PDA

View Full Version : vinssin kytkentä


tillikko
25.11.2009, 18:11
Terska

Mikähän mahtaan olla vikana, kun vinssasin tai yritin:rolleyes:vinssata en kerenny kun vetämään vaijerin ulos niin akut loppu auto oli kokoajan kännissä oisko mahollista et oon kytkenyt vinssin jotenkin väärin vai eikö laturi jaksa muka lataa akkuja vaikka auto on kokoajan käynnissä

temetsu
25.11.2009, 18:49
12 vai 24v. Minkä kokoinen. Minkälainen/laiset akut ja laturi. 10000-13000lb 12v vinsseissä tuo virrankulutus 350-450ah. 24v puolet tuosta

-Antti-
25.11.2009, 20:20
10000-13000lb 12v vinsseissä tuo virrankulutus 350-450ah.

Ei saisi viilata pilkkua, mutta mitähän tuo haluaa sanoa?

Ah = ampeeritunti = sähkövarauksen yksikkö

-Captain-
25.11.2009, 21:04
Ei saisi viilata pilkkua, mutta mitähän tuo haluaa sanoa?

Ah = ampeeritunti = sähkövarauksen yksikkö

eikös se nyt mee niin et jos kulutus on vaik 450ah ja akku esim.95ah niin täydellä akulla pitäs virtaa riittää 95/450x60 eli noin 12.5minuuttia.. siis optimaalinen arvo mut todellisuudes voi olla ei kestä montaa minuuttia.... siis jos auto ei käynnissä

-Antti-
25.11.2009, 21:28
eikös se nyt mee niin et jos kulutus on vaik 450ah ja akku esim.95ah niin täydellä akulla pitäs virtaa riittää 95/450x60 eli noin 12.5minuuttia.. siis optimaalinen arvo mut todellisuudes voi olla ei kestä montaa minuuttia.... siis jos auto ei käynnissä

Ajoin takkaa sitä että : kulutus on ampeereja A ja se akkuun varautunut sähkö mitataan yksikköllä ampeeritunti Ah. Eli puhuttaisiin asioista suunnilleen oikeilla nimillä niin pysyis joku tolkku näissä jutuissa. Monessa yhteydessä sotketaan sulavasti energian (kWh) ja tehon (kW) yksiköt, samoin kuin nämä ampeerit ja ampeeritunnit. Se on vähä sama kun toinen puhuu äidistä ja toinen tyttärestä.

Tuo on totta että esim 100Ah akusta saa irti teoriassa 100A virran tunnin ajan tai vastaavasti 1A virran sata tuntia. Käytännössä lyijyakusta ei saisi ottaa kun 70% nimellisestä varauksesta.

ranke
25.11.2009, 21:42
Ajoin takkaa sitä että : kulutus on ampeereja A ja se akkuun varautunut sähkö mitataan yksikköllä ampeeritunti Ah. Eli puhuttaisiin asioista suunnilleen oikeilla nimillä niin pysyis joku tolkku näissä jutuissa. Monessa yhteydessä sotketaan sulavasti energian (kWh) ja tehon (kW) yksiköt, samoin kuin nämä ampeerit ja ampeeritunnit. Se on vähä sama kun toinen puhuu äidistä ja toinen tyttärestä.

Tuo on totta että esim 100Ah akusta saa irti teoriassa 100A virran tunnin ajan tai vastaavasti 1A virran sata tuntia. Käytännössä lyijyakusta ei saisi ottaa kun 70% nimellisestä varauksesta.



Eipä vissiin korjaantunut kytkentä noilla ohjeilla?

Tarkistitko akun, rele boxin napaisuuden, releboxin ja vinssin välisen kytkennän ( yleensä 3 johtoa). 12v 12v vinssille . jne...

TEMÄHIK

-MAKE-
25.11.2009, 21:54
Ei sitä oikein voi väärin kytkeä niin ettei tulisi sitten savuakin johdoista.
Laturihan ei lataa juuri mitään tyhjäkäynnillä. Ei ainakaan niin paljon kuin vinssi kuluttaa. Edes ulos kelatessa.

Kyllä periimäinen syy taitaa olla paska akku. Tai sitten vinssin jarru jumittaa todella pahasti uloskelauksella ja ottaa koko perkeleesti virtaa.

sjeeppi
26.11.2009, 07:38
Kyllä varmaan osa ymmärsi mistä on kysymys, mutta täällähän on tarkoituskin AINA saivarrella ja kiinnittää huomio johonkin muuhun kuin itse asiaan, siis olkoon tämäkin kommentti ilman herneitä ja kossua.

Sähkövinssin ominaisuus on valitettavasti tuo virran, sähkön tai energian kulutus ja ainoa keino on olla vinssaamatta ja hankkia lompakkotalja jos ei laturi toimi kunnolla ja akkuja ole tarpeeksi.
Laturin välityksiä muuttamalla saadaan tyhjäkäynnilläkin tulemaan sitä itteensä.

Kiitos ja näkemiin

P.S akuissa luultavammin vika ? niin ja pitäsi olla tuommoinen vähintään 100Ah:n laturi

Rekisteröimätön
26.11.2009, 08:39
Kyllä varmaan osa ymmärsi mistä on kysymys, mutta täällähän on tarkoituskin AINA saivarrella ja kiinnittää huomio johonkin muuhun kuin itse asiaan, siis olkoon tämäkin kommentti ilman herneitä ja kossua.

Sähkövinssin ominaisuus on valitettavasti tuo virran, sähkön tai energian kulutus ja ainoa keino on olla vinssaamatta ja hankkia lompakkotalja jos ei laturi toimi kunnolla ja akkuja ole tarpeeksi.
Laturin välityksiä muuttamalla saadaan tyhjäkäynnilläkin tulemaan sitä itteensä.

Kiitos ja näkemiin

P.S akuissa luultavammin vika ? niin ja pitäsi olla tuommoinen vähintään 100Ah:n laturi

Akut varmaan eka uusiks, harkitse vielä niitä laturi muutoksia. Et varmaan jatkuvasti vinssaa niin vältä ylilatausta "normaali" käytössä.

Jos kuitenkin vaihdat laturin niin huomaa että se lataan 100A mutta vinssi vetää 300-400A (ehkä enemmänkin) joten sähkö loppuu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Tarkoitin vaan ettet riko mitään järjettömillä mitoituksilla jotka ei kuitenkaan korjaa lähtötilannetta.

Kellis
26.11.2009, 09:18
kannattaa tarkistaa maadotukset.

temetsu
26.11.2009, 19:16
Juu olis varmaan pitäny laittaa a / h, niin sähköinsinööritkin käsittää jutun juuren:D

jkholma
26.11.2009, 22:23
Mikä vinssi? Kyllä pitäis tyhjänä jaksaa kelata auto käynnissä paskoillakin akuilla. Tarkista vielä asennusohjeesta releistön ja vinssin väliset liitännät (ainakin jos niihin on koskettu), kiinavinsseissä ei aina päde vanha ohje: väri väriin ja loput maihin.

Rekisteröimätön
27.11.2009, 12:23
Mikä vinssi? Kyllä pitäis tyhjänä jaksaa kelata auto käynnissä paskoillakin akuilla. Tarkista vielä asennusohjeesta releistön ja vinssin väliset liitännät (ainakin jos niihin on koskettu), kiinavinsseissä ei aina päde vanha ohje: väri väriin ja loput maihin.

Ilmassa pitäisi olla savua jos väärin kytketty, sen verran tehoa paskassakin akussa.
Kytkentä toki kannattaa tarkastaa, olis pitänyt jo ennen akkuun kytkemistä;)