Kirjaudu sisään

View Full Version : HJ Rusty


helmapelti
15.11.2009, 17:53
Pian on vuosi kulunut projektin aloittamisesta joten voisi jo alkaa päivitteleen sitä täälläkin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=45451

Tuollaisen lahnan menin ostaan romurilta ja osasin odottaa pieniä korroosiovaurioita.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=45449

Tuollaiseksi se jäi tänään kun sain viimeisen jousen taottua ja säädettävät riipukepään korvakkeet tehtyä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=45450

Näkyvät säätöreiät on vielä holkittamatta kun en jaksanut jyystää akkukoneella 17mm reikiä välillä 10mm paksuun seinään, ne tehdään myöhemmin.

sisua45
15.11.2009, 21:13
Mitäs tuohon on tullut? Palkkihelmat, ja ite pellistä väännetyt lokarin levikkeet?

Hienot riipun korvat, noi kestää varmasti alla.

Minkä kokoset renkaat on noilla kromivanteilla? Vois olla pari tuumaa vielä isommat. :)

helmapelti
16.11.2009, 15:16
Joo, palkkihelmat joissa on kiinni kylkiputket ja levikkeet tein Romuraudan esimerkistä 2mm pellinpaloista.

Etujouset ja riipukkeet on käännetty ja hakusessa olis pidempiliukuinen etukartaaniaihio, etujousenkorvakkeistakin tuli säädettävät.

Alla on 33x12,5 at leimarenkaat ja 35x12,5 kumhot odottaa halkaistavien lukkovanteiden valmistumista.
Suunnitelmissa on 37-38" renkaat mutta vasta kun välityksiä on lyhennetty.

Seuraavaksi täytyy vaihtaa pidemmät jarruletkut sekä oikaista käsijarru ja lukkovaijereita.
Sitten tractionbarit sekä taka-akselinkeskelle ilmajousi joka tosin taitaa jäädä aika turhaksi.

helmapelti
19.12.2009, 17:31
No niin, kauan kaivatut iskarit saapuivat kotiin.
Tuli taas lisää askarreltavaa..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=48279

mjoona
28.08.2010, 21:34
Tuli tänään nähtyä livenä, komee projekti! Laita ihmeessä juttua siitä vinssin nostosta, kiinnostuneita varmasti riittää. :)

escorvet
30.08.2010, 10:26
Mitkäs iskarit noi on???

helmapelti
02.09.2010, 17:24
Rojekti oli hetken jäähyllä mutta pääsi pariviikkoasitten tallinsuojiin, enää ei koslassa pitäisi olla ruosteista peltiä montaa neliösenttiä.:)

Iskareita sovitellaan edelleen ja taakse tuli tehtyä palkki joka tulee reilusti lattiasta läpi, iskarien max pituus 87cm ja alakorvat jousien yläpinnan tasolla.

iskarit oli jotkut skyjackerit, selaa vaan valmistajan sivuja.
Maksoi jotain 50e kpl racers placesta.Jotain meksikon putkia ne on mutta varmaan hintansa väärtit kaasuiskarit.
otin eteen samat vaikkei sinne 36cm iskua tarvita.. eipähän lopu mitta kesken.

Akut on siirtymässä taakse ja ic nokalle, vinssinpedistä on kuvia galleriassa ja sen toteutus tapahtui laittamalla vinssi 2cm syylärin eteen ja niin ylös että kartaani vielä mahtui syylärin ali.Siihen aloin leikkelemään 3mm pellinpaloja joista tuli kotelorakenne.Olisko noussut 13cm ja peruuttanut 18cm,en muista mittoja tarkasti mutta hyvin kuitenkin onnistui.

Laittelen kuvia kun saan iskarit ja ilmajousenpaikoilleen

Ahkeraa rakentelua!:D

helmapelti
17.09.2010, 07:25
Takaiskarit paikoillaan ja akut siirretty taakse
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=66858
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=66854

helmapelti
11.10.2010, 18:20
Jotain pientä on saatu taas aikaan
Etuiskarit

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=68532

Puskurin sarvet ja cooleri

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=68533

Kohtauskulma 33" renkailla

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=68534

Punanenä
11.10.2010, 18:44
Nyt oon kyllä vähän pettynyt kun työn jälki ei oo sitä mitä ennen, Etuiskarin vieressä selvästi suoja-aine valuma:D:D.

Hieno juttu että tämäkin etenee:)

helmapelti
11.10.2010, 19:02
Pahoittelen huolimattomuuttani, valumat puhdistetaan ensitilassa:)

helmapelti
14.10.2010, 14:31
Vinssi tuli putsattua ja rasvattua liian hyvin kun siinä menee vetopäälle itsestään, vaikka kiinnitän vaijerinkoukun vipuun niin tein sille myös lukituksen joka väistyy peukalon avulla..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=68666

helmapelti
06.03.2011, 19:25
Kosla löytyi vielä metrin kinoksesta ja asettelin lisäpitkät paikoillensa.
Lisäks tuli mitoitettua imu ja ahtoputket ja samalla snorkkeli, motonetista kumimutkia ja yhdisteitä ja putket 2,5" pakoputkesta. Imupuolelle 3"putkea.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=76275

Vaijeri jäi talvella nokalle kun voiman ulosotto meni jumiin, jumissa on vieläkin.
Mikähän sitä harmittaa?

helmapelti
12.05.2012, 11:59
Vuoden hj taas ruostui pihassa mutta nyt se vihdoinkin on käyttöautona leimattuna.
Renkaat, jouset, korinkorotus ja välijäähdytin otteessa.
Tästä on hyvä jatkaa kun ei enää tarvi turata kerrostalon parkkipaikalla..

t.haapala
12.05.2012, 22:00
Pitikö sulla olla jotain teho lappua katsastuksessa tota cooleria varten?

helmapelti
13.05.2012, 20:56
Juu, tehot tarvi mitata ja siitä meinasikin tulla ongelma kun harvalla on anturi kierrosten mittaamista varten.
Valkeakosken ammattiopistolla sellainen oli ja 1,5h järjestelyjen jälkeen tehot saatiin paperille.
Oikeen 97,2hp löytyi ruuvaamattomasta 550tkm ajetusta hj:stä.
72€ laskutti ja kovasti kiittelin saamastani palvelusta, kyllä 33x12,5 bfg at:t naukui huippukierroksilla lujaa..

Eipähän tarvi pohtia vuosileimoilla että tuleeko välijäähystä sanomista, ahtaaseen väliin sen tungin enkä pois ota.
Jäähyn mitat laittoivat myös otteeseen että kannattaa laittaa kerralla kunnolla jos muutoskatsastaa.
Ensin en puhunut jäähystä mitään mutta kun muutokset meni kuitenkin isoon muutokseen niin lisäsin senkin listaan.Kannattaa ensin selvittää mistä saa teholapun ja millä renkailla ettei mee sormi suuhun.Millään mutikoilla ei taida kukaan suostua mittaamaan..

Lempäälän autokatsastus leimasi erittäin asiallisesti, raidetangon pää meni vaihtoon kun kumi oli rikki mutta uudesta totesi että vanhahan oli samanlainen eli jousikuormitettu nivel joustaa.Korotuksista totesi että hyvältä näyttää eikä sitä alkuperäistä korkeutta mistään tiedä, hj oli parisenttiä ylikorkea kun taotut jouset ei ole vielä väsyneet mutta kun kaikki alustassa oli uutta niin totesi koelenkillä auton olevan oikein hyvä ja turvallinen,jarrutkin on kaikki uutta ja toimi paremmin kuin uudet.
Otin hj:n käyttöautoks ja poistin primeran käytöstä, löpöö palaa aika reilusti mutta joka litrasta saa nauttia. Varsinkin lyhyt pakoputki tehokkaalla reikäputkivaimentimella kuullostaa sopivalta.
Mielestäni välijäähy kannattaa laittaa ja leimata jos käy niinkuin minulla: jäähy 20€, tehomittaus 72€ ja muutoskatsastus yksin 42€ tai muiden mukana 90€.
Kyllä rahaa palaa turhempaankin.

mjoona
13.05.2012, 21:20
Otin hj:n käyttöautoks ja poistin primeran käytöstä, löpöö palaa aika reilusti mutta joka litrasta saa nauttia. Varsinkin lyhyt pakoputki tehokkaalla reikäputkivaimentimella kuullostaa sopivalta.


Tää on kyllä niin totta! Lisäks kaikki tietää jo kaukaa äänestä että koska on tulossa, liekö se sitten hyvä vai huono... :D

Gravehill
14.05.2012, 14:03
Otin hj:n käyttöautoks ja poistin primeran käytöstä, löpöö palaa aika reilusti mutta joka litrasta saa nauttia. Varsinkin lyhyt pakoputki tehokkaalla reikäputkivaimentimella kuullostaa sopivalta.

Paljonkos sitä löpöö sitte oikeen palaa? Mimmonen vaimennin? Pitäis varmaan joku 2,5" pönttö hommata kun on jo kyllästyny tohon mölyputkeen.

helmapelti
14.05.2012, 19:42
Kyllä sitä näyttäis n 15L/100km menevän 33x12,5 renkailla seka-ajossa kevyehköllä kaasulla. Niillä tosin matkamitariinkin tulee pieni virhe,alle 7% kuitenkin.

Vaimennin tuli vanhoista moottoripyörän vaimentimen päädyistä ja 61mm reikäputkesta, pituutta noin 50cm ja halkaisija about 17cm. Ihan kehtaa kaasua painaa kylilläkin ja vain matalat äänet tulee ulos, turbon kuulee juuri kun kaasulta höllää.
Reikäputken ympärille ensin lasikuitumattoo ja sit kivivillaa sopivasti sulloen, ei saa olla liian tiukassa eikä löysässä.

Tuntuu muuten ettei vitosella pysty painaan niin vähää kaasua ettei mentäisi satasta, ehkä vitosen poispomppausvika pitää vetoa kaasujalassa.

helmapelti
16.05.2012, 20:23
Eihän siinä voimanulosotossa mitään vikaa ollut, korinkorotus vaatii että vipu lyödään voimalla pohjaan että menee päälle. Oli kai otteet liian hellät.. Ainoa nipaton vinssin ristikko jumii eikä millään viittis vaihtaa.. Kai se käytössä notkistuu.

helmapelti
24.05.2012, 12:17
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=106159
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=106161

Punanenä
02.06.2012, 12:25
Aika nätisti taitaa toimia nuo kyhäilemäsi riipukkeet, Joustot riittää jo varmasti moneen paikkaan:)
Koska tulee kääntyvät pääkorvakkeet?

helmapelti
02.06.2012, 16:08
Noh noh, ensin pitäis tehdä se etukartaani jota oon 2vuotta miettiny ja sää teit sen samana viikonloppuna kun tarvit:eek:
Sitten kokeillaan nivelriippujua etupäähän, sinne ei revolvereita passaa laittaa.

Jos jousen kiertyminen alkaa haittaamaan niin vaihdan pääkorville kumipuslat muovisten tilalle, muita muutoksia niille ei ole suunnitteilla.

Toimii noi hienosti mutta korvaketta piti siirtää että tuli oikeaan asentoon, onneks rungossa oli valmiina säätöreikiä ja riiput asentui puolessa tunnissa. Joustovaraa olis ihan tolkuttomasti ja joskus tulevaisuudessa vois ottaa muutaman latin jousista ja sovitella ilmajousen hyllystä akselin keskelle.

Oikein terävässä montussa kuulee kun riippu kolahtaa mutta ei kuullosta huolestuttavalta, heikon kohta siellä on 16mm pultti jonka kestoa tarvii seurata.

Suosittelen testaamaan, ulosjousto kasvoi merkittävästi.

OT:hjn alusta on muuten nyt helvetin hyvä maantiellä, rasvattu jousitus on herkkä ja kyllä ne uudet iskaritkin jotain tekee, hämeenkatua kun kurvaili niin oli kuin sametilla ajais. Plussaa myös että alusta ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä.

opelman
03.06.2012, 10:25
Kui paljon korotit, siis katastukseen? Eli paperillinen korotus? Se maks 150mm?

helmapelti
03.06.2012, 10:51
Koria korotin 60mm ja loput jousia. Jouset nousi lähes120mm mutta taottuina väsyvät kokoajan matalammiks, leimalla ne oli jo laillisella korkeudella. Katsuri ei mitanut korkeutta vaan totesi että hyvältä näyttää ja kirjasi 77mm jousikorotukseksi vai mikä se maksimi nyt olikaan.
Omatekoiset alustamuutokset kelpasi ilman mitään mainintaa, riiput oli tosin normaalit leimalla.

opelman
03.06.2012, 11:00
Niin niin. Meinasitkos nuo riiput mitkä kuvissa laittaa seuraavaan leimaan?

helmapelti
03.06.2012, 11:45
En oo vielä päättänyt, ne on niin helppo vaihtaa tavallisiin että ehkä parempi vaihtaa leimalle, vakaajatangotkin tarvii laittaa leimalle.
Pelkkä nivelriipuke ei pistäisi niin silmään mutta ton revolverin huomaa..

helmapelti
04.06.2012, 15:16
Vitosvaihteen korjaus:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=106852

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=106853

Alkaakohan toi nyt sorvaamaan siirtohaarukkaa vai onko kepin liike rajoitettu muuten?

t.haapala
04.06.2012, 17:38
Tein itse ja säästin :D

helmapelti
04.06.2012, 20:02
Tein itse ja säästin :D
Juu ei yhtään tee mieli avata laatikkoa kun se ei pidä mitään ääntä ja sit tarvis kytkinkin uusia, eiks vaan oo pirun hieno viritys, tupakansytyttimeen mustekala :D

TiisseliApo
04.06.2012, 21:52
Ja vuoden innovaatio palkinnon saaja odottaa suurta menestystä hittituotteelleen:)

helmapelti
05.06.2012, 16:05
En mää yhden kortin varaan pelaa, tässä valmistuu pihasaunaan piipunhattu ja menestys on taattu:)
Reijät tosta vielä puuttuu.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=106898

helmapelti
10.06.2012, 18:02
No toi piipunhattu meni jo romuihin..

Jotain tuli väkästeltyä hjn kanssa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=107206

Konepellilukot on kätevät luukuissa kun sokka kiristää välyksen pois, ei kolise ja on helppo käyttää.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=107207

Vetolaatikot taakse.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=107208

Viilapenkillä saa luukun lukittua niin painavana sekään ei lonksu.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=107209

Maastorenkaat on taas kasassa ja yllätys oli melkoinen kun ensin koeajoin eturenkaat ja sai ajaa 100kmh ilman mitään voblauksia ilman painotusta. Vanteet ei sitten ollutkaan vinot vaan viimeks ojarumpu ei keskittynyt vanteeseen.Muistaakseni vanteissa oli sivu ja selkäheittoa~+-1,5mm.

Takapää hemputtaa mutta 80kmh on ihan ajettava.
Tässä oli lisätestinä kaikkien tein itse ja säästin kokeilujen äiti eli liimasin pikaliimalla nappuloita renkaisiin:o

No miten kävi? Ekana liimatusta renkaasta sain irtoamaan yhden nappulan kun ajoin sataa, jarruttelin, kurvailin ja ruovin sorakuopalla. Loistavaa!!

Tokana liimatusta irtosi kymmenkunta ja kaks vikaa oli jo liimattu hosumalla ja niihin jäi kymmenkunta nappia..

-->Huolellisesti liimattuna kumi repeää eikä liima.
Kun renkaaseen meni ~70 nappulaa niin tuli hosuttua, nappula pitää olla liimauspuristuksessa 3-5min että tarttuu kunnolla.

Kyllä senverran kylähullu olen että liimailen kaikessa rauhassa uudet nappulat kun niitä tuli leikeltyä muovikassillinen oksasaksilla ja liimaakin riittää:D

1,3bar paineilla auto on asvaltilla kokonaan liimattujen nappuloiden päällä ja jyrinä on melkoinen, lisäks napit joutuu tiukassa käännöksessä koville. Jos ne sen kestää niin voipi kestää ainakin pehmeässä maastossakin.

HJ:n ei pitäis olla kauheen kaatumatautinen noilla kun pyörä painaa 40-50kg ja renkaan ulkopinnasta toiseen on 205cm, vähän leveempi kuin korkea. Lisäks noi 13"leveet vanteet on todella hyvät ajaa, soratiellä 1,3bar paineilla uskalsi päästää pikkusladiin 70kmh ja ohjaus pysyi tarkkana. Kallistuksenvakaajiakaan ei kaivannut kun etupään jousitus kovenee nopeasti joustossa.

Oon muuten todella tyytyväinen nokian halpispuhelimen kameraan, oliko se nyt 7230 tai jotain. Kuitenkin 3,2Mp enkä erillistä kameraa omista.

helmapelti
27.06.2012, 18:10
Juhannuksena ei sit päästykään ajelemaan kun aloin asentaan lisälaturia ja ohjaustehostimen kiristimen laakerit veisas viimeisen virtensä purettaessa. Nyt paikalla uudet laakerit ja meno jatkuu.

Pikaliima renkaanelvytys testi on kans ajettu loppuun eli tuli liimarenkaille 500km maantieajoa ja palat kului n 10mm 1,5mm. No ei se yllätys ole että renkaiden seos kestää maantieajoa paremmin kuin roiskeläppäkumi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=107639

Toisaalta pinta-aloja vertaamalla noi liimanappulat pysyi kiinni loistavasti ja kulutuksessa kuumeni kättä polttaviksi, metsä ja suokäytössä voi toimia hyvin mutta 800g kuminpaloilla ei voi korvata 16kg kulutuspintaa.

Jäykkä etukumi nollapaineilla:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=107339

Juhannuksena koira veti älyn ämpäriin..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=108076

Pienikin konehuoneen pesu tuo valoa pimeyteen.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=108077

12V lisälaturi teetti töitä ,löysi se paikkansa ja lataa tyhjäkäynnillä kuollutta akkua 14.5V Tila oli tiukilla ja pikku 35A Denso korvasi 70A kilpailijan. Silti joutui tekemään kaksois-säädön: laturia ja kiristintä säädetään..
Toi vanttiruuvi säätimenä oli aika hyvä idea, olis voinu olla järeämpi mutta tuo löytyi hyllystä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=108078

Mittaripaneeli ahdolle ja tilaa parille mittarille. mukana 2x 12v pistokkeet. Samalla tuli laitettua hukkiksen kellonalle 4mm prikkaa.. Vielä ei tiedä mitä vaikuttaa mutta vapaana kaasuttaessa nousee 0,5 b.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=108079

autotohtori
30.06.2012, 09:09
:cool:

helmapelti
01.07.2012, 19:19
:cool:

Pääasia että toimii eikä varkaat vie eikä kukaan tule kateelliseksi:)

Saa gps johdon pois tieltä ja puhelintakin ladattua kun orkkis pistoke meni vaihdekorjaukselle.

Ahdot nousi 4mm prikoilla 0,7 bariin ja juuri vaihdoin kellon letkun toiseen jossa putki 0,8mm bleedireijällä.
Yksi baari riittäisi ahtoa.

mjoona
01.07.2012, 19:27
Jotain tuli väkästeltyä hjn kanssa:


Täytyy sanoa et noi levikkeet on kyllä pirunhyvännäköset! :cool:

helmapelti
01.07.2012, 19:51
Tänks vaan ja noilla pyörillä mielestäni parhaimmillaan, kuvissa ei näy mutta suurin leveys n. 205cm.
Vanteethan tein 37x14 creepyille jotka kruunaisi kaiken jos pystyis hankkimaan. Noi 35" ottaa kiinni vain takaa jos pyörä nousee yli 80cm..Silloinkin renkaan sivusta pyöränkoteloon ja massaa pyyhkiytyy hiukan pois.

Toi 13" levee vanne ei toimi 12,5" renkaan kanssa kun kyljet leviää eikä pyöristy jolloin rengas ei anna periksi edes nollapaineella. Siis jos rengaspainemittari näyttää nollaa niin rengas kantaa, jos ottaa sielun venttiilistä niin kylki pullistuu tuuman.

Oon ajellu takana 0.3 ja edessä 0.5 paineilla ja ohjautuu hyvin mutta löpöä palaa sikana, ei rullaa enää yhtään. Mettässä kuitenkin tuntui loistavalta kun kantojen ylitykset tuntui vain hidastetöyssyiltä.
Oon erittäin tyytyväinen tekemiini muutoksiin ja takavetoajelu sileilläkin renkailla jatkui yllättävän pitkälle:)

Aloin muuten tehdä ensin kumilevikkeitä mutta sitten apinoin joltain palstalaiselta noi peltiset, niissä on alla 2mm vahvikkeet kumisia varten ja päällä 2nn paloista noi. Eli 2mm kotelorakenne ja pitäisi kestää pikku nojaustakin,toivottavasti.

mjoona
01.07.2012, 20:12
Tänks vaan ja noilla pyörillä mielestäni parhaimmillaan, kuvissa ei näy mutta suurin leveys n. 205cm.
Vanteethan tein 37x14 creepyille jotka kruunaisi kaiken jos pystyis hankkimaan. Noi 35" ottaa kiinni vain takaa jos pyörä nousee yli 80cm..Silloinkin renkaan sivusta pyöränkoteloon ja massaa pyyhkiytyy hiukan pois.

Toi 13" levee vanne ei toimi 12,5" renkaan kanssa kun kyljet leviää eikä pyöristy jolloin rengas ei anna periksi edes nollapaineella. Siis jos rengaspainemittari näyttää nollaa niin rengas kantaa, jos ottaa sielun venttiilistä niin kylki pullistuu tuuman.

Oon ajellu takana 0.3 ja edessä 0.5 paineilla ja ohjautuu hyvin mutta löpöä palaa sikana, ei rullaa enää yhtään. Mettässä kuitenkin tuntui loistavalta kun kantojen ylitykset tuntui vain hidastetöyssyiltä.
Oon erittäin tyytyväinen tekemiini muutoksiin ja takavetoajelu sileilläkin renkailla jatkui yllättävän pitkälle:)

Aloin muuten tehdä ensin kumilevikkeitä mutta sitten apinoin joltain palstalaiselta noi peltiset, niissä on alla 2mm vahvikkeet kumisia varten ja päällä 2nn paloista noi. Eli 2mm kotelorakenne ja pitäisi kestää pikku nojaustakin,toivottavasti.

Creepyt on helvetin jäykät, kapeammallakin 9" vanteella ihmeteltiin kerran toisen eturenkana paineita, näytti että olis tippunut johonkin 0.2... Olipa sitten tasan nolla. :D

Meikä ajelee nyt 33" Kumhoilla tovin. Josko ens vuonna ehtii katselemaan alustaa, välityksiä ja renkaita. Tän kesän ainoat projektit taitavat olla takahelmojen palkitus ja etupuskurin muutokset, kytkintä pitäs kans putsailla/tutkailla ja vaihteensiirtäjiä fiksata.

helmapelti
01.07.2012, 21:09
Taisit siis päivittää leimarenkaat? Lällyoffiin/ käyttöajoon kiinnostais 35"bfg at:t. Noilla 33" at:illa hj on kuin henkilöauto, hiljainen, kohtuu kulutus ja riittävän tarkka ohjaus. Yli 2bar paineilla vetelee urissa mutta siihen on tottunut ja sen osaa jo helposti ennakoida.

Tarkoitatko 5v. siirtäjää? sitä välivipuahan voi säätää jos mitään vaikuttaa, mulla 5v on alkanut toimimaan paremmin eikä hypi matka-ajossa. moottorijarrutusta ei kestä mutta mustekala korjauksella kestää senkin.

Öljyäkin lootassa on 3l exstraa eikä tule mistään ulos..

Juu ei noita creepyjä voi pehmeiksi sanoa, tosin kun hylkäsin kumhot pehmeinä niin ehkä tein oikein, noilla vanteilla pysyy vaikka nollapaineilla eikä tarvi paljoa varoa kylkivaurioita. No ei ainakaan kun ne on muutenkin loppuun ajetut, noilla mennään minne päästään ja vinssillä loput.

mjoona
01.07.2012, 21:52
Taisit siis päivittää leimarenkaat? Lällyoffiin/ käyttöajoon kiinnostais 35"bfg at:t. Noilla 33" at:illa hj on kuin henkilöauto, hiljainen, kohtuu kulutus ja riittävän tarkka ohjaus. Yli 2bar paineilla vetelee urissa mutta siihen on tottunut ja sen osaa jo helposti ennakoida.

Tarkoitatko 5v. siirtäjää? sitä välivipuahan voi säätää jos mitään vaikuttaa, mulla 5v on alkanut toimimaan paremmin eikä hypi matka-ajossa. moottorijarrutusta ei kestä mutta mustekala korjauksella kestää senkin.

Öljyäkin lootassa on 3l exstraa eikä tule mistään ulos..

Juu ei noita creepyjä voi pehmeiksi sanoa, tosin kun hylkäsin kumhot pehmeinä niin ehkä tein oikein, noilla vanteilla pysyy vaikka nollapaineilla eikä tarvi paljoa varoa kylkivaurioita. No ei ainakaan kun ne on muutenkin loppuun ajetut, noilla mennään minne päästään ja vinssillä loput.

Nehän ne ja oli etukäteen tiedossa ettei tänäkesänä taida hirmusti olla aikaa/intoa ajella metässä. Ei ole itseasiassa noita vielä maastossa tullut koeponnistettuakaan.

Mulla jää päälle 3v jumiin, vitonen täysin kunnossa. Kopkop, noilla pikkupyörillä tosin kehtaa ajella vitosellakin jo.

Kyllä ne Creepyt hyvät on, ainoastaan kerran kävi niin että pomppas 0.5 barin ilmat pihalle, tosin matka jatkui lähes normaaliin tapaan.

helmapelti
01.07.2012, 22:12
Se on sitten syksyllä loota irti ja talvikopelointia, itsekkin oon kattelu rempattuja vaihteistoja mutta en luota toisten ropauksiin. Mieluummin ostaisin korjaamattoman koeajettavan joka ns. kunnossa ja vois selvitä laakeroinnilla ja siirtohaarukoita kääntelemällä tms. Kytkin tietty tarvis laittaa samalla, sitten tulee kiusaus kaivaa lisää tehoa ja sit kone porsii ..
Siinä remontissa hj:n arvo tuplaantuu.. eli mieluummin ei.
Ajelen vakiotehoilla ja suunnittelin max. kierrosten alentamistakin. Kun lompakko on ohut niin parempi antaa armoa autollekin.

helmapelti
01.09.2012, 11:34
Tämä oli sitten se päivä kun oli pakko mennä ruuvaan syöttöpumppua:rolleyes:
Lähtökohta siis oli tehomitattu 97KW ja avasin ahdonalaista syöttöä maltilliset 8 kierrosta..
Kierrosten rajoitinta suljin 9 kierrosta jolloin maksimit 3900rpm vs 4500ensin.

Kyllä se paremmin vetää ja savutus on aivan olematonta, nyt veto rupee hyytyyn 3500rpm joten rajoitinta vois vähän avata takaisin.
Ahtoruuvi tarvi pari prikkaa suojamutterille kun kierteet loppu, suutinkin tulee vastaan joten saa olla noin toistaiseksi.

Ahdot on 0,7 ja tarvis keksiä patentti jolla ne sais helposti baariin ja takas. Tiedä sitten tulisko leimallakaan sanomista vaikka oliskin baarissa, mittarin letku vaikka irti niin tuskin niitä alkais mittailemaan.
En haluaisi lisätä prikkoja kellolle enkä bleedata vaan mieluummin vaikka katkaista kellon varren ja laittaa väliin lisäjousen tms.

Ohjausnivelet on kaikki uusia ja auraus lähes nollassa, todella hyvä ja tarkka ohjaus entiseen verrattuna. Säädin kiritettävät nivelet 2r auki pohjasta ja ajotuntuma on kuin jollain matalaprofiilirenkailla. Vois ajaa vaikka kahtasataa ohjauksen puolesta. Ennen se oli tunnoton lonksuja ja ohjaus kuin laivassa..

helmapelti
03.09.2012, 12:30
Ruuvailu poiki ideoita ja pakkohan se oli bleedata 0,9bariin, ahtojen nousu oli tuskaisen hidasta verrattuna hukkiksenletku irti kokeiluun. Rajapaineventtiili on siis saatava, romuloorasta löytyi hydrauliikkasuuntaventtiili jonka avautumispaine n 0,3-0,5bar. Jousta venyttämällä avautumispaine noin tuplaantui ja eikun kokeilemaan.

Venttiilin jälkeen tein 1,5mm bleedireijän ja miten kävi?

Ahdot nousee nopeasti 1,1bariin ja vaeltelee hyvin vähän, välillä turbon punavalo vilkahtaa. Avasin kierrostenrajoitinta 4r mutta max rpm jäi kokeilematta.
Vitosella kaasupohjassa 1,1 bar saavutetaan n 2000rpm ja vetoa noilla säädöillä on tyydyttävästi aivan olemattomalla savutuksella. Kytkin ei tunnu luistavan mutta voipi olla rajoilla, noilla siis mennään eikä muihin säätöihin kajota.

Tyhjäkäyntikin on niin hyvä ettei sitä kannata yrittää säätää, kaupungissa tulee välillä ajettua risteys kolmoisella ja se vetää 500rpm alkaen nätisti käyden tyhdäkäynnillä. Itseasiassa ei ole vielä koskaan sammunut vaan vetää hyytymiseen asti.

Etupää alkoi taas loksahtelemaan sadekelillä tiukoissa mutkissa ja sain ajatuksen sen syystä.
Käännetty etujousipakka on huonommin tuettu etupäästään ja lehdet saattaa liikkua napsahdellen toisiinsa nähden. Ajattelin hitsata 50x5mm latasta tukevamman siteen pakkaan alimman latin päästä.

Jousiasiat poiki lisää kaljapöhnäideoita ja fetissi noihin kuminpaloihin ja pikaliimaan sai idean kumien liimaamisesta latien väliin. Tämä siis jo tehty ja odottaa kokeilua. Kolmen pidemmän etulatin päissä on n 30x50x10mm kumit pikaliimattua päihin. Ne teki korotusta ja mielestäni voi olennaisesti herkistää jousia.
Jousiin olin tyytyväinen ennenkin mutta kaikkea pöljää pitää kokeilla.
Tuossa on vaarana että etujouset mutkissa leviää herkemmin ja siksi niiden sidontaa kannattaa jokatapauksessa parantaa.

Varsinkin etujousien joustovara on melko pieni ja latien liike toisiinsa pientä, kumi saattaa joustaa riittävästi ilman liukumaa mutta se selviää käytössä.Etujousien takapäähän ei saanut kuin 2 kumia koska ne on sidottu niin tiiviisti, mieluiten tekisin kaikki siteet uusiksi ja tukevammiksi mutta jousia purkamatta niitä on vaikea saada kiinnitettyä kunnolla, lateihin en halua hitsata kuin tuon n.5mm paksun päätyyn.

Tässä taas yksi mielenkiinoinen kokeilu joka ei maksa kuin vaivaa, kävin ajelemassa melkein kelirikkoteitä ja n 60kmh alusta toimii loistavasti. Rengaspaineet yli 2bar ja uudet iskarit niin kyyti suorastaan miellyttävää, kyydissä oleva koira tosin ryömi jostainsyystä hantin jalkatilaan..
Noi kumit voisi toimiessaan vielä parantaa alustan toimintaa. Ohjaus on nyt 60kmh erittäin tarkka ja nuo kumit voi tuoda jousiin sivuttaisliikettä joka heikentää ohjaustuntumaa.Toisaalta ne joustollaan voisi sitoa jousipakat äänettömiksi.

Kävin vielä sorakuopalla sisäänajamassa uusia etumurroksia ja petyin hieman niiden toimintaan. Ronksuna on lähes samaa kuin vanhoilla mutta pahimpia paukahduksia ei ollut.
Onko tuo tosiaan normaalia vai onko banjo mutkalla tai murroksen asemoiti pielessä?
Lukot auki siis ajelin ja jos tuo on normaalia niin huonosti on suunniteltu. Olin myös rajoittanut kääntymistä reilusti, ehkä alkuperäistäkin enemmän. Ainakaan kaupan pihasta ei enää päässyt pois ilman vekslausta.

Tuo pitäisi selvittää ettei turhaan riko uusia osia, ei kuullosta hyvältä. Senverran auton historiaa että ojaan se on joskus ajettu kun yksi käännönrajoitin oli vääntynyt n. sentin.
No talveks tuo päätyy pukeille ja silloin noita voi välityksiävaihtaessa tutkailla, mukavampi tietenkin ja saisi tietoa etukäteen.

Tuon alustatesitin tai soramontun jälkeen etuiskarin alakiinneke oli taas vääntynyt, sitä pitää vahvistaa ja vielä kerran varmistaa ettei se pohjaa. Muuten kaikki ok.

helmapelti
03.09.2012, 17:55
Tuli väkerrettyä etujousiin 50x5mm pannat ja laitoin 4 latin päihin kumit. Sitten kiristin puristimella löysät pois ja hitsasin pannan umpeen, jousen ja pannan yläväliinkin tuli kumi ettei ole ihan yhtäpuuta.
Ulosjousto ei tunkatessa tuntunut rajoittuvan mutta kosla nousi hieman, ehkä 2cm.

Jos noi toimii (epäilen itsekkin) niin jatkan samaa systeemiä takajousiin, pannat voisi olla kevyempiä kun tuo etujousen etummainen oli tärkein. Ensin koeajellaan noita.

helmapelti
06.09.2012, 18:57
Jouset on kumitettu, sidottu ja koeajettu.
Ajomukavuus hyppäsi toiselle asteikolle, nyt kuopissa kuuluu vaimea pumps ja iskarin sihahdus, enen ei iskareita kuullut jousien räminältä. Lisäksi tiukoissa mutkissa jouset äänettömät kun ennen lonksui.

Ensivaikutelma erittäin hyvä, saa nähdä kauanko kestävät..

helmapelti
12.09.2012, 14:38
Nyt riitti akkuen purkaminen valojen päälle unohduksissa ja vein valojen ohjausvirran sytytysvirran ohjaaman releen kautta. Nyt siis jää vain parkit päälle jos valot on päällä ja virta pois.
Jouset toimii loistavasti ja testi jatkuu. Kytkin on luistellut jo selvästi, tosin se voi olla öljyinen ja pitää pikku polton jälkeen paremmin tai sitten ei.

Piristysruuvaus sopii loistavasti vakioturbokoneeseen, ahdot nousee todella nopeasti eikä ole mitään tarvetta saada tehoa enempää, parempi että ahtoja on enemmän käyttöajossa ja hyötysuhde siinä parempi. Pakopaineet on 1,1bar ahdoilla varmaan ylärajoilla mutta tarkoitus ei ole pitää kaasua pohjassa minuuttitolkulla.

Toi savutuksen puute on hämmästyttänyt, vaikka kuinka koittaa katsoa niin mitään ei näy. Tarvis testata kun jokuu ajaa perässä ja kertois. Pölyä sivuputki nostaa tien keskeltä mutta ei sekään näy kun pikkuvauhdissa.

Rajapaineventiili toimii täydellisesti ja se voi olla jopa herkempi kuin jousikuulaventtili, siinä on suht iso mäntä ja jousi on herkkä. Jousta ei saa kireämmäksi ja se toimii tavallaan säätöalueen ääripäässä, jäykempi säädettävä jousi reagoisi huonommin.Ehdottomasti kannattaa kokeilla, mielestäni matkanopeuden ahdot nousi myös n.0,1b kun hukkaportin kello rajoittaa 0,7b eli portti voisi jo vuotaa hieman 0,5b paineella.

Nyt siis ~0,5b/90kmh ja 100kmh jo ~0,75b , tosin ahdot muuttuu pienimmästäkin kaasuun muutoksesta ja loiva ylämäki/alamäki vaikeuttaa keskimääräisen paineen tulkintaa.

helmapelti
26.10.2012, 18:14
Vihdoin kun selvis että nelivedon kytkentäholkki hyppii niin purin jakiksen.
Haarukan ja holkin välissä oli 2mm väljää, hitsasin haarukan ja käänsin holkin jolloin kytkentämatka kasvoi n 3mm.
Laakereissa oli tuntuva välys joka korjaantui sopivasti 0,5mm paksun tiivisteen poisjättämisellä, pyöri vielä sittenkin kevyesti.

Laitoin vaihteistoon yhteensä 8,5l API GL5 öljyä ja koeajolla neliveto pysyi päällä.

helmapelti
05.11.2012, 22:57
Kun sain nelivedon toimiin niin oli kauhee polte päästä maastoon, lähistöllä oli vanha sorakuoppa jossa hyvin vähän sopivia ajopaikkoja. Olin jo aiemmin katsellut yhtä suht jyrkkää rinnettä ja päättänyt sen joskus ajaa alas ja ajoinkin, se vaan sattui olemaan jäässä ja auto tuli pulkkana alas.
Vanne ja toinen etujousenpää löysi kiven mäenalta ja vanne meni lytyyn ja molemmat norrat poikki.

Sain hakattua vannetta suoremmaks mukana olleella varamurroksella ja ilmaa renkaaseen 12v. leikkikompuralla. Niin sitä päästiin ajamalla kotiin.

Ajovimma ei laantunut ja oli viikko aikaa korjata auto tikinmaan ajoihin, hätäapukorjauksena hitsasin jouset vahvikepaloilla. Tikinmaalle päästiin ja HJ toimi kiitettävästi, en huomannut milloin jouset katkesi mutta kuvista näki kun keula oli pudonnut alemmas. Tietämättä ajeltiin apunorrilla kotiin kun en tajunnut niitä tarkistaa.

Halpana henkivakuutuksena tilasin pajakulmasta uudet norrat vanhojen taottujen mitoilla.

Jousista näki että pikahitsaukset oli surkeita, hitsasin vahvikkeet nyt molemmille puolille esilämmitettyyn jouseen ja annoin jälkilämpöä parituntia jäähtyvässä takassa. Alkulämpö oli reilusti punainen ja jälkilämpö alkoi tummasta punasta hiljalleen jäähtyä. Mielenkiintoista testata saako sitä kestämään jos niistä vaikka tekisi oikein notkeat maastojouset.

helmapelti
06.11.2012, 17:09
Nyt kun etujouset on purettu niin pelkällä norralla on hyvä tutkia joustoja ja akselin liikkeitä.
Nykykokoonpanolla etuakselilla on 18,5cm joustovaraa pohjaanlyöntikumin kohdalla ja iskarille jää vielä varaa molempiin päihin.

Max ulosjoustossa etukartaanin nivelet on ihan tapissa ja niille vois hiukan hioa lisää liikkumavaraa, liuku on vielä tukevasti sisäkkäin eikä pitäisi päästä putoamaan.

Max sisäänjoustossa liu-ulla on parisenttiä sisäänmenovaraa joten hyvä sekin.

Pohdin etupään traction baria ja päätin kokeilla perinteisestä poikkeavaa mallia tyyliin tämä:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117425

AlluK
06.11.2012, 19:44
Pohdin etupään traction baria ja päätin kokeilla perinteisestä poikkeavaa mallia tyyliin tämä


Eikö olis helpompaa hitsata toi riippu suoraan runkoon kiinni?

helmapelti
07.11.2012, 09:02
Eikö olis helpompaa hitsata toi riippu suoraan runkoon kiinni?

Riipukepäähän ei voi akselin liikkeen vuoksi ja tarvii sen kuitenkin kääntyä akselinmukana.
Tollai ei tarvi hitasta kun "prikka" tohon jousipetiin kiinni.

helmapelti
07.11.2012, 14:50
Kun on liikaa aikaa niin tulee kokeiltua kaikenlaista..
Pikku stihl on aika näpsäkkä uudella ketjulla renkaan leikkaukseen, tulee kankaat vastaan äkkiä:o

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117512

Pinnanpaksuus vaihtelee, toisin paikoin 5mm ja kankaat näkyy, välillä haukkas 10mm eikä näkyny.
Taidan kokeilla kotona paikan paistamista kangaskohtiin jos saan liima ja välikerroskumia jostain.

Koira sai koppiinsa ikkunan ja tuntuu viihtyvän siellä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3584&pictureid=117511

helmapelti
09.11.2012, 20:50
Sain rengasleikkurin lainaan ja renkaille alkoi tapahtua:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117587

Tähän on leikattu n6mm syvää ja 10mm leveetä keskiuriin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117589

Tonverran lähti kahdesta renkaasta noin 40minuutissa.

Sohin vielä sivunappuloiden väliin moottorisahalla ja toivottavasti saan renkaat vielä pitämään ilmaa.

mäksä
09.11.2012, 20:55
Sohin vielä sivunappuloiden väliin moottorisahalla ja toivottavasti saan renkaat vielä pitämään ilmaa.[/QUOTE]


älä jalka alueeseen sahalla sohi niin pitää kyllä.. :eek::eek::eek: ;);)

ite ajoin yksiin kaljuihin creepyihin n,10-11mm lisää pintaa,, ei tullu kankaat viel vastaan..

helmapelti
09.11.2012, 21:11
No vähän jo kuitenkin ehdin tunaroida sahan kans ja sain kankaat näkyyn nappulan vierestä.
Eli ei kannata leikata märkää ja öljyistä(teräketjuöljy) rengasta moottorisahalla, ensin terä luistelee pintaapitkin ja sitten meneekin äkkiä syvälle:mad:

Puhdas kuiva rengas eikä turhaa öljyä ketjuun niin homma oli mielestäni hallitumpaa.

Roffi
09.11.2012, 23:51
olis ollu kyllä itelläki tollanen rengas leikkuri poikaa :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=568&pictureid=117591
tossa on bilteman 100w kolvi joka ylläri hajos yhen renkaan jälkeen :D
loput meni sit vanhalla 300w kolvilla johon tein leikkuu pään

mäksä
10.11.2012, 00:01
ite hommasin tollasen lelun..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2598&pictureid=111107

helmapelti
10.11.2012, 13:04
Nyt harmittaa kun menin sen moottorisahan kans soheltaan, saa jäädä yhteen renkaaseen sen kokeilu:(

Toi mun lainaleikkuri on ihan huippu, kun terää työntää niin terään kytkeytyy virta ja terä menee parissa sekunnissa punaiseks ja pilalle jollei se ole kumin sisässä kokonaan.
Sillai pilasin ekan terän mutta tajusin mitä tapahtui ja toisella terällä leikkasin loput kolme ja puoli rengasta ja terä on vielä hyvä.

Tolla vois leikata vaikka tuumaxtuuma klönttiä jos terä on kokonaan kumin sisällä.

Pesin renkaat ihan puhtaiks niin terä ei tökkiny kiviin, sitten leikkuupää ei enää luistanu puhtaalla kumilla ja kun vauvatalkki oli loppunu niin käytin liukasteena vehnäjauhoo ja sekin auttoi paljon. Jos leikkuupää pysähtyy niin terä ylikuumenee ja "sulaa"

Kaks viimeistä rengasta oli pesun jälkeen märkiä ja liukkaita fairyjämistä ja kokeilin leikkuria siihen, nyt meni kun tyhjää vaan eikä tarvinnut pelätä terän ylikuumenemista kun pinnan kosteus jäähdytti kumin ulkopuolella olevaa terää.

Eli jos tuolla leikkurilla haluaa leikata esin 3mm uraa 10mm syväks niin kannattaisi jättää pesuvaahto uraan niin terä ei pehmene sillä 3mm ilmaraolla.
Täysin sileellä ei ole mitään ongelmaa ja hommasujuu hienosti.
Tässä vielä kuva täysin sileestä johon leikkasin 6mm urat ja saippasin mattoveittellä sivunappulat kahteen osaan ja keskinappulat kolmeen osaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117608

Silee rengas on nopein leikata ja siinä meni n. 20min kun rengas oli pesun jäljiltä lämmin(+30)

Nyt kun homma on opeteltu niin uudestaan tekisin näin creepyillä näin:

-Unohdetaan kokonaan se moottorisaha(pitäis olla itsestäänselvää)
-Ajetaan/poltetaan(näyttävästi ajopäivillä kalliolla) renkaat sileiksi tai n 1,5mm asti.
-Testataan paljonko voi leikata, creepystä leikkaisin 8mm.
- ostetaan sopivia teriä, noi suorapohjaiset leikkaa 6mm syvyydessä noi 10mm leveetä ja sopii creepyihin hyvin. Kannattaa tehdä kertaleikkausella valmista koska se terä ilmassa korjailu ylikuumentaa sen.
Samalla vaivalla tosin voi leikata vaikka 15mm leveän ja niin syvän kun varaa on, no menee toki enemmän aikaa mutta tulee yhtähyvä jälki uskoisin.
-Pestään renkaat puhtaiksi ja lämmitetään ainakin huoneenlämpöön, tämä siis ensimmäinen kokeilu joka toimi hyvin. Voisi kuvitella että mitä kuumempi rengas on, sitä pienemmällä virralla sitä voi leikata ja sitä pienempi vaara terän on ylikuumentua varsinkin jos osa terästä on välillä ilmassa.
-Jos leikkaa sileää rengasta niin vauvatalkki voitelee.
-Jos leikkaa uraan lisää syvyyttä niin pesuainevaahto jäähdyttää terää ja voitelee.
-Kannattaa vuokrata kunnon kone ja huomaa että leikattavat renkaat loppuu kesken.
- haastavinta on leikata uraa syvemmäksi jos terä ei ole kokonaan kumin sisällä. Se onnistuu kikkailemalla mutta samassa ajassa leikkaa 4 sileetä pintaa yhdellä terällä kun toisessa ihan jotain muuta..


Hyvällä koneella leikkaaminen ei ole vaiva vaan sitä tekee mielellään kun näkee loppuunajetusta renkaasta saavan vielä jossain tapauksessa uutta paremman.

Punanenä
11.11.2012, 11:21
Tuossa on senverran hyvät ohjeet että taidan uskaltaa kokeilla itsekkin... Saako tuohon koneeseen varateriä mistä?
Tekisi mieli leikata vanhoihin MT:hin harva V-kuvio:o

helmapelti
12.11.2012, 09:02
Tuossa on senverran hyvät ohjeet että taidan uskaltaa kokeilla itsekkin... Saako tuohon koneeseen varateriä mistä?
Tekisi mieli leikata vanhoihin MT:hin harva V-kuvio:o

http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=24/33
Tuolta tilasin teräni.

Ebaystä löytyy vaihtoehtoja

http://www.ebay.com/itm/6-Ideal-Tire-Grooving-Iron-Blades-Heated-Groover-Knifes-12-Pack-UMP-Race-Car-/150839424720?pt=Race_Car_Parts&vxp=mtr&hash=item231ebaf6d0

Saat multa teriä jos noi kelpaa.

Mäksälle:
Kuinka hyvin toi kolvimallinen leikkuri leikkaa?
Siinä terä ei ilmeisesti lämpene paljoakaan?
Etuna tietty että leikkuupää mahtuu nappuloiden väliinkin.

helmapelti
12.11.2012, 11:00
Mikähän nyt on vikana kun ei yhtään huvita kontata autonalla vesisateessa savivellissä:confused:
Ai niin, kävin katsomassa kaverien talleja..se oli virhe:)

Tuunaan sitten jousia kun sain pajakulmasta uudet kahden kaljatölkin etunorrat:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117850

Lyhensin paksuinta latia lisäjoustojen toivossa ja pyöristin päät ettei ylempi jousi katkea.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117849

Oon jo kyllästynyt renkaidenvaihtoon käsipelillä ja näin Punanenällä näpsäkän sähköpulttipyssyn.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=117851

Mun hauismomentti on ollut vähän turhan isolla säädöllä kun kone ei jaksanut yhtään mutteria avata mutta ei se ehkä koneen vika ollut kun yks jatkovarsikin katkes hylsyyn käsin avatessa.

Vois testata oikeella momenttiavaimella mihin toi kone kiristää ja jaksaa vielä avata.

karvanoppa
12.11.2012, 17:04
Jatko pulttipyssyssä vie iskun voiman.

helmapelti
14.11.2012, 17:45
Juu toi jatko on ihan hyvä momentinrajoitin kiristyksessä mutta kun kone ei sovi vanteen sisään niin tarvii tehdä jäykemmästä putkesta jatkovarsi jollei muuten aukee.

Kasasin jouset uusilla norrilla ja maalasin latit kiveniskusuojalla, siteistä tuli purettavat ja kumeja tietty taas jokaväliin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118095

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118096

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118097

Siteet hiukan estää norran kiertymistä ulosjoustossa mutta kai kumit antaa tarpeeks myöden.
Vaihdan samalla jousissa olevat puslat uusiin kumisiin niin pääsee kiertymään sieltä, korissa olevat saa olla nailonia kun niitä kovia puslia on paljon.

Ulosjoustoa sais lisää jos laittais tuplanivelkardaanin(nyt loppuu kulma vakiosta), kääntäis akselia kiilapaloilla jousen kiinnityksestä ja laittais nivelriipukkeet. Toistaiseksi en noita aio tehdä.

Tractionbarit on valmistumassa ja niiden toimivuudesta en ole ihan varma, kokeilemalla selviää.
Huonoa niissä on että kiinnitys riipukkeeseen syö sen pulttia.
Jos satais vähän vähemmän niin ne valmistuis nopeemmin..

helmapelti
16.11.2012, 12:41
Ensimmäinen tractionbar koekappale on valmis ja tältä näyttää

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118178

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118179

Ulosjoustossa se yrittää kääntää pinionia ylöspäin liikaakin,tuolla kumilla ei vielä rajoita ulosjoustoa.

Saapi nähdä mitä tapahtuu kun laittaa toisellekin puolelle ja testaa äärijoustoa.

Ei toi toiminnaltaan lähelläkään hyvää ole mutta ei välttämättä täysin susikaan, huonoa on että tasasella kumeissa on joustoa ja päästää akselia kiertymään mutta vastustaa sitä kuitenkin.
Vaikea arvioida kiertyykö liikaa vai ei.

helmapelti
17.11.2012, 12:34
No niin tämäkin kokeilu tuli tiensä päähän, en edes vaivaudu kokeilemaan äärijoustoja kun tunkilla ei uskalla kokeilla.
Onneks toi on helppo purkaa.
Täytyy tehdä perinteinen malli joka ei rajoita joustoja mutta estää kiertymisen hyvin.

Voisin käyttää noita haarukoita siinä ja hitsata putken banjoon kiinni, putki kestäis pieniä kolhujakin paremmin kun pelkät korvat.
Täytyy vielä tutkia onnistuisinko sittenkin hitsaamaan kiinnikkeet akselin paikallaan ollessa, ylöspäin puikkohitsaus ei oikein houkuta.

t.haapala
17.11.2012, 14:39
Äijä o hirmu pelle peloton :D

helmapelti
17.11.2012, 16:13
Äijä o hirmu pelle peloton :D

Eiks pelle pelottoman härvelit toimikkin:rolleyes:

Miltä kuullostais letkulämppäri kahdesta 2000w vedenkeittimen vastuksesta ja kiertovesipumpusta?
Jäi sekin laittamatta kun en talvella aio ajella:)

Tai kun aika kävi pitkäksi muuntajan lämpöreleen odottelussa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118333

Piti laittaa siihen puhallin muttei löytynyt nurkista.

Nää on välillä vaan ajankulua eikä niin vakavamielistä rakentelua, kaikkia yhdistää se ettei saa maksaa paljoa.
Noiden etujousien kans oon turannu niin paljon että olis jo moneenkertaan muuttanu vieterialustaks.
HJ:n etulehtijousitusta pystyy paranteleen aika rajallisesti.

helmapelti
27.11.2012, 13:00
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118979

Hitsaus osasto tekee tractionbarin korvia. Oli muuten jokseenkin painavan oloinen nostaa taka-akseli pukille kokonaisena..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=118980

Taakse tulee näinpäin niin pääsee liikkuun sivuttain.

helmapelti
01.03.2013, 16:32
Maailman hitain välitysten päivitys on edennyt ja takaperä 5.29 välityksillä ja uusilla laakereilla on valmis asennettavaksi.
Poskilaakereille meni vakioshimmit ja pinioniin lisäsin 0,2mm.
Lautaspyörällä kosketus on hieman syvällä vaikkei shimmaus siihen juurikaan vaikuttanut.
Pinionilla kosketus on täydellinen, päihin jää samanverran koskematonta aluetta ja kosketus hampaan leveydeltä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=124634

Kunnollista kuvaa ei saanut kun en hankkinut väriainetta, toi on maalia joka sit kuivui..
Vaseliinilla näkyi hyvin mutta siitä ei saa kuvaa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=124633

Erikoistyökalu lautaspyörän kiristykseen, momenttiin ja tippa laakerilukitetta kierteille.

Pinionin ulompi laakeri sai kans laakerilukitteen ja pooreihin laitoin putkikierretiivisteen, mutterilla on pelkkä kierrelukite.
Mutterin kiristyksen viimeinen nitkautus oli tietty liikaa ja se viimeinen nykäisy tuntui vaikuttavan paljon, viisikertaa kun kiristi hiukan niin ei tuntunut tapahtuvan muutosta mutta kuudes oli jo liikaa.
Vastusta en pääse mittaamaan mutta laippa pysähtyy heti vaikka kuinka kovaa pyöräyttäisi.

Backlashia on hampaan keskeltä 0,1mm +- pari satkua.
Säädöt on kireellä puolella mutta kun ajoni on pääasiassa hyvää sisäänajoa taajamassa niin uskoisin olevan hyvä. Peräöljyä hiukan liikaa ja taidan laittaa takaperään lämpömittarin ettei vahingossakaan ylikuumene.
Mielenkiintoista seurata kuinka pinionin kireys muuttuu käytössä. Jos se ei meinaa keventyä ja lämpenee aina niin sitten ajelen lämpötilan ehdoilla eikä motarille muutenkaan olisi asiaa.

Etuperä on tarkoitus kasata vanhoilla laakereilla samanlaiseksi.
Takaperän laipanja vanhan pinionin poorit oli ihan väljät ja laitoin hyvän etulaipan sinne, nyt pitäisi löytää eteen hyvä laippa.
Tässä etulaippa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=124632

Tämä takalaippa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=124769

JuuPeri
01.03.2013, 20:13
multa vois löytyy tuo laippa perään jos tarvii.

Punanenä
01.03.2013, 20:23
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4815&pictureid=124640

:D:D:D

helmapelti
01.03.2013, 23:14
Laitetaan punanenälle vielä laakerintarttuja kuva, tykkäät kuitenkin:)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3584&pictureid=124651

helmapelti
02.03.2013, 15:09
Vanha etuvälitys oli hyvässä kunnossa, samalla tuli testattua kameraakin ja jotain eroa kännykkäkuviin on:)
50€ kamera on näköjään mulle tarpeeks hyvä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=124661

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=124662

helmapelti
06.03.2013, 15:30
Tässä taas kansalle naurettavaa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=124972

Ilmajousi sopi paikoilleen mutta vasta käytössä näkee ääriasentoja, tuossa ulosjousto joka pitää rajoittaa.
Tuo voisi toimia hyvin esim. kalliolle nousussa jättökulmaa parantamassa mutta akselin kallistuksissa ei voi olla painetta juuri mitään. Kun palje nurjahtaa niin se puskee akselin sivulle ja äärijoustoon.

Testaillaan varovasti eikä makkarapalkeeseen vaihto olis iso homma.
Ilmajousi vähentää kevennettyjen jousien kuoleentumista ja kyytiin voi ladata kuormaakin.

helmapelti
07.03.2013, 16:27
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=125039

12v laturi-kompura-ahtoputkiviritys.
Ei mikään kaunis tämäkään ja saattaa vielä mennä uusiks. Kompura tuottaa riittävästi ilmaa renkaantäyttöön.

helmapelti
01.04.2013, 12:24
HJ liikkuu taas ja leimaa varten tarvii vain jarrut ilmata. Vähän jännittää katsurin ilmeet kun näkee panssarit, tractionbarit ja ilmajousen..

Tässä nyt sen upean:o ilmajousen tulos.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=126877
Rajoitin paineen 4bariin ja alkaa olla korkea..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=126876
Ei se nyt edes putoa normaalikorkeuteen kun jousia on just taottu ja kannatettu ilmajousella.
Pari latia kuitenkin poistui ja kaikkia lyhensin n 10 cm kun oli kulunut.
Normaalisti renkaan ja lokarin välissä oli 7cm ja nyt laskee käytössä reilusti ilman ilmajousta.

Kuvassa 33" leimarengas ja koria korotettu 6cm, ei se normikäytössä mikään soakiikku vielä ole.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=126878
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=126879

Huipputekniikka kaiken takana: Bilteman ja motonetin päristimet, romuloorassa oli pari suuntaventtiiliä että paineet pysyy ja toisesta tuli ylipaineventtiili. Motonetin kompura luovutti mittarin paineen tarkkailuun ja kuulaventtiili paineen poistoon.
On niin hieno että itseäkin naurattaa, taas saa yrittää tehdä halvemmalla.

Juotin kaikki metalli haarat juotostinalla ja kuumailmapuhaltimella ja niiden kestävyydestä ei ole mitään tietoa.
Samaa tekniikkaa käytin ilmastointikompura- renkaantäyttölaiteputkistoissa.

Ilmastointikompura tuottaa todella hyvin ilmaa ja toisaalta olis kiva vielä nostaa sen välitystä niin moottori vois ruksuttaa tyhjäkäyntiä. Ongelmana on vielä öljynerotus lamellikompurassa, nyt erottimena on iso löpösuodatin jonka vedenpoistorpusta öljyn pitäisi palata kompuralle. Kun suodatin on käytetty niin se puhaltaa hienoa löpösumua.. Jäykempi öljy ei ehkä sumuunnu niin paljoa.
Paineletkuun piti laittaa tavallinen polttoainesuodatin mutta se ei taida olla riittävä. Pitäisikö rakentaa joku hieno patenttipommiöljynerotin?

Mulla olis n 15l säiliö jonka voisi laittaa takapuskurin taakse, pitkä letkutus ja säiliö erottaisi öljyä.Nyt suodattimessa on 8bar varoventtiili jonka ruuvasin 5bariin.Ehkä olisi järkevämpää lisätä kompuran kierroksia ja tehdä parempi öljynerotin ja pysyä pienemmissä paineissa?

En ole vielä vakuuttunut että rullapalje olisi hyvä ratkaisu offipelissä mutta tissiposkioffipelissä se voi olla hyväkin. Kun kyse on leimapelistä niin kaikkea ei voi arvostella pelkän maastoajon perusteella. Enää vetokoukkua ei ehkä tarvi irroittaa tai laskea kärrynvetoa varten ja peräkontin voi ladata täyteen märkää puuta varsinkin jos ilmajousen painerajoittimelle laittaa venttiilin..

Voisi olla hyvä paketti puun hakemiseen koneurien varrelta.

Nyt kun vanha n 2kw 350lmin-v kompura vetää viimeisiään niin voisi kokeilla saisiko auton ilmastoinnin kompurasta siihen viritettyä lohkon. Mäntäkompura öljynlauhduttimella voisi jopa toimia, ilmastoinnin kompurat vaikuttavat olevan hyvälaatuisia ja kestävän käyttötunteja.

helmapelti
03.04.2013, 20:40
Kun leimalle on pelkkä "jarrujen ilmaus" niin eihän siitä mitään tule:mad:

Toki kaikki oli purettu ja kuivana enkä uskonutkaan jarrujen löytyvän parilla polkaisulla mutta kun yksin pumppasi samaa puoltalitraa puolipäivää ympäri jarruja ja välillä koeajoikin ja kuravesi valui silmiin ja jarrut vain huononi enkä osannut sanoa oliko pääsylkky paskana vai mitä:mad:

Lopulta googletin jarrujen ilmaus.. Ja ongelmaan oli auttanut takajarrujen kenkiensäätö niin purin perkeleet ja yllätyin. 2,5tkm ja uudet kengät sorvatuissa rummuissa oli kulunut milliin. No oli se käkkäri käkkylä ihan solmussa ja varmaan kantanut kun automaattisäätökin oli halvaannutettu aiemmin.

Säädin tiukaks ja jarrut löytyi jo melkein, takajarrut tasan ja käkkäri lukkoon pikitiellä mut lukkojarrussa kampee poikittain. Etujarrussa on pakko olla vielä ilmaa ja huomenna pitäis opettaa koira painaan jarrua, tai vääntään ilmaruuvia. Ainakin se tunkee autonalle katsomaan 10cm päästä mitä yritetään tehdä ja ohimennen nuolaisee silmälaseja-kiitos.

Jarrusiirtelyissä kosla laski jo melkein 5cm ja taitaa olla minimikorkeudella 38" renkaille. Takana hyvä mutta edessä raapii lokareita joustoissa, eihän se haittaa joillei tule juustohöyläilmiöä.

helmapelti
04.04.2013, 17:46
Leima lävähti ilman pahaa sanaa vaikka noista vakaajatangoista olis saanu sanoakkin. Tais tietää ettei ne siellä kauaa narise eikä sanonu mitään. Mennessä poliisisedät pysäytti ja kyseli ystävällisesti että mihinkähän ollaan leimattomalla tieliikenteestäpostetulla luxusmaasturilla menossa ja kilauttivat konttorille ja hetkenpäästä kertoivat siellä jo odotettavan:)

Samalla kun pysäyttivät niin konttasin tunnustelemaan tiukaksi kasatun takaperän lämpötilaa ja katselivat sen näköisenä että "taas näitä avohoitopotilaita" :D En selitelly kun sedät ei uskaltanu juttuetäisyydelle.

Etu tractionbar kolisee mutta ensin pitää purkaa vakaajat kun nekin narisee . Etujousitus laskee tosi nopeasti jousien kevennyksen takia ja voi jopa vaatia pidempiä riipukkeita 38"renkiaille. Tarkoitus on kuitenkin pitää kosla mahdollisimman matalana joten ensin kokeillaan näin. Ulosjousto on edessäkin kuitenkin vain jousien rajoittama.

helmapelti
19.04.2013, 14:13
38" renkaat vihdoin lukkovanteilla ja koeajettu. Nuo 38 on paljon pehmeämmät ja notkeammat kuin vanhat 35" jotka ei painunu kasaan edes etuakselilla nollapaineilla. Isommat saa tyhjänä painettua polvella lyttyyn ja koeajoin 1bar paineilla.
Odotettavissa on pidon paranemista vaikka sileillä kovilla 35 creepyilläkin eteni kiitettävästi.

Yhdistelmä 5.29 perät+ 38" renkaat 1bar paineilla oli upea kokemus.
Toki jotain "hyvää" toivoin ja odotin mutta ero vakioperiin ja 35" renkaisiin on huomattava.
Mielestäni yhdistelmä toimii jopa paremmin kuin pelkät numerot antaa odottaa, korkeaprofiilinen rengas joustaa ja siinä on joustovaraa pienemmillekin paineille. Se mahdollistaa nopeamman ajotyylin joka parantaa merkittävästi etenemiskykyä.

Löysin metsästä koneuria joissa oli lunta vielä murikkaan asti, hidas kolmonen oli sopiva ja nopeus nopea kävelyvauhti. Kyyti oli erittäin tasaista ja olis voinu juoda kupista kahvia toisella kädellä, kierrokset kävi 500- 1200rpm. Vanhoilla renkailla en olisi reitistä selvinnyt ollenkaan.

Vieläkin ihmettelen moitteita hj61:sen huonosta alaväännöstä, vedättelin tyhjäkäynnillä hitaalla kakkosella 500rpm ja heti kun polkaisi kaasua niin motti heräsi kivuttomasti. Millaisia vääntöhirviöitä ne hj60 koneet sit on!
Eroa varmasti on kun niin puhutaan mutta en muutenkaan nauti vedättämisestä alle 1000rpm.
Suurempi ongelma on kaasun herkkyys ja sitä mielelläni muuttaisin tarkemmaksi, pumppujalka hyökkäilee ja rynkyttää liian helposti. Pitääkö kaasupolkimeen laittaa kaasujousi?:)

Testailin etenemistä myös laittamalla käsikaasulla kierrokset 1200 rpm ja hitaalla kakkosella annoin mennä jalka kytkimellä jos kyyti menee rajuksi. Siinä huomasi että isommatkin ylitykset menee pehmeämmin kun pelkät voimansiirron välykset "pumppaa" mutta kaasujalka ei.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=128172
Siinä se taas on.

Kuvassa näkyy etu tractionbarin pää joka tulee saamaan osumaa, ilmajousessa on 2bar/max 4 ja ajokorkeus hyvä.
Koitin hieman joustojakin mutta vaatisi ristiriipunnan että toimisi kunnolla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=128175

Unohdin innoissani koko ilmajousen ja joustokuvassa siinä on 2bar eikä aiheuta mitään ongelmaa.
Uskoisin että siitä on pelkästään hyötyä takajoustojen herkistyessä ja jättökulman parantuessa.
Jousella on tosin vain 1-2cm tilaa korirakenteisiin ja se pitäisi vielä jaksaa purkaa ja tehdä lisätilaa vaurioitumisen ehkäisemiseksi.

Tuota ilmajoustakin epäiltiin jo sudeksi mutta toistaiseksi vaikuttaa erittäin hyvältä, iso palje ja vähän painetta ei välttämättä ole huono vaihtoehto. Mielestäni on välttämätöntä että rullapalkeen halkaisija on suhteessa iskunpituuteen jolloin se sallii suurempia kallistuksia ongelmitta.
Nyt siis isku n. 25cm tms. ja vaatii erityisjärjestelyjä laittaa ilmajousi kallistuksessa toimintansa äärirajoille(ristiriipunta)

Joustokuvasta ei näe levittävien vanteiden vaikutusta joissa n -90et. Tuossa tuntui että yli mennään heittämällä eikä korin kallistus ole suuri. Kaataa ei saa ja kokonaisuus riittää jo melkein offietenemiseen.
Ongelma on juuri se että mikään ei saa särkyä. euroakaan ei ole korjauksiin:(
Lisäksi hj on käyttöauto ja käyttöominausuudet ei ole heikentynyt.
Rokkikone on parempi kuin kakkosautossa, leima tuli huomautuksitta, koukku on perässä ja pysyy..

Muutokset maastokäyttöön on lähinnä hienosäätöä ja esim 35" bfg at renkailla auto vastaa edelleen nelivaihteista hjtä pienemmillä pyörillä.

Jos nyt hankkisin hj61:sen niin niin tekisin näin:
Soa tarvittavien kääntöineen, koneen ruuvaus + välijäähdytin, pyöränkoteloiden avarrus + levikkeet, 38" renkaat levittävillä normi bl vanteilla, 5,29 perävälit, pikkurenkaat leimalle, 35 at renkaat normiajoon.
Vaatii 5v vaihteiston, 2000rpm kuullostaa hj:ssä huudatukselta matka-ajossa.

Turvakaarien jälkeen tällä voisi mennä väisteltäväksi johonkin traktori-officrossiin :D
Laittaisin eteen kaasuiskarit tuplana ja luottaisin nopeuteen. Muuten peli on melko tasapainoinen.
Hetken kuvia katsetuani pyörät näyttää enemmän vaikoilta, kuin isoilta. Joskus tyrmäsin 42" rankaat liian isoina mutta nyt testattuani välitysten vaikutukset niin mielestäni isompien renkaiden antama jousto lähes korvaa niiden aiheuttaman välitysten kasvun. .

helmapelti
24.04.2013, 20:52
Koeajo paljasti taas ropaamistarvetta, jakiksen etuvetolaipan mutteri oli jäänyt kiristämättä ja kusi uudet öljyt pihaan. Jousien keventäminen laski etupään lopulta liian alas ja taas purin ne ja taoin saamistani varaosajousista lisälatit. Vaikka yritin saada autoa suoraan niin vieläkin se on 2cm vinossa vaikka mittojen mukaan ei pitäisi.
Jousien takominen on osittain henkimaailman hallinnassa eikä pelkkä latin kaarevuus kerro sen kuormankantokykyä.

Tuhosin revolveririipukkeet ja tein niistä tuuman pidemmät riiput eteen, nyt etupää olisi hyvällä korkeudella suhteessa 38 renkaisiin ja etukardaanin liu-un riittävyyteen. Tractionbar rajoittaa ulosjouston ja pitäisi toimia noinkin mutta jouset kaipaisi akselinväliin kulmapalikkaa.
Nyt tractionbar vääntää jousia reippaasti, joku 5asteen kiila vois auttaa.

Käyn notkistelemassa taas jousia ja ehkä vielä kerran puran ja taon matalamman puolen etujousta apunorrasta lähtien. Uutta norraa en tao ettei sen kestävyys heikkene, nythän se olisi maantiellä suorassa mutta oletan että kallistuu käytössä lisää jota en halua.

Vesipumppu tihkuu senverran että glykoli haisee, ei ehkä haittaa mutta ikävä sitäkin on vahtia.
Vaihdettava sekin pian on. Etutractionbar on myös liian heikko enkä halua vahvistaa sitä lisäputkilla koska pahjaanjoustossa ne osuisivat öljypohjaan. Putkeksi pitää vaihtaa 6-8mm seinämän kanki ja sit kestää ja toimii.

Raakakone
25.04.2013, 08:04
Kun lukee tätä ketjua, niin alkaa itsellekkin tulemaan "rakentelu"-muurahaisia housuun.
Eli näyttää hyvältä..

helmapelti
26.04.2013, 16:18
Kun lukee tätä ketjua, niin alkaa itsellekkin tulemaan "rakentelu"-muurahaisia housuun.
Eli näyttää hyvältä..

Kiitos:)
Tää on ollut aika nöyrää turaamista minimibudjetilla enkä ole paljoa päässyt osallistumaan ajotapahtumiin mutta nyt itsestä alkaa tuntua että kokonaisuus voi jopa olla suht toimiva. Välitysten vaihto oli huima parannus eikä 38" renkaat ole yhtään liian suuret. En usko että jakista tarvii välittää kun vinssiäkin saa käyttää ja auto on kuitenkin leimattu eikä sitä saa kaataa.

aina kun tekee yhden muutoksen niin aiheuttaa sillä kaksi ongelmaa lisää:(
Nyt korotin etupäätä isommille renkaille optimaalisemmaksi ja kuinkas kävi?
Koeajolla tolkuton voblausherkkyys joka ei lakkaa kuin pysähtymällä:mad: Parin kunnon ravistuksen jälkeen ei uskaltanut ajaa kotiin kuin 30kmh ja taas auton alle tutkimaan.

Koska etujouset on käännetty niin riipukkeiden pidennys lisäsi casteria jota en ole tarkemmin mittaillut vaan silmämääräisesti seurannut että sitä muutoksienkin jälkeen on, epätarkasti mitattuna se oli kasvanut kymmeneen asteeseen joka ylitti kipukynnyksen.
Aiemmin se oli n 6 astetta ja toimi hyvin, tein kääntöpalat jousien ja akselin väliin ja oli vielä tarkoitus pakottaa kulmaa pienemmäksi tractionbarin avulla. Hitsausvetelyt heikensi taas mittatarkkuutta eikä bari pakota.

Nyt pitäisi päästä testaamaan mutta jälleen kerran purin jouset kun auto ei ole suorassa ja vesisade pysäytti hommat. Kun saan romut kasaan niin auton pitäisi olla suorassa, caster n 6 astetta ja etujousilla 10 cm sisäänjoustoa ja 5cm ulosjoustoa. Takajousilla n 16cm sisäänjoustoa ja 10cm ulosjoustoa.
Mielestäni lehtijousilla ei saa enää alustaa parannettua vaan alkaa tulla kaikenlaisia ongelmia vastaan, olennaisena jousen pituuden muutos joustoissa.

Kun jousia keventää ja takoo käyremmiksi joustojen parantumiseksi niin lopulta lateja alkaa katketa ja ne väsyy äärijoustoista, kierrejousialusta olisi siinä parempi. Maastokäyttöä ajatellen jakarit, kierrejouset ja alhaiset rengaspaineet voisivat olla hyvä ja halpa vaihtoehto. Toisaalta ensin pitää todetä nykyinen etenemiskyky joka voi parhaimmillaan olla jo sellainen että kaatoriski kasvaa liian suureksi.

Noi pyörät painaa 62kg kpl ja raideleveys taisi olla 220cm, painopiste/leveyssuhde pitäisi vielä olla mielekäs.
Soratiellä takavedolla nopeella kakkosella teki mukavaa jälkee peräänsä joten vetoakin löytyy varovaiseen offailuun riittävästi. Vielä kun ajelee 0,5bar paineilla renkaat lämpöiseksi niin ainakin kalliolla pitäisi löytyä pitoja, ja jos ei niin varovasti lukkoja käyttöön:)

Koeajoissa ja joustoissa ainoa renkaan korketus oli etupyörällä pohjaanjoustossa käännettynä pyöränkaaren etuosaan n postimerkin alalta. Voisi sanoa että sopivat hyvin avarrettuihin pyöränkoteloihin reilusti ulkonevilla vanteilla.
Monta muutosta on onnistunut hyvin ja harvaa muutosta on joutunut parantelemaan myöhemmin. Eniten työtä teetti vanteet ja jousien takominen sopivalle korkeudelle. Nykyään tosin jousi on taottu parissa tunnissa: alta-alle.
Ei se iso vaiva ole jos vertaa miten kierrejousta korottaisi järkevästi. Kun useita tekijöitä muutetaan niin on hyvä että muutokset ovat säädettävissä parhaan lopputuloksen löytämiseksi.

helmapelti
29.04.2013, 19:40
Nyt taidan kirota pajakulman tekemät etunorrat, ajoa n 500km josta maastoa max 10km ja kuoleentui n 10cm.
Olen takonut jousia ennenkin mutta järkytyin kun päätin takoa noita norria: ihan kuin olisi lattarautaa lyönyt!

Taoin kaikki latit käyremmiksi n 40 iskua/lati mutta noita norria kun löi 20krt/lati niin ne vääntyi jo ihan kippuralle ja moska teki syviä kuoppia kuin lattarautaan. Onko ne lämpökäsitelty ihan väärin?
Vanhaa jousta kun lyö alasinta vasten niin se kilahtaa kimeästi ja moska pomppaa, noista kuuluu pump ja moska vähän hyppää.

Pakko ottaa yhteyttä kun jaksaa ja kysyä voiko he esim testata jousen kovuuden paikallaan ollessa.

Koeajot jatkui ja piti jostain syystä testata nopeaa maastoetenemistä, 10kmh ja jouset teki hyvää työtä.
Lopputuloksena tosin tractionbar iskee öljypohjaan joka aiheuttaa kaksi ongelmaa.
Tractionbar rajoittaa kardaanin ulosliukua ettei se putoa ja samalla vetää akselia taakse jolloin osuu öljypohjaan.

Mielenkiintoista että tasapainottomat 38 creepyt kieroilla vanteilla voblaa 40-50kmh mutta ei noeammalla vauhdilla, ajoin jopa 80kmh mutta 0,5bar paineilla vierintävastus ja ääni on melkoinen.
Noi on todelliset mettärenkaat mutta lyhyet siirtymät maantiellä ei ole mahdottomia.

helmapelti
03.05.2013, 12:29
Pääsin vappuajoissa testaamaan monia muutoksia ja jo menomatkalla jouduin käyttään nelivetoa, pikkutiellä ajopaikalle oli puomi ja sivuilla esteenä kiviä. Mitä vittua, navi ja googlemaps sanoo että tästä pääsee ja pääsihän siitä.
Poika kysyi avaatko portin kun nousin autosta kääntä napalukot päälle ja pökkäsin kepin hitaalle puolen.
Pikkuautolla siitä olisi mennyt helposti mutta maastobussi meni just kun ensin antoi ruopia takavedolla parempaan asentoon.

Tikinmaa oli liukas ja märkä josta en oikein tykkää mutta heikolla pidolla tuli koeponnistettua lukkojakin.
Pahemmissa nousuissa kaasu vahingossa lipes pohjaan ja silloin olis voinu jotain rikkuakkin, käytönjälkiä tuli jokiapuolelle mutta etutractionbar vääntyi vedon suuntaan varmaan noissa kalliokaasuissa.
Aina pääsin ylös mutta viimeisellä kerralla renkaat mudassa lukot päällä hypyytin hiukan liikaa.

Ovi meni lommolle ja varmaan siinä bar taipui. Kuitenkin voimaa jo käytettiin kun bar taipui mutta lukko, murros, ja akseli kesti eli sopivasti yritystä.
Silti olen tosi tyytyväinen kun tais olla letkan ainoa joka ajoi paikalle ja kotiin noi pahemmat nousut suoritettuaan.Saa korjata jos muistan väärin:)

Vielä kun olisi yli 5v. appari näyttämässä mitä alla on niin tuskin meno heikentyis:D
Tykkäsin ajopäivästä kovasti ja suzuki näytti parhaan kivienylituksen neitsytreitillä.

Hj:hin voin suositella 5.29 periä ja 38 renkaita, mua alkoi pelottaa kaataminen ennenkuin eteneminen loppui. 0,5 bar paineet ja liukas keli, ehkä kuiva keli pyytäis jo turvakaaria?
Jos ei olisi mitään itsesuojeluvaistoa niin meka vinssillä noillakin pääsis jo aika hurjaan paikkaan.
Nousuissa maastobussi on jopa vahvoilla, silti rakennettu suzuki kiipes hj:lle ihan mahdottoman kivenkolon.

Silti yritän uskotella että saisin jopa hj:n etenemään paremmin jos kilvet ja maantieajo unohdettaisiin, nykyisillä perillä 35" bfg at renkailla voisi vielä lähteä ajaan afrikan päästä-päähän.
Mielestäni haaste on siinä mihin maantieajettava lowbudget kosla pystyy.
Tässä sarjassa sai moni jo selkäänsä 150€ slicksi-patrollin mennessä kurakelillä kunigasmäen ylös:)

Voi vain todeta ettei elämä ole reilua, haluan nähdä moniko 50-100k€ maasturi tulee saman ylös samoilla renkailla. -siis tuleee mutta muovit rapisee 3k€edestä.

helmapelti
13.05.2013, 15:06
Tikinmaa ajeluiden jäljiltä molemmat tractionbarit taipui vedon suuntaan, kummassakaan ei ollut osumia kiviin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=130721

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=130720

Takana 40x4mm putki taipui vielä metrinpäässä akselista mihin vahvistus loppui.
Molemmat toimi hyvin kun taipui muttei pettänyt mistään. Pienet vahvistukset loppuunasti niin pitäis kestää.
Kallioajelussa pitäisi rajoittaa tehoja kun pahassa paikassa kaasu lipeää pohjaan ja jotain voi särkyä.
Uskon että ruuvatussa hjssä riittää voimaa rikkoa kaikki voimansiirrossa, luistava kytkinkään ei auta.:o

Vääntelin 12mm harjateräksestä vahvikkeet vanteiden ulkoreunaan vanhoja creepyjä varten ja hitsailin kiinni pienissä pätkissä. Pitäisi kestää osumiakin kun ht on suht lujaa eikä kuumentunut liikaa.

helmapelti
19.12.2013, 17:35
Barit on vahvisteltu mutta etummainen osuu öljypohjaan. Sen voisi tehdä kokonaan uusiksi tai muokata tuota palapeliä vielä kerran.
Etukartaanin liuku on pakko pidentää ja sitten bar voi taas tarvita muokkausta ettei rajoita joustoa.

Takalukon kytkentähaarukan pultti oli katkennut ja vaihto teetti työtä kun katkennut ei halunnut tulla pois akselista. Se saatiin korjattua ja samalla uudet rasvat mekanismiin, toimii hienosti.
Ajoissa särkynyt murros tuhosi vetarin mutta sekin saatiin uusi, pyörien kääntymiskulmat pitäisi mitata ettei turhaan rasiteta murroksia.

Pesin ohjaustehostimen ja se lopetti vuotamisen ja toimii paremmin uusilla öljyillä. En lähtenyt paineita muuttamaan kun ruoria vääntämällä kääntyy nytkin.

Suunnitelmissa on ilmasylkyt etujousien herkistykseen , pidempi etukartaanin liuku ja venttiili ahdonalaisen syötön ohjaukseen.
Tarvittaessa sen voisi kytkeä pois, tai paineistaa jatkuvasti. Hyppykiipeilyissä on haittaa jos tehot karkaa käsistä ja toisinaan voisi kaivata täyttä syöttöä tyhjäkäynniltä.
Tämä ohjaus olisi taas alle 30€ kokeilu joka voisi toimia.

Ilmasylkyt on vaikea löytää edullisesti, 80mm, max 100mm mäntä ja iskua 300-350mm.
kiinasta saisi jotain 25€kpl mutta rahti ihan liikaa. Mielestäni ne voisi toimia sopivalla säiliöllä jousitysta herkistäen.

helmapelti
06.04.2014, 08:50
Rusty on vaan ruostunu mutta jotain pientä näpertelin.
Etubar muokattiin öljypohjaan osumattomaksi ja sit tein rengastelineen takaluukkuun.
Rekkari siirtyy puskuriin ja kaasujouset vaihtuu jäykempiin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=153096

Ja vararengas: 105/70r14
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=153095

Kantavuus 500kg ja max 80kmh, ihan hyvä takarenkaaksi :)

Mielessän, on ollut snorkkeli ja turvakaaret. Oon päätymässä ulkopuolisiin kaariin pulttikiinnityksellä ja vanerikatolla. Snorkkeli tulee tuulilasin alareunaan tai konepellin päälle, sukellusvenettä en ole tekemässä.

helmapelti
16.04.2014, 10:08
Kokeilin päällystää ratin nahalla kun se on talvella pirun liukas.
Mitään näyttelylaatua en yrittänytkään mutta keskiön päällystys yhdestä saumattomasta palasta onnistui aika hyvin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=153803

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=153804

helmapelti
31.07.2015, 18:14
Rusty sai taas leiman mutta katsuri bongas reijän eturungosta. Voi perse, eturunko näytti paremmalta mutta ilmeisesti sekin on mätää. Kohta koko runko on tehty pienistä palasista ja täynnä ruostepaskasavea.
Voimansiirto oli vähitellen alkanut jurisemaan joka osottautui vakavaksi pidemmällä reissulla. Lopulta alkoi kuulumaan kirskaisuja ja pelkäsin että tiukaksi shimmattu perä leikkaa kiinni.

Uskoin ja toivoin että kartaani se vain on ja niin onneksi olikin. Takaperän ristikossa vaseliini menee nipasta vain kahdelle laakerille ja kaksi on kuivia. Jumivassa laakerissa ei tunnu välystä ja yritin voidella sitä. Kuumensin se jos kanava on kuivunut tukkoon tms. Ei auta, ehkä kanavaa ei ole porattu läpi. Ruiskin öljyä tiivisteen välistä ja vemputtelin. Nivel herkistyi ja jurina vaimeni. Se notkistui käytössä ja nyt siinä tuntuu selvä välys.

Vaihdettava se on mutta en vielä ole sopivaa löytänyt, mätänetistäkin löytyy mutta mieluummin joku muu riippuen merkistä. Kyläpyörityksessä ohjaus on notkistunut, olisiko pumpussa kara alkanut liikkua herkemmin? Sinne piti laittaa jäykempi jousi kun unionin poraus on aika lopullinen ratkaisu. Ehkä sitä voisi vähän porata kun jousta ei ole löytynyt.

Unohdin korjata aurauskulman kun ohjausvaimennin hajosi ja kokeilin erilaisia pyöränkulmia woblaukseen. Oikea eturengas oli päässyt kulumaan sakkorajalle. Vaihdoin sen taakse ja säädin aurauksen nollaan. Nyt kosla kulkee, rullaa ja kääntyy hienosti. Joustaakin mukavasti hidastetöyssyissä ja se on hyvä kaupunkiauto.

Maantielle pitäisi hankkia 35" at:t kun välitykset on niin lyhyet. 33" renkailla voi ajaa gepsiin 80kmh mutta kierroksia on 2400rpm.

Takajouset on kulunut ihan loppuun jo kauan sitten ja jousitukselle pitää tehdä jotain.
Harmittaa kun en aikanaan tajunnut tehdä soaa mutta ajattelin tehdä sen ainakin taakse ja ehkä eteenkin jos sen saa vielä leimattua. Taakse mulla on hyvät soa-pakat olemassa mutta eteen tarvii nykyiset takoa lähes suoriksi.

Ajattelin tehdä pulttikiinnitteiset kiinteät korvat ihan rungon tasalle ja upottaa riiput runkoon, ns. madallettu soa.
Saisin koslan pysymään nykyisellä korkeudella jousipakkojen ollessa hieman +käyrinä eikä 6cm korinkorotusta tarvisi poistaa. Jouset herkistyisi paljon ja laittaisin nykyiset iskarit tuplina taakse ja hankkisin eteen ilmaiskarit,
takana kun ilmajousi jo on.

Herkempi jousitus pyytää parempaa vaimennusta ja ehkä sillä joskus voisi kokeilla officrossia viimeisellä sijalla :) Offailu jää kevyeksi kun auto on käyttis mutta voi sitä silti rakennella hiljalleen.
HJ on ollut hyvä purjehdushommissakin, yyterissä voi ajaa rannalle ja rikata purje auton suojassa ja lähteä vesille. Muutenkin kyytiin mahtuu romuja kiitettävästi.

Yritän päivitellä hoijakan tekniikkaa paremmaksi mutta nollabudjetti rajoittaa suunnitelmia pahoin. Jousitusmuutokset ovat edullisia ja niitä voisi tehdä seuraavaksi. Cromot saa edelleen odottaa parempia päiviä, jos pystyn niin pyrin ensin päivittämään purjehduskalustoa tälle vuosituhannelle. Purjehdus vei mukanaan eikä paluuta taida olla.

hojo
02.08.2015, 19:10
kyllä se siitä ottaa vähän aikaa.

helmapelti
30.08.2015, 15:17
Vaihdoin kartaanin ristikon oikein japanialaiseen ja se oli yksi parhaista sijoituksista auton ajomukavuuteen. Melu väheni olennaisesti.
Olisi pitänyt hankkia suora kartaani ja kunnostaa se tai sit tehdä vahvempi tilalle.

Jos joku haaveilee tiheitä periä käyttöautoon niin on parempi omistaa pari öljylähdettä. Kulutus matka-ajossakin 80kmh kasvoi 33" renkailla ihan sikana. Kone huutaa eikä ylämäessä juuri tarvi kaasua painaa mut ei se enää ole mukavaa. Harmi kun 35" kumeja ei saa leimattua.

Kesä meni purjelaudoilla leikkiessä ja HJ:ssä ilmeni uusi puute, se on liian pieni! Katolla lauta ja masto, sisällä purjeet, puomit ,toinen lauta jne.. Peräkärry toki auttais mutta on se vähän pieni yöpymiseenkin.
Vieläkö kattokorotuksia saa tehdä?
Saako kattokorotuksen päällä olla kattoteline vai onko se maksimikorkeus?

Kuinka asuntovaunun katolla saa olla kuormaa? Se olisi aika hyvä ratkaisu kaikkeen, toki matkalla voisi olla täynnä tavaraakin.

Niinjoo.. Terveysongelmiakin selvitellään ja helvetilliset kivut, pahoinvointi ja uupumus voisi johtua selkärankareumasta. Kovilla lääkkeillä pystyin kevyesti purjehtimaan mutta kivut pysyy vain sietokyvyn rajoilla.

0ltzi
30.08.2015, 15:47
mites toi sun varapyörä. eiks pitäis olla sama halkaisija molemmilla renkailla?

helmapelti
30.08.2015, 16:15
Tottakai eikä tolla pääsisi metsästä tielle. Se oli vitsi kun kaverien tallin pihalla oli niitä.
Voisi sillä ajaa hiljaa kotiin ja herkistellä tasauspyörästön rattaita :D..
Polliisi voisi pysäyttää matkan vaikkei olisi motarillakaan

Purjehdushomma on hitaasti päivittynyt ja saatan nyt omistaa yhden olympiapurjehtijan vanhan purjeen. No myyntipuheet on just niitä saduista parhaimpia mutta ihan nykyaikainen se kuitenkin on. Formulan purjehdus ei ole edistynyt kun se oan selälle raskasta mutta hankin sille 12m2 purjeen joka näyttää täyskasvuiselle toyotakuskillekin aika isolta.

opelman
07.04.2016, 21:28
Minkälaiset ne revolverit oli tiellä ajaa? Kallisteliko? Ja onko sulla rajoittimia niissä eitteivät väänny toisee suuntaan?

PH75
04.02.2017, 11:50
Mitäs tälle autolle kuuluu? Vieläkö on hengissä?