View Full Version : Vedettävä massa versus kokonaispaino trailerissa.
Onko nyt jollain varmaa tietoa asiasta kun monesti väitelty seuraavasta.
Vetoauton max jarrullinen vetopaino esim. 1000kg jonka perässä.
Jarrullinen traikku kokonaispaino 1000kg ja omapaino 500kg eli kantavuus 500kg
Trailerin kyydissä kori jonka senhetkinen paino 200kg
Tuo yhdistelmä on ollut ainakin ennen lailinen koska senhetkinen vedettävä
paino ei ylitä tuota 1000kiloa.
Onko pykäliin tullut muutos koska serkkupoika oli sheriffilaitokselta käynyt kysymässä ja olivat sanoneet jotta katsotaan kärryn kokonaispainosta vaikka kyydissä olis pistolapio.
Tyhjää kärryä saisi vetää ilman kuormaa.
eiköhän ton pitäs ihan laillinen olla.. jos 500+200kilo eli 700kiloa ja saa vetää 1000kilo..
Onko nyt jollain varmaa tietoa asiasta kun monesti väitelty seuraavasta.
Vetoauton max jarrullinen vetopaino esim. 1000kg jonka perässä.
Jarrullinen traikku kokonaispaino 1000kg ja omapaino 500kg eli kantavuus 500kg
Trailerin kyydissä kori jonka senhetkinen paino 200kg
Tuo yhdistelmä on ollut ainakin ennen lailinen koska senhetkinen vedettävä
paino ei ylitä tuota 1000kiloa.
Onko pykäliin tullut muutos koska serkkupoika oli sheriffilaitokselta käynyt kysymässä ja olivat sanoneet jotta katsotaan kärryn kokonaispainosta vaikka kyydissä olis pistolapio.
Tyhjää kärryä saisi vetää ilman kuormaa.
Kortti ja kytkentäasiat ovat erikseen, eli tässä sotketaan pikku-e ja kytkentämassajuttuja.
Korttivaatimukset katsotaan aina papereista(rek.otteista), paino- ja kuormaus ei liity ajo-oikeuteen ja sen luokkaan.
Pikku e tarvittiin jos perävaunun kokonaismassa katsottuna rekisteriotteesta ylittää auton oman massan
Ja/tai yhdistelmän kokonaismassaon otteiden mukaan yli 3500kg
Eli ei tyhjääkään kärriä saa vetää ilman e-tä jos paperit(otteet) sen vaativat.
Lähes kaikissa autoissa on otteessa mainittu tuo jarrullisen ja jarruttoman kärrin paino, ja jos ei ole niin se on jarrullisessa max. vetoauton kokonaismassa ja jarruttomassa puolet auton omasta painosta, kuitenkin max 750kg.
M1g ja N1g luokan vetoauto sallii joissain tapauksissa 1,5 kertaa kokonaispaino, kuitenkin se max. 3500kg tai valmistaja sallima mikä on monasti alempi.
Tää on mielenkiintoinen juttu.
Jos omistaa kuorma-autokortin (C), niin saa ottaa kuorma-auton perään puoli/täysperävaunun.
Tosin kärry pitää olla tyhjä, mutta vastaavasti vetoauto saa olla täyteen kuormaan lastattu.
Kortti ja kytkentäasiat ovat erikseen, eli tässä sotketaan pikku-e ja kytkentämassajuttuja.
Korttivaatimukset katsotaan aina papereista(rek.otteista), paino- ja kuormaus ei liity ajo-oikeuteen ja sen luokkaan.
Pikku e tarvittiin jos perävaunun kokonaismassa katsottuna rekisteriotteesta ylittää auton oman massan
Ja/tai yhdistelmän kokonaismassaon otteiden mukaan yli 3500kg
Eli ei tyhjääkään kärriä saa vetää ilman e-tä jos paperit(otteet) sen vaativat.
Lähes kaikissa autoissa on otteessa mainittu tuo jarrullisen ja jarruttoman kärrin paino, ja jos ei ole niin se on jarrullisessa max. vetoauton kokonaismassa ja jarruttomassa puolet auton omasta painosta, kuitenkin max 750kg.
M1g ja N1g luokan vetoauto sallii joissain tapauksissa 1,5 kertaa kokonaispaino, kuitenkin se max. 3500kg tai valmistaja sallima mikä on monasti alempi.
Tää on mielenkiintoinen juttu.
Jos omistaa kuorma-autokortin (C), niin saa ottaa kuorma-auton perään puoli/täysperävaunun.
Tosin kärry pitää olla tyhjä, mutta vastaavasti vetoauto saa olla täyteen kuormaan lastattu.
Tuo lakipykälä on ollu jo vuoden päivät poistunut, enää ei ole saanut C-kortilla vetää kärriä edes tilapäisesti tyhjänä. Ja samalla ne poisti se että C kortilla sai ennen siirtää linja-autoa ilman matkustajia..
Tuo lakipykälä on ollu jo vuoden päivät poistunut, enää ei ole saanut C-kortilla vetää kärriä edes tilapäisesti tyhjänä.
Jaa, ei hämeenlinnan lentävät, mikkä yleensä on aina oikeassa, niin serkkupojalle toivottivat vaan hyvää matkaa viimex viimeviikolla. Melkein kerran kuussa toppaavat sen, kun ajaa koritehtäälta uusia kärryjä asiakkaille, eikä oo pitkää korttia (Iso-E).
Tää on mielenkiintoinen juttu.
Jos omistaa kuorma-autokortin (C), niin saa ottaa kuorma-auton perään puoli/täysperävaunun.
Tosin kärry pitää olla tyhjä, mutta vastaavasti vetoauto saa olla täyteen kuormaan lastattu. Et muuten nykyään saa ottaa kuin jarruttoman kärryn perään jos ajat kuorma-autoa ja omistat vain c-kortin. Selvittelin nimittäin tuota itsekin kun pähkäilin jospa hankkisin c1e kortin. Sillä olisi saanut vetää trailereita kevyt kuormureilla. Mutta kun eipä tajunnut että tuo hemmetin eu säännös koskee myös noita peräkärryjä. Ennen syyskuuta c1e maksoi n.150€. Nyt se maksaa 2200€. Samaan hintaan saa ihan kuorma-auton yhdistelmäkortin, eli ison E.
Mut muutoinhan tuo homma menee kuten Attel kirjoitteli.
Jaa, ei hämeenlinnan lentävät, mikkä yleensä on aina oikeassa, niin serkkupojalle toivottivat vaan hyvää matkaa viimex viimeviikolla. Melkein kerran kuussa toppaavat sen, kun ajaa koritehtäälta uusia kärryjä asiakkaille, eikä oo pitkää korttia (Iso-E).
Jaa-a, asiaa tarkemmin tietämättä tiiä. Oisko sitten jotain poikkeuksia niinku joka asiassa yleensä on..
7 §
Ajo-oikeuden laajuus
Ajo-oikeuden haltija saa kuitenkin 1 momentista poiketen kuljettaa muualla Suomessa kuin Ahvenanmaan maakunnassa myös muita ajoneuvoja seuraavasti:
3) ajoneuvojen huolto- ja korjaustyötä tekevä, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa suorittaa D- tai D1-luokan ajoneuvon tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmän huolto- tai korjaustoimenpiteen taikka katsastamisen edellyttämän siirron tai koeajon D- tai D1-luokan ajoneuvolla ilman matkustajia tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmällä ilman kuormaa;
3 a) muuta ajoneuvojen huoltotyötä tekevä, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa suorittaa 3 kohdassa tarkoitetun ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän huoltamisen edellyttämän siirron kohdassa mainituin edellytyksin yrityksen varikkoalueella;
6) ajoneuvon katsastaja tai hyväksynnän suorittaja, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa koeajaa D- tai D1-luokan ajoneuvoa tai E-luokan ajoneuvoyhdistelmää sen katsastamiseen tai liikenteeseen hyväksymiseen kuuluvassa koeajossa;
7) pelastusauton kuljettaja, jolla on C-luokan ajo-oikeus, saa tässä tehtävässä toimiessaan kuljettaa D- tai D1-luokan ajoneuvoa taikka E-luokan ajoneuvoyhdistelmää hälytystehtävän hoitamiseen sekä pelastustoimen tehtävien harjoitteluun ja koulutukseen liittyvissä ajoissa ja E-luokan ajoneuvoyhdistelmää tehtävään liittyvän kaluston huoltoon ja korjaukseen liittyvissä siirtoajoissa.
Eli nyt on rajoitettu kuljettajan status joka sitä siirtelee, aiemmin sen sai tehtä masa meikäläinen ilman sen kummempaa tarkoitusta..
Ette ilmeisesti ymmärtäneet kysymystä.
Siis näin itse ymmärsin: kärryn kokonaismassa on 2500kg, omamassa 500kg, jos kyydissä on 200kg klapeja, tulkitseeko poliisi kärrynpainoksi A: 700kg eli todellinen paino B: 2500kg koska kärry on kuormattu eli kokonaismassa.
Ette ilmeisesti ymmärtäneet kysymystä.
Siis näin itse ymmärsin: kärryn kokonaismassa on 2500kg, omamassa 500kg, jos kyydissä on 200kg klapeja, tulkitseeko poliisi kärrynpainoksi A: 700kg eli todellinen paino B: 2500kg koska kärry on kuormattu eli kokonaismassa.
Riippuu poliiseista, jos niil on vaa`at, niin ne vaakaa, mut jos ei, niin sit kattoovat kok.painon mukaan... Näin ainakin käytännössä oon havainnu...
Tietysti tapoja ja tyylejä on yhtämonta kun poliisejakin...
Ette ilmeisesti ymmärtäneet kysymystä.
Siis näin itse ymmärsin: kärryn kokonaismassa on 2500kg, omamassa 500kg, jos kyydissä on 200kg klapeja, tulkitseeko poliisi kärrynpainoksi A: 700kg eli todellinen paino B: 2500kg koska kärry on kuormattu eli kokonaismassa.
Mistä ihmeestä sinä tuon 2500kg siihen otit? Tuossahan lukee selkeästi että trailerin kokonaismassa 1000kg!!! Ja jatko selvennyksissä että on sama onko sinulla 1kg tavaraa kyydissä vai ne maksimit sallitut 500kg... Näin minä sen ymmärsin :D
Mistä ihmeestä sinä tuon 2500kg siihen otit? Tuossahan lukee selkeästi että trailerin kokonaismassa 1000kg!!! Ja jatko selvennyksissä että on sama onko sinulla 1kg tavaraa kyydissä vai ne maksimit sallitut 500kg... Näin minä sen ymmärsin :D
Tuo mun oli täysin eri esimerkki.
Pari vuotta sitten lehdissäkin puitiin ja oli kuulemma sakkoja maksettu takaisin koska olivat väärin perustei sakottaneet.(mullakin jossain yks lehti jossa artikkeli)
Eli aiemmin ei vaikuttanut otteeseen merkitty kokonaismassa vaan ainoastaan
juurikin senhetkinen kärryn omamassa+ kyydissäolevan kuorman massa.
Se oli sitten poliisien henkilökohtainen oivoi jossei vaakaa ollut mukana tai esim katsastuskonttoria lähellä.
Ja ajokorttiasiat on ihan erikseen,ei puututa nyt niihin vaan ainoastaan noihin otteiden ja todellisten massojen lukemiin.
Veikaan myös että poliisilaitoksella olivat sotkeneet juurikin nuo kortti ja kytkentämassat keskenään.
Hetkellisen haeskelun tuloksena en ainakaan löytänyt miksei saisi vetää >traikku omamassa 500kg+lasti esim450kg (Traikun kokonaismassa 1200kg) jos jarrullinen max 1000kg veturin otteessa.
(laitoin eri painot kuin ekaan kysymykseen)
Ette ilmeisesti ymmärtäneet kysymystä.
Siis näin itse ymmärsin: kärryn kokonaismassa on 2500kg, omamassa 500kg, jos kyydissä on 200kg klapeja, tulkitseeko poliisi kärrynpainoksi A: 700kg eli todellinen paino B: 2500kg koska kärry on kuormattu eli kokonaismassa.
Ainahan jos on mahdollista punnita niin vaa`at alle. Bulkkitavaran painoa, oli sitte hiekkaa tai noita mainittuja klapeja ei voi arvioita sillä tarkkuudella että siitä sakkoa voisi kirjoittaa.
Mutta aiemminhan oli kysymys SAAKO sitä yhdistelmää kuljettaa, topicin aloittaja ei kertonut oleellisia tietoja kuljettajan ajokortin kirjaimista.
Rautalankaa: Tuo ylläoleva kärri jossa nuo 200kg klapeja ja -87 corolla jolla saa vetää max. 1000kg kytkettyä kärriä.
1. OK,saa ajaa jos kuskilla on pikku e. Peruste: Kärrin kokonaismassa (2500kg ylittää korollan OMAN MASSAN. Ja TODELLINEN paino on tuo 700kg, (korollan sallittu1000kg)
2. Muuten sama, mutta klapeja 1300kg Kortti riittää, mutta punnittaessa kytkentämassan ylitys ja sakko.
3. Kuten edellä, mutta klapeja 4000kg(!), = kytkentä-, ja akselimassojen ylitys> isommat sakot ja laitteet jää tienviereen levikkeelle>matka keskeytetään.
4. Jälleen sama korolla -87 ja kuskilla vain B kortti. Sama kärri tyhjänä perässä. Seuraus: Ainoastaan kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, edell. ylemmän luokan ajo-oikeutta> 14 päiväsakkoa ja kortti pois vähintään kuukaudeksi.
Ainoastaan tietyissä tapauksissa varmuudella kuorman paino voidaan todeta ilman vaakoja, esim. sementtisäkit 40kg/kpl ym.
Eli 2 asiaa liittyy osittain toisiinsa ja ne täytyy ymmärtää..
No lisätään faktaa kysymykseen kun en huomannut sitä laittaa.
Kyseessä siis toyota hilux 4x4 -01 ,max jarrullinen 2250kg
Traileri kokonaismassa 3500kg, omamassa 700kg eli kantavuus 2800kg.
Ja kysytty siis että saako tuolla yhdistelmällä kuljettaa kärryssä esim mönkkäriä tai kahta.
Ja vastaus oli ollut ettei missään tapauksessa koska kärryn kokonaismassa tuo 3500kg.
Eikä edelleenkään puututa siihen ajokorttiin. Kirjaimia vaikka koko aapinen :)
Joskus olen kuullu tuosta ylikuorma säännöstä semmosta et jos kuormatessa ei pystytä varmistamaan kuorman painoa, saa olla 5% ylikuormaa.
Mutta jos kuorman paino tiedetään (esim pyöräkuormaajassa vaaka) ei saa olla ylikuormaa.
Eli vielä sotkeakseni koko topiikkia niin. Bluevan tarkoittaa että auto jolla saa vetää 2250kg jarrullista mutta perässä onkin kärry jonka otteessa oleva kokonaismassa on 3500kg Onko se laiton yhdistelmä vaikka kärry olisi tyhjä vai saako siihen kärryyn lastata tavaraa kunnes 2250kg tulee täyteen????
Sotkiko vaiko selvensikö????:D
No lisätään faktaa kysymykseen kun en huomannut sitä laittaa.
Kyseessä siis toyota hilux 4x4 -01 ,max jarrullinen 2250kg
Traileri kokonaismassa 3500kg, omamassa 700kg eli kantavuus 2800kg.
Ja kysytty siis että saako tuolla yhdistelmällä kuljettaa kärryssä esim mönkkäriä tai kahta.
Ja vastaus oli ollut ettei missään tapauksessa koska kärryn kokonaismassa tuo 3500kg.
Eikä edelleenkään puututa siihen ajokorttiin. Kirjaimia vaikka koko aapinen :)
Mönkkäreitä saa olla kyydissä 1550kg/netto. Käytännössä vetokoukun kautta "häviää" painosta auton taka-akselille 50-70kg, aisapainoa on pakko olla, yli 100kg on taas liikaa.
Kyllähän sillä hilulla ja tuolla kärrillä saa vetää 2 mönkkäriä, jopa 3. Eikös ne keskimäärin paina jotain 400kg/kpl?
Sinua on siis jossain huijattu ja petkutettu..;)
Eli vielä sotkeakseni koko topiikkia niin. Bluevan tarkoittaa että auto jolla saa vetää 2250kg jarrullista mutta perässä onkin kärry jonka otteessa oleva kokonaismassa on 3500kg Onko se laiton yhdistelmä vaikka kärry olisi tyhjä vai saako siihen kärryyn lastata tavaraa kunnes 2250kg tulee täyteen????
Sotkiko vaiko selvensikö????:D
Ei ole laiton jos kuskilla min. BE kortti.
Saa kuormata siihen 2250 kiloon asti.
Et muuten nykyään saa ottaa kuin jarruttoman kärryn perään jos ajat kuorma-autoa ja omistat vain c-kortin.
Viilataampa pilkkua, saat ottaa C-kortilla perään vain O1-luokan perävaunun eli max. 750 kg kokonaismassaisen. Niissä voi olla myös jarrut, kuten itellä esimerkki tossa pihalla: Pallas 5000 asuntovaunu jarruilla, kok.massa 690 kg.
Sinua on siis jossain huijattu ja petkutettu..;)
Niimpä!
Ja vielä ihmetyttää se että täysin tyhjänä saisi mukamas vetää mutta ei yhtään kuormaa.
Taitaa olla paras ettei kiusaa paikallispoliiseja enempää vaan pyytää esim liikkuvilta(tai joltain muulta viranomaiselta) pykälät/asetukset ja mukaan lakipykäläsuomirauma sanakirjan.
Jarrullinen perävaunu
Yli 750 kg, mutta alle 3500 kg perävaunu kuuluu O2-ajoneuvoluokkaan. Tämän luokan perävaunut on varustettu jarruin ja ne on katsastettava joka toinen vuosi. Näissä katsastusaika on kalenterivuoden loppuun mennessä; ei siis kuten autoissa käyttöönottopäivän tai rekisterinumeron mukaan.
Jarrullisissa perävaunuissa täytyy käyttää talvirenkaita kuten henkilö- ja pakettiautoissakin. Huomioitava seikka on myös, että jos vetoautossa on nastarenkaat, täytyy myös perävaunun alta löytyä sellaiset.
Perävaunun rekisteriotteessa lukeva kokonaismassa saa olla suurempi kuin auton omamassa, mutta todellinen perävaunumassa ei. Perävaunu voi olla myös leveämpi kuin vetoauto. Tässä tapauksessa voi joutua käyttämään lisävarrellisia taustapeilejä, niin sanottuja asuntovaunupeilejä, näkyvyyden saamiseksi taaksepäin. Peilien hyötyleveys (peilipinnan ”keskeltä keskelle” mitattuna) tulee olla vähintään yhtä suuri kuin perävaunun leveys peilien korkeudella.
_________
Jarrullisten yhdistelmien kohdalla kuvaan asuu yhdistelmän kokonaispaino. B-kortilla suurin sallittu yhdistelmän paino on 3500 kg. Kuorma-autokortti ei tähän asiaan tee muutosta. BC-kortti oikeuttaa ajamaan alle 3500 kg:n yhdistelmiä
Asuntovaunulla tai autotrailerilla saattaa hyvinkin tuo 3500 kg:n raja ylittyä. Jos vetoauto on B-luokkaa (kokonaispaino alle 3500 kg), täytyy kuljettajalta löytyä BE-luokan ajokortti (ns. pikku-E). Tämän luokan kortti tarvitaan myös silloin, kun perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Mites, jos vetoauto on kuorma-auto, (esim Ducato Maxi) niin millaset renkaat kärrissä pitää talvella olla? Jos dukaatissa vaikka on etuakselilla nastat ja takana ei? Kuorma-autoissahan saa olla sekarengastus, eikä talvisin vaadita edes M+S-merkintää.
a) Kesärenkaat (Kuorma-auto yhdistelmiltä ei vaadita M+S-renkaita)
b) Nastattomat talvirenkaat (kun nyt ei oikein tiedä mitkä siellä pitäs olla)
c) Nastarenkaat (mennään ny varmanpäälle, kerran siellä jossakin renkaassa on piikkejä)
Joskus olen kuullu tuosta ylikuorma säännöstä semmosta et jos kuormatessa ei pystytä varmistamaan kuorman painoa, saa olla 5% ylikuormaa.
Mutta jos kuorman paino tiedetään (esim pyöräkuormaajassa vaaka) ei saa olla ylikuormaa.
Pyöräkuormaajan vaa'an epävarmuus on helposti 10% vaikka kuinka yrittäis tarkasti puntaroida. Toki laitteita voi olla vaikka kuinka tarkkoja tai kuinka huonoja. Erikseen on vaakalaatat joilla on jo paljon paremmat mahdollisuudet näyttää oikeita tuloksia...
Ja jos lavalla on tietyn painoista kappaletavaraa niin silloin ei oo mitään epäselvää.
Mites, jos vetoauto on kuorma-auto, (esim Ducato Maxi) niin millaset renkaat kärrissä pitää talvella olla? Jos dukaatissa vaikka on etuakselilla nastat ja takana ei? Kuorma-autoissahan saa olla sekarengastus, eikä talvisin vaadita edes M+S-merkintää.
a) Kesärenkaat (Kuorma-auto yhdistelmiltä ei vaadita M+S-renkaita)
b) Nastattomat talvirenkaat (kun nyt ei oikein tiedä mitkä siellä pitäs olla)
c) Nastarenkaat (mennään ny varmanpäälle, kerran siellä jossakin renkaassa on piikkejä)
Muuta ei tietääkseni ole määrätty kun se, että jos vetävässä autossa on nastarenkaat niin täytyy kärrissäkin olla.
Silloin nuo kaikki olis sallittuja..
Tuli vielä mieleen toi ylikuormamaksu juttu. Eli koskee myös pakettiautoja, toi aiempi 4000kg klapikuorma olis tullu hintoihin vetää tolla hiluxilla, mutta paljon halvemmaksi jollain henkilöautolla..
Ja toi "tavaran" kuljetus ei tarkoita sitä, että olis nainen kyydissä..
1 § (http://forums.offipalsta.com/#a51-1982)
Soveltamisala
Ylikuorman kuljettamisesta tavaran kuljetukseen tarkoitetussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa tieliikennelaissa (267/81) (http://forums.offipalsta.com/../1981/19810267) tai sitä vastaavassa Ahvenanmaan maakuntalaissa tarkoitetulla tiellä määrätään valtiolle maksettava ylikuormamaksu tämän lain mukaan. (22.7.1991/1068) (http://forums.offipalsta.com/#a22.7.1991-1068)
Tätä lakia ei sovelleta muulla traktorilla kuin liikennetraktorilla ja sen perävaunulla suoritettavaan kuljetukseen silloin, kun kysymyksessä on moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/66) 17 a §:ssä (http://forums.offipalsta.com/../1966/19660722) tarkoitettu kuljetus. (15.3.1996/170) (http://forums.offipalsta.com/#a15.3.1996-170)
Ylikuormamaksu määrätään vain sellaisesta ylikuormasta, jonka liikenteen valvoja toteaa välittömästi kuljetuksen aikana.
Kipasin tuossa katsastuskonttuurilla ja varmistin asian sieltä.
Tuo kyseinen hilux + kärry yhdistelmä + kuorma esim 1500kg on lailinen.
Lupasivat ottaa poliisilaitokselle yhteyttä ja pyytää olla sotkemati kortti ja kytkentä asioita keskenään.
Ja e kirjain myös pitää ajokortista löytyä jottei kukaan nyt kisko vastaavaa yhdistelmää pelkällä b:llä tai c:llä.
-Captain-
19.11.2009, 11:12
melkein 10 vuotta rekkaa ajaneena täytyy todeta et sillä et onko pyörakuormaajassa vaaka vai ei, ei ole mitään tekemistä tuon ns.5%:n säännön kanssa, ei ne poliisit siellä tienpäällä tiedä et onko siellä tehtaalla, turvesuolla tms. mistä tuo kuorma on haettu, vaakalla varustettu pyörakuormaaja.
se 5% tulee mahdollisesta vaakavirheestä, ns.varmuusmarginaali.. eli normi rekka kokonaispaino 60tn, siihen 5% lisää niin saadaan painoksi 63tn, sen yli kun menee niin rupee tulee sakkoo.. ja vasta 70tn kohdal lähtee kuskilta kortti kuivumaan..
melkein 10 vuotta rekkaa ajaneena täytyy todeta et sillä et onko pyörakuormaajassa vaaka vai ei, ei ole mitään tekemistä tuon ns.5%:n säännön kanssa, ei ne poliisit siellä tienpäällä tiedä et onko siellä tehtaalla, turvesuolla tms. mistä tuo kuorma on haettu, vaakalla varustettu pyörakuormaaja.
se 5% tulee mahdollisesta vaakavirheestä, ns.varmuusmarginaali.. eli normi rekka kokonaispaino 60tn, siihen 5% lisää niin saadaan painoksi 63tn, sen yli kun menee niin rupee tulee sakkoo.. ja vasta 70tn kohdal lähtee kuskilta kortti kuivumaan..
Juuri näin se käy.
Nää on koko kinkkisiä ja vaikeita kaikkien ymmärtää samalla tavalla:D veli joskus kyseli poliisilta ja koitti saada selvyyttä ja sieltä sanottiin että jos autossa on suurin sallittu koukkupaino vaikka 2500kiloo ja kärryn kokonaismassa on 3000kiloo ei sitä sais vetää edes tyhjänä. En sitten tiiä. Siitäkin jo reipas vuosi aikaa.
Mutamies
19.11.2009, 19:14
Juuri näin se käy.
Joo käy... Tulee muuten suolainen ylipainomaksu kun lätkät näyttää kokonaispainoksi 69tn... Voihan siinä iloita sitten, ettei sentään kortti lähtenyt. :)
Ja taksat on laskettu silleen, ettei alle 70t massoilla kannata ajaa, jos meinasi saaha autonkin joskus maksettua.
Kaveri tuossa kertoili, että tuurilla sitä ajetaan, eikä juuri koskaan oo alle 75t
se 5% tulee mahdollisesta vaakavirheestä, ns.varmuusmarginaali.. eli normi rekka kokonaispaino 60tn, siihen 5% lisää niin saadaan painoksi 63tn, sen yli kun menee niin rupee tulee sakkoo.. ja vasta 70tn kohdal lähtee kuskilta kortti kuivumaan..
Sakkohan voidaan kuljettajalle määrätä heti kun tuo suurin sallittu kokonaispaino esim 60t ylittyy,vaikka yhdellä kilolla jos virkaintoviranomainen näin haluaa.
Tuosta kokonaispainon ylittämisestä yli viidellä prosentilla alkaa sitten myös kuljetusliikkeelle tulla ylikuormamaksua.
tollasesta 70t kokonaispainosta rapsahtaa firmalle ylikuormamaksua suunnilleen 2000euroa (jos suurin sallittu on 60t) ja kuljettajalle aika mukavasti päiväsakkoja päälle.
Ja taksat on laskettu silleen, ettei alle 70t massoilla kannata ajaa, jos meinasi saaha autonkin joskus maksettua.
Kaveri tuossa kertoili, että tuurilla sitä ajetaan, eikä juuri koskaan oo alle 75t
Onneks esimerkiks UPM maksaa kuormat vain 63t kokonaispainoon asti eikä penniäkään yli.
Toisaalta tiedän valitettavan monta paikkaa joiden kuormien lanssa kokonaispaino pitää olla sen 70t ja yli että oikeasti kannattaa ajaa...
Kun kerran aletaan rönsyilemään, niin otetaan kortitkin mukaan...
En voi B-kortilla vetää 1,5t omamassan omaavalla autolla 2t kokonaismassan jarrukärryä, vaikka todellinen vedettävä paino pysyisi alle vetoauton omamassan?
Et koska molempien, auton ja kärryn paperilla oleva kokonaismassa on yhteenlaskettuna yli 3500kg
Pikku-e maksaa sen 89e (ajokorttilupahakemus 40e, inssi ja kirjalliset 49e) + lääkärintodistuksen + maholliset laitevuokrat inssiin, jollei saa jostain sopivaa traileria/asuntovaunua lainaan...
Se pikkuvaiva saattaa hyvinkin maksaa ittensä takaisin äkkiä.
Ja se inssikalusto: joko traileri, jossa toinen auto kyydissä, asuntovaunu tai tarpeeksi iso koppakärry, josta ei nää liian helposti taakse.
Pikku-e maksaa sen 89e (ajokorttilupahakemus 40e, inssi ja kirjalliset 49e) + lääkärintodistuksen + maholliset laitevuokrat inssiin, jollei saa jostain sopivaa traileria/asuntovaunua lainaan...
Se pikkuvaiva saattaa hyvinkin maksaa ittensä takaisin äkkiä. Onkohan tuossa hinta laskenut? Meinaan vaan että pari vuotta sitten tuo homma maksoi n.150€. En nyt muista mistä kaikista maksuista se tuli. Mutta tuo n.150e hinta sisälsi kaikki viranomaismaksut ja tutkintomaksut. Ei ollut mitään kärryn vuokria hinnassa.
Ja se inssikalusto: joko traileri, jossa toinen auto kyydissä, asuntovaunu tai tarpeeksi iso koppakärry, josta ei nää liian helposti taakse. Riittää myös jos trailerin päällä on esim. helvetin iso pahvilaatikko, mikä vaan blokkaa näkyvyyden takaikkunasta suoraan taakse. Tosin tuossa pitää ottaa huomioon että sillä kärryllä käydään vetäseen lenkki liikenteessä niin sen pitää pysyä siinä kärryn kyydissä. Tosin mielestäni missään ei lue että ajokokeeseen kuuluu myös ajolenkki liikenteessä. Se tuli ainakin itselleni muinoin kokeessa vähän ylläriksi. Mutta en jaksanut alkaa tappeleen sen katsuri/tarkastaja kaverin kanssa vaan vetäsin äkkiä lenkin.
Lauri-poika
20.11.2009, 10:35
Ittellä katsuri korosti että pitää plokata näkyvyys myös sen kärryn sivu suunnassa. Siitä kun voipi olla hyötyä kulmaperuutuksessa jos sen "kuorman" läpi näkee sivusuunnassa. Ja sen kärryn todellinen paino ajokokeessa oltava 800kg. Saatto olla 850kg en ihan sikavarma ny oo ku on kuiten jo 3kk aikaa. Hinnaksi tarjos miule autokoulu tuota 150€ ois ollu parin harjoittelu kerran kanssa tuo hinta. Mutta jos uskoo osaavansa ite harjotella kulmaperuutuksen ja on kärryn kanssa liikenteessä ollu ni maksut on niiinku Viipo sano. Siinä oli joku minimiraja yhistelmän kokonaispainolle tai veturin minimi massalle kanssa tai jollekki eli ihan pikkusella pikkuautolla ei voinu sitä koetta ajaa.
Mulle sanottii kesällä kun hain pikku-e papereita autokoulusta, että EI TARVITA lääkärintodistusta.
Vai onko siinä joku aikahommeli, että riippuu koska ajokortti on myönnetty ja kuinka paljon siitä aikaa kulunut?
Itsellä reilu 6vuotta
Ite ajoin pikku-e:n samalla, kun ajokortin, eli siitäkin on 8v aikaa. Isoa E:tä hakiessa piti ainakin olla lääkärintodistus liitteenä ajokorttilupahakemukseen. Kannattaa varmaan käydä kysymässä poliisilaitokselta ensin. Saattaa possuflunssan takia olla hieman rajalliset nuo lääkäriajat.
Pikku-e:n ajokokeen ajoin naapurin HJ:lla ja hevoskärrillä, ja ongelma oli se pahuksen pujottelurata :P
Keilojen väli oli 1,5x matka takarenkaasta kärrin renkaaseen, ja heppakärrissä se nyt oli aika lyhyt. HJ itsessään ei taittunut millään niiden keilojen väliin vekslaamatta :P
Mulle sanottii kesällä kun hain pikku-e papereita autokoulusta, että EI TARVITA lääkärintodistusta. Kyllä minulta se ainakin vaadittiin pari vuotta sitten vaikka kortti olikin yli 10v kerinnyt oleen.
Ite ajoin pikku-e:n samalla, kun ajokortin, eli siitäkin on 8v aikaa. C-korttia kun ajelin vuosi sitten niin yritin samalla saada c1e kortin samoilla maksuilla. Ei vaan onnistunut. Pitää kuulemma kortti olla vuosi ennen kuin saa c1e korttia. Sama homma kuulemma b-kortin kanssa. Tuokin selvisi vasta siinä vaiheessa kun kirjallisissa kävi. Eivät edes poliisilaitoksella sanoneet vastaan kun hakemuksessa oli C ja C1E. Eikä auttanut inttää vastaan että ennestään on jo pikku e.
Rahastusta koko tuo kortti homma.
Tomppa kävi ajamassa tuon pikku e:n tuossa muutama tunti sitten.
-Ei tarvittu lääkärintodistusta
-Koko homma yhteensä 66€
Min kärryn paino 800kg (kärry+kuorma yht)
Kuorma sellainen että joutuu peruuttamaan peruutuspeileistä.
Käsittelykoe ja ajolenkki keskustassa (muutamat liikenneympyrät ja tasoristeys)
Ennen syyskuuta c1e maksoi n.150€. Nyt se maksaa 2200€.
Pitääkö tämä väite tosiaan paikkansa, eihän se muutos pitäny koskea ku c- kortteja? Vai pitikö?
Väite sekä pitää paikkaansa että ei pidä.
Jos kuski jolla jo on C kortti käy ajamassa lisäksi C1E kortin ja ilmoittaa että ei halua ammattitutkinto osaa niin on mahdollista ajaa se halvemmalla hinnalla (ei tosin kaikissa autokouluissa onnistu).
Tällä kortilla saa sitten ajaa yksityisiä yhdistelmiä, mutta jos vetoautossa on liikenne luvat niin kuskilta tulee löytyä tuo ammattitutkinto todistus! (en muista mikä on vanhoille kuskeille se viimeinen päivämäärä mihin mennessä tutkinto on oltava suoritettuna)
Mikäli taas kuskilla on B kortti niin ilman ammattitutkintoa ei yksikään autokoulu käsittääkseni suostu ajattamaan C1E korttia ei edes pelkkää C korttia!
Pitääkö tämä väite tosiaan paikkansa, eihän se muutos pitäny koskea ku c- kortteja? Vai pitikö? Muuta en tiedä kuin että mulle sanottiin että tuo pitää mennä opiskelemaan autokouluun tai aikuiskoulutuskeskukseen. Tosin ongelmana on siinä että löytyykö mistään kalustoa tuota varten? Harvemmin missään autokoulussa traileria on, minkä saa vielä kuorma-auton perään.
Saako muuten vanhalla c-kortilla ajaa firman nimissä olevaa kuorma-autoa? Vai pitääkö siinä olla joku liikennelupa kuskilla? Päin persettä ne tuon kortti uudistuksen kanssa menevät. Kohta ne ihmettelee kun ei ole kuskeja.
Lauri-poika
22.11.2009, 11:22
Kai niillä on haaveena jotta ois vaan ammatti kuskeja liikenteessä. Mutta joo saat ajaa sillä vanhalla kortilla työksesi. Siinä kai se uudistuksen sisältö onkin uudella kortilla et saa ilman sitä ammatti tutkintoa. Tosin viiden vuoden siirtymä vaiheen aikana on käytävä vanhallaki kortilla ajavien opintoviikon verran koulutusta että saa siirtymävaiheen jälkeenkin ajaa työajoja. Autokoulu ainakin tarjoaa sellasia päivän tai kahen kursseja joista tuon voipi kasailla. Siellä oli taloudellista ajoa ja turvallisuutta ja ensiapua ja kaikkee. Varmaan juttuja jotka on hyvä osata jos työkseen autoilee. Ja meistähän ei kukaan oo niin hyvä ettei lisä oppi tai kertaus parantaisi. Se sitten että saako virman autoa ajaa jos ajo on yksityinen on asia jota en tiijä.
Ja kyllä kaikki muukin on muistin varaista tietoa elokuulta.
Muuta en tiedä kuin että mulle sanottiin että tuo pitää mennä opiskelemaan autokouluun tai aikuiskoulutuskeskukseen. Tosin ongelmana on siinä että löytyykö mistään kalustoa tuota varten? Harvemmin missään autokoulussa traileria on, minkä saa vielä kuorma-auton perään.
Saako muuten vanhalla c-kortilla ajaa firman nimissä olevaa kuorma-autoa? Vai pitääkö siinä olla joku liikennelupa kuskilla? Päin persettä ne tuon kortti uudistuksen kanssa menevät. Kohta ne ihmettelee kun ei ole kuskeja.
Kuskilla ei ole liikennelupaa, ainoastaan yrityksellä, joka harjoittaa tavaran ajoa maksua vastaan. Tavaraliikenneluvat on jaettu 3 luokkaan, Liikennetraktori, Pakettiauto, ja Kuorma-auto.
Luvat ovat ajoneuvoluokkakohtaisia, joten ihan miten vaan niitä ei saa heittää...
Eli pakuluvalla, saa ajaa vann pakulla, jne...
Ja vanhalla C-kortilla saat tosiaan ajaa niin kauan, kun tää "ylimenokausi" päättyy... Sitten on pakko olla "Ammattiliikennekortti", jos työksesi ajat.
Se sitten että saako virman autoa ajaa jos ajo on yksityinen on asia jota en tiijä. Tuo juuri kiinnostaisi. On se hieman persiistä kun silloin tällöin saattaa kuorma-autoa tarvii, sellaisen jopa saisi lainaan, mutta jos uupuu tuo liikennelupa niin ei saisi ajaa firman nimissä olevaa autoa, vaikka ajo onkin yksityinen. Itse olen ainakin käsityksessä että sitä firman autoa ei saa ajaa ilman sitä liikennelupaa, vaikka ajo on yksityinen.
Tänään tuli taas väittelyä trailereiden vetopainoista.
Onko olemassa jotain HA/PA+Traileri yhdistelmän kokonaismassa rajaa, jota ei saa vetää pikku-e kortilla?
Huhun mukaan yhdistelmän kokonaispaino jos menee yli 4350kg niin tarvii ison E:n?
Onko esmerkiksi VW Touareg (kokonaismassa 3500kg) + 3500Kg traileri täyteen lastattuna laiton pikku-e:lle?
offroadjouni
01.12.2009, 22:26
Tänään tuli taas väittelyä trailereiden vetopainoista.
Onko olemassa jotain HA/PA+Traileri yhdistelmän kokonaismassa rajaa, jota ei saa vetää pikku-e kortilla?
Huhun mukaan yhdistelmän kokonaispaino jos menee yli 4350kg niin tarvii ison E:n?
Onko esmerkiksi VW Touareg (kokonaismassa 3500kg) + 3500Kg traileri täyteen lastattuna laiton pikku-e:lle?Mulla olis tähän kaksi vastausta... Ensimmäinen on "ei". Ainakaan tällä hetkellä ei ole tuollaista rajaa olemassa. Asiaa esim. AKEn sivuilta -> http://www.ake.fi/autoilunerityis/fi/sivu43.htm
Toinen vastaus on "kyllä". Jos henkilöauto on kokonaismassaltaan yli 3500 kg sillä ei voi vetää mitään muuta kuin kevytperävaunua ilman isoa EEtä. Eikä sitä saa ajaa muutenkaan ilman C-korttia.
Tuareg-esimerkki on laillinen, olettaen että sillä saa vetää 3500 kg kärryä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845
"Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo"
Eli koskee kuorma/linja-autoperusteisia yhdistelmiä.
alotin maanantaina autokoulun.
joudun ensin ajamaan B kortin ennenkuin saan aloittaa Ckortin
(piikkikortti pohjalla) BC=2200€ autokoulu kohtainen muuten on jotain 2500
saan heti perään suorittaa normaalisti C1E
tämä ammattipätevyys= et saa olla vakituinen kuormaauton kuljettaja josta saat palkkaa, mutta itse kun olen kaivinkoneen kuljettaja saan siirrellä koneita ajaa vaikka parimaakuormaa kunhan en tee vakituisesti kuormaauto kuskin hommia:D näin sanottiin autokoulussa
ammattipätevyyden ja rekkakortin ajan armeijassa jos nyt kuskiks ylipäätään pääsen...
Mä ajoin kans samalla ton BE kortin ku ajokortinkin suoritin pari vuotta sitte. Kalusto oli: työpaikan Vito, tutun korjaamon iso autotarileri ja henkilöauto kyytiin. Se peruutusrata oli T:n mallinen, eli ensin ajettiin suoraa ja sit peruutettiin kulmaperuutus -> kärry irti ja lukitaan paikalleen toppareilla -> ajetaan auto sinne kulman taakse ja peruutetaan kärry takas koukkuun -> irrotettaan jarrut ja tarkastetaan valot. Aikaa noihin toimenpiteisiin sai kulua muistaakseni 15min ( kerkiää vaikka kolme kertaa tossa ajassa sen vekslaan). Sit oli lenkki kaupungilla, ennakointi siinä suurimmassa roolissa on.
Harjottelun mä alotin edellisenä ehtoona kasin aikaan ja aamulla konttorille! :D
saan heti perään suorittaa normaalisti C1E Niin mullekin sanottiin kun c-korttia ajoin, mutta sitten se tyssäsi siihen että c-kortti pitää olla vuoden ennen c1e korttia.
Ennen syyskuuta c1e maksoi n.150€. Nyt se maksaa 2200€. Samaan hintaan saa ihan kuorma-auton yhdistelmäkortin, eli ison E.
Siis tä? Mikä kortti sulla oli pohjalla kun suunnittelit tuota hommaa? Ei kai BC-kortin päivitys BEC1EC:ksi eli BC1E:ksi voi maksaa 2200?
Mutta toiseen juttuun jos jarrullisen kärryn kantavuus on 2000kg ja kokonaismassa vaikka 2600kg niin paljonko pitää vetoauton omamassa olla vähintään jotta kuljetus on laillinen tuolta osalta?
Entä jos autolla saa vetää maximissaan 2000kg jarrullista kärryä, ja perään laittaa kärryn joka on tyhjä ja omamassaltaan 1500kg mutta kokonaismassaltaan 2500kg, niin saako vetää tyhjänä?
Miksi näiden pitää olla näin hankalia??? Että lainvalvojatkaan ei osaa näitä tulkata vaikka joka päivä näkevät näitä kuljetuksia......eikö jollakin taholla pitäisi alkaa tekemään näistä kärry lakipykälistä helpompia.
Pitäs alkaa ostaan iso jarrukärry esim 1700-2300 kg kantavuus mutta kun ei saa mitään selkoa että mitä milläkin saa vetää.
Siis tä? Mikä kortti sulla oli pohjalla kun suunnittelit tuota hommaa? Ei kai BC-kortin päivitys BEC1EC:ksi eli BC1E:ksi voi maksaa 2200?
Mutta toiseen juttuun jos jarrullisen kärryn kantavuus on 2000kg ja kokonaismassa vaikka 2600kg niin paljonko pitää vetoauton omamassa olla vähintään jotta kuljetus on laillinen tuolta osalta?
Entä jos autolla saa vetää maximissaan 2000kg jarrullista kärryä, ja perään laittaa kärryn joka on tyhjä ja omamassaltaan 1500kg mutta kokonaismassaltaan 2500kg, niin saako vetää tyhjänä?
Miksi näiden pitää olla näin hankalia??? Että lainvalvojatkaan ei osaa näitä tulkata vaikka joka päivä näkevät näitä kuljetuksia......eikö jollakin taholla pitäisi alkaa tekemään näistä kärry lakipykälistä helpompia.
Pitäs alkaa ostaan iso jarrukärry esim 1700-2300 kg kantavuus mutta kun ei saa mitään selkoa että mitä milläkin saa vetää.
1. Puutteellisilla tiedoilla oleva kysymys: "osalta" pitäis tietää tämän esimerkkitapauksen kuljettajan korttitiedot ja vetävän ajoneuvon kytkentä- ja perävaunun massa tiedot.
2. Muistaakseni topicin jossain kohdassa on jo mainittu, että saa, ja saa myös kuormata siihen 2000kg.n asti jos kortti riittää(riippuu taas siitä mikä vetoauton omamassa) Eli katto siitä vetoauton otteesta mitä vetoauto painaa.
Tänään tuli taas väittelyä trailereiden vetopainoista.
Onko olemassa jotain HA/PA+Traileri yhdistelmän kokonaismassa rajaa, jota ei saa vetää pikku-e kortilla?
Huhun mukaan yhdistelmän kokonaispaino jos menee yli 4350kg niin tarvii ison E:n?
Onko esmerkiksi VW Touareg (kokonaismassa 3500kg) + 3500Kg traileri täyteen lastattuna laiton pikku-e:lle?
Itse olen juuri kyseisen auton+veneen yhdistelmän kanssa paininut. Touaregin kokonaismassa jää kyllä alle 3000 kg:n
Jos asiaa selvittää AKEN sivuilta saa pikku E:llä vetää mitä tahansa: http://www.ake.fi/ake/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokortit/ajokorttiluokat.htm
Ainoastaan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg.
Minä joudun ajamaan pikku E kortin ja se näyttää maksavan "vain" noin 500 eur nykyään!
Tuohon kuulemaasi huhuun voisin sanoa, että kyse on B kortin 3500+750=4250 rajasta.
Mutta toiseen juttuun jos jarrullisen kärryn kantavuus on 2000kg ja kokonaismassa vaikka 2600kg niin paljonko pitää vetoauton omamassa olla vähintään jotta kuljetus on laillinen tuolta osalta?
Riippuu kortista. Jos pikku E, saat vetää vetoauton omamassasta riippumatta. Tosin se pitää tarkistaa paljonko autolla saa vetää.
Entä jos autolla saa vetää maximissaan 2000kg jarrullista kärryä, ja perään laittaa kärryn joka on tyhjä ja omamassaltaan 1500kg mutta kokonaismassaltaan 2500kg, niin saako vetää tyhjänä?
Nyrkkissääntö on se, että rekisteriotteen kokonaismassa määrää kortin tarpeen ja todellinen paino sitten loput. Tarvitset siis pikku E kortin ja sen jälkeen saat vetää tyhjänä tai tuohon 2000kg todelliseen painoon asti lastattuna.
Rekisteröimätön
07.09.2010, 11:27
Viilataampa pilkkua, saat ottaa C-kortilla perään vain O1-luokan perävaunun eli max. 750 kg kokonaismassaisen. Niissä voi olla myös jarrut, kuten itellä esimerkki tossa pihalla: Pallas 5000 asuntovaunu jarruilla, kok.massa 690 kg.
LT35 kuorma-auto, kokoinaispaino 3550
omapaino 2400
Koukussa ei mitään muuta kuin se "d" paino vissin 1,5kn
otteessa ei edes mainintaa koko koukusta (ei tarvi olla) saatikka painoja.
Millaista maximi kuormaa saa perässä vetää:
pienellä E'llä?
isolla E kortilla?
LT35 kuorma-auto, kokoinaispaino 3550
omapaino 2400
Koukussa ei mitään muuta kuin se "d" paino vissin 1,5kn
otteessa ei edes mainintaa koko koukusta (ei tarvi olla) saatikka painoja.
Millaista maximi kuormaa saa perässä vetää:
pienellä E'llä?
isolla E kortilla? Pienellä E:llä et saa vetää mitään, koska kyseessä on kuorma-auto. Pikku e on tarkoitettu vain henkilöautoihin ja pakettiautoihin. Ei kuorma-autoihin. Isolla E:llä saat vetää muistaakseni omapainon verran, eli 2400kg. C1E kortilla saa myös vetää oman painon verran.
Pienellä E:llä et saa vetää mitään, koska kyseessä on kuorma-auto. Pikku e on tarkoitettu vain henkilöautoihin ja pakettiautoihin. Ei kuorma-autoihin. Isolla E:llä saat vetää muistaakseni omapainon verran, eli 2400kg. C1E kortilla saa myös vetää oman painon verran.
Isolla E:llä, eli CE kortilla saa vetää 3500kg jos koukku riittää. Ja C1E:llä tosiaan tuon vetoauton omamassan verran.
Rekisteröimätön
07.09.2010, 14:37
Isolla E:llä, eli CE kortilla saa vetää 3500kg jos koukku riittää. Ja C1E:llä tosiaan tuon vetoauton omamassan verran.
No niin, eli tuota C1e'tä ilmeiseseti tarkoitin tuolla pikku eelläni. Olikos se tuo Nerdo siis väärässä? Eli tuo ei pidä paikkaansa vaan isolla E'llä saa vetää siis säänösten mukaan kokonaismassan verran mutta eihän niin iaoa kärryä ole olemassa 50mm kuulaan joten vaihtoehdoksi jää suurin sallittu kokonaispaino päräkärryssä, eli 3500kg. Tämä omapaino vai 3500kg oli kysymyksen takana.
Totta kai jos koukku kestää. niihin ei ole nykyisin merkittynä ollenkaan kärrypainoa.
Rekisteröimätön
02.01.2011, 14:34
Kyllä saat vetää sellasta kuormaa. Se on fakta homma.
EI helvetissä mitään kokonais massaa oteta huomioon, vaan sen hetkinen paino :)
Se on tieliikenne laissa, ja liikkuvilla on kyllä puntarit mukana jos eivät painoo usko. (rekatkin ko katotaan vaan perävaunun kokonaismaassasta...?.) :))
tämä on kysytty myös suoraan liikkuvilta poliisielta. Niitten internet sivuilta löytyy vastaus.