PDA

View Full Version : Webasto ongelmia


tkomulainen
18.11.2009, 19:03
Nyt kun alkaa kelit kylmenemään ja alkais tarvitsemaan webastoa, niin eipä poltin toimi :(

Kellosta lähtee käyntiin normaalisti, polttoainepumppu pumppaa naftaa ja poltin syttyy.
Juuri kun alkaa kunnolla puskemaan lämmintä vekotin sammuu itsekseen, sisätilan puhallin jää pyörimään ja kello käy asetetun ajan loppuun asti..

Polttaa n. 5-10min, sama onko kone lämmin vai kylmä, eli oireilee moottorin käydessä yhtä hienosti.
Liekin tunnistimen ja sen koko poltinpää hässäkän olen puhdistellut, mutta oireet samat. Sulakkeet ymss. releet mittailin, niissä ei mitään häiriötä.

Webasto siis 7.6kW malli, n 2-5v vanha laite jos auttaa vian selvityksessä.

Tapsala
18.11.2009, 19:18
Mahtaskohan vesipumppu olla finaalissa? Ku se vepasto sammuu, jos se meinaa ylikuumeta kun vesi ei kierrä...

maakari
18.11.2009, 19:32
Ponssen kikottimessa oli samanlaista oiretta,erilaisia vikakoodeja aamulla esitteli ja kone kylmä.
Viaksi tutkimuksissa paljastu pieni, melkein huomaamaton vuoto vesiletkussa,siitä sai sen verran ilmaa nesteeseen, et ei pelannu.

Omassa hj:ssa kerran puhdistettu liekkivahti, oli samanlaisia oireita. Toisella kertaa pikkasen vuoti menevän letkun klemmari liitoksesta ja kurlas vaan, eikä toiminu ku pari minuutia ja sammu.

tkomulainen
18.11.2009, 19:32
Voi olla, mutta eikös moottorin käydessä pitäisi ongelman hävitä kun oma vesipumppu kierrättää nestettä? Ongelma on kuitenkin koneen käydessä samanlainen.
Niin ja tuli mieleen että satunnaisesti on antanut kellon näytölle vikakoodin F:02 tms..:eek:

mokkero
18.11.2009, 20:56
F: 02 tarkottaa Flame failure.
Jos on vikaa siin vesipumpus niin pitäs kyllä toimia auton käynnissä ollessa. Jotkut webastothan toimitetaan kokonaan ilman vesipumppua.
Omassa lämppäris sama oire mut en oo vielä jaksanu irrottaa autosta tutkimuksia varten.

-MaTTi-
02.02.2010, 21:21
Mahtaskohan vesipumppu olla finaalissa? Ku se vepasto sammuu, jos se meinaa ylikuumeta kun vesi ei kierrä...

Nyt alko Webasto piiputtamaan yllä kuvatulla tavalla. Lähtee päälle ja käy kunnes letkut tulikuumat, sitten sammuu ja pumppu jää pörräämään, mutta vesi ei tunnu kiertävän. Moottorin käydessä ei kyseistä ongelmaa.

Kysymys kuuluu siis: miksi pumppu ei pumppaa vaikka ääntää? Ääni tosin ei ole kauneimmasta päästä, mutta ei paha kuitenkaan.

Kyseessä varmastikin auton ikäinen, eli 90-luvun puolivälistä Webasto TeleThermoTop S DW50.

Niin, ja minkälainen homma pumppu on vaihtaa? Räjäytyskuvaa ko. kamppeesta?

ker
02.02.2010, 22:50
Ei niin asiaan liittyen. Muistakaapa sekin että monessa uudemmassa vesipumppu on magneettivetoinen. Eli voi hyvinkin surista mutta siivet on jumissa. Omassa sprintterissä ihmettelin miksi letkut kuumenee pumpulle asti mutta ei edemmäs. Pumppu oli siivistään jumissa. Purkamalla toimi hetken mutta 60€ uusi joten vaihtoon vaan. Kyseessä siis eberi jossa ei omaa pumppua vaan kytketty auton omaan pumppuun.

tdi
02.02.2010, 22:53
ei varmaan liity mitenkään vikaasi mut meillä ei lähteny webastopäälle kun pakoputki oli tukossa :D

-MaTTi-
02.02.2010, 23:20
Joo, ei oo putki tukossa ja toimii tosiaan muuten. Tässäpä mallissa onkin näemmä sisäänrakennettu pumppu, joka maksaa taas hunajaa ja mansikoita. Pitää yrittää purkaa ja elvyttää.

Tällanen: http://www.shop.rd-automobile.de/products/Webasto/Ersatzteile/Wasserpumpe-fuer-Heizgeraet-BW50-oder-DW50.html
http://img.mimishop.cz/h/ms/424/0/0418/a436390.jpg

http://www.eshop-rychle.cz/fotky697/fotos/_vyrd11_145thermo-top-rozbor.jpg

Ja purkuohjeetkin löytyi: www.raini.ch/files/webasto_Thermo%20Top%20Werkstatthandbuch.pdf

-MaTTi-
04.02.2010, 01:55
Onko kukaan purkanut tuollaista pumppua?
http://www.shop.rd-automobile.de/images/product_images/popup_images/597_1.JPG

Otin moottoriosan auki ja siellä kaikki okei, näyttää olevan magneettivetoinen laitos, joten pumpun propelliin ei sähköpuolta purkamalla pääse. Minkähänlainen laakerointi siellä alhaalla (vesitilassa) on, jos ja kun kerran magneettikentällä pyörii?

Kartse1
04.02.2010, 07:01
Eikös toi ruskea kiekko ole juuri se "ropelli"... :p

Eli pitäis pyöriä ihan kevyesti sormin pyörittämällä.

Kuvasta ei saa ihan selvää, että onko akselin päässä mutteria/lukkorengasta.
Jos ei ole kumpaakaan, niin föönillä lämpöseksi ja nyppäämällä pois.

Ropellin puoleinen laakeri vois olla tuon sinisen o-renkaan kohdalla.

-MaTTi-
14.02.2010, 15:48
Eikös toi ruskea kiekko ole juuri se "ropelli"... :p



On on, mutta tuo kuva oli netistä temmattu eikä omin silmin nähty. Mutta nyt on koko kampe palasina pöydällä. Tuosta ropellista oli magneetti osittain murentunut niin ettei se enää pyörinyt. Mikä lie särkenyt...

No nyt pitää haeskella uusi samanlainen kohtuuhintainen pumppu. Tai jos ei järkevään hintaan saa hyvää, niin rinnalle korvaava ja entisestä siivet pois ahistamasta. Täältä sais kyllä sopivasti tollasen yleismallin: http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1299

Pari kysymystä vielä. Haittaako jos tuosta höyrystinkammiosta on vähän eristeitä palanut pois? Entäs millä tuo palopesä putsaantuis helpoiten/nopeiten/parhaiten? Ks. kuvat.

Entä onnistuuko takaisinkasaus normaalilla kuuman (+300C) kestävällä silikonilla, vai onko aiheellista ostella jotain uusia tiivisteitä?

Kellis
14.02.2010, 17:14
Nyt kun alkaa kelit kylmenemään ja alkais tarvitsemaan webastoa, niin eipä poltin toimi :(

Kellosta lähtee käyntiin normaalisti, polttoainepumppu pumppaa naftaa ja poltin syttyy.
Juuri kun alkaa kunnolla puskemaan lämmintä vekotin sammuu itsekseen, sisätilan puhallin jää pyörimään ja kello käy asetetun ajan loppuun asti..

Polttaa n. 5-10min, sama onko kone lämmin vai kylmä, eli oireilee moottorin käydessä yhtä hienosti.
Liekin tunnistimen ja sen koko poltinpää hässäkän olen puhdistellut, mutta oireet samat. Sulakkeet ymss. releet mittailin, niissä ei mitään häiriötä.

Webasto siis 7.6kW malli, n 2-5v vanha laite jos auttaa vian selvityksessä.


Oisko mahdollisesti webasto vikatilassa ,voi kokeilla nollata se seuraavalla tavalla . Laitat normaalisti päälle sen liekin kuvasta ja kun lähtee tohisemaan , vedät wepaston virtaliittimen pois sen käydessä . Vikatila pitäisi poistua tällä ,jos ei poistu mahdollisesti kortissa jotain häikkää.

tkomulainen
15.02.2010, 18:22
Oisko mahdollisesti webasto vikatilassa ,voi kokeilla nollata se seuraavalla tavalla . Laitat normaalisti päälle sen liekin kuvasta ja kun lähtee tohisemaan , vedät wepaston virtaliittimen pois sen käydessä . Vikatila pitäisi poistua tällä ,jos ei poistu mahdollisesti kortissa jotain häikkää.


Liitin irti siis kellon päästä vai mistä? Nyt kun on nuita kovempia keliä ollu niin koneen käydessä webasto pöhisee moiteetta, eli varmistunut sinne pumpun päähän viat.. Mistä mahdollisesti löytää varaosa pumpun tms.. korvikkeen.?

-MaTTi-
15.02.2010, 20:25
Nyt nohevat webastotietäjät: onko väliä kummin päin vesi seilaa läpi? Mistä se sen lämpötilan tunnistaa?

Meinaan olis helpompi laittaa ulkoinen pumppu imemään entisestä menoputkesta.

Kellis
15.02.2010, 22:05
Liitin irti siis kellon päästä vai mistä? Nyt kun on nuita kovempia keliä ollu niin koneen käydessä webasto pöhisee moiteetta, eli varmistunut sinne pumpun päähän viat.. Mistä mahdollisesti löytää varaosa pumpun tms.. korvikkeen.?

Sulakkeelta saa virrat pois . Webasto menee vikatilaan silloin jos käynnistyskertoja on useita ja ei lähde toimimaan .
Nyt kun vika tarkentui niin ei ole tästä apua .

Reset procedure:
1. Ensure timer or switch is in the off position. Turn timer or switch to the on position. Remove fuse F1 (15 Amp). Reinsert after 5 seconds.
2. Cycle timer or switch off and then back on once more. Remove fuse F1 once again and reinsert after 5
seconds. Heater should attempt to start in 10 seconds after inserting fuse. Coolant must be below 60 °C
(140 °F) before heater will attempt to start.

Rekisteröimätön
16.02.2010, 20:06
Kyllä nesteen on kierrettävä samoin päin kuin moottori käynnissäkin, muuten moottorin vesipumppu jarruttaa webaston kiertoa ja taas ei pelaa. Itse webasto älyää vain sen että nyt on kuuma ja sammuu.

-MaTTi-
16.02.2010, 20:21
Kyllä nesteen on kierrettävä samoin päin kuin moottori käynnissäkin, muuten moottorin vesipumppu jarruttaa webaston kiertoa ja taas ei pelaa. Itse webasto älyää vain sen että nyt on kuuma ja sammuu.

No tietysti vaihtaisin letkut toisinpäin. Eli toiminee sen jälkeen? Ottaako se siis lohkon lämmöstä sen lämpötilatietonsa kun erillistä anturia ei silmään satu?

HeikkiH
16.02.2010, 23:36
Ottaako se siis lohkon lämmöstä sen lämpötilatietonsa kun erillistä anturia ei silmään satu?

Kyllä siellä on oma lämpötila-anturi. Jos se DW50 on suurinpiirtein samanlainen kuin Z/C, niin se anturi on siellä lämmönvaihtimessa, ohjausboksin alla. En ole koskaan kyseistä laitetta purkanut, mutta koska manuska ei kerro ohjetta anturin vaihtoon niin oletan sen oleva ns yhteenrakennetu ohjauselektroniikan kanssa, se kun sijaitsee lämmönvaihtimen päällä.

Tuossa manuska Z/C malliin -> http://www.techwebasto.com/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/63378A.pdf

-MaTTi-
19.03.2010, 00:32
Pari kysymystä vielä. Haittaako jos tuosta höyrystinkammiosta on vähän eristeitä palanut pois? Entäs millä tuo palopesä putsaantuis helpoiten/nopeiten/parhaiten? Ks. kuvat.

Entä onnistuuko takaisinkasaus normaalilla kuuman (+300C) kestävällä silikonilla, vai onko aiheellista ostella jotain uusia tiivisteitä?

Eipä tullut vastauksia, joten vastaan itse itselleni jos vaikka joku muu joskus tuskailee vastaavan kanssa. Kasailin tuon viime viikonloppuna, käytetty pumppu löytyi Saksan eBaystä muutamalla kympillä, parannettu versio, jossa oli sähkömoottoriosasta letku ulos (kosteudenpoisto) mikä piti tökätä vieressä olevaan reikään jossa ruuvi pohjalla ja porata alas kylkeen reikä.

Kasailin lohkot punaisella kuuman kestävällä silikonilla, tuntuu pitävän. Tiivisteitä en uusinut, kriittisimpiin paikkoihin sipaisin vähän samaa silikoonia varmistukseksi.

Höyrystinkammiokin kelvannee tollaisenaan, webbis on ainakin pelannut loistavasti, ei kärytä enää yhtään ja lähtee laakista nopeasti tulille. Palopesää liuottelin vaikka millä, mutta eipä siinä muu auttanut kun kaapia taltalla karstat ja noet pois.

Aika simppeli pelihän tuo on, nyt kun on kerran sen purkanut niin tajuaa sen sielunelämästä paljon enemmän.