View Full Version : Tupakointikielto asukkaan omalle pihalle
Ensi kertaa Suomessa:
Tupakointikielto asukkaan omalle pihalle
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/162198.shtml
Tästä se lähtee... :p
Gravedigger
20.11.2009, 12:38
Itselle ei onneksi tuota ongelmaa. Ensimmäistäkään henkosta en ole vetänyt. Ja suosittelen kaikille lopettamista. On varaa vaik maksaa uutta ajoneuvoympäristöblaablaablaa veroa :D kun ei tupakki kuluja tule
Ihme, kun yksikään taloyhtiö ei oo kieltäny vanhojen dieselautojen kylmäkäynnistystä pakkasilla :P
Kirpeänä syysaamuna kun HJ:n löi kouluun lähtiessä kadunlaidasta tulille, jäi koko kortteliin leijumaan kaunis sininen usva...
Tässä on kyllä sellainen pienenpieni ropleema, että asiasta on olemassa korkeimman oikeuden päätös, jonka perusteella saat polttaa kerrostalonkin parvekkeella... Eli en ottaisi asukkaan ressiä vaan jatkasin körssittelyä :D
Tossa kohtaa vois tietyst tyynen rauhallisest kävel sen 30 metrii ja polttaa pihan ulkopuolella. Jos on kerran kämpästä viittiny tulla ulos muutenkin. Kyl sitä ihmiset on välil kans pimiöit.
Ihme, kun yksikään taloyhtiö ei oo kieltäny vanhojen dieselautojen kylmäkäynnistystä pakkasilla :P
Kirpeänä syysaamuna kun HJ:n löi kouluun lähtiessä kadunlaidasta tulille, jäi koko kortteliin leijumaan kaunis sininen usva...
:D
Itelläki jääny kauhee nokiläntti parkkipaikalle ku putken pää alaspäin.
Minun puolesta vois kieltää tupakoinnin kokonaan ja kriminalisoida. Samoin suola ja viina ja kaikki kiva muutenkin
Gravedigger
20.11.2009, 15:06
Minun puolesta vois kieltää tupakoinnin kokonaan ja kriminalisoida. Samoin suola ja viina ja kaikki kiva muutenkin
Juu kiellettäis tupakan myynti kokonaan vuorokauden vaihteen jälkeen. Ja polttaminen kieltoon vuoden vaihteessa.
Minun puolesta vois kieltää tupakoinnin kokonaan ja kriminalisoida. Samoin suola ja viina ja kaikki kiva muutenkin Suolan ja kaiken muun kivan vois tuosta jättää pois. Tupakan polton ja alkoholin voisi kieltää. Kummallakaan ei ole minulle mitään vaikutusta vaikka kiellettäisiin.
Joo ja hengittäminen! Kun uloshengitettyä ilmaa ei pysty uudestaan käyttämään niin se on ihan turhaa ja kuormittaa ympäristöä!
Rekisteröimätön
20.11.2009, 17:30
Joo ja hengittäminen! Kun uloshengitettyä ilmaa ei pysty uudestaan käyttämään niin se on ihan turhaa ja kuormittaa ympäristöä!
Uloshengitysvero! Sisään saa vetää...
mitäs jos kiellettäs 4x4 autot samalla :)
no minä teen tontillani onnex mitä huvittaa.vaikka kukkapenkkiin paskois.ei saatana siittä ei kyl hallitus tykkäisi.
Gravedigger
20.11.2009, 17:44
mitäs jos kiellettäs 4x4 autot samalla :)
no minä teen tontillani onnex mitä huvittaa.vaikka kukkapenkkiin paskois.ei saatana siittä ei kyl hallitus tykkäisi.
Hei mitäs tällä ympäristö verolla haettiin? 4x4 vehkeethän on saaste hirmuja. Kyl ne kohta kieltää kokonaan kaikki oikein vetävät autot.
Tässä on kyllä sellainen pienenpieni ropleema, että asiasta on olemassa korkeimman oikeuden päätös, jonka perusteella saat polttaa kerrostalonkin parvekkeella... Eli en ottaisi asukkaan ressiä vaan jatkasin körssittelyä :D
Näitä kahta juttua ei voi tuollain ihan suoraan verrata.
Tähän Pirkkalan juttuun ei ole saatu edes valituslupaa korkeimpaan,
että se siitä pössyttelystä tän talon takapihalla... :D
Ite polttelin keskimäärin vajaan askin päivässä yli 25v ajan ja tiedän kantapään kautta,
että Väkisin on paha saada ketään lopettamaan polttamista.
Vasta sitten, kun se imemisvietti loppuu omia aikojaan, niin lopetuskin menee itsestään.
Tein aprillipäivän aamuna 2001 käytännön pilan itselleni ja ruttasin puoli askia Mallua roskikseen.
Konttorin likalle vaan totesin, että eiköhän tätä ole tullut lussutettua ihan riittävästi vuosien varrella... :p
Näitä kahta juttua ei voi tuollain ihan suoraan verrata.
Tähän Pirkkalan juttuun ei ole saatu edes valituslupaa korkeimpaan,
että se siitä pössyttelystä tän talon takapihalla... :D
Ite polttelin keskimäärin vajaan askin päivässä yli 25v ajan ja tiedän kantapään kautta,
että Väkisin on paha saada ketään lopettamaan polttamista.
Vasta sitten, kun se imemisvietti loppuu omia aikojaan, niin lopetuskin menee itsestään.
Tein aprillipäivän aamuna 2001 käytännön pilan itselleni ja ruttasin puoli askia Mallua roskikseen.
Konttorin likalle vaan totesin, että eiköhän tätä ole tullut lussutettua ihan riittävästi vuosien varrella... :p
Onhan näitä vaihtoehtoja, siitähän voi nostaa erillisen syytteen asiasta sitten... tarkkaa lakiperustetta en osaa kertoa, mutta jotenkinhan siinä ihmisen vapauksia rikotaan. Ja lisäyksenä itse en ole polttanut 5vuoteen kuin humalatilassa muutamia savukkeita
Skorpioni
20.11.2009, 20:19
Olen tässä mietiskellyt, jos alottaisi tupakanpolton. Olisihan se mukavaa, kun pitäisi piilossa polttaa. Tulisi jännistystä elämään. Ja sitten voisi osallistua, 'lopeta ja voita' -kilpailuunkin, johon nyt ei voi osallistua. Kylläpä meitä tupakoimattomia sorretaan! Taidan laittaa adressin, jossa anotaan tupakoitsijoiden sorron lopettamista! :D
Huvittaa ajatellakin, että kuinka tämänkin jutun jälkeen alkaa käräjäoikeuksien listat täyttyä vastaavilla tapauksilla... :p
Ihmisten vapauksia on aina rikottu, ja tullaan rikkomaan vastakin.
Toisille se on vapaus nauttia oman kodin savuttomasta ympäristöstä
ja toisille vapaus lussuttaa kessua toisten ikkunoiden alla & näyttää miehekkäältä/naiselliselta... :p
Ei kerrostalossa tarvii olla edes omat ikkunat raollaan, kun se katku tulee ilmanvaihtoventtiileistä sisälle.
Ei kerrostalossa tarvii olla edes omat ikkunat raollaan, kun se katku tulee ilmanvaihtoventtiileistä sisälle.[/quote]
nyhhän oli kyse luhtitalosta eli kakskerros rivarista. Pitää hiukka olla ilmanvaihto perseellään, että naapurin katkut tulee kämppään. varsinkin jos pihalta tulee..
nyhhän oli kyse luhtitalosta eli kakskerros rivarista. Pitää hiukka olla ilmanvaihto perseellään, että naapurin katkut tulee kämppään. varsinkin jos pihalta tulee..
Tuolla asumismuodolla ei ole sinänsä merkitystä, kun kerran kyse on naapuriasukkaan aiheuttamasta käryhaitasta.
Ainahan rakennuksissa on tuuletusilmaventtiilit, joista imetään korvausilma asuntoon.
Vanhemmissa kerros- ja luhtitaloissa on yksi huippuimuri/porras, jota ohjataan kellokytkimellä päälle vain osan aikaa vuorokaudesta.
Tällöin asuntoon tulee alipaine, joka puolestaan vetää kaikki käryt ikkunoiden ulkopuolelta & porraskäytäviltä & naaapurien parvekkeilta.
Uudemmissa taloissa on jo lämmön talteenottosysteemit ja imurit pyörivät aina vähintään ykkösellä.
Tais olla joskus 90 -luvun loppupuolella, kun toikin asia tuli vähän niinkuin pakolliseksi uusiin taloihin.
Oli uusi tai vanha talo, niin aina se vetää tuon alipaineen ansiosta käryt seinustoilta sisään asuntoon... :o
koko tontilta?:confused: Tai no, luhtitalon tonttikoko on aika :p.
Skorpioni
20.11.2009, 21:09
Kyllä se tupakansavu haisee omakotitaloalueellakin. Oikein pitää ihmetellä joskus kun on ulkona, mistä se savu on peräisin. Ups. Itsekö poltin?
Kyllä sen haistaa jo kaukaa...
Kesällä nuorin poika (16,5v) kärähti tupakasta, kun poltteli huoneessaan ja puhalteli savut huoneensa kulmatakkaan.
Itse olin takapihalla auton kimpussa. Savupiipun pää on n. 9m korkeammalla kuin takapiha.
Kyllä se vanhakin nenä haistaa, varsinkin sellaiset asiat joita on itsekin tehnyt.
Meni pojalla viikkorahat jäihin muutamaksi viikoksi. Kaiken mitä se tarvi itselleen/kouluun, niin käytiin yhdessä kaupasta ostamassa... :D
Nyt se käy lenkillä & punttisalilla monta x viikossa... :)
Nyt se käy lenkillä & punttisalilla monta x viikossa... :)
Täysin offtopic, mutta pakko mainita. Ei se välttämättä kerro ettei enää polta, minulle ei kieltäminen silloin auttanut. Mutta sitten loppui polttaminen kun vanhemmat antoi luvan tähän asiaan, ei ollut enää hienoa ja niin kiellettyä... Tosin sitten armeijassa retkahdin taas, mutta nyt tosiaan jo ilman.
Täysin offtopic, mutta pakko mainita. Ei se välttämättä kerro ettei enää polta, minulle ei kieltäminen silloin auttanut.
Tottahan se on tuokin.
Tämä nuorinkin olisi jo muuttamassa naapurikaupunkiin, koska amis on siellä.
Ei saanut opiskelija-asuntoa, koska ne annettiin pidempimatkalaisille.
Kulkee tuosta 1,5km:n päästä pysäkiltä bussilla koulumatkansa.
Ja se tärkein asia: Pitäisi päästä jo muuttamaan yhteen tyttöystävänsä kanssa... :D
Tein sille(kin) selväksi, että Minkäänlaista sponsoritukea ei tule, niinkauan kun sillä kessu käryää,
ja minua on turha yrittää huijata piilottamalla kessut johonkin puskaan talon taakse.
Vaatteet & hengitys Haisee monta tuntia polttamisen jälkeen, eikä sellaista
suihketta ole vielä keksittykään, joka meikäläisen nenää huijaisi... :p
Syksyllä se teki kuntosalin kaverinsa talon varastoon tuonne parin km:n päähän.
Siinä saa hyvän alku- ja loppuhien kun juoksee matkat.
Itse se tuli varta vasten kertomaan, että hän on nyt lopettanut polttamisen kokonaan.
Eihän tästä maailmasta mitään tulisi, jos ei toisen sanaan voisi luottaa... :D :D
Tottahan se on tuokin.
Tämä nuorinkin olisi jo muuttamassa naapurikaupunkiin, koska amis on siellä.
Ei saanut opiskelija-asuntoa, koska ne annettiin pidempimatkalaisille.
Kulkee tuosta 1,5km:n päästä pysäkiltä bussilla koulumatkansa.
Ja se tärkein asia: Pitäisi päästä jo muuttamaan yhteen tyttöystävänsä kanssa... :D
Tein sille(kin) selväksi, että Minkäänlaista sponsoritukea ei tule, niinkauan kun sillä kessu käryää,
ja minua on turha yrittää huijata piilottamalla kessut johonkin puskaan talon taakse.
Vaatteet & hengitys Haisee monta tuntia polttamisen jälkeen, eikä sellaista
suihketta ole vielä keksittykään, joka meikäläisen nenää huijaisi... :p
Syksyllä se teki kuntosalin kaverinsa talon varastoon tuonne parin km:n päähän.
Siinä saa hyvän alku- ja loppuhien kun juoksee matkat.
Itse se tuli varta vasten kertomaan, että hän on nyt lopettanut polttamisen kokonaan.
Eihän tästä maailmasta mitään tulisi, jos ei toisen sanaan voisi luottaa... :D :D
Tämä on hienoa jos on jo noin nuorena ymmärtänyt ettei sitä paskaa ihminen tarvitse! Pitäähän sitä tyttöystävän kanssa saman katon alle päästä, itsellänikin sama olisi edessä kohta puoliin :)
Ai piru kun olisikin kuntosali, ei tartteis kylällä asti aina vääntäytyä, maksulliseen saliin... On muuten jännä kun itse päättää että nyt loppu polttelu, selvänä ei ole edes tehnyt mieli. Humalassa polttamista en laske kovinkaan pahaksi rikokseksi tässä asiassa, kun se oikeasti pysyy siinä (selvänä ei todellakaan haise edes hyvälle)
hazzinen
20.11.2009, 23:02
kyl tommosen kerrostalon viel ymmärrän jos käry käy polttamattoman henkeen, nimittäin jos naapuri vetää sätkää sisällä ni se kyl käryy rappukäytävissä ja joka kämpässä. mut tätä nykyajan kapakassa polttamisen lopetusta en ymmärrä oikeen vieläkää(noni ooteeks män). ite ollu useita vuosia polttamati ja ei oo kyl tullu pieneen mieleenkää että muille russuttasin heidän tavoistaan. pitää sitä olla sen vertikka solitaarinen ja aatella että kaikilla se o oikeus tehä asiansa omalla tavalla. tietty onhan tuossa paarikörssittämises tietty se työntekijä alttiina, mut sehän ny on varmasti aika selkee homma ko sinne räkälään töihin menee et ilma on välillä melko sakiaa. eipä enää oo tämmöst onkelmaa, vielä ko holhousyhteiskunta saa sen viinan paskan poies sielt kapakista ni sittehä siel on kaikkien hyvä olla. voi se tarjoilija/baarimikko ettii uuden työn ko wanhat hommat ei enää lyö leiville, ihmiset kiskoo keppanansa ja körssinsä kotonaa jos se vaan naapurille passaa. olen muuten kuullut muutamilta ei tupakoivilta, että ei oo kapakissa enää "tunnelmaa" ko ei aamulla vaatteet käryy elämältä.
hazzinen
20.11.2009, 23:12
nyt välähti aivan älyttömän loistava idea. ja se on salakapakka, eli viinaa ja tupakkia voip vetää kunhan tekee sen mahollisimman salassa ettei kukaan huomaa. mennään paariin peräreikää myöten jemmattuna alkoholia ja tupakkatuotteita, sitte käydää vähä välii millo missäki pöydän alla ja palokäytävissä vetään molempia. sitte "muka täysin raittiina kaikesta" takas pöytään sitruunateen ääreen keskustelemaan keskieurooppalaisesti vaikkapa säästä. on niiin fiiniä niiiiin fiiniä.... ...täytyy varmaanki laittaa yritysidea vetämään.
Itse en polta, mutta jokainen saa minun mielestään vetää tupakkia omalla tontillaan. Ei pitäis haitata muita. :mad:
Mun tontilla on avotulenteko ja tupakointikielto kylttikin.
Mun tontilla on avotulenteko ja tupakointikielto kylttikin.
Veljellä on noita samoja kylttejä takapihallaan, tuhkakupin vieressä. :D Niitä oli bensa-aseman mittarikentän katoksen palkeissa, joista tehtiin katos sille.
hazzinen
21.11.2009, 09:48
mites ku on tämmönen torifoobikko niinku mie, niin ei tuu yleensäkkää käytyy koko kapakeissa kun siellä on niin pirusti niitä ihmisiä. eikös ny kannattais meitillekki joku homma säätää lakiin että paarissa semmonen ihmiskiintiö ettei tarviis keskiyön jälkeen kylki kyljes siel kapakis jonottaa. joku 5 ihmistä per pubi ois hyvä =0)#. tämähän on sitä toisten sietämättömyyttä parhaimmillaan.
Ei kerrostalossa tarvii olla edes omat ikkunat raollaan, kun se katku tulee ilmanvaihtoventtiileistä sisälle.
nyhhän oli kyse luhtitalosta eli kakskerros rivarista. Pitää hiukka olla ilmanvaihto perseellään, että naapurin katkut tulee kämppään. varsinkin jos pihalta tulee..[/QUOTE]
Ei muuten ole ilmanvaihto mitenkään persiillään, yleensä korvausilma otetaan ikkunoitten yläreunasta, kun on vaan koneellinen poisto ja tuloilmaa ei ole erikseen.
Joo, tämä asia pompsahti "uutisena" pinnalle netissä ennen muuta julkisuutta.
Ei ole omakohtaista tarvetta jeesustella kärytteleviä henkilöitä vastaan.
Tämä on vaan asiana sellainen lumipallo, että mitähän seuraavaksi kielletään,
kun joku katkera naapuri laitaa ilmiannon/jutun vireille jostain "pikkuasiasta".
Toi savuhaittakin on sellainen asia, että yleisen tietämättömyyden takia aiheutetaan
naapureille turhaa närää omalla tupakointikäyttäytymisellä.
Valitettavasti vähintään paritaloa ja sitä suuremmassa kommuuniasumisessa tulisi elää ja asua niin,
ettei aiheuta tahallaan turhaan ylimääräistä haittaa naapureille.
Järjestyssäännötkin on kirjoitettu aina siihen muotoon, että tämä ja tämä asia on Kielletty,
mutta ei kerrota sen syvempää syytä, että miksi on kiellety.
Tämä kieltely taas aiheuttaa monissa uhmakasta käytöstä,
että minähän teen läävässäni tasan tarkkaan mitä itse haluan... :p
Ei tässä omakotiasumisessakaan saa olla rauhassa kateellisilta/katkerilta naapureilta.
Jokunen vuosi takaperin toi kuusiaidan takana asuva eläkeläispariskunta soitti kunnan teknisen tarkastajan käymään täällä,
koska naapurin mielestä pyöritän autokorjaamoa omakotialuella.
Olihan silloin pihassa varmaan 6 henkilöautoa, 1 umpikuorkki, 1 autonkuljetusauto ja 1 traktori. Osa oli seisonnassa, mutta silti .
Esittelin tarkastajalle kaikkien ajoneuvojen rekisteriotteet, jonka jälkeen siltä pääsi nauru... :D
Ei missään ole omien harrastusajoneuvojen lukumäärää rajoitettu,
joten käytiin ne muut asiat läpitte. Tarkoittaa jätehuoltoa, akkuja, öljyjä,...
Jätteet olen aina itse kuskannut suoraan kaatopaikalle ja niistäkin oli esittää usean kympin kaatiskuitit siltä kesältä.
Öljyt vaihdan aina siten, että työnnän keulan alle isomman ammeen, jonka sisään laitan
sen varsinaisen valutusastian. Näin ei pääse ne suodattimen vaihdossa tulleet
valumat (jotka valuvat moottorin kylkeä pitkin ja leviävät joka paikkaan) maahan asti.
Jäteöljykanisterit ja akut pitää olla katoksessakin turva-altaassa, jottei pisaraakaan pääse maahan.
Akut piti viedä talliin sisälle,... Ym. hienosäätöä.
Ainoa asia, minkä jouduin "korjaamaan", oli tuo romuakkujen siirto talliin.
Ehjät akut siellä olivatkin o ennestään... :p
Ei se tarkastus muuten meikäläisen maailmaa hetkauttanut, tuli vain entistä
vähemmän morjesteltua rajanaapurille... :D
Noo, seuraavana talvena jäät tukkivat naapurin likakaivon purkuputken ja heidän
viemärit lakkasivat toimimasta. Papparainen kun sai ylivuotoputken hakattua esille,
niin sieltä ryöpsähti muutamia kymmeniä litroja kusivettä tuohon kosken jäälle,
jossa meillä on joka talvi ollut jääkiekkokenttä aurattuna. Kenttä meni keltaisenruskeaksi ja paistoi kauaksi.
Tulipahan tarkastajat äkkiä paikalle, kun joku Muista naapureista oli soittanut kuntaan tästä "ympäristörikoksesta"... :p
Nyt täällä onkin kunnallistekniikan kaivuut menossa, joten tuokin haitta poistuu... :D
Kyllä naapureiden kanssa pärjää, kunhan ei ala niiden kanssa kaveeraamaan... :p :p