PDA

View Full Version : foxin pumpuista??!


Gegguli86
22.11.2009, 20:48
viisammat vastakkoon

elikkä onko sama toiminta tapa kun racerunnerin pumpuissa

http://www.foxracingshox.com/offroad/shocks/bumpstop/20_AIR%20SHOCK


ja racerunneribn linkki

http://theshockguy.com/air_shock_2_0.html

baxxter
22.11.2009, 22:04
onko sama toiminta tapa kun racerunnerin pumpuissa
On.

Gegguli86
22.11.2009, 22:17
On.

ja kumpaankin käytetään typpeä?

baxxter
22.11.2009, 22:19
ja kumpaankin käytetään typpeä?
Jep.
SAW ja FOX laskurit ei käy suoraan ristiin, mitoissa pientä eroa.

Gegguli86
22.11.2009, 22:22
Jep.
SAW ja FOX laskurit ei käy suoraan ristiin, mitoissa pientä eroa.

jep. kiitoksia! tilaan tollaset foxit kun on melkein 100 dollaria halvemmat kappale kun racerunnerit

FROM
23.11.2009, 07:42
jep. kiitoksia! tilaan tollaset foxit kun on melkein 100 dollaria halvemmat kappale kun racerunnerit

noita foxin pumppuja oli jokin aika sitten lipposella hyllyssä oli aika edukkaitakin

CJ7
23.11.2009, 11:09
noita foxin pumppuja oli jokin aika sitten lipposella hyllyssä oli aika edukkaitakin

Jokos sää täyttelit ne omas?

lepoantti
23.11.2009, 15:39
juu, kannattaa kysyä timolta, mulle tuli keväällä kaksi 14" iskulla olevaa foxia. hinta oli sellanen että ei kannattanut ulkoa tilata....

Gegguli86
28.11.2009, 12:04
juu, kannattaa kysyä timolta, mulle tuli keväällä kaksi 14" iskulla olevaa foxia. hinta oli sellanen että ei kannattanut ulkoa tilata....

on siinä reilun 200e ero tilata jenkeistä ja ostaa offroadtarvikkeesta.

lepoantti
29.11.2009, 09:56
on siinä reilun 200e ero tilata jenkeistä ja ostaa offroadtarvikkeesta.

kumminko päin???

Jouni_S
02.12.2009, 22:04
Mites noissa säädetään ajokorkeus?typen määrällä vai kiinnityspisteillä?onko mitään vinkkejä asennukseen?

Gegguli86
02.12.2009, 22:09
Mites noissa säädetään ajokorkeus?typen määrällä vai kiinnityspisteillä?onko mitään vinkkejä asennukseen?

typellä säädetään korkeus

-MaTTi-
25.09.2016, 17:11
Jatketaas vaikka tähän vanhaan säikeeseen.

Kiinnostais hommata Foxin coiloverit (http://www.ridefox.com/product.php?m=truck&t=shocks&p=31) Toijjotaan, mut näitähän näemmä suositellaan huollettavaks 50tml välein, pitäis tehä kunnon overhaul ja kaasuthan siinä karkaa taivaan tuuliin. Eihän tätä nyt heti tarviis olla suunnittelemassa, mut kiva olis tietää periaatteet ja toimintamallit.

Kai noi ny itekkin purkais ja kasais, mut mistä näihin saa nitrogeniä eli typpeä? Foxilla on Tampereella huolto (R-Tech Suspension Oy), mut räpläävät vain pyörän iskareitten kanssa, eivät huolla coilovereita. Ja paljonko sinne töötätään painetta sisään?

Timo_L
25.09.2016, 17:40
Sen enempää en Foxin autoihin tarkoitetuista coil-overeista tiedä muuta kuin räjäytyskuvia ja kuvia sisuskaluista nähneenä, ja ihan samalta ne näyttää kuin DH-fillarin/ crossipyörän iskaritkin.

Eli siis täysin purettavissa ja kasattavissa omatekoisesti tallissa. Typpeä saa pullosta, ja säätöventtiileitä pulloon kaupasta ;) Yleensä coil-overeissa typen määrää (painetta) säädetään osin haluttujen ominaisuuksien mukaan, yms. muut sisuskalujen säädöt (sisään- ja ulosjouston mäntien venttiilien shimmaus), öljyn viskositeetti yms..
Luulisi että noissa tulee ohjeita mukana, ja jos ei tule niin saanee joko Foxilta tai sitten googlella :)

Coil- overit tai ORI Struts:it on itselläkin ollut harkinnassa, mutta tähän konkurssiin ei kyllä pysty venymään. Ehkä joskus. Noilla varmasti saa alustan toimimaan paljon paremmin kuin orkkissysteemeillä, koska coil-overit on yleensä aikalailla vapaasti säädettävissä. Ei välttämättä aina ulkoisesti, mutta ainakin purkamalla.

offroadjouni
25.09.2016, 18:42
Jatketaas vaikka tähän vanhaan säikeeseen.

Kiinnostais hommata Foxin coiloverit (http://www.ridefox.com/product.php?m=truck&t=shocks&p=31) Toijjotaan, mut näitähän näemmä suositellaan huollettavaks 50tml välein, pitäis tehä kunnon overhaul ja kaasuthan siinä karkaa taivaan tuuliin. Eihän tätä nyt heti tarviis olla suunnittelemassa, mut kiva olis tietää periaatteet ja toimintamallit.

Kai noi ny itekkin purkais ja kasais, mut mistä näihin saa nitrogeniä eli typpeä? Foxilla on Tampereella huolto (R-Tech Suspension Oy), mut räpläävät vain pyörän iskareitten kanssa, eivät huolla coilovereita. Ja paljonko sinne töötätään painetta sisään?Mulla on oma typpipullo, mittarit ja letkut. Jos jaksat tänne Kirkkonummelle ajella niin täyttäminen onnistuu kyllä. Suositellut paineet selviää varmasti jostain mukana toimitettavista manuaaleista tai sitten googlesta kuten Timo_L ehdotti.

Edit: Pullon olen ostanut Woikoskelta ja mittarit ORIlta jenkeistä. Väliin piti tehdä viel custom-sovite että amerikkalaiset ja eurooppalaiset osat saatiin juttelemaan keskenään. Pullo oli aika kallis kun sen ostin (en muista kuinka monta sataa), mutta kaasun kulutus on sen verran pientä että juoksevat kulut on pienet.

-MaTTi-
25.09.2016, 19:10
Hyvä tietää, kiitos Jouni. :) Sisuskalut ja purkukuvat löytyikin jo täältä: http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=519647&postcount=62 Eiköhän noi tuu lähiaikoina tilattua ja jos jotain huolto(täyttö)tarvetta tulee eteen niin tietää kenen luona käydä kylässä.

Edit: tilattu Fox 2.5 Factory Series Coilover Reservoir -pumput 16" 600 lbs/inch Eibachin jousilla

baxxter
25.09.2016, 21:02
Ollaan paineistettu viimeaikoina argonilla, kun sitä on helpommin sosialisoitavissa tig-hitsaajalta :) Tietty kaasuna kalliimpaa, mutta kulutus mitätöntä.

Jappi
25.09.2016, 21:10
Argon toimii kuulemma aika hyvin, ainoa että lämpötilan rajusti noustessa saattaa tulla ongelmia. Tuskin ikinä autossa mutta kisakäytössä jossain crossissa tai endurossa voi jo vaikuttaa.

MOGGI
25.09.2016, 21:41
Kuinka paljon painetta tikuissa on?

kivinen
26.09.2016, 07:33
Argon toimii kuulemma aika hyvin, ainoa että lämpötilan rajusti noustessa saattaa tulla ongelmia. Tuskin ikinä autossa mutta kisakäytössä jossain crossissa tai endurossa voi jo vaikuttaa.

Kerro toki mitä ongelmia voi tulla?

Timo_L
26.09.2016, 08:58
Jeps, typpi ja argon on molemmat melkolailla inerttejä kaasuja niissä lämpötiloissa mitä iskareissa/ ilmatikuissa/ coil-overeissa esiintyy. Syy typen käyttöön käsittääkseni on sen halvempi hinta. Argonin ja typen tilavuuden kasvun määrän eron lämmetessään ei pitäisi olla merkittävä.

Idea tuossa täytekaasussa on se, että mukana olisi mahdollisimman vähän happea ja/ tai kosteutta; molemmat voi aiheuttaa korroosiota, ja kosteus vielä lisäksi voi sekoittaa iskarin toimintaa höyrystyessään - toki sitä pitäisi olla niin merkittävä määrä että ongelmaa tulee. Lisäksi tietysti kaasun lämmetessä tapahtuva tilavuuden muutos tulisi olla mahdollisimman pieni.
Jos on argonpönttö tallilla missä on puhdasta argonia niin sinne vaan iskarin täytteeksi.. jos taas on seoskaasu eli hiilaria mukana, niin en laittaisi missään nimessä.

baxxter
26.09.2016, 20:52
Ilmatikussa voi paine nousta yli hiilarin nesteytymispaineen, mutta en ota kantaa tapahtuisko niin oikeasti ja mitä se vaikuttaisi :)
Laskelmieni mukaan SAW 2" ilmatikku 16" pitkänä, paineistettu 20bar pitkänä on täydessä sisäänjoustossa ~120bar ja ehkä enemmänkin riippuen öljymäärästä. Etupään 10" pitkät tikut on paineistettu 28bar, mutta en ole tehnyt näistä taulukkoa (tai olen sen hukannut)
8 vuotta sitten on nuo omat takatikut paineistettu, nyt on ekan kerran epäilys että painetta on vähän karannut tai sitten vaan takapään muutokset vaatis enempi painetta kuin tuo 20bar..

Ja semmonen vielä, että argon ja typpipullossa on sama kierre eli samalla mittarilla onnistuu.

Jappi
28.09.2016, 01:04
Kerro toki mitä ongelmia voi tulla?

Jos lähtöpaine on kova, argonilla se nousee lämmetessä enemmän. Milloin se sitten on merkittävää, lienee aika tapauskohtaista.

Pitäs varmaan kokeilla kelkan etupukin kepissä, siinä saa vedenkin kiehumaan joskus...