Kirjaudu sisään

View Full Version : Off-road Suunnistus Cup 2010


Mylppy
13.12.2009, 22:31
Tuntuu tässä sääntöjen viimeistely vievän totuttua enemmän aikaa, niin laitetaan tälleen kilpailukalenteri ja tärkeimmät sääntömuutokset lyhyesti näkyviin.


Kilpailukalenteri:

26-28.2. Offivarusteen Talvieksytys 2010 (Askola)
14-16.5. Paratiisi Offi 2010 (Oulainen)
24-25.7. TML Trophy 2010 (Juuka)
02-03.10. Himalaja 24h


Tärkeimmät sääntömuutokset:

- Kaikkien istumapaikkojen on sijaittava kiinteiden korirakenteiden ja/tai turvakaarien sisäpuolella
- Ainoastaan sivulla olevia ovia saa käyttää ulottuvuuden parantamiseen rastikuvissa
- Vetopisteiden ja vinssikoukkujen oltava sellaisia, ettei liina tms. voi päästä irtoamaan vahingossa (käytännössä: oltava suljettu koukku/vetopiste).
- Orkkiksessa rungon lyhentäminen kielletty
- Tulosten oikaisumahdollisuus (noudattaa kauden 2009 käytäntöä, pienellä lisälievennyksellä)


Kirjoitellaanpa vielä vähän noista sääntömuutoksista, etteivät ne kenestäkään tuntuisi puhtaasti mielivaltaisilta. Kaikista on keskusteltu pitkään ja hartaasti menneiden kokemusten perusteella / tulevaisuutta ajatellen.

Kaarisäännön tiukennus johtuu nykyisestä tilanteessa, jossa on umpiautoista takaosan katot irroitettu ja näin tehty puoliavoja. Ei siellä ketään ole tietenkään kyydissä kun on tiukka tilanne menossa, eihän, mutta pelkästään jo se kun ihmisiä istuu tuolla teillä käytännössä kokonaan suojatta autojen "lavoilla" ei ole pitkällä tähtäimellä hirveän hyväksi. Se näyttää vaaralliselta ja se on sitä. Kun kaikkien autossa olijoiden tulee olla joko korin tai kaarien suojaamat, niin tilanne ei ole niin kontrolloimaton ja saadaan vähän lisää turvallisuutta hommaan.

Kyydissä olevia suojaavien kaarien rakenne jätetään lähes vapaaksi, mutta niiden oikeasti tulee suojata kyydissäolijat. Niitä koskevat yleisesti samat vaatimukset kuin muissa kaarisäännöissä. Helpoimmalla pystytään tilanne korjaamaan, lisäämällä toinen pääkaari taakse ja yhdistämällä tämä varsinaiseen pääkaareen.

Luukkusäännöissä oli nyt vuonna 2009 kahtalinjaa ja haluttiin saada yhtenäinen linja, josta ei tarvitsisi kenenkään kilpailunjärjestäjän ruveta "sooloilemaan". Ja sivuovina ei tulla hyväksymään mitään kahteensuuntaan aukeavia "rastionotto luukkuja". Mä lupaan laittaa ensimmäisen virityksen esittävän ihmisen aamumuroihin kissan kusemaan...

Vetopisteissä syy miksi ei haluta avonaisia koukkuja voitaisii lyhyesti ilmaista näin. "Ylämäkeen vinssattaessa ja renkailla autettaessa vaijerit/köydet käyvät sen 10+ kertaa löysällä ja aiheuttavat vaaratilannetta." Tänävuonnahan oli tilanteita, joissa köydet irtoilivat puunsujaliinoista.

Orkkisluokan rungonlyhentäminen laitetaan tässä vaiheessa sääntöihin, kun vielä ei ole näitä tapauksia tullut vastaan. Ihan tulevaisuutta ajatellen.

Tulostenoikaisumahdollisuus mikä nyt vuonna 2009 otettiin keskenkauden käytöön otetaan sääntöihin pienellä lievennyksellä. "Järjestäjän systemaattisen tai tuloksiin vaikuttavan virheen johdosta voidaan cup-tuloksia korjata jälkikäteen."

akiky
13.12.2009, 22:44
Kiitos näistä, onkin odoteltu. Onneksi ei mitään mahdotonta luvassa. :)

T€€MU
13.12.2009, 22:53
Hyvältä näyttää, oikeita ratkaisuja ootte saanu aikaan.

jnu
13.12.2009, 22:59
Saako konepeltiä käyttää apuna korkeiden rastien ottamisessa? Käsittäisin että ei. Kun kerran korkeista rasteista ruvettiin puhumaan niin kysytään samalla mitkä osat katolla lasketaan osaksi autoa? Onko esim vararengas, rampit katolla lisävalohässäkkä tms vai onko ylin kohta kattopelti/turvakaari?

Mylppy
13.12.2009, 23:04
Sääntö tulee siten muotoiltuna, että ainoastaan sivuovet ovat sallittu, eli ei konepeltikään. Normaalistihan tuo tulkinta on mennyt siten, että auton kiinteät osat ovat korkeudenpuolesta kelvanneet ja niihin on laskettu myös safaritelineet, lisävalohässäkät ja vastaavat. Rampeista rakennettu A-tikas katolla ei tule kelpaamaan:)

Saako konepeltiä käyttää apuna korkeiden rastien ottamisessa? Käsittäisin että ei. Kun kerran korkeista rasteista ruvettiin puhumaan niin kysytään samalla mitkä osat katolla lasketaan osaksi autoa? Onko esim vararengas, rampit katolla lisävalohässäkkä tms vai onko ylin kohta kattopelti/turvakaari?

mikjus
13.12.2009, 23:36
Jaahas tätäkin lajia aletaan sitten tappamaan säännöillä. Kypärä päähän joka äijälle vielä ettei tule kuhmuja.

make-lj
14.12.2009, 00:24
No, tää selventi siis sen että jos suzukilla ajan tulevana vuonna niin miehitys tulee olemaan 1+1!
muuten vaikuttaa ihan ok muutoksilta, jääpähän tuo luukkukikkailukin kokonaan pois.

SuurSyömäri
14.12.2009, 00:28
Jaahas tätäkin lajia aletaan sitten tappamaan säännöillä. Kypärä päähän joka äijälle vielä ettei tule kuhmuja.

Eläpäs nyt.... Saranoi safariteline niin homma jatkuu :p:D

Safaritelineethän on yhtä lujasti autossa kiinni yleensä kuin on ovet ja muut luukkuset. Tai kiinteästi. Tai jotain... ehkä mutta joojoo

Eetza
14.12.2009, 07:31
Eläpäs nyt.... Saranoi safariteline niin homma jatkuu :p:D

Safaritelineethän on yhtä lujasti autossa kiinni yleensä kuin on ovet ja muut luukkuset. Tai kiinteästi. Tai jotain... ehkä mutta joojoo

Ilmeisesti Mikan kannanotta ei liittynyt rastien ottamiseen tai ulottuvuuden puuttumiseen...koska se ei ole koskaan ollut ongelma. Veikkaanpa että kyse oli kaariin ja takapenklillä matkustaviin liittyvissä asioissa...

SamiN
14.12.2009, 11:07
Toi oli hyvä lisä että kaaret pitää olla oikeesti turvalliset. Jos jollekulle turvallisuus on sivuseikka niin kandee kattoo peiliin..

baxxter
14.12.2009, 23:19
Ihan perus salpakoukku, eli http://www.haklift.com/images_tuoteluettelo/SALK.jpg on varmaankin suljettu. Mutta mites sitten jos/kun tuo salpa menee rikki, pitääkö vaihtaa uusi koukku heti vai onko armonaikaa? Tarkoittaako myös sitä että vain suljettu koukku on sallittu, eli avoimet koukut kielletty? (esim 2 vetopistettä taaksepäin, toinen suljettu ja toinen avonainen)

Jos suzukiin mahtuu 3 ukkoa, niin eiköhän bj:hin mahdu ainakin saman verran..

PS. onko ihan mahdotonta siivota noita anonyymejä pois, että pysyis edes yksi topic asiallisena?

Patu925
15.12.2009, 00:45
Asioista mitään ymmärtämättä täytyy kysäistä että mikä noissa vetopisteissä on hankalaa? Unpinainen korvake + sakkeli niin lain kirjain täyttyy ja taatusti kestää jos malttaa vaan toteuttaa. Eikä mikään mahdoton käyttää... Ja siihen voi laittaa liinan valmiiksi kiinni ennen suonsilmään ajoa, helpompi sitten nostaa kaivurilla pois kun ei tartte ukon sukeltaa...

Jos tykkää pelata niitten avokoukkujen kanssa niin kukaan ei ole kieltänyt laittamasta koukkua liinaan liinni. Millisekuntitaistelussa taatusti nopea käyttää... Ja kiire loppuu taatusti samalla tavalla jos lipsahtaa väärässä paikassa irti.

tiipe
15.12.2009, 07:05
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=160&pictureid=48007
tälläinen salpakoukku ei ainakaan heti hajoa hintaa noin 30 e riippuen paikasta mistä ostaa.

awd
15.12.2009, 09:20
Turaoffia ei kaiketi sitten ole tulevalla kaudella?

88
15.12.2009, 22:34
Turaoffia ei kaiketi sitten ole tulevalla kaudella?

Ei ole.

Paavo
15.12.2009, 23:08
Moi,

> Jaahas tätäkin lajia aletaan sitten tappamaan säännöillä. Kypärä päähän joka äijälle vielä ettei tule kuhmuja.

Kovasti yritetään... (not). Sua just ajateltiin (eiku), kun tiedetään että et osaa laittaa umpikoria paikoilleen ja/tai laajentaa turvakehikkoa kattamaan takapenkkiläistä/läisiä (vaimitensenytoli). <kukin lisää tähän tarvittavat hymiöt>

Helppolukuisemmin: ajateltiin sekä sitä että mitä se on, ja miltä se näyttää. Esim. avolavalle pultattu penkki jolla on jonkinlainen turvavyökötöstys näyttää sivullisista(kin) varmasti aika karsealta siirtymillä, ja jos auto menee ympäri *) eikä ole koria/kaaria suojana niin huonostihan siinä käy.

*) vaikeassa paikassa appari tuskin istuu sillä jakkarallansa, mutta esim. siirtymällä kuskin nukahtamisen takia ojaan ajo, tai raidetangon katkeaminen kovasta vaihdista (ainakin yksi tällainen tapaus tulee mieleen, auto pysyi pystyssä mutta paksuja puita meni nurin).

-Paavo

Haamu
17.12.2009, 22:45
Missähän päin Himalaja 24h järjestetään?

toyota4x4
17.12.2009, 22:52
toi rungon lyhentäminen onkin nerokas sääntö , varmaan ykskään orkkis auto täytä tota jossei ole mitään pelivaroja 1mm vai 5cm saa puutua?? no suzuki miehet saa taas toisiaan nokkitella.

hoojii
17.12.2009, 22:56
Missähän päin Himalaja 24h järjestetään?

Mikkelissä olettaisin.

tiipe
18.12.2009, 08:08
Missähän päin Himalaja 24h järjestetään?

Ristiinan kupeessa himalanpohjassa .

junnu78
18.12.2009, 08:38
kyllä toi orkkis karkas niin käsistä, että toi rungon lyhentämisen kielto on ihan hyvä asia. ei noissa orkkis autoissa ollu enää mitään orkkista...

samw
18.12.2009, 18:34
No onkos FINLAND TROPHY 2010????

jnu
18.12.2009, 18:47
Missä autossa rungon lyhentämisestä olis hyötyä? Tulee mieleen joku hj joka ei pärjää orkkiksessa vaikka ois kuinka paljon lyhennetty lain puitteissa. Sensijaan menestyneiden lyhyiden suzukien runkoja ei edes voi lyhentää. Vai mitä autoja uudella säännöllä halutaan ensisijaisesti rajoittaa?

junnu78
18.12.2009, 18:59
lj.t rj.t, suikkeli...
ei ole finland trophyä tänä vuonna. vastailen, vaikka en komiteaan kuulukkaan

baxxter
18.12.2009, 19:35
Vai mitä autoja uudella säännöllä halutaan ensisijaisesti rajoittaa?
Ettei sinne orkkikseen tulis muita kuin suzukeja ;)

SuurSyömäri
18.12.2009, 19:56
No... näppärälle ei ole mikään ongelma vääntää taakse lisää kaaria että lisäappariporukkaa mahtuu kyytiin entiseen malliin. tää on oikeastaan hyvä sääntö... tosin tiukassa tilanteessahan ei noita appareita ole istuskellut turvattomassa takaloossissa pitkään aikaan... enivei ei siitä haittaa ole ja tuskin niin hirveetä vaivaakaan....

Orggishan on perinteisesti jo sellainen lepponen vakioautosarja ja sinne halutaan vakioautoja. Modatut voi siirtyä sitten ylempiin sarjoihin. Tämä korin lyhennys kielto on ihan ok. Tämä sarja on ehdottomasti tarkoitettu uusille lajiin tutustujille pienellä kynnyksellä ja radat suunnitellaan varppiinkin sen mukaisesti. Se kuka orggissarjassa kilpailee verisesti aloittelijoita vastaan vois vähän aikaa käydä miettimässä syntyjä syviä.

Tää oli mun mutu. Ja ens vuonna vois johki sarjaan osallistua vakiohkolla 4runnerilla... pitkine perineen. Ei mua kiinnosta voittaa sitä sarjaa vaan osallistua kisaan ja ajella ympyrää.

Rekisteröimätön
18.12.2009, 22:52
lj.t rj.t, suikkeli...
ei ole finland trophyä tänä vuonna. vastailen, vaikka en komiteaan kuulukkaan

Kylläpäse voipi olla, mutta silloin juhlitaisiin 10-vuotis taivalta ja ajatellut säännöt (tekniset ja kartta) ei oikein kirveelläkään sovi cuppiin..eli ajatus on kääntää historian pyörää 10-vuotta taaksepäin...ei gps, ei ozi, ei mapsource, ei rodeo drive siis ei auto tietokoneita, ei isoja renkaita, ei temppurasteja yms..kompassi ja paperikartta riittää..puhutaan suunnituksesta ja maastokartan ymmärtämisestä, rastit on merkitty paperikarttaan eli sen mukaan mentäisiin...

tämmöstä on ajateltu kuullostellaan nyt ekan vähän olisiko kiinnostusta..

nyybinä myllis

¤Offi-Osku¤
18.12.2009, 23:01
Kiinnostais!! :P

Räjä
18.12.2009, 23:04
Iliman muuta kiinnostaisi.

samw
18.12.2009, 23:19
kyllä kiinnostaa! kunhan ei o cuppikisan kans päällekkäin.

Byrocrat
18.12.2009, 23:44
Kylläpäse voipi olla, mutta silloin juhlitaisiin 10-vuotis taivalta ja ajatellut säännöt (tekniset ja kartta) ei oikein kirveelläkään sovi cuppiin..eli ajatus on kääntää historian pyörää 10-vuotta taaksepäin...ei gps, ei ozi, ei mapsource, ei rodeo drive siis ei auto tietokoneita, ei isoja renkaita, ei temppurasteja yms..kompassi ja paperikartta riittää..puhutaan suunnituksesta ja maastokartan ymmärtämisestä, rastit on merkitty paperikarttaan eli sen mukaan mentäisiin...

tämmöstä on ajateltu kuullostellaan nyt ekan vähän olisiko kiinnostusta..

nyybinä myllis

Kun yleensä olen eri linjoilla Mylliksen kanssa niin tässä asiassa kannatan tuota konseptia täysin. Nykyinen offisuunnistus kun ei mun mielestä ole suunnistamista vaan muistuttaa pikemminkin tiekirjalla ajettavaa rallia jossa ei siis tarvita karttaa kuin siirtymillä jos sielläkään.
Tuohon suuntaan vaan niin voisin vaikka Kulmassakin innostua järkkäämään jonninmoisen suunnistuskisan :rolleyes:
Kulman inhorealisti

Räjä
18.12.2009, 23:49
Ei stana - kerrankin Byrocratin kanssa samaa mieltä. Tällä kertaa offroad sukellusta voisi taas nimittää Offroad Suunnistukseksi.

T€€MU
19.12.2009, 00:10
Kylläpäse voipi olla, mutta silloin juhlitaisiin 10-vuotis taivalta ja ajatellut säännöt (tekniset ja kartta) ei oikein kirveelläkään sovi cuppiin..eli ajatus on kääntää historian pyörää 10-vuotta taaksepäin...ei gps, ei ozi, ei mapsource, ei rodeo drive siis ei auto tietokoneita, ei isoja renkaita, ei temppurasteja yms..kompassi ja paperikartta riittää..puhutaan suunnituksesta ja maastokartan ymmärtämisestä, rastit on merkitty paperikarttaan eli sen mukaan mentäisiin...

tämmöstä on ajateltu kuullostellaan nyt ekan vähän olisiko kiinnostusta..

nyybinä myllis

-Ristus notta! Nostalgista menoa, nykysuunnistuskisat juurikin on sitä että tuota uraa kun ajaa, niin rastit on just siina reitin varrella, ja ilman kompuuttereitakin löytäisi taitava tiimi helposti rasteja.

Poikkeuksiakin on ollut muutamissa kisoissa, mutta tuota suunnistusta ja taktikointia
pitäisi saada lisää tähän lajiiin.
Peukkua moiselle ja mukana jos ei esteitä.

Patu925
19.12.2009, 01:44
Tämä sarja on ehdottomasti tarkoitettu uusille lajiin tutustujille pienellä kynnyksellä ja radat suunnitellaan varppiinkin sen mukaisesti. Se kuka orggissarjassa kilpailee verisesti aloittelijoita vastaan vois vähän aikaa käydä miettimässä syntyjä syviä.



Tässä menneellä kaudella juuan kisan jälkeen (ensimmäinen suunnistuskisa eläessäni) kävi mielessä että ei näissä kisoissa ole edes mahdollista saada sitä 10 rastia eli hyväksyttyä kisasuoritusta täysin vakiolla autolla ilman jonkinlaista kolhua tai vauriota.

2 ajoaluetta piti hylätä siksi että auton ominaisuudet eivät yksikertaisesti riittäneet meidän autossa aloitusrastia etemmäksi eli vettä oli liikaa tai kivikko olisi karsinut osia irti...

Seuraava kisa mikkelissä oli paljon mukavempi ajettava kun meidän kalustolle ja ajotaidoille "sopivia" rasteja oli huomattavasti enemmän...

On täysin ymmärrettävää että nykykalustolle ja kokeneille kilpailijoille on järjestettävä haastetta että mestarit eivät aivan nukahtaisi rattiin körötellessä mutta olisi kiva että meikäläisen tapaiselle harrastelijallekkin riittäisi ajettavaa...

Tästä heitetään aasinsilta kalustoon eli jos kalustolla ei pääse niin sitä on käytävä kehittämään. Tässä kohdassa rahaa ja aikaa käy kulumaan.

Kun hankkii vinssit 2kpl, kunnon renkaat, välitykset, lukot eteen ja taakse rakentaa palkkihelmaa, panssarointia, valoa, läppäriä yms. muuta + hankkii kaikenlaista tarpeellista kivaa autoon niin eipä enää puhuta ykkössatasten harrastuksesta.

Sitten vielä kun lajiin luonteeseen kuuluu 24h yhtäsoittoa kestävä kisasuoritus, ainakin omalta kohdalta se on liian pitkä aika.
Jos olisi huoltotiimi mikä hoitaisi kaluston kisapaikalle ja olisi mahdollisten räpsyjen varalta apuna tarvittaessa, ja kisan loputtua hoitaisi kaluston kotia jäisi kuskille aikaa elpyä ennen kisaa ja kisan jälkeen paljon paremmin.

Mikkelin kisaan kun kustannussyistä ja apukuskin aikataulujen takia lähtö jäi kisapäivän aamuun, ja huoltoon ei saanut houkuteltua porukkaa mukaan niin alkoi olemaan jo seuraavana aamuna aika valmista porukkaa valvotun vuorokauden jälkeen...

Tässä muutamia ajatuksia mitä omakohtaiset kokemukset alottelevana cupkisojen käviänä toi mieleen.

Edellä mainitulla aikataulujuitulla ja kustannushommalla ajan sitä takaa että varmaan ko. jutut karsii uusia kisailijoita pois yrittämästä kun rahkeet ei riitä lähtemään kisaan.

Tässä muutamia ajatuksia mitä omakohtaiset kokemukset alottelevana cupkisojen käviänä toi mieleen.

Missään nimessä ei ole tarkoitus purnata/itkeä nykysysteemistä ainoastaan tuoda henkilökohtaisia huomioita ja ajatuksia esille.

Vakaa tarkoitus on osallistua tulevana vuonna mahdollisuuksien mukaan ainakin 2 kisaan ja tavoitteena on pitää hauskaa ja tuoda kalusto ehjänä kotiin. Ja ihan vähän ajaa kisaa jos ei muitten niin itseni kanssa.

Sekavaa kirjoittelua mutta kai sen ymmärtää jos on nähnyt kirjoittajan... :D

jnu
19.12.2009, 01:53
Tuskin se uran ajamista kummempaa olis paperikartallakaan, ehkäpä jopa enemmän vaan? Tottakai paperikartta toisi uutta viehätystä touhuun, ainakin sen yhden kerran. Tärkeintä pitäisi kuitenkin olla maastossa ajaminen. Suunnistuskilpailuja, valokuvauskilpailuja ym löytyy muualtakin :)

Rungon lyhentämisen kielto on mulle henkilökohtaisesti aivan se ja sama mutta tuntuu että sillä vain korostetaan lyhyen suzukin asemaa ennakkosuosikkina. No se siitä...

SuurSyömäri
19.12.2009, 02:26
En viitti quotella mutta edellä esiintyvä kaveri esitti asian ytimen aika tarkasti. Se ken haluaa rakentaa sen koslansa trimmihuippuuteen niin osallistuu sarjoihin jotka on niihin yybereihin. Jätetään tähän suunnistuskuppiin aito alokkaiden osio. Ylläesiintyvä oli valitettavasti jo kerännyt itselleen suorituspakkoa... eihän se näin pitäisi mennä.... Vakioauto/orggis juttu sellasenaan ettei tule suorituspaineita! hä!:mad:

offroadjouni
19.12.2009, 09:13
Tuskin se uran ajamista kummempaa olis paperikartallakaan, ehkäpä jopa enemmän vaan? Tottakai paperikartta toisi uutta viehätystä touhuun, ainakin sen yhden kerran. Tärkeintä pitäisi kuitenkin olla maastossa ajaminen. Suunnistuskilpailuja, valokuvauskilpailuja ym löytyy muualtakin :)Minäkin uskoisin että urissa siellä ajetaan siinä missä muuallakin. Kuitenkin ihan loistava idea jättää vaihteeksi tekniset apuvälineet pois. Lähden kyllä koittamaan tätä - kaivanpa kompassin jo valmiiksi esiin. ;)

Vakioauto/orggis juttu sellasenaan ettei tule suorituspaineita! hä!:mad:Niin kauan kun rastit on samat niin kyllä tämä on edelleen vähän vaikeaa ihan oikealle orkkisautolle. Itselle ei tulis pieneen mieleenikään lähteä käyttöautona toimivalla pitkällä Pajerolla koittamaan kisaamista. Johonkin alusta ja kori kolhiintuu kuitenkin.

junnu78
19.12.2009, 10:54
mutta sepä siinä. orkkis haluttaisiin sellaiseksi, että haet kaupasta auton, laitat siihen 31 pyörät ja vinssin keulalle, ja ehkä sen pienen 2 tuuman korotuksen ja voit lähteä kokeilemaan kisaamista. kun auto rupee jalostumaan lisää, niin vaihdetaan seuraavaan luokkaan... en itse henkilökohtaisesti näe tässä mitään huonoa, päinvastoin.
kun osaisin laittaa tänne kuvia, voisin laittaa kuvan mun lyhennetystä lj.stä joka sopi ennen orkkikseen. auto oli lyhennetty ja kevennetty, arb kummassakin akselissä, vinssit ym ym. ei se ole enää orkkis...

Gravedigger
19.12.2009, 10:57
mutta sepä siinä. orkkis haluttaisiin sellaiseksi, että haet kaupasta auton, laitat siihen 31 pyörät ja vinssin keulalle, ja ehkä sen pienen 2 tuuman korotuksen ja voit lähteä kokeilemaan kisaamista. kun auto rupee jalostumaan lisää, niin vaihdetaan seuraavaan luokkaan... en itse henkilökohtaisesti näe tässä mitään huonoa, päinvastoin.

Samoilla linjoilla ollaan. Itsellä ei vielä intoa ole rakentaa mitää hirmu hc offi kampetta ja Saattasin satunaisia kisoja kokeilla ehkä tällä ehkä ensi kaudella tai sitte toiste, mutta tuo standard todellakin antaa hyvän mahdollisuuden tutustua toimintaan.

Ja Paperikartta mahdollisuus olisi hieno nimen omaan, ettei tarvitse koneita alkaa virittää uazin hyttiin.

oska80
19.12.2009, 11:38
Minä olen vahvasti sitä mieltä, että ei sillä ole juurikaan merkitystä käytetäänkö paperikarttaa vaiko digitaalista karttaa. Kuitenkin nämä ajoalueet on käytännön syistä niin pieniä ja pakosta samoilla urilla ajettavia, ettei ole edes mahdollista käyttää perinteisen suunnistuksen reittivalintoja rastille pääsemiseen, eli Jos olisi mahdollista saada maastoa käyttöön satoja neliokilometrejä ja vapaa ajelu, niin silloinhan voisi tälläisen ns.oikean suunnistuskisan pitää.
Kilpailusarjan nimi ehkä vähän viittaa perinteiseen suunnistukseen, mutta mielestäni se on kuitenkin enempi kestävyyskisa.

Minulle kuitenkin maastossa ajaminen on pääasia, ei se että millä tyylillä kohde löydetään.

Eetza
19.12.2009, 12:53
Ekös se Väihkönen ollu ihan palkintosijoilla siellä hmmm... Heinolassa, kuorma-auto luokassa ja suunnisti paperikartalla ja ilman kompassia....

jjv
19.12.2009, 14:09
oska kirjoittaa asiaa mun mielestä.

Rekisteröimätön
19.12.2009, 16:19
Ensimmäisissä suunistuskisoissa joihin osallistuin oli käytössä paperikartat jotka oli aikahuonot kopiot ja kooltaan n1,5x1,5m
paperikartta on tosi ikävä käsitellä varsinkin märällä kelillä ja on väkisinkin aikapaljo sitä paperia pyöriteltävänä.
Rastien todentamisen vois ottaa nostalgia syistä sillä stanssisi ja alumiinilevynpala systeemillä
Olipa välineet ja säännöt mitkä tahansa kaikkin kisoihin on edelleen tarkotus osallistua

Harri ojala

farmari
19.12.2009, 17:07
Todella hienot muutokset sääntöihin. Ensimmäiset kisat, joihin otin osaa, meinasi auto lähtä kuperkeikalla mäkeä alas, kun koukku hyppäsi liinasta irti. Suljettavat ja mieluusti nostoväline käyttöön luokitellut koukut saisi olla joka vinssissä. Samoin saisi olla kaikki ukot niiden virallisilla istumapaikoilla auton liikkuessa. Maastossa äkkiä tulee heilahdus ja vedessä ajettaessa vielä helpommin kyytiläisen kuikkaan nakkaava voima.

baxxter
19.12.2009, 22:55
Kun hankkii vinssit 2kpl, kunnon renkaat, välitykset, lukot eteen ja taakse rakentaa palkkihelmaa, panssarointia, valoa, läppäriä yms. muuta + hankkii kaikenlaista tarpeellista kivaa autoon niin eipä enää puhuta ykkössatasten harrastuksesta.

Sitten vielä kun lajiin luonteeseen kuuluu 24h yhtäsoittoa kestävä kisasuoritus, ainakin omalta kohdalta se on liian pitkä aika.
Jos olisi huoltotiimi mikä hoitaisi kaluston kisapaikalle ja olisi mahdollisten räpsyjen varalta apuna tarvittaessa, ja kisan loputtua hoitaisi kaluston kotia jäisi kuskille aikaa elpyä ennen kisaa ja kisan jälkeen paljon paremmin.
1kpl vinssejä ja tarvittava määrä vahvistusta alustaan riittää kyllä suunnistuskisaan ja nuo nyt pitää maastoautossa muutenkin olla. Kestävyyskilpailussa väsymys kuuluu asiaan eikä säännöissä voida velvoittaa pitämään pitkää viikonloppuvapaata tai ostamaan kavereita huoltoon..
Jos tuntuu ettei jaksa 24h painaa putkeen, ei ole häpeä nukkua muutamaa tuntia sopivassa välissä. Ollaan jopa "isojen poikien" kanssa pohdittu olisiko se tosimielellä ajavillakin hyödyllistä pitää tunnin vapaaehtoinen unitauko ;)

Paperikarttasuunnistus kiinnostaa kyllä, toivottavasti kukaan ei vaan eksy väärään paikkaan niin että sanomista tulee..

jappe
20.12.2009, 09:20
Minä miellän kilpailut kestävyyskilpailuiksi. Tiimin ja auton kestävyyttä koetellaan. Suunnistus on tapa löytää offroad haasteita (rasteja). Vastaavasti normaaleissa suunnistuskilpailussa rastit olisivat puun latvassa, kallioseinämällä tai järven pohjassa. Löytäminen ei riitä, vaan rasti pitää saavuttaa.

Uudet säännöt ovat hyviä. Voin sulkea takaluukun kokonaan kompuravinssillä ja siirtää hieman nopeamman vinssin eteen. Mielestäni ovetkin olisi voinut kieltää. Joissakin autoissa ovet lisäävät eteenpäin auton pituutta. Rakentelu on osa harrastusta. Aina voi jotain uutta rakentaa. Siirtyy sitten isompaan luokkaan. Ei rengaskoko kaikkea ratkaise, kuten tuloslistoista näkee.

Tuloslaskentaohjelma tukee eri rasteja eri luokille. Jossain kisoissa on ollut liian vähän helposti saavutettavia rasteja. Jos vaikka originaalien listalle lisättäisiin pienipisteisiä rasteja. Lajiin voisi tutustua safari tyyliin.

Kuitenkin olen mukana pitämässä hauskaa. Hampaat irvessä emme kisaa. Enemmän safari tyylillä mekin mennään. Hienoa on saada auto 24h jälkeen ehjänä maaliin.

h-a-r-z-a
21.12.2009, 16:20
-Ristus notta! Nostalgista menoa, nykysuunnistuskisat juurikin on sitä että tuota uraa kun ajaa, niin rastit on just siina reitin varrella, ja ilman kompuuttereitakin löytäisi taitava tiimi helposti rasteja.

Minä vaan ihmettelen miksi ei ole "sidottuja rasteja"?
Rastit olisi haettava tietyssä järjestyksessä,jolla saataisiin myös sitä suunnistustakin mukaan.
Jos vaikka kulman tapaan olisi miljoona eri uraa jota edetä niin oikean uran valitseminen olisi aika ratkaisevaa.

Minusta näin saisi pienellekkin alueelle paljon ajettavaa ja kenties jopa jotain mietitävääkin.

Paavo
22.12.2009, 08:47
Moi,

> Minä vaan ihmettelen miksi ei ole "sidottuja rasteja"?

Monessako suunnistuskisan tuloslaskennassa olet ollut mukana (katselemassa niitä kuvia)?

Tuloslaskentaan tuleva kisäkompleksisuus (ja sitäkautta virhealttius) on siis yksi syy, säännöt ei tuollaista kiellä, joten kuka tahansa kisan järjestäjä voi käyttää halutessaan sidottuja rasteja. Oma mielipide on kuitenkin selkeäasti yksinkertaisimman vaihtoehdon puolella, eli sen takia sidotuja rasteja vastaan.

> Rastit olisi haettava tietyssä järjestyksessä,jolla saataisiin myös sitä suunnistustakin mukaan.

Mun mielestä vapaat ja sidotut rastit ei eroa suunnistuksellisesti millään tavalla, jollain tapa sinne rastille vaan on löydettävä, ihan sama onko se vapaavalintainen vai sidottu.

Sidotuista rasteista tulee mahdollisesti sumia, jos esim. rastit X-Y-Z on sidottu, ja vaikka järjestyskin määräty, ja vaikapa siten että vaikeustasi kasvaa koko ajan, niin viimeisellä rastilla on potentiaalisesti kunnon jono. Toki kaikkien kisaajien oma valintahan se on, missä vaiheessa ko. sidotut rastit haluaa ottaa, mutta luultavasti järjestäjä saisi "palautetta" jos rasteille joutuu jonottomaan, eikä syyllä ole ollut kamalasti väliä.

En siis sen kummemmin vastusta sidotuja rasteja, mutta oma kokemus on sellainen, että kaikenkarvaisilla erikoisjutuilla helposti menetetään enemmän kuin saadaan. Joillekin yleisörasteille tms. voisi harkita, jos vaikutukset järjestäjien ja kilpailijoiden toimintaan jäävät tarpeeksi pieniksi.

-Paavo

jappe
23.12.2009, 10:16
Paavo on oikeassa. Kun aikanaan tein tuloslaskentaohjelman, noita asioita pohdittiin. Minä halusin auttaa pääsemään pois tilanteesta jossa tulolaskennat epäonnistuivat tai kestivät kauan. Monilla on muistissa nämä kurjat tilanteet. Päädyttiin mahdollisimman yksinkertaiseen laskentaan. Siinäkin riitti hommaa. Myöhemmin tuli mukaan vaaralliset rastit. Se helpottaa kaarijutussa.

Aika monta tuntia on ohjelmiston tekemiseen mennyt ja nyt se tuntuu toimivan. Jokainen muutos aiheuttaa mahdollisuuden virheeseen. Tuollaisten kuvamäärien käsittely on vaativaa nopeassa aikataulussa. Hienosti ovat tuloslaskijat homman hoitaneet.

Tuloslaskentaohjelma tekee perushomman ja sen lisäksi voi keksiä kikkailuja. Todellisuudessa niiden manuaaliseen tarkastukseen ei jää aikaa. Noita kikkailuja en lähde helpolla ohjelmistoon koodaamaan. Tulisi liian paljon hommia muutella kisasta toiseen. Paljon tärkeämpää on vakaasti toimiva laskenta.

Hyvä tapa kikkailuihin on keksiä juttuja, jotka eivät vaikuta tuloslaskentaan. Esimerkiksi jollain alueella saa olla vain tunnin. Vahdit alueella. Alue on käytössä jollain aikavälillä. Rastit vaihdetaan kisan aikana. Saadaan yleisöalueelle kaksi käyntiä. Uusia rasteja lisätään kisan aikana. Jne. Tälläiset eivät vaikuta mitenkään laskentaan. Kuitenkin voidaan ohjata autoja haluttuihin paikkoihin.

Pasi66
23.12.2009, 11:04
Loistava idea, suunnistus kisat ilman tietokoneita, gps:ää, ym. pelkkä kartta ja kompassi.
Lähdetään ilman muuta mukaan, jos ei ole päällekkäin suunistus cupin kisojen kanssa.

Uudet sääntö tarkennukset oli tervetulleita.
Jää kaikenlaiset tulkinnanvaraiset kikkailut pois, kun on selvät säännöt ettei mitään luukkuja ym. lisäjatkeita käytetä.

Mielestäni autossa olijoiden määrän olisi voinut rajoittaa esim kolmeen, sillä joskus on tullut mieleen, että onko tämä offroad suunnistusta vai joukkue suunnistusta, kun autossa on 4-6 henkeä jotka juoksee käsigebsien kanssa edellä etsimässä rasteja.

Hyvää Joulua kaikille palstalaisille
ja parempaa Offailuvuotta 2010

Team pohojanmaa2

wr-range
23.12.2009, 17:42
Kylläpäse voipi olla, mutta silloin juhlitaisiin 10-vuotis taivalta ja ajatellut säännöt (tekniset ja kartta) ei oikein kirveelläkään sovi cuppiin..eli ajatus on kääntää historian pyörää 10-vuotta taaksepäin...ei gps, ei ozi, ei mapsource, ei rodeo drive siis ei auto tietokoneita, ei isoja renkaita, ei temppurasteja yms..kompassi ja paperikartta riittää..puhutaan suunnituksesta ja maastokartan ymmärtämisestä, rastit on merkitty paperikarttaan eli sen mukaan mentäisiin...

tämmöstä on ajateltu kuullostellaan nyt ekan vähän olisiko kiinnostusta..

nyybinä myllis

mukana ollaan jos suunnistetaan 24h pelkällä käsi kartalla ei sitä kompassia malta kumminkaan käyttää
sääntömuutokset ,lisäykset ovat ihan paikallaan ,joskin vaatisivat lisäyksiä muutamiin kohtiin ,esim.luukkuja käytettäessä
tai siis ovia ,rasteja otetaan sivulta ei edestä eikä takaa. missään autossa ovet eivät avaudu vakiona 180 astetta
ei edes volvossa

sit uusia sääntöjä
henkilöluku sama kisoissa kun rekisteriotteessa
rengaskoko sama kuin rekisteriotteessa
onhan noita kun rupee penkomaan .

454SS
23.12.2009, 19:27
henkilöluku sama kisoissa kun rekisteriotteessa
rengaskoko sama kuin rekisteriotteessa
.


Kannatan molempia noita. Sit vielä orggis ja stanu autot saisi olla tieliikennekatsastuskelpoisia vähintäänkin kilpailun alkaessa.

¤Offi-Osku¤
23.12.2009, 19:29
En ainakaan itse kannata tuota rengaskoko otteeseen vaikka perjaatteessa kuuluisi ollakkin kun yleisillä teillä ajellaan, mutta sittenhän tarttis kilpuriksi löytää joku mis hyvinä aikoina laitettu otteesee isot kummit ei toimi semmoinen ajatus..

myllis
23.12.2009, 19:29
Paavo on oikeassa. Kun aikanaan tein tuloslaskentaohjelman, noita asioita pohdittiin. Minä halusin auttaa pääsemään pois tilanteesta jossa tulolaskennat epäonnistuivat tai kestivät kauan. Monilla on muistissa nämä kurjat tilanteet. Päädyttiin mahdollisimman yksinkertaiseen laskentaan. Siinäkin riitti hommaa. Myöhemmin tuli mukaan vaaralliset rastit. Se helpottaa kaarijutussa.

Aika monta tuntia on ohjelmiston tekemiseen mennyt ja nyt se tuntuu toimivan. Jokainen muutos aiheuttaa mahdollisuuden virheeseen. Tuollaisten kuvamäärien käsittely on vaativaa nopeassa aikataulussa. Hienosti ovat tuloslaskijat homman hoitaneet.

Tuloslaskentaohjelma tekee perushomman ja sen lisäksi voi keksiä kikkailuja. Todellisuudessa niiden manuaaliseen tarkastukseen ei jää aikaa. Noita kikkailuja en lähde helpolla ohjelmistoon koodaamaan. Tulisi liian paljon hommia muutella kisasta toiseen. Paljon tärkeämpää on vakaasti toimiva laskenta.

Hyvä tapa kikkailuihin on keksiä juttuja, jotka eivät vaikuta tuloslaskentaan. Esimerkiksi jollain alueella saa olla vain tunnin. Vahdit alueella. Alue on käytössä jollain aikavälillä. Rastit vaihdetaan kisan aikana. Saadaan yleisöalueelle kaksi käyntiä. Uusia rasteja lisätään kisan aikana. Jne. Tälläiset eivät vaikuta mitenkään laskentaan. Kuitenkin voidaan ohjata autoja haluttuihin paikkoihin.

Japelle tiedoksi lahden takana siis etelässä on tosi otettuja teikän ohjelmasta...Itse sitä käytäneenä ja verrattuna vanhaa excel systeemin niin tuntuu kun excel -systeemi on kivikaudelta. Keep It Simple... jatkossakin.

Rak
23.12.2009, 19:45
Näille rengaskoko otteessa puhujille(jotka puhuu muusta kuin orkkiksesta) kertokaa samalla onko onko juuri teillä omaan luokkaan sopiva rengaskoko leimattuna.

Tuntuu aina siltä että ne joilla on isot renkaat leimattuna on niitä jotka tätä kannattaa(yllättäen), tasapuolisuuden kans ei juurikaan tekemistä.

Osanottajakatoa saattaa vaan ilmetä jos tätä käytettäisiin ja toisekseen, miten tätä tulkittaisiin siirtolapullisissa autoissa(jos ne ei kuulu bannilistalle)?

Omalla kohdalla renkaat ei ole leimassa, mutta ajettuun luokkaan silti yli 2" alikokoiset :)

Ja tämä taitaa mennä jo sääntökeskustelutopicin aihepiiriin...

mobil2
24.12.2009, 13:12
mukana ollaan jos suunnistetaan 24h pelkällä käsi kartalla ei sitä kompassia malta kumminkaan käyttää
sääntömuutokset ,lisäykset ovat ihan paikallaan ,joskin vaatisivat lisäyksiä muutamiin kohtiin ,esim.luukkuja käytettäessä
tai siis ovia ,rasteja otetaan sivulta ei edestä eikä takaa. missään autossa ovet eivät avaudu vakiona 180 astetta
ei edes volvossa

sit uusia sääntöjä
henkilöluku sama kisoissa kun rekisteriotteessa
rengaskoko sama kuin rekisteriotteessa
onhan noita kun rupee penkomaan .

Kyllä muuten avautuu

88
24.12.2009, 13:27
Ja Volvolla missä on lappalaiset alla pitäis saada osallistua orkkikseen ku se on uutena
ollu semmonen

Olen kyllä sen kannalla että jos stanu autossa on esim. akselit tai moottori
joku muu kun autoon kuuluva niin vois olla myös otteessa. Tosin lisää
katsastajien hommaa huomattavasti, ja joku auto kun lipsahtaa läpi
vaikka ei kuuluis niin taas porataan miks toi sai kun mä en saanu.

hoojii
24.12.2009, 17:05
Kannatetaan suunnistusta kartalla ja kompassilla pelkästään. sillä on menty metilläkin tähän saakka ja aina ollaan oltu hukassa :)

jnu
24.12.2009, 19:13
Älkää nyt liikaa innostuko, ajatus on hauska ja itekin oon mukana jos vaan mahdollista mutta eiköhän kuitenkin ole parempi ajaa näitä kisoja gepsin kanssa, jää enemmän aikaa itse asiaan.

Kai siinä nostalgiakilpailussa on kielletty myös esim vinssinarut ja cromo osat ja rengas saa olla max 35" mutiainen. :D

Viipo
24.12.2009, 20:07
Turha kai säännöistä täällä on jänkätä, niillä koitetaan vaan hieman tasoittaa tilannetta.
Mutta niinku tuloksista voi katsella, joka luokassa voittajilla on reilusti kaulaa muihin.
Harrastepohjalta kun kisaan lähtee, niin yleensä sitä autokunnassa on kartturi ja kuski, kontissa varamurros ja työkalupakki.
Ajopaikallekkin saattaa joutua siirtymään ajamalla :P
Ei se silti ole mukavaa kisaa estänyt. Tosissaan jos palkinnoista lähtee kilpailemaan, niin vuosien kokemus on valttia, sekä oma huoltotiimi ja luotettava, alusta asti uusiksi rakennettu kalusto. Tai ainakin toinen samanlainen auto varaosiksi :P

Lisäksi nuo rastialueet yleensä on sitä luokkaa, että ellet vahingossa aja ohi, löytyy kyllä kaikki rastit ongelmitta. Ei läppäriä juurikaan tartte, kuin rastialueiden välillä.

Ja tuloksia kun kattelee, niin tiukinta kisaamista taitaa olla juurikin orkkis ja stanuluokissa Sen sijaan modissa ja protoissa on suurin osa porukkaa, jotka tykkää enemmän ajella kaikessa rauhassa ja kattoa, mihin auto kykenee, kuin vinssata apinanraivolla rastilta toiselle.

Orkkisluokkaan oon fantasioinu esim. Susuki Altoa, siihen koko pohjan kokoinen sileä panssari ja alle jotkut 28x12 mönkkärikumit 39,7mm kuviolla, räikkävinssit molempiin päihin ja iso laturi. :P

Calmari
24.12.2009, 21:15
Paperikartta vaihtoehdon voisi ainakin sisällyttää joka kisaan, ainakin orkkikseen. Meillä luumäellä ollu mitään gps:iä mutta jonkun verran haettiin silti rasteja. Auto täysin vakio vinssä ja muita säännöissä pakollisia lukuunottamatta. Joskus miettiny milloin tuo punakilpi homma kielletään lopullisesti kun liikenteessä kuitenkin aika värikästä kalustoa niiden turvin (viranomaisten puolelta) no meni OT:ksi