View Full Version : Miksi nykydieselit eivät KESTÄ?
Hajonneita venttiilikoneistoja, räjähtäneitä ruiskupumppuja, levinneitä turboja. Kaikkia näitä yhdistää se ikävä tosiasia, että dieselmoottorin korjaaminen on todella kallista. Puhutaan useiden tuhansien eurojen summista. Markkoina siis kymmeniä tuhansia!
Polttoainetta menee vähemmän, mutta rahaa palaa senkin edestä. Se mitä yritän sanoa on se, ettei nykyajan viriviridieseleissä ole järkeä.
Kyllä noin 60 hv on maksimiteho mitä 2-litraisesta dieselistä voidaan ottaa ulos luotettavuuden kärsimättä.
Nuo nykyaikaiset dieselit on kyllä todella epäluotettavia. Jos tutkit eri merkkien foorumeilta huomaat että nuo pahimmat epäluotettavuustekijät kohdistuvat samoihin osiin.
Onneksi löytyy vielä vanhemman mallisia dieseleitä joilla voi ajaa; ei maksa paljon, kuluttaa polttoainetta kohtuudella, lämpökin riittää. Ja hyvällä tuurilla saa vielä kivoilla varusteillakin.
Suomen talviöljy syö koneesta ruiskutuspumpun tiivisteet. Tiivarien vaihto maksaa tavalliseenkin pumppuun 500 egestä ylöspäin.
Asia ketjun aloitit..
Minä olen miettinyt aivan samaa asiaa.. Toki, mulla on nyt käytössä ns. vanhan tekniikan Turbodiesel Avensis, 2 litran motilla, josta on puhaltimella kutiteltu n.90 kaakkia.. Siitä kun mennään D4D Aveihin, niin niissä kuulemma ongelmia on jo ilmennytkin. Noilla vanhan Aven moottoreilla pystyy kuulemma kivasti ajelemaan aivan kammottavia kilometrejä.. Kaikki, joilta asiasta tiedustelin, suosittelivat nimenomaan tuota vanhaa mallia.. Kulutus oli viime tankkauksen yhteydessä jonkun verran alle 6litraa /100km.. Ei pahasti yli 300Tkm ajetulle farkulle ja lämpö riittää..
Lisäksi päättömäksi asian tekee se tosiasia, että kun noita nyt päätetään verottaa päästöjen mukaan, niin silloin pitäis kyllä älytä ottaa huomioon myös nykyhärpäkkeissä talvella pakollisen Webasto/Eberin kuluttama polttoaine.. Se kun lasketaan auton omaan kulutukseen, niin helposti puhutaan meikäläisen Avensiksen kulutuslukemista, mutta todellisuudessa paljon pahemmasta päästökuormasta.. Onkohan päättäjät koskaan menneet haistelemaan, minkämoinen käry Webaston pakoputkesta aina sillointällöin kumpuaa...
Pöljää hommaa... Vähän samoin, kun sillä yhdellä porukalla, joka suunnitteli helevetin hienon, pienikulutuksisen sähköauton.. Muuten se toimi hyvin, mutta talvella sinne jäätyi.. Ja kun siihen tungettiin soppeli lämppäri, niin silloin sähkö ei riittänyt edes valopylvään välin ajamiseen.
Perkele, sanon minä.
Cruiseristi
04.12.2009, 13:15
Kulutus ei välttämättä ole se iso juttu vaan päästöt.Kun litrasta naftaa sai ennen tulla paljon savua , nyt sitä ei saa tulla juuri ollenkaan tai viherhiippari on hyvin,hyvin vihainen.Pakokaasun kierrätys ja muut "Hi-tech" viritykset (joita valmistajien on pakko noudattaa) tekee moottoreista entistä epäluotettavampia .Omalta osaltaan asiaan vaikuttanee kertakäyttö ajattelumalli , 3 vuotta käyttöä ja kierrätykseen.Myöskään voiton maksimointia ei sovi unohtaa, rikkoontunut moottori on mannaa varaosamyyntiin.
Tehdään halvalla paljon ja odottakaahan jokunen vuosi kun Kiina ja Intia ovat maailman merkittävimmät autonvalmistajamaat.Voi sitä paskan määrää mitä siitäkin kertyy.
Suomessa sentään on päättetty vastustaa sekä nopeampaa autokannan uusiutumista, että vanhojen autojen käyttöä :D ...hyvä SUOMI , taas edelläkävijä ...
Volvon uudet 1.6 ja 2.0 diiselit tuntuvat ainakin kestävän oikein hyvin, mutsilla oli ensin v50 1.6 ja ajoi 70tkm ja tuossa s40 2.0 diiselissä on nyt mittarissa 150tkm eikä ainoatakaan vikaa ole ollut kummassakaan moottorissa vaikka tehoa on melko hyvin 140hv ja keskikulutus 1.6 4,5 ja 2.0 n. 5,5. Ihan varmasti vikoja alkaa tulemaan 200tkm jälkeen mutta se on seuraavien omistajien ongelma, kaikissa asioissa on hyvät ja ne huonot puolet. Sanoisin että tuo 2.0td on lähes täydellinen dieselmoottori henkilöautoon ja varsinkin tuon kokoiseen.
Volvon uudet 1.6 ja 2.0 diiselit tuntuvat ainakin kestävän oikein hyvin, mutsilla oli ensin v50 1.6 ja ajoi 70tkm ja tuossa s40 2.0 diiselissä on nyt mittarissa 150tkm eikä ainoatakaan vikaa ole ollut kummassakaan moottorissa vaikka tehoa on melko hyvin 140hv ja keskikulutus 1.6 4,5 ja 2.0 n. 5,5. Ihan varmasti vikoja alkaa tulemaan 200tkm jälkeen mutta se on seuraavien omistajien ongelma, kaikissa asioissa on hyvät ja ne huonot puolet. Sanoisin että tuo 2.0td on lähes täydellinen dieselmoottori henkilöautoon ja varsinkin tuon kokoiseen.
noihan on vasta sisään ajettu:D
kävikökipiäää
04.12.2009, 20:48
140000 naputettu wv:n kakslitarella iliman ongelmia!
kulutus viien litran kieppeillä!!
Punanenä
04.12.2009, 21:56
offtopikki mutta myös valmistamisen päästöt pitäisi ottaa huomioon, esim katalysaattoriin tarvittavien jalometllien erottaminen maaperästä tuottaa helvetinmoisia ongelmajätteitä jotka ovat paljon suurempi paha kuin itse päästöt...KVGEE:eek:
kaveri ajelee 2000 luvun alun vw golffilla ja sillä on menty jo yli 400.000km on kyllä vanha taxi mut toiminu ainakin toistaiseks. joku tdi kone siinä oli.
IironSika
04.12.2009, 22:11
Emännän Octavia 1,9 tdi ajettu about 440 tkm. Jakohihnaa vaihdettu, ei muuta tehty koneelle eikä turbolle. Vielä kuljettaa noin 5,5 litralla 100km. Että ei ne nyt NIIN paskoja ole.
kävikökipiäää
04.12.2009, 22:16
kaveri ajelee 2000 luvun alun vw golffilla ja sillä on menty jo yli 400.000km on kyllä vanha taxi mut toiminu ainakin toistaiseks. joku tdi kone siinä oli.
golffi taksina?:D
Faktaa omasta elämästä.
Vanhanmallin 300td väyrynen vuodelta 98 ajettu n380tkm käy kukkuu ja kulkee 8 litralla tupaöljyä sataakilometria kohden. Ei mitään remontteja koneeseen. Vito vm. 03 ajettu 160tkm uudella hienolla mersun cdi mosalla ----> vaihdettu kaikki vähänkin liikkuvat osat ja ei liikkuvat osat konepellin alla. Naftaa vei tollaset 12,5l/100km olkoonkin että oli kuormaa. Molemmat autot jo hukattu onneksi!!
Rekisteröimätön
04.12.2009, 22:38
Faktaa omasta elämästä.
Vanhanmallin 300td väyrynen vuodelta 98 ajettu n380tkm käy kukkuu ja kulkee 8 litralla tupaöljyä sataakilometria kohden. Ei mitään remontteja koneeseen. Vito vm. 03 ajettu 160tkm uudella hienolla mersun cdi mosalla ----> vaihdettu kaikki vähänkin liikkuvat osat ja ei liikkuvat osat konepellin alla. Naftaa vei tollaset 12,5l/100km olkoonkin että oli kuormaa. Molemmat autot jo hukattu onneksi!!
joku vosikka tossa taannoin sano että 124 koppanen oli viimeinen mersu loput on pelkää paskaa ollu.
ja samaiseen aiheeseen jos pitäs mennä nyt ostaan vag konsernin kiesi niin se olis SKODA.
ja tää ei ole tunne tää on tieto.
Mullapa on emännän vanha käyttis fiesta 1.6 d vm-84 peltoautona ja sillä on ajettu vasta 600tkm ja kone on koskematon ja KULKEE!!!!
Volvon uudet 1.6 ja 2.0 diiselit tuntuvat ainakin kestävän oikein hyvin, mutsilla oli ensin v50 1.6 ja ajoi 70tkm ja tuossa s40 2.0 diiselissä on nyt mittarissa 150tkm eikä ainoatakaan vikaa ole ollut kummassakaan moottorissa vaikka tehoa on melko hyvin 140hv ja keskikulutus 1.6 4,5 ja 2.0 n. 5,5. Ihan varmasti vikoja alkaa tulemaan 200tkm jälkeen mutta se on seuraavien omistajien ongelma, kaikissa asioissa on hyvät ja ne huonot puolet. Sanoisin että tuo 2.0td on lähes täydellinen dieselmoottori henkilöautoon ja varsinkin tuon kokoiseen.
Nykyinen viisipyttyinen diesel on volvon oma, nelipyttyiset on fordin.
joku vosikka tossa taannoin sano että 124 koppanen oli viimeinen mersu loput on pelkää paskaa ollu.
ja samaiseen aiheeseen jos pitäs mennä nyt ostaan vag konsernin kiesi niin se olis SKODA.
ja tää ei ole tunne tää on tieto.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=53763&highlight=miljoona+rikki
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=62662&highlight=miljoona+rikki
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=46683&highlight=miljoona+rikki
No ei tuu mieleen kestävämpää autoa. Ja kun menee särki nii pystyy itte korjata perustyökaluilla.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=53763&highlight=miljoona+rikki
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=62662&highlight=miljoona+rikki
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=46683&highlight=miljoona+rikki
No ei tuu mieleen kestävämpää autoa. Ja kun menee särki nii pystyy itte korjata perustyökaluilla.
Peesaan. Vanhat mersun 3 litraset moottoorit on uskomattomia ikiliikkujia. Esim om 300tdt:stä voi helposti ottaa +400 hevosvoimaa ja vielä pitää ihan normaalina käyttöautona. Se kertoo jo moottorista aika paljon. Vanhat rivipumppu moottorit kunniaan!
Suomen talviöljy syö koneesta ruiskutuspumpun tiivisteet. Tiivarien vaihto maksaa tavalliseenkin pumppuun 500 egestä ylöspäin.
GR:n pumpun korjauttaminen makso 300€, eli purkivat sen päreiksi ja kasasivat uusilla tiivisteillä (ja ottivat yhen prikan pois joka oli lipsahtanu väärään paikkaan vahingossa)
tunnen yhden taksikuskin joka osti uutena corollan taksikäyttöön, jatkuvasti oli vikaa siinä ja huollossa monesti vuoden aikana. sitten se kyllästy siihen ja vaihto sen johonkin Volkkariin, joka on nyt vuoden pelannu hyvin.
corollassa oli 1.4 diesel ja tais olla muistaakseni yli 100hv tai karvan verran alle 100hv, mut aika paljon silti.
uudet pumput hajoaa, kun niiden polttoaine on veden höystämää, kun on jätetty putsaamatta ja vaihtamatta polttoainesuodatin. Nykyiset korkeapainepumput ei kestä vettä hiukkastakaan! Mutta ovat luotettavia jos viitsii huoltaa! Ilmansaanti on myös taattava, öljynsuodatin vaihdettava joka huollon yhteydessä.
faija sano että joskus diesel makso 40penniä litra, nykyään se on yli 6 markkaa litra. hyvä hintakehitys?
Rekisteröimätön
05.12.2009, 15:35
Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto.
Ja nykyyää nää longlife öljyt ku vaihetaa jossai 40tkm välein... Johan sinne kertyy vettä ja muuta paskaa sekaa täs ajassa. Viimeks ku vein portterin huoltoo ni mittaris joku 38tkm eikä vaihettu öljyjä, ekas huollos ne sentää vaihto sillon oli taulus vähän reilu 20tkm...
Rekisteröimätön
05.12.2009, 15:40
Ja nykyyää nää longlife öljyt ku vaihetaa jossai 40tkm välein... Johan sinne kertyy vettä ja muuta paskaa sekaa täs ajassa. Viimeks ku vein portterin huoltoo ni mittaris joku 38tkm eikä vaihettu öljyjä, ekas huollos ne sentää vaihto sillon oli taulus vähän reilu 20tkm...
Liian pitkät huoltovälit tekevät todella paljon hallaa nykymoottoreissa, oli se sitten bensa tai diesel. Ne pitkät huoltovälit on lähinnä tarkoitettu tonne keski-eurooppaan. Esim. VW;n huoltoväli on 40000 km naurettavaa. 15000km;n huoltoväli olisi sellainen realistinen, mielellään 10000km
Oikeat huoltovälit on aika paljon henkilökohtaisia, mutta myös auton käytön sanelemaa.
Ajotyyli, moottorin esilämmitys, maantie tai kaupunki jne.
Maantiellä ajettaessa on huoltoväli kaksi kertaa suurempi kuin kaupungissa. Jos auto käynnistetään aina kylmänä Suomen talvessa on huoltovälit siitäkin puolitettava.
Normaalisti pitäisi huoltoväli( ainakin laatuöljyn ja suodattimien vaihto) puolittaa tehtaan suosituksesta, kun ollaan Suomen olosuhteissa.
Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto.
Nyybi hiljaa :D
Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto.
Musta savu on voiman merkki!
Musta savu on voiman merkki!
Joo ja bensaa käytetään vaan pensselinpesuaineena kun maalataan maasturit mattamustaksi pellonlaidassa!
Kerran skidinä olin lähössä koulusta niin joku spurgu haisteli mun mopon tankkia, se siinä aikansa haisteli, pisti korkin kiinni ja lähti menee
Kerran skidinä olin lähössä koulusta niin joku spurgu haisteli mun mopon tankkia, se siinä aikansa haisteli, pisti korkin kiinni ja lähti menee
Se kato laitto vaa päivän käyntii...
Nykyinen viisipyttyinen diesel on volvon oma, nelipyttyiset on fordin.
Niin tai fordin ja citroenin ja peugeotin yhteistuotos ja 1.6 on myös mazdassa
Wolkkarin 2,5 Tdi -08 ml +175 tkm .... menee ku juna kiskoilla eikä ongelmia ole kuulunut, samanlainen x2 -08 molemmat +200 tkm ja hyvin huilaa, x2 portteri -08, +300 tkm molemat ja hyvin hyrrää
M-B E 200 cdi -09 ml 132 Tkm, ei ongelmia, toinen samanlainen +160 tkm -09, ei ongelmia
Huyndai Sonata -09 n. 60 tkm, ei ongelmia
Skoda Superb 2,0 tdi -09 98 tkm ja hyvin hyrrää..
Kaikki ed. autot ovat taksikäytössä ja joskus niillä kuulemma on ajettu lujaakin...... Huollot ajallaan jne jne jne..
Eikö ne kestä?
mut paljon koneen pitää kestää ilman että sitä tarttee avata?
a:100.000
b:200.000
c: +250.000km
itse olen sitä mieltä et perus koneen pitää kestää 250.000-350.000 km ja sitte jos hajoo niin voi voi.
mut omat lukunsa on sitte jotku mersun ikiliikkujat ja joku toyotan 2h kone.
siis noihin kilsoihin on päästävä siten et huollot tehään ajallaan yms. kyllähän kaiken saa rikki jos ajetaa ilman öljyn vaihtoa tai vedet tulee koneesta pihalle ja jatketaa ajoa.
itse olen sitä mieltä et perus koneen pitää kestää 250.000-350.000 km ja sitte jos hajoo niin voi voi.
Oon samaa mieltä, kyllä auton pitää kestää 300+ tkm konetta avaamatta. No omassa vm. -90 eskortissa 1.4CVH kone kesti hyvin 315tkm öljyjen vaihdolla ja kerran kyllä hifistelyn vuoksi venttiilivarrensuojakumit vaihdettiin.
Tätähän on jauhettu jo moniaita kertoja mutta kerrataan vielä.
Nykyautot suunnitellaan pikkasen pienemmille kilometreille ku joku parikytä vuotta sitten. Veikkaisin joku max. pari sataa tuhatta lienee laskennallinen käyttöikä. Sitten se kosla pitäs jo paalata, sulattaa ja valaa uudelleen uudella teknologialla terästettynä.
Suomessa autovero pitää siitä huolen, että täällä ajetaan järkeään tehtaan suunnittelemien kestoikien ääripäässä ja ylikin.
Sitten on tieten näitä maanantai kappaleita tai markkinoiden paineesta liian aikasin myyntiin pukattuja keskeneräisiä raakileita.
Lisäksi (tieto)tekniikan = ohjelmistojen määrä kasvaa koko ajan niin sitä ei vain ehditä testaamaan loppuun asti vaan testaaminen suoritetaan ns. kenttätestinä kuluttajien toimesta.
Valmiiksihan niitä ei enää ikinä saada vaan kun saavutetaan ennalta määritelty kypsyys niin auto pukataan markkinoille.
Siis täysin sama juttu kuin minkä tahansa monimutkaisia ohjelmistoja sisältävän laitteen kanssa esim. kännykkä.
Meillä pihassa Corolla Verso 2.0 D-4D vm. -05 (116 hv, nyt boxilla 141 hv), mittarissa jotain 397 tkm. Ei kuluta öljyä ja kulkee mainiosti. Kyl mä Toitsuun luotan vielä noilla kilsoilla/ikävuosilla. Taxiahan tällä on veivattu.
Kytkimen ja syylärin vaihoin, vesipumppu ja ilmastoinnin kompura on vaihettu aiemmin.
Otsikkoon liittyen voisin vielä mainita tutun taksin, VW Transporter vm. -07, kilsat oli syksyllä 813 tkm!!! :eek: Kantta oli laitettu jo jonkin sivuäänen vuoksi, mutta muuten kone, alakerta, pakoputki jne. alkuperäistä. Savut 0.00
Hyvin on liikkunu, laskin että keskimäärin jotain 26 tkm kuukaudessa.
Rekisteröimätön
06.12.2009, 02:34
Otsikkoon liittyen voisin vielä mainita tutun taksin, VW Transporter vm. -07, kilsat oli syksyllä 813 tkm!!! :eek: Kantta oli laitettu jo jonkin sivuäänen vuoksi, mutta muuten kone, alakerta, pakoputki jne. alkuperäistä. Savut 0.00
Hyvin on liikkunu, laskin että keskimäärin jotain 26 tkm kuukaudessa.
Jos kuukaudessa on keskimäärin 30pv ni toi tarkottaa 36,1km/h vuorokauden ympäri!!! Mahtaako pitää paikkansa??
Jos kuukaudessa on keskimäärin 30pv ni toi tarkottaa 36,1km/h vuorokauden ympäri!!! Mahtaako pitää paikkansa??
Jospa taksilla on ajettu pitkää matkaa myös? kyllä siitä kilsoja tulee.
solihull
06.12.2009, 11:30
Kyllä dieselin pitää kestää >300 tkm avaamatta. Remppaa jossakin 600 tkm paikkeilla. Niinhän nämä vanhat pataraudat kestävät. Paras kone on kyllä tuo MB:n 300 6-kone. Kun siihen saisi suoraruiskun (ei yhteispaineella), niin kulutus tippuisi selvästi. Tuon MB:n koneen huonoin vika on kin juuri se, että kulutus ei ole edes ihan kokoluokkansa pienin. Mutta siinä on yksi maailman parhaista koneista. Nämä ihmeen sähköavusteiset nykykoneet leviää käsiin ja tulevat päätymään ennen rippikouluikää purkuun.
TT
hazzinen
06.12.2009, 18:33
mitä niitä aukomaan jos eteenpäin menevät. korjataan sitten kun lakkaa etenemästä. patrollis oli yli puol miljoonaa mittaris ja hyvät oli päästöt ja eip ilmenny mitään vikoja. ny käytin lava-datsunin savumittauksessa ja 1,3 oli alin arvo, joten kone on tikissä ja mittarissa vaivaset 330 tonnia. diesel-huollon ukko sano että kyllä näitä vanhempia mittailis ihan mielissään ja haukku uudet dieselit maanrakoon, kun on sitä sähkövermettä kilokaupalla padan kyljessä säätämässä savua mukamas kohilleen. saattaa sähköset himmelit pelata lämpösissä ja kuivissa maissa, vaan ei täällä maanosassa jossa kosteutta piisaa ympäri vuoden.
Jos kuukaudessa on keskimäärin 30pv ni toi tarkottaa 36,1km/h vuorokauden ympäri!!! Mahtaako pitää paikkansa??
Varmaan pitää. Oon katsastanu ton auton vuoden ikäsenä 300 tkm taulussa, tokana vuonna 630 tkm ja nyt vähä etukäteen tuotuna vara-autoksi jo jätettynä tuon 813 tkm.
Hemmolla on toinenki tollanen, oliko vuotta vanhempi suunnilleen samoilla metreillä.
[QUOTE=Rekisteröimätön;620523]Liian pitkät huoltovälit tekevät todella paljon hallaa nykymoottoreissa, oli se sitten bensa tai diesel. Ne pitkät huoltovälit on lähinnä tarkoitettu tonne keski-eurooppaan. Esim. VW;n huoltoväli on 40000 km naurettavaa. 15000km;n huoltoväli olisi sellainen realistinen, mielellään 10000kmQUOTE]
Veljen entinen bora kulutti n. litra öljyä/1000km. Ja se on normi kulutus kuulemma! :) Tottakai on longlife, kun sitä saa lisätä kokoajan! :D ei ehdi menemään vanhaks!
diesel-huollon ukko sano että kyllä näitä vanhempia mittailis ihan mielissään ja haukku uudet dieselit maanrakoon, kun on sitä sähkövermettä kilokaupalla padan kyljessä säätämässä savua mukamas kohilleen. saattaa sähköset himmelit pelata lämpösissä ja kuivissa maissa, vaan ei täällä maanosassa jossa kosteutta piisaa ympäri vuoden.
Se on EGR mikä on kaiken pahan alku ja juuri, siis pakokaasun takaisinkierrätys. Nokee imusarjan, venttiilit, turbon ja kaikki siltä väliltä, joten lopputulos on ennenpitkään umpeenryytynyt savuava raunio. Siks ne savuaa.
Kyllä kai se hienosti pelaa puhtaalla koneella labraolosuhteissa, mutta ei välttämättä kaupunkipyörityksellä lyhyttä ajoa ajellessa vanhemmiten. Eli lopputulos olisi koko moottorin elinkaaren aikana ainakin hiukkaspäästöjen osalta ihan erilailla parempi kun siihen ei sitä EGR:ää olis asennettu.
Tässä kuva about 100 tkm ajetun Golfin EGR:stä ja jostain vähän enemmän ajetusta vastaavasta.
http://img206.imageshack.us/img206/5046/egr1.jpg http://mycitycable.com/~noreasons/EGR1.jpg
Tässä lisää 270tkm ajetusta Golfista:
http://mikhauta.pp.fi/kuvia/Golfiv/Imusarja_t.jpg http://mikhauta.pp.fi/kuvia/Golfiv/Egr_t.jpg
Kauheeta kattoo. :eek: Luuleeko joku että ton näköinen käikäle vähentää päästöjä?!
opel vectra dti oli viellä pahemmin imukanavat/imusarja egr takia,putsasin ja poistin egr käytöst..
ei insinöörit usko että se mikä kerran on palannu ei pahemmin enää pala..
opel vectra dti oli viellä pahemmin imukanavat/imusarja egr takia,putsasin ja poistin egr käytöst..
ei insinöörit usko että se mikä kerran on palannu ei pahemmin enää pala..
Eikös Vectra DTI:ssä haistella EGR:n läpi menevien kaasujen lämpötiloja, jolloin sen tulppaaminen antaa vikakoodin? En oo kyllä ite perehtyny, mutta kaverin Zafirassa oli tuota tautia ja mä kun myin sille tulppausmahdollisuutta niin hää laitatutti uuden EGR:n siihen sitten kun entinen oli pimee em. syyhyn perustuen.
Faktaa omasta elämästä.
Vanhanmallin 300td väyrynen vuodelta 98 ajettu n380tkm käy kukkuu ja kulkee 8 litralla tupaöljyä sataakilometria kohden. Ei mitään remontteja koneeseen. Vito vm. 03 ajettu 160tkm uudella hienolla mersun cdi mosalla ----> vaihdettu kaikki vähänkin liikkuvat osat ja ei liikkuvat osat konepellin alla. Naftaa vei tollaset 12,5l/100km olkoonkin että oli kuormaa. Molemmat autot jo hukattu onneksi!! Karmeita kulutuksia! Tuo oma Transportteri on imenyt pienimmillään 6.8l/100km ja normi kulutus on n.8 luokkaa. Tilaa löytyy 9 hengelle, tavaratilaakin on aika reilusti ja dieselvero n.80e. Ei kyllä tajua miksi porukka ostelee noita voyagereja sun muita dieseleinä. Kuluttaa perkeleesti ja karmee diesel verokin vielä. Niin ja tuo oma Transportteri on juuri sisään ajettu. Kohta 470tkm mittarissa. Hyvin rokkaa.
Vanhuksilla on tuollainen -95 BMW 525TD. Tuolla pelillä tulee niin hemmetin kalliiksi ajaminen. Tiukkaa teettää että pääsee alle 8 litran. Eikä se ole edes kovin tykkipeli kulkemaan. Vanhukset on sillä nyt veivannut n.150tkm ja turbo on kerran paukkunut, vesipumppu pari kertaa ja muuta pikkuvikaa.
Mutta itse ainakin luotan noihin VW dieseleihin.
Rambleristi
07.12.2009, 23:18
Eniten ainakin fordsoneissa on käyntiongelmia aiheuttaneet noi EGR:ät. Imusarja öljynsekaista nokikakkaa täynnä ja sit ihmetellään mikse ei pelaa. Esim 01-06 Transiteissa voi EGR:n tulpata sokealla tiivistelaipalla mutta näissä uudemmissa se ei enää onnistu. Koska MAP JA MAF tunnistavat imusarjan paineessa ja ilmamäärässä muutoksen kun EGR avauttuu. Jos muutosta ei tapahdu syntyy vikakoodi ja kojelautaan syttyy valo. Noissa vanhemmissa Tdci Transuissa loppui nykimiset kuin seinään kun vaihtoi yhden EGR-venttiilin tiivisteen reijättömään versioon. Muilta osin järjestelmä jää toimimaan. EGR venttiili liikkuu niin kuin kuuluu mutta pakokaasua ei virtaa imusarjan puolelle.
Yleisesti ottaen EGR:n voi tulpata niissä autoissa, joiden moottorin ohjaus ei tunnista EGR:n virtaamaa. Nähtävästi tähän on toinenkin syy miksi tulppaaminen ei onnistu. EGR:ää käytetään joissakin johdinsiipi ahtimella varustetuissa autoissa myös ahtopaineen maksimiarvon rajaamiseen. Eli EGR päästää yliahdon koneen ohi pakopuolelle toimien periaatteessa hukkaporttina. Jos systeemi tulpataan syntyy vikakoodi yliahto tapauksessa ja kone saattaa mennä varaohjelmalle ja tehottomaksi.
Pääasia miksi itse en vieläkään siirry diesel autoilijaksi on näiden uudempien ihan älyttömät korjauskulut. Jos menee suutin, niin puhutaan aina satasista. Pumppu jos prakaa, niin tonneista. Comosenrailin painepumppu kun menee rikki niin arvaahan sen missä se metalliromu on.....suuttimissa. Suuttimet 300-400€ kappale ja siihen päälle kertakäyttö paineputket, jakelukisko ja mahdolliset paluupuolen polttoainelinjat mihin vaan sitä hienoa metallia on päässyt. Tollasen vanhemman Tdci Transitin kustannukset pumppun poksahduksen jäljiltä on noin 4500€ jos se tehdään valmistajan ohjeen mukaan (eli uudelle pumpulle ja suuttimille voidaan myöntää 1v varaosatakuu). Hitto mun rysistä ei yksikään ole edes puolenkaan tuon summan arvoinen. Tollaseen vanhempaan tai uudempaankin bensakoneeseen tekee remppaa huomattavasti edullisemmin osahinnoin.
Toisaalta kyllä noilla nykydieseleillä tosiaan pitkällekkin pääsee. Tossa on pari ambulanssifirmaa joilla on Transitteja. Ne ajaa sellasen reilu 100tkm vuodessa eivätkä varmasti mitenkään sääli vehkeitään. Yhteen noista lansseista vaihdettiin kone jossain 400tkm kohdalla, kun suutin prakasi ja poltti mäntään reijän. Olikos se jotain 6500€ luokkaa suutimet ja vaihtokone. Muuten ovat vissiin toimineet ihan kohtuullisesti.
nyt tulee tyhmä kysymys:
mites tuo kuljettajan kaasujalka vaikuttaa tommosessa EGR koneessa tuohon karstoittumiseen? jos vetää nilkka suorana niin pysyykö se yhtää puhtaampana?
itsellä ei tommosia laitteita autoissa (romuissa) ole ollu joten ei tietoa...
niin ja nuo omat vekottimet liikkuu yleensä kaasu pohjassa...
Tätähän on jauhettu jo moniaita kertoja mutta kerrataan vielä.
Nykyautot suunnitellaan pikkasen pienemmille kilometreille ku joku parikytä vuotta sitten. Veikkaisin joku max. pari sataa tuhatta lienee laskennallinen käyttöikä. Sitten se kosla pitäs jo paalata, sulattaa ja valaa uudelleen uudella teknologialla terästettynä.
Suomessa autovero pitää siitä huolen, että täällä ajetaan järkeään tehtaan suunnittelemien kestoikien ääripäässä ja ylikin.
Sitten on tieten näitä maanantai kappaleita tai markkinoiden paineesta liian aikasin myyntiin pukattuja keskeneräisiä raakileita.
Lisäksi (tieto)tekniikan = ohjelmistojen määrä kasvaa koko ajan niin sitä ei vain ehditä testaamaan loppuun asti vaan testaaminen suoritetaan ns. kenttätestinä kuluttajien toimesta.
Valmiiksihan niitä ei enää ikinä saada vaan kun saavutetaan ennalta määritelty kypsyys niin auto pukataan markkinoille.
Siis täysin sama juttu kuin minkä tahansa monimutkaisia ohjelmistoja sisältävän laitteen kanssa esim. kännykkä.
Muistelisin jonkun fiksun tojotamiehen kertoneen joskus että esim. hj60 oli alunperin suunniteltu kestämään 6vuotta. Tiedä sitten oliko totta tojotamiehen väite.
nyt tulee tyhmä kysymys:
mites tuo kuljettajan kaasujalka vaikuttaa tommosessa EGR koneessa tuohon karstoittumiseen? jos vetää nilkka suorana niin pysyykö se yhtää puhtaampana?
itsellä ei tommosia laitteita autoissa (romuissa) ole ollu joten ei tietoa...
niin ja nuo omat vekottimet liikkuu yleensä kaasu pohjassa...
EGR toimii (kierrättää pakokaasua) eniten osakaasulla ajellessa, joten nilkka suorana -tyyli auttaa. Eikä silloin niin kerkeä karstakaan asettumaan. :D Taksitolpalla tyhjää rouskuttaminen ei hyvää tee, nokeentuu ne mersut aika nopeeta.
Muistelisin jonkun fiksun tojotamiehen kertoneen joskus että esim. hj60 oli alunperin suunniteltu kestämään 6vuotta. Tiedä sitten oliko totta tojotamiehen väite.
eihän talonkaan lasketa kestävän kuin 30v, se on sitä kulutusjuhlaa kato...
mikkoimp
09.12.2009, 18:26
kyllähän nuo uudetkin tälläin uutena kilometrejä kestää, mutta ketä uskaltaa ostaa tämmöisen uuden tekniikan auton jossa jo on kiometrejä enemmän mittarissa? mahtaako oikeastaan mikään nyky auto nähdä museo ajoneuvo ikää?? vähän epäilen...
se on juuri tämä kertakäyttö ajattelu... itselläkin kun on noita vanhoja saabin raatoja jotka ovat nyt jo kaikki lähes 20v vanhoja ja 400tkm ajettuja, mitä niistä olen koneita availlut niin aika moneen vasta se on ensimmäistä kertaa tehty...
että parempi olisi ehkä puhua ikääntymisen kestosta kuin kilometrien...
opel vectra dti oli viellä pahemmin imukanavat/imusarja egr takia,putsasin ja poistin egr käytöst..
ei insinöörit usko että se mikä kerran on palannu ei pahemmin enää pala..
Ei sen olekaan tarkoitus palaa vaan vähentää päästöjä
Eniten ainakin fordsoneissa on käyntiongelmia aiheuttaneet noi EGR:ät. Imusarja öljynsekaista nokikakkaa täynnä ja sit ihmetellään mikse ei pelaa. Esim 01-06 Transiteissa voi EGR:n tulpata sokealla tiivistelaipalla mutta näissä uudemmissa se ei enää onnistu. Koska MAP JA MAF tunnistavat imusarjan paineessa ja ilmamäärässä muutoksen kun EGR avauttuu. Jos muutosta ei tapahdu syntyy vikakoodi ja kojelautaan syttyy valo. Noissa vanhemmissa Tdci Transuissa loppui nykimiset kuin seinään kun vaihtoi yhden EGR-venttiilin tiivisteen reijättömään versioon. Muilta osin järjestelmä jää toimimaan. EGR venttiili liikkuu niin kuin kuuluu mutta pakokaasua ei virtaa imusarjan puolelle.
Yleisesti ottaen EGR:n voi tulpata niissä autoissa, joiden moottorin ohjaus ei tunnista EGR:n virtaamaa. Nähtävästi tähän on toinenkin syy miksi tulppaaminen ei onnistu. EGR:ää käytetään joissakin johdinsiipi ahtimella varustetuissa autoissa myös ahtopaineen maksimiarvon rajaamiseen. Eli EGR päästää yliahdon koneen ohi pakopuolelle toimien periaatteessa hukkaporttina. Jos systeemi tulpataan syntyy vikakoodi yliahto tapauksessa ja kone saattaa mennä varaohjelmalle ja tehottomaksi.
Pääasia miksi itse en vieläkään siirry diesel autoilijaksi on näiden uudempien ihan älyttömät korjauskulut. Jos menee suutin, niin puhutaan aina satasista. Pumppu jos prakaa, niin tonneista. Comosenrailin painepumppu kun menee rikki niin arvaahan sen missä se metalliromu on.....suuttimissa. Suuttimet 300-400€ kappale ja siihen päälle kertakäyttö paineputket, jakelukisko ja mahdolliset paluupuolen polttoainelinjat mihin vaan sitä hienoa metallia on päässyt. Tollasen vanhemman Tdci Transitin kustannukset pumppun poksahduksen jäljiltä on noin 4500€ jos se tehdään valmistajan ohjeen mukaan (eli uudelle pumpulle ja suuttimille voidaan myöntää 1v varaosatakuu). Hitto mun rysistä ei yksikään ole edes puolenkaan tuon summan arvoinen. Tollaseen vanhempaan tai uudempaankin bensakoneeseen tekee remppaa huomattavasti edullisemmin osahinnoin.
Toisaalta kyllä noilla nykydieseleillä tosiaan pitkällekkin pääsee. Tossa on pari ambulanssifirmaa joilla on Transitteja. Ne ajaa sellasen reilu 100tkm vuodessa eivätkä varmasti mitenkään sääli vehkeitään. Yhteen noista lansseista vaihdettiin kone jossain 400tkm kohdalla, kun suutin prakasi ja poltti mäntään reijän. Olikos se jotain 6500€ luokkaa suutimet ja vaihtokone. Muuten ovat vissiin toimineet ihan kohtuullisesti.
Uskoisin että egr:n tulppaamisesta aiheutuvan vikakoodin pystyy korjaamaan softamuutoksilla ainakin tietyissä autoissa?
Nyt jos olet lukenut topic:n läpi, niin tästä alkajaisiksi hieman faktaa, eikä mitään veijon-esso-paarin-keskikalja-huttua-perjantai-iltana...
Huoltovälit:
- se nyt on vaan niin, jotta öljyt ovat kehittyneet HUIMASTI sitten -80 luvun ajoista. Öljyt ovat muuttuneet mineraalipohjaisista, synteettisiksi, joissa hiilivetyketjut ovat huomattavasti vahvempia kuin mineraalipohjaisissa. Lisäksi metallurgia on harpannut tänä aikana "jonkin verran" kehittyneemmäksi ja materiaalien kulutuskestävyys ja kitkaominaisuudet ovet hurjasti muuttuneet!
SUURIN SYYLLINEN huoltovälien pidentymiseen on valtiolinen öljy-yhtiö NESTE joka on ollut kärkikehittäjänä RIKITTÖMÄN polttonesteen kanssa. (tämä huomautus on kopio VW:n huolto-ohjelmasta: Jos polttonesteessä on ENEMMÄN kuin 0,5% rikkiä, on huoltoväli puolitettava max 15.000km tai 12kk aikavälille, mutta öljynä käytettävä VW 507.00 laatuluokan moottoriöljyä (LONGLIFE).)
Moni jaksaa purnata mm. VW:n QG1 huoltovälistä 30.000km/24kk, mutta ei kauheasti meteliä pidetä esim. Mercedeksen 25.000km/12kk Assyst+ huoltojärjestelmästä. Vai muistaako "joku", jotta VW:llä löytyy myös SDI moottoriin huoltoväliksi 50.000km/24kk!!!:eek::eek::eek:
Kaikki tämä on mahdollista, KOSKA moottoreissa on tehty parannuksia, joiden takia päästöt pienenevät, kulutus laskee ja terminen hyötysuhde paranee!!!
Koska moni laskee öljynkulutusta suhteutettuna ajokilometreihin, niin tässäpä teille pikku tehtävä:
- kuinka paljon POLTTONESTETTÄ palaa suhteessä mootoriöljyyn??? Takseilla ajetaan tuo 1000km/päivä ja kuinka monen taksin luulisit liikkuvan jos öljynkulutus on 1l/1000km (tai 1L/70L polttonestettä?). Kyseessähän on silloin erittäin vähän liikkuva ajoneuvo, jossa öljy juokseentuu kylmäkäynnistyksien yhteydessä moottoriöljyyn sekoittuvasta polttonesteestä, joka sitten palautuu männänrenkaiden ohi rasvaisena palamaan taivaan tuuliin!!! Tai sitten viallisen tiivisteen läpi "jotakin" kanavaa pitkin moottorista ulos!!!
Hurjin juttu oli alussa ollut "herja", jotta vettä kertyy öljyn sekaan??? Fysiikan lakeja noudattaen, EN USKO jotta +100-120*C öljyn seassa tuo kemiallinen yhdiste kovin pitkästi jaksaa oleskella...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Joten annetaan tuon huoltovälin olla se 20.000-30.000km koska HJ60 5000km välein vaihdettava 12L moottoriöljyä (vm. -82) oli silloisilla öljyillä ja polttonesteillä tutkittu, jotta öljy karstaantuu ja viskositeetti laskee niin paljon lämpökuormituksen takia, jotta 30.000km matkaan tarvittiin 72LITRAA öljyä (+lisäysöljyt?).
POLTTONESTEEN RUISKUTUS:
Nykyään moottoriteknologia mittaa ja valvoo erittäin tarkasti, mitä tapahtumia moottorissa syntyy, kun polttonestettä "räjäytetään" hallituissa olosuhteissa. Tuo HJ60:n moottori tarvitsi vain ilmaa ja tarpeeksi puristussuhdetta, jotta saatiin nafta syttymään (tässä hieman pelkistetysti, miten sitä "kuumaa" saadaan moottoriin otetaan litra +20*C ilmaa ja puristetaan se 20 kertaa pienenpään tilaan, jollon ilmassa oleva energia puristuu tietenkin 20 kertaiseksi, eli +400*C lämpötilaan --> eli tällä kaavalla 0*C ilma jäisi +-0*C:si!!:D )ja kone käymään. Alipaine imusarjassa hoiti kaasun säätelyä, joten homma pelasi kunhan ilma virtasi!
Pumppuna "ryhävalaassa" on A-sarjan pumpu, jota alipainekalvo ohjaa imusarjan paineen mukaisesti. Kunhan alipainetta on ja kalvo on ehjä, moottori käy NIIN kauan kuin polttonestettä riittää!! Tai kuski ryssii vaihteitten kanssa.
Nykyään Common Rail polttonesteen ruiskutuksessa mitataan ilma määrä, -paine ja lämpötila. Samoin polttonesteestä. Ruiskutus tapahtuu useassa eri vaiheesa, ja kuljettaja ei suorasti pysty vaikuttamaan moottorin toimintaan, vaan ohjainlaite määrää, mitä ja miten pydetty teho saaaan parhaimmalla ja puhtaimmalla tavalla toimitettua moottorista. HJ:ssa tavara tulee aina yhtenä "turauksena" ja kuskin jalan määräämänä annoksena. Paineet suuttimille nousevat kierrosten ja syöttömäärien mukaisesti samoin ruiskutusajat (mitä pidempi ruiskutusaika, sitä suurempi "pisarakoko" --> paksumpi savu!)
Uusi CR moottori säätää itse tarvitsemansa polttonesteen paineen ja sen mukaisesti lisää ruikutusmäärää ja ahtopainetta (jos turboahdettu). Lisäksi pakokaasuista mitataan happi ylijäämä ja typen oksidit, joita sitten moottoriin kierrätetään uudelleen poltettavaksi ja puhdistettavaksi.
Virittäminen on HJ:ssa helppoa, "sopparuuvista" lisää ja muutama hevonen löytyy heti. Hintana on ainoastaan lisääntynyt polttoaineen kulutus ja moottorin lämpökuorman kasvu.
CR moottorissa pitää ohjelmistoa "huijata" tai uudelleen ohjelmoida parametrit, joilla ahtopainetta, polttonestten painetta ja ohjausta muutetaan. Helpoin keino on muuttaa rail-putken anturin arvoa, jolloin saadaan sama tulos kuin HJ:n "sopparuuvista", eli paine kanavassa kasvaa ja ruiskutusmäärä nousee...
EGR:
Tuo paljon parjattu "pas***ja", jota innokkaimmat tulppaavat kovasti vaihtelevalla menestykellä on kyllä suht yksinkertainen laite ohittaa!!!
Jos EI OLE ilmamassamittaria, niin tulppa päälle ja toiminta on sitten loppu! Kaput ja piste päälle!
Jos ON ilmamassamittarin niin tulppa kiinni ja EGR:n "pakoputki" kiinni ilmansuodattimen koteloon ENNE ilmamassamittaria-- > tällöin massamittari tunnistaa EGR:n avautumisen ja havaitsee ilmamäärän pienentymisen, vaikkakin ilma tulee samasta puhdistimesta!!! Ja valo pysyy pimeänä!
2007 --> moottorit ovat varustettu LÄHES poikkeuksetta happitunnistimilla (lambda) ja EGR:ä ei pysty huijaamaan, koska EGR avataan lisää sitä mukaa mitä enemmän happea on pakokaasuissa. Lisäksi moottoreissa on hiukkassuodattimet (DPF) ja niiden regeneroinnin aikana jos moottoriin tulee liikaa happea (esim EGR jäisi hiukan auki) saattaisi suodatin sulaa ylimääräisen ilman takia:mad::mad::mad:
Esim. 2007 Passat 2.0TDI:n suodatin kustantaa 2700€!
Korjauskustannukset!
Koska tätä alun perin parjattiin tässä topic:ssa, niin miettikääpä MIKSI kustannuksia syntyy?
Kuinka moni korjaamolasku johtuu VÄÄRÄSTÄ polttoaineesta?
Kuinka paljon maksaa korjaus kun on ITSE YRITETTY korjata VÄÄRÄÄ PAIKKAA, kun kaverit on "opastaneet"???
Kuinka useasti turboahdin "paukahtaa" moottorista normaaliajossa, ja paljonkohan sillä onkaan jo sitten ajettu???Ja ahtimen vaihdon jälkeen 95% uusitaan kyllä jotakin muutakin!
Jos suutin maksaa bensakoneeseen 300€kpl (pelkkä osa), niin HJ:nsuutin VAIHDETTUNA 120€, niin miten näitä voi edes vertailla??? Molemmat kestävät tuon 200-250.000km käytön suht mukavasti, jonka jälkeen ne tulisi uusia...
Ei nyt niin pahalla, mutta kyllä nämä TDI moottorit kestää PALJON pidempään kuin "entisajan" etukammiokoneet. Viat edelleen on samoja, kannet ja lohkot halkeavat, männät repeävät helmoistaan ja kampiakselit katkeavat...Mutta nehän onkin "tiisseleitä"
Tätä "löpinää" voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta pakko vetää viiva tähän:
__________________________________________________ _______________________
Tässä pari asiakasta meiltä hommista:
W211Mersu 320CDI 870.000km huollossa
1.9TDI Passat 640.000km
2.0TDI Touran 488.000km (2½vuotias!!)
2.5TDI Transporter 890.000km (varataksi)
2.5TDI Volvo V70 II 685.000km
Td5 Land Rover Discovery II 480.000km
Ja kaikki käy EDELLEEN merkkihuollossa, koska viat korjataan ENNEN kuin laitteet hyytyy...
Ja -Matti- ookkona töissä Vantaalla, tai siinä "lähellä", koska taitaa olla Vantaan takseja...:rolleyes:;)
Hurjin juttu oli alussa ollut "herja", jotta vettä kertyy öljyn sekaan??? Fysiikan lakeja noudattaen, EN USKO jotta +100-120*C öljyn seassa tuo kemiallinen yhdiste kovin pitkästi jaksaa oleskella...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Ja -Matti- ookkona töissä Vantaalla, tai siinä "lähellä", koska taitaa olla Vantaan takseja...:rolleyes:;)
Tuohon öljylämpötilaan kommentti: nykydieseleiden öljynlämpö ei tahdo nousta kovinkaan helposti edes 80°C:een. Normiajossa talvisäällä nykydieselin öljylämmöt seilaa käsittääkseni n. 80°C tasolla, eikä siihenkään päästä vielä 10 km siirtymällä.
Helsingin puolella, mutta eipä oo montaa kilsaa Vantaalle. Valkosia Transporttereita, eikö vain? Keltasillakin mennään paljon, mutta ei ihan tollasia määriä. Tai en oo ainakaan ite huomannu.
Tuohon öljylämpötilaan kommentti: nykydieseleiden öljynlämpö ei tahdo nousta kovinkaan helposti edes 80°C:een. Normiajossa talvisäällä nykydieselin öljylämmöt seilaa käsittääkseni n. 80°C tasolla, eikä siihenkään päästä vielä 10 km siirtymällä.
Helsingin puolella, mutta eipä oo montaa kilsaa Vantaalle. Valkosia Transporttereita, eikö vain? Keltasillakin mennään paljon, mutta ei ihan tollasia määriä. Tai en oo ainakaan ite huomannu.
Lämpö on kylläkin "ongelma", mutta positiivisessa muodossa, koska öljyhän toimii "jäähdytysnesteenä" suoraruiskutusmoottoreissa (öljy ruiskutetan männän lakeen, koska palotila on männässä ja jäähdytysnestettä sinne ei saada toimitettua), eli lämpö kerätään öljyyn, joka johdetaan lauhduttimeen ja sieltä nesteen välityksellä syylarin kautta ilmakehää lämmittämään!:rolleyes::rolleyes::rolleyes: Sen takia myös lämmöt pysyy ÖLJYPOHJASSA 80-85*C rajoissa, mutta mäntien alla lämmöt on huomattavasti kovemmat!
Onko tuo Helsingin asema siinä päättyvän kadun päässä, johon pääsee vain Vantaalta tulevan tien kautta???:D:D:D
Olin näet siinä risteyksessä olevassa korjamossa 14V hommissa ja nyt olen siellä veturivarikon poikien kiusana (ja nautin Mikon ja poikien palveluista. Harmi jotta Pekka ja Vili jäi ansaitulle "pitkäaikaisvapalle"..:rolleyes::rolleyes:)
Tarvii tulla joskus taas siellä "käymään"!!!
Ja tuo Portteri on sininen, mainostaa jotakin "minejä" pusseissa... Sitten on nuo hopeanuolet, joila IHAN kivasti metrejä kanssa mittareissa. ENKÄ tarkoita Tarmon X-työnantajaa!!!!
Onko tuo Helsingin asema siinä päättyvän kadun päässä, johon pääsee vain Vantaalta tulevan tien kautta???:D:D:D
Ei kun tämä on Helsingin pahamaineisimmalla suoperäisellä slummialueella. ;)