Kirjaudu sisään

View Full Version : mönkijän vinssausta


peedro
19.11.2009, 17:33
Mitenhän autossa toimis tuommonen.

http://www.youtube.com/watch?v=135zkGk2fak&feature=related

Nätisti kömpijä kyllä nousee.

pastirolli
19.11.2009, 17:43
http://www.youtube.com/watch?v=JY4cKc4FKSM&feature=related

ärjy
19.11.2009, 17:45
traktori hommista kokemusta sen verran että banjo napsahti poikki kun tuola tavalla "vinssas"!! oli isäukko silloin mielissään:) kömpijöissä saattaa toimiakkin..

Caddy
19.11.2009, 17:51
Ja on se sitten vaan mukavaa lähteä sitä vannetta etsimään kun iso rengas on kokonaan mudan alla :D

Kartse1
19.11.2009, 18:06
Olikin hyviä vinkkejä. Pitääkin laittaa turakkipajalla toimeksi... :D

Tartteekin tehdä laipoista kuvat ja rakentaa DIY -koekappale testikäyttöön.
Olishan tuollainen kätevä ja kevyt olla ihan kaiken varalta takakontissa mukana.
Painaakin vähemmän kuin sähkövinssi.

Kukakohan sorvailisi tuollaisia pitkiä pyöränmuttereita M12x1,25?
Jos noita olisi pitkinä jatkomuttereina, niin vois käyttää ihan samankokoisia pultteja
tuon kehän/rummun lukitukseen. Ihan sama, jos siinä kuluu pari minuuttia enemmän aikaa pulttien pyörittämisessä.

Kartse1
19.11.2009, 18:08
Ja on se sitten vaan mukavaa lähteä sitä vannetta etsimään kun iso rengas on kokonaan mudan alla :D

Heh, suurin osa jumitilanteista tullut sillain, että ei edes vanteen reuna mene upoksiin... :p

khonkonen
19.11.2009, 19:12
No ite tullut joskus itseni pelastettua laittamalla pitkät kuormaliinat takarenkaiden ali ja sitomalla se renkaan ympärille. Sit liinojen toinen pää puihin kiinni ja vetämällä. Tosin tossa tulis vähän välitys suhdetta...

Rekisteröimätön
19.11.2009, 19:32
Mitä tähän sanoo CCM1?

Kartse1
19.11.2009, 21:26
Piti ihan kokeilla eri vannevaihtoehtoja tuohon 15" Mangelsin sisään.

13" Opelin vanne on ulkohalkaisijaltaan 365mm ja se uppoaa aika napakasti siihen isoon syvennykseen asti.
Ei montaa milliä tarvii tilke/kiilapalaa laittaa kun tulee tiukka sovitus.
Tuleehan se kuitenkin niillä pulteilla kiristettyä, mutta hyvä olisi jos saisi kaikki väljyydet passattua pois.
Tulisi kerralla kestävämpi... :D

Kuvatus on 4 1/2":n levyisestä vanteesta. Tuon jälkeen löysin vielä 5,5":n vanteen,
josta sit teen sen koekappaleen:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1012&pictureid=45833

Lohre
19.11.2009, 21:43
Mites tuo toimii lukottomassa kamppeessa, tarttee varmaan laittaa kummallekin puolelle?!

akiky
21.11.2009, 12:17
Mites tuo toimii lukottomassa kamppeessa, tarttee varmaan laittaa kummallekin puolelle?!Samaa olin juuri tänne kirjoittelemassa, on parempi olla kamppeessa lukot muuallakin kun ovissa. Sitten taas lukollisissa vehkeissä taitaa 90% tapauksista olla myös vinssi, joten ei tämä nyt mikään oikotie onneen ole. :)

sisua45
21.11.2009, 16:15
http://www.youtube.com/watch?v=JY4cKc4FKSM&feature=related

Videon lopussa oli jännä maakaira-ankkuripiste. Toimii varmaan, kun ei ole isoja kiviä maassa. :)

Armeijassa vinssattiin muona-relluja takapyöristä. Vanteen reijistä halko poikittain, ja liinan lenkki siihen. Sitten vaan lukko, ja pakki päälle. Liina kelautui siististi paripyörien väliin. Alkupää liinasta oli vaan välillä aika tiukassa...

Kartse1
21.11.2009, 17:32
Ihan vaan Kaiken Varalta pitää olla varasysteemit autossa mukana.
Se on nähty miljoonaan kertaan, että just silloin ne halvat laitteet hajoaa, kun niitä kipeimmin tarvittaisiin... :D

Itellä on "vaan" kunnostetut kitkalukot molemmilla akseleilla (edessä kiristetty), mutta autokin tulee ihan nimensä arvoiseen käyttöön:
Huoltoautoksi & pikkukaivurin & leikkurin kuljetukseen.

Ei tarvii olla pahakaan kurakko kun sinne jää sutiin kärryn kanssa ja tuollaisella systeemillä nyt
Saattaa päästä omin avuin kantavalle pinnalle. Sitä voi käyttää vaikka etupyörästä tuon kiristetyn kitkan ansiosta.

Offiprojektit on sitten erikseen ja niihin tulee Kunnolliset systeemit,
niin ei tarvii ton jälkikasvun tapella kisoissa kaikenlaisten turausten kanssa.

Minulta itseltäni on jo kiireet unohtuneet, että itse kerkiän kyllä vannevinssejä ruuvailemaan... :p