) sekä soveltuvin osin muun M- ja N-luokan ajoneuvon rakenteen muuttamista, jäljempänä auton rakenteen muuttamista, ellei ajoneuvon alaluokkaa erikseen mainita.
Hyvin usein tän tyyppisten autojen otteelle on naputettu se koko ainoastaan, mikä oli auton alla maahantuodessa. Oikea alkuperäinen koko löytyy kuskin oviaukon tarrasta, jossa lukee yleensä aika mitätön rengaskoko.
nii mäki uskosin et siinä on ollu n. 305/70 16:set alla ku on maahan tuotu. mut siis yhteen vetona ei oo mahdollista saada ku erikoisluvilla ja niitäki ilmeisesti myönnetään todella nihkeesti. ei auta ku alkaa kyselee joltain renkaita lainaks leimalle.