View Full Version : 4x4 Domingo--> Rh1no 4x4
Mogin jälkeen mulla ei ole ollut oikein mitään projektia mikä olisi täyttänyt palstan kriteerit, mutta nyt hokasin, että täähän täyttää!
Homma lähti käyntiin kun sain käsiini Subaru Domingon, mistä oli jo turhia osia poistettu...
http://www.aijaa.com/img/t/00926/5134464.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5134464.jpg)
Rakennetta tutkiessani ja koeajon jälkeen alkoi suunnitelmat olla selvät. Alunperin puutarhatraktoriksi tarkoitettu aihio alkoi jalostua hauskanpito vehkeeksi...
http://www.aijaa.com/img/t/00695/5347335.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5347335.jpg)
Tässä ollaan nyt (29.11). Varsinainen projektikertomus löytyy tuolta:
http://harvelit.proboards.com/index.cgi?board=esittelyt&action=display&thread=1104&page=1
Mutta pistän tännekkin muutaman kuvan aina välillä, jos saataisiin vaikka joku uusikin kirjoittaja tuonne härvelifoorumille?
http://www.aijaa.com/img/t/00228/5363964.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5363964.jpg)
Vinssi keulalle.
Komeen näkönen vehjes,suursyömäri vissiin alotti tälläsen projektin joskus mutta valmistuiko se ollenkaan.
Löytyikö sopiva peti vinssille? :D
Kohtuu kattava oli se vinssipeti valikoima, että ihme olis jos mikään niistä ei olisi sopinut :D
Eli kiitoksia vaan ;)
solihull
02.12.2009, 23:36
Mites jousien kanssa, pitäneekö kattella mönkkärin vieterit että olis vähän ulosjoustossakin vielä varaa?
TT
Näillä painoilla ei juurikaan ole subarun omat jouset kokoon painuneet. Pitää etsiskellä löysempiä jousia, kunhan saa kaiken oleellisen paikoilleen. Esim. akku tulee tuohon vinssin taakse. Taakse koitan golfin takatolppia.
Aivan mahtava peli oikeen jokapojan unelma. Kyllä on hienoon muotoon putket taipunu, tuo ajovaloki näyttäis sopivan aika nätisti tohon.
Ei muutaku onnea ja motivaatiota rojektille:)
http://www.aijaa.com/img/t/00228/5363964.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5363964.jpg)
Vinssi keulalle.
mikä moottori takana pilkottaa?? vai onko "subarussa" kiinni :)
Taitaa olla 600 cbr:än pannu mikä tulee kiinni :D
Rekisteröimätön
03.12.2009, 15:54
mikä moottori takana pilkottaa?? vai onko "subarussa" kiinni :)
honda CBR600F:n kone.
Rekisteröimätön
03.12.2009, 15:56
honda CBR600F:n kone.
korjaan.. Konehan vaihtui yamahan R1:een
korjaan.. Konehan vaihtui yamahan R1:een
nyt kuulostaa hyvältä :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=148&pictureid=47287
siivoilin tallissa ja käytin härvelin ulkona. Vaihteeksi uusi kuvakulma. Kuvassa max. ulosjoustot. Takana ei jousia, mutta tuolla korkeudella vetarienkulmat vielä siedettävät.
mahtava härveli! :D pikkasen erikaliperii kun ne kiinan offroad golfkärrit :D
Ootko laskenut välityssuhteita? Luulis menevän riittävän hiljaa, (ja lujaa :D ) noilla kahdella laatikolla.
Subarun perävälitys on vähän kysymysmerkki. Laskin kieroksia niin sain jotain kahden pintaan eli aika harva. Laskin välityksen niin, että max. nopeus olis jotain 150km/h luokkaa ja loput 29 vaihdetta sitten siitä tiheempään. Pienimmät vaihteet varmaan todella tiheät...
Sulla on Minissä myös prätkän kone? Onko siitä missään juttua? En tuolta härveli-palstalta löytänyt siitä juttua.
Sulla on Minissä myös prätkän kone? Onko siitä missään juttua? En tuolta härveli-palstalta löytänyt siitä juttua.
http://harvelit.proboards.com/index.cgi?board=esittelyt&action=display&thread=674
perse arska
07.12.2009, 20:33
olikos sinun autosta spinneri lehdessä juttua?
olikos sinun autosta spinneri lehdessä juttua?
Oli joo. 1/09
http://www.aijaa.com/img/t/00631/5401970.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5401970.jpg)
Pohjapanssarinrunkoa aloitettu
http://www.aijaa.com/img/t/00453/5406434.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5406434.jpg)
http://www.aijaa.com/img/t/00682/5414011.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5414011.jpg)
Pikku hiljaa eteenpäin...
http://www.aijaa.com/img/t/00453/5406434.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5406434.jpg)
Tässä on ihan selvää predator näköä,hyvältä näyttää jatka samaan malliin.
Gravedigger
13.12.2009, 20:01
Juu suunta on oikea ja varmasti tulee hauska kone valmistuttuaan. Purjehtikoon projekti myötä tuulessa.
http://www.aijaa.com/img/t/00008/5427839.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5427839.jpg)
Lattiaa...
http://www.aijaa.com/img/t/00414/5467843.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5467843.jpg)
Pitkästä aikaa tallissa... ratustelin vaihdekepin subarun omalle laatikolle.
http://www.aijaa.com/img/t/00816/5531718.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5531718.jpg)
Ostin golfin coilover-sarjan. Kuvassa sarjan takaiskari ja domingon alkuperäinen etutolppa.
http://www.aijaa.com/img/t/00847/5531728.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5531728.jpg)
Alalenkki pois ja pientä koneistusta iskarin jalkaan niin bolt-on. Yläpäätä nostin 60mm, että sain rajoitettua ulosjouston oikeaksi.
Tässä vaiheessa en vielä vahvistellut yläpäätä, koska jouset menee vaihtoon ja yp:tä voi joutua vielä muuttamaan. Jouset turhan jäykät, mutta niitä saa mittojen mukaan vauhtikaupoista.
http://www.aijaa.com/img/t/00947/5531736.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5531736.jpg)
Kokonaiskuvaa... Iskarissa riittää liikevaraa max. joustoihin , kunhan saadaan hankittua oikeanlaiset jouset. Ei edes apujouset painuneet kokonaan kasaan tuolla keulapainolla...
http://i1.aijaa.com/t/00897/5575808.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5575808.jpg) http://i1.aijaa.com/t/00033/5575802.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5575802.jpg)
Takapään coiloverit... Takapään jouset vaikuttaisi sopivan pehmeiltä. Mitään hirmu joustoja tähän ei tule. Näillä vetareiden kulmat vielä siedettävät. Maavaraa tällä hetkellä 260mm vaihdelaatikon kohdalla.
Hieno tuppaa tulemaan. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
http://i1.aijaa.com/b/00947/5531736.jpg
Minkäs vehkeen ajovalot siinä on?
Kiitos kommentista.Umpiot on Yamaha R1 vm. 04-06
http://www.bikez.com/pictures/yamaha/2006/22543_0_1_2_yzf-r1_Image%20credits%20-%20Yamaha.jpg
http://i1.aijaa.com/b/00951/5578988.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5578988.jpg)
Pari kuvaa ulkona.
http://i1.aijaa.com/t/00743/5579007.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5579007.jpg)
aijaa.com, missä kuvat on tökkii jostain syystä...
Gravedigger
17.01.2010, 11:56
Kai tuohon joku hieno väri on jo suuniteltu. Tuohan suorastaan huutaa väriä pintaan.
Näillä näkymin mustaa ja tuota beadlock-kehien oranssia... Visio ois tehdä toi ajokuntoon ja vasta koeajoen jälkeen atomeiksi ja puhalluksen kauttaa maali päälle.
http://i7.aijaa.com/t/00906/5629946.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5629946.jpg)
Kaasupoljin. Muutama säätö jos vaikuttaa turhan herkältä.
Siisti peli tulossa mutta sun pitäs harkita jotain pirteempää väriä ku musta
Gravedigger
24.01.2010, 21:50
Ja ainakin sitä oranssia on sen mustan kanssa saatava koristeeks moneen paikkaan, ettei ole liian synkkä. Tulee hyvä silloin.
Siis oranssi on pääväri- mustalla tukivarsia yms.
http://i8.aijaa.com/t/00388/5645043.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5645043.jpg)
Hieno siitä tulee,eikös tämän väritys pitäisi olla hieman perinteisestä poikkeava eli näkisin että Gravediggerin väri maailma sopisi tähän hienosti,en tarkoita nyt palstan gravediggeriä :D vaan sitä monsteri autoa.Onkos tuossa etupäässä vinssin liukukita,näyttäs yhtäkkiä olevan hieman korkealla vai onko ?.
mua aina noi ketjut hirvittää! että jos tahot niin tuohon vois jonkun ketjusuojan väsää ettei lennä takaraivoon :D en tiä voin vaan kuvitella miten pahaa jälkee siitäkin voi tulla :o
Kiitokset kommenteista. Liukukita on tilansa vinssin keskilinjan alapuolella... Kuvakulmat saattaa vääristää...
http://www.aijaa.com/v.php?i=5531736.jpg
Ketjulle on tulossa suoja ihan varmuuden vuoksi. Jos vaikka ketjun yläpuolelle tuleva jäähdytinkin säilyisi paremmin ehjänä ja ilman ketjurasvaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=148&pictureid=50838
Tein johtosarjaa uusiksi. Laskin että on vähemmän jatkettavia piuhoja, jos orginaalinjohtosarjan jättää eteen ja jatkaa vain moottorille menevät piuhat. 19 piuhaa jäi silti jatkettavaksi. Johtoo,tinaa,kutistesukkaa ja neljä rullaa mustaa teippiä meni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=148&pictureid=50840
Latausrele,cdi-boxi löysi paikkansa tuosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=148&pictureid=50839
Akulle tein pedin ja kiinnityksen lavalukolla. Akun yläpuolella näkyy sulakerasia.
http://i9.aijaa.com/t/00450/5694218.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5694218.jpg)
Jäähdytin kiinni.
http://i7.aijaa.com/t/00945/5759979.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5759979.jpg)
Pakoputkiaihio... R6:n vakiovaimennin josta hyödynsin kuoren ja päädyt...
http://i2.aijaa.com/t/00593/5759954.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5759954.jpg)
Sisälle 60mm RST-reikäputki ja sen päälle vaimenninvillaa
http://i4.aijaa.com/t/00752/5759928.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5759928.jpg)
Lyhensin vaimenninta vielä jonkun verran, että sain sen mahtumaan paikoileen.
http://i10.aijaa.com/t/00776/5760008.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5760008.jpg)
Virtalukko ja pääkytkin "kojetaulussa"
Gravedigger
16.02.2010, 21:22
Tuleeko katteita missään määrin runko putkien päälle ettei ihan kaikki paska lennä päälle esim. "nokkapelti"
http://i4.aijaa.com/t/00942/5760176.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5760176.jpg)
Tulee alumiinista jotain pintapeltejä... "Konepelti" ja katto turkkialumiinista. Etujalkatila ja pyöräkotelo umpeen. Sivut umpeen kynnys ja kylkiputken väliltä. Myös lattia umpeen ohjaamon osalta. Lokasuojat teen kohtuu jäykästä kumimatosta, norsunkorva tyyliin.
http://i3.aijaa.com/b/00811/5780046.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5780046.jpg)
Sain tehtyä vivuston myös R1:n vaihteistolle. Tein säätöjä, että saa hierottua mieleisekseen
Kokeilin vedellä vesivuotoja, kun tajusin että laitteesta puuttuu vain bensa, että sitä saisi koittaa käymään... pienen hieroskelun jälkeen:
http://www.youtube.com/watch?v=5a2r0se9PQM
Aika vihasen kuuloinen peli. On siinä takarenkaat ihmeissään. :D:D:D
http://i4.aijaa.com/b/00441/5824945.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5824945.jpg)
Vertailun vuoksi
http://www.youtube.com/watch?v=2Ah9taasNjE
Ja video koeajosta. Ei häävi, mutta näkee liikkuvan omin voimin.
On se aika pieni laitos, noissa muissa kuvissa näyttää paljo isommalta. Saattaa olla aikamoinen meniä maastossa. onko muuten mitään käsitystä vehkeen painosta
Koeajosta innostuneena ostin rh1noon uudet kummit... 27/10-12
http://i10.aijaa.com/b/00182/5837048.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5837048.jpg)
Painosta en osaa vielä sanoa... yksin kuitenkin jaksan nostaa/siirtää etu ja takapäätä
http://i5.aijaa.com/b/00691/5864553.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5864553.jpg)
Kumit alla...
http://i44.tinypic.com/95vrxu.jpg
Aijaa.comissa olevat kuvat tuntuvat tökkivän joten kokeillaan jotain muuta kuvaserveria...
Sain jarrut etupäähän ja koeajokin siirtyi ihan toiselle levelille. Olen kovin tyytyväinen laitteeseen. :D
Ota vielä vertailukuva kuvissa näkyvän subarun kanssa.
Ota vielä vertailukuva kuvissa näkyvän subarun kanssa.
Otin just Rh1nosta subarunlaatikon irti perän kemppausta varten... Täytyy kuvailla kun seuraavan kerran ulkoiluttaa sitä.
http://i43.tinypic.com/21ke6wg.jpg
http://i41.tinypic.com/e9c77m.jpg
Nyt niitä vertailukuvia....
http://i39.tinypic.com/2qcmu7r.jpg
Nyt kun on lukkoperä takana innostuin kiipeilemään... Penkan yli kiipesi hienosti, mutta eteneminen loppui heti kun etupään alta petti "hanki" ja siinä oltiin mahasta kiinni... suzukilla pois...
http://i44.tinypic.com/a1hiy1.jpg
Kunnon testipäivä hiekkakuopalla. Pari tuntia ajelin ja odotin, että jotain menisi rikki... ei mennyt. Auto pelaa yllättävän hyvin. Tehoo tuntuu olevan ihan mukavasti. Pientä totuttelua vatii, että löytää oikeat pykälät eri tilanteisiin. Subarun laatikosta on kadoksissa 4.vaihde, mutta tuntuu pelaavan ilman sitäkin. parhaalta tuntuu vaihtaa ensin subarun askista 3. saakka ja sitten vaihdella R1:n vaihteistolla loput.
Lasketin menemään vähän kovemminkin ja sain kelattua prätkän kolmosen loppuun--- jäljelle jäi vielä kolme isompaa pykälää.
Myös maastoajoa kokeilin ja aika tuskattomasti kiipeili noissa hiekkakasoissa. Kestää vertailun ainakin mönkiään. Keveys tuo lisäetua tuohonkin.
Alla muutama video....
http://www.youtube.com/watch?v=h2eWb9tQ2tU
http://www.youtube.com/watch?v=Z5qH-988FI4
http://www.youtube.com/watch?v=8EQHlgX4SsQ
Gravedigger
11.04.2010, 15:52
Jos se tosiaan toimiikin noin hyvin niin se on jo melkein tehdas tekoinen :D Aivan kammo hauskan olonen laite.
Rekisteröimätön
11.04.2010, 17:43
On se mahtava peli!
Käyhän testaan vähä maasto ominaisuuksiakin ja laita siitäkin videota.
Kyllä perkaa...!!! :)
Kuinkas tuo hitaasti ajo, jaksaako mennä maastossa pienillä vaihteella alle 1500 rpm?
ei jaksa(vielä)... mutta jaksaa kyllä mennä hiljaa maastossa pienillä vaihteilla yli 4000rpm. Tuos on helppo vaihtaa välityksiä ja saattaa olla että vaihdan ne tiheemmäksi. Esim. In-car videos on subarun askista 3. ja prätkän vaihteista pääsin 3. asti. Eli varaa on vielä tihentää huippujen kärsimättä. Samassa videossa on ne kaksi ekaa vaihtoa "hitaalla"-puolella
Pakilla taas on niin tihee välitys että jaksaa lähtee taaksepäin pelkällä kytkimen nostolla ilman pintakaasua. Pitää hieroa noi kohdalleen...
Pitäskö sinne vielä ahdin laittaa? ;)
Pitäskö sinne vielä ahdin laittaa? ;)
On jo tallin pöydällä...
http://www.youtube.com/watch?v=h2eWb9tQ2tU
http://www.youtube.com/watch?v=Z5qH-988FI4
http://www.youtube.com/watch?v=8EQHlgX4SsQ
Ihan ku mä olisin käyny tuolla kuopalla lumien aikaan.....Röykän lähellä?
Aika kivasti näyttää liikkuvan. Seuraavat videot sit sorarinnettä ylös ja vähän maastoakin:D:D:D
Ihan ku mä olisin käyny tuolla kuopalla lumien aikaan.....Röykän lähellä?
Aika kivasti näyttää liikkuvan. Seuraavat videot sit sorarinnettä ylös ja vähän maastoakin:D:D:D
Sama paikka. Pajerolla olit matkassa. Ite ajelin silloin keltaisella mönkiällä. Taidettiin vaihtaa muutama sanakin.
Voi perkele mikä laite,voi olla officrossissa kova sana! :D :D
Jos alat tekemään tommossia sarjassa niin saa laittaa yv:tä :D :D
Tää on laite, mikä pitäs olla pojille, tai miksei rämäpää tytöillekkin jo äitiyspakkauksessa mukana! :D
http://i39.tinypic.com/14ux7gg.jpg
http://i39.tinypic.com/2nrzg9i.jpg
Pari kuvaa alusta päivityksestä + apparille penkki....
http://i44.tinypic.com/rr175h.jpg
Tein vesijohtoputkesta rungon panssarille. Itse "panssari" on 5mm muovilevyä. Muovilaatu on sitkeää ja kestää taivutella. Panssarin saa helposti irti esim. pesua varten. Periaatteessa alustassa ei ole muuta suojattavaa kuin kartaani, mutta luulen sileän pohjan auttavan maastossa
Ai ai... 3.vaihde katosi myös... En avannut vielä, mutta epäilen siirtäjaa
Laatikosta oli kaksi ratasta hampaattomia... mutta taas pelaa....
http://i50.tinypic.com/2hpra83.jpg
Kävin ajamassa läheisessä metsässä, missä on jyrkkiä nousuja. Nousuissa on paljasta kalliota, irtokiviä ja turvetta vaihtelevasti. Ajoin samat urat missä "oikeilla" maastureillakin on kiipeilty. Uusilla välityksillä 1. ja 2. vaihde on sopivan hidas. Ja voimaa löytyy tarvittaessa nopeasti.
Olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Vielä kun tuolla oppii ajamaan.
EDIT: lisäsin kuvatekstin
http://www.youtube.com/watch?v=SfvwbFeDAPE
Gravedigger
05.06.2010, 19:12
http://www.youtube.com/watch?v=SfvwbFeDAPE
:eek: Voi elämän karut kävyt :eek: Ainakin äänimaailma sopii metsään tooooosi nätisti.
http://www.youtube.com/watch?v=vgPVjYv53mo
Aikamoista moottorisahailua.... tuntuu vähän että hitaasta puolesta tuli turhankin hidas. Videos 2. hitain vaihde.
elhapero
05.06.2010, 22:24
Soittaa korkeelta ja kovaa :D:D:D:D:D
Soittaa korkeelta ja kovaa :D:D:D:D:D
Joo, miä laittasin toisen(laisen) vaimentimen tohon. Ei kovin hermo lepää mettässä ryömitellessä jos tollanen saha parkuu selän takana toistakytätuhatta kieppiä minuutissa. Jossain nopeempitempoisessa räppäyksessä ei varmaan niin haittais.
Joo, miä laittasin toisen(laisen) vaimentimen tohon. Ei kovin hermo lepää mettässä ryömitellessä jos tollanen saha parkuu selän takana toistakytätuhatta kieppiä minuutissa. Jossain nopeempitempoisessa räppäyksessä ei varmaan niin haittais.
Jep. Kokeilen tehdä tuohon vaimentajaan "noise-killerin" mitä prätkäpuolella käytetään ja jos ei auta niin haen motonetistä auton kammiovaimentimen...
Eipä tarvi pykältää niin usein kun koneessa on kierrosreserviä...
http://i28.tinypic.com/2d95kb8.jpg
Sähköinenohjaustehostin. Mekaaninenasennus on valmis ja testiajoa tehty. Piuhat viä siistimmin ja valuhartsia "digi-boxille"....
Jaa toimiiko? No Kyllä :D herkemmällä asetuksella rattia pyörittää paikallaan yhdellä sormella! Todella hyvä laite!
Tuli jo tiedustelua mistä toi tehostin on niin kerrotaan tässä kaikille...
Toi on Opel Corsasta 2000-luvun alusta. Tehostimen "aivot" on toi peltilaatikko rattiputken päällä. Rattiputkessa on myös anturi, mikä haistelee kosko tehostusta tarvitaan. Lisäksi corsassa aivoille menee nopeustieto, jonka mukaan tehostus on säätynyt...
Tässä boxia huijataan ja tuotetaan signaali itse tuolla kaariputkeen teipatulla toisella boxilla... sen antamaa signaalia voi säätää potikalla mikä on kans teipattu samaan putkeen.
Tässä boxia huijataan ja tuotetaan signaali itse tuolla kaariputkeen teipatulla toisella boxilla... sen antamaa signaalia voi säätää potikalla mikä on kans teipattu samaan putkeen.
Eli onko kyseessä ohjaustehostimen tehostin?:D
Eli onko kyseessä ohjaustehostimen tehostin?:D
joo ja sekin vielä on sähköinen :D
joo ja sekin vielä on sähköinen :D
Ei oo Corsassa muuta tehostinta. Samanlainen systeemi löytyy Micrasta.
http://i4.aijaa.com/b/00998/7234395.jpg
Tämäkin kaivettu hangesta esiin.... Tulossa pieni moottoriaiheinen pikkujoulutapahtuma ja ajattelin mennä sinne rh1non kanssa... Lähinnä piti viimmeistellä aloitettuja asennuksia.
http://i9.aijaa.com/t/00915/7282809.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=7282809.jpg)
Vänkärin puolella on lievää tilanahtautta ja apparin jalat ei oikein mahdu minnekkään. Tein tuollaisen jalkatuen avuksi.
http://i7.aijaa.com/t/00607/7282810.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=7282810.jpg)
Jalkatuki on saranoitu lattiaan ja lukittuu paikoileen samalla sokalla kuin akunpidikekin.
http://i3.aijaa.com/t/00659/7282811.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=7282811.jpg)
Naruvinssi vihdoin paikoillaan. Ei tullut pitkiä vetoja akulta :)
http://i2.aijaa.com/t/00328/7282812.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=7282812.jpg)
Mittaristo ja kytkimet... tehostin hallitsee kovin tilaa. Tehostimen säätöpotikka löytyy nyt kuvan alareunasta ratin takaa.
solihull
10.01.2011, 16:56
Tämä on vaan niin helvetin hieno rojekti, ettei mitään rotia.
Mutta Taisto - ryhdistäydy nyt ja heitä siihen jotakin maalia päälle ettei ruoste kuppaa koko komeutta!
TT
Kehotuksista huolimatta tääkin on jäänyt maalaamatta ja ruostuu tuohon pressun alle... Pihatöiden takia jouduin siirtään sitä ja hienosti se heräs tulille taas puolenvuoden lepojen jälkeen. (samalla testiä kuvien liittämiseen suoraan kovalevyltä)
Välillä tätäkin... Ja ei... ei maalata vieläkään... Ajoin laitteen talliin ja ihmettelin, että miksi tää kääntyy niin huonosti. Betoni lattialla huomasin , että toinen reaktiotanko oli irronnut rungosta ja päästi pyörän kääntyyn miten sattuu. Kaiketi pitäsi hitsata noi saumat kiinni, kun tuppaa noi oleelliset saumatkin jäämään vain heppeihin...
Kun tukivarsi oli saatu kiinni pyörät käänty taas normaalisti, mutta mieleen tuli jousituksen bumpsteering-ilmiö. Ohjaus on periaatteessa samanlainen kuin domingossa ,mutta joustot on nyt kolminkertaiset ja vanha ohjaus ei oikein selviä siitä. Tallin lattialla lojui cheteten hammastanko joka tuntui mitoiltaan sopivalta. Ei muuta kuin tuumasta toimeen.
http://i4.aijaa.com/b/00682/8885190.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=006828885190.jpg)
Parannusta tuli, tosin ohjaus on nyt 3.5 kierrosta, kun vanha oli 2.5. Kokeillaan jos tuolla ehtisi ja jos on tarvetta niin tuohon hammastankoon saa nopeita sisuskaluja. Raidetangoissakin riitti kierteet hyvin, mutta kääntövarrenpään kartio on liian pieni. Siitä kysymys?
Saako jostain kalvainta yms. millä voisi avartaa kääntövarrenpään isommalle nivelelle?
On noita kartiokalvaimia, tai mikä niiden oikea nimi sitten onkaan? Joskus kyselin, niin pitää vain tietää astekulma uudesta nivelestä ja maksimi halkaisija.
http://www.kovapala.fi/files/img_7309.jpg
Kartiokalvaimena alkoi löytymään. Kiitos.
Harveli.comissa jo huutelin maalausideoiden perään, mutta kysytään samaa nyt täälläkin...
Tein tieteellisiä koemaalauksia ja tässä tulokset. Raati vois kertoa mielipidettään mikä ois omasta mielestä paras...
http://i3.aijaa.com/b/00013/8967766.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=000138967766.jpg)
Versio 1. "lumi"
http://i7.aijaa.com/b/00927/8967767.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=009278967767.jpg)
Versio 2 "u.s.a"
http://i9.aijaa.com/b/00473/8967768.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=004738967768.jpg)
Versio 3 "urban-camo" Yritin kiiltävää versiota. Oranssia yms.
http://i5.aijaa.com/b/00396/8967770.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=003968967770.jpg)
Versio 4 "urban-camo2" Noi kiiltävät olivat lirumpia ja pakkasivat valua... idea kaiketi selviää
http://i8.aijaa.com/b/00828/8967769.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=008288967769.jpg)
Versio 5 "desert" samoja värejä, mutta eri järjestys...
http://i8.aijaa.com/b/00852/8967806.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=008528967806.jpg)
Kauenpaa noi näyttävät kaikki paremmilta ja toiset jopa enemmän...
Saa tuoda julki oman mielipiteen... Varaan oikeuden silti päättää itse :)
young n dum
29.10.2011, 22:56
dessertti!
Desert ehdottomasti. :) Lähikuvassa tosihieno ja kauempaa ei pomppaa silmille. Jos haluat korostaa runkoa maalauksella näkyvämmäksi niin sitten oikea valinta olisi urban mustana.
Jälkiruoka ehottomasti!!!
Dessert ;)
En uskalla sanoa ku ton Desertin :D
Jokos tämä on saanut värin päällensä? Kiinnostaa kovasti mikä väri voitti ja miltä näyttää kokonaan maalattuna. :)
Ei oo keretty edes koskeen... :( Aika ei tunnu riittävän mihinkään...
Pientä päivitystä ohjaukseen... Versio 3.
http://i3.aijaa.com/b/00646/10945525.jpg (http://aijaa.com/cRnwVd)
Tarpeeksi kapeaa hammastankoa ei tuntunut löytyvän, joten ratkaisin asian "apuhammastangolla". Nyt nivellyspisteet on tukivarsien sisäpuslien kanssa samassa kohtaa ja ikävä bumpsteering poistui. Roadtest lupaili ihan hyvää.
http://i1.aijaa.com/b/00269/10945527.jpg (http://aijaa.com/sY4bkx)
Ulkoasu on edelleen kovin ruosteinen ja kaipaisi maalia... Varmaan 3-vuotta on pitänyt tuo purkaa,puhaltaa ja maalata.
No jo on taas pelle pelottomalla välähtänyt kun apuhammastankoa väsäilly.
Ei olis kyllä itselle tullu tuollainen mieleen kuunapäivänä. :D
Oot sä taisto meleko epeli tekeen kaikkee:)
Kiitoksia kommenteista. Epeleistä en tiedä, mutta "yrittää tehdä kaikkea" sopii paremmin. Yleensä tehdään vielä useampaan kertaan...
http://i7.aijaa.com/b/00229/11001611.jpg (http://aijaa.com/w1xNgB) Lopella mönkimässä UTV-ryhmässä. 3h möyrintää ja oli aiva helvetin kivaa :D
On tainnukkin olla melko räkäinen keli. Pajan ohi meni useampi tönkijäinen reilusti kuraantuneena.
Mites toimi?
Videoita?
Vauriot:
- Eturattaan mutteri hukkui, mutta onnekki vasta viimeisellä peltotiellä- rauhallisesti ajeltuna pysyi ilmat mutteriakin. Oma hölmöys.. tiesin että lukituslevy oli hapero
- Jokin karahka tuli renkaasta jäähdyttimeen ja rikkoi toisen muovisen alakiinnikkeen. Ei kuitenkaan vuotoja ja jäähdytin jäi killumaan letkujen varaan.
- Reaktiotangot hitsasin kunnolla kiinni poikittaispalkkiin, mutta olisi tietysti voinut hitsata sen palkinkin kunnolla kiinni runkoon... No vähän vekkulit pyöränkulmat, mutta tämänkin huomaisin vasta kotona. Tämä selitti ihme paukkeen mikä alkoi kun ajoi pikkasen kovenpaa. Irronnut palkki hakkasi kardaaniin... Tämä pauke oli muuten sama kuin Hullujen haamujen pikkujouluissa- ei ollutkaan laatikko tai ketjut.
Mielestäni pärjäsi hyvin 15K€ tehdaslaitteiden kanssa. Reitti oli kohtuu teknistä ja esim. Can-amin Commanderistä antautui etunavan boorit. Joku "kantahenkilökuntainen" sanoikin, että nää ajot eivät ole olleet ikinä aikaisemmin tälläistä ryskettä. Maasto oli tosi kivikkoista. Runsaat sateet oli täyttäneet ojat ja normi mönkijänura käy äkkiä ahtaaksi tuollaiselle side by side-laitteelle. Rh1no oli muuten ulkomitoiltaan porukan pienin...
Kameran jätin tarkoituksella kotiin, että sekin aika kuluisi ajamalla. Porukalla oli kyllä kameraa esillä ja kyttäänkin sammys atv:n linkkeja kuvagallerioihin- linkitän tänne jos pääsin kuviin.
Etenkin oma suoritus tuosta ojasta kiinnostaisi... videossa jonku muun ryhmän mönkiä suoritus.
http://www.youtube.com/watch?v=O4hjhNCYu6A&feature=channel&list=UL
Kaikilla ei mennyt ihan putkeen: http://laju.kuvat.fi/kuvat/M%C3%B6nkk%C3%A4rijamboree+2012/6T5O0987.jpg
Heimoniemi
10.10.2012, 19:04
Moi Taisto, Olen seuraillut kiinnostuneena Domingo kokeilujasi. Oletko kokeillut ihan liikennekelpoista koria Domingon rungolle? Tallissa seisoo yksi käyttö Domingo ja kaksi ajokuntoista, seisomassa olevaa Domingoa. Vaimo on ajannut vuodesta -88 vain Domingolla, eikä suostu muulla ajamaankaan.
Heimoniemi
Ajelin toista kuukautta yhdellä ruisku Domingolla, minkä ostin osiksi, mutta en raaskinut sitten purkaa. Hauska auto ajella, mutta meni kaupan helposti. Kaivelemaan jäi., että millainen talviauto tuommoinen domingo olisi?
Heimoniemi
11.10.2012, 15:49
Itse panen Mersu Sprinterin talveksi seisomaan, ja ajelen Domingolla. Liukkaalla kelillä on kiva kiusata Turbo GTIXL:iä liikennevaloissa, kun ne ei pääse liikkeelle. 30cm lumikaan ei ole este, ehkä pieni hidaste. Mainio laite, edellyttäen, että ei ole uria eikä sivutuulta
Tämä myynnissä : https://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1333663#post1333663