View Full Version : Suzuki SJ426
Rausku4x4
08.12.2009, 22:25
Nonni nyt on sitten seuraava projekti saatu alulleen :P Elikkäs aihio haettu, Ja tekemistä riittää!
Eli laitoshan on suzuki johon on istutettu foordin v6 2,6 bensa automaatti :D
Muutamia hommia mitä nyt on ilmennyt:
1: Laatikossa ilmeisesti mättää jokin kun ei meinaa pysyä käynnissä, kun on vaihde päällä ja pysähdyksissä. Huomasin että laatikossa on ilmeisesti vissiin liikaa öljyä ylä rajastakin reilusti ylite? Kertokaapa viisanmat mikä siinä on vialla? turbiini? vai joku muu pahasti vialla?
2: takapään jousitus/ tuenta vissiin menee uusiin puihin joko lehtijouset takaisin tai jotain muutosta jousille, meinaan on sitten niin pirun löysä takapää.
3: Sähköjen uusiksi tekeminen/ parantelu.Lähinnä valot ja flektien sähköt kuntoon.
4: Ohjaustehosti EHKÄ orbitrooli pitäs saada tähän, väkereltyä johonka sitten tarvii tosissaan ammatti apua, että mitenkä se toteutetaan.
5: Jossain vaiheessa EHKÄ patrollin akselit, että saadaan autoon leveyttä ja mahdollista kestävyyttä voimansiirtoon.
Kuvatuksia kansalle!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2530&pictureid=47406
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2530&pictureid=47408
Niinkuin kuva näyttää että sinne on pesinyt melkoinen johto helevetti :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2530&pictureid=47409
mielenkiintoinen takapään jousitus jos ei nyt aluksi muuta niin paremmat jousilautaset
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2530&pictureid=47407
Ja sittemin että mikä anturi tämä on? voiko tähän kytkeä flektin anturin? Ei tullut katsottua pahemmin että onko syylärissä omaa paikkaa flektin anturin paikkaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2530&pictureid=47410
Kuten kuvista näkyy että tekemistä riittää. Niin ja auto ei todellakaan tule liikenteeseen vaan pelkkään harraste offiin joten elkää pelätkö:D
Ostos listalle nyt aluksi jotkut vanteet ja renkaat, luultavasti joku 31" näin ensin.
ihan näin alkuun pidä vauhti alle 5km/h !! :)
Rumahan se on kuin helvetti ja työnjälkikin sen mukaista.:D:p
Kertoiskohan tuo anturi jäähdytysnesteen pinnan alhaisesta tasosta? Jos se on flektin anturi niin pitäisi lukea jotain celsius lukemia kyljessä (ainakin yleensä)
Helppohan toi on toki kattoo yleismittarilla mitä tapahtuu kun pöntön laskee tyhjäks.
Kappas, joku on laittanu sinne 124 mersun paisuntasäiliön. Tuo on vaan jäähdytysnesteen tasopinnan anturi.
E: ja kun oikein kattoo, niin onhan siellä syylärikin samasta mallista..
ompahan melekosen kiinnostavan näkönen laitos:D
onnea vaan rakenteluun.:)
PeteTurku
09.12.2009, 16:32
Tuo kierrejousitus on kyllä huimasti rakennettu. Komeet on tukivarret. Tsemppiä projektiin.
Rausku4x4
09.12.2009, 17:59
jeeps eli tänään tuli pähkäiltyä tuota takapäätä, niin että siihen varmaan suzukin orgis lehtijouset tuloopi. Harmi vaan että alkuperäiset kiinnikeet oli leikattu pois. Noo täytyy ottaa kaverin suzukista mitat ja tehä samoihin paikkoihin uudet jousen kiinnikeet kunnon materiaalista.
Joten nyt tarvitsis jo sitten suzukin alkuperäis jousia jos jollain ois myytävänä mielellään lähteltä keskisuomea?!?
Rupes tänään mietityttämään toi bensa tekniikakin, että jos senkin vaihtais mersun diiseliin :D
Mätähommia en rupea sen paremmin koriin tekemään :D. Kun auto ei tule kumminkaan liikenteeseen vaan kyseessä on hauskan pitoväline.
Mietin myös että noita nojailu rautoja vähän jatketaan eteen ja taakse.
jeeps eli tänään tuli pähkäiltyä tuota takapäätä, niin että siihen varmaan suzukin orgis lehtijouset tuloopi. Harmi vaan että alkuperäiset kiinnikeet oli leikattu pois. Noo täytyy ottaa kaverin suzukista mitat ja tehä samoihin paikkoihin uudet jousen kiinnikeet kunnon materiaalista.
Eikö kannattas enemmin miettiä vaikka y-linkkiä, kun lehtijousiakin joutuu virpoon, et saa paikalleen. Tuossa on vahva käsityönjälki. :D
jeeps eli tänään tuli pähkäiltyä tuota takapäätä, niin että siihen varmaan suzukin orgis lehtijouset tuloopi. Harmi vaan että alkuperäiset kiinnikeet oli leikattu pois. Noo täytyy ottaa kaverin suzukista mitat ja tehä samoihin paikkoihin uudet jousen kiinnikeet kunnon materiaalista.
Ja samalla ku niitä jousia rupeet härvään nii laita suosiolla y-linkki. meinaa olla nuo suitsan vakiolehdet aika säälittävä esitys joustojen puolesta
Rupes tänään mietityttämään toi bensa tekniikakin, että jos senkin vaihtais mersun diiseliin :D
Oikein
Rausku4x4
10.12.2009, 19:43
Ja samalla ku niitä jousia rupeet härvään nii laita suosiolla y-linkki. meinaa olla nuo suitsan vakiolehdet aika säälittävä esitys joustojen puolesta
Oikein
Tuo rupes kyllä kiinnostamaan toi y-linkki jousitus, kun siitä vähän otin selvää.
löytyisköhän ikh:lta niitä niveliä mitä tulee sinne y-linkin päähän, ja käykö esim traktorin työntövarsien päät tähän tarkoitukseen? Ja millä työ olette laittaneet niitä linkkejä kiinni akseliin hitsaamalla vai pultti liitkosin?
Minkä kierre jouset sopis parhaiten suzukiin? Siitähän vois tulla ihan toimiva takapään ratkaisu, ja ehkä jopa helpomallakin vois päästä.
Jampelilta mallia vaan:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487
Mitkä noi konepellin etureunas törröttävät raudat on?
Rausku4x4
11.12.2009, 15:03
Ne on vissiin ollut vinssin narun kieputus rauat :D lähtee siitä vielä. Jeps elikkä y-linkki sinne takapäähän nyt tuleepi, mitkähän kierrejouset jouset ois hyvät tommoseen todella kevyeeseen takapäähän? Ja riittäisköhän materiaaliksi 40mm putki 4-5mm seinämällä? kun sitä nimittäin löytyis.
eikös tolla jampelilla ollu 127jouset sielä takapäässä kans ja näytti joustavan ihan hyvin.
Jampelilla näky olevan Corollan takajouset takana. Eiköhän ne jouset kannata laittaa jostain suunnilleen saman painoluokan kulkineesta niin ei tule ainakaan kivireki->saa joustoja...
Itselläkin samanlaisia suunnitelmia suzukin alustan suhteen kunhan saisi ensiksi mätäpaiseet pois hitsattua kopasta.
Ja riittäisköhän materiaaliksi 40mm putki 4-5mm seinämällä? kun sitä nimittäin löytyis.
Jos ei riitä ni voihan niitä sitte vahvistaa...
IironSika
11.12.2009, 19:31
mitkähän kierrejouset jouset ois hyvät tommoseen todella kevyeeseen takapäähän? Ja riittäisköhän materiaaliksi 40mm putki 4-5mm seinämällä?
En oo ikinä nähnyt tuommoisia, mutta luulis kantavuuden riittävän. Joustoista niin väliä... :D
Rausku4x4
13.02.2010, 13:12
Rojekti ollut pahasti jäissä. Ei ole oikein edistynyt muuten kuin että sain flekteille vedettyä virrat.
Kertokaapa mistä työ lähtisitte etsimään tuota vaihteisto ongelmaa? Eli auto ei pysy käynnissä vaihde päällä, tuntuu että se ei mene ollenkaan "vapaalle" eli jatkaa vaan menoa ja jos jarrulla pidät autoa niin se sammuu. Pelkkä vaihteen päällä paneminen vaan saa aikaan kovan nykäisyn ja auto sammuu.
Tarkoitus olis vaihtaa öljyt sinne laatikkoon, mutta kun tietäis että pitääkö sinne pistää ihan perus atf:ää? Vai jotain muuta? Automaattilaatikko on mulle aivan uutta en ole oikeastaan koskaan joutunut pelaamaan näitten kanssa.
Kertokaapa mistä työ lähtisitte etsimään tuota vaihteisto ongelmaa? Eli auto ei pysy käynnissä vaihde päällä, tuntuu että se ei mene ollenkaan "vapaalle" eli jatkaa vaan menoa ja jos jarrulla pidät autoa niin se sammuu. Pelkkä vaihteen päällä paneminen vaan saa aikaan kovan nykäisyn ja auto sammuu.
Toimiiko se loota muuten? Ensin tulee mieleen että jos siinä on lukkoturbiini ja se on viritelty toimimaan katkaisijalla, niin se voi olla lukossa koko ajan.
Öljynä toiminee dexron 3 luokiteltu ölppä, ei ole koskaan tullut pelattua voortin tomaattien kanssa niin en sen paremmin tiedä että onko sillä jotain spesiaali vaatimuksia.
edit/ Pikainen kuukletus kertoi että Ford vaatii Mercon ATF:n. Mutta D3 luokitettu riittää hyvin.
Rausku4x4
13.02.2010, 20:02
Toimiiko se loota muuten? Ensin tulee mieleen että jos siinä on lukkoturbiini ja se on viritelty toimimaan katkaisijalla, niin se voi olla lukossa koko ajan.
Öljynä toiminee dexron 3 luokiteltu ölppä, ei ole koskaan tullut pelattua voortin tomaattien kanssa niin en sen paremmin tiedä että onko sillä jotain spesiaali vaatimuksia.
edit/ Pikainen kuukletus kertoi että Ford vaatii Mercon ATF:n. Mutta D3 luokitettu riittää hyvin.
Kyllä siinä kaikki vaihteet pelaa, vapaat ja muut löytyy ihan ilman ongelmia. Minkähänlainen tommonen lukko turbiinin katkaisin on? Oiskohan se tossa ihan mekaaninen? Pitäs ryömiä auton alle ja vilkuilla meneekö sinne mitään vipuja yms.
MotorPsycho
14.02.2010, 08:42
sähkökatkaisija pitäisi olla sellainen anturi josta lähtee kaksi johtoa. ainakin uskoisin niin
Mikä laatikko siinä on? C4 vai C6?
Turbiinin lukkoa (jos siinä sellainen on) ohjataan potikalla mikä on läppäkotelon kupeessa, jarrupoljin katkaisijalla, nopeusanturilla ja ohjainboksilla. Tai kuten vanhoissa GM:n laitteissa sähköllä ja alipaineella. Tai ihan on/off katkaisijalla.
Vivuilla/vaijerilla ohjataan kick-downia.
Niin joo, ihan ekaks öljytaso kohdalleen. Mittatikussa pitäis olla ohje oikean tason mittaamiseen.
Rausku4x4
16.02.2010, 19:59
Turbiinin lukkoa (jos siinä sellainen on) ohjataan potikalla mikä on läppäkotelon kupeessa, jarrupoljin katkaisijalla, nopeusanturilla ja ohjainboksilla. Tai kuten vanhoissa GM:n laitteissa sähköllä ja alipaineella. Tai ihan on/off katkaisijalla.
Vivuilla/vaijerilla ohjataan kick-downia.
Tosiaan pääsin tänään vilkuilemaan sitä laatikkoa, niin sieltä laatikolta tulee 3 sähkö johtoa, jotka on katkaistu. Ne johdot tuli suoraan ylöspäin laatikosta. Niiden värit oli musta, ruskea ja sini musta. Liityisikö nämä jotenkin siihen turbiini lukkoon?
Sen verran sain tietoon, että se kone onkin luultavasti 2,3 v6 kone koska se on ford consulin kone ja consulia ei vissiin ole ollut saatavilla kuin 2,3 litraisena.
Sen verran sain tietoon, että se kone onkin luultavasti 2,3 v6 kone koska se on ford consulin kone ja consulia ei vissiin ole ollut saatavilla kuin 2,3 litraisena.
Saako moottorin numerosarjasta mitään tolkkua?
Rausku4x4
16.02.2010, 20:42
Saako moottorin numerosarjasta mitään tolkkua?
No juu ei :D Täytyy vielä katsoa huomenna jos siitä vähän hinkkais ja sais siitä jotenkin edes selvää. Mutta laturin jalasta kaivoin 70tf 10039bb
Rupiaa kypsyttämää tämä laatikon kanssa pelleily, niin että rupean kohta katsomaan sitä mersun automaati diisseli pakettia tohon keulille. Tietäis vaan että kuinka pitkä semmonen 5sylinterinen kone laatikoineen on. Että mitenkä semmonen mahtuu tuonne suzukin kone tilaan.
Rupiaa kypsyttämää tämä laatikon kanssa pelleily, niin että rupean kohta katsomaan sitä mersun automaati diisseli pakettia tohon keulille. Tietäis vaan että kuinka pitkä semmonen 5sylinterinen kone laatikoineen on. Että mitenkä semmonen mahtuu tuonne suzukin kone tilaan.
SJ ja Mersun diisseli. Maukas yhdistelmä! Tarkoitat vissiin 5 sylinterisellä 3l om617 moottoria? Siihenhän saa sen pakulaatikon jota käytetty esim 409:ssä jossa extra lyhyt ykkönen mutta automaattiki olis varmasti mukava. Jonkin verran joutuu varmaan tilaa mutta en usko että ihan paha homma. Painoahan tule sit paljon till.
Byrocrat
16.02.2010, 22:59
Sen verran sain tietoon, että se kone onkin luultavasti 2,3 v6 kone koska se on ford consulin kone ja consulia ei vissiin ole ollut saatavilla kuin 2,3 litraisena.
Kuinkas vanha se kone oikein on. Viimeisimmissä Consuleissa(ja Granada) näyttäis olleen joko 2,0 tai 2,5L (2,495L) koneet ja Brittivalmisteisessa Consul GT:ssä 3.0 L (siis 1972-1975) vuosimalleissa.:)
Inhorealisti
Rausku4x4
16.02.2010, 23:18
Kuinkas vanha se kone oikein on. Viimeisimmissä Consuleissa(ja Granada) näyttäis olleen joko 2,0 tai 2,495L koneet ja Brittivalmisteisessa Consul GT:ssä 3.0 L (siis 1972-1975) vuosimalleissa.:)
Inhorealisti
Ei kyllä mitään tietoa :D Mutta ei se kyllä mikään tuore kone ole on se sen verta vanhan näkönen, ja olonen :D En minä mistään mitään tiedä, mutta autodata ei tunne, kun 2.3v6 konetta. Ja senkin vika malli näyttäis olevan 1977.
So not foorti siinä lukee kyljessä 6 sylinteriä siinä on, ja mitä luultavammin se on 2,3 litrainen:D
Ei pitäs ikinä ostaa tälläsiä kesken jääneitä rojekteja, kun ei ole koskaan varma mistään :D
Byrocrat
16.02.2010, 23:35
Ei kyllä mitään tietoa :D Mutta ei se kyllä mikään tuore kone ole on se sen verta vanhan näkönen, ja olonen :D En minä mistään mitään tiedä, mutta autodata ei tunne, kun 2.3v6 konetta. Ja senkin vika malli näyttäis olevan 1977.
So not foorti siinä lukee kyljessä 6 sylinteriä siinä on, ja mitä luultavammin se on 2,3 litrainen:D
Ei pitäs ikinä ostaa tälläsiä kesken jääneitä rojekteja, kun ei ole koskaan varma mistään :D
Siis jos kone on 2.3v6 niin kyseessä on saksalaisvalmisteinen Essex moottori ja auto on ollut Granada :)
Tuossa lisää faktaa
Mk-1
1970-luvun alussa Britannian ja Saksan Ford-tehtaat toivat markkinoille uuden yhteisen mallin. Ford Granada oli Euroopan Fordin "lippulaiva" ja aluksi saatavana ainoastaan V6-moottorilla. Britit käyttivät 2,5- ja 3,0-litraisia Essex-moottoreita ja saksalaiset 2,3- ja 2,6-litraisia Cologne-moottoreita. Granadan rinnakkaismallissa Consulissa oli 1,7 V4 (jota on käytetty myös Saabeissa) ja 2,0 ohc -moottori, sekä valinnaisena V6-moottorit. Granadaa sai sekä 4v-manuaalina että 3v-automaattina. Perä oli aina 8" (8-tuumainen). Kori oli itsekantava ja useimmiten 4-ovinen, tai 5-ovinen farmari, mutta myös 2-ovisia tehtiin. 2-oviset coupet ovat kuitenkin harvinaisia. Näistä kaikista harvinaisin on ns. "Coca-cola - Coupe" jota valmistettiin vain -71-74. Sen jälkeen tuli ns. "suorakylki coupe". Coupe-malleista luovuttiin vuoden 1977 lopussa kokonaan, kun Mk1 Granadan valmistus loppui.
[muokkaa]Perana Granada
Perana Granada oli harvinainen Afrikassa valmistettu 5,0-litrainen V8 (302cid) -erikoisversio, jota ei ollut tarkoitettu Euroopan markkinoille.
[muokkaa]Mk-2
1977 tuli kulmikkaammin muotoiltu "kakkoskoppa", jossa myös sisustus oli uusi. Alusta ja tekniikka sen sijaan olivat samaa hyväksi havaittua peruskonstruktiota. Jousitukseen, iskuvaimentimiin ja kallistuksenvakaajiin tuli parannuksia. Takavakaaja tuli Ghia-X malliin. Myös Lukkoperää sai lisävarusteena. Moottoreina olivat 1,7-litrainen V4, 2,0-litrainen ohc, 2,3-litrainen V6 ja 2,8-litrainen V6, jotka olivat käytössä osoittautuneet luotettavimmiksi. Viimeisiin malleihin sai myös 5-vaihteista "type-9" -vaihteistoa. Granadan valmistus loppui 1985, jolloin se korvattiin pienemmällä Scorpiolla. Scorpiossa oli aluksi samat moottorit kuin Granadoissa.
Inhorealisti
Rausku4x4
16.02.2010, 23:43
Siis jos kone on 2.3v6 niin kyseessä on saksalaisvalmisteinen Essex moottori ja auto on ollut Granada :)
Tuossa lisää faktaa
Mk-1
1970-luvun alussa Britannian ja Saksan Ford-tehtaat toivat markkinoille uuden yhteisen mallin. Ford Granada oli Euroopan Fordin "lippulaiva" ja aluksi saatavana ainoastaan V6-moottorilla. Britit käyttivät 2,5- ja 3,0-litraisia Essex-moottoreita ja saksalaiset 2,3- ja 2,6-litraisia Cologne-moottoreita. Granadan rinnakkaismallissa Consulissa oli 1,7 V4 (jota on käytetty myös Saabeissa) ja 2,0 ohc -moottori, sekä valinnaisena V6-moottorit. Granadaa sai sekä 4v-manuaalina että 3v-automaattina. Perä oli aina 8" (8-tuumainen). Kori oli itsekantava ja useimmiten 4-ovinen, tai 5-ovinen farmari, mutta myös 2-ovisia tehtiin. 2-oviset coupet ovat kuitenkin harvinaisia. Näistä kaikista harvinaisin on ns. "Coca-cola - Coupe" jota valmistettiin vain -71-74. Sen jälkeen tuli ns. "suorakylki coupe". Coupe-malleista luovuttiin vuoden 1977 lopussa kokonaan, kun Mk1 Granadan valmistus loppui.
[muokkaa]Perana Granada
Perana Granada oli harvinainen Afrikassa valmistettu 5,0-litrainen V8 (302cid) -erikoisversio, jota ei ollut tarkoitettu Euroopan markkinoille.
[muokkaa]Mk-2
1977 tuli kulmikkaammin muotoiltu "kakkoskoppa", jossa myös sisustus oli uusi. Alusta ja tekniikka sen sijaan olivat samaa hyväksi havaittua peruskonstruktiota. Jousitukseen, iskuvaimentimiin ja kallistuksenvakaajiin tuli parannuksia. Takavakaaja tuli Ghia-X malliin. Myös Lukkoperää sai lisävarusteena. Moottoreina olivat 1,7-litrainen V4, 2,0-litrainen ohc, 2,3-litrainen V6 ja 2,8-litrainen V6, jotka olivat käytössä osoittautuneet luotettavimmiksi. Viimeisiin malleihin sai myös 5-vaihteista "type-9" -vaihteistoa. Granadan valmistus loppui 1985, jolloin se korvattiin pienemmällä Scorpiolla. Scorpiossa oli aluksi samat moottorit kuin Granadoissa.
Inhorealisti
Okei! Hyvä kun korjasit :D ei vaan ole mulle mitään väliä oliko se nyt grandasta tai consulista vai oliko se 2,3 vai 2,5 :) Lähinnä vaan kiinnostaisi että saako tuon lootan tosta pelaamaan, vai rupeanko jo pumppaamaan konetta pois keulilta olis sopiva automaatti 190 mese elimen luovuttajaksi katotttuna :)
Essex ja Cologne on päällepäin ihan erinäköset, ja kyllä tuo pata on cologne. Ja 2.3 ja 2.6 koneiden ero on vain iskunpituudessa. Moottorikoodi pitäisi löytyä siitä lohkon yläosasta kuskin puolelta etulaidasta. Pitäs olla siihen dekkitasoon stanssattuna.
Essex ja Cologne on päällepäin ihan erinäköset, ja kyllä tuo pata on cologne. Ja 2.3 ja 2.6 koneiden ero on vain iskunpituudessa. Moottorikoodi pitäisi löytyä siitä lohkon yläosasta kuskin puolelta etulaidasta. Pitäs olla siihen dekkitasoon stanssattuna.
Ja Cologneahan on tehty ainakin, 1.8, 2.0, 2.3, 2.4, 2.6 ja 2.8 litrasena, näin Euroopan markkinoille...