View Full Version : Mikä särki patrolin hehkut?
Parol gr lähti aamulla huonosti käymään, mittailin hehkuja niin kaikki oli rikki paitsi yksi lämpeni sen verran että nipisteli sormenpäitä.
Hehkut on vasta uusittu ja on tarvike mallin HKS.
Johdot mitattu ja pitäs oikein pelata mutta mikä voi särkiä nuo hehkut, Olen kuitenki useamman kerran hehkuttanut peräjälkeen mut eikai se voi niitä särkiä?
Onko kenelläkään mallimerkintöjä noista patrol gr vm-91 hehkuista mitkä niihin nyt oikein kuuluvat koska pahoin pelkään että noi on väärät!
Rolpatti
02.12.2009, 22:27
hehkuja ei sais koskaan hehkuttaa peräkkäin montaa kertaa ja jos laittaa liian lyhyellä hehkutusajalla olevat hehkut paikkaansa niin se on laaki ja vainaa.... mun paskakasa polttaa ainakin tosta listasta noi kaikki hehkut...
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa Nissan
Patrol 160 3,3D 6.80->8.82 jännite 23V (17sek) [1980->1982]
8.50 €
26-0124
Ei kuvaa
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa Nissan
Patrol 160 3,3D 8.82->9.85 jännite 23V (7sek) [1982->1985]
8.50 €
26-0123
Ei kuvaa
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm Nissan
Patrol 160 3,3D 8.82->12.86 jännite 11V (10sek) [1982->1986]
8.50 €
26-0136
Ei kuvaa
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm.PATROL
Patrol Y60 4,2D jos jännite 23V
9.90 €
26-0131
Ei kuvaa
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm Patrol
Patrol 160 3,3D 10.85->90 jännite 24V (10sek) [1985->1990]
8.80 €
26-0135
Ei kuvaa
NISSAN PATROL 81->96 HKT/Eiko-hehkutulppa Nissan
Patrol Y60 2,7D/4,2D jännite 11V (TD27/TD42, ei RD28T)
8.80 €
26-0132
Ei kuvaa
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa Nissan
Patrol 160 3,3D 1.87->90 jännite 11V (10sek) [1987->1990]
7.90 €
26-0081
Ei kuvaa
NISSAN PATROL 81->96 HKT-hehkutulppa mm NISSAN
Patrol 160 3,3D 1980->6.80 jännite 10,5V (25sek) [1980->1980]
7.90 €
jos on ns.pikahehkut ni varmasti palaa vituks ku monta kertaa peräjälkeen hehkuttaa.ja jos on pitkän hehkun rele,eli hehkutus aika on pitempi ku pikahehkuilla ja siihen laittaa ne pikahehkut ni se tappaa ne hehkut myös.yleensä siinä käy niin että hehkutus aika on jostain syystä liian pitkä tai sitten se jälkihehku pätkii päälle ja se tuhoo ne tulpat.tietysti myös jos on myyty väärät tulpat .ekaks kannattaa varmistaa että ne tulpat on oikeet.sit ruveta mittaileen hehkutus aikaa.
Eli rikki menee kun hehkutat useamman kerran peräkkäin. Hehkun tehtävä on lämmittää ilma esikammioissa ja sitä kautta sytyttää polttoneste palotilassa. Ei moottoria....
Jo ekalla hehkutuksella tulppa on jo "tulikuuma" (n.+900*C) ja sen vastusarvo laskee, jolloin virtamäärä nousee (jos akussa ruutia riittää). Toisella (heti perään) hehkutuksella sitten lämmöt karkaa +1000*C paikkeille ja ylikin, jolloin vastus katkeaa ja hehku (tietenkin) tuhoutuu!
Itse teen näin (yli -5*C pakkasella, jos lämmitin ei ole ollut päällä):
- hehkutus normaalisti, ja odotan jotta valo sammuu, ja siihen päälle vielä 5sek "jälkihehkua"
- uusi hehkutus perään ja HETI kun valo sammuu niin tulille! (Lapissa -47*C pakkasesta laakista käyntiin!!!)
Autona Volvo S80 2.5TDI ja nyt autolla ajettu 270.000km ja alkuperäiset hehkut vieläkin kiinni! Uudet on jo "odottamassa" tallilla, mutta ei ole tarvetta vaihtaa vaikka "pikahehkut" ovatkin.
Ja diesel kyllä jyrähtää hienosti käyntiin, kun PUMPPU on ajoitettu oikein ja VENTTIILIVÄLYKSET on kohdallaan. Puristuksethan on koko homman A ja O!;)
tulppa on jo "tulikuuma" (n.+900*C) ja sen vastusarvo laskee
Yleisesti, kun lämpötila kasvaa niin vastus nousee ja virta laskee.
Paitsi eräillä aineilla kuten pii tai hiili.
Hehkutulpat tehdään käsittääkseni platinasta tai iridiumista joiden vastuksen lämpötilariippuvuus on positiivinen.:)
entisellä työmaalla tehtii yhtee gr patikkaa kansi remppa ja kansi koneistettiin paikallisella diesel korjaajalla..pistettii uudet tarvike hehkut vaikka diesel mies sano että ainoastaan alkuperäset toimii mutta asiakas päättää, noh 3päivää remontin jälkee asiakas tuli nurisemaan että patikka ei oikein lähe käyntii ni mitattii hehkut ja todettii että 2 on ehjiä....sitte alkuperäset paikoilleen ja kyllä toimi...
entisellä työmaalla tehtii yhtee gr patikkaa kansi remppa ja kansi koneistettiin paikallisella diesel korjaajalla..pistettii uudet tarvike hehkut vaikka diesel mies sano että ainoastaan alkuperäset toimii mutta asiakas päättää, noh 3päivää remontin jälkee asiakas tuli nurisemaan että patikka ei oikein lähe käyntii ni mitattii hehkut ja todettii että 2 on ehjiä....sitte alkuperäset paikoilleen ja kyllä toimi...
No tätä minäkin vähän pelkään että onko hehkut menny juuri tämän takia kun ei ole alkuperäiset.
Ei vaan oikeen viitti mennä alkuperäisiä ostamaan kun maksavat hunajaa.
Kuitenki kävin tarvikkeessa kyseleen hehkuja ja kertoivat että juuri näitä HKS:än 2napasia ei enään saa kun on havaittu että niissä on jotain valmistus vikaa. Tarjosivat sitten toisen valmistajan hehkuja jotka olivatkin sitte 25euroo kalliimmat ja niiden merkkkiä eivät osanneet kertoa, hinnankertoivat että koko satsi 145euroa.
Sen verta kyllä ihmetyttää että onko nuo pikahehkut tosiaan noin heikkoja kun menevät rikki kun muutaman kerran peräjälkeen hehkuttaa.
mulla on berun hehkut tosin 160 korisessa tarvike paskoja tuli vaihdettua riittävästi muutaman päivän toimi ja sitten 2-4 palaneena vitutti vaihtaa kerran viikossa motonetin hehkut oli startti ja vainaat halpa ostaa kakkaa saat.
mulla on berun hehkut tosin 160 korisessa tarvike paskoja tuli vaihdettua riittävästi muutaman päivän toimi ja sitten 2-4 palaneena vitutti vaihtaa kerran viikossa motonetin hehkut oli startti ja vainaat halpa ostaa kakkaa saat.
Kyselin kyllä että olisko saatavana esim Beru tai bosch hehkutulppia mutta ei kuulemma GR:N saa.
Kertokaapa mitä hehkuja te muut Patrol GR:N omistajat käytätte???
magictimppa
04.12.2009, 23:38
Itellä oli kanssa geeärrän kanssa hehku ongelmia tai on vähä vieläkin.. En tiedä onko uutta juttua mutta.. Siinähän on semmoset hehkut että kun auto hehkuttaa niin se on iha normaaili hehkutus ja kun auto lähtee käyntii niin sitten se alkaa antaa hekuille kuutta volttia virtaa jälkihehkutuksena. Geeäärrään kuuluu alunperin kahdet eri hehkut toiset just 6v ja toiset 12volttia. Sen takia siinä on kahdet "hehkusillat" toiset kolmelle ensimmäselle hehkulle ja alempi silta kaikille. Ja ne hehkureleet (2kpl) jotka tätä tsydeemiä säätelee ni on useasti paskana ja maksaa hunajaa. Itellä on on joskus ohitettu vanha systeemi ja laitettu normirele ja nappi hehku ja jostain muusta patukasta hehkut. (HKT PN-135) 8 ja jotai euroo kappale motonetis.. Muuten toi järjestelmä toimii hyvin mut itteä kyrsii kun oma lähtee kuin palmuan alta käyntii pakkasillakin mutta kun hehkut jäähtyy nii alkaa vähä röpeltää ja valkosta savua on koko kylä piukassa.. :) Ite oon selvitelly tota juttua jo vähän aikaa.. Ja aattelin kyl pistää datsunin oma systeemi vielä kuntoon joskus.. Ja kysyin niitä orkkis hehkuja (ei nissan) ni toiset oli 15e/kpl ja toiset oli 30e/kpl.
Itellä oli kanssa geeärrän kanssa hehku ongelmia tai on vähä vieläkin.. En tiedä onko uutta juttua mutta.. Siinähän on semmoset hehkut että kun auto hehkuttaa niin se on iha normaaili hehkutus ja kun auto lähtee käyntii niin sitten se alkaa antaa hekuille kuutta volttia virtaa jälkihehkutuksena. Geeäärrään kuuluu alunperin kahdet eri hehkut toiset just 6v ja toiset 12volttia. Sen takia siinä on kahdet "hehkusillat" toiset kolmelle ensimmäselle hehkulle ja alempi silta kaikille. Ja ne hehkureleet (2kpl) jotka tätä tsydeemiä säätelee ni on useasti paskana ja maksaa hunajaa. Itellä on on joskus ohitettu vanha systeemi ja laitettu normirele ja nappi hehku ja jostain muusta patukasta hehkut. (HKT PN-135) 8 ja jotai euroo kappale motonetis.. Muuten toi järjestelmä toimii hyvin mut itteä kyrsii kun oma lähtee kuin palmuan alta käyntii pakkasillakin mutta kun hehkut jäähtyy nii alkaa vähä röpeltää ja valkosta savua on koko kylä piukassa.. :) Ite oon selvitelly tota juttua jo vähän aikaa.. Ja aattelin kyl pistää datsunin oma systeemi vielä kuntoon joskus.. Ja kysyin niitä orkkis hehkuja (ei nissan) ni toiset oli 15e/kpl ja toiset oli 30e/kpl.
Onko tosiaan noin että toiset 12v. koska mulla molemmat ovat 6v mutta ne kolme muuta ovat kuitenki 2napaset?
Mistä kyselit noita alkuperäisiä jos et nissanilta kysynyt?
magictimppa
05.12.2009, 00:37
En itseasias oo iha varma ku itellä ei oo ollu alkuperäisii hehkuja kii ollenkaa ku ostin auton vast lähiaikoina. Siin oli toi viritys valmiina. :) Jaa olin sittenki vääräs löysin netist jonku HKT tulppien katalookin ni siel oli et ne onki 6,5 volttisii ne RD28t tulpat.. Kysyin tuolta Porista llmari Mäkinen varaosaliikkeest. En huomannu kyl yhtää kysyy et minkä merkkiset tulpat mahto olla. En kyl ymmär et mikä niis tulpis maksaa noi paljo enemmän. Ei sul sit semmost vikaa oo e ne releet jumittaa tai on jotenki oikkaris et polttaa tulppia? Jos jää hehkuttaa vaikka on jo käynnissä. Tai sittä ne tarvike vaa otti nokkiis ne tulpat noin helposti. Noita berun tulppia ne täällä palstalla kehuu mut on varmaa vähän kalliimpia.
Ainakin vanhempaan sd33 koneeseen (24voltin hehkujärjestelmä) maksoi lucakset 8€/kpl ja ne kesti abaut viikon.
Pyysin varaosaputkaa tilaamaan berut samoilla notuleilla ja myös ne oli 8€/kpl ja kestäneet
nyt usemman viikon jo.
Kyseessä kylläkin hitaat hehkut (17sek) ja annan jälkihehkua 24v noin 30sekuntia.
Rekisteröimätön
05.12.2009, 13:10
Kyllä vanhaankin sai kestävät halpishehkut
kun vaan otti varaosaurpon luokalle ja katottiin sellaset
joissa lukee oikeesti sd33 paketin kyljessä ja kehotettiin
työntämään se koivusen kirja hanuriinsa.
En itseasias oo iha varma ku itellä ei oo ollu alkuperäisii hehkuja kii ollenkaa ku ostin auton vast lähiaikoina. Siin oli toi viritys valmiina. :) Jaa olin sittenki vääräs löysin netist jonku HKT tulppien katalookin ni siel oli et ne onki 6,5 volttisii ne RD28t tulpat.. Kysyin tuolta Porista llmari Mäkinen varaosaliikkeest. En huomannu kyl yhtää kysyy et minkä merkkiset tulpat mahto olla. En kyl ymmär et mikä niis tulpis maksaa noi paljo enemmän. Ei sul sit semmost vikaa oo e ne releet jumittaa tai on jotenki oikkaris et polttaa tulppia? Jos jää hehkuttaa vaikka on jo käynnissä. Tai sittä ne tarvike vaa otti nokkiis ne tulpat noin helposti. Noita berun tulppia ne täällä palstalla kehuu mut on varmaa vähän kalliimpia.
Releet toimii oikein. Vaihdettiin tuohon ohjausboksikin kun en ensin uskonut että uudet hehkut ovat rikki.
Sitä en minäkään ymmärrä miksi ne on niin kalliit.
Kyllä vanhaankin sai kestävät halpishehkut
kun vaan otti varaosaurpon luokalle ja katottiin sellaset
joissa lukee oikeesti sd33 paketin kyljessä ja kehotettiin
työntämään se koivusen kirja hanuriinsa.
No kattelin tuolta NGK sivuilta että kyllä tuohon pitäs saada muun merkkisiä tulppia kuten noita ngk:n.
Mutta tietokonelta katsoivat kilven perusteella ja muka muita ei saanut kuin HKT ja JA merkkisiä.
Rekisteröimätön
05.12.2009, 16:31
pytyt 1-3 cp-70, pytyt 4-6 cp-71 jännitteet 12v-6,5v oliko lähelläkään tollasia ne tulpat?
pytyt 1-3 cp-70, pytyt 4-6 cp-71 jännitteet 12v-6,5v oliko lähelläkään tollasia ne tulpat?
Kyllä olivat muuten mutta molemmat 6.5v ja nuo mallimerkinnät ovat HKT:N
Rekisteröimätön
06.12.2009, 06:50
ngk vastaavat cx-51 ja cz-51 (varmaan halpaa kuin saippua)
Rotpal GR
16.02.2011, 22:01
Herätellääs vanhaa aihetta !
Ongelmana se että Gr patrolli ei tykkää käynnistyä kylmänä mitenkään hyvin ja ku käynnistyy niin rykii niin prkleesti.:( Tänää mittailin hehkuille tulevaa virtaa ja huonoltahan se näytti. Edellinen omistaja kärsinyt ilmeisesti samoista ongelmista kun mittariston yläpuolelle on laitettu lisä valo jolle tulee virta hehkun kiskolta kun sinne tulee virtaa... .
Siis kun virrat vääntää päälle niin syttyy hehkun merkkivalo normaalisti ja rele naksahtaa mutta hehkuille ei tule virtaa ollenkaan. n 3.4 sek päästä hehkuille tulee virtaa n. 1-2 sekuntia ja sammuu ja hehkun merkkivalo jää mittaristoon vilkkumaan, tuo aika ei kyllä riitä lämpeemiseen millään.
Repsikan akun vieressä olevassa sulakerasiassa oleva hehkujen "hyppy johtoliitin" on tarkistettu ja saa kosketusta, kaikki hehkujen releet siis naksahtaa.
Missähän mahtaa olla vikaa?? Jos joku osais valasta tietämätöntä niin kiitos :)
Joo eli se vilkkuva hehkun valo indikoi vikaa järjestelmässä. Mä en nyt tarkkaan muista enää mutta mulla se syttyi esim. kun jälkihehku lopetti toimintansa. Eli releen putsaamisella tuli kuntoon. Ne releet vois nyt ensin purkaa ja putsata, vaikka ne naksahtaakin.
Olethan koittanut tarjota suoraan virtaa hehkujen kiskoon? Ettei olis vaan 1 tai useampi hehku pimeenä.. Silloinkin muistaakseni merkkivalo vilkuttelee
GRpatrol
17.02.2011, 01:12
Juu itellä oli samat ongelmat GR:ssä, kolme hehkua oli palanu ja pöljyyttäni kokeilin väärän volttimäärän hehkuja, ja seuraavaksi suli hehkureleet.. patrollissahan on kahden eri volttimäärän hehkuja. Kyselin sitten Nissanilta hehkujen ja releiden hintaa, hehkut olis maksanu n, 300e ja releet muistaakseni n, 200e. Motonetistähän saa halpoja hehkuja, mutta ne taas ei kestä. Kaverilta sattu löytymään 3 kappaletta alkuperäisiä hehkuja, noh laitoin sitten kaikki hehkut saman volttiset ja nappihehkun, erillisen startin solenoidin, joka lyö hehkun päälle, ja on toiminu moitteetta jo yli puoli vuotta tämä systeemi:) myöhemmin hommasin ehjät releet varalle, mutta en ole laittanut, koska omasta mielestä nappihehku on parempi, varsinkin kovilla pakkasilla kun voi hehkuttaa käydessäkin, niin käynti tasaantuu heti.
Luulisin, että sulla on hehkuja pimeenä, tai sitten releissä vikaa, releet kannattaa aukaista ja putsata, niin kuin edellisessä viestissä jo mainittiinkin..
Rotpal GR
17.02.2011, 20:37
Kiitoksi vinkeistä!
Tänään taas tuli ropattua tota kotteroo. Huomasin myös että hehkuille tulee 2 samanvahvusta johtoa mutta vain yksi on kytketty kiinni hehkun kiskoon ja toinen on nipparilla kiinni vesiletkun kyljessä. Pitäs varmaan molempien piuhojen olla kiinni kiskossa? Johtoon jota ei oo kytketty tällä hetkellä mihkään niin tulee kyllä virtaa koko ajan mutta siihen mikä on kiinni niin vaan vähän aikaa. Otin varaosa autosta jo releet irti ja pistin tohon ja aika jolloin hehkuttaa niin piteni ehkä 2 sek. Kuinkas se nyt sitten tarttis kytkee vai silleen että kummatkin piuhat tulee kiskoon kiinni?? Viikonloppuna tarttee mitata hehkut että onko ehjiä yhtää.
GRpatrol
17.02.2011, 21:48
Siinähän on kaksi kiskoa(tai ainakin pitäisi olla), toinen jälkihehkulle ja toinen perushehkuille. Toinen johto tulee toiseen kiskoon. Jälkihehkun kisko on vain kolmelle hehkulle.
Rotpal GR
17.02.2011, 22:27
Mulle ei kyllä ainakaan osunu silmiin toista kiskoa:D Mutta autoon oli tehty kaikki muutkin sähkö työt sokeripaloilla ja pelkillä teippiliitoksilla ym virityksillä joten ei oo ihme että vähä hehkutkin vittuilee :mad:. Kuinkas sulla on että minkä värinen johto tulee perushehkuun vaalee vai punanen?? mulla laitettu punanen ja ainakin kaverin autoon tulee vaalee? siis väärin kytketty. Kyllä on monet liitokset saanu tinailla mutta nyt pitäs ainakin virran kulkee niistä läpitte.:rolleyes:
GRpatrol
17.02.2011, 23:29
Täytyypä huomenissa vilkaista ne johdot, ei muistu nyt mieleen:) Muistaakseni niissä hehkujen kiskoissa oli kummassakin eri paksuiset ne karat joihin ne johtojen pyöröliittimet tulee kiinni, siitä näkee kumpi tulee kumpaankin..
mitkäs hehkut GRpatrol sulla on ku mä koitin laittaa samanlaiset 12v hehkut vm:90 geeärrään( siin on semmonen ``nappihehku``) ni 456 sylintereihin ei sovikkaan samat hehkut sinne reikään ku 123sylintereihin?
GRpatrol
20.02.2011, 17:37
No niin kävin vilkaisemassa johtoja, niin tosiaan valkoinen johto on perushehkuille ja punainen johto jälkihehkuille. Punaisessa johdossa on alkuperäisesti pienireikäinen pyöröliitin ja se ei sovikaan perushehkujen kiskoon.. Sulla on varmaan sekin liitin vaihdettu
GRpatrol
20.02.2011, 17:49
mitkäs hehkut GRpatrol sulla on ku mä koitin laittaa samanlaiset 12v hehkut vm:90 geeärrään( siin on semmonen ``nappihehku``) ni 456 sylintereihin ei sovikkaan samat hehkut sinne reikään ku 123sylintereihin?
Alkuperäisestihän siinä on kahta erilaista hehkua, yksinapaiset ja kaksinapaiset(jälkihehkulle), molemmat muistaakseni saman 6.5 volttiset. Mulla on paikoillaan ne yksinapaiset, kaikki 6kpl, ja meni paikoilleen ongelmitta.
Juu niinhän niitä on kahta erilaista hehkua 123 on ihan normaalin näkösiä ja 456 on hehkun kärjestä kapeempia,sulla on varmaan noi kapeemmat?Mitenkäs on tuleeko sulle sinne hehkukiskoon 6.5v vai 12v kun napista painaa ku noi hehkut on vissiin molemmat 6.5volttisii
GRpatrol
21.02.2011, 11:46
Juu niinhän niitä on kahta erilaista hehkua 123 on ihan normaalin näkösiä ja 456 on hehkun kärjestä kapeempia,sulla on varmaan noi kapeemmat?Mitenkäs on tuleeko sulle sinne hehkuliskoon 6.5v vai 12v kun napista painaa ku noi hehkut on vissiin molemmat 6.5volttisii
En oo ihan varma kummat ne on paikoillaan. Mulla on tässä käsilla just ne vanhat hehkut, niin alkuperäisessä NGK:ssa on kapea kärki ja tarvikemallissa on leveämpi kärki, vaikka molemmat on niitä kaksinapaisia..
Juu 12V tulee kiskoon, solenoidiin tulee akusta paksu johto, ja siitä kiskoon suoraan. solenoidista sitten herätinvirtajohto nappiin, joka lyö sen päälle, ja siitä akkuun. Siitä tuo on hyvä että kuulee ainakin millon hehkutus menee päälle ja pois:D
Ei se 12volttia polta hehkuja kun ei liian kauan hehkuta, sehän riippuu ihan siitä kuinka kauan painaa sitä nappia..
kiitoksia vaan avuista,kyl se nyt vaan täytyy ottaa toi patrolli talliin ja ruveta uudestaan hämmästelemään noita hehkujen saloja:)
Rotpal GR
21.02.2011, 22:21
Kaverin kans ongelmaa pähkittiin yhtenä iltana ja pistettiin kummatkin ehkuille tulevet piuhat kiinni samaan kiskoon niin alko hehkuttaan just sillen miten pitääki, homma ratkes sillä. Nyt hörähtää hyvin tulille. Kiitoksia vaan kaikille neuvoja antaneille.:)