Kirjaudu sisään

View Full Version : OffRoad meet 20.3.2010 Pälkäneellä


Junde
29.11.2009, 21:22
Moi!

Yritän saada aikaiseksi julkisen offroad meetin keväällä.
Aiheena offroadin tulevaisuus.

Ketkä olisivat kiinnostuneita osallistumaan ja onko teillä jo nyt ideoita joista siellä pitäisi keskustella?

Voitteko myös tuoda ajatusta julki niiden keskuudessa jotka eivät palstalla käy.


- Junde -

Byrocrat
30.11.2009, 16:15
Moi!
Yritän saada aikaiseksi julkisen offroad meetin keväällä.
Aiheena offroadin tulevaisuus.
Ketkä olisivat kiinnostuneita osallistumaan ja onko teillä jo nyt ideoita joista siellä pitäisi keskustella?
Voitteko myös tuoda ajatusta julki niiden keskuudessa jotka eivät palstalla käy.
- Junde -

Kannatettava ajatus. Onko jo mietittynä tarkempi ajankohta ja paikka, että saa allakkaan. Saattaa muuten tulla turhia päällekkäisyyksiä joka vaikeuttaa osallistumista.
Kulmakorven inhorealisti

SuurSyömäri
30.11.2009, 17:12
Voisin itse lohkoa tässä ajanmittaan asioita mitä tulee mieleen.

Yx ehdoton minkä vois jo nyt toteuttaa offipalstalle on eri seurat ja niiden tiedot sekä yhteyshenkilöt. Eli uusi osio missä on kaikki suomalaiset offiseurat ja niiden tapahtumakalenteri ja niiden kalentereiden modaamiseen seuran valtuutetuille moderointioikeus.

Sekä se yleiskatto-organisaatio tällekin lajille olis omiaan.

Byrocrat
30.11.2009, 22:26
Voisin itse lohkoa tässä ajanmittaan asioita mitä tulee mieleen.

Yx ehdoton minkä vois jo nyt toteuttaa offipalstalle on eri seurat ja niiden tiedot sekä yhteyshenkilöt. Eli uusi osio missä on kaikki suomalaiset offiseurat ja niiden tapahtumakalenteri ja niiden kalentereiden modaamiseen seuran valtuutetuille moderointioikeus.
Sekä se yleiskatto-organisaatio tällekin lajille olis omiaan.

Jonkinlainen kalenterihan tuossa yllä olevassa valikossakin on jos vain kaikki seurat sitä muistaisivat/vaivautuisivat käyttämään. Tuosta kattojärjestöstä olen ihan samaa mieltä vaikka tuntuu usein vain siltä, että osa palstalaisita vvarsin oimakkaasti ajatusta vierastaa ja vastustaa, vapaus kun siinä kuulemma menetetään :rolleyes:

SuurSyömäri
30.11.2009, 23:16
Jonkinlainen kalenterihan tuossa yllä olevassa valikossakin on jos vain kaikki seurat sitä muistaisivat/vaivautuisivat käyttämään. Tuosta kattojärjestöstä olen ihan samaa mieltä vaikka tuntuu usein vain siltä, että osa palstalaisita vvarsin oimakkaasti ajatusta vierastaa ja vastustaa, vapaus kun siinä kuulemma menetetään :rolleyes:


Jep

Tarkoitinkin sellaista juttua jossa on semmonen tämmönen.

Kun on jo tekniikka ja jutustelu, tapahtumat, osto myynti jne. niin yx otsikko vois olla Seurat ja sitä klikkaamalla löytyy alaotsikkoina omissa lokeroissa ns. paikkakunnan mukaan olevat seurat. ja sinne seurojen lokeroon kirjotettas stickynä seuran toimialue, yhteyshenkilöt, mahdolliset ajoalueet, tapahtumakalenteri sekä liittymistiedot, yhdistyksen omat sivut. Eli se olisi sellainen yksinkertainen informatiivinen pläjäys ja helposti löydettävissä. Nyt tapahtumaosiossa olevassa infossa pitää vähän arvailla missä on mitäkin. Vaikka tieto sieltä kyllä löytyykin.

Ja toi valtakunnallinen Lajin kattoryhmä ajatus mullon ollu jo vuosia sen vuoksi että saatas riittävän suurena kokoonpanona yx edustaja tonne lakiehdotusrinkiin tekemään ehdotuksia tai kommentoimaan/ asiantuntijoilemaan niitä Offroad harrastus vinkkelistä. Lakiehdotusringin jäsen on eri juttu kuin AKK:n toimikunnan jäsen. Mielelläni näkisin meidän edustajan töröttävän tasavertaisena edustajana muiden seassa eikä 1/1000 osa kannanottajana jossain pikkupaneelissa.

Mutu....

Byrocrat
01.12.2009, 12:03
Jep

Ja toi valtakunnallinen Lajin kattoryhmä ajatus mullon ollu jo vuosia sen vuoksi että saatas riittävän suurena kokoonpanona yx edustaja tonne lakiehdotusrinkiin tekemään ehdotuksia tai kommentoimaan/ asiantuntijoilemaan niitä Offroad harrastus vinkkelistä. Lakiehdotusringin jäsen on eri juttu kuin AKK:n toimikunnan jäsen. Mielelläni näkisin meidän edustajan töröttävän tasavertaisena edustajana muiden seassa eikä 1/1000 osa kannanottajana jossain pikkupaneelissa.

Mutu....

Tuota toimikuntaakaan ei Offilla AKK:ssa enää ole vaan pelkästään yhdyshenkilö joka nykyisin on Junde.

En minäkään ajatellut AKK:ta tuona kattojärjestönä, vaikka jäsen olenkin ja sitä ihan kohtuullisen hyvänä moottoriurheilun asioden hoitajana pidänkin. Jäsenmääräkin on sellainen ( 32 000 jäsentä) että painoarvoa löytyy hiukka enemmän kuin heikosti järjestäytyneellä/järjestaytymättömällä ja hajanaisella Offariporukalla. :(

Paljonko muuten oletat aktiivisia Offin harrastajia (ei nettioffareita) olevan ja kuinka moni niistä on tai haluaa olla järjestäytynyt??

Vaikka harrastajakunnassa muutama yhteiskunnallisesti aktiivinenkin on niin ei nykyisillä eväillä kovin helpolla pääse päättäviin pöytiin lausumaan mielipiteitä. (jollei sitten joku harrastajista jo satu tuolla Eduskunnassa "virka-aikoina" istumaan :rolleyes: )
Ennemminkin kannataisi Offarien suunnata energiansa eduskunnassa istuvien päättäjien ja ministeriöissä asioita valmistelevien virkamiesten mielipiteiden muokkaukseen eli henkilökohtaiset kontaktit ovat avainsana jos halutaan asioitamme edistää. :) Homma on ainakin kuntatasolla toiminut varsin hyvin.
Kulman inhorealisti

panzer
01.12.2009, 17:29
Timo Heinonen on hyvä esimerkki moottoriurheilun ystävästä...ja istuu eduskunnassa.

Jare
01.12.2009, 18:53
Moi!

Yritän saada aikaiseksi julkisen offroad meetin keväällä.
Aiheena offroadin tulevaisuus.

Ketkä olisivat kiinnostuneita osallistumaan ja onko teillä jo nyt ideoita joista siellä pitäisi keskustella?




- Junde -

Joo kiinnostaa ja mukaan tullaan, jos ei päällekkäisiä menoja.

Rekisteröimätön
03.12.2009, 07:50
Mukana ollaan vahvasti.Onko ajankohdasta mitään arvioita ja paikasta?T Juha Vuorinen

SamiN
03.12.2009, 12:17
No ainakin officrossi kisoja tarvis saada lisää, on sopiva välimuoto trialin ja suunnistuksen väliin.

Toi SS:n ehdotus on kannatettava, nyt tapahtumat -osiossa saa oman alueen tapahtumia penkoa..

Millanen tapahtuma on kyseessä?

Junde
06.12.2009, 22:09
Ajankohdaksi olen ajatellut helmi- maaliskuuta ja paikaksi Tampere, Hämeenlinna tai Lahti.

Palstalta toivon saavani ajatuksia mistä meidän pitäisi keskustella.
Kantavana ideana OffRoadin tulevaisuus.

Kyse ei ole AKK:n tilaisuudesta, mutta pidän itselläni oikeuden viedä asioita siellä tässä tilaisuudessa valittuun suuntaan.

Koska OffRoadia vielä harrastaa niin moni jotka tarvitsevat lisenssin kansainvälisiä kilpailuita varten niin en päästä lajia pois AKK:n valikoimasta vaikka osa harrastajista onkin toista mieltä.

Tässä kokouksessa on tarkoitus että kilpailijat ja kilpailujen järjestäjät saisivat mahdollisuuden keskustella jolloin saamme oikeasti kehitettyä lajia!

Formula OffRoad on nyt liitetty FIA:n alaisuuteen ja 2009 alkaen siinä ajetaan virallinen pohjoiseuroopan mestaruus ns. FIA NEZ CUP. Eli Formula OffRoadin kohdalla keskustelua voidaan toki käydä, mutta vaikuttaminen on jo huomattavasti hankalampaa. Toki voimme kehittää suomi sarjaa, mutta pelkästään suomalaiseen kilpailuun ei vielä ole löytynyt yhtään järjestäjää!

Jos jollakulla on hyviä idoita tilaisuuden järjetämispaikaksi niin tietoa otetaan hyvin mielellään vastaan!

Junde

pkarlstedt
09.12.2009, 10:35
Vaikka harrastajakunnassa muutama yhteiskunnallisesti aktiivinenkin on niin ei nykyisillä eväillä kovin helpolla pääse päättäviin pöytiin lausumaan mielipiteitä. (jollei sitten joku harrastajista jo satu tuolla Eduskunnassa "virka-aikoina" istumaan)
Ennemminkin kannataisi Offarien suunnata energiansa eduskunnassa istuvien päättäjien ja ministeriöissä asioita valmistelevien virkamiesten mielipiteiden muokkaukseen eli henkilökohtaiset kontaktit ovat avainsana jos halutaan asioitamme edistää. :) Homma on ainakin kuntatasolla toiminut varsin hyvin.
Kulman inhorealisti

Tästä olen niin samaa mieltä kuin olla voi.

Hyvien yhteiskuntasuhteiden ylläpitäminen on ihan ensiarvoisen tärkeää tällaisessa hommassa, jossa toiminta on hyvin pitkälle lakien säätelemää ja siitä on myös helposti saatavissa näyttävää ja nimenomaan negatiivista otsikointia sontalehdistön myyntiä vauhdittamaan.

Suurin osa tämänhetkisistä kansanedustajista on valmis ajamaan maastoautoilijoiden asiaa, jos heille annetaan tieteellistä tai kokemusperäistä ja todennettavissa olevaa faktaa maastoautoilun positiivisista puolista tai vääristä argumenteista, joilla maastoautoilua on rajoitettu/haitattu. Sen faktaosaston täytyy vain olla sellaista että sitä ei missään julkisuuspelissä saa väänneltyä negatiiviseksi. Ideologian puolesta ainoastaan Vihreä Liitto on kategorisesti estynyt edistämään maastoautoilua.

Mistä sitten saataisiin maastoautoilun puolesta puhuvia faktoja?

Nythän meillä on jämäkän säntillisesti isännöity ja varsin aktiivisesti käytetty ajoalue Espoon Kulmakorvessa - eli sellaisen etäisyyden päässä Helsingin keskustasta että sinne voi joku valtiovallan tai valtalehdistön edustaja vaivautuakin. Alueen käytöstä on tarkat ja luotettavat tiedot ainakin sen suhteen, kuinka usein siellä on ajettu minäkin vuonna. Mikko voi varmasti kertoa, onko automääristä pidetty kirjaa. Siinä olisi kiistatonta näyttöä maastoajon rasituksesta metsäluonnolle.

- p

SamiN
12.12.2009, 19:24
Niinno, ehkei sentään kulmaa kannata kauheasti esitellä, kun ei vakiomaasturille ole enää reittiä?

Mieluummin esittelee kalliokiipelyä kuin mutaspooria, saattaa kokemattoman silmään ottaa jos sammalta on himppasen enemmän "kynnetty".

Tosiasiahan on, ettei useamman auton letka metsämaata ainakaan paranna, varsinkin jos joku mukanaoleva viherpipertäjä sopivasti vielä kuvaa ja raportoi.

Lobbaamaan vaan ns. kansanedustajia mutta harkiten.

Junde
01.01.2010, 20:23
Tähän mennessä kiinnostuksen osittanut 5-henkilöä joten jos innostusta ei ole laajemmalti niin en sitten käytä tähän enempää aikaa vaan toivotan kaikille lajin harrastajille muuten mukavaa jatkoa!

(olin etsimässä tilaa noin 50-100 hengelle mutta viisi ihmistä voin kutsua vaikka kotiin turisemaan)

Junde

Rekisteröimätön
01.01.2010, 20:27
kyllä sinne porukkaa on varmaan tulossa,kaikki kattoo vaan omaan napaansa eikä uskalla ilmottautua.

vepele
01.01.2010, 20:30
Uskoisin et Imatra/Ruokolahti suunnalta saisin porukkaa mukaan tonne miittiin,jos se järjestetään.
Saattais pojill olla ideoitakin homman avittamisekx

Tuo Suursyömärin ehdottama Seurat toimii topicci ois kyll ihan ookoo juttu,nyt tuol tapahtumis saa epätoivosest etsiskellä tapahtumii ja yhteystietoja.

puheenjohtaja(ät)wuoksioffroad.com
0400-896910

Junde
01.01.2010, 20:59
Sen vuoksi tarvitsisin edes suuntaa antavan lukumäärän jotta tietäisin etsinkö tilaa 20, 50 vai jopa sadalle osallistujalle!

vepele
01.01.2010, 21:31
Sen vuoksi tarvitsisin edes suuntaa antavan lukumäärän jotta tietäisin etsinkö tilaa 20, 50 vai jopa sadalle osallistujalle!

Tuo on aikas vaikeeta arvata kuispaljo porukkaa tulee.
Suomalaisen luonteeseen kun kuuluu se,et ennakkoon ei ilmottauduta mihinkään ja jälkikäteen valitetaan et miks eiolt otettu huomioon et tulee näinkinpaljo porukkaa.
Tai sit ilmottaudutaan,eikä tulla paikalle ja jälkikäteen "keksitään" syitä,et miksei.
TÄÄ OLIVAAN MINUN MIELIPIDE!!!!!! (tosiasia?)

Byrocrat
01.01.2010, 23:34
Tähän mennessä kiinnostuksen osittanut 5-henkilöä joten jos innostusta ei ole laajemmalti niin en sitten käytä tähän enempää aikaa vaan toivotan kaikille lajin harrastajille muuten mukavaa jatkoa!

(olin etsimässä tilaa noin 50-100 hengelle mutta viisi ihmistä voin kutsua vaikka kotiin turisemaan)

Junde

Ei ihan vielä kannata kirvestä kaivoon heittää. Kun ei ole tiedossa tapahtuman päivämäärää niin paha on ilmoittautuakaan ainakaan sellaisten jotka allakan mukaan elelevät :(
Jos vaikka ensin lyötäis kiinni päivämäärä ja alustava paikkakunta/paikka niin josko niitä innostuneita ja ilmoittautumisiakin ( sitovia) alkais ilmaantumaan. Asia kiinnostaa sen verran, että lupaan tulla paikalle kunhan palaveri ei ole viikolla 8 eikä 18.
Kulman inhorealisti

Pauli
02.01.2010, 01:52
Ketkä olisivat kiinnostuneita osallistumaan ja onko teillä jo nyt ideoita joista siellä pitäisi keskustella?

Kiinnostaa ja on jotain "tyhmiä" keskusteluaiheita.

POUSA
02.01.2010, 04:27
Paikkaa tarjottu Jundelle ite kans mukana jos tyät antaa periks

uokki
02.01.2010, 11:37
Toki olen mukana jos ja kun saadaan sopiva aika milloin joudetaan jurnuamaan oikeasti tärkeistä yhteisistä asioista.Tiedän saavani ainakin yhden autollisen mielipiteitä mukaani joten no hätä,kyllähän ne muutkin uskaltaa lähteä vaikuttamaan.

uokki
02.01.2010, 11:41
NIIN ja tietenkin puheenaiheena OFFICROSSI ja muutakin mukavaa..

RJCOBRA
02.01.2010, 17:31
Kyl me Turuust kans saaraan pari kolme henkee sinne rupattelee.
Terv. Reima

Mikki
05.01.2010, 17:09
Siis kokoontuminen (kokous???) olisi järjestettävissä???

Kannattaisiko siinä tapauksessa aloittaa parin asian eteenpäin vieminen?

- Social Groups osiossa on AINA moderator "joku" yhdistyksen jäsen, joka tietää ko. ry:n PJ:n --> PRIVATE MESSAGE sinne ja vaatimus, jotta asiaa viedään oikeaan pöytään, jotta yhdistykset saavat myös tarvittavan infon (jolleivat ole täältä tai puskaradiosta saaneet) --> ja asian pitäisi alkaa kehittymään!!

- kokoontuminen / kokous vaatii tietenkin jonkinasteisen "agendan" tai muun "erittäin epävirallisen" pöytäkirjan, jotta homma ei mene ihan lässyttely ja muistelmien jutteluun.


Näin muutamissa kokouksissa istuneena suosittelisin jotta kokouksessa olisi maksimissaan 4 aihealuetta, jottei kokous olisi liiallisen "raskas" ja pitkäkestoinen, koska havaittavissa on selkeästi offiporukan halu saada "vapaita" kisoja AKK:n alaisuudesta pois, koska järjestäjien resurssit eivät kestä kisojen vaatimaa byrokratiaa/resursseja jotka PITÄÄ olla kunnossa --> muutoin tulee "sanktioita" ja niihin ei pienilla muutaman kymmenen jäsenen organisaatioilla ole varaa!!!

OMA ehdotukseni "pöytäkirjan rungoksi" olisi:

1. NYKYISET KILPILUSARJAT
1.1 Trial
1.2 Formula OffRoad

2. UUDET SARJAT
2.1 "Officross"
2.2 Suomi Foff

3. SÄÄNNÖT
3.1 MUUTOKSET
3.1.1 Trial
3.1.2 Formula OffRoad

4. KILPAILUIDEN JÄRJESTÄMINEN
4.1 Vuosi 2010 kilpailut
4.2 Vapaat, jäsenten väliset "mittelöt"

Veikkaanpa, jotta Junde kun 1-1½h jauhaa säännöistä ja niiden "pilkunviilauksista" kuskien kanssa, niin alkaa melkoinen hälinä taas kisojen järjestämisestä(kuka, miksi ei, silloin kun... ja diibadaaba)

Sitten hierotaan officrossia, johon kyllä kannattaa pureutua kunnolla saman tien, koska suosiota näyttää olevan ja INTOAhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif, joten siinä palaa sekä "pensaan lehtiä", jauhettua paahdettuja papuja sekä AIKAA, koska MITÄÄN pohjaa säännöille tms ei toistaiseksi ole...

Koska itse ajattelin asiaa n. 10min ja kirjoitin sitä 30min, niin kannattaaisiko Jundelle hommata "apukäsiä", koska yksin olla "kahden tulen välissä" on enemman kuin tuhoavaa...

Kyseessahan ei ole kuin "harrastaminen", ainakin minun osallani...

Masi
06.01.2010, 15:56
Tulossa pari ukkelia Hämeenlinnastakin

Jare
07.01.2010, 18:45
OMA ehdotukseni "pöytäkirjan rungoksi" olisi:

1. NYKYISET KILPILUSARJAT
1.1 Trial
1.2 Formula OffRoad


2. UUDET SARJAT
2.1 "Officross"
2.2 Suomi Foff

3. SÄÄNNÖT
3.1 MUUTOKSET
3.1.1 Trial
3.1.2 Formula OffRoad

4. KILPAILUIDEN JÄRJESTÄMINEN
4.1 Vuosi 2010 kilpailut
4.2 Vapaat, jäsenten väliset "mittelöt"

Veikkaanpa, jotta Junde kun 1-1½h jauhaa säännöistä ja niiden "pilkunviilauksista" kuskien kanssa, niin alkaa melkoinen hälinä taas kisojen järjestämisestä(kuka, miksi ei, silloin kun... ja diibadaaba)

Sitten hierotaan officrossia, johon kyllä kannattaa pureutua kunnolla saman tien, koska suosiota näyttää olevan ja INTOAhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif, joten siinä palaa sekä "pensaan lehtiä", jauhettua paahdettuja papuja sekä AIKAA, koska MITÄÄN pohjaa säännöille tms ei toistaiseksi ole...

Koska itse ajattelin asiaa n. 10min ja kirjoitin sitä 30min, niin kannattaaisiko Jundelle hommata "apukäsiä", koska yksin olla "kahden tulen välissä" on enemman kuin tuhoavaa...

Kyseessahan ei ole kuin "harrastaminen", ainakin minun osallani...



Mites nykyisistä lajeista tuo suunnistus?? Tämä meettihän ei kai ollu pelkkä AKK alaisien sarjojen tarkastelu??

Mutakisat???

Offi Jamboreet?? Eli tapahtuma viikonloput/päivä/viikko, joissa vois olla vähän mitä tahansa.

Sit noi trial ja formula offi sääntöasiat.....kannattaakohan niitä hirveästi puida, kun eikö tämän miitingin tarkoitus ole saada uutta virtaa offailuun yleensä?? Noihi sääntöihin ku lähtee meneen, niin niis kuluu äkkiä paljon aikaa.....luulisin. Ett jos niit sääntöehdotuksia haluaa touhuta, niin ne sit ihan viimeiseks, jotta niiden kans saa sit jupista vaikka yöhön saakka, jos kiinnostaa. Niin ja toisekseen noiden lajien säännöthän taitaa nykyään tulla lähes suoraan käännöksinä muiden maiden kanssa yhtenevistä säännöistä. Ehkä enempi tärkee olis käydä sääntöjen tulkintoja....vai olenko väärässä?

Nii ja toivottavasti Jundella on mukana joku "sihteerin" tapainen......tai ehkä siellä on junden lisäks muitaki "eturivissä" kuuntelemassa ideoita ja koittaa pitää asiat ryhdissä, ettei homma lähtis pahasti rönsyileen "vanhoihin hyviin juttuihin":D

Rekisteröimätön
07.01.2010, 19:15
- Sulla tuntuu olevan oikea näkökulma asioihin ja tärkeysjärjestykseen... Tapahtuma olis minunkin mielestä tärkeä lajin säilymisen ja kehittämisen kannalta.

Itsekin paikalla jos vanha vaari vielää kelpuutetaan...

Mikki
07.01.2010, 19:50
Koska itse ajattelin asiaa n. 10min ja kirjoitin sitä 30min

Senpä takia kirjoitin "lyhyesti", ja halusinkin, jotta asiaan saadaan LISÄÄ kohtia, kiitos siitä Jarelle...

Ja http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gifsäännöthänhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon1.gif kaikkia kiinnostaa, jotta niitä saadaan/osataan sitten kiertää... Aikataulu niille miten päätetään, itse olen kuitenkin "statisti"
Tietämättömyyttäni kuitenkin Officrossia kohtaan, onko muissa maissa vierahissa ko. kilpailua "puuhasteltu"??? Enpä ole netin ihanaa maailmaa niin paljoa "kalunnut" läpi.

Mutakisat olisikin mukava VIHDOINKIN saada kotimaahankin, suotahan meillä piisaa ja pellonreunasta löytyy ojanpohjaa jota kaivaa samalla vesakon juuret taivaalle...

Paikalla lupaan olla, missä kokous sitten pidetäänkin!

Byrocrat
07.01.2010, 22:55
Mites nykyisistä lajeista tuo suunnistus?? Tämä meettihän ei kai ollu pelkkä AKK alaisien sarjojen tarkastelu??
Mutakisat???

Offi Jamboreet?? Eli tapahtuma viikonloput/päivä/viikko, joissa vois olla vähän mitä tahansa.

Sit noi trial ja formula offi sääntöasiat.....kannattaakohan niitä hirveästi puida, kun eikö tämän miitingin tarkoitus ole saada uutta virtaa offailuun yleensä??

Nii ja toivottavasti Jundella on mukana joku "sihteerin" tapainen......tai ehkä siellä on junden lisäks muitaki "eturivissä" kuuntelemassa ideoita ja koittaa pitää asiat ryhdissä, ettei homma lähtis pahasti rönsyileen "vanhoihin hyviin juttuihin":D

Jaren kommentit aivan kohdallaan. Tapahtuman tarkoituksena oli minunkin mielestäni vanhojen lajien säilyttäminen ja elvyttäminen sekä uusien kehittely. "Uusiksi" laskisin noi offi-suunnistuskisatkin vaikka eivät nyt ihan uusi keksintö olekkaan, officrossi, mutakisat, Jamboreet ja varmaan muitakin jos offailuun vaikkapa liitettäis aikaelementti mukaan niin lähennellään jo enduroa :eek::rolleyes:

Aiheena siis Offin nykytila ja lajin kehittäminen nykyaikaan soveltuvaksi.
Kun aiemmin esitettiin että pienillä seuroilla ei ole pienellä tekijäjoukolla ja pienillä resursseilla täyttää AKK:n/FIA:n vaatimuksia kisoja järjestettäessä niin on syytä muistaa että olipa järjestettävänä AKK:n tai ihan oma "vapaa" kilpailu niin tietyt V I R A N O M A I S -vaatimukset on silti otettava huomioon jos OFFIA ylipäätään tulevaisuudessa halutaan harrastaa. Näihin vaatimuksiin liittyvät niin ympäristö- kuin myös turvallisuuskysymykset.

Sääntökeskusteluun/-kinasteluun en tässä tilaisuudessa lähtis pahemmin aikaa käyttämään. Käypäseen lopputulokseen pääsemiseksi tarvitaan pohjaksi pienemmän joukon (työryhmien) valmistellut esitykset, jota/joita sitten isommalla porukalla ruoditaan. Kansankokouksella ei hyviä sääntöjä ole koskaan saatu aikaiseksi. :rolleyes: Lopputuloksena hyvin valmistellun ehdotuksen ja kokouksista saatujen palautteiden pohjalta kasataan sitten toivottavasti toimivat ja järkevät säännöt kullekin lajille.

Kuten Jarekin jo totesi niin AKK:n lajeilla, Trial ja FOFF, on äskettäin meilläkin käyttöönotetut uudet KV( FIA ja Euro-Trial) säännöt eikä niihin tässä kokouksessa ole järkevää muutoksia ruveta tekemään eikä aikaa käyttää.

Nyt ei tarvita kuin pikainen päätös ajankohdasta ja paikkaahan on ainakin tarjottu jostakin Kangasalan tienoilta. Jos maaliskuulle kokousta halutaan niin on jo kiire.
Kulman Inhorealisti

Junde
12.01.2010, 15:16
No niin, päivämäärä on 20.3.2010 ja paikkana ampumaradan maja Ampumaradantie, Pälkäne.

Aloitan ohjelman tekemisen saamieni ehdotusten pohjalta, lisää ehdotuksia saa laittaa!!


Junde

Byrocrat
12.01.2010, 16:22
No niin, päivämäärä on 20.3.2010 ja paikkana ampumaradan maja Ampumaradantie, Pälkäne.
Junde

No niin. Nyt on aika ja paikkakin selvillä joten ilmoittautumisia Jundelle, että pystyy ennakoimaan kahvi/pulla-tarjoilun :)
Laitettaisko ilmoittautumisten takarajaksi 14.3. :cool: ja osoiteeksi vaikka; jundek@yahoo.com Toivottavasti on vielä käytössä??
Kulman Inhorealisti

POUSA
14.01.2010, 00:37
No niin, päivämäärä on 20.3.2010 ja paikkana ampumaradan maja Ampumaradantie, Pälkäne.

Aloitan ohjelman tekemisen saamieni ehdotusten pohjalta, lisää ehdotuksia saa laittaa!!


Junde

Pistäs junde toi pvm vielä tonne otsikkoon

arska4x4
14.01.2010, 21:41
Ja Montenegro Off Road Clubista tulee sitte n. 5 hlöä tutkimaan tulevaisuutta tälle lajille...

Byrocrat
28.01.2010, 15:32
nostetaan tätäkin hieman ettei pääse unohtumaan, että tämmöinenkin on tulossa.:)

Junde
28.01.2010, 21:18
Muistakaa kertoa tästä kokoontumisesta seuroissa myös henkilöille jotka eivät roiku täällä netissä!!!


Junde

SuurSyömäri
28.01.2010, 22:06
Jep

Offroad Oulun ja Pohjoissuomen offroadyhdistysten forumeille on välitetty viesti kokouksesta. Katsotaan saadaanko autolastillinen pohojoosen edustajia paikalle.

uokki
29.01.2010, 18:12
No niin, päivämäärä on 20.3.2010 ja paikkana ampumaradan maja Ampumaradantie, Pälkäne.

Aloitan ohjelman tekemisen saamieni ehdotusten pohjalta, lisää ehdotuksia saa laittaa!!


Junde

Tylylässäkin taas havahduttiin ja tajuttiin ottaa netti auki.Uskoisin että tollai yks autollinen sadaan mukaan elikkäs max 4heeboa!

Byrocrat
17.02.2010, 13:10
Kaikkihan ovat jo merkanneet tämän allakkaansa :) Reilu kuukausi aikaa.

Jare
18.02.2010, 08:18
Juu muistissa on, mutta ite jään pois, kun ollaanki lomareissulla tuolloin:(:D

Junde
02.03.2010, 21:06
Ohjelman kirjoittaminen on vielä vaiheessa, mutta sovitaan että meetti alkaa klo 12 ja pyritään lopettelemaan joskus 18 aikoihin. Jos tämänkin jälkeen juttua riittää niin vapaamuotoista jutustelua voidaan jatkaa pidempäänkin!

Junde

Hippo
04.03.2010, 20:55
Kyl me Turuust kans saaraan pari kolme henkee sinne rupattelee.
Terv. Reima

j@@ se yks noist voisis oll mä

SamiN
12.03.2010, 01:05
Onkos Porin kupeesta ketä lähdössä, pummisin / tarjoisin kyytiä..

Rompe1
12.03.2010, 09:20
Kyl mää uskoisin et HOK:ista saadaan myös osallistujia...

www.maasturi.net löytää lisätietoa meitin yhteystiedoista.

Junde
15.03.2010, 10:24
Tässä jotakin pohjaa päivän agendaksi:
Palsta hukkaa kaikki muotoiluni joten ei ole ihan niin selkeä kuin alkuperäisessä dokumentissa, mutta ehkä ajatus tästäkin selviää.
Nämä ovat siis vain otsikkoja ja kantavana ajatuksena Offroadin tulevaisuus ja sen kehittäminen!

Arviolta 35-40 henkilöä on osallistumassa joten enemmänkin mahtuu jos halukkaita on!


OffRoad meet Pälkäne 20.3.2010 klo 12:00 - 18:00


1. Kilpailusarjat
a. Trial
i. Yhteyshenkilöt / kehitysryhmä
b. Foff
i. Yhteyshenkilöt / kehitysryhmä
ii. Suomiluokka
c. Suunnistus
i. Yhteyshenkilöt / kehitysryhmä
d. OffiCross
i. Yhteyshenkilöt / kehitysryhmä
e. mutakisat
i. Yhteyshenkilöt / kehitysryhmä
f. muut
i. Yhteyshenkilöt / kehitysryhmä

2 Harrastus tapahtumat
a. Safarit
b. Jamboreet
c. muut

3 Tapahtumien järjestäminen
a. Mitä tapahtumia suunnitteilla
b. missä ilmoitetaan
c. Miten saisimme lisää järjestäjiä / miksi niin vähän halukkaita
d. Offiseurat ja näiden yhteystiedot / yhteyshenkilöt
e. Toimitsijat kuten jaksotuomarit, sihteerit, ratamestarit, hinurit yms.
f. Tietojen julkistaminen/ mistä tietoa.
g. Maksut ja pakolliset luvat
h. Tuki kilpailun järjestäjille / seurojen välinen yhteistyö
i. Ajopaikkoja

4 Kattojärjestö
a. Onko halukasta seuraa/vetäjää?
b. Rahoitus
c. Valtuutus, kuinka valitaan edustajat?

5 vapaata keskustelua

Byrocrat
16.03.2010, 23:05
Asiaa on vaikka useampaankin miitinkiin, mutta jos nyt tälläkin päästäis alkuun. Joukkoon vielä mahtuu joten ei kun Pälkäneelle lauantaina niin saadaan mahdollisimman monen mielipiteet ja ideat Offin kehittämiseksi.:) Uusia ja vanhoja lämmitettyjäkin ideoita tarvitaan :cool:

¤Offi-Osku¤
17.03.2010, 13:50
Joutuu töihin ja tarttis muutenkin olla kahdessa paikkaa eli jäi sitten pääsemättä tuonne :( Mutta toivottavasti siellä saadaan fiksuja asioita offin eteen :)

Rekisteröimätön
17.03.2010, 15:08
On kumma homma off meet on ollut tiedossa jo marraskuun lopusta asti ja ihmiset keksii mitä erilaisimpia syitä jäädä pois jotkut kerhot jopa järjestäävät samana päivänä safareita se on sitten ihan turha jälkeenpäin vikistä asioista kun ei ole munaa saapua paikan päälle keskustelemaan asioista kaikilla on kuitenkin suu täynnä asiaa mut sitten vaan jupistaan nurkan takana t.Juha Vuorinen

SamiN
17.03.2010, 16:23
edelleen tilaa autossa, koitan saada useamman houkuteltua mutta voi olla ettei muksujen vahdinnalta osa kerkee. Kun kuulivat miitistä vasta nyt kun kysyin ovatko lähdössä..

..Eli tälläsistä miiteistä joista riippuu laji(e)n tulevaisuus tarttis lyödä isommin rumpua.

Palstaa lukee aikas harva loppujen lopuksi.

Rekisteröimätön
17.03.2010, 17:45
edelleen tilaa autossa, koitan saada useamman houkuteltua mutta voi olla ettei muksujen vahdinnalta osa kerkee. Kun kuulivat miitistä vasta nyt kun kysyin ovatko lähdössä..
..Eli tälläsistä miiteistä joista riippuu laji(e)n tulevaisuus tarttis lyödä isommin rumpua.
Palstaa lukee aikas harva loppujen lopuksi.

Minkähänlaisista osoitteistoista pitäis nämä tietämättömät etsiskellä jollei yhdistysten tiedotus ole pysytnyt infoa tästä tapahtumasta neljässä kuukaudessa perille saamaan eikä asian toitotus tälläkään palstalla ole herättänyt edes kavereita jotka täällä roikkuvat. Henkilökohtainen kutsukirje vai oikeinko kotoa pitäis noutaa?? Taitaa vain olla niin että ovatten niitä, jotka tahtovatkin olla eriseuraisia ja ajella vain omia aikojaan välittämättä muista, Tästä esimerkkinä tapahtumien järjestäminen samalle päivälle tms. kuten tuolla Vuorinenkin tuolla ylempänä manasi. Tapahtuman ei nyt ainakaan luulisi tulevan ihan puskasta kenellekään Offipalstaa seuraavalle.

Eipä silti jollei ole paikalla niin voihan hyvällä omallatunnolla sitten netissä itkeä ettei mitään kivaa järjestetä ja että Offissa ei ole enää mitään mikä kiinnostaisi.
Ei Offin tulevaisuus ole tästä meetistä kiinni, mutta varmaankin kokous antaa uusia ideoita ja innostaa uusiakin kisajärjestäjiä lajin pariin tai herättelee vanhoja uudelleen mukaan.

Rekisteröimätön
17.03.2010, 20:23
Osoiteeksi kun syöttää AMPUMAMAJANTIE PÄLKÄNE niin tuo perille.

Pauli
18.03.2010, 20:24
Osoiteeksi kun syöttää AMPUMAMAJANTIE PÄLKÄNE niin tuo perille.

Googlen tai Eniron karttapalvelut ei tunnista Pälkäneeltä tuota osoitetta?

SamiN
18.03.2010, 20:29
Tolla löytää perille:

Ampumaradantie, PÄLKÄNE

Byrocrat
18.03.2010, 20:36
Googlen tai Eniron karttapalvelut ei tunnista Pälkäneeltä tuota osoitetta?
Lusifer jo korjasikin tuon osoitteen eli tuolla edellisellä sivulla oikeampi osoite, Ampumaradantie, Pälkäne niin löytyynee ehkä se majakin sieltä, tai sitten ei :) Eniro ainakin löysi tien, mutta majan tarkempaa osoitetta ei tainnut olla tiedossakaan. Näkyiskö ilmakuvasta :rolleyes:

Rekisteröimätön
19.03.2010, 07:43
Siihen tienpäähan kun tulee ja ajaa vajaa 100m alkaa tiiraileen vasemmalle etuviistoon majan pääty näkyy t.Juha Vuorinen

offroadjouni
19.03.2010, 15:50
Mahtuukos vielä mukaan?

SamiN
19.03.2010, 15:53
Kele. Tarjottiin töitä vkl eli pakko jättää miitti väliin. Työttämänä/opiskelijana leipä menee huvien edelle.

Officrossi kisoja lisää. Satakunnan alueella jos järkätään, lupaan jeesiä mikäli ei estä ajamista..

Saija
19.03.2010, 17:55
Mahtuukos vielä mukaan?

Ehdottomasti...

Byrocrat
19.03.2010, 21:43
Kele. Tarjottiin töitä vkl eli pakko jättää miitti väliin. Työttämänä/opiskelijana leipä menee huvien edelle.

Officrossi kisoja lisää. Satakunnan alueella jos järkätään, lupaan jeesiä mikäli ei estä ajamista..

Kuvittelitko, että tämä tapahtuma on huvia, :eek: Pelkkää asiaa siellä on tarkoitus käsitellä. Huvittelut on sitten ihan erikseen jossakin muualla :rolleyes:

Rompe1
19.03.2010, 23:38
Meillä on lapset kipeenä, niin en pääse osallistumaan :( :( :( . Ilmoittakaa mitä on asioissa saatu aikaiseksi...

SamiN
20.03.2010, 00:03
Kuvittelitko, että tämä tapahtuma on huvia, :eek: Pelkkää asiaa siellä on tarkoitus käsitellä. Huvittelut on sitten ihan erikseen jossakin muualla :rolleyes:

No huviahan toi tollanen tapahtumien suunnittelu on. Tapahtumien järkkäämien ja toteutus taas on työtä.

Ja tiesin kyllä millainen tapahtuma oli kyseessä.

Kun tuota virtaa tuntuu riittävän niin järkkääpäs officrossi kulmaan.

Turha selittää ettei siellä pysty.

uokki
20.03.2010, 08:07
Täältä Tylylästä on nyt tulossa 3 henkeä,tottakai puusepänpoika(Kuin Jeesus)on jossain Rumien ja Turhien reisussa dokaamassa.Jo aikaisemmin elättelin toiveita että voidaan tehdä työryhmä eli eri seuroist taikka porukoista sellai n3 hlöä jotka oman nurkan kisojen puuhamiehinä,ja kun kisat niin muut vastaavat tulee jeesimään vastavuoroisesti,tollee saatais helposti kisoja tehtyä kun olis jo kuviot selvät.Joka porukka kun toisi vaikka 5 ukkoa jelppimään niin kynnys järkkäilyyn olis matalampi...NO Pälkäneellä lisää:

sos
20.03.2010, 09:25
jokohan sitä pitäs jaksaa lähteä pälkäneelle päin

Rompe1
20.03.2010, 18:10
Jokos porukat on kotiutunut? Mitäs siellä keskusteltiin, ja millaisia tuloksia tuli?

Issu
20.03.2010, 19:21
Kun tuota virtaa tuntuu riittävän niin järkkääpäs officrossi kulmaan.

Turha selittää ettei siellä pysty. Ookko ikään käyny kulmassa. Yhtenä "ratamestareista" voin sanoa että ei tulis mieleenkään järjestää kulmassa officrossia olis meinaan puut ja muut sen jälkeen siinä kunnossa ettei siellä tarttis enää ajella muilla kuin proto luokan laitteilla. ANTEEKSI offtopic mutta oli pakko avautua kun ei taas..... jatketaan tätä jossain muualla jos jäi jotain epäselväksi.

Repro
20.03.2010, 21:41
Jokos porukat on kotiutunut? Mitäs siellä keskusteltiin, ja millaisia tuloksia tuli?
Mylppy varmaan laittaa jonkinlaisen yhteenvedon kunhan saa tekstin siivottua järkevään muotoon.

Rompe1
20.03.2010, 21:58
Mylppy varmaan laittaa jonkinlaisen yhteenvedon kunhan saa tekstin siivottua järkevään muotoon.

Ok, tängjuu... :)

Byrocrat
20.03.2010, 22:11
No huviahan toi tollanen tapahtumien suunnittelu on. Tapahtumien järkkäämien ja toteutus taas on työtä.
Ja tiesin kyllä millainen tapahtuma oli kyseessä.
Kun tuota virtaa tuntuu riittävän niin järkkääpäs officrossi kulmaan.
Turha selittää ettei siellä pysty.

Vai että kakarat alkaa hyppiä nenälle :D

Issun kommenttiin sen verran, että Lusifer on tainnut käydä kaksi vai olisko peräti kolme kertaa Kulmassa ja silloinkin pääasiassa valitti liian kapeista reiteistä:rolleyes:

Mitä tuohon meikäläisen tekemiseen tulee niin meillä on Kulmassa vuosittain 22-24 tapahtumaa ja lisäksi avustetaan alueemme (AKK-alue 8) muita seuroja kisajärjestelyissä. Lusiferin tekemiset taitaa jäädä pelkkiin aikomuksiin :( Intoa näyttäis olevan mutta toteutus puuttuu :eek: Eipä hannattaisi hirveesti huudella jos itse ei ole valmis muuhun kuin nettioffailuun :D

Officrossia ei Kulmaan olla tekemässä mm. Issun mainitsemasta syystä eli siellä ei ole sellaista lähtöaluetta, jossa yhteislähtö olis mahdollinen eikä se maastonkaan huomioiden ole kalustollekaan järkevää.
Kulman inhorealisti

Mylppy
20.03.2010, 22:25
Kirjoittelin "pienen" muistion tapaamisen kulusta ja tässä pääpiirteittäin käydään läpi mitä asioita puhuttiin ja pähkäiltiin. Homma saattaa olla aika ajatustenvirtaa jossain kohdin, sillä en rupea tätä nyt hirveän kaunokieliseksi hommaksi muokkaamaan. Keskustelu nyt kuitenkin pomppi vähän sinne tänne ja tässä myös vähän olen ryhmitellyt puheita uudelleen, joten ei etene teksti ihan samalla tavalla kuin tapaamisessa. En myöskään rupea jokaista puheenkohtaa laittamaan enkä puhujaa erikseen.

Homman kantavana lähtökohtana oli huoli siitä, ettei porukka sitoudu off roadin hyväksi kehittämiseen tarpeeksi ja yleinen harrastuksen alennustila. Haluttiin keskustelua siitä, miten saataisiin harrastusta potkittua vähän eteenpäin.

Trial
Käytiin aluksi läpi kilpailunjärjestämisen ongelmia. Saijan esiin nostamat: Kilpailujen järjestäjien vähyys ja paikkojen puute, joissa voidaan järjestää kilpaluita. Saija paljasti että pari kilpailua järjestää Mac ry:n kanssa. Punkan pohjalla (eurotrial karsinta) ja Stadion trial (jos onnistuu).

Autoja on ja uusia kuljettajia löytyy. Eurotrialissa haluaisi ajaa liikaa protoja. On pakko karsia ja viimeinen cup on ajettu muutama vuosi takaperin, jonka takia ajetaan karsintakilpailuna. Kaikki kuskit kuitenkin tulevat pääsemään ajamaan eurotrialiin, mutta ei välttämättä suomenlipun alla.

Punkan pohjalla kilpailussa ei näillä näkymin ole erillistä maalia, jolloin viimeisellä pätkällä keskeytys, ei tee automaattisesti nollaa tulokseksi. Punkan pohjalla kisaan kyllä mahtuisi porukkaa lisää hommiin, *reilusti*.

Osallistuja määriä tähän kilpailuun keskusteluissa esiinnousseita Stanuissa 3, Modissa 1, (PM?), Proto 7. Samalla tuli toivomusta kilpailijoiden puolelta, että pitäisi saada kyllä enemmän kilpailuita ennen Eurotrialia.

Eurotrialin karsintoja ajatellen TMK:n 2.7 järjestettävä kisa on liian myöhässä, että siitä voitaisiin katsoa osallistujia. Jos karsintakilpailu (Punkan pohjalla) tuottaa ongelmia ratkaista osallistujat protoissa. TapUa voi järjestää protoille oman lisäkarsinnan jos sille on tarvetta. Kuitenkin toivotaan, että protokuskit pystyisivät sopimaan keskenään ketkä lähtevät mahdollisissa ongelmatapauksissa edustamaan suomenlippua. Toivottavasti olisi reilupeli ja porukka saisi keskenään sovittua mahdolliset ongelmat.

TMK pitää erittäin suurella varauksella eurotrialin jälkeen jonkin porukan puolesta Raisiossa kilpailun. TMK:n autojaostossa on yksi jäsen, joten on huutava pula järjestäjistä ja apuvoimat eivät varmasti olisi huono asia.

Kerhojen ja jäsentenväliset kilpailut on mahdollista helpommin pitää verrattuna kansallisiin. Kun ajetaan seurojenvälisenä, niin tarvitaan vain 3 lisenssiä! Ja se on vain toivomus, että yhdellä olisi päätoimitsija lisenssi. AKK:n osalta seurojenvälinen kilpailu menee ilmoitusmenettelyllä, jolloin maksaa nolla euroa! Ja kun on seurojen välinen saa myös hankittua kertalisenssin. Kertalisenssi on 15€ ja katsastuskortti autolle, joka on pakollinen, 20€ kun haetaan etukäteen. Kilpailusta haettuna 30€ ja joutuu kerjäämään sitä kun unohtavat aina lähettää AKK:sta. Katsastuskortit on ikuinen ja autokohtainen. Jos on seuroja jotka haluaisivat pitää kisoja, niin Mad Mooseen / Jundeen vaan yhteyttä.

Hyviä liitteitä ympäristöviranomaisille saa vaikka Mad Mooselta. Yleensä saa helposti luvat kun on vaan hyvät liitteet mukana. Kenen numero onkaan lapuissa, niin tämän pitää oikeasti osata vastata esimerkiksi palomestarin tiukkoihin kysymyksiin. AKK:lla henkilö joka pystyy hoitamaan ympäristölupia, johon voidaan ottaa yhteyttä, jos kielto on oikeasti perusteeton. Ja ylipäätään lupia helpottaa saada jos vetoaa että ollaan AKK:n alaisia.

Viranomaisilla on uuden ELY:n (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus) kanssa aika hyvin pakka sekaisin tällä hetkellä. Ei meinaa löytyä ihmisiä, jotka voivat päättää luvista. Punkan pohjalla kilpailuun lupia hankkinut taho kirosi, kun lupia hakiessaan päätyi soittokierroksen jälkeen takaisin ensimmäiselle ihmiselle, jolle oli soittanut ja joka oli jo eteenpäin ohjannut.

Ylipäätään kaivattaisiin porukkaa töihin kilpailuihin ja myös uusia porukoita järjestämään niitä. Tätä viestiä toivottiin osallistujien vievän eteenpäin. Trialiin vaaditaan noin 70 järjestäjää kilpailupäivänä! Foffissa noin 160 on minimi ja pääjärjestäjä oli sitä mieltä, että noin 300 on sopiva luku. Heinolan officrossin teki 3 tekijää ennen kilpailua ja kilpailunaikana oli noin 30 järjestäjää. (Tapaamisen ulkopuolisina lukuina laitan, että suunnistuskisan etukäteishommat tekee järkevästi 10 ihmistä (viidelläkin on tehty) ja kilpailunaikana porukkaa vaan reilusti valvomaan miniminä ehkä jokin 30-40 valvojaa.)

Junde on tällä hetkellä ainoa joka vastaa suomessa säännöistä. Eurotrial säännöt päätettiin ottaa käyttöön jo muutamia vuosia takaperin, mutta vasta viimevuonna ensimmäisenkerran näillä ajettiin suomessa. Vielä ei ole AKK:n sääntökirjassa eurotrial sääntöjä, koska haluttiin alun perin säilyttää mahdollisuus helpommin muokata mahdolliset havaitut ongelmakohdat Suomessa toimiviksi. Tällä hetkellä Suomi, Ruotsi ja Norja ajaa puhtaasti eurotrial säännöillä, eikä ainakaan Suomessa ole tullut syytä tehdä muutoksia näihin. Ja kilpailijoiden puolelta tuli toivomusta, että ne säännöt kanssa olisivat kaikkialla samat.

Ylipäätään Eurotrial sääntöihin haluttiin, että voi käynnistää auton pitämällä jarrua pohjassa, eikä tarvitsisi vaihdetta selata vapaalle / parkkiin. Eurotrial säännöt kilpailijoille hyvät, mutta pirullisen vaikeat opettaa jaksotuomareille, toisinkuin vanhat suomalaiset säännöt.

Kysymykseen suostuisivatko jaksotuomarit esimerkiksi kiertämään useissa kilpailuissa tuli vanhoilta parroilta yksiselitteisesti, ettei tämä ole koskaan toiminut. Ei vaan ole mahdollista saada tällaista porukkaa liikkeelle kun rahaa ei voida tarjota. Yleensä toimitsijoille saadaan matkakustannukset ja muut yleensä kustannettua, mutta ei mitään mahdotonta muuta.

Jaksotuomareiden saamista vielä vaikeuttaa, että he eivät näe kuin yhden jakson. Lisäksi on vielä vastuu kannettavana. Jaksotuomarin pitää pystyä pitämään malttinsa ja pystyä olemaan ihan rauhassa, vaikka huudetaan kuinka pää punaisena kilpailijoiden puolelta. Epäkiitettävää hommaa…

Mutta mikä on kiitos kilpailunjärjestäjille? Junden puheenvuorossa lopputuloksena oli, että rakkaudesta lajiin. Saija vuorostaan ihan puhtaasti rakkaudesta lajin parissa oleviin ihmisiin ja ”jess mä tein sen fiilis”. Tietenkin järjestävälle seuralle jää aina jotain hyötyä:)

Muistutettiin, että kaikille mukana olevilla pitää olla jonkinlaista muistamista. Esimerkiksi ihan kaikille saunaillat yms. Turun ja TapUan porukka totesivat, että yleismoottoriurheiluseuroilla on vaikea kanavoida rahoja saunailtoihin yms. Tämä on helpompaa puhtailla offi seuroilla.

Viimevuonna oli ensimmäinen kisa joka peruttiin, koska ei ollut kilpailijoita. Puheissa syytettiin toimimatonta tuloslaskentaa ja sen olevan niin ”kaukana”. On erittäin harmillista kun porukka ei aja keskisuomea korkeammalle kilpailemaan ja toivottiin, kilpailijoiden käyvän myös kauempana kisoissa, että niitä ylipäätään voitaisiin järjestää. Vanha Hankasalmen kilpailu kuoli aikoinaan omiin sääntöihin ja puhtaaseen sooloiluun. Tätä tässäkin kilpailussa syytettiin olleen yhtenä tekijänä taustalla.

Puhuttiin myös erilaisista mahdollisista paikoista joissa voitaisiin järjestää kilpailuita jos vain järjestäjiä löytyisi. Serenassa on käytännössä mahdotonta järjestää, koska liikaa suojeltuja luontokohteita. Sipoossa missä oli parivuotta kisa on nykyään paikalla logistiikkakeskus. Hiekkakuopat ovat ongelmallisia paikkoja järjestää, koska ne ovat yleensä pohjavesialueilla. Hyviä paikkoja ovat kaatopaikkojen lievealueet. Saako liikkua ja saako syödä näissä ovat tärkeät kysymykset kilpailun järjestämiseen liittyen.

MMC:llä on moottoriurheiluun käytettävissä alue, jossa voidaan tarvittaessa järjestää kilpailuja. Alueen hinta on 200€ viikonloppu ja tarvittaessa saa porukkaa apuunkin kilpailunjärjestämiseen.

Lopuksi muistutettiin että kilpailuiden / autojen (osan ainakin) pitää olla näyttäviä, jotta on tuote mitä myydä yleisölle.


Foff

Foffissa on kehitysryhmä, Kaskinen Hassinen ja Junde. Jos joku tuntee palavaa halukkuutta osallistua toimintaan niin ottaa yhteyttä rohkeasti näihin naamoihin.

Foffi ajetaan NEZ cuppina, mikä niin korkea taso kuin ylipäätään on euroopassa mahdollista ajaa North European zone + venjänä. Tällähetkellä näyttää, että suomalaisista olisi vain yksi ajamassa cupia. Suomenkilpailuun sitten pari muutakin on "lupautunut" ajamaan. Norjassa taas kansallisiinkin kilpailuihin on tulossa kolmisenkymmentä autoa

On olemassa suomiluokan säännöt, mutta kun ei löydy järjestäjiä. Tämä luokka vaatii kisajärjestäjältä suurta huumorintajua ja ymmärrystä, että olisi edes teoriassa mahdollista ajaa jollain vakiommallakin ylös. Toivottiin että yritettäisiin järjestää jotain seurojenvälisiä kilpailuita, harjoituskilpailuita ja muita ”salaisempia”, jotta saataisiin porukkaa mukaan.

Suunnistus

Suunnistus käsiteltiin kohtuu lyhyesti. Lajin säännöt tekevät cup-kisojen järjestäjät ja pari vakionaamaa. Tänä vuonna sääntöjä laatimassa on Lipponen, Peltola, Kortelainen ja Oksanen kilpailunjärjestäjistä. Lisäksi tän hetkisinä vakionaamoina Paavo ja Mylppy.

Keskustelussa nousi esiin että pitäisi suunnistaminen hoitaa puhtaasti paperikartoilla perinteisesti. Ja näin varmastikin tulee jotain lyhyempiä kilpailuita tulemaan. Yleisesti ottaen ihmiset kaipasivat ohjeita tietotekniikan puolen kysymyksiin. Olisi tilausta GPS for dummies tyyppisille ohjeille niin ohjelmavaihtoehdoista, ohjelmistojen käytöstä kuin karttojen hankinnastakin.

Teknisistä sääntörajoitteista ei noussut oikeastaan mitään hirveitä vaatimuksia esiin. Tupakkapaikan keskusteluissa sitten puhuttiin jälleen wranglerin kaarista ja pääkaarien taivutuksissa esiintyvistä litistymisistä. Ehdotettiin että kopioitaisiin vaatimukset tätä koskien suoraan akk:n puolelta.

Officrossi

Lajista ei ole mitään virallisia sääntöjä ja tarvitaan yhteneväiset säännöt. Rengaskoko ratkaisee, ei ilokaasuja. Rengasraja 35” pidettiin kompromissina rengaskoossa. Haluttiin yhteneväisiä sääntöjä, esimerkiksi suunnistuksen kanssa, mutta ajateltu toimivan tuossa rajassa, koska kyseinen koko on moneen autoon suurin mahdollinen katulailliseksi hankittava rengas.

Turvallisuuskysymykset nousivat voimakkaasti esiin. Selvät ohjeet tarvittaisiin miten esimerkiksi ohitetaan vinssaava kilpailija, joka pitäisi saada sääntöihin. Voimansiirto tulisi eristää ohjaamosta metallilla. Korin tulee olla kiinni rungossa. Jarrut pitäisi olla kunnossa. Kypärän tulisi täyttää tieliikennevaatimukset.

Turvakaarikysymys nostettiin esiin. Kysymys kuuluu piitäkö ne olla ja millaiset. Yksi vaihtoehto oli suunnilleen vastaavaa kaariratkaisua kuin suunnistuksessa. Avoautoissa ja suurenluokan autoissa pakolliset. Pikkuluokassa voisi ajaa umpiautolla ilman kaaria. Toisaalta osa ei päästäisi kaaretonta autoa ikinä kilpailuun. Samoin haluttiin esimerkiksi muista ratalajeista tuttua lippukäytäntöä kilpailuihin.

Sääntöjentekijöistä ei vielä mitään tietoa, mutta Uolamo kerää ryhmän, joka kehittää säännöt, kerää järjestäjämuistion ja mihin pitää kiinnittää huomiota yms. Muistutettiin että kun tehdään uutta lajia, niin myöhemmässä vaiheessa on vaikeampi muuttaa sääntöjä kuin että ne alussa jo tehtäisiin mahdollisimman järkeviksi.

Heinolan kilpailusta muutamia huomioita jotka nousivat esiin. Rata meni kaameaan kuntoon. Kilpailunjärjestäjän apu katsottiin soveltuvaksi, jos se on huomattavasti hitaampaa kuin omalla avulla eteneminen. Ensiaputarvikkeet oli vaadittu ja huomioliivi. Mönkkäreillä tuli ruikutuksia, kun vaadittiin huomioliivit.

Uolamo haaveili järjestäjäverkostoa, esimeriksi 5 eri järjestäjää, joissa olisi jokaisessa vaikka 3 henkilöä, jotka tekisivät kisat. Ja vastavuoroisuuden takia ei tarvitsisi sen enempää rahoja jaella kun kaikki kisat saisivat rahansa. Pitäisi saada tehtyä samantyylisiä kisoja, jonka takia pitäisi kierrättää tekijöitä.


Mutakisat

Mutakisoista puhuttiin lyhyesti ja kilpailuita väitettiin erittäin hauskoiksi. Lähinnä lyhyesti käytiin perushommat läpi miten kilpailut toimivat, sillä esiin ei noussut yhtään tahoa, joka olisi ollut kiinnostunut tällaista järjestämään.

Homma on eliminaattori tyyppistä kokoajan, eli pareista hävinnet lähtevät kotiin. Keskellä rataa ”hyppyri” ja lopussa kunnon jarrutusalue ja ”navetan seinä", että pysähtyy jollei pysähtyminen muuten onnistu. Rännin pituus olisi hyvä olla luokaa 50m kokonaisuutena. Yleensä ennen pomppua helpompaa ja sen jälkeen vaikeampaa. Virossa viimeksi oli noin metrin syvyinen ränni. Ei yli puolta metriä syvyyttä, sillä silloin vaikeutuu liikaa. Mutakisoissa ei saa käyttää laparenkaita. Kannattaa oikeasti miettiä minkälaista mutaa tekee. Ei kannata liian kettumaista tehdä, sillä kardaanin etsiminen mudasta on miestä syövää hommaa. Merenpohjasta napattu haisee ihan eritteelle.

Hinauksen kannalta paikka pitäisi olla sellainen että hinaustilaa on reilusti ja nopea hinaus. Perinteisesti käytetty neljää vinssiautoa. Maalissa kaksi ja samoin lähdössä. Vedetty sinne suuntaan missä lähinnä.

Muut

Lisäksi vähän kokeiltiin katsoa olisiko muita mahdollisia / mahdottomia kilpailumuotoja.

- Ovaalikilpailu raviradalla, ei onnistu liian vaarallista, paitsi ehkä foffi autoilla…

- Sprintti tyyppisestä offi ajosta. Eli kelloa vastaan maastossa auto kerrallaan. Lähellä Officrossia, mutta helpompi järjestää pienemmissä paikoissa.

- Saksan kisa 8 jakso, 15min per jakso ja nopeuskilpailu. 25min toisena päivänä. Yhteensä 32 autoa saa osallistua kisaan ja toiselle päivälle pääsee puolet autoista. Suunnattu trial kuskeille. Voisi olla ihan mielenkiintoinen kilpailukonsepti myöskin.


Harrastus ja tapahtumat

safarit

Safarit paikallisesti, sillä ei porukka kauaksi näiden takia lähde. Toivottiin vähän enemmän avoimuutta, että uskaltaisi myös aloittelijat lähteä kokeilemaan vähän maastoajoa. Nämä pyörivät aikahyvin omillaan.

Jamboreet

Porukkaa kiinnostaa, mutta ei oikein järjestäviä tahoja löydy. Tarvitaan periaatteessa yksi henkilö kuka pitää homman hanskassa. Periaatteessa kaikki offin alalajit vaan mukaan omien vetäjien puolesta. Alueelta vaan vaaditaan suurta majoituskykyä. Ympäri vuorokauden meteli lisää vaatimuksia alueelle

Tienylitykset on mahdollista järjestää myös kilvettömille, jollei kokoaikaa ajeta yli. Paikkana olisi hyvä joku länsirannikko. Pitäisi olla jokin illanviettopaikka (ei mitään täysin kuollutta).

Suurinongelma suomessa on poliisin luvat (järkkärit yms), jotka taitaa olla täällä tiukimmat pohjoismaista.

Pitäisi markkinoida off-roadereille tyyliin tule omalla autollasi, eikä turhaan ulkopuolista porukkaa. Ideana pitää hauskaa yhdessä.


Kattojärjestö / muut järjestöt

Onko halukaita tällaisen vetämiseen esimerkiksi jollain seuralla. Erittäin hiljaista tuntui olevan. Entä mistä seuraajia esimerkiksi Jundelle tai Saijalle tulevaisuudessa. Onko valinta tyyliin ensimmäinen joka suostuu? Näihin hommien pyörittämiseen pitää saada jatkuvuutta. Järjestävissä hommissa näkyy aivan liian paljon jo kymmenen vuotta takaperin mukana olleita ihmisiä.


Kilpailijat

Missä ovat kilpailijat nykyään? Onko kysymyksessä raha vai mikä? Pitäisikö saada jostain rahaa mukaan hommaan vai onko liian vaikeaksi / kovatasoiseksi mennyt homma? Esimerkiksi suunnistuspuolelta nostettiin, että 10 autoa jotka ajaa kilpailuita täysillä, 5 autoa saattaa näiden järjestystä vielä häiritä ja loput ajelee huvikseen. Tämä oli yksi esimerkki, jolla yritettiin kumota liian suuria vaatimuksia. Eli ei vaadita mitään mahdottomia mukaan lähtemiseen. Samat kävijämäärien vähentymiset tuntuvat muuallakin ja Kulmakorven kävijämäärät olivat pudonneet noin neljänneksen edellisvuodesta. Tuntui aika hyvä konsensus vallitsevan sen puolesta, että tällä hetkellä suurin vaikuttava tekijä on raha.

Mistä sitten saataisiin uusia harrastajia ja kilpailijoita. Erääksi hyväksi ryhmäksi johon kannattaisi yrittää vaikuttaa keskusteluissa nousi viidenkympin villityksestä kärsivät miehet joilla on jo rahaa harrastaa.


Tiedotus

Palsta ei ole mikään virallinen tiedotuskanava! Esimerkiksi Junde ei akk:n takia saisi virallisesti mitään kommentoida palstalle asioista. Akk:n virallisen tiedotuskanavan kautta on vaikea saada juttua eteenpäin.

Osallistujista nousi esiin mielipiteitä jotka epäilivät palstan toimivuutta, koska ”oikeat” offarit eivät lue sitä. Palstalla on paljon porukkaa, jolla ei ole edes maastoautoja ja pyrkivät vain aiheuttamaan närää. Näitä on kaikissa lajeissa, palstoilla jne. ja täytyy vain osata suodattaa lukemaansa.

Kuitenkin offipalta taitaa olla parastapa tiedottaa, vaikka kaikki kilpailijat eivät ymmärrä tietokoneista yhtään mitään. Mad Moosella on tapana yhden ihmisen hoitaa tieto tapahtumista eteenpäin tietoteknisesti rajoittuneille savumerkeillä ja riimukirjoituksella. Seuroihin tarvittaisiin henkilöitä, jotka informoivat ihmisiä, jotka eivät käytä Internetiä.

Onko keikun sähköpostilista kokonaan kuopattu? Jotkut haluaisivat sitä käyttöön..

Offipalstalle pitäisi saada esimerkiksi yksinkertaiset seurojen yhteystietolistat palstalla jossain järkevässä listassa. Sähköpostilistat kaikille seuroille tyyliin hallitus_seura@domain.com ja näistä sitten eteenpäin informoitaisiin jäsenistöä jos on tarpeen. Ja yleisesti offipalstalle pitäisi saada yhteystietolistat eri lajeihin liittyen, joista voi tarvittaessa kysyä tarkempia tietoja.


Muita yleisesti esiinnousseita asioita

Muistutettiin, että offinkin pitää olla tuote, joka on näyttävä ja pystytään myymään yleisölle. Laji pitäisi saada mahdollisimman paljon näkyville ja kaikkea mahdollista tapahtumaa pitäisi buffata lehtiin jne. Kannattaa muistaa kuvia valitessa, ettei mitään kuvia autoista jotka ovat hautautuneita suohon antennia myöden, vaan näyttäviä ja positiivisia tunteita herättäviä kuvia.

Esiin nousi jälleen kerran alkoholin täyskielto kaikissa offin lajeissa. Pitäisi olla kaikille itsestäänselvä, että täysin kiellettyä kaikissa tilanteissa kilpailun aikana. Pitäisi laittaa kilpailukutsuihin jo ilmoitus, että kilpailunaikana puhallutetaan. Jos on vähänkään niin ulos kisasta ja tämä koskisi kaikkia kilpailuun osallistuvia!

Olkku
21.03.2010, 00:21
Perskeles kun ei päässyt paikalle, on ollut hyviä puheenaiheita.

¤Offi-Osku¤
21.03.2010, 08:58
Noihin mahdollisiin paikkoihin niin ainakin viime vuonna olisi vielä ollut Ikaalisten Kylpylällä kiinnostusta osallistua tapahtumaan, että olisi niiden alueella pidetty. Olisivat hoitanut mainostukset ym.

jappe
21.03.2010, 11:06
Officrossin kaarisäännöt kiinnostaa. Olisiko Wranglereilla mahdollista osallistua?

Junde
21.03.2010, 13:55
Suurkiitos Mylppy!

Erittäin hyvä yhteenveto meetingistä.
Vastuuhenkilöt saivat omat tehtävänsä eikä niistä sen enempää, mutta muistutus siitä että kaikki palstaa lukevat muistaisivat välittää tietoa niille perinteisiä medioita seuraaville!

Kaikki sellaiset seurat jotka eivät olleet paikalla, tiedoksi että palstalle tulee oma thredi jonne kerätään eri seurojen yhteystiedot! Olkaa aktiivisia ja laittakaa seurojenne tiedot ajan tasalle!

Kaikki jotka ovat halukkaita toimimaan eri tapahtumissa ilmoittakaan yhteystietonne noihin seuroihin jotka toimivat niillä alueilla joissa voisitte kuvitella työskentelevänne!
Nämä ilmoitukset eivät vielä sido teitä mihinkään, mutta tätä kautta tapahtuman järjestäjät tietävät että teitä voi pyytää ja minkälaisiin tehtäviin! Kun sitten ilmoittaudutte johonkin tehtävään, niin silloin teidän pitää myös sitoutua tekemään lupaamanne homma!

Hyvää jatkoa kaikille

Junde