HeikkiH
17.11.2004, 01:17
Noniin, nyt on sitten luistava TH-350 korvattu 700:lla. Viikonloppu meni koko hommaan, nopeamminkin olisi selvinny mutta ei voinut olla kaikkea aikaa tallissa. Harmittaa kun en saanut aikaiseksi hommata tuota askia viikkoa aikasemmin, olis ehtiny Ravijoelle ajelemaan. No, tuleehan sinne uusia reissuja.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-th-700r4.jpg
Laatikon perässä on 55mm adapteri että pitkähäntäsen 700:sen saa kiinni jakikseen. Sama boori määrä kuin 350:sessä niin ei tarvinnu pelata niitten kanssa.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-adapteri.jpg
Ei mikään mukava homma temuta noitten laatikoiden kanssa auton alla. Joutuu nostamaan laatikon tunkin päälle vasta auton alla, eikä tuo tomaatti saati 205-jakis ole mitään kovin keveitä! Ja kun niitä laatikoita nostelee tunkilla niin kannattaa tehdä jonkinlainen kiinnitys sille askille ettei putoa päälle. Mulla ei ollu muuta kuin 22mm lastulevyn palanen et sai jako-askin tasapainoon. Pari kertaa oli lähellä ettei kipannu lattiallle sitä.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-askipaikallaan.jpg
Jakolaatikon joutu irrottamaan pari kertaa kun oli ongelmia tiivisteiden kanssa ja nuo kierretangot oli liian pitkiä. Onneks ei tarvinnu tunkin päältä ottaa pois.
No, sitten kun oli jakis paikallaan ja nostin kannatinpalkin runkoon kiinni niin tokihan jokin ottaa kiinni johonkin.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-ahdistaa.jpg
Mutta ei hätää, sopivat palikat (15mm) palkin ja rungon väliin niin johan sopi kamat paikoilleen. Vaihteisto paketin pituus kasvoi noin 100mm, joten runkoon piti porata uudet reiät palkille. Onneksi sattui kaks alkuperäistä reikää hollille niin sai ohjauksen palkille ettei tarvinnu käydä sitä vaaksomaan.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-palikka.jpg
Kartaanista joutui ottamaan 95mm pois, ja jos olisi hyvin sen tehnyt niin olisi sorvannut katkaistun putkenpään suoraksi. Eihän se tietenkään mahtunut sorviin, lähinnä koska kartaani oli niin lyhyt ettei se yltänyt sorvin pakalle asti sorvin putken läpi. Onneksi oli kunnon metalli-vannesaha millä poikkasi putken. Ei muuten juurikan ravista, noin 60km/h nopeudessa tuntuu hyvin pieni ravistus, mut muuten ei mitään. En tosin ole yli 85:ttä ajanut, että sitä ei tiedä millanen ravistin se on niissä nopeuksissa.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-lyhennys.jpg
Sorvissa sentään sai irrotettua ristikon haarukan.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-sorvausta.jpg
Ja ennenkuin katkaisee sen putken, kannattaa merkitä haarukan asento putkeen että saa ne hitsattua kohdalleen.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-merkkaus.jpg
Pakoputkia joutui muokkaamaan, etupäätä pidennettiin 100mm ja vaimentimen takaa irtosi 120mm putkea. Hitsasin migillä nuo jatkot kun en jaksanut puikkokonetta viritellä käyttökuntoon. Saa nähdä miten kestävät.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-jatkos.jpg
Jako-askin tukitankoa joutui samoin pidentämään.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-jatkos2.jpg
Sinnehän ne mahtuivat nätisti. Tuo seisontajarrun vaijeri menee aikas läheltä pakoputkea, piti kääntää nuo klemmarit ympäri että vaijeri pääsee liikkumaan vapaasti.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-laatikot.jpg
Vielä pitää asentaa lisäjäähdytin ja lämpömittari että tietää höllätä kun alkaa lämmöt olla liian korkeat. 80-90 on sopiva, 120 niin alkaa öljyn ominaisuudet olla sitä luokkaa että laatikko ei enää tykkää. Vielä jos haluaa varman päälle tehdä niin laitan pienen flektin lisäjäähdyttimelle minkä saa katkaisjalla päälle kun voi kesäkuumalla lämmöt nousta äkkiä kun hitaasti ryömii metässä.
Pieni hetki meni kun säädin tv-vaijerin kohdilleen (tv = throttle valve), mutta kun se on asetuksissa niin toimii aivan loistavasti!
Ero on kuin yöllä ja päivällä. Enää ei tarvi huudattaa konetta kun lähtee mäestä liikkeelle. Nyt tuo malmikasa jopa kiihtyy, vanhalla askilla kierrokset nousi mutta vauhti ei.
Vielä kun pidentää etukartaanin niin pääsee kokeilemaan miten kulkee maastossa.
Heikki H.
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH700+NP205+D44+12bolt
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-th-700r4.jpg
Laatikon perässä on 55mm adapteri että pitkähäntäsen 700:sen saa kiinni jakikseen. Sama boori määrä kuin 350:sessä niin ei tarvinnu pelata niitten kanssa.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-adapteri.jpg
Ei mikään mukava homma temuta noitten laatikoiden kanssa auton alla. Joutuu nostamaan laatikon tunkin päälle vasta auton alla, eikä tuo tomaatti saati 205-jakis ole mitään kovin keveitä! Ja kun niitä laatikoita nostelee tunkilla niin kannattaa tehdä jonkinlainen kiinnitys sille askille ettei putoa päälle. Mulla ei ollu muuta kuin 22mm lastulevyn palanen et sai jako-askin tasapainoon. Pari kertaa oli lähellä ettei kipannu lattiallle sitä.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-askipaikallaan.jpg
Jakolaatikon joutu irrottamaan pari kertaa kun oli ongelmia tiivisteiden kanssa ja nuo kierretangot oli liian pitkiä. Onneks ei tarvinnu tunkin päältä ottaa pois.
No, sitten kun oli jakis paikallaan ja nostin kannatinpalkin runkoon kiinni niin tokihan jokin ottaa kiinni johonkin.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-ahdistaa.jpg
Mutta ei hätää, sopivat palikat (15mm) palkin ja rungon väliin niin johan sopi kamat paikoilleen. Vaihteisto paketin pituus kasvoi noin 100mm, joten runkoon piti porata uudet reiät palkille. Onneksi sattui kaks alkuperäistä reikää hollille niin sai ohjauksen palkille ettei tarvinnu käydä sitä vaaksomaan.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-palikka.jpg
Kartaanista joutui ottamaan 95mm pois, ja jos olisi hyvin sen tehnyt niin olisi sorvannut katkaistun putkenpään suoraksi. Eihän se tietenkään mahtunut sorviin, lähinnä koska kartaani oli niin lyhyt ettei se yltänyt sorvin pakalle asti sorvin putken läpi. Onneksi oli kunnon metalli-vannesaha millä poikkasi putken. Ei muuten juurikan ravista, noin 60km/h nopeudessa tuntuu hyvin pieni ravistus, mut muuten ei mitään. En tosin ole yli 85:ttä ajanut, että sitä ei tiedä millanen ravistin se on niissä nopeuksissa.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-lyhennys.jpg
Sorvissa sentään sai irrotettua ristikon haarukan.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-sorvausta.jpg
Ja ennenkuin katkaisee sen putken, kannattaa merkitä haarukan asento putkeen että saa ne hitsattua kohdalleen.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-merkkaus.jpg
Pakoputkia joutui muokkaamaan, etupäätä pidennettiin 100mm ja vaimentimen takaa irtosi 120mm putkea. Hitsasin migillä nuo jatkot kun en jaksanut puikkokonetta viritellä käyttökuntoon. Saa nähdä miten kestävät.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-jatkos.jpg
Jako-askin tukitankoa joutui samoin pidentämään.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-jatkos2.jpg
Sinnehän ne mahtuivat nätisti. Tuo seisontajarrun vaijeri menee aikas läheltä pakoputkea, piti kääntää nuo klemmarit ympäri että vaijeri pääsee liikkumaan vapaasti.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/4x4_76-laatikot.jpg
Vielä pitää asentaa lisäjäähdytin ja lämpömittari että tietää höllätä kun alkaa lämmöt olla liian korkeat. 80-90 on sopiva, 120 niin alkaa öljyn ominaisuudet olla sitä luokkaa että laatikko ei enää tykkää. Vielä jos haluaa varman päälle tehdä niin laitan pienen flektin lisäjäähdyttimelle minkä saa katkaisjalla päälle kun voi kesäkuumalla lämmöt nousta äkkiä kun hitaasti ryömii metässä.
Pieni hetki meni kun säädin tv-vaijerin kohdilleen (tv = throttle valve), mutta kun se on asetuksissa niin toimii aivan loistavasti!
Ero on kuin yöllä ja päivällä. Enää ei tarvi huudattaa konetta kun lähtee mäestä liikkeelle. Nyt tuo malmikasa jopa kiihtyy, vanhalla askilla kierrokset nousi mutta vauhti ei.
Vielä kun pidentää etukartaanin niin pääsee kokeilemaan miten kulkee maastossa.
Heikki H.
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH700+NP205+D44+12bolt