PDA

View Full Version : Iveco 3,5l dieselin hehkuongelma (ja muutakin...)


tug3
14.11.2004, 11:28
Nonii, nyt on sitten tähänkin taloon tullut pimeyden ruhtinaan ajoneuvo höystettynä italialaisen insinöörityön näytteillä - siis melkein musta ferrari...

Kärry on siis Range ja voimaa tarjoaa Ivecon 3,5 litrainen riisseli. Ensimmäiseksi tästä pitäisi nyt (jarrujen) lisäksi saada tuo hehku toimimaan, että lähtisi peli pakkasessakin käyntiin... ...jarrut taas ovat peruskauraa, joten niistä ei sen enempää.

Hehku tuossa koneessa on se "etupoltin" (vrt. lentskarien jälkipoltin), joka hehkuttelee tulppaa samalla ruikkien tiisseliä sinne imusarjaan. Lopputuloksena tulisi olla komia liekki siellä imusarjassa, joka lämmittelee ohikiitävää ilmaa. Muuten hieno idea, muttei toimi. Eli onko viisahia kuulosella, jotka osaisi auttaa? Mistä löytyy lisätietoa siitä miten nuo diesel-letkut tulisi olla ennen suutinta ja muuta matskua kyseiseen koneeseen? Linkkejä, kuvia opuksia? Niin, ja mainittakoon vielä, että suuttimen/hehkun pitäisi olla myyjän mukaan uusi.

Toinen mitä voisin kysellä on tuo kampikammion ilmastointipömpeli. (Keksikää parempi nimi sille möykylle siellä koneen kyljessä?) mitenkäs jengi on tuon pömpelin huohotusletkun laittaneet? Nyt ei siinä ole mitään letkua, mutta hyvinhän tuohon joku sopisi. Ihanko vaan perinteisesti imusarjaan pistän? Onko väliä että tuleeko ennen vai jälkeen ilmanputsarin?

Kolmas kysymys olisi vaeltelevasta tyhjäkäynnistä? Tyhjäkäynti muistuttaa nyt vanhan massikan ruksutusta ja ehkä hiukan liian terävä ääni. Onko tyypillistä tälle koneelle, vai kannattaako jotain lähteä puuhastelemaan? Ja jos kannattaa, niin mistä löytää edukasta osaa koneeseen? Motonet (piltemasta puhumattakaan) ei taida olla se paikka... Itselle tulisi ensinnä mieleen ruiskusuuttimet ja ihan perus venttiilinsäätöä (tuskin kai sentään hydrauliset nostimet tuossa on?) Ja onko muuten välyksistä tietoa?

--
Life is but white light, slightly out of focus.

Epeli
14.11.2004, 11:47
Kampikammion huohotusletkunhan voisi laittaa huohottamaan ilmakehään eli tarpeeksi korkealle, jottei kahlauksessa imaise vettä koneeseen. Missään nimessä en laittaisi sitä ennen putsaria, koska mahdollinen öljysumu sotkee putsarin. Ainakin vanhemmissa B20 volvon koneissa huohotus on vedetty letkulla koneen alle. Ympäristöystävällisemmässä ratkaisussa letkun voisi vetää imusarjaan.

Epeli

tug3
14.11.2004, 12:04
Noin mäkin sen järkeilin, mutta ajattelin vaan, josko jollain olis ollu oikeen hienoja perusteita. Mut tää nyt ei se varsinainen ongelma ollutkaan. Hyvin se nytkin huokuu ilman mitään letkuja...

--
Life is but white light, slightly out of focus.

Epeli
14.11.2004, 12:13
Kokeilin googletella tuota Ivecon moottoria, muttei ainakaan heti tärpännyt ( siis valve clearance yms. juttuja )Tietysti voisi kannattaa kysellä jostain dieselkorjaamosta josko niillä olis vinkkejä hehkun toimintaan.

Epeli

14.11.2004, 12:41
ompi poijjaat tehty toi mosa etelän aurinkoon
ei ku läppärin kautta käyntiin pakkasella
osia edullisemmin muistaakseni kaksi firmaa hesassa azzuro ja italko
en tiedä ovatko vielä voimissaan oli ainaski 2 vuotta sit
huohotin letkut vaikka vanhaan öljy pyttyyn pellin alle.
ei sit likaa tota hehkua .

Note! This message was posted anonymously!

14.11.2004, 12:49
käy hakee jostain traktoripurkaamosta siihen imuilman lämmitykseen säiliö johon tulee ylivuotoputki dieselsuuttimesta ja pömpelistä letku paluuna esim tankkiin...sit siihen imuhehkulle virtaa,pitäisi toimia kun bilevel jousi aukeaa..T: Russian rocket..

Note! This message was posted anonymously!

Taisto
14.11.2004, 12:51
Mulla oli toi sama moottori(Fiat NC-50?) yhdessä häksöttimessä. Hehku ei ollut edes käytössä, mutta lähti käyntiin aina kuin palmun alta. Kovimmilla pakkasilla tosin vähän lohkolämmitintä ensin...
Ja vinkki! Mua otti päähän koneen 24v startti, koska muu auto oli 12v. Ratkaisu oli Fiatin traktorista peräisin oleva 12v startti. En muista tarkemmin tyyppiä, muuta myyjä tiesi sen sopivan suoraan ja niinhan se kävikin. Muta jos tykkää siitä 24v niin multa löytyy toimiva sellainen... taisto(poista)@pp.htv.fi

14.11.2004, 21:21
Kyseleppä neuvvoja Hämeendisel siellä on tietoa ko. koneesta.

Note! This message was posted anonymously!

POHTO
14.11.2004, 21:49
onnea uudesta löydöstä.
Mulla oli joskus muinoin cherokee samalla moottorilla ja ainakun kyseinen yksilö sai olla roikan perässä yli kymmenen asteen jos sillä mieli liikennöidä. ei muuta kun hehkua ja sit pakko syötön kanssa käymään. sai muuten sen pakko syötön kanssa mageen savu pilven takana tulijoiden iloksi.
osia saa edullisimmin vaikka www.ikh.fi eli isojoenkonehallista tai jostain muusta traktori osa kaupasta.

Jeesus loves you? Everyone else think that you are an ASSHOLE...

15.11.2004, 00:24
Tervehdys!
Joo, toiset sanoo, että lähtee käyntiin ilman hehkua kuin palmun alta, mutta ittelläni taas ei lähde ihan silleen. Jos on lämpötila nollassa, saa laittaa lämppärin päälle tai sitte hehkua. Onko niillä joilla koneet lähtee nätisti pakkasesta käyntiin niin millainen ruiskutuspumppu? Siis Jakaja vai rivipumppu?? Ainakin Fiatin 600 ja 640 mallin traktoreissa on samoja käyntiinlähtöongelmia toisissa malleissa ja vissiin rivipumppu lähtee heikosti, ainakin mulla.

Hehkusysteemi tuossa edellä tulikin jo selväksi. Nappi pohjaan vaan niin kauaksi kun pössähtää niin starttia vaan...

Venttiilinvälykset 0,25 kylmänä joka lautaselle, niin sanoi IKH:n moottorihiomon setä.
Osat löytyy IKH:lta tai Heinolan auto ja Traktorista (Honkajoelta). Ostakaa siis Fiat 600 ja 640 traktorin osia, valtaosa niistä sopii.

Ja täällä ainakin se käyntiääni on semmonen epätasainen ja terävä... se pumppu ja alipainetoiminen säätö ainakin on ihan suolesta, mutta pääasia että edes toimii jotenkin. Yleensähän siinä kaasupedaalissa on vain yksi asento, ainakin tällä koneella, kun hevoset on karannu johonki laitumelle.
TT



Note! This message was posted anonymously!

tug3
15.11.2004, 09:31
Moro ja kiitti kaikille! - Tosin lisää tietoa kaivataan aina, liikaa tietoa ei olekkaan. =)

Taitaa olla hehku sökö tosta. Nimittäin eilen ihmettelin hiukkasen ja avustajan (tyttökaveri) avustuksella katoin tapahtuuko imusarjassa mitään hehkun aikana. - Ei mitään. Sitten mittari käteen ja tulos: 12V tulee kyllä hehkulle, mutta hehkusta ei löydy vastusta (tai siis ääretön vastus tietenkin). Eli taitaa olla pimeä tuo hehku, vaikka myyjä muuta väitti.

Tuosta 12V startista voisi olla "apua". Nimittäin nuo 12/24V zydeemit epäilyttää ja nykyinen startti kun ei muutenkaan oikeen jaksa pyörittää. Josko toimiva 12V startti ja perinteinen tupla-akku auttaisi asiaa...

Sit kekkasin vesivuodon yläpään letkuliitin hässäkästä, mutta se nyt on aika peruskauraa korjata. Eikun tiivistettä kaupasta ja leikkelemään... ...toisaalta oliskohan jossain vielä joku vanha merikortti jäljellä. Niitä käyttivät laivalla hyvällä menestyksellä koneitten vesiliitosten tiivisteinä! (Jos ei mitotusten takia tarvinnu jotain 1-2mm paksua tiivistettä.)

Mitä tulee koneen tehoihin, niin ainakin TT:hen verrattuna toi taitaa olla pirteä. Ainakin ylämäissä Range piiskasi itsensä hurmioon ja suorastaan kiihtyi, kun vähän poljinta syvemmälle tökkäsin. Tietty kiihdytykset ei ole mitään Porsche-luokka, mutta ei se nyt tien tukkonakaan ole. Muutenkin välitykset kohdillaan ja 80-lätkän raja meinaa ylittyä maantiellä väkisin... =)

Täytyy tänään kokeilla toholla käyntiin tuota...

--
Life is but white light, slightly out of focus.

16.11.2004, 21:41
Tervehdys!
Termostaattihässäkästä vuotaa nesteitä mullakin koko ajan jostakin vähän. On se niin ihme systeemi. Onneksi on reikä mistä laittaa lisää nestettä koneeseen...
... ei sen hässäkän tiivistys kauaksi aikaa auttanut, mutta kokeile jos onnistaa.

TT

Note! This message was posted anonymously!