PDA

View Full Version : 2-käyttopaku vs. henkilöauto maahantuodessa


Rölli
25.11.2009, 18:25
Koitin jo haulla etsiä josko aiheesta olisi jotain löytynyt.. ei löytynyt. Eikä löytynyt oikeen tullin ja akenkaan sivuilta.

Eli ajatus oli saksasta hakea -96 - -99 vuotinen toyota kzj-95.

Dieselverohan on ihan sama oli se sitten kumpi vaan mutta eikös tuo maahantuodessa maksettava autovero olisi pienempi jos siitä tekisi tuollaisen 2-käyttöpakun? Eli paku normeilla penkeillä.

Meneekö se noin vai olenko ymmärtänyt jotain (taas) väärin?

Tuleeko tossa vastaan jotain muita asioita miksi ei kannattaisi?

Rambleristi
25.11.2009, 22:40
Kaksikäyttöauto verotetaan tietääkseni samoin perustein kuin henkilöauto. Kaksikäyttöauton tavaratila ei täytä pakettiautolle alennettuun veroon oikeuttavia normeja.
En tiedä onko käytäntö muuttunut nyt, kun pakettiautojen verotus meni päästöpohjalle eikä noita tavaratila säännöksiä enää ole. Oletukseni on, että käytetyt käsitellään sen vuosimallin mukaisen lainsäädännön mukaan.
Ainut etu kaksikäyttöautoksi kilvittämisessä on se, että silloin siinä on yrityskäytössä ALV vähennys mahdollisuus. Tai no se on helpompaa kuin henkilöauton olleessa kysymyksessä. Yleensä kakskäyttöautot menee verottajalla läpi vaan ajopäiväkirjalla tai jotain. Epäilen, et ei kovin helposti saa täyttä vähennystä.

Rölli
25.11.2009, 23:13
Lähinnä se mietityttää että eikö siitä tule paku papereiden mukaan? Silloinhan sen autovero osuus tuodessa olis kai pienempi kuin henkilöautossa?
Noinhan se menee silloinkin jos sen kilvittää 2 paikkaseksi pakuksi ilman takapenkkiä.

AlluK
26.11.2009, 10:10
1.4.2009 jälkeen Suomessa ensikertaa verotettava uusi tai käytetty henkilö- ja pakettiauto ovat samalla
viivalla autoveron suhteen, ainoastaan yli 2500 kg kokonaispainon ylityksestä saa hiukan alennusta,
jos muut pakun ehdot täyttyvät.
En ole vielä selvittänyt, koskeeko kuinka käytettyä autoa, mutta uudet pakettiautot täytyy olla jo
tehtaalta lähtiessään pakun papereilla, eli henkilöautoja ei enää pakuiksi muutella ikuna.
( ennen kuin laki taas muuttuu )

Rekisteröimätön
26.11.2009, 10:54
mites huoltoauto samassa tilanteessa?

-MaTTi-
26.11.2009, 15:09
Lähinnä se mietityttää että eikö siitä tule paku papereiden mukaan? Silloinhan sen autovero osuus tuodessa olis kai pienempi kuin henkilöautossa?
Noinhan se menee silloinkin jos sen kilvittää 2 paikkaseksi pakuksi ilman takapenkkiä.

Tulee paku, mutta autovero on kaksikäyttöautossa tai peruspakussakin sama kuin vastaavassa henkilöautossa jos ei täytä autoverolain 8§:n määritelmiä.

2-paikkaisena ko. auton kantavuus yms. jutut täyttää autoverolain 8§:n vaatimukset, eli silloin saa alennusta kokonaismassan mukaan 6,8-18,7%. KZJ95:n tapauksessa ko. prosentti olisi 11,7%. Euroina puhuttaneen jotain 500-700 € summasta, eli alennuksen osuus siis tuo.

Tällöin auto on ja pysyy 2-paikkaisena, muutoin tulisi autoveron maksamatta jäänyt osa maksettavaksi.

P.S. KDJ95 eli D-4D -koneella oleva tuli markkinoille vasta 2001.

-MaTTi-
26.11.2009, 15:10
mites huoltoauto samassa tilanteessa?

Täysi vero 1.4.2009 jälkeen maahantuoduista. Ei pienintäkään ideaa.

Rölli
26.11.2009, 20:43
Tulee paku, mutta autovero on kaksikäyttöautossa tai peruspakussakin sama kuin vastaavassa henkilöautossa jos ei täytä autoverolain 8§:n määritelmiä.

2-paikkaisena ko. auton kantavuus yms. jutut täyttää autoverolain 8§:n vaatimukset, eli silloin saa alennusta kokonaismassan mukaan 6,8-18,7%. KZJ95:n tapauksessa ko. prosentti olisi 11,7%. Euroina puhuttaneen jotain 500-700 € summasta, eli alennuksen osuus siis tuo.

Tällöin auto on ja pysyy 2-paikkaisena, muutoin tulisi autoveron maksamatta jäänyt osa maksettavaksi.

P.S. KDJ95 eli D-4D -koneella oleva tuli markkinoille vasta 2001.

Eli ei onnistu niinkuin oli ajatus. Pitänee siis tuoda henkilömallina kun kuitenkin tarvitsee noita istumapaikkoja.

Näppihärö tuossa... kzj oli tarkoitus lukea.

Rekisteröimätön
27.11.2009, 11:31
olen ajatellut hakea jostain pätkä pajeron did 00-02. minkälaisia veroja siihen olis tulossa ja onko minkälaisia muutoskatsastus vaihtoehtoja?